DRS. VAN SCHRAVENDIJK ONDERZOEKT ONUITROEIBARE PRAATJES 00ste 5URGSE EVAART LOURDES jje meeste geruchten zijn diepgeworteld, schier onuitroeibaar, tijd- en grenzeloos. Vooral geruchten over alledaagse produkten, van shag tot waspoeder, tieren welig op feestavonden en aan de tap. Op de Erasmus Universiteit, Rotterdam, loopt over enkele maanden een onderzoek ten einde van drs. J. P. van Schravendijk. Met de vakgroep Commerciële Beleidsvorming (marketing) heeft hij niet alleen de stroom produktgeruchten opgevangen. Ook haar betekenis in het gedrag van zowel de consument als de fabrikant wordt momenteel tegen het licht gehouden. rankrijk ÏNITTCEDl ES 1984 !ic RGkrccitic] uw vertierke naar g Kwartierke Soorten Wazig Verpletterd Beton-eiken Rolstoel CL! 3 dgn. v.p. v/a DM 128,-. paa dag Spec. arr. voor groepen tot „Zur Kupferkanne", Lutzstr.' 07-342. Wij spreken Ned. Hochwesterwald b. Hachenbm ie/w.c., overd. ozonbad 30o, sau - 2 tv's, video, bibliotheek, zeer og. Jan. febr. aantr. kortingen Igift, tel. 09-49.2662.6531. uer', D-5501 Minden Zuid-Eife], s, Pasen, vacantie. Vrij vissen, p, Vraag prosp. Tel. 09-49.6525275 4 dgn. v.p. 35 DM, h.p. 27 DM. VAKANTIE IN BOSSEN EN BE|. n de prachtige natuur van het l. ïoogte in 't WALDPARK-WIES.^ luxe inger. en v.v. tv, cv, tel. Opfo sauna, rest./Weinstube. Frankr.u id. Inl. Rebouw Kroonvakantiestj, K Geesbrug, tel. 05249-350. Vrnsbergerwoud/Sauerland. Eigj, fonnebank, eigen rest. vak. wonin ns. v.a. DM 290,- p.w. Folder: n 2. Tel. 09-49.2925.2051. OLSTEIN, zeer luxe vakantieveri lag de folder aan: 080-229175. SPA Rust. -ï ri- ogsz. d. of PAASVAKANTIE, ge niet duur. Dichtbij. Vrijst.luxt bung's t.h./t.k. Bosrijkeomgei Attrakties. Inl.: Recr, paij Molenheide, 3538, Helchtem tel 09-3211537911. t/m 25 mei. at 13,6211 HA Maastricht, tel. 043-1571Ï lopernicusstr. 41, Nijmegen, 080-55(1 v. Ostadestr. 18, Boxmeer, 08855-11! 'leefstr. 46, Venlo, 077-175! ïslaan 76, Roermond, 04750-1521! CE LIMBURGSE: 1 U MEEMAKEN!!!! I\NS a.d. M. Zee, Argeles Sur Mèt] aantrek. Voor info: 04789-1 IN Z.O. FRANKRIJK via "W (France). Schrijf/bel in Ned uur 09-33-75378567. Anti- e aller- aar ge- Folders 137010. S AAN MID. ZEE v.a. 250,-p.w. V i/eg 4, Nederweert, tel. 04951-31793 t.h. luxe 6-p. stacaravans, geh. ing^ rin. lopen Midd. Zee. 03499-81983 reide gids naar Engeland, iles met hotels, bungalows en cottages. Tre^ n. Ook de "Autoretour all-in", een uitgeki^ nen die zelf hun vakantie hebben uitgesj ook LONDEN Onze programma's W »aus en reizenverkopende banken us 2, 3150 AA Hoek van Holland ADRIA, te huur bung, en app. v.a. juni t/m aug. Inl. 04707-1633 DNAZZOMEER, TRENTINO, iTALjl Buro „Valsugana", Gasthuislaan af tel. 033-12716. Jere vakantiewoningen, apparlemt' Bel dan NV Audet, tel. 077-48111. w 5 kranten tegelijk adverteren. VOORDELIGSTE BUSREIZEN ng, hotel of appartement met de o national. 077-34900 (tot 22.00 u.) i./bung's. igen. Inl. COSTA BRAVA, BLANKS I t.h. v. part. div. comf. apP'3 bij strand en centr. 050-41a-p JIZEN EN APPARTEMENTEN jotaanleg. Goossen SA, inl. 043-41" irol, Zomer '84. App. en kamers m- jp idel en excur. mog. v.v. mog. 01862jj GELSESTRAAT14 ER LEUTNEUTBONNEN ld en Yvon Meeus 'Het gerucht is de schaduwzijde van de mop' Door Hans Toonen Van Dale houdt het op een praatje dat in omloop is. Maar drs. H. van Schravendijk gaat wat verder. „Een gerucht is verdraaide werke lijkheid, waaraan ieder die het door vertelt, meewerkt. Het is de scha duwzijde van de mop." Toch valt er om sommige geruch ten best te lachen. Om maar bij de onderzoeker zelf te beginnen. „Vroeger was ik er vast van overtuigd dat je van varkens vlees jeugdpuistjes krijgt." Sociaal psycholoog Van Schravendijk trekt even aan zijn grijze snor. En grinnikt: „Hoewel ik nooit de proef op de som heb genomen, eet ik nog altijd zo min mogelijk karbonades." Ook Coca Cola Nederland ligt al lang niet meer wakker van het ge rucht dat vastgeroeste moeren los schieten van zijn bruisende dorstles- ser. Marketing-manager F. de Weerd in Amstelveen: „We verkopen er geen flesje minder door. Goed, het is niet leuk om te horen. Vooral omdat het de halve waarheid is. Want die anti- roestende werking zit 'm niet speciaal in Coke. Elke koolzuurhoudende fris drank heeft die eigenschap. Maar dan moet je zo'n moer er wel heel lang in laten liggen. Hoe lang weet ik niet. We hebben het zelf nog nooit uitge test." Nog twee andere vastgeroeste ge ruchten. Leg een plakje rookvlees in een glas coke en na een etmaal zie je er niets meer van terug. Kortom, coke vreet ook aan je darmen. Laat twee asperientjes stiekem in de cola van je vriendin vallen. Even later geeft ze zich helemaal aan je bloot. Beide heeft Coca Cola Nederland nooit uitgeprobeerd. „Dat is juist kenmerkend voor een gerucht. Op een uitzondering na neemt niemand de moeite het gerucht te controleren. Zeker niet als de con sument, die zo'n praatje te horen krijgt, toch al een negatieve indruk heeft van het gewraakte produkt," verzucht drs. Van Schravendijk. Geruchten zijn er in verschillende soorten. Sommige zijn uitgegroeid tot stadslegenden: oma overlijdt in Spanje. Om langslepende inklaring te vermijden rolt de treurende familie oma's lijk in de tent; snoert het vast op de imperial. Helaas, tijdens een sa nitaire stop wordt de auto gestolen- Natuurlijk kent u betere verhalen dan dit moderne sprookj e. Maar daarin is drs. Van Schraven dijk niet geïnteresseerd. Hij 'beperkt' zijn onderzoek tot al dan niet boos aardige praatjes over produkten. En maakt daarbij de volgende indeling: ■alternatief gebruik (cola) ■rolstoel-sparen (sigaretten, vloeitjes) ■geheimzinnige ondernemers (Marl boro en de Ku Klux Klan) ■eigenschappen (beton in eikenhout, Franse auto's roesten al op de folder) Opgeteld haalt het geruchtencir cuit, althans in Nederland, krap 50 voorbeelden. Mede dankzij oproepen in de media, van Adformatie tot Frits Bom, kent Van Schravendijk ze stuk voor stuk. Momenteel verkeert zijn onderzoek in een gevoelige fase. „Ik pols nu een aantal fabrikanten, dat ooit mikpunt is geweest van een gerucht. Ik ben erg geïnteresseerd hoe zij zich als slacht offer hebben opgesteld. Probleem is echter dat sommigen huiverig zijn mij te woord te staan. Tenminste, dat gevoel heb ik. Zij vrezen dat het ver foeide gerucht zal oplaaien." Dat menig directeur hem meteen doorstuurt naar de juridische afde ling vindt de in marketing gespeciali seerde psycholoog veelzeggend. „Vooral in ons land probeert het merendeel van de fabrikanten de bron op te sporen. Dat is onbegonnen werk," meent hij. Volgens hem loopt Drs. J. P. van Schravendijk: wetenschappelijke aanval op geruchten. elke speurtocht vast in een wazig theekransje of aan een benevelde borreltafel. „Nee, ik capituleer niet te vlug. Ik hecht alleen veel meer waarde aan de vraag waarom ze voortbestaan. Dat ze gevoed worden door de concurren tie, is te simpel. Trouwens, waar staan dan al die bureaus, die volgens de volksmond gespecialiseerd zijn in het verspreiden van geruchten.Ik wacht met spanning op de eerste aan wijzing." De bron van het gerucht moet men volgens de onderzoeker zeker niet bij de concurrentie zoeken. De frietboer is nooit de kwade geest achter het 'kattevlees'-praatje over de Chinees- Indische restaurants. Trouwens, waar is dan dat bloed spoor dat leidt naar een katten- en hondenslachterij, knarst menige Keuringsdienst van Waren. Soms dreigt een fabrikant verplet terd te worden onder een even vals als hardnekkig praatje. Neem Procter Gamble, een Ame rikaanse reus in produkten zoals Dreft en Pampers. Kiem van het ge rucht is het handelsmerk van P&G. Kijk maar op de onderkant van een pak Dreft. Dan ziet u een embleem met daarin een maan met wat ster retjes. Met een beetje moeite kun je drie keer een 6 in deze sterren tekenen. Wie de Bijbel kent, weet dat 666 het getal van de anti-Christ is. Drie maal 6 plus een maan... daar moet de 'Moonies'-sekte achter zitten. Consu menten opgelet: met Dreft (en andere P&G-produkten) haal je dus de Satan in huis. Tenminste, tot voor kort was menige Amerikaan daar heilig van overtuigd. Maar ook op de Veluwe en andere met de bijbel aangestampte streken wast menigeen voortaan witter met een ander middel. „En daar ben ik wel van geschrokken," bekent drs. Van Schravendijk, „Want in Amerika heeft Procter Gamble zich alle moeite getroost om dit gerucht te ont zenuwen." Dat gevecht verliep moeizaam. Dat P&G al sinds 1850 het omstreden han delsmerk voert, maakte weinig in druk. Pas toen de directie verwees naar de wettelijke verplichting om elke aandeelhouder met meer dan 5% van het totale pakket aandelen te la ten registreren, brokkelde het ge rucht af. En verpulverde nadat Proc ter Gamble zijn 82 miljoen aande len er tegenaan gooide. Wie de helft plus één wil bemachtigen moet wel 80 dollar per aandeel betalen. Dat is verduveld veel geld. Geruchten de kop inslaan met cijfers blijkt in Amerika een beproefd mid del. Mc Donald's, 's werelds grootste koeienslachter, rende onlangs dan ook niet naar de rechter. Maar greep naar de telmachine toen het volgende gerucht opdook. In de BigMac zou Mc Donald's niet alleen rundvlees maar ook regenwormen vermalen. Natuur lijk vlogen er meteen minder ham burgers over de toonbank. De omzet daalde met 30 procent. Het tegenoffensief was een simpel rekensommetje: een pond rundvlees kost anderhalve dollar, terwijl een pond regenwormen zeker vier dollar moest opbrengen. Dit tel-uit-je- winst-argument hakte er wel in bij de consument. Moeizamer verliep onlangs de te genaanval van sigarettenfabrikant Philip Morris tegen het gerucht als zou men met zijn merk Marlboro de Ku Klux Klan sponsoren. Hoe men aan die nonsens komt? Door een leeg pakje Marlboro plat te vouwen. Met een beetje fantasie zie je dan drie K's, plus een gouden en een zwarte cirkel. Waar rook is, is vuur. Voeg daarbij het ontbreken van neger-modellen in de cowboy-achtige advertenties van Marlboro, en een gerucht is geboren. y In Amsterdam werden anti-Marl- boro-affiches opgeplakt, een van hun - FOTO DE STEM. winkels werd besmeurd. Hoewel het merk gretig in trek bleef, besloot Phi lip Morris Holland toch tot een zoge heten 'etherstilte'. Geen reclame op radio, noch tegenberichten in de krant. Wie de moeite nam Philip Morris aan zijn jasje te trekken over rassendiscriminatie kreeg een dikke map met informatie over het gelijke kansen beleid van dit Amerikaanse concern. De reactie vanuit het publiek was verheugend positief. Toch besloot Philip Morris de omstreden cirkeltjes en de paskruizen op de verpakking te verwijderen. Terwijl in Nederland het KKK-ge- rucht in rook opging, dook het op in Noorwegen en Italië. En straks onge twijfeld in... enzovoorts. Maar ook puur Nederlandse bedrij ven botsten weieens tegen een kei hard gerucht. Klop maar eens aan bij Oisterwijk Meubelfabrieken. Gegarandeerd dat de directeur vertwijfeld reageert op elke vraag die hem herinnert aan het enkele jaren geleden rondzingende verhaal over met beton volgegoten eiken (tafel)poten. „Asjeblief, laat ons nou met rust. Dat gerucht is toentertijd ontzenuwd in 'Koning Klant'. Wij hebben er een dikke streep onder gezet. Nee, u krijgt van ons geen enkel inzicht in de be drijfsschade. Voor ons is het echt af gelopen," kreunt een woordvoerder als ik toch wat aandring. De sociaal-psycholoog heeft begrip voor de afhoudende opstelling: „Vooral fabrikanten die door een poel ,j van ellende zijn getrokken, durven amper iets te vertellen over hun aan pak van het gerucht. Men is terecht bang om het slapende spook weer wakker te schudden." Doodzwijgen, hard en/of slim aan pakken. Ook de onderzoeker staat voor dit dilemma. „Doodzwijgen geeft aan het probleem duidelijk massa-psycholo gische trekjes. Je zit zo in het onder grondse circuit. Er openlijk aandacht aan besteden geeft echter een zekere legitimering aan het gerucht." Een uitgekookte vorm van tegen spreken vindt Van Schravendijk de tv-reclame van Citroen. Hier wordt het roest-gerucht aangepakt door een Clouseau-achtige rijschoolhouder die tandenknarsend moet toezien hoe zijn Visa wordt afgejakkerd om tot slot in het water te plonsen. Rolls Royce verdrinkt bijna in een zee van geruchten. Om er enkele te noemen: niet meer dan één RR per persoon. Dat Bagh- wan er inmiddels al dertig op stal heeft staan, vermag dit gerucht niet afremmen. Maar dit terzij de. Wie waar ook ter wereld onderweg pech krijgt met een Rolls, wordt ter plekke door de servicedienst gehol pen. Het is verboden met een RR aan wedstrijden deel te nemen. Want een Rolls kan/mag niet als tweede eindi gen. Bij Hessing in Utrecht, importeur van dit mobiele wereldwonder, kan men een geeuw amper onderdrukken. „Ach, wat zullen we ons druk maken om al die praaljes. Ja, heel vroeger wilde de fabrikant weieens een mon teur op weg sturen naar een gestran de Rolls Royce. Maar dat is echt ver leden tijd. Dat één RR-per-persoon- gerucht is volgens mij nog een over blijfsel uit de tijd dat men als eige naar wel over een chauffeur moest beschikken." Eén gerucht klopt: een Rolls Royce kost tonnen. Minstens 372.000. Want dat betaal je voor de 'Silver Spirit', de goedkoopste onder de Rolls. Taai als brem zijn de zogeheten rol stoel-geruchten. In ruil voor 45.000 - dit getal wil nogal eens sterk in waarde toenemen - uitgeknipte 'ruitertjes' van Caballe- ro/klepjes van Mascotte/Kwatta-sol- daatjes/pickwick-theelabels/streep jescodes levert de fabrikant een rol stoel af bij een invalide. Bij Laurens in Den Haag, fabri kant van Caballero, moet de eerste rolstoel nog de deur uit. Commer- cieel-directeur Ferguson grijnst: „Bovendien moet de eerste klant zich nog melden met die tienduizenden 'ruitertjes'... In het grijze verleden is er door Laurens weieens een invali dewagen gefinancierd. Maar dat was eenmalig." Ook bij Douwe Egberts in Joure kent men het rolstoel-praatje. Voor lichter J. Brink: „Heel af en toe belt er weieens iemand met de vraag hoe lang zij nog moet doorgaan met het sparen van labeltjes van theezakjes voordat ze er genoeg heeft voor een rolstoel of een blindegeleidehond. Nee, om onze teleurstellende medede ling raakt niemand woedend. Men heeft er alle begrip voor." Maar als ik in jullie Drum een ta bakstakje aantref dat groter is dan een vloeitje, heb ik toch recht op een nieuwe pakje shag, probeer ik. Brink, gortdroog: „Dan sturen we u een brief, waarin we uitleggen dat het aangetroffen stommeltje afkom stig is van de tabaksstengel. Logisch dat je ze aantreft in uw shag." Even later meent hij zeker te weten dat concurrent Niemeijer wel een nieuw pakje Samson weggeeft. Meteen bellen met P. Klok, hoofd marketing binnenland van Niemeijer Groningen. Het blijkt een gerucht te zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 29