®S®I De ontdekker van de nucleaire winter Frits Huijsmans verzamelt afbeeldingen van 'Truus' \n Na Legendarisch model voor honderden kunstenaars f 7ATERDAG 18 FEBRUAR11984 W3 DE grote klap volgen duisternis en koude. De overlevenden van een atoomoorlog dwalen rond in een inktzwarte wereld, waarin geen verschil meer bestaat tussen dag en nacht De invallende nucleaire winter doet de temperatuur dalen tot 20 a 30 graden onder nul. Wat er op de geteisterde aardbol nog aan leven over is, zal voor het grootste deel omkomen van honger en koude. H Draaiboek Dramatisch NEDERLANDSE METEOROLOOG PROF. DR. PAUL CRUTZEN: Sagan Emoties 1 RUUS Trompert (1915-1977) heeft 45 jaar model gestaan in vier Amsterdamse academies en voor verschillende tekenclubs in het land. Het ligt dus voor de hand dat talrijke kunstenaars (waarvan nu met grote naam) hun tekenstift, kwast, bijtel of in klei knedende knuist hebben proberen af te stemmen op het lijf van Truus. Ze leeft nog steeds in de herinnering voort als een typisch model', niet enkel door haar plastische lichaam met dubbele heupen, maar ook door het feit dat ze het model- staan als een echt vak heeft uitgeoefend. Collectie Toezegging Herinneringen Standen Stichting i elzen nkt de fcyno/je.l ereld in de oreJ n een heilig, nstwerk. Aya sa. Crufts is het I hond, het Wal. •oefers en de Is Court, Lo7i- ettaan, een L)m.| nd Saxon- nsack (voor c) uitgeroepen tonden. Een rootvorst die is zen bestand van I miljoen op de x residerende van Miss Word erse en de jaar- itgiften zijn in vergelijking ar mengden i hondenstem- vekkend con- bassen van Gro. tenendaler; het ■I van de Jagers- tando's van Her. ivers; de felle so. ini'sen toys en xde Half jodel and. Prachtig loedhond wierp ogen. Daar was volgens de ever nog regel- ten jaagt. Ze ■e-wereldkam- weer-en-wind- ooien om het !s dat hoort. Zij ander de hoogste reld waar een li, zonder staart trnaam vosse- niet voor 45.01X jenaar kon ver- londje was in en veehoeder, tjes om onwillig nen te kunnen een grote be rt na de hielen- flitsende curve ijke hoef te kun- e corgi's zijn po- welven van °alace. Ook de tzer was een samen met de btwier later een g bij de politie, ■rgrond heeft de in Siberië als tdieren en ook heeft gewerkt en dendaagse ky- ordt erkend als chehalve glim pen om de lip- ttobele hond uitengewoon amojeed ziet er eerd uit en komt wit, crème en kend naar een e tijd viel mijn tettaanse Spa dat nog geen eleden in de bedsmolens ld. ■dbiddende t, deze honden, '.en status die tuk hoger lag huidige we de geitenhoe- 1 pso's. erende parade :che klasse in Earls Court daarde Dalmati- ite rijtuigbege- leer, die nog van palfrenier in lakei in zich stoere Kees- er Spaniel met verleden in de le door Hotten- Rhodesische t een tegen- ind tussen kop tereid is zelfs de eren, de leeuw e vliegen. De honden, deze Is de Bolzoi, met xiak, een lange m verleden aan ren, tot de ele- ort. xzaam hondje tend op een aap door Franse ky- esnorde duivel' l. Maar belang de Staffordshire n oorspronkelijk die in de loop lief karakter eld, bij Crufts in l. Goldwyn Luc- ze. Haar uiter- teeds krijgshaf- rechteroog warte ronde vlek Dayan-lap over strijd opgelopen ar ze vecht niet c t slechts over xagen en over Toch hadden ze, ft de bull de buil le terrier moeten norde duiveltje, wel aan. Na atoomoorlog kiept het klimaat om Door Gerard Kessels DAT EEN atoomoorlog het ergste is wat de mensheid kan overkomen, wisten we al. Hj Maar de trieste wetenschap dat ook de meeste overleven- den, die niet door radio-actie- H ve straling zijn besmet, ver- jH oordeeld zijn tot een langza- =j me dood in duisternis en ijzi- M ge koude, is nieuw. De duistere nucleaire winter is een ==j ontdekking van een Nederlander: Prof. dr. Paul Crutzen, directeur van het Max Planck Instituut voor de Chemie van de Atmosfeer in het S Duitse Mainz. De 50-jarige Crutzen is een mete- reoloog van grote internationale faam. na zijn studie aan de universi- teit van Stockholm, werkte hij tot 1980 in Engeland en de Verenigde Staten. Sinds drie jaar leidt hij het Max Planck Instituut in Mainz. In 1981 klopt het Zweedse wetenschaps- blad Ambio bij Crutzen aan met het verzoek of hij eens na wilde gaan wat ==j voor gevolgen een atoomoorlog heeft voor het klimaat op aarde. Maar Crutzen heeft er niet veel zin in. „Uit jj= mezelf zou ik dit nooit hebben aange- pakt. Ze hebben echt lang aan me moeten trekken. Ik had het idee dat de directe gevolgen van een atoom- oorlog zo ernstig zijn, dat wat er in de atmosfeer gebeurt eigenlij k niet meer zo belangrijk is. Maar ze bleven me vragen en toen heb ik het maar ge- EEÊ daan." =1 Crutzen begint zonder al te veel en- 5= thousiasme. De Zweden hebben hem een draaiboek voor een atoomoorlog voorgelegd, dat opgesteld is door CI- PRI, het Zweede Internationale Insti tuut voor Vredesvraagstukken. In de voormiddag van 11 juni 1985 gebeurt het ondenkbare. Er ont brandt een kernoorlog tussen de Ver enigde Staten en de Sovjet Unie. De grootmachten zetten 45 procent van hun kernwapens in. Vooral steden en industriegebieden zijn doelwitten van de 14.700 kernkoppen die tot ontplof fing worden gebracht. Ongeveer 750 miljoen mensen op het noordelijk halfrond worden meteen gedood. Er zijn 340 miljoen (zwaar) gewonden. Dagenlang woeden gigantische bran den. Crutzen is gefascineerd door de branden. „In éen keer dacht ik: stof en roet. Welke uitwerking hebben de ze enorme hoeveelheden rook en roet? Dat was nog nooit nagegaan. Er was ook helemaal niets over te vinden in de literatuur. De radio-actieve stra ling bij een kernoorlog is een kapot- gestudeerd onderwerp. Daar zijn me ters boeken over. Maar op dit gebied was er niets, helemaal niets." Samen met zijn Amerikaanse col lega Birks, die tijdelijk bij Crutzen in Mainz werkt, gaat hij aan de slag. Gezien de beperkte tijd die Ambio hem ter beschikking heeft gesteld, moet er snel gewerkt worden. Er doemt een dramatisch beeld op. Na een kernoorlog brandt één miljoen vierkante kilometer bos. dat is de ge zamenlijke oppervlakte van Dene marken, Zweden en Noorwegen. Daarbij komen nog brandende steden en industriegebieden. Dat alles levert 300 miljoen ton stof en roet op. Deze enorme hoeveelheid vormt een vetti ge, zwarte deken, die alle zonlicht te- Prof. dr. Paul Crutzen: verbaasd over de resultaten van zijn eigen onder zoek. -toto de stem genhoudt en de warmte opslokt. Het klimaat kiept om. De bovenkant van de kilometers dikke stof- en roetlaag wordt heel warm, maar de aarde die beroofd is van zijn zonnstralen wordt ijskoud. Binnen éen a twee weken schuift de licht en warmte verslin dende deken over het gehele noorde lijke halfrond. Ook de oceanen wor den overspannen en belangrijke de len van het zuidelijk halfrond. De gevolgen zijn desastreus. Er groeit nauwelijks meer iets. Oogsten worden vernietigd. Een ongekende hongersnood breekt uit. Voedselke tens in de natuur worden voor jaren verstoord. Crutzen: „Bossen zijn weg. de landbouw bestaat niet meer. Voor herstel zullen vele, vele jaren nodig zijn." De schokkende resultaten verbazen ook de koele geleerde Crutzen. „Dat het meteorologisch zo belangrijk zou zijn wat er na een kernoorlog ge beurt, had ik nooit gedacht. Dat het zo koud zou worden, verraste me. Toen ik de resultaten zag twijfelde ik of ik het wel allemaal juist berekend had. Er was toch al enige moed voor nodig om me als wetenschapper op een ter rein te bewegen waar nog noooit iemand actief was geweest. Na de Ambio-studie zet Crutzen zijn onderzoek-voort. Omdat het stu die-object toch al zoveel onzekerhe- den herbergt, stelt hij zich zeer voor zichtig op. De gigantische branden die waarschijnlijk bij gas- en olie bronnen ontstaan, laat hij buiten be schouwing. „Wat er in steden en in dustriegebieden gebeurt is al erg ge noeg." Bovendien wordt in alle bere keningen slechts uitgegaan van een 'gemiddelde' kernoorlog. Geen strijd dus waarbij vrijwel alles wordt inge zet wat de grootmachten aan wapens hebben. De studie van Crutzen en Birks trekt zeer de aandacht. Amerikanen en Russen gaan er meteen mee aan de slag. Een groep Amerikaanse weten schappers, waaronder de bekende astronoom Carl Sagan, doet het alle maal nog eens dunnetjes over. De be vindingen van Crutzen worden be vestigd. Meer nog. „Zelfs een betrek kelijk kleine kernoorlog zal ver schrikkelijke gevolgen hebben voor het klimaat", zegt Sagan over zijn studie. Als een van de grootmachten zou menen de ander uit te kunnen schakelen door een omvangrijke first strike (eerste klap) zou het kritieke punt voor het klimaat al kunnen worden overschreden. Een overwin naar dus die zelf volledig buiten schot blijft, zou binnen de kortste kereren slachtoffer worden van de klimatolo gische ramp die hij heeft ontketend. Een morbide bijzonderheid: de kli matologische gevolgen van een kern oorlog zullen zich het duidelijkst doen voelen in de Verenigde Staten en Rusland met hun strenge landkli maat. Het is het grote belang van Crut- zens pionierswerk dat duidelijk te hebben gemaakt. Sagan: „Als een kernoorlog veel rampzaliger blijkt te zijn dan men tot nu toe in militaire en politieke kringen in het algemeen heeft aangenomen is serieuze aan dacht voor de gevolgen van zo'n oor log dringend nodig is." Crutzen: „Het was wel een depri merend onderzoek. Het bestuderen van Hiroshima en Nagasaki is niet opwekkend. De literatuur over bran den interesseert me wetenschappelijk niet zo. Ik kreeg een gevoel van een zaamheid waar ik doorheen moest. Dat werd nog versterkt omdat dit soort onderzoek omstreden is bij de collega's. De reacties zijn niet bepaald stimulerend. De meesten vinden het maar onzin dat je je met zoiets bezig houdt. Er zijn er maar heel weinig die je daar eens over aanspreken. Het is echt nog in de pioniersfase. Maar ik ben ervan overtuigd dat over een paar jaar zich veel meer wetenschap pers hiermee bezig zullen houden." Crutzen: „Ik geloof dat emoties bij dit onderwerp niet nuttig zijn. Het ef fect van wat ik wil zeggen wordt er door verminderd. Ik laat geen dode mensen en afgebrande gebouwen zien. Ik geef nuchtere cijfers en ik probeer duidelijk te maken wat rook en roet doen. Alsjeblieft geen sensa tie. Het publiek pakt het ook rustig en beheerst op, zo blijkt telkens weer uit de vragen. Ik had op die bijeenkomst ook politieke fanatici verwacht, maar die hebben zich niet laten horen." De wetenschapper Crutzen blijkt een gewone, bezorgde, burger als hij over bewapening, vrede en veiligheid praat. Zodra het gesprek die richting uitgaat, schuift hij het kladje waarop hij van tevoren met vlotte hand bere keningen heeft gemaakt, terzijde. „Ik ben een echte twijfelaar. Afgelopen najaar hebben we hier het debat ge had over de plaatsing van de nieuwe Amerikaanse kernwapens. Eigenlijk ben ik tegen maar ik kan toch ook wel zien dat de Russen heel veel SS 20 ra ketten hebben opgesteld. Het stoorde me heel erg dat er in het parlement geen twijfelaars waren. Op straat hoorde je volop twijfel, maar daar niet." Van onze kunstredactie „Aha Truusoh ja, dat mo del, zeggen alle kunstenaars die haar gekend hebben. En ik heb nu al bijna honderd ar tiesten ontdekt, die met Truus gewerkt hebben." Dat vertelt Frits Huijsmans (53) uit Bre da, die met zijn vrouw Riet bezig is om een omvangrijke Truus-collectie aan te leggen. In 1985 zal daarvan een grote expositie gehouden worden in een representatief museum. Hoe is Frits Huijsmans aan zijn 'Truus-complex'(aldus Riet) geko men? Hij is een verwoed fotograaf en is erg geïnteresseerd in beeldende kunst. Het verschijnsel 'model' boeit hem daarbij in het bijzonder. „Het is ook wel een beetje een frustratie", be kent hij. In zijn jongere jaren wilde hij kunsthistorie studeren, maar dat zat er in zijn stamfamilie (in Bergen op Zoom) niet in. Zijn alternatief werd het zekerder beroep van ambte naar. Hij schopte het in die wereld tot een goede top in financiële afdelin gen. Had gevoel voor management in bestuurlijke zin en schreef er zelfs een voorlijk boek over, dat uitkwam bij een gerenommeerde uitgever. Terwijl hij leiding gaf aan de afde ling 'Planning en voortgangscontrole' van de gemeente Breda, werd hij veertien jaar geleden wegens ziekte op non-actief gesteld. „Komend uit een a-culturele ambtelijke sfeer kreeg ik daarna wat tijd om te wer ken in de kunsten, die mij boeien," bekent hij. Tijd voor Truus! Frits Huijsmans: „Truus-com plex". Kunstverzamelaar Huijsmans kwam Truus tegen op zijn pad, een jaar né haar dood. Hij is al zes jaar met haar bezig: een Truus-collectie aanleggen. De kunstenaar Bob ten Hoope uit Bussum had hem gezegd: „Ik ken eigenlijk maar één professio neel model en dat is Truus Trom- pert." Frits Huijsmans verwierf van hem enkele Truus-tekeningen. In 1978 zag hij iri het Stedelijk Museum in Amsterdam een tentoonstelling met werk van Charlotte van Pal- landt, die jaren met Truus gewerkt heeft („Elk van haar houdingen was een beeld", zei Van Pallandt). „Bijna allemaal Truus wat je zag!" Ook van deze bekende beeldhouwster verwierf hij Truus-tekeningen. Terwijl ook Ko Huigen uit Best hem Truus-aquarel- len van zijn hand bezorgde. Toen rijpte het plan om een ten toonstelling samen te stellen. Het tijdschrift Kunstbeeld plaatste op royale manier een oproep aan kun stenaars, die met Truus als model ge werkt hadden. Vraag: wilt u werk af staan, tegen vergoeding, voor de Truus-collectie of uitlenen voor een expositie? Er kwamen vijftien reac ties. Maar van het een komt het an der. Bij degenen die reageerden was onder meer Jo Mulder uit Helden, oud-docent aan de Tilburgse kunst academie, die jaren met Truus ge werkt heeft en erg veel portretten van haar heeft. Via hem werd de lijst zestig namen rijk. Door nog meer spitwerk vond Frits Huijsmans nog 350 adressen van kunstenaars, die in de 'Truus-periode van 45 jaar' op de volgende instituten in Amsterdam studeerden: de Rijksacademie, de Rijks Normaalschool (later omgezet in IVKNO) en de Rietveld-acade- mie(op al die instituten was zij mo del). Negentig kunstenaars hebben op dit moment toezegging gedaan; hetzij voor verkoop, hetzij voor bruikleen. Op de lijst vind je pakweg namen als Theo van Amstel, Jan Batterman, Frans van der Burgt, Fred Carasso, Eric Claus, Piet Damsté, Dick Dooij- es, Géne Eggen, Wil Gubbels, les Ja cobs, Nic Jonk, Mark Kolthof, Piet van Mook, Constant Nieuwenhuijs, Ger Norden, Jeanne Oosting, Char lotte van Pallandt, Marja Proper, Cornelius Rogge, Willem Snitker, Arie Teeuwisse, Gerrit van der Veen, John Wortel, Gerrit van 't Net, Ce phas Stauthamer en Ruth Brouwer. Ook hebben nog vijftig kunstenaars gereageerd, die wel naar Truus ge- Truus met spiegelbeeld door Ko Huigen (1948). foto s de stem werkt hebben, maar niet meer over dat werk beschikken. Frits Huijs mans vertelt dat door zijn actie er ook weer allerlei relaties tussen kunste naars onderling ontstaan. Oude anec dotes komen weer boven. En die be staan er veel over 'de kunstenaar en zijn model'. De kunstenaars en hun model Truus zijn in drie periodes onder te brengen. De eerste generatie tussen 1896 en 1920. Deze kunstenaars die nu ongeveer tussen de 90 en 60 jaar zitten en Truus in haar beginperiode mee maakten - aan het eind van hun op leiding - bewaren allemaal een war me herinnering aan haar, aldus Frits Huijsmans. De tweede generatie kun stenaars wordt gecatalogiseerd tus sen 1920 en 1945. Hierbij gaat het vooral om kunstenaars, die nu een gevestigde naam hebben en huiverig zijn hun academie-werk (met Truus) aan de openbaarheid prijs te geven. Zij praten over Truus als een goede kennis. De derde generatie tenslotte, zijn zij die na 1945 komen. De periode van de grote klassen. Ze hebben vaak Truus wel getekend, maar weten dik wijls nog niet dat het Truus was. Daar komen ze nu vaak pas achter. Wie was Truus? De naam Trom- pert heeft ze te danken aan een twee jarig huwelijk. Wegens illegale acti viteiten is haar man naar Frankrijk uitgeweken in de oorlog en kwam daar om bij een bombardement. Van af haar 16e jaar had het danseresje Truus model gestaan. Ook beeldhou wers als Mari Andriessen, Hildo Krop en John Raedecker hebben haar als model gebruikt. Ze heet eigenlijk An na Sophia Maria Borghmans. Haar vader stamde uit Breda en trok naar Amsterdam. Nog steeds wonen er fa milieleden van haar in Breda. Ze had twee broers en nog een zus, die ook model stond en getrouwd was met de kunstenaar Arie Veldhoen (de vader van Aat). Soms werkt dat verwar rend, ook al was zus Rie korter, rossi ger en niet zo dik. Er bestaat verschil van mening over de tijd, dat Truus begon met mo del-staan. De oudste tekening, die Huijsmans heeft, stamt uit 1933 en is van Mark Kolthoff. Ook de vraag waarom Truus ging exposeren is niet sluitend opgelost. Constant Nieuwen huijs kwam met een tekening van Truus en haar vriendin Corrie Schoen. De hele familie Schoen scheen er een cent bij te verdienen met poseren, zodat aangenomen mag worden dat Corrie Truus daartoe overhaalde. Anderen noemen de naam van Cobi Werleman, die aan de Rijksnormaalschool costuum-historie gaf en Truus binnengehaald zou heb ben. Truus poseerde namelijk niet al tijd bloot, maar ook in costuums (van Cobi?) als haremdame of flamengo- danseres. Truus heeft tijdens haar leven ver schillende interviews gegeven, waar uit blijkt hoe zij haar model-staan als een vak zag. Citaat: „Je moet de klas steeds weten te boeien met nieuwe standen. Je moet aldoor een bron van inspiratie zijn. De standen zijn voor een beeldhouwer heel anders dan voor een schilder, maar ik moet van allebei leven! Zelf moet je trouwens ook een beetje artiest zijn"... Truus bestudeerde balletboeken voor haar werk. Beoordeelde ook het werk van de mensen die zich op haar lijf inspi reerden en stak kritiek niet onder stoelen of banken. Zelf duldde ze nauwelijks kritiek. Ze wist na zoveel jaren wel wat goed was voor een aan komend kunstenaar! Als ze werd aangetast in haar vak liep ze weg. Op een gegeven moment begon Truus zelf ook te schilderen. Vaak op afgekrabde doeken van de leerlingen. Het zijn naïeve stillevens. Maar Frits Huijsmans heeft toezeggingen betref fende dit werk, dat zijn tentoonstel ling met een weliswaar anecdotisch, maar wel wezenlijk element zal ver volledigen. In de laatste periode van haar leven klaagt Truus trouwens over een onderwaardering van haar vak. Maar dit had meer te maken met de veranderende onderwijsmethodes op kunstacademies, waarbij 'het mo del' niet meer die rol speelde van voorheen. Vijfenveertig jaar model Truus geeft een beeld van een vrouw die vijfenveertig jaar ouder wordt en van vijfenveertig jaar artistiek kijken en handelen. Haar laatste beelden uit 1975 tonen lijdende trekken op haar gezicht, ook een boeiend lijf kan aan kanker ten onder gaan. Haar zus Riet.i die wist wat model-staan was (tot haar huwelijk) heeft haar de laatste jaren van haar leven verpleegd. Truus heeft haar gezegd: „Na mijn dood zal ik beroemd worden". Het lijkt er wat op dat :-.is Huijsmans be zig is deze voorzegging waar te ma ken. Om deze rollende sneeuwbal- Truus niet te laten ontsporen heeft hij een stichting opgericht met de naam 'Modern Maecenaat'. Samen met vrouw Riet, kandidaat-notaris H.J. de Jong, fiscalist B.A. Akker mans en Van Nelle-directeur drs. H.P.L. van de Sanden. De stichting richt zich met name op actuele kun stenaars (na 1945). Belangstelling en werkgelegenheid wil ze bevorderen door onder meer het aanleggen van thema-collecties (als van Truus), be heren van artistieke nalatenschap pen, het exploiteren van een exposi tieruimte, aankopen etcetera. Zeven pagina's bepalingen passeerden op 24 november 1983 daarvoor de notaris. Onder auspiciëh van deze stichting wordt in het voorjaar de grote Truus- tentoonstelling gehouden. Tachtig tot negentig tekeningen zitten al in de vaste collectie en verder is er een aanbod van honderden kunstwerken, waaronder sculpturen. Frits Huijs mans geeft de voorkeur aan het expo seren in kunstacademie-steden in verband met de relatie kunstoplei ding en model, die aan de orde is. Verder is het een kwestie van sponse ring en subsidiëring (welke gemeente wil dit plan mede verwezenlijken). Bij gelegenheid daarvan verschijnt er ook een boekwerk met een biogragie van Truus en artikelen over kunston derwijs in Amsterdam, het model in de kunsthistorie en een bibliografie van de collectie. Titel: 'Een vrouw van stand'... T

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 27