Ploeg is op n stevig 'undament gebouwd Eergevoel te om niets laten zien pATERDAG 25 FEBRUAR11984 Beter dan een grote formatie' BREDA/MONDELLO - Het zijn spannende tijden voor de wielren ners, zoals elk jaar in de weken die voorafgaan aan de start van een nieuw seizoen. Duizenden trainingskilometers zijn er ïmiddels onder de wielen doorgegaan, de conditie is op peil, het juiste ritme is reeds voelbaar, maar toch knaagt de onzeker- ïeid over de dingen die komen gaan. m Ik voel me erg op mijn gemak.." "We rijden tegen alle anderen fe schrok \n het cord iORGERHOUT - Menigeen zal vorig jaar de wenk brauwen hebben gefronst bij het vernemen van het nieuws, dat Gerrie Knetemann zijn verbintenis met Pe- fer Post had verbroken. in oser Knetemann- Post, het gold immers als een twee-eenheid in de wielerwereld. 'Systeem Post bestaat niet...' 'België nog steeds wielerland bij uitstek' 'Echt bang ben ik niet...' goede resultaten als goede presta- EM/JOHAN VAN GURP JAN RAAS Jan Raas opnieuw in de nederlandse kampioenstrui: „Het wordt een heel normaal seizoen. Wij rijden voor Kwantum-hallen llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllg door Jacques Eestermans ter heb ik het anders aan- akt, veel meer gedaan, om- ik er gelijk wil staan inhei n van het seizoen. Ik wij iet een goede indruk ma- L omdat dat goed is voor vertrouwen van de ploej ïrigens waren de vele trai- gskilometers ook wel nood- -elijk, gezien de achter- id, die ik had opgelopen r mijn val in de Tour. S anden niets doen, moetje ïu eenmaal meer voor doee terug te komen". ran die val in de Tour, die gebroken linker pols ople- de, ondervindt de Rijster- aar nu geen naweeën mes i de Velde: „Honderd pre t in orde komt die pol it meer. Ik zal hem noi sr zo ver kunnen buigen ail eger. Het voornaamste i ter dat ik er praktisch gea ,der meer van onderval n bij zware belasting vod og wel eens wat. Het is it- nt, maar draaglijk. Allen ik moeten afwachten hot pols zich houdt na zes uur ar koersen". I Voor zover niets nieuws on der de zon, ook niet voor Jan Raas. Hij kent die innerlijke onrust, beter wellicht dan de meeste van zijn collega's. Waar vele anderen het zich de Komende maanden nog wel eens kunnen veroorloven zich achter hun rol van waterdra ger te verschuilen, staat de Zeeuw voortdurend in het fel le licht van de schijnwerpers. Hij behoort immers tot de éli te, het kleine gezelschap dat de top heeft bereikt, maar dat te- :ns oneindig veel werk moet irzetten om zich op die posi tie te kunnen handhaven. Toch is er voor Jan Raas een groot verschil met voorgaande jaren. Hij begint, als dertiger lota bene, aan een geheel jieuw hoofdstuk in zijn loop- lan. De feiten zijn bekend. )e basis voor verdere samen werking met Peter Post ging jong seizoen verloren. Terwijl jij zonder enige moeite elders iderdak had kunnen regelen, ïrkoos de klasieker-koning le weg van de meeste weer- ind. Raas onderzocht de mo gelijkheden tot het formeren tan een tweede Nederlandse ploeg, die internationaal mee zou tellen, en vond Joop Steen bergen, eigenaar van Kwan tum-hallen, bereid te investe ren in zijn plannen. Het vin den van de geschikte renners was vervolgens geen pro bleem, Lomme Driessens bleek beschikbaar voor het ploegleiderschap, Jan Gisbers hoefde niet lang na te denken over de vraag of hij een jaartje in de leer wilde komen, ge schikte mecaniciens en ver zorgers werden ook gevonden, kortom, het lukte de Zeeuw om - tussen de bedrijven door - een degelijke organisatie op te bouwen. Illllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllll iiiiiiiiiiiiiiiiiiiinimii Het avontuur van Jan Raas kan nu beginnen. Een weg te rug is niet meer mogelijk. Jan Raas op weg naar zijn zoveelste klassieke zege Het geeft een geheel nieuwe' dimensie aan zijn carrière, maar niet in het minst ook aan de wielersport. Uiterlijk onbe wogen gaat hij de uitdaging aan. „Ik voel me op mijn ge mak. Alle zaken zijn goed ge regeld. Het is een langdurig en zeer intensief proces geweest, maar het fundament is stevig. Daarop moeten we nu verder bouwen. Wat er voor bouw werk zal verrijzen, hangt van de renners zelf af. Ik ken mijn verantwoordelijkheid en ik verwacht van de anderen, dat ze die ook kennen. Mijn over tuiging is, dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken". Jan Raas zegt zich net zo min zorgen te maken over het duel met de ploeg Post, waar naar door iedereen wordt uit gekeken. „Dat wordt schrome lijk overdreven. Er zijn be paalde mensen die het vuurtje tussen ons graag zien aan wakkeren, maar ik geloof daar niet zo in. Natuurlijk zal er op het scherp van de snede gestreden worden, want de lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii uitslagen tellen. Het zal echter niet zo zijn, dat we speciaal te gen die ploeg zullen rijden. Het wordt een heel normaal seizoen. Wij rijden voor Kwantum-hallen en tegen de anderen". Dat de formatie van Peter Post aan de Franse zuidkust reeds een fors aantal overwin ningen in de wacht heeft ge sleept, maakt de Zeeuw niet ongerust. „Och, zulke succesjes zijn meegenomen, maar ze hebben weinig om het lijf. Het komt de sfeer ten goede, dat zeker, Met het startschot voor de Omloop Het Volk breekt voor Jan Raas tevens de periode aan, waarin zijn voorberei dende werk - dat hem vaak tot in de kleine uurtjes in beslag heeft genomen - vruchten moet gaan afwerpen. Zelf zal hij er uiteraard ook moeten staan, maar bijna niemand twijfelt er aan of Raas zal er zijn als dat wordt verlangd. Als geen ander immers slaagt hij er steeds in zich volledig op een wedstrijd te richten. Die eigenschap heeft hem tot nu toe bepaald geen windeieren gelegd. Het moet al erg raar lopen, wil 1984 plots een verandering te zien geven. Niettemin zijn zo nu en dan geluiden hoorbaar, die willen doen geloven dat de Zeeuw te veel hooi op zijn vork neemt. Het is voor een topsporter nie! mogelijk twee heren te dienen Het understatement word' graag naar voren gehaald Raas nogmaals: „Het werk binnenshuis is gedaan. Vanai nu kan ik me concentreren op de koersen. Voor alle andere zaken zijn mensen aangetrok ken, die de weg kennen en we ten waarmee ze bezig zijn". Jan Raas ziet Milaan - San Remo als het eerste mikpunt, meer nog dan de Omloop Het Volk, waarin hij vorig jaar werd verslagen door Fons de Wolf. „In San Remo zou ik graag willen winnen. Het zou een mooi afsluiting zijn van onze voorbereiding, die eigen lijk hoofdzakelijk in Italië heeft plaatsgevonden. Het is alleen te hopen, dat ik tegen die tijd weer honderd procent fit ben. In de zesdaagse van Milaan heb ik een knieblessu re opgelopen. Niet ernstig maar ik ondervind er momen teel behoorlijk last van". GERRIE KNETEMANN Het hoogtepunt in de carriere van Gerrie Knetemann; wereldkampioen bij de profs (foto links), en (foto rechts) zwaar gehavend na een onfortuinlijke valpartij in 'Dwars door Belgie'. - fotosanp j een wielerprof r'l beter aan". 's fiets bijvoorbeeld, daï et ik eigelijk nog niets van- In gedachten ben ik al ea ander aan het regelen, war. wil het ook allemaal zen >r mekaar brengen. Ik de» de motivatie veel groter je zelf alles regelt". imiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii1111111 HINNIK Dit jaar wil geen poging wagen iser's record aan te vallen- Zeker niet", zegt Oost#' sch, „en als ik ga aanvallej e ik het na de Tour. orbereiding van Moser gal onwezenlijk op ""j ergekomen. Hij trainde a bezetene in de winter, z°"' - dat er wedstrijden ware® t trekt me bepaald niet ga het zeker anders doen ;Sterbosch geeft toe dat I» ait verwacht had, dat Fran j :co Moser de alom met re :t besproken afstand va rckx uit 1972 zou klopPe;| schrok toen ik het hoorde »t Oosterbosch eerlijk, d wel gedacht dat Moser buurt zou komen, hia oit dat hij het beter t en. Later, toen ik de beeky de televisie zag, ging het r rd meer voor me leven t ik me alleen maar a* agen: hoe is het in Go® am mogelijk?" """IlllIIIIINNNIIUiij Met nog meer verwondering iKk r zu"en een heleboel lief- ibbers hebben gereageerd op iuze van de in Huij bergen 'oonachtige prof zich te bin- hi aan de Belgische formatie van ploegleider Ronald de Witte. Een geboren en getogen 'Sterdammer in Vlaande- in dat is een combinatie die et werkt, zo wilde de volks bond. Bovendien: wat moet letemann in een land, waar ^wielersport zulke zorgelijke jlden doormaakt? Sin Borgerhout, waar De ""te op de laatste dag van ja- VrÜn met gePaste trots zijn |«®g presenteerde op een frvolle bijeenkomst in een met een gereputeerde ...h?'. werd voorlopig in elk ■val een ding duidelijk: Kne- rnann voelt zich als een vis 1 het water bij Europdecor. "li!,e?d en immer met een .om de mondhoeken r oog hij zich tussen de ge- mgden. Als vanouds dus En zijn nieuwe collega's genoten van zijn fratsen, niet omdat zij zich verplicht voelden, maar simpelweg omdat de ver standhouding gewoon goed is. In de aanloop naar het sei zoen, dat over een week offi cieel van start gaat met de Omloop Het Volk, kwam dat reeds ondubbelzinnig tot uiting. Het ploegenspel verliep vlot en dat resulteerde onder andere in een ritzege van Fons de Wolf - terug in eigen land na een mislukt Italiaans avon tuur - in de Spaanse Ruta del Sol. Maar in diezelfde wed- NINNNNNINNNNINNNNNNNNNIINIININININ IIIIINIIIIINilllllllNIIIIIIIIIIIIIIIII strijd eiste zeer verrassend Gerrie Knetemann zelf de hoofdrol voor zich op. Twee tijdritten leverden evenzovele overwinningen op voor de coureur, die door velen al stil zwijgend werd afgeschreven voor een succesvolle rentree na zijn zware ongeval in Dwars door België. En kort daarop deed hij het nog eens dunnetjes over in de proloog van de ronde van de Drie Pro vincies. Vóór een Spaanse neo- prof en vóór Bernard Hinault stak de Kneet de zege op zak. Terug naar Borgerhout, eind januari. Knetemann moet steeds opnieuw uitleggen waarom hij nu juist Europde cor als zijn nieuwe werkgever heeft gekozen. Er waren toch volop andere aanbiedingen, uit Spanje, uit Frankrijk en uit Italië? „Ik heb deze ploeg er uit gepikt", begint hij voor de zoveelste maal aan een uitgebreide ver klaring, „omdat de benadering hier veel weg heeft van die bij Post. De organisatie is perfect. Je merkt aan allerlei din getjes, dat De Witte in Italië heeft gezeten, waar alles ook piccobello voor de bakker is. Dat spreekt me aan en dat zal straks terug te vinden zijn in de resultaten. Want, geloof me, het systeem Post bestaat niet. De successen zijn al die jaren te danken geweest aan het feit, dat er renners samenwerkten Knetemann; „Elke coureur die ouder wordt krijgt met meer angst te maken" die hun verstand gebruikten. Die teamgeest is met de jaren gekomen en ik ben er van overtuigd, dat datzelfde moet lukken bij deze ploeg". „Met jongens als Sergeant, Hoste en De Wolf bezit de ploeg veel kwaliteit. Het punt, is dat die kwaliteit op een goe-' de manier moet worden ge bruikt. Het probleem voor de ze renners is altijd geweest, dat ze op een voetstuk werden geplaatst. Ze mochten niet fa len. Dat is natuurlijk buiten alle realiteit, maar ze zijn er wel het slachtoffer van gewor den. Maar ik durf te stellen, dat zij niet onder hoeven te doen voor uitstekende cou reurs als bijvoorbeeld Adrie van der Poel en Leo van Vliet". iHitiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiimiimimii IIINIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIN Daarmee is Knetemann meteen aangekomen bij het hoofdstuk begeleiding. Daarin ligt voor hem het komende seizoen immers een zeer belangrijke taak. Hoewel hij met nadruk ontkent zich een soort ontwikkelingswer ker te voelen („voor mij is Bel gië nog altijd het wielerland bij uitstek"), hetgeen tevens mede een verklaring is voor het feit, dat hij zijn toekomst voorlopig bij onze, de laatste jaren weinig verwende, zui derburen heeft gezocht, wordt zijn inbreng hoog ingeschat met het oog op de terugkeer van de Belgische wielerpres- taties van weleer. „Het spor tieve presteren is voor mij mo menteel niet relevant. Nie mand kan bevroeden, ook ik zelf niet, hoe het zal gaan lo pen. Belangrijk is echter, dat ik goed kan functioneren als intermediair tussen renners en ploegleiding. Dat is een verantwoordelijke baan, die zeer bepalend is voor het rei len en zeilen van de ploeg". Dat Gerrie Knetemann een slag om de arm houdt als het op persoonlijke prestaties aankomt, is uiteraard begrij pelijk. Maar het wil niet zeg gen dat hij wat dat betreft alle ambitie kwijtgeraakt is bij zijn dramatische botsing tegen een geparkeerde auto in het vroege voorjaar van 1983. „Mijn eergevoel is te groot om helemaal niets te laten zien. Ik probeer me echter te wapenen tegen al te hoge verwachtin gen. Als ik aan het einde van het seizoen voor de spiegel sta en kan zeggen: 'Kneet, jongen, je hebt bewezen weer mee te kunnen rijden', dan ben ik al tevreden. In ieder geval ben ik nu nog een blijde rijder en dat wil ik liever zo houden". „Een zekere angst is na tuurlijk nog steeds aanwezig, maar ik ben over het punt heen gegroeid, dat ik dacht dat het helemaal over was met mijn loopbaan". „Trouwens, elke renner die ouder wordt, krijgt met meer angst te maken. Je denkt toch niet dat Raas nog van harte een massaspurt ingaat. Nee, echt bang ben ik niet. Als het zover met je is, kun je, denk ik, ook beter de fiets in de schuur zetten". Karakter-renner Knete mann zal dat laatste niet snel doen, dat mag duidelijk zijn. Hij heeft er voorlopig ook geen IIIIIIINNINIIIIIIIINIIIIIIIIIIII'"' "MINIM Nlllllllllllllllllllll enkele reden voor en boven dien wil hij dit jaar in de Tour de France graag het jubileum vieren, dat hij vorige zomer aan zijn neus voorbij zag gaan. „Het wordt mijn tiende Tour, bij leven en welzijn. Het is me heel veel waard om die mijl paal in mijn carrière te berei ken. Die dingen hebben voor mij veel betekenis. Ik presteer namelijk graag iets, dat slechts voor weinigen is weg gelegd. Hoewel ik van nature een realist ben, ben ik maf ge noeg om zulke zaken na te streven. Ik bedoel maar, als je tien keer een Tour hebt gere den, behoor je toch tot de élite. En dat vind ik mooi....". /"^IIIINNNINNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNINNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNIINNNINNNNNNNNNNINNNNNIIINNNNIINNNNNNNNINNNININIINNNNK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 13