a»VJ>l:llam SLEEPVAART- Teloorgang m, MÜT.IWM ëist tegei| gehoudei Overzicht zakelijke aktiviteiten Willem Muller-groep BEHEERMAATSCHAPPIJ WILLEM MULLER B.V. n sociale zaken :OTO DE STEM COR J. DE BOER waarvan je niet zo- nag afwijken. En ik wel in dat de ge- op de centen moet bespeurt hij een ng in de houding van imeentebestuur. „Ze zich nu duidelijk po- op, zien ook wel in Wip Wap in een be- voorziet. Ik hoop I dat het ergens toe tje le Wip Wap staan op ;nblik bijna 80 kinde- I »eschreven in leeftijd :nd van 6 weken tot 6 Jog altijd verzwijgen ge moeders voor hun ing dat ze hun kinde- het dagverblijf 'doen', eigenlijk valt het hier I g mee. Terneuzen rea- "edelijk volwassen op rschijnsel" vindt Van 'rg. ipwinding over de dis bij Sonja -'wie klopt I boertje op'- blijft dan eperkt. De kinderen Wip Wap zien hun r wellicht minder dan gemiddelde leef- lootjes. Maar aan I te en aandacht ont- het niet. „Soms moet s de genegenheid tus- eidsters en kinderen ifremmen, omdat het reve verhoudingen met ite ouders kan leiden, ■bben het meegemaakt ;n kind verhuisde en leidsters die daarmee iken hadden echt in i waren. Zou zo'n kind kort gekomen zijn?". Door Paul de Schipper je droom van een kleine jongen. Huizenhoge golven, schepen die op de rotsen zitten, trossen overbrengen..,trekken...lekko. Ratelende tele- xen...no cure no pay, Muller does the job. Met ie 'M' in de pijp op alle wereldzeeën. Waarin een klein bedrijf zo groot had kunnen zijn. üet verhaal van de sleepdienst Willem Muller Ter- 1 neuzen en de mislukte jacht op Hollands Glorie. 1EUBELEN ESTAURATIE „TIERELANTIJN" Axelsestraat 3 TERNEUZEN 01150-12237 irf de 51-jarige Belg iren. Niemand wist P""* 18 juni in Nederland had opgelicht. voor in België en Frf» al enkele malen verf d en een rekensom"* de dat C. toch zeker® tal keren in anden met de noorderzon rokken. egen C. eiste het open1* isterie vrijdag voor j rvoudige strafkamer 1 delburg een gevang^ f van negen niaanj irvan drie maanden V'1 irdelijk. De rechtbank r veertien dagen uitsDrfJ] (ADVERTENTIE) ALLE SPECIALITÉ l\ OP ^^ÖSJHVbowlingg^ 3rouwerijstraat 35 OOSTBURG Hefoon 01170-2504 Willem Muller Terneuzen vordt ontmanteld. De verlies gevende zeesleepdienst ver dwijnt. Smit Internationale neemt de potentieel rendabele iV's over. Het einde van een [typisch familiebedrijf, het ein- |de van een Muller-dynastie lie strandde in geldvretend nismanagement. Een typisch geval van de derde generatie zoals dat vaker voorkomt in familiebedrijven. De eerste Ibouwt op, de tweede breidt uit |en de derde breekt een goedlo- ende zaak af. Een genadeloos irdeel over de huidige gene- ratie Muller, de broers Wim en Sees, van wie de laatste de touwtjes in handen hield. Zegt [iemand uit de bergingswereld: „Ik heb hun grootvader ge kend en hun vader, het is Iroef om te zien hoe die twee rotjongens de zaak naar de iuvel geholpen hebben". Hoe vaar is die vaststelling? De [feiten spreken voor zich, maar erst even de voorgeschiede- is. De Dordtse ondernemer l'illem Muller onderhield een Sleepdienst tussen Dordrecht en Antwerpen. Hij kreeg ken nis aan een Terneuzense da- ne. Al ras werd hij aktief op de Westerschelde. Zo ontstond na de eerste wereldoorlog de Terneuzense Sleepvaart laatschappij. Het bedrijf vaarin ook zoon Leendert vordt opgenomen assisteert Zeeschepen en doet links en rechts wat aan berging. In de paren '30 ontstaat op de Wes- ërschelde een verbitterde Strijd met de Antwerpse sleep- ootbedrijven. In 1938 gooien de strijdende partijen het op een akkoord. De vrede zou du ren tot 31 december 1978. Tot die tijd heeft Muller een aan deel van 22,5 procent in de ber ging van alle zeeschepen op de 'Vesterschelde, terwijl de bin nenvaart en kustvaart 100 procent voor Muller is. Nauwelijks de schoolban ken ontgroeid kwam Wim fuller in 1958 het bedrijf bin den, vijf jaar later gevolgd door Kees. Voor het personeel peetten ze toen al 'meneer Jim' en 'meneer Kees'. In 1972 ptierf vader Leendert Muller, en man van wie ouderen nog veten dat hij de twee knapen Soms zowat met de koppen te gen elkaar sloeg als ze weer "ens onderling krakeelden. In en Muller-publikatie van mei 79 lezen we over die erf-op- Volging: „In korte tijd ver wierven de broers het leider- Schap en maakten zich de ken- fhs eigen om belangrijke be slissingen te nemen". Tegenpool Muller senior liet een goed- Bopend bedrijf achter: een be- fMorlijke positie op het kanaal Vent-Terneuzen, een beetje kustsleepvaart en een afgeba- kend aandeel in de berging. T'jftig procent van het be drijfskapitaal was in handen iyan ma Muller, terwijl de rest JP'J de kinderen in beheer ftwam. 'Meneer Wim' ontpopte Tkh als een wat introvert type |hot een visie die zich richtte i°P uitbouw van de winstge vende kleinschaligheid. 'Me- peer Kees' groeide hoe langer hoe meer uit tot z'n tegenpool. P'J was de man van de grote ÉPr?ng ,Y00rwaarts: met de M Kir i pi^p Breeveertien op. 1 '"er op alle wereldzeeën en ■h ieder land een eigen kan- TY°r zoals iemand die toen in n omgeving verkeerde zich herinnert. stratieve apparaat dragen. Zo financierden de Scheepshypo- theekbank en de Nationale In vesteringsbank in 1976 en 1977 de bouw van de Schotland, de Groenland en de IJsland. Kos ten 15 miljoen gulden, voor re kening van Muller Terneuzen en Skua, een partner die zich vooral met offshorewerk op de Noordzee bezighield. Skua toonde zich vervolgens wat te rughoudend en wilde de IJs land tegen de wal houden in afwachting van een leuk con tract met Shell. Maar Muller liet zich niet weerhouden. 'Meneer Kees', de man van de 'worldwide-visie', leek gelijk te krijgen. Overal wapperde de Mullervlag. Er kwamen goede contracten. Tot en met '81 liep het redelijk. Maar de Zeesleepdienst Wil lem Muller betaalde leergeld. Een bootje varen op het ka naal Gent-Terneuzen is wat anders dan oceaan-sleepreizen en internationaal zaken doen is ook een vak. En er moest geld afgeschreven worden op debiteuren, 10 miljoen volgens betrouwbare bronnen. Ruzie op ruzie De kantoren begonnen ver liezen te leiden. Vier zeesle pers produceerden te weinig winst om het wereldomspan nende kantoorapparaat te kunnen onderhouden. En daarmee kwam de al voor spelde beleidsfout aan het licht. Teveel overhead zoals dat in bedrijfstermen heet en te weinig produktiemiddelen. Kantoren om dertig sleepbo ten gaande te houden, terwijl Muller wist dat hij er nooit meer dan drie of vier in de vaart kon brengen. Begin '83 liep het mis. Contracten met bedrijven als McDermott en Heerema liepen in het hon derd. „Je zag het in elkaar donderen. Er kwam ruzie op ruzie en een maandag- op dinsdagbeleid, capabele men sen verdwenen en de top werd niet gehinderd door enige ken nis van zaken". Trendgevoelig als immer construeerde Muller een An- tillen-route, een financiële constructie die al aardig wat geld kost bij opbouw en die bovendien alleen zin heeft voor winstgevende bedrijven. Zo niet dan wordt het alleen maar een hinderpaal in de fi nanciële communicatie. Stropdassen Leuk contract De markt leek gunstig. De antoren kwamen er, tegen I1' adviezen in: Gent, Lon den Johannesburg, Kristian- f-i Singapore en Houston. K »e splinternieuwe zeeslepers F de oudere Nederland moes- n de kosten van dit admini- Glorie Het communicatiecentrum van Muller in de watertoren van Terneuzen Maar meneer Kees wist niet van ophouden. Hij concen treerde zich op de meest in het oog lopende sector van het be drijf, de zeesleepdienst, daar mee andere sectoren verwaar lozend. Er kwam een public relations-afdeling, die later met financiële steun van Mul ler zou uitgroeien tot de zelf standige Internationale Publi- citeitsdiensten(IPD). Gewapend met promotie materiaal trok meneer Kees de wijde wereld in. Ter ber ging met stropdassen, kalen ders en brochures. Er kwamen Muller-stands op shows in Houston en Piraeus. Volgens sommigen wierp het profijt af, anderen omschrijven het als het zoveelste voorbeeld van hoogmoedswaanzin en gelds mijterij. En Muller ging ook de lucht in! Alsof het niet op kon huurde het bedrijf een driezit- ter bij Travel Air in Rotter dam. De ontegenzeggelijk vakbekwame staf van het be drijf wist leuke orders binnen te slepen, soms hooglopende conflicten met de directie ten spijt. Verstikkend Teruglopend aanbod in de zeesleepvaart maakte de toch al zware financiële druk van de Zeesleepdienst op de rest van het bedrijf verstikkend. En zo draaide zelfs de gezonde Willem Muller Nederland BV, de havendienst, in 1981 nega tief. Dankzij een olie-opruim- operatie op de Westerschelde ging het in'82 wat beter, maar vorig jaar ontstond er een re gelrechte crisissfeer. De Smidt Weijnen, een van de vele Muller BV's werd om fiskale redenen omgebouwd tot een tussenholding. Bij de AMRO- bank, de huisbank, kwam Muller terecht in de afdeling bijzondere kredieten, een soort financiële couveuse. Gouden koets Er moest bezuinigd worden. Credit cards werden ingetrok ken en het Muller-vliegtuig bleef aan de grond. De Muller- directie waar meneer Kees in middels ook figuurlijk zijn broer had overvleugeld moest de harde werkelijkheid onder ogen zien, maar het bleef knoeien in de marge. Kees Muller bewoog zich onbekom merd voort in in een peperdu re Mercedes met eigen chauf feur. Autotelefoon en VHF maakten hem vanaf de ach terbank 'worldwide' bereik baar. Deze rijdende Muller- dynamiek staat bij de eigen werknemers bekend als de gouden koets. In janauri 1983 werd drs. Dubuisson benoemd in de raad van commisarissen. Dubuis son, een autoriteit op maritiem gebied, kwam bij Muller bin nen op aanraden van de ban ken. Hij toonde de wil om nog iets van het bedrijf te maken, maar overleed najaar 1983 aan een hartaanval, daags nadat de halfjaarlijkse resultaten in de aandeelhoudersvergade ring waren gepresenteerd. Boete Meneer Wim kon het niet meer bolwerken. De broers krakeelden als vanouds. Een oplossing voor het conflict leek gevonden in de aankoop van de bijna failliete boedel van scheepswerf Van de Sande te Breskens.,... Hij zou er directeur worden, maar dat lukte niet. Van de Sande krabbelde er wat bovenop, maar Wim Mul ler kreeg te kampen met grote persoonlijke problemen waar door hij uit het gezichtsveld verdween. Wim Muller heeft nog steeds krediet bij z'n men sen. Een typering: „Hij liet je vrij en luisterde tenminste naar je". De gebleven helft van de Muller-directie ontwikkelde in die tijd ook een aardig idee: dure Hollandse zeelui inruilen voor goedkope Spanjaarden. Waarschuwingen van zijn staf in de wind slaand vond hij een adviseur die hem gelijk gaf. Zo kwamen er Spanjaarden bij Muller aan boord. Maar de be lastingdienst zat niet stil kwam met de niet 'geadviseer de' rekening plus een flinke boete. Het leven op grote voet ging verder. „Er is een tijd geweest dat het restaurant l'Escaut op Muller dreef" herinnert zich een Muller-werknemer. In 1982 trouwde Els Muller. De familie huurde een rondvaart boot van de Antwerpse Fland- ria-rederij. Wijven Aandelen voor 100 procent in bezit van familie Muller Willem Muller Antillen B.V. - kantoor Houston Singapore Johannesburg Londen Kristiansand De Smidl Wei (tussen nen B.V. Scheepswerf Van de Sande hg) Breskens Willem Muller Gent Willem Muller Shipbrokers Willem Muller Nederland B.V. Willem Muller Zeesleepdienst B.V. River Scheldt Cleaning Company (50% deelname) Zeesleepbootmij Holland B.V. (single tug company, stc) Sleepbootmij Zwitserland B.V. (stc) Havensleepboten Sleepbootmij Nederland BV Towage Salvage B.V. IJsland (stc) Schotland (stc) Groenland (stc) De reparatie van de zeesle per 'Nederland' op Sicilië kost te het bedrijf kapitalen. Ci taat: „Dat heeft een miljoen gekost. Wijn, wijven en drank, geserveerd door slimme Ita lianen. Voor een boutje of een schroefje werd er bij wijze van spreken heen en weer gevlo gen. Ze zijn er gesneden door de Mafia". Dan is er nog het Somalië- avontuur: Muller als ontwik kelingshelper. De Nederlandse overheid schonk de SPA, So malia Port Authorities, in een genereusgebaar een kust-ha- vensleepboot: De Guul Victo ry. Tegen een per contract overeengekomen vergoeding zouden Muller-mensen de So- maliërs leren slepen. En zo kwam de Mullervlag in Afrika te wapperen. Het bleek een winstgevende constructie zo lang Muller schuld had bij de Somaliërs. Momenteel zou het land echter bij Muller in de schuld staan voor honderddui zenden guldens en dat terwijl zen ontwikkelingsland als So- nalië in het internationaal verkeer niet zomaar be schouwd kan worden als een ordinaire debiteur. Miskleun De aankoop van de sleep boot Zwitserland wordt in de maritieme wereld gezien als zen zoveelste miskleun van Kees Muller. Het schip lag als Roustabout te roesten in de haven van Delfzijl. Bouwtech nisch deugde de schuit niet zo wist elke sleepvaart-expert in de lage landen, maar Kees Muller zag er een koopje in. De boot moest 1,1 miljoen gulden kosten. De Muller-directie schatte reparatie van bevro ren en kapotte leidingen op sen ton. Stafmensen van Mul ler die negatief adviseerden kregen gelijk. Goedkoop werd duurkoop. Zelfs in de bunker tanks van de tot Zwitserland omgedoopte boot moesten bal- tastbroodjes worden aange bracht. Dat betekende minder brandstof-laadcapaciteit dus een kleine actieradius. Boven dien kreeg het schip tot nu toe geen zeewaardigheidspapie ren met als gevolg dat de Zwitserland nauwelijks ver der komt dan de rede van Vlissingen. Met de komst van de Zwitserland vertrok de technisch-directeur. Hij had negatief geadviseerd en wilde geen verdere verantwoord lij kheid dragen. «««■3 Dat naar aanleiding van de overstap onlangs van een Muller-werknemer naar de Unie. Prompt stationeerde Muller een sleepboot bij de Antwerpse Zandvlietsluis, het exlusieve terrein van de URS, met de mededeling: „Eerst die man terug, eerder gaan we niet weg". Oud-stafmedewerkers pra ten nog met liefde over het Muller-bedrijf. Hun rancune is niet het bedrijf als wel de top. Een van hen zegt het zo: „Er is onverantwoordelij k om gesprongen mat; mensen, ook nu weer bij dil^reorganisatie. Mismanagement is een zwaar woord, maar hier is het van toepassing. De staf moest de brokken van de top altijd op ruimen. Het bedrijf is steeds beschermd moeten worden te gen de bazen". Hobby's Zo gingen ook anderen die de bui zagen hangen. Een van hen vertelt: „Het bedrijf is ka pot gegaan aan de hobby's van Kees. Hij was wild van ber gingen en kocht een snelle boot om vlug bij gestrande schepen te kunnen zijn". Zo verscheen in 1979 na het op zeggen van het contract met de URS het communicatie vaartuig „Waterstroom" op de Westerschelde, onderhouds kosten jaarlijks evenveel (250.000 gulden)als drie tot vier havensleepboten. Muller ging de sleepbootoorlog in met een veredelde speedboot. In Ant werpen en Vlissingen reageer de de concurrentie met de op merking: „Een zeebootkapi- De Groenland, een van de drie boten die in 1976 en 1977 werden gebouwd - FOTO'S DE STEM/ COR J. DE BOER tein ziet je al komen met zo'n ding. Bergen moet je met pk's doen, niet met een jacht". Stormde het, liep er een schip aan de grond, dan ging het kapersbloed stromen en ging de zwarte lap voor, zoals een vakbondswoordvoerder het omschrijft. En een Muller- werknemer: „Ze stoven er als een dolle op af, ook al was er niks aan te verdienen". Kritiek „De afhankelijkheid van het personeel is er nogal groot. Je kunt spreken van feodale toe standen, haast slavernij-ach- tig. Alleen al de manier waar op meneer Kees zetelt aan z'n halvemaansbureau met aan de tafel verderop het gepeupel... Het niveau wat je bij Smit In ternationale vindt wordt daar node gemist. Wat er aan goed management zat is op tijd ver trokken. Een vernietigde be oordeling van een vakbonds bestuurder, die zelfs spreekt van 'een redelijke mate van gestoordheid' als het gaat om .de concurrentie met de URS. Tekenend voor de sfeer bij Muller is de angst dat hun werkgever de telefoon afluis tert, de angst ook om met bui tenstaanders te praten, een te rughoudendheid die zelfs nog weerslag heeft op oud-perso neelsleden. De Muller-directie, anders zo toegankelijk als het om publiciteit gaat, zwijgt nu als het graf. De mededeling over de overname door Smit Internationale kwam via de pr-afdeling van het Rotter damse bedrijf naar buiten. Meneer Kees is al weken on bereikbaar wegens besprekin gen en publiciteitsman Pierre Eijsackers weigerde woens dagavond zijn vrije tijd te of feren aan een reactie op het einde van dit zo traditioneel Terneuzense familie-bedrijf. Het Muller-verhaal is een triest verhaal, een familie drama bijna, in de Dynasty- sfeer. Glitter, flitsende bergers die zich hoogmoedig verplaat sten in een eigen vliegtuig net als de grote broers Smit en Wijsmuller. Het sprookje is uit. Berger Muller is geborgen, op het nippertje, opgeslokt door de schaduw waaraan men zich altijd heeft willen ontworstelen. En in de Ter neuzense cafés vertellen de fraaie Muller-kalenders en de Muller-luciferdoosjes hun eigen droeve verhaal. ZEELAND 3f7flTFRDAG 18 FEBRUAR11984 DIES OÖÏÏË1MI VAN ZEELAND T20 PAGINA ZEELAND 4 Mislukte jacht op Hollands Eind 1982 werd het bedrijf getroffen door een staking Directeur Kees Muller met de schipper van de Rilland

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21