Hoe genees ik van mijn vader
Jung en relaties
Sp ijker goed:
ijzersterk
alternatief
De luchtige
lenteschoen
Dierendokter
Lesbisch
Kamp gedichten
Cravan
Zen-Zien
Afrika
De kalender en de beeldende kunstenaars
ZATERDAG 25 FEBRUAR11984
DISTIM
EXTRA
WOENSDAG:
SCHRIKKELDAG
ber'
SCHRIKKELBOEK
DE TORENS
VANFEBRUARI
JL
Êuske Wiske En D<
Happie En De
BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN
BOEKENBOEKEmOEKEmOEKENBOEKENBOEK
ENBOEKENS0SXSWBOEKENBOEKENBOEKEN
BOEKENBOEKEBBOEKENBOEKENBOEKENBOE
'De Dierendokter1 door P.C. Jersild. Uitgave: Manteau, Amster
dam. Prijs: f 24,50.
P.C. Jersild is een Zweedse
schrijver die consequent, zij
't zonder veel aandacht te
trekken, in het Nederlands
wordt vertaald. Een heel
goede greep van Manteau,
want Jersild, een arts van
professie, schrijft goed en
schrijft nog over relevante
problemen ook: over de ge-
dehumaniseerde witte j as
senwereld (in 'Het Huis van
Babel') en over zinloze, me
dische experimenten op die
ren (in het onderhavige
boek).
Wie, zoals hoofdpersoon
en dierenarts Eva Beek, die
ren niet ziet als onderzoeks
instrumenten, maar als le
vende wezens, waarin niet
naar hartelust gesneden en
gespoten zou moeten wor
den, ligt eruit in het gesloten
wereldje van onderzoekers.
Eva Beek weigert uiteinde-
lijk aan bepaalde zaken mee
te werken, maar haar we
reldje heeft zo haar eigen
trucs en manipulatietech
nieken om een zwart schaap
weer in het gareel te krijgen.
De auteur Jersild heeft
zich doen kennen als een
weinig optimistisch mens.
Hij lijkt zich eerder thuis te
voelen in de wereld van
doemdenkers, die in alle sec
toren van de samenleving
het begin van de totale ver
rotting zien, dan in de we
reld van nieuwe perspectie
ven, die de mensheid zullen'
behoeden voor de totale on
dergang.
Geen spectaculair boek,
wel een roman, waarin wei
nig onzin wordt verkocht en
waarin een man met visie
aan aan de slag is geweest.
Al heel wat.
A.T.
MARGE PIERCYEEN HOGE
Living 1978 - uitg. Bert Bakker -
Marge Piercy is redelijk
in staat interacties te be
schrijven. In dit geval is de
ze tamelijk uitgesponnen
geschiedenis geconcentreerd
in de driehoek Leslie (les
bisch), Bernie (homofiel) en
Honorée (heterofiel). De
couleur locale is een Ameri
kaanse universiteit, waar
Leslie, als wetenschappelijk
medeweker van de versier
der George (eens de grote
revolutionair) in slaven
dienst is.
Honorée zit onder de plak
van haar moeder en Bernie
komt uit een verlopen gezin
en had een wat incestueuze
verhouding met zijn zusje.
PRIJS (oorspr. The high Cost of
f 34,50).
Op de achtergrond opereert
nog een vrouwengroep, die
het midden houdt tussen een
Blijf-van-mijn-lijf gemeen
schap en een lesbische club.
Marge Piercy speelt binnen
dit stramien ongeveer alle
mogelijke verhoudingen te
gen elkaar uit om tot de con
clusie te komen, dat liefde
een zeldzaam verschijnsel is.
En dat zelfs karate (Leslie
haalt de zwarte band),
waarbij de zelfverdediging
voorop staat, averechts staat
op de kunst van jezelf open
stellen. In deze roman wordt
heel veel aangeraakt, maar
niets uitgediept. Daarom:
een beetje vervelend.
MARE LEWIS: MAAN OVER KAMPILI (uitg. De Ster, Breda).
Kampgedichten uit de
tropen tijdens de laatste we
reldoorlog. Sympathieke,
door religie en schoonheidsi
dealen gevoede gedachten,
gevat in een ouderwetse
stijl. Vaak meer rijmen dan
gedichten. „Ik weet wel God,
ARTHUR CRAVANSTOOMFLUIT (uitg. Kwadraat - 24,50).
dat gij ons hart wilt stalen/
en zuiveren van zijn te vele
kwalen".
Toch zullen men
sen die b.v. op een of andere
manier de kampen in Indo
nesië hebben doorleefd er
zich wel in herkennen.
Cravan (1887-1920) was
een kleurrijke figuur, die
o.a. dichter en bokser was.
Hij stond model voor Gide's
romanfiguur Lafcadio en
werd gezien als dadaist
avant la lettre. Met een in
leiding van Peter Kouwen-
berg zijn in dit boekje door
hem vertaalde teksten opge
nomen (ongeveer de helft
van Cravan's oeuvre), als
mede een facsimile van
Maintenant 5, een tijdschrift
waarvan Cravan tussen 1912
en 1915 vijf nummers liet
verschijnen.
Hij hanteerde de stijl van
het iedereen tegen de sche
nen schoppen. Te lezen is
bijvoorbeeld het stuk waar
mee hij met kunstenaars als
Delauny, Van Dongen, Ma-
levitch, Gleizes en Chagall
de vloer aanveegde. Hij
kwam er acht dagen voor in
de bak. Ook André Gide
neemt hij in een ander stuk
onder handen. Het ver
schijnsel Cravan is in dit
boekje aardig geportret
teerd.
VAN HET ZIEN - tekenen als
FREDERICK FRANCK: DE ZEN
meditatie (uitg. De Haan).
Een mooie uitgave, die bo
vendien nog interessant is.
In Amerika is dit boek van
deze Amerikaanse Limbur
ger een 'classic'. Hij heeft dit
boek met de hand geschre
ven en van hele mooie teke
ningen voorzien. Dat heeft
óók te maken met de inhoud.
Niet door zelf-analyse,
maar door intens te leren
zien en dat zien omzetten in
tekenen (op een manier die
door iedereen beoefend kan
'Explosief continent - Donker Afrika tegen het licht gehouden'.
Auteurs: G.B.J. Hiltermann Frans van Houtert. Uitgave: Van
Holkema Warendorf, Bussum. Prijs: 19,50.
Dit boek, de weerslag van
een Avro-radioprogramma,
bevat reportages uit zeven
Afrikaanse landen.
worden - een methode van
contemplatie -) kom je dich
ter bij jezelf. Zo luidt zijn
'leer'. Hij heeft daarmee er
varing opgedaan via work
shops over de gehele wereld.
Daarover vertelt hij op
een eenvoudige en boeiende
manier - „De zin van het
zijn is het Zien" is een oude
wijsheid, die hier niet ab
stract wordt vertaald, maar
levensecht dichterbij ge
bracht. Bovendien is het
boek zelf mooi om te zien.
problemen
worden
Afrika's
en conflicten
er genuanceerdm
maar helder opgedist. Hil-
termanns kanttekeningen
geven het boekje zoveel
diepgang, dat het een goede
handleiding is geworden bij
de woelige ontwikkelingen
op het zwarte continent.
George Orwell.
ALLES
OYER
ORWELL
'George Orwell' BZZLLETIN 111. Uitgave: BZZT6H, Den Haag.
Prijs los nummer f 12,50.
De boeken van George Orwell lopen in Nederland als een
trein. Alleen al van '1984' zijn sinds september 1983, toen
een lawine van artikelen over de Britse schrijver de le
zers begon te bedelven, in ons land bijna 100.000 exempla
ren verkocht. De artikelenlawine lijkt voorlopig niet te
stoppen. De redactie van BZZLLETIN heeft in haar laat
ste nummer maar liefst 90 forse pagina's aan Orwell en
zijn werk gewijd.
Bij eerste doorbladering denk je: moet dat nou na het
minitieuze gepluis in Orwells leven door de Britse prof
Bernard Crick? Lezing van BZZLLETIN brengt je tot de
slotsom, dat het inderdaad nog nuttig is en dus moet.
De aanpak van BZZLLETIN is niet origineel, maar wel
gedegen en erg pluriform: na een artikel met bi(bli)ogra-
fische brokjes, wordt Orwells leven en werk in mootjes
gehakt en ieder mootje bevat een segment van zijn werk
en zijn leven: zijn tijd in Birma, Parijs en Spanje, zijn ja
ren in Jura, waar hij in 1984 voltooide, tot en met zijn
laatste dagen in een Londens ziekenhuis. De redactie
heeft voorts veel oude artikelen over Orwell (veel van
Britse hand) opgediept, waarin de auteurs het karakter
en denken van hun persoonlijke vriend Orwell diepgaand
analyseren. Van Orwells hand zijn essays opgenomen
over Arthur Koestier en de schrijver Zamjatin.
Voor de Orwell-fan is dit BZZLLETIN-nummer,
waarin een aantal weinig bekende foto's van de auteur
zijn afgedrukt, zonder meer een must.
Vaders en dochters, ze beminnen en haten elkaar. De gekwetst
heid in deze relatie kan diep aankomen. Linda Leonard schreef
er een boek over: 'Gekwetste vrouw; het genezen van de vader-
dochterrelatie'. Anita Maassen vertaalde het. Lemniscaat gaf
het uit en het kost 24,50.
De schrijfster vertelt van
haar eigen ervaring met haar
vader. Dat waren een aantal
nachtmerrieachtige gebeurte
nissen, waar ze als meisje
niets mee kon. Ze vluchtte in
een afstandelijke intellectuele
ontwikkeling. Haar psycholo-
giestudie maakte het haar uit
eindelijk mogelijk, vroegere
ervaringen opnieuw te ver
werken en ze tevens in een
wetenschappelijk kader te
plaatsen. Het resultaat is een
levendig, herkenbaar en zeer
doordacht boek.
Het is voor een meisje be
langrijk van welke aard de re
latie met haar vader is. Van
hieruit ontwikkelt ze immers
haar manbeeld. Schrijfster
gaat dan ook in op diverse
verwondingen, die hierin
plaats kunnen vinden. Het is
niet de bedoeling de vaders in
staat van beschuldiging te
stellen. Je zou dan over het
hoofd zien, aldus de schrijf
ster, dat deze vaders zelf ge
wond zijn, zowel in hun vrou
welijke, als mannelijke kant.
De bedoeling is veel meer van
beide kanten te begrijpen wat
er een rol in speelt, zodat bei
den daarmee vooruit kunnen.
Linda behandelt de ontwikke
lingen vanuit de gedachten-
wereld van Jung. Zij plaatst
alles in een aantal archetypi
sche reacties, van de dochter
op de vader en geeft uiteinde
lijk de wegen tot genezing aan.
Linda benadert diverse
houdingen van vaders, die
dochters kunnen verwonden
op een voorzichtige maar niet
mis te verstane wijze. Aan bod
komen emotionele afwezig
heid, niet tegen een dominante
moeder op kunnen, afwijzing,
en summiere mishandeling en
seksuele toenadering. De
schrijfster wordt nergens
agressief of hatend. Integen
deel, het boek is heel kernach
tig en hoopvol geschreven. De
archetypes die beschreven
worden als reactie op de ver
wondingen zijn onder andere:
'Het eeuwige meisje, de
deugdzame dochter, het meisje
van glas, de gepantserde ama
zone, de vlinder, het buiten
beentje en anderen'.
Elk type is heel treffends en
herkenbaar geschreven. Je
leeft evenzeer mee met de
vlinder, die met elke man naar
bed gaat, maar wanhopig lijdt
aan stuurloosheid, als met de
deugdzame dochter, die veel
lof en sympathie oogst, maar
zich wanhopig woelt in dit
corset, dat haar echte natuur
geweld aan doet.
Linda zelf, heeft met het
schrijven van dit boek, een
nieuw evenwicht gevonden,
tussen haar eigen ervaringen
en haar wetenschappelijke
studie. Ze heeft haar vader
beurtelings als geweldig en als
verschrikkelijk ervaren. Als
hij dronken was kon hij af
schuwelijk vernietigend zijn;
zó zelfs dat een politieagent
een keer tegen hem zei: „Hoe
kun je dat je dochter aan
doen". Dit maakte Linda bang
en ze moest zich constant be
schermen tegen het emotione
le beroep dat haar moeder op
haar deed om de leegte te vul
len, die haar man veroorzaak
te. Linda sloot zich af, maar na
een droom gaat ze al deze kan
ten van haar vader ook in
zichzelf ontdekken. De gene
zing ligt uiteindelijk in het
transformeren, in jezelf, van
die kant van je vader waar je
zo'n moeite mee hebt gehad.
Schrijfster is er in geslaagd
zowel een intelligente als ont
roerende bijdrage te leveren in
de man-vrouwverhouding.
Door de wetenschappelijke
behandeling overstuigt dit het
al te persoonlijke verhaal. Het
is pakkend geschreven met
talrijke voorbeelden uit films
en literatuur. Voor veel doch
ters en vaders, maar eigenlijk
voor alle huisgenoten een zeer
waardevol boek.
M.E.
BOEKENBOEKENBOEKEJVBOEKENBOEKEN
BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEK
ENBOEKENSOSKSTtBOEKEmOEKEUBOEKEN
BOEKENBOEKEBBOEKENBOEKENBOEKENBOE
In de serie 'Ontmoetingen met de wereld van Jung' gaf
Uitg. Lemniscaat een boek uit van J.A. Sanford: Omgaan
met elkaar. Prijs 12.50
Jung, voor mij een van de meest boeiende psychologen,
inspireerde de schrijver om op speelse en creatieve wijze
een aantal relatiethema's te behandelen.
Jung noemt het vrouwelijke deel in de man zijn anima,
het mannelijke deel in de vrouw haar animus. Een aantal
echtelijke ruzies worden als gevecht tussen die twee be
naderd. Zo lees je met een glimlach, hoe een hel zich tus
sen de partners kan ontwikkelen. Inderdaad maak je
vaak mee, dat een speelse balwedstrijd tussen de betrok
kenen ontaardt in een schreeuwwedstrijd.
Een heel scherpzinnige beschrijving vind je ook van
het Prometheusprobleem, gestalte krijgend in iemand die
in de omgang en in gesprekken volkomen onnavolgbaar
wordt.
Wat Sanford beschrijft is eigenlijk nergens nieuw.
Schuldgevoel, emoties, creatief luisteren, het is allemaal
bekend. Maar om hiernaar te kijken vanuit de wereld
van Jung, is toch weer een aparte beleving.
M.E.
C.G. Jung.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Van onze kunstredactie
In de kunst lijkt 'het bedrijfs
leven' de nieuwe maecenas te
worden. Het 'kunst en bedrijf'
uit de zeventiger jaren lijkt
nieuwe inhoud te krijgen.
Kunstenaars in dienst van het
bedrijfsleven. Wie weet!
Een sympathieke vorm van
samenwerking lijkt te worden
- heel bescheiden - de kalen
der. Hoewel de maand januari
er al weer opzit, presenteerde
Drukkerij Van der Zanden
(postbus 3323, Breda) dezer da
gen een grote kalender (50x70
cm) - afgeleid van de nieuwe
Heidelberger Speedmaster 5-
kleurenpers - onder het motto
'Wie voor verwondering wil
openstaan, kan verwarring in
bewondering veranderen'. Of
die verwondering behoort bij
het feit dat zo'n machine 10.000
kalenderbladen per uur pro
duceert of dat twaalf min of
meer Bredase beeldende kun
stenaars ieder een blad voor
him rekening namen, blijft
een open vraag.
Het betreft Ingrid Dinge-
mans, Marius Boender, Wil
lem den Hartog, Lai Chi Man,
Franka Wolke, Anneke Tim
merman, Sef Peeters, Anna
van Bohemen, Jacomijn den
Engelsen, Margriet Kemper,
Eite Wolfis en Martin Peulen.
Ieder blad bevat een fraai ge-'
drukte reproduktie van een
kunstwerk en op de achterzij
de gegevens over betreffende
kunstenaars met o.a. een foto
van het atelier. Sommige ar
tiesten geven er een statement
bij af over de inhoud van de
kunst en anderen zwijgen on
der het motto 'je moet het zelf
maar ervaren'. Allemaal heel
fraai.
Ook drukkerij Broese en
Peereboom (Spinveld 8, Breda)
is voor de tweede keer met
minstens zo'n mooie kalender
gekomen door samenwerking
met de kunstacademie van
Rotterdam en Kees Zwart in
Breda. Het betreft hier met
name reprodukties van op
drachten aan derde- en vier
dejaars studenten van de af
deling fotografie. Wat minder
spectaculair dan vorig jaar,
maar in een boeiende lay-out
en perfecte druk een spannen
de plaat iedere maand. Ook bij
deze kalender is de achterkant
van het blad telkens uitgebuit
door middel van een goed 'ver
slag' via foto's van een kraak
pand.
Niet zo kleurrijk, maar
zwart-wit is een andere
kunstkalender die uitgever
Gottmer voor 29,50 in de
handel bracht: de Neder
lands/Belgische Balletkalen
der. Jammer dat de mooiste
foto - die van Clint Farha op
het dak van de Amsterdamse
Schouwburg - op de snel ver
wijderde omslag staat. Verder
brengt iedere maand een beeld
uit een befaamd ballet, zoals
May-Celeste Hammei en Pa
vel Vokoun in La Peri (Ko
ninklijk Ballet van Vlaande
ren), Han Ebbelaar als de
Moor in Petruschka (Natio
naal Ballet), Erica Trabi en
Johan Meijer in Tutto Liscio
(Scapino) etc. Voor balletlief
hebbers een mooie kalender.
Intussen kondigt de uitge
ver Meulenhoff al de Metten
Koornstra-kalender 1985 aan.
Twaalf reprodukties met werk
van deze in 1978 overleden
kunstenaar (o.a. bekend door
versieringen op het Boeken
bal), waarover in maart een
boek verschijnt van de hand
van Hans Redeker. Dezelfde
uitgever presenteert voor 1985
ook al een kalender met
twaalf reprodukties van schil
derijen met stadsgezichten.
Eerder al meldden we, dat
Pierre de Hesselle in Breda
bezig is om met twaalf kunste
naars een kunstkalender met
passe-partout voor 1985 te ver
vaardigen.
Kortom, er zitten voor kun
stenaars kansen in kunst en
kalender en mogelijk meer in
bedrijfsleven dan in beleid
van de overheid; al maak je
met kalenders nog geen leven
«por de kunst.
HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIH,,,
Ql*S s(OijUcr^oecC
Tekening: Katinka Hofstede
Door Carla Wijnstroot
Wie nu met enige belangstelling naar de nieuwe voot-
jaarskleren gaat uitkijken, zal nog niet direct naar al li
luchtige zaken zoeken. Want de tijd van warme truien en
laarzen is nog niet voorbij, voorlopig. Iets van stevige ka
toen of ijzersterke jeans zou dan een mooie tussenoplos
sing zijn, waar je zowel op kille als op zonniger dagen it
ieder geval goed mee uit de voeten kan.
De nieuwe lente-zomer collectie, die Fong Leng rooi
Levi's ontwierp, haakt in op de komende trends en gml
zelfs een stapje verder, want Fong Leng zet haar naam niel
zomaar onder algemene kledingstukken. Integendeel, x
weet haar eigen, speciale visie op kleren heel goed te bi-
werken tot een duidelijke herkenbare, nieuwe stijl i»
jeansmode, die inmiddels al zeer goed is aangeslagen bij
een trendgevoelig publiek. Haar jacks zijn superwijt
hebben vleermuismouwen met soms wel drie epauletiet
naast elkaar, om de schouderbreedte extra te benadruk-
ken, en houden toch het karakter van een echt spijkerjack
Hetzelfde gebeurt met de broeken: Ruim van opzet en snul
toelopend bij de pijpen, zoals de stijl op het ogenblik aan
geeft, maar met vernuftig opgestikte banden en zakken
die daardoor als extra accenten werken.
Zeer herkenbaar, al van een afstand, zijn ook de rokken
die Fong Leng voor Levi's Studio ontwierp; ze zijn ruim
aangerimpeld en lang tot over de kuiten, en hebben een
bijzondere afwerking. Er is bijvoorbeeld een rok in tel
lichtgebleekte chambray, (dat is' een soort bleekblauvt
werkkledingkatoen) die uit vier losse, met drukkers be-
vestigde panelen bestaat. Een andere rok in een voorgt-
wassen, dus zachte zware katoen (army twill) heeft ze»
diepe, uitstaande zakken op de zijkanten. De rok wordt in
zwart en later in wit uitgebracht.
Door Carla Wijnstroot
Tot nu toe was het steeds laarzenweer, en het ziet er nii[
naar uit dat daar snel verandering in komt. Toch kijft®
al weer uit naar de tijd dat ik de zware leren omhulsih
kan uitschoppen en opbergen met het wintergoed, on
daarna een keuze te kunnen doen uit wat luchtiger schoei
sel. Leuke flatjes, soepele stappertjes, mooie sandalen,
ben er dol op.
Als de straten weer schoon en droog zijn, de tempera
tuur gaat stijgen en het om ons heen weer wat vrolijken
kleuriger wordt, gaat de mode er heel wat aantrekkelijk
uitzien, in de letterlijke zin van het woord, wel te ver
staan. Sla een willekeurig modeblad open en het zomer®
beeld lonkt je toe. Neutrale kaki's, koele grijzen, klateren!
geel en rood en oranje, stralend wit. Het aanbod in nieuv»
kleren is zó ruim en gevarieerd, dat ieder er wel haar stijl
in kan vinden. Wat het echter een beetje ingewikkeld»
maakt, zijn de vele soorten schoenen die je erbij kan dra
gen.
Pumps blijven, maar de hakken zijn niet schrikbaren!
hoog. Wel is de leest klassieker, eleganter, en zijn de neu
zen vrij spits. Wit wordt dè kleur, maar marine en zwo<!.
zijn ook niet uit dit beeld weg te denken. Soms heeft
pump een band over de wreef of over de enkels. Te drag»
bij alle sluike plooirokken, mantelpakken, ensembles i»
de stij l van de jaren dertig en slanke jurken met heup-oc'
centen.
Smalle platte schoenen met eventueel een heel M
sleehakje worden veelal in twee of meer kleuren aangek-
den. Een opvallende vlakverdeling, een combinatie W»
zwart met kaki of wit, en niet zelden met een breed uitg'-
sneden open teenstuk. Ze staan prachtig bij de sluike-
royaal vallende en uit dunne natuurstoffen opgebouwd'
mode, waarvan de marinelook en safaristijl een P"e'
■voorbeelden zijn. Vooral onder wapperwijde rokken
enkelvrije wijde broeken staan ze mooi.
Touwchoenen, afgeleid van espadrilles gaan een
seizoen tegemoet. Tou-waccenten langs de hier en daar e
aanwezige plateauzolen, combinaties van vlasach W
vlechtwerk met linnen en leer, en voornamelijk natf
relkleurig. Past daarom uitstekend bij de neutrale few"'
mode, die nu al volop in de etalages te zien is. Ook de spV'
tieve versie van de safaristij l sluit hier goed op aan.
Sandalen zijn voor deze zomer groots in aantocht. W
het dunne bandjes- en gespjes-werk, maar eerlijke, M)"4
klassiek-Romeinse naturelgetinte sandalen, met veel fx"1'
den over de wreef en de enkels. Bijna altijd zijn ze plate'
een enkele keer voorzien van een lage, sportieve hak- a
vormen een eenheid met de sobere, onopgesmukte jurke'-
rokken en tunieken van deze zomer.
Gymschoentjes zijn er nog nooit in zoveel variaties S1'
weest. Inhakend op de komende Olympische Spelen ri'
we natuurlijk veel kleurige versies van de trimscfw4"
Zien we ook soepele leren afleidingen van het bekei»'
wielrennersschoentje in vele kleuren, en blijkt het rubW
van de onvervangbare basketbalschoen te inspireren
vaak komische uitspattingen. Goedkoop en lekker gek
er bij te Rebben.
Dertig dagen heeft novem-
april, juni en september.
De andere hebben dertig en
één»
behalve februari alleen,
Want die heeft er viermaal zevei
't schrikkeljaar nog één daarnev
Als je dit oude versje van buiten
jaar in elkaar zit. Alleen weetje
om de vier jaar 'n schrikkeldag
is. Aanstaande woensdag is dat 't
geval, dan wordt er gewoon 'n
extra dag gemaakt tussen 28 fe
bruari en 1 maart. Hoe dat zo ge
komen is, kun je uitgebreid lezen
in het 'Schrikkelboek' van uitgev
Heel in 't kort zit 't zo: 'n jaar hee
gewone jaren doen we alsof dat u
en klaar is Kees. Maar na drie ja;
hele dag. En daarom is elk vierde
die dag in te halen! 't Is leuk om e
op zo'n extra dag gratis allemaal
Dragt heeft dat gedaan in 'De tor
Het is 'n grappige dag, die schrikk
midden in 't jaar. Eigenlijk zou je
niet eerlijk dat je gewoon moet dc
niets aan de hand is. Je zou op zo'r
je op andere dagen niet doet. Uitg
leuks: die geeft een 'Schrikkelboe
(natuurlijk) ligt dat in de winkel,
boek met van alles en nog wat: ve
en draken en andere geheimzinni,
letjes en plaatjes van bekende Nee
naars. Tussen de bedrijven door vt
over schrikkeldagen, over jaren, n
de zon, de maan en de tijdrekenin
alles in elkaar zit.
Titel: Schrikkelboek. Uitgeverij
Leeftijd 5-15 jaar.
'n Boek over 'n andere werek
Als je 'n jaar of 13 of ouder bent vi
bruari' van Tonke Dragt misschie
Het begint heel vreemd, 't Is net oi
rechtkomt; je snapt er helemaal n
doeling, want de hoofdpersoon uit
ook niets van. Hij IS in 'n andere x
hij schrijft alles op wat hij daar b(
boekje. Dat heeft hij meegenomen
gewoon de wereld van j ou en mij
dicht bij zee woonde. In die flat w(
geleerde: Thomas Al va. Die had e<
dat er nog méér werelden zouden
zijn waar je vrij gemakkelijk naai
geweest! Niet met een ruimteschip
een woord, dat hij opgezocht had i
woord uitsprak op 29 februari - op
zonsopgang; dan kwam je in die ai
Tom komt dat woord ook te weten
zonsopgang, staat hij op het stram
boekje en 'n pen. Hij spreekt het w
ment begint het boek: 'De torens v
dezelfde plek aan zee, maar alles i;
naam niet meer en niet waar hij v
twee torenflatsde torens van febi
len over dit boek, maar het is span
het is ook leuk om er op door te fai
Titel: De torens van februari
Schrijfster: Tonke Dragy
Uitgeverij: leopold
Prijs: f22,-.
éwrV
Leopold* Den Hai