Hoe genees ik van mijn vader Jung en relaties Sp ijker goed: ijzersterk alternatief De luchtige lenteschoen Dierendokter Lesbisch Kamp gedichten Cravan Zen-Zien Afrika De kalender en de beeldende kunstenaars ZATERDAG 25 FEBRUAR11984 DISTIM EXTRA WOENSDAG: SCHRIKKELDAG ber' SCHRIKKELBOEK DE TORENS VANFEBRUARI JL Êuske Wiske En D< Happie En De BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKEmOEKEmOEKENBOEKENBOEK ENBOEKENS0SXSWBOEKENBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKEBBOEKENBOEKENBOEKENBOE 'De Dierendokter1 door P.C. Jersild. Uitgave: Manteau, Amster dam. Prijs: f 24,50. P.C. Jersild is een Zweedse schrijver die consequent, zij 't zonder veel aandacht te trekken, in het Nederlands wordt vertaald. Een heel goede greep van Manteau, want Jersild, een arts van professie, schrijft goed en schrijft nog over relevante problemen ook: over de ge- dehumaniseerde witte j as senwereld (in 'Het Huis van Babel') en over zinloze, me dische experimenten op die ren (in het onderhavige boek). Wie, zoals hoofdpersoon en dierenarts Eva Beek, die ren niet ziet als onderzoeks instrumenten, maar als le vende wezens, waarin niet naar hartelust gesneden en gespoten zou moeten wor den, ligt eruit in het gesloten wereldje van onderzoekers. Eva Beek weigert uiteinde- lijk aan bepaalde zaken mee te werken, maar haar we reldje heeft zo haar eigen trucs en manipulatietech nieken om een zwart schaap weer in het gareel te krijgen. De auteur Jersild heeft zich doen kennen als een weinig optimistisch mens. Hij lijkt zich eerder thuis te voelen in de wereld van doemdenkers, die in alle sec toren van de samenleving het begin van de totale ver rotting zien, dan in de we reld van nieuwe perspectie ven, die de mensheid zullen' behoeden voor de totale on dergang. Geen spectaculair boek, wel een roman, waarin wei nig onzin wordt verkocht en waarin een man met visie aan aan de slag is geweest. Al heel wat. A.T. MARGE PIERCYEEN HOGE Living 1978 - uitg. Bert Bakker - Marge Piercy is redelijk in staat interacties te be schrijven. In dit geval is de ze tamelijk uitgesponnen geschiedenis geconcentreerd in de driehoek Leslie (les bisch), Bernie (homofiel) en Honorée (heterofiel). De couleur locale is een Ameri kaanse universiteit, waar Leslie, als wetenschappelijk medeweker van de versier der George (eens de grote revolutionair) in slaven dienst is. Honorée zit onder de plak van haar moeder en Bernie komt uit een verlopen gezin en had een wat incestueuze verhouding met zijn zusje. PRIJS (oorspr. The high Cost of f 34,50). Op de achtergrond opereert nog een vrouwengroep, die het midden houdt tussen een Blijf-van-mijn-lijf gemeen schap en een lesbische club. Marge Piercy speelt binnen dit stramien ongeveer alle mogelijke verhoudingen te gen elkaar uit om tot de con clusie te komen, dat liefde een zeldzaam verschijnsel is. En dat zelfs karate (Leslie haalt de zwarte band), waarbij de zelfverdediging voorop staat, averechts staat op de kunst van jezelf open stellen. In deze roman wordt heel veel aangeraakt, maar niets uitgediept. Daarom: een beetje vervelend. MARE LEWIS: MAAN OVER KAMPILI (uitg. De Ster, Breda). Kampgedichten uit de tropen tijdens de laatste we reldoorlog. Sympathieke, door religie en schoonheidsi dealen gevoede gedachten, gevat in een ouderwetse stijl. Vaak meer rijmen dan gedichten. „Ik weet wel God, ARTHUR CRAVANSTOOMFLUIT (uitg. Kwadraat - 24,50). dat gij ons hart wilt stalen/ en zuiveren van zijn te vele kwalen". Toch zullen men sen die b.v. op een of andere manier de kampen in Indo nesië hebben doorleefd er zich wel in herkennen. Cravan (1887-1920) was een kleurrijke figuur, die o.a. dichter en bokser was. Hij stond model voor Gide's romanfiguur Lafcadio en werd gezien als dadaist avant la lettre. Met een in leiding van Peter Kouwen- berg zijn in dit boekje door hem vertaalde teksten opge nomen (ongeveer de helft van Cravan's oeuvre), als mede een facsimile van Maintenant 5, een tijdschrift waarvan Cravan tussen 1912 en 1915 vijf nummers liet verschijnen. Hij hanteerde de stijl van het iedereen tegen de sche nen schoppen. Te lezen is bijvoorbeeld het stuk waar mee hij met kunstenaars als Delauny, Van Dongen, Ma- levitch, Gleizes en Chagall de vloer aanveegde. Hij kwam er acht dagen voor in de bak. Ook André Gide neemt hij in een ander stuk onder handen. Het ver schijnsel Cravan is in dit boekje aardig geportret teerd. VAN HET ZIEN - tekenen als FREDERICK FRANCK: DE ZEN meditatie (uitg. De Haan). Een mooie uitgave, die bo vendien nog interessant is. In Amerika is dit boek van deze Amerikaanse Limbur ger een 'classic'. Hij heeft dit boek met de hand geschre ven en van hele mooie teke ningen voorzien. Dat heeft óók te maken met de inhoud. Niet door zelf-analyse, maar door intens te leren zien en dat zien omzetten in tekenen (op een manier die door iedereen beoefend kan 'Explosief continent - Donker Afrika tegen het licht gehouden'. Auteurs: G.B.J. Hiltermann Frans van Houtert. Uitgave: Van Holkema Warendorf, Bussum. Prijs: 19,50. Dit boek, de weerslag van een Avro-radioprogramma, bevat reportages uit zeven Afrikaanse landen. worden - een methode van contemplatie -) kom je dich ter bij jezelf. Zo luidt zijn 'leer'. Hij heeft daarmee er varing opgedaan via work shops over de gehele wereld. Daarover vertelt hij op een eenvoudige en boeiende manier - „De zin van het zijn is het Zien" is een oude wijsheid, die hier niet ab stract wordt vertaald, maar levensecht dichterbij ge bracht. Bovendien is het boek zelf mooi om te zien. problemen worden Afrika's en conflicten er genuanceerdm maar helder opgedist. Hil- termanns kanttekeningen geven het boekje zoveel diepgang, dat het een goede handleiding is geworden bij de woelige ontwikkelingen op het zwarte continent. George Orwell. ALLES OYER ORWELL 'George Orwell' BZZLLETIN 111. Uitgave: BZZT6H, Den Haag. Prijs los nummer f 12,50. De boeken van George Orwell lopen in Nederland als een trein. Alleen al van '1984' zijn sinds september 1983, toen een lawine van artikelen over de Britse schrijver de le zers begon te bedelven, in ons land bijna 100.000 exempla ren verkocht. De artikelenlawine lijkt voorlopig niet te stoppen. De redactie van BZZLLETIN heeft in haar laat ste nummer maar liefst 90 forse pagina's aan Orwell en zijn werk gewijd. Bij eerste doorbladering denk je: moet dat nou na het minitieuze gepluis in Orwells leven door de Britse prof Bernard Crick? Lezing van BZZLLETIN brengt je tot de slotsom, dat het inderdaad nog nuttig is en dus moet. De aanpak van BZZLLETIN is niet origineel, maar wel gedegen en erg pluriform: na een artikel met bi(bli)ogra- fische brokjes, wordt Orwells leven en werk in mootjes gehakt en ieder mootje bevat een segment van zijn werk en zijn leven: zijn tijd in Birma, Parijs en Spanje, zijn ja ren in Jura, waar hij in 1984 voltooide, tot en met zijn laatste dagen in een Londens ziekenhuis. De redactie heeft voorts veel oude artikelen over Orwell (veel van Britse hand) opgediept, waarin de auteurs het karakter en denken van hun persoonlijke vriend Orwell diepgaand analyseren. Van Orwells hand zijn essays opgenomen over Arthur Koestier en de schrijver Zamjatin. Voor de Orwell-fan is dit BZZLLETIN-nummer, waarin een aantal weinig bekende foto's van de auteur zijn afgedrukt, zonder meer een must. Vaders en dochters, ze beminnen en haten elkaar. De gekwetst heid in deze relatie kan diep aankomen. Linda Leonard schreef er een boek over: 'Gekwetste vrouw; het genezen van de vader- dochterrelatie'. Anita Maassen vertaalde het. Lemniscaat gaf het uit en het kost 24,50. De schrijfster vertelt van haar eigen ervaring met haar vader. Dat waren een aantal nachtmerrieachtige gebeurte nissen, waar ze als meisje niets mee kon. Ze vluchtte in een afstandelijke intellectuele ontwikkeling. Haar psycholo- giestudie maakte het haar uit eindelijk mogelijk, vroegere ervaringen opnieuw te ver werken en ze tevens in een wetenschappelijk kader te plaatsen. Het resultaat is een levendig, herkenbaar en zeer doordacht boek. Het is voor een meisje be langrijk van welke aard de re latie met haar vader is. Van hieruit ontwikkelt ze immers haar manbeeld. Schrijfster gaat dan ook in op diverse verwondingen, die hierin plaats kunnen vinden. Het is niet de bedoeling de vaders in staat van beschuldiging te stellen. Je zou dan over het hoofd zien, aldus de schrijf ster, dat deze vaders zelf ge wond zijn, zowel in hun vrou welijke, als mannelijke kant. De bedoeling is veel meer van beide kanten te begrijpen wat er een rol in speelt, zodat bei den daarmee vooruit kunnen. Linda behandelt de ontwikke lingen vanuit de gedachten- wereld van Jung. Zij plaatst alles in een aantal archetypi sche reacties, van de dochter op de vader en geeft uiteinde lijk de wegen tot genezing aan. Linda benadert diverse houdingen van vaders, die dochters kunnen verwonden op een voorzichtige maar niet mis te verstane wijze. Aan bod komen emotionele afwezig heid, niet tegen een dominante moeder op kunnen, afwijzing, en summiere mishandeling en seksuele toenadering. De schrijfster wordt nergens agressief of hatend. Integen deel, het boek is heel kernach tig en hoopvol geschreven. De archetypes die beschreven worden als reactie op de ver wondingen zijn onder andere: 'Het eeuwige meisje, de deugdzame dochter, het meisje van glas, de gepantserde ama zone, de vlinder, het buiten beentje en anderen'. Elk type is heel treffends en herkenbaar geschreven. Je leeft evenzeer mee met de vlinder, die met elke man naar bed gaat, maar wanhopig lijdt aan stuurloosheid, als met de deugdzame dochter, die veel lof en sympathie oogst, maar zich wanhopig woelt in dit corset, dat haar echte natuur geweld aan doet. Linda zelf, heeft met het schrijven van dit boek, een nieuw evenwicht gevonden, tussen haar eigen ervaringen en haar wetenschappelijke studie. Ze heeft haar vader beurtelings als geweldig en als verschrikkelijk ervaren. Als hij dronken was kon hij af schuwelijk vernietigend zijn; zó zelfs dat een politieagent een keer tegen hem zei: „Hoe kun je dat je dochter aan doen". Dit maakte Linda bang en ze moest zich constant be schermen tegen het emotione le beroep dat haar moeder op haar deed om de leegte te vul len, die haar man veroorzaak te. Linda sloot zich af, maar na een droom gaat ze al deze kan ten van haar vader ook in zichzelf ontdekken. De gene zing ligt uiteindelijk in het transformeren, in jezelf, van die kant van je vader waar je zo'n moeite mee hebt gehad. Schrijfster is er in geslaagd zowel een intelligente als ont roerende bijdrage te leveren in de man-vrouwverhouding. Door de wetenschappelijke behandeling overstuigt dit het al te persoonlijke verhaal. Het is pakkend geschreven met talrijke voorbeelden uit films en literatuur. Voor veel doch ters en vaders, maar eigenlijk voor alle huisgenoten een zeer waardevol boek. M.E. BOEKENBOEKENBOEKEJVBOEKENBOEKEN BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEK ENBOEKENSOSKSTtBOEKEmOEKEUBOEKEN BOEKENBOEKEBBOEKENBOEKENBOEKENBOE In de serie 'Ontmoetingen met de wereld van Jung' gaf Uitg. Lemniscaat een boek uit van J.A. Sanford: Omgaan met elkaar. Prijs 12.50 Jung, voor mij een van de meest boeiende psychologen, inspireerde de schrijver om op speelse en creatieve wijze een aantal relatiethema's te behandelen. Jung noemt het vrouwelijke deel in de man zijn anima, het mannelijke deel in de vrouw haar animus. Een aantal echtelijke ruzies worden als gevecht tussen die twee be naderd. Zo lees je met een glimlach, hoe een hel zich tus sen de partners kan ontwikkelen. Inderdaad maak je vaak mee, dat een speelse balwedstrijd tussen de betrok kenen ontaardt in een schreeuwwedstrijd. Een heel scherpzinnige beschrijving vind je ook van het Prometheusprobleem, gestalte krijgend in iemand die in de omgang en in gesprekken volkomen onnavolgbaar wordt. Wat Sanford beschrijft is eigenlijk nergens nieuw. Schuldgevoel, emoties, creatief luisteren, het is allemaal bekend. Maar om hiernaar te kijken vanuit de wereld van Jung, is toch weer een aparte beleving. M.E. C.G. Jung. - FOTO ARCHIEF DE STEM Van onze kunstredactie In de kunst lijkt 'het bedrijfs leven' de nieuwe maecenas te worden. Het 'kunst en bedrijf' uit de zeventiger jaren lijkt nieuwe inhoud te krijgen. Kunstenaars in dienst van het bedrijfsleven. Wie weet! Een sympathieke vorm van samenwerking lijkt te worden - heel bescheiden - de kalen der. Hoewel de maand januari er al weer opzit, presenteerde Drukkerij Van der Zanden (postbus 3323, Breda) dezer da gen een grote kalender (50x70 cm) - afgeleid van de nieuwe Heidelberger Speedmaster 5- kleurenpers - onder het motto 'Wie voor verwondering wil openstaan, kan verwarring in bewondering veranderen'. Of die verwondering behoort bij het feit dat zo'n machine 10.000 kalenderbladen per uur pro duceert of dat twaalf min of meer Bredase beeldende kun stenaars ieder een blad voor him rekening namen, blijft een open vraag. Het betreft Ingrid Dinge- mans, Marius Boender, Wil lem den Hartog, Lai Chi Man, Franka Wolke, Anneke Tim merman, Sef Peeters, Anna van Bohemen, Jacomijn den Engelsen, Margriet Kemper, Eite Wolfis en Martin Peulen. Ieder blad bevat een fraai ge-' drukte reproduktie van een kunstwerk en op de achterzij de gegevens over betreffende kunstenaars met o.a. een foto van het atelier. Sommige ar tiesten geven er een statement bij af over de inhoud van de kunst en anderen zwijgen on der het motto 'je moet het zelf maar ervaren'. Allemaal heel fraai. Ook drukkerij Broese en Peereboom (Spinveld 8, Breda) is voor de tweede keer met minstens zo'n mooie kalender gekomen door samenwerking met de kunstacademie van Rotterdam en Kees Zwart in Breda. Het betreft hier met name reprodukties van op drachten aan derde- en vier dejaars studenten van de af deling fotografie. Wat minder spectaculair dan vorig jaar, maar in een boeiende lay-out en perfecte druk een spannen de plaat iedere maand. Ook bij deze kalender is de achterkant van het blad telkens uitgebuit door middel van een goed 'ver slag' via foto's van een kraak pand. Niet zo kleurrijk, maar zwart-wit is een andere kunstkalender die uitgever Gottmer voor 29,50 in de handel bracht: de Neder lands/Belgische Balletkalen der. Jammer dat de mooiste foto - die van Clint Farha op het dak van de Amsterdamse Schouwburg - op de snel ver wijderde omslag staat. Verder brengt iedere maand een beeld uit een befaamd ballet, zoals May-Celeste Hammei en Pa vel Vokoun in La Peri (Ko ninklijk Ballet van Vlaande ren), Han Ebbelaar als de Moor in Petruschka (Natio naal Ballet), Erica Trabi en Johan Meijer in Tutto Liscio (Scapino) etc. Voor balletlief hebbers een mooie kalender. Intussen kondigt de uitge ver Meulenhoff al de Metten Koornstra-kalender 1985 aan. Twaalf reprodukties met werk van deze in 1978 overleden kunstenaar (o.a. bekend door versieringen op het Boeken bal), waarover in maart een boek verschijnt van de hand van Hans Redeker. Dezelfde uitgever presenteert voor 1985 ook al een kalender met twaalf reprodukties van schil derijen met stadsgezichten. Eerder al meldden we, dat Pierre de Hesselle in Breda bezig is om met twaalf kunste naars een kunstkalender met passe-partout voor 1985 te ver vaardigen. Kortom, er zitten voor kun stenaars kansen in kunst en kalender en mogelijk meer in bedrijfsleven dan in beleid van de overheid; al maak je met kalenders nog geen leven «por de kunst. HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII1IIIIIIH,,, Ql*S s(OijUcr^oecC Tekening: Katinka Hofstede Door Carla Wijnstroot Wie nu met enige belangstelling naar de nieuwe voot- jaarskleren gaat uitkijken, zal nog niet direct naar al li luchtige zaken zoeken. Want de tijd van warme truien en laarzen is nog niet voorbij, voorlopig. Iets van stevige ka toen of ijzersterke jeans zou dan een mooie tussenoplos sing zijn, waar je zowel op kille als op zonniger dagen it ieder geval goed mee uit de voeten kan. De nieuwe lente-zomer collectie, die Fong Leng rooi Levi's ontwierp, haakt in op de komende trends en gml zelfs een stapje verder, want Fong Leng zet haar naam niel zomaar onder algemene kledingstukken. Integendeel, x weet haar eigen, speciale visie op kleren heel goed te bi- werken tot een duidelijke herkenbare, nieuwe stijl i» jeansmode, die inmiddels al zeer goed is aangeslagen bij een trendgevoelig publiek. Haar jacks zijn superwijt hebben vleermuismouwen met soms wel drie epauletiet naast elkaar, om de schouderbreedte extra te benadruk- ken, en houden toch het karakter van een echt spijkerjack Hetzelfde gebeurt met de broeken: Ruim van opzet en snul toelopend bij de pijpen, zoals de stijl op het ogenblik aan geeft, maar met vernuftig opgestikte banden en zakken die daardoor als extra accenten werken. Zeer herkenbaar, al van een afstand, zijn ook de rokken die Fong Leng voor Levi's Studio ontwierp; ze zijn ruim aangerimpeld en lang tot over de kuiten, en hebben een bijzondere afwerking. Er is bijvoorbeeld een rok in tel lichtgebleekte chambray, (dat is' een soort bleekblauvt werkkledingkatoen) die uit vier losse, met drukkers be- vestigde panelen bestaat. Een andere rok in een voorgt- wassen, dus zachte zware katoen (army twill) heeft ze» diepe, uitstaande zakken op de zijkanten. De rok wordt in zwart en later in wit uitgebracht. Door Carla Wijnstroot Tot nu toe was het steeds laarzenweer, en het ziet er nii[ naar uit dat daar snel verandering in komt. Toch kijft® al weer uit naar de tijd dat ik de zware leren omhulsih kan uitschoppen en opbergen met het wintergoed, on daarna een keuze te kunnen doen uit wat luchtiger schoei sel. Leuke flatjes, soepele stappertjes, mooie sandalen, ben er dol op. Als de straten weer schoon en droog zijn, de tempera tuur gaat stijgen en het om ons heen weer wat vrolijken kleuriger wordt, gaat de mode er heel wat aantrekkelijk uitzien, in de letterlijke zin van het woord, wel te ver staan. Sla een willekeurig modeblad open en het zomer® beeld lonkt je toe. Neutrale kaki's, koele grijzen, klateren! geel en rood en oranje, stralend wit. Het aanbod in nieuv» kleren is zó ruim en gevarieerd, dat ieder er wel haar stijl in kan vinden. Wat het echter een beetje ingewikkeld» maakt, zijn de vele soorten schoenen die je erbij kan dra gen. Pumps blijven, maar de hakken zijn niet schrikbaren! hoog. Wel is de leest klassieker, eleganter, en zijn de neu zen vrij spits. Wit wordt dè kleur, maar marine en zwo<!. zijn ook niet uit dit beeld weg te denken. Soms heeft pump een band over de wreef of over de enkels. Te drag» bij alle sluike plooirokken, mantelpakken, ensembles i» de stij l van de jaren dertig en slanke jurken met heup-oc' centen. Smalle platte schoenen met eventueel een heel M sleehakje worden veelal in twee of meer kleuren aangek- den. Een opvallende vlakverdeling, een combinatie W» zwart met kaki of wit, en niet zelden met een breed uitg'- sneden open teenstuk. Ze staan prachtig bij de sluike- royaal vallende en uit dunne natuurstoffen opgebouwd' mode, waarvan de marinelook en safaristijl een P"e' ■voorbeelden zijn. Vooral onder wapperwijde rokken enkelvrije wijde broeken staan ze mooi. Touwchoenen, afgeleid van espadrilles gaan een seizoen tegemoet. Tou-waccenten langs de hier en daar e aanwezige plateauzolen, combinaties van vlasach W vlechtwerk met linnen en leer, en voornamelijk natf relkleurig. Past daarom uitstekend bij de neutrale few"' mode, die nu al volop in de etalages te zien is. Ook de spV' tieve versie van de safaristij l sluit hier goed op aan. Sandalen zijn voor deze zomer groots in aantocht. W het dunne bandjes- en gespjes-werk, maar eerlijke, M)"4 klassiek-Romeinse naturelgetinte sandalen, met veel fx"1' den over de wreef en de enkels. Bijna altijd zijn ze plate' een enkele keer voorzien van een lage, sportieve hak- a vormen een eenheid met de sobere, onopgesmukte jurke'- rokken en tunieken van deze zomer. Gymschoentjes zijn er nog nooit in zoveel variaties S1' weest. Inhakend op de komende Olympische Spelen ri' we natuurlijk veel kleurige versies van de trimscfw4" Zien we ook soepele leren afleidingen van het bekei»' wielrennersschoentje in vele kleuren, en blijkt het rubW van de onvervangbare basketbalschoen te inspireren vaak komische uitspattingen. Goedkoop en lekker gek er bij te Rebben. Dertig dagen heeft novem- april, juni en september. De andere hebben dertig en één» behalve februari alleen, Want die heeft er viermaal zevei 't schrikkeljaar nog één daarnev Als je dit oude versje van buiten jaar in elkaar zit. Alleen weetje om de vier jaar 'n schrikkeldag is. Aanstaande woensdag is dat 't geval, dan wordt er gewoon 'n extra dag gemaakt tussen 28 fe bruari en 1 maart. Hoe dat zo ge komen is, kun je uitgebreid lezen in het 'Schrikkelboek' van uitgev Heel in 't kort zit 't zo: 'n jaar hee gewone jaren doen we alsof dat u en klaar is Kees. Maar na drie ja; hele dag. En daarom is elk vierde die dag in te halen! 't Is leuk om e op zo'n extra dag gratis allemaal Dragt heeft dat gedaan in 'De tor Het is 'n grappige dag, die schrikk midden in 't jaar. Eigenlijk zou je niet eerlijk dat je gewoon moet dc niets aan de hand is. Je zou op zo'r je op andere dagen niet doet. Uitg leuks: die geeft een 'Schrikkelboe (natuurlijk) ligt dat in de winkel, boek met van alles en nog wat: ve en draken en andere geheimzinni, letjes en plaatjes van bekende Nee naars. Tussen de bedrijven door vt over schrikkeldagen, over jaren, n de zon, de maan en de tijdrekenin alles in elkaar zit. Titel: Schrikkelboek. Uitgeverij Leeftijd 5-15 jaar. 'n Boek over 'n andere werek Als je 'n jaar of 13 of ouder bent vi bruari' van Tonke Dragt misschie Het begint heel vreemd, 't Is net oi rechtkomt; je snapt er helemaal n doeling, want de hoofdpersoon uit ook niets van. Hij IS in 'n andere x hij schrijft alles op wat hij daar b( boekje. Dat heeft hij meegenomen gewoon de wereld van j ou en mij dicht bij zee woonde. In die flat w( geleerde: Thomas Al va. Die had e< dat er nog méér werelden zouden zijn waar je vrij gemakkelijk naai geweest! Niet met een ruimteschip een woord, dat hij opgezocht had i woord uitsprak op 29 februari - op zonsopgang; dan kwam je in die ai Tom komt dat woord ook te weten zonsopgang, staat hij op het stram boekje en 'n pen. Hij spreekt het w ment begint het boek: 'De torens v dezelfde plek aan zee, maar alles i; naam niet meer en niet waar hij v twee torenflatsde torens van febi len over dit boek, maar het is span het is ook leuk om er op door te fai Titel: De torens van februari Schrijfster: Tonke Dragy Uitgeverij: leopold Prijs: f22,-. éwrV Leopold* Den Hai

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 34