T J E S FELIX ROUTE de riddei Mazda maakt 'doorzakken' onmogelijk je STEM Seat Fura Aktierond ongevallen vrachtauto's Commercial van Starlet 'Een diesel als een BMW' ozo KORT NIEUWS OP WEG Goedkoop Export Koning. Textiel Paarden Franse tuinen Oldtimers Beurs Verste paal geste bedrijvencentrum Vehikel Prettia weekeit*ikkelin8en in de gemeente'. Lek bij NSM VRIJDAG 17 FEBRUAR11984 B10TÏ EINDREDAKTIE LEON KRI.IMC Houten ontwikkelingsauto LONDEN - Bijna dertig jaar geleden rondde natuurfoto graaf Tony Howarth zijn studie aan de universiteit van Cambridge af met een ingenieurstitel en begon hij aan een expeditie van bijna 65.000 kilometer door Afrika. Tijdens deze rondreis kwam hij tot de conclusie dat de Landrover eigenlijk hele maal niet geschikt was voor dit soort ondernemingen. Nu, ongeveer 800.000 kilometer auto-ervaring in de derde wereld later, staat hij op het punt te beginnen aan een reis voor Noordpool tot Evenaar met drie prototypes van een door hemzelf ontworpen en gebouwde auto. Als de auto's tijdens de testreis een succes blijken - en Howarth is daarvan over tuigd - zal hij niet proberen zijn idee voor veel geld te verkopen aan een gigant in de auto-industrie. Het wer kelijke doel van zijn Africar, zoals hij de auto heeft ge doopt, is derde wereldlanden ervan te overtuigen dat ze zelf auto's kunnen en moeten gaan bouwen. Enerzijds zou den ze daarmee veel buiten landse valuta kunnen uit sparen en anderzijds zou het hun de kans geven een eigen auto-industrie te ontwikke len. De Africar is zo ontworpen dat hij kan worden gemaakt in kleine fabriekjes met rela tief weinig technologie en een voor de auto-industie la ge investering. Een complete Africar-fabriek vergt een investering van rond de 20 miljoen. Zo'n fabriek is in staat tot het bouwen van 5000 tot 25.000 auto's per jaar. En thousiast over deze aantrek kelijke kanten heeft een aantal derde wereldlanden inmiddels interesse getoond voor de Africar en met een paar landen - Venezuela, Co lombia, Zimbabwe en Bots wana - wordt serieus onder handeld. De Africar heeft zich reeds gedeeltelijk bewezen tijdens de Himalaya-rally, waaraan hij 1600 km. met succes heeft meegedaan. Dat de auto de rally niet kon uitrijden, was te wijten aan een storing van de benzinepomp, een onder deel waarvoor Howarth en zijn mensen niet verant woordelijk waren. De Africar is gemaakt van hout, versterkt met polyes ter. Dit maakt hem licht (dus zuinig), roestvrij, sterk en vergeleken bij de conventio nele auto makkelijk (dus goedkoop) in elkaar te zetten. De wielen staan ver genoeg uiteen om te passen in vrachtwagensporen en te zorgen voor een buitenge woon stevige wegligging. De auto ligt ongeveer 30 cm. bo ven de weg (ongeveer 15 cm. hoger dan vergelijkbare ter reinwagens), heeft acht ver snellingen, vier-wielaandrij- ving en een opmerkelijke wielophanging die is overge nomen van het Hydrogas- systeem van British Leyland. De Africar weegt minder dan de Mini. „De oplossing van de Landrover voor slechte we gen en rijden over onbegaan baar terrein, was hem zo sterk, stug en zwaar moge lijk te maken met alle daar aan verbonden nadelen zoals hoge energiekosten en ge brek aan comfort", aldus Ho warth. „We hebben precies het tegenovergestelde ge daan. Wij wilden een lichte auto met een goede vering, en auto die over obstakels heenglijdt in plaats van er door heen te ploegen." „Wij wilden een auto die naar be lieven kon worden uitge bouwd tot een versie met zes wielen die ruimte biedt aan zeventien man en toch rela tief maar weinig benzine ge bruikt. We zijn bij het ont werpen uitgegaan van de be hoeften van de mensen die er gebruik van maken. Daarbij hebben we rekening gehou den met de ladingen die erin vervoerd moeten worden, de weggesteldheid in die lan den, de benzinekosten en de bouwmaterialen. We hebben gezocht naar bouwmateria len waarover de derde we reldlanden zelf beschikken en die ze niet hoeven in te voeren." De invoer van 5000 Japan se of Europese auto's zou een ontwikkelingsland ruim 100 miljoen gulden aan harde valuta kosten die moeten worden verdiend met export. En die auto's zijn bijna alle maal ontworpen voor mooie, gladde asfaltwegen en niet geschikt voor derde wereld landen. Vergeleken daarbij is de Africar van Howarth supergoed. Inclusief alle kos ten zal de prijs waarschijn lijk uitkomen tussen de 15.000 en 20.000. De conventionele auto die de Africar het dichtstbena- dert is de lelijke eend van Ci- troën, met zijn voorwielaan drijving, luchtgekoelde mo tor en licht aanpasbare con structie. De huidige prototy pes van de Africar hebben een Citroën-motor, maar Howarth heeft inmiddels een eigen motor ontworpen. Deze motor is van een speciale metaallegering om hem zo licht mogelijk te houden. Verder is alleen de veilig- heidskooi in het passagiers gedeelte van metaal. De reis van de Noordpool via de Alpen naar de Eve naar begint eind maart en zal twee tot drie maanden duren. Als alles gaat zoals Tony Howarth hoopt, en de auto een succes blijkt, dan zullen de ontwikkelingslan den binnenkort meer geld hebben voor de invoer van artikelen die nuttiger zijn dan de auto's die zijn ont worpen voor wegen die ze toch niet hebben. rriimiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii~ HEEMSTEDE - De kleine, in de regel ook goedkope auto, zal z'n hele leven zijn beper kingen houden. Niet alleen moeten er compromissen ge sloten worden als het op mo torprestaties en geluidsniveau aankomt, ook kent de auto in de prijsklasse tot 11.000 gul den beperkingen ten aanzien van ruimte. Ook de Fura, het tweede model dat door de Spaanse autofabrikant Seat op de Ne derlandse markt wordt ge bracht, heeft duidelijk met de ze zaken te maken. De be schikbare hoofdruimte is om te beginnen een punt. En dat komt voornamelijk omdat de voorwielaangedre- ven Fura stoelen heeft die he lemaal niet bij de wagen pas sen: de zittingen van de forse stoelen (met wat te lage rugleuningen) zijn veel te hoog geplaatst. Men hoeft zelfs niet eens echt lang te zijn om met de haren tegen het dak te komen. Doordat de voorruit door de lage carrosserielij n niet te ver naar boven kan doorlopen, brengt dit ook nog het euvel met zich mee, dat de bestuur der vrij snel het hoofd moet bukken om goed zicht op de weg te hebben. Stoelen met een lager frame zouden een oplossing voor de Fura zijn. Heeft men vrij snel te kla gen over de hoofdruimte, beenruimte heeft deze Seat voldoende. Ook de bagage ruimte is voor een auto in deze klasse meer dan voldoende. Het interieur van de Fura - ook van de goedkoopste versie - ziet er netjes verzorgd uit. De instrumenten zitten alle maal keurig en gemakkelijk onder handbereik. De bedie ning is probleemloos. De be sturing is wat aan de zware kant. Om volledig te kunnen profiteren van het remsys- teem (voor schijfremmen met zwevende remtangen en zelf stellende trommelremmen achter) moet nogal wat kracht worden aangesproken. Met het rijgedrag van de Fura zal men niet snel in moeilijkheden komen. De wa gen gedraagt zich erg goed moedig. Ook ten aanzien van het rij comfort komt men, en dan weer in verhouding met prijs en afmetingen, niet veel tekort. De wielophanging is rondom onafhankelijk met McPherson-poten voor, bijge staan door een stabilisator stang die de carrosserie ook in vrij scherp genomen bochten keurig in evenwichtg houdt. Tevens zijn dubbel werken den hydraulische schokdem pers en schroefveren gemon teerd. De achtervering bestaat uit een dwarsgeplaatste blad- veer en reactiearmen. Een to taal concept dat prima bij het wagentje past. En dan de motor. Het is geen supermoderne kracht bron, maar die mag men ook niet verwachten bij een auto, waarvan de basis-principes al meer dan 10 jaar bestaan. De Seat Fura vertoont niet alleen grote overeenkomsten met de Fiat 127 die in 1971 tot 'Auto van het Jaar' werd uitgeroe pen, maar is er ook van afge leid. De 40 pk's die de dwarsge- monteerde vier cilinder levert, zijn na enig aandringen goed voor een topsnelheid van 126 km/u. De 4 versnellingsbak die alleen in de goedkoopste uitvoering is te vinden (de an dere wagens hebben een 5- bak), schakelt soepel en licht. Doordat de bak niet altijd even exact schakelt, vereist hel wel enige oefening om binnen de 20 seconden van 0 naar 100 km/u te komen. Met hulp van de hand-cho ke start de wagen onder alle omstandigheden erg goed. De motor neemt genoegen met normale benzine. Het gemid deld verbruik kwam tijdens de rijproef uit op 1 11,9. De tankinhoud is slechts 30 liter en dat betekent dat men na el ke 300 km wel naar een benzi ne-station moet uitkijken. De goedkoopste Fura is op dit moment nog juist onder de ƒ10.000,- geprijsd. Ongekend laag als men weet dat in West Duitsland, waar het belas tingklimaat voor een perso nenwagen nog altijd een stuk gunstiger is dan bij ons, de zelfde wagen al bijna 11.000 DM kost; dus in de om geving van de twaalfduizend gulden. Het zou dan ook best eens kunnen dat over enkele maanden de 3-deurs Fura L ook in Nederland dik boven de tienduizend gulden komt te liggen. Misschien dat in dat geval de L-versie wel voor zien wordt van een toch wel noodzakelijke achterruitver warming en halogeen kop lampen. Het prijslijstje van de Fura ziet er alsvolgt uit: Fura L 3- deurs ƒ9.999,-; Fura GL 3- deurs ƒ11.395,-; Fura GL 5- deurs ƒ11.995,-; Fura GL 5- deurs plus Econotronic ƒ12.295,-. Voor de Fura L 3-deurs is een stripingpakket (plastic-stre pen op de carrosserie en speciale wieldoppen) beschikbaar. Prijs 395, - extra. AMSTERDAM - Half maart start de „Bedrijfsvereniging voor het Vervoer", in samen werking met een groot aantal andere organisaties uit de we reld van het wegtransport, met een aktie „Ongevallen rond de stilstaande vrachtau to". De aktie „1 op de 20" is in het leven geroepen omdat bij het vrachtvervoer (beroeps goederen- en eigen vervoer per vrachtwagen) tweederde van alle ongevallen (chauf feurs en andere werknemers) plaats vindt rond de stilstaan de vrachtwagen en zijn chauf feur. Per jaar krijgt 1 op de 20 vrachtwagenchauffeurs een ongeval rond zijn stilstaande vrachtwagen. Van half maart tot begin juni zullen wekelijks wisse lende informatievelletjes ver spreid worden via de bedrij ven, in wegrestaurants voor vrachtwagenchauffeurs en op andere plaatsen waar veel mensen uit beroeps- en eigen vervoer komen. RAAMSDONKSVEER - Voor het vervoer van niet al te gro te en niet al te zware vracht, heeft Toyota de Starlet Econo mie ook als bedrijfswagen uit gebracht. In deze uitvoering beschikt de Starlet over een geheel vlakke laadvloer. De wagen, met een 46 pk motor en een draaicirkel van 9,2 meter, lijkt vooral voor besteldiensten in de stad uitermate geschikt. Exclusief BTW gaat de Starlet Commercial 9.950.- kosten. Naast de eta-versie (brandstof besparend) en met de bekende benzinemotoren, kan onder de motorkap van de BMW 5-serie, nu ook voor een turbo diesel worden gekozen. DEN HAAG - Reeds enkele jaren geleden had BMW we reldkundig gemaakt dat er een speciale motorenfabriek zou worden gebouwd. Niet al leen zouden er Otto-motoren gemaakt worden, maar gelijk tijdig werd ook aan een die selmotor gewerkt die niet al leen in een BMW een plaats kon krijgen, maar tevens geen afbreuk zou doen aan het spe cifieke karakter dat iedere BMW kenmerkt. In de herfst van vorig jaar was het zover: de direct inge spoten diesel, die ontworpen was door Steyer Daimler Puch, was klaar. Dat BMW niet over een nacht ijs was ge gaan, bewezen reeds de eerste rij-indrukken met de 524 Tur bo diesel. Alom bewondering over de prestaties, maar ook over het geringe geluid dat de zescilinder 'zelfontbrander' veroorzaakte. BMW was niet langer alleen in de benzine-sector een be grip. Ook op de dieselmarkt was ineens een vrij exclusieve plaats verovert. Aan de basis van de zes cilinder lijnmotor, stond de benzinekrachtbron die al geruime tijd in de BMW 320- en de 520-serie zit. Niet alleen wist de 524 Turbo diesel een fantastisch vermogen,van 115 pk te ontwikkelen, maar door een aantal foefjes (extra geluidsisolatie rond dash board, de binnenzijde van de motor, op de vloer en op ande re plaatsen) werd het diesel- geluid tot een minimum be perkt. En dat heeft er toegeleid dat de diesel van de BMW 524 on omstotelijk de stilste van alle maal is geworden. Alleen bij stationair toerental en in de stad, valt af en toe het diesel- gebrom op. Maar op andere momenten voelt men zich ge woon thuis als in een wagen met een benzinemotor. Niet alleen de isolatie heeft daarvoor gezorgd, ook de schitterend werkende auto matische transmissie levert een belangrijk aandeel. Daar naast krijgt de koppelomvor mer een dikke 10, omdat bijna niets te merken valt van het inkomen van de turbo. Heel geleidelijk, maar in de tem poversnelling goed merkbaar, komt de extra kracht beschik baar. Ondanks het feit dat de car rosserie bij de 5-serie van BMW nooit een toonbeeld is geweest van een modern ge stroomlijnd koetswerk, gaan voor dieselbegrippen erg hoge prestaties en een laag ver bruik hand in hand. Met de 524 turbo diesel is een topsnel heid van bijna 180 km/u haal baar en sprint de auto in 13,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Onder alle omstandigheden is een verbruik van 1 op 10 haal baar. Als men niet altijd het onderste uit de kan wil heb ben, dan is een gemiddeld ge bruik van rond 1 op 12 beslist door iedereen te bereiken., Een ding staat onomstote lijk vast: BMW heeft met de introduktie van de 524 turbo diesel een nieuwe dimensie aan het dieselgebeuren toege voegd. Dat de 5-serie de pri meur kreeg, was niet zo vreemd, want sinds de dag dat in 1981 de nieuwe achteras de ze wagens een stuk neutraler maakte, werd vooral in de groep van de 'kilometervre ters' de vraag naar deze wa gen aanzienlijk groter. Qua onderstel, koetswerk en inte rieuruitvoering, verschilt de nieuwe 524 TD maar op enkele kleine detailpunten van de ge wone 5-serie. En dat betekent dat ook de ze wagen comfortabel geveerd is; dat de wat harde) stoelen een goede 'pasvorm' hebben en dat de wagen stabiel in de bocht ligt. Het optreden van wat windgeruis en het voel baar zijn van zijwind (in beide gevallen bij hoge snelheden), zijn ook bij de diesel-versie als de belangrijkste min puntjes te beschouwen. De 524 Turbo diesel is nog alleen met een automatische transmissie in ons land ver krijgbaar. Prijs ƒ53.700,-. Over enkele weken komt de handgeschakelde vijfbak. In die uitvoering kost de wagen ƒ50.350,-. Winter is weer teruggekeerd. Nadat het er even op leek, dat de lente in aantocht was, hebben vorst, mist en ijzige wind weer toe geslagen. Desalniettemin is het wellicht toch plezierig om er eens even tussen uit te breken. Vandaar hierna wat mogelijkheden. We beginnen maar eens ver van huis: het Verzetsmuseum Fries land in Leeuwarden huisvest tot en met 15 april de tentoonstelling 'OZO', Oranje Zal Overwinnen, het koninklijk huis in Nederland, het koninklijk huis in ballingschap. Maandag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur, zondag van 13 tot 17 uur. 65 van de 93 schetsboeken die dr. J.H. van Heek voltekende, zijn tot en met 11 maart geëxposeerd in het Rijksmuseum Twenthe in En schede. Jan Herman van Heek was een ex-textielfabrikant en de eerste directeur van dit museum. Dinsdag tot en met zaterdag van 9 tot 13 en van 14 tot 17 uur en zon dag van 14 tot 17 uur. Van 17 tot en met 25 februari duurt de Indoor Dronten, een achtdaags paardesportgebeuren met een ge varieerd programma. Het vindt plaats in de Flevomanege in Dron- ten-zuid. De wedstrijden beginnen om 10 uur 's morgens en zijn rond 11 uur 's avonds afgelopen. Bibliotheek Vierhonderd jaar geleden, in fe bruari 1584, werd in de Utrechtse Janskerk een stadsbibliotheek in gericht. Later ging deze tevens als universiteitbibliotheek fungeren. In het Centraal Museum Utrecht wordt van 17 februari tot en met 1 april een tentoonstelling gehou den onder de titel „Handschriften en oude drukken van de Utrechtse Universiteitsbibliotheek 1584- 1984". Dinsdag tot en met zater dag van 10 tot 17 en zondag van 14 tot 17 uur. Het ontwerp voor de 51e Westfrie- se Flora in Bovenkarspel is geïn spireerd op de paleistuinen van Versailles. Zodoende zullen er naast bloemperken en boomgroe pen ook waterpartijen in symmetri sche rangschikking te zien zijn. De Westfriese Flora wordt op 17 fe bruari om 12 uur geopend, en duurt tot en met 26 februari. Ope ningstijden zijn van 9 tot 19 uur. Op 21 en 22 februari tot 21 uur en op 26 februari tot 18 uur. Vooroorlogse oldtimers en antieke auto's vormen het leeuwedeel van de beurs in de Haagse Houtrust- hallen die van 17 tot en met 19 fe bruari gehouden wordt. Ook na- DOOR HANS LUTZ oorlogse sportwagentjes zij», tegenwoordigd. In dezelfden is een antiek- en curiosabeurs de genoemde data. Zaterdag, 12 tot 18 uur en zondag vami 18 uur. Stedendwinger „Frederik Hendrik, stedenh - vrededwinger" is de titel van tentoonstelling die tot en ma; april in het gebouw van de ge- meentelijke archiefdienst vanj wordt gehouden. Maandag»} 13.30 tot 17 uur en dinsdag lei met vrijdag van 9-17 uur. In Roosendaal is kunst en anti te koop op een beurs van 17|| met 19 februari. Goede waar»; redelijke prijzen in de Ever» tenhal Leysdream aan de Cos mandobaan. Zaterdag en zon van 11-18 uur. Carnaval Hoewel er natuurlijk in eigen streek meer dan genoeg te te ven valt op carnavalsgebiedkt nen de echte liefhebbers mis schien eens een kijkje gaan na men in Hoensbroek. Daar zijm navalsimpressies van fotograz| Nol Pepermans bijeengebraci de tentoonstelling „Wen 'tves loavend is" op kasteel Hoens broek. De tentoonstelling wore zondag 19 februari geopend duurt tot en met 18 maart. 0| van 10-12 en van 13.30 tot 17 (3,4, 5 en 6 maart gesloten). De Zeeuwse gedeputeerde voor ini ié heeft gistermiddag rond half vie1 ,oor het bedrijvencentrum in St. Ma Dat gebeurde onder een redelijke 'et bedrijvencentrum op het ind 'aartensdijk moet straks onderdak IdrijvenDoor de NOS-televisie wei ,oor het programma 'Van Gewest Tc oorden uitgezonden op woensdag 22 Besc Loei Van een onzer verslagg AARDENBURG - Ex-wethi van Aardenburg, diens vrou ke D'66-voorzitter W. West; niet schuldig gemaakt aar toen ze eind oktober vorig j; van de koningin meldden da Lockef eer zich in een rest landkerkje ernstig zou hebb< Het diepgaande justitieel on ïaadklacht van Lockefeer en djnckei is ingesteld, heeft uitge b.s. geen enkel strafbaar feit hebl „De briefschrijvers hebben iet onzorgvuldig gehandeld bij het weergeven van de hun ter ore gekomen feiten", aldus officier van justitie mr. R. Da- Serschot. „Zij mochten menen e«n algemeen belang te dienen In sporthal De Tenmshoekaa'jmei het schrijven van hun Sophialaan vindt 18 en 19 '6-Htrief de veteranenmarkt VehikelDaverschot doelt hiermee op plaats, een ruilbeurs voor ar'- het verzoek van commissaris fietsen, motorfietsen en autr der koningin dr. C. Boertien bielen. Ook modelauto s, auto) tijdens de zogeheten verzoe- ders, kentekenplaten en auto"»oingsgesprelckeri in juni vorig jaar gedaan aan de Aarden- fcrgse raadsleden, hem 'on- Serwijld op de hoogte te stel len van relevante nieuwe ont- S Ook wijst hij op een brief cottes kunnen er verhandeldi den. Open van 10 tot 17 uur. van rr Aarde H. va oproe: Gee Vol dedri de int tien g baarh ste ve „Er zi betrol laster „Wan dig d< brief EEN van de oude loopfietsen (de eerste, in 1816 ontwor door Baron Von Drais) die op Vehikel '84 in Utrecht tea is. - foto: DEN HAAG - Voor de vernieuwde Mazda 929 Sedan is het AAS-systeem (Automatisch Afstelbare Schokdempers) be schikbaar. Inclusief extra's, als stuurbekrachtiging en andere banden en velgen, gaat dit systeem op de 929 LTD een kleine 3.000.- meer kosten. De prijs wordt 36.745.-. Het AAS-systeem is een verdere ontwikkeling van het EV- SA-systeem (Elektronisch Variabele Schokdemper Afstelling), dat bekend is uit de Mazda 626 coupé 2.0 GLX. Het AAS-sys teem bezit echter ook over een aantal opneem-elementen voor het waarnemen van acceleratie, afremmen en het nemen van bochten. Het AAS-systeem zorgt voor een aantal belangrijke volgende functies. Het 'duik'-effect bij het remmen wordt tegengegaan. De schokdempers voor en achter worden in de stugge stand ge zet, wanneer de vloeistofdruk in het remcircuit overeen komt met een remvertraging van ca 0.3 G. Bij snelheden beneden de 35 km/u blijft de stugge stand van de schokdempers nog 4 se conden ingeschakeld; bij snelheden boven 35 km/u slechts 2 se conden. Het doorzakken van de achterveren bij fel optrekken wordt ook tegengegaan. De schokdempers voor en achter worden automatisch in de stugge stand gezet, wanneer de auto stilstaat. Normaal gesproken wordt boven de 4 km/u weer overgescha keld op 'soepel', maar wanneer het gaspedaal meer dan 7/8 van de slag wordt ingetrapt, blijft de 'stugge' werking ingeschakeld. Vier seconden lang blijft deze situatie gehandhaafd. De schokdempers zorgen ook voor een stabiliserend effect bij het nemen van bochten. Voor en achter worden ze bij een snel heid beneden 40 km/u, automatisch in de stugge stand gezet bij Het topmodel van Mazda de 929 Sedan, heeft niet alleen qua uiterlijk, maar ook in technisch opzicht nogal wat ver anderingen ondergaan. een verdraaiing van het stuurwiel vanuit de rechtuit-stand. De verdraaiing moet overeenkomen komen met een centrifugaal- kracht van circa 0.3 G. Boven de 40 km/u bij een centrifugaal- kracht van 0.11 G. Als het stuur weer 'recht' staat, blijft de wer king nog 3 seconden in werking. Ok aan het stabiliserend effect bij hoge rijsnelheid is aan dacht besteed. De voorschokbrekers worden automatisch in de stugge stand gezet, wanneer een door de bestuurder gepro grammeerde snelheid (50, 80 of 120 km/u) wordt overschreden. Liggen de snelheden lager, dan wordt weer overgeschakeld op de soepele stand. Een micro-compressor regelt de belangrijkste zaken in het systeem. In de praktijk zorgt deze nieuwe ontwikkeling er voor dat een relatief soepele vering bij rechtuit rijden een aange naam comfort biedt. Bij een wat sportievere rijstijl treedt de stuggere vering in werking, waardoor een betere stabiliteit in bochten wordt verkregen. Doordat 'duiken' of 'doorzakken' bij respectievelijk hard remmen of hard optrekken niet meer kan optreden, zitten bestuurder en passagiers ook heel wat rustiger in de wagen. De Mini Metro zal W kort een aantal icijziji ondergaan. De wagen ook leverbaar worden i' 4-deurs versie. Daarnaar dwijnt de hydragasverit de wagen. Austin Rove weer terug naar de be] schroef vering. Van onze correspondent SLUISKIL - Bij het op starten van de nieuwe am- moniakfabriek van de NSM te Sluiskil is giste renmiddag een lek ont staan waarbij een gas mengsel van stikstof en waterstof vrijkwam. Het vrijkomende gas ontbrandde onmiddellijk. Er deden zich geen per soonlijke ongelukken voor. De bedrijfsbrandweer slaagde er binnen enkele minuten in om de brand onder controle te krijgen. Ingebouwde veiligheids systemen zorgden ervoor dat er verder geen gas vrijkwam. Volgens een woordvoerder van de NSM is de schade beperkt geble ven, al heeft de opstartpro cedure nu een paar dagen vertraging opgelopen. GBIAD VOQR ZninwesT-urnEPi i»n Een serie nieuwe auto&a| installaties is door Cobral terneuzen, Hulst 'dressen markt gebracht. Imi F. W. Harrems uit Dieme een grote keuze aan gingssystemen. De Cobro is met een prijs van f 9S' duurste versie. Voor dit heeft men dan een die een tegen sabotat' schermd systeem heeft Alle Opel personen«J zijn geschikt voor benzine. De modellen <f"| gedreven worden dc nieuw crossflow moto'i lichtmetalen cilinderkotI sa, Kadett, Ascona en Sf] ondervinden er geen van. De andere uitvoe" inclusief de Senator en kunnen op loodvrije rijden als elke derde MJ] ling uit conventionele stof bestaat, aldus F. W de hoofdingenieur van Opel. R, en Goes, en telefoonnum- 'ers °P pagina 2. peningstijden: '30-12.30/13.30-17.00 uur. ledactie Terneuzen: Rein van der Helm (editie-chef), Jan Jan- Tn,(plv- chef), Frank Dey, pul de Schipper, Cor de er (foto), Ton Koomen PPort). Hulst: Eugène Ver beten. Goes: Gé van Ber- Middelburg: Henk Post 's Oostburg: Co Meertens. irvicepunten Jloosterzande: mevr. Neve, Alexanderstr. 4, 01148- •OU. Ivertentie-expl. 'ospecteur Zeeland: C. °u, Privé 01150-95839 Me- 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 12