t-AKTItl aarbon win f ????,- Nieuwe wetten in strijd tegen schandalen Veel ouders deinsen terug voor hoge kosten J\.DOPTIE komt steeds minder voor. Het aantal aanvragen is sterk terug gelopen. Steeds minder echtparen kloppen aan bij het ministerie van justitie met het verzoek om een kind uit de derde wereld te mogen adopteren. De daling is zelfs spectaculair te noemen. In 1979 lieten nog 3388 echtparen zich inschrijven op de lange wachtlijst, die toen nog bestond. Daarna zette zich een daling in, die niet te stuiten lijkt. Vorig jaar meldden zich 1678 echtparen. Vergeleken met 1979 is dat nog maar de helft. Kl BESPAART: INSVERZEKERING ERZEKERINGEN Boosdoener I Subsidie Opwelling Schandalen Eigen cultuur Politici Gezien Nieuwe wet Misdrijven Onjuist Tijdelijk ZATERDAG 25 FEBRUAR11984 gevr. postzegels inten, oud goud. Spel al gevr. 50-gld.munten Postzegel-munthanctei Kienhorst Il,-'t'illllÉWii I ,11' igerstraat 9, 5912. tel. 076- metde familie Middelman Nederlandse gezin. Zij le an worden op verzekerings- /eken leest u elke zaterdag r I de Week" hoeveel de familie premie van een bepaalde op hoeveel de familie Middel-1 wint u datzelfde bedrag! Inde oe u mee kunt doen en kans Teder 29, kinderen 4 en 2jaar) nkopolis met een looptijd van n f 50.000,— voorvaderen pij. Zij stapten over naar de »t eerste jaar maar liefst f 11"® ip hun autoverzekering ing. ■RHEID IN TE LEVEREN! nd de volgende FBTO akelijkheidspolissen FBTO pofe ST; '■IA een iel naar IAPPIJ U A Door Hein Sluijter Adoptie is peperduur gewor den. Het is nooit goedkoop ge weest. Maar anno 1984 vliegen die bedragen de pan uit. Wan neer alle kosten tijdens de he le procedure worden meege rekend, kom je uit op zo'n vijftien tot twintig mille con tant. De bedragen verschillen enigszins omdat er twee ma nieren zijn om het kind naar Nederland te laten overko men. De ouders kunnen het kind ginds zelf gaan halen of het komt met een escorte mee waardoor de ouders niet ver der hoeven te reizen dan naar Schiphol. Het is triest dat steeds meer dood arme en verlaten kinderen zonder enige toekomst in het land waarin zij leven, geen normale levenskans meer kan worden geboden. Er zijn in 1983 genoeg mensen geweest, die een adoptie in hun gezin hebben overwo gen, maar die zijn terug gedeinsd voor de kosten. Is daar nu niet wat aan te doen, zo vragen vele aspirant-ouders zich ver twijfeld af. Bij het Bureau Interlan delijke Adoptie (BIA) in Den Haag, sinds oktober 1983 onderdeel van de Vereniging Wereldkinderen, komt die vraag maar al te vaak telefonisch binnen. Het BIA is in Nederland nog steeds het belangrijkste bemidde lingsbureau op het gebied van adop tie en heeft wat zorgvuldigheid en be trouwbaarheid betreft, een interna tionale naam hoog te houden. Sinds augustus 1980 is dr Zef Hendriks daar directeur. Hij is psycholoog. Voor hij naar Den Haag kwam heeft hij drie jaar in Peru gewerkt aan een kleu teronder wij sproj eet. Boosdoener nummer een van de fi nanciële aderlating die aspirant- adoptiefouders moeten ondergaan, noemt hij de tehuizen in de donorlan den. „Die tehuizen of adoptiehuizen hebben de gebruikelijke donaties die zij van de toekomstige ouders vragen, verhoogd. En niet zo zuinig. Die dona ties schieten als een komeet omhoog". Hij legt uit, dat dit wel begrijpelijk is. Enkele jaren geleden, toen de belang stelling voor adoptie in de gehele westerse wereld nog wijd verbreid was, ondervonden de tehuizen dat on danks een verhoogde donatie, de kin deren hun weg naar de westerse ge zinnen wel vonden. Die verhoging had in het begin helemaal geen ver tragende uitwerking. De toekomstige ouders betaalden toch wel. Punt uit. Dus nog maar eens een schepje daar bovenop. Maar op een gegeven moment werd dat te veel. „Dat schepje werd daar trouwens ook gestimuleerd door de overheid. De meeste tehuizen in de derde wereld hebben of hadden met de overheid financiële banden. Als die overheid minder geld laat toestro men onder het motto van 'laat de adoptiefouders maar betalen' dan kun je raden wat er gebeurt. Het ver velende is dat we als BIA niet kunnen zeggen, dat we het te duur beginnen te vinden. We moeten ondanks die verhogingen de contacten met die te huizen blijven aanhouden. Blijven meedoen. Anders zijn er geen kinde ren. We moeten natuurlijk wel de ab solute zekerheid hebben, dat al dat geld ook inderdaad naar de tehuizen gaat en nergens aan de strijkstok blijft hangen". Twee andere oorzaken van de ge stegen kosten: de opwaartse koers van de dollar -het BIA moet interna tionaal met dollars werken- en de drastische subsidieverlaging die het bezuinigende ministerie van justitie heeft toegepast. Tot 1980 ontving het BIA nog ongeveer een half miljoen gulden per jaar. Dat is nu nog maar 75.000 gulden. „Zo lang het duurt", voegt Hendriks daar weinig hoopvol aan toe. Hij kan zich de frustatie bij aspi rant-adoptiefouders, die af moeten haken omdat ze zoveel geld nooit kunnen opbrengen, goed voorstellen. De ouderbijdrage -de kern van het totale bedrag dat per kind moet wor den opgebracht- was in 1980 voor geëscorteerde kinderen nog 6.000 gul den. Nu, in de eerste helft van 1984, is dat inmiddels meer dan verdubbeld: 12.550 gulden. Hij wil het wel van de daken schreeuwen: „Alles wat voor de toe komstige ouders duurder wordt, gaat buiten het BIA om. Niet het BIA maakt duurder. Maar wij kunnen niet anders. Er heerst gewoon een hardnekking misverstand. Er zijn TEKENING ERIKd'AILLY Aantal adopties sterk dalend veel, heel veel mensen die denken dat wij alles duurder maken, alsof wij een winstgevende instelling zouden zijn. We proberen van alles om de kosten te drukken. We trachten er wat aan te doen met behulp van bui tenlandse, identieke organisaties. En tussen '80 en '84 zijn we van twintig man personeel gezakt naar vijftien. Stevige bezuiniging dus. Gelukkig door natuurlijke afvloeiing". De vrij plotselinge terugval van zich aanmeldende adoptiefouders is niet alleen verklaarbaar uit de om hoog geschoten tarieven. De mensen hebben over het algemeen natuurlijk al minder te besteden. Maar daar naast noemt Hendriks nog twee fac toren die, naar hij zegt, een duidelijke rol hebben gespeeld. In de jaren '78/ '79 is er op de televisie nogal wat te doen geweest rond het probleem van de Vietnamse bootvluchtelingen. Er waren ook andere aansprekende pro gramma's, waarin direkt of zijdelings adoptie ais een vorm van 'redding' werd genoemd of gesuggereerd. Dat veroorzaakte toen een enorme piek in de aanvraag. De mensen waren diep getroffen en in een emotionele opwel ling meldden zij zich bij het BIA of bij andere instanties, vaak ondoor dacht en niet of nauwelijks op de hoogte van de consequenties die aan een adoptie-aanvraag kleven. Kort daarna kwam deze groep tot bezin ning en de een na de ander zette de procedure stop. „De andere factor is de aanhouden de negatieve publiciteit", zo is de stel lige overtuiging van Hendriks. „In bijna alle gevallen komt adoptie al leen in het nieuws als er sprake is van een schandaal. Dat is negatieve pu bliciteit. Als je nu weet dat het legaal adopteren van een kind iets positiefs is, dan zit er een soort spanning tus sen die twee. Een positieve zaak ver dient positieve publiciteit". Als ik hem zeg, dat het signaleren van een adoptieschandaal -denk aan bijvoorbeeld regelrechte kinderroof met behulp van op geld beluste figu ren in de donorlanden- ook een posi tieve kant heeft, geeft hij dat wel toe maar laat duidelijk merken moeite te hebben met de manier waarop dat nogal eens in de media gepresenteerd wordt. „Naar schatting", zo weet hij, „ko men er per jaar van elke duizend voor adoptie bestemde kinderen er vijftig illegaal Nederland binnen. Dat is vijf procent. Het BIA doet er alles aan om elke procedure zo zuiver mogelijk te houden. Wij hebben op dat punt een reputatie, zo durf ik gerust te zeg gen". Als hij het heeft over illegale adop ties, bedoelt hij kinderen die ofwel Nederland binnen komen zonder dat in het donorland volgens de daar gel dende procedure is gewerkt ofwel dat de ouders hier niet in het bezit zijn van de beginseltoestemming van het ministerie van justitie. Die beginsel toestemming moet iedereen die tot een legale adoptie wil overgaan in zijn zak hebben. Het is een papier waarop de minister verklaart, dat hij in beginsel geen bezwaar maakt te gen de opneming van een buitenlands kind in het betreffende gezin. Aan het verkrijgen van dat papier gaat een gezinsonderzoek via de Kinderbe scherming vooraf. Pas als de begin seltoestemming in de brievenbus is gevallen, kun je de eigenlijke adop tieprocedure opstarten. Hoe kijkt Hendriks aan tegen de nogal eens gehoorde mening dat je een kind uit de derde wereld nooit uit de eigen cultuur moet halen en laten opgroeien in een totaal andere we reld, waar het mogelijk ook nog eens bloot komt te staan aan discrimina tie? „Als je een kind kunt helpen, moet je dat doen. Dat betekent niet dat die hulp altijd bestaat uit buitenlandse adoptie. Integendeel. Als er echte hulp geboden kan worden via sponso ring -het Forster Parents Plan bij voorbeeld waarmee een kind alleen financieel geadopteerd wordt en in het eigen land blijft- of via projec thulp dan wel via een lokale adoptie, dan kan het kind veel beter daar blij ven. Dan moet je niet overgaan tot in terlandelijke adoptie. Het gaat ten slotte om het belang van het kind. Dat Er is nog meer aan de hand. Het aan tal kinderen dat naar Nederland komt, neemt ook af. Dat is weer een heel ander nieuw verschijnsel. In het topjaar 1979 kwamen er in totaal, dus niet alleen via het BIA, 1287 kinderen naar Nederland. In het jaar daarna steeg dat nog even naar 1594 om ver volgens terug te vallen naar 1054 in 1983. Ook hier een teruggang die zich waarschijnlijk nog wel even zal voortzetten. Minder kinderen dus. Hendriks zegt de oorzaak te weten. Dat is op de eerste plaats weer, wat hij noemt, 'de negatieve publiciteit'. „Elke publikatie over adoptie in de Nederlandse bladen, ook de regionale en lokale, duikt binnen de kortste ke ren in de derde wereldlanden op. Neem dat maar van me aan. En aan gezien het vrijwel altijd gaat over schandalen zus en schandalen zo, krijgen die mensen daar een totaal verkeerde indruk van het hele adop tie-fenomeen. Het is niet moeilijk te Zo komen er al enkele jaren geen kinderen meer uit Bangla Desh. Indo nesië zit sinds oktober vorig jaar pot dicht. Daarop vooruitlopend kwamen er al sinds 1 januari 1983 geen Indo nesische kinderen meer via het BIA naar Nederland. Peru heeft zijn poor ten vrijwel gesloten. De procedure daar eist van de buitenlandse ouders een verlijf van twee maanden in dat land. Wat bijna niemand kan opbren gen. Aan geld niet en aan tijd niet. Wie zich wendt tot Ecuador krijgt in middels te horen, dat tweemaal een overkomst van de ouders noodzake lijk is. Met een half jaar tussenpoos. De eerste keer mag men voor de rechtbank verschijnen en het kind zien. Een half jaar later mag het kind gehaald worden. Te duur en te emo tioneel allemaal. Het is niet ondenkbaar, dat in de nabije toekomst nog meer derde we reldlanden besluiten al hun kinderen Dr Zef Hendriks: „Wij zijn geen oudervereniging die kinderen zoekt voor ouders". - fotoanefo staat voorop. Niet het belang van de toekomstige adoptiefouders. Adoptie in Nederland of elders in het Westen moet dan ook een laatste redmiddel zijn voor het kind. Als alle andere mogelijkheden er voor dat ene kind gewoon niet zijn. En dan kom je te recht bij de totaal veriatenen, die geen familie hebben, niks. Die daar geen enkele kans maken. Een groep waarvan vijftig procent in de eerste levensjaren al sterft. Dat zijn de adoptiekinderen, als ze het overle ven". Hij formuleert heel nauwkeurig hoe het BIA zich op dit punt opstelt: „Wij zijn een kinderwelzijnsvereni- ging die ouders zoekt voor kinderen die die ouders nodig hebben. Maar wij zijn geen oudervereniging die kinderen zoekt voor ouders". Het BIA constateert niet alleen een halvering van het aantal aspirant- ouders in de groep van de eerste aan melding. Er is ook een steeds groter geworden groep mensen die, in een later stadium, tijdens de procedure, het voor gezien houden. De laatste ja ren is die groep onder invloed van de gestegen prijzen en de lange wacht tijden van vier tot zes jaar al ook al tot de helft geslonken. Zo niet meer. bedenken wat sommige politici, die ginds om wat voor reden dan ook te gen buitenlandse adoptie zijn, daar uitroepen. Zie je nou wel, zeggen die, het moet afgelopen zijn. De bal die dan gaat rollen, houdt de kinderen, ook die alleen bij buitenlandse adop tie gebaat zijn, binnen de landsgren zen". Maar ook in de kranten ginds, de Zuidamerikaanse, de Indiase, de In donesische of de Braziliaanse pers, verschijnen verhalen over mensen die ter plekke betrapt zijn op kinder roof. Of op kinderkweek: vrouwen die zich vrijwillig zwanger laten ma ken met de bedoeling het kind tegen betaling af te staan. Om in het kort maar wat uit het leven te grijpen. Publikaties over dit soort zaken werken nu niet bepaald bevorderend voor buitenlandse adoptie. Voeg daar nog bij opkomende nationale trots en groeiend schaamtegevoel -'waarom zouden wij eigenlijk onze eigen kin deren niet kunnen verzorgen'-, en verder de angst dat het kind in het Westen gediscrimineerd zal worden, en niet te vergeten de macht van godsdiensten die eigenlijk tegen bui tenlandse adoptie zijn- en de ver traagde stroom adoptief-kinderen naar het Westen valt best te verkla ren. bij zich te houden. Volgens Hendriks bestaat er voor dit probleem slechts één oplossing. Het stelsel van wette lijke bepalingen op het gebied van adoptie moet drastisch gewijzigd worden. En dat zowel hier, als in de derde wereld. Die bepalingen moeten strenger worden. In veel gevallen zelfs veel strenger. Daar voorkom je schandalen mee. En dus, zo stelt hij, ook de negatieve publiciteit. En ver volgens de weerstand tegen het defi nitieve vertrek van de kinderen. Wat Nederland betreft, ligt er in middels een voorontwerp van een nieuwe adoptiewet ter tafel. Daarin worden de zaken strenger aangepakt. Zo wordt, onder meer, voortaan het opnemen van een buitenlands kind strafbaar gesteld wanneer de ouders niet beschikken over de beginseltoe stemming van het ministerie. Ook strafbaar wordt het bemiddelen zon der vergunning. Hendriks is blij dat er daarmee weer wat gebeurt. Maar volgens hem gaat het in dit voorontwerp lang niet ver genoeg. „Het is te weinig hard en te globaal. Er zijn zaken zo geformuleerd dat je er onder uit kunt komen. Het moet concreter, duidelijker. We missen er ook een verplichte open boekhouding in en een controlestelsel dat gericht is op alle contactpersonen in de derde wereld. We hopen nu maar dat onze adviezen zoveel mogelijk in de uitein delijke wet worden opgenomen". Zo is hij het helemaal eens met een pleidooi in het Algemeen Politieblad van 4 februari j.l. Daarin wordt ge steld dat illegale praktijken rond in terlandelijke adoptie als misdrijven dienen te worden aangemerkt. En niet slechts als overtredingen, zoals dat in het nieuwe voorontwerp valt te lezen. Niet alle donorlanden hebben de adoptiezaken rammelend geregeld. Zuid Korea is een goed voorbeeld van hoe het eigenlijk zou moeten. Een strak opgezette organisatie staat er daar borg voor dat er geen kind ille gaal het land uit komt. Met Thailand heeft het BIA ook prettige ervarin gen. In India is de adoptiewetgeving inmiddels sterk verbeterd. Ook in Co lombia is een kentering ten goede waar te nemen. Sinds twee jaar houdt daar een adoptiecomité goed toezicht op alle procedures. Maar in Brazilië bijvoorbeeld is nog nauwelijks een voorschrift van de grond gekomen. Hendriks vindt het ook onjuist, dat er in Nederland nooit wettelijke richtlijnen zijn ontworpen, die voor schrijven hoe je een bemiddelingsbu reau opricht. „Je kunt zo beginnen. Niemand houdt je tegen. Pas als zo'n bureau van het pad der bestaande wetten afwijkt, loopt het de kans met justitie in aanraking te komen. Kans. Niet meer dan dat". Dus een bureau dat zijn eventuele illegale zaakjes aardig weet toe te dekken, kan gewoon draaien? „Inderdaad. Er zijn, het BIA mee gerekend, dertien bemiddelingsbu reaus in Nederland. Van de 1054 kin deren die vorig jaar Nederland bin nen kwamen, werden er 524 geplaatst via het BIA. Ongeveer de helft dus. De andere helft liep via de andere twaalf. Daar zitten overigens vele eenmansbedrijfjes bij". Hij noemt geen namen, maar zegt wel dat hij voor de helft van die twaalf zijn hand niet in het vuur zou willen steken. Gemeten naar de BIA- normen, komen er dingen voor die niet door de beugel kunnen. „Er valt nog heel wat te regelen, al vorens zowel hier als daarginds ille gale adoptie is uitgeroeid", verzucht hij. „Maar laten we aanemen dat het ooit zover komt. Dan zal interlande lijke adoptie minder een modever schijnsel zijn en meer een gevestigde vorm van hulpverlening. Een alom aanvaarde methode om kinderen in gezinnen te plaatsen". Overigens gelooft hij dat de daling van zowel het aantal adoptief-ouders als het aantal kinderen een tijdelijk verschijnsel is. Het zal wel nooit meer zo spectaculair toenemen als in de ze ventiger jaren. Maar beide dalingen zullen op een gegeven moment op houden. Hij wijst op Zweden en De nemarken waar het al zover is. Er heerst daar een soort evenwicht tus sen beschikbare ouders en kinderen. De wachttijd voor de ouders is daar terug gebracht tot gemiddeld een jaar. Dat ziet Hendriks hier binnen afzienbare tijd ook gaan gebeuren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 29