T J E S
FELIX ROUTE
de riddei
Mazda maakt
'doorzakken'
onmogelijk
je STEM
Seat Fura
Aktierond
ongevallen
vrachtauto's
Commercial
van Starlet
'Een diesel
als een BMW'
ozo
KORT
NIEUWS
OP WEG
Goedkoop
Export
Koning.
Textiel
Paarden
Franse tuinen
Oldtimers
Beurs
Verste paal geste
bedrijvencentrum
Vehikel
Prettia weekeit*ikkelin8en in de gemeente'.
Lek bij NSM
VRIJDAG 17 FEBRUAR11984
B10TÏ
EINDREDAKTIE LEON KRI.IMC
Houten ontwikkelingsauto
LONDEN - Bijna dertig jaar
geleden rondde natuurfoto
graaf Tony Howarth zijn
studie aan de universiteit
van Cambridge af met een
ingenieurstitel en begon hij
aan een expeditie van bijna
65.000 kilometer door Afrika.
Tijdens deze rondreis kwam
hij tot de conclusie dat de
Landrover eigenlijk hele
maal niet geschikt was voor
dit soort ondernemingen. Nu,
ongeveer 800.000 kilometer
auto-ervaring in de derde
wereld later, staat hij op het
punt te beginnen aan een reis
voor Noordpool tot Evenaar
met drie prototypes van een
door hemzelf ontworpen en
gebouwde auto.
Als de auto's tijdens de
testreis een succes blijken -
en Howarth is daarvan over
tuigd - zal hij niet proberen
zijn idee voor veel geld te
verkopen aan een gigant in
de auto-industrie. Het wer
kelijke doel van zijn Africar,
zoals hij de auto heeft ge
doopt, is derde wereldlanden
ervan te overtuigen dat ze
zelf auto's kunnen en moeten
gaan bouwen. Enerzijds zou
den ze daarmee veel buiten
landse valuta kunnen uit
sparen en anderzijds zou het
hun de kans geven een eigen
auto-industrie te ontwikke
len.
De Africar is zo ontworpen
dat hij kan worden gemaakt
in kleine fabriekjes met rela
tief weinig technologie en
een voor de auto-industie la
ge investering. Een complete
Africar-fabriek vergt een
investering van rond de 20
miljoen. Zo'n fabriek is in
staat tot het bouwen van 5000
tot 25.000 auto's per jaar. En
thousiast over deze aantrek
kelijke kanten heeft een
aantal derde wereldlanden
inmiddels interesse getoond
voor de Africar en met een
paar landen - Venezuela, Co
lombia, Zimbabwe en Bots
wana - wordt serieus onder
handeld.
De Africar heeft zich reeds
gedeeltelijk bewezen tijdens
de Himalaya-rally, waaraan
hij 1600 km. met succes heeft
meegedaan. Dat de auto de
rally niet kon uitrijden, was
te wijten aan een storing van
de benzinepomp, een onder
deel waarvoor Howarth en
zijn mensen niet verant
woordelijk waren.
De Africar is gemaakt van
hout, versterkt met polyes
ter. Dit maakt hem licht (dus
zuinig), roestvrij, sterk en
vergeleken bij de conventio
nele auto makkelijk (dus
goedkoop) in elkaar te zetten.
De wielen staan ver genoeg
uiteen om te passen in
vrachtwagensporen en te
zorgen voor een buitenge
woon stevige wegligging. De
auto ligt ongeveer 30 cm. bo
ven de weg (ongeveer 15 cm.
hoger dan vergelijkbare ter
reinwagens), heeft acht ver
snellingen, vier-wielaandrij-
ving en een opmerkelijke
wielophanging die is overge
nomen van het Hydrogas-
systeem van British Leyland.
De Africar weegt minder
dan de Mini.
„De oplossing van de
Landrover voor slechte we
gen en rijden over onbegaan
baar terrein, was hem zo
sterk, stug en zwaar moge
lijk te maken met alle daar
aan verbonden nadelen zoals
hoge energiekosten en ge
brek aan comfort", aldus Ho
warth. „We hebben precies
het tegenovergestelde ge
daan. Wij wilden een lichte
auto met een goede vering,
en auto die over obstakels
heenglijdt in plaats van er
door heen te ploegen." „Wij
wilden een auto die naar be
lieven kon worden uitge
bouwd tot een versie met zes
wielen die ruimte biedt aan
zeventien man en toch rela
tief maar weinig benzine ge
bruikt. We zijn bij het ont
werpen uitgegaan van de be
hoeften van de mensen die er
gebruik van maken. Daarbij
hebben we rekening gehou
den met de ladingen die erin
vervoerd moeten worden, de
weggesteldheid in die lan
den, de benzinekosten en de
bouwmaterialen. We hebben
gezocht naar bouwmateria
len waarover de derde we
reldlanden zelf beschikken
en die ze niet hoeven in te
voeren."
De invoer van 5000 Japan
se of Europese auto's zou een
ontwikkelingsland ruim 100
miljoen gulden aan harde
valuta kosten die moeten
worden verdiend met export.
En die auto's zijn bijna alle
maal ontworpen voor mooie,
gladde asfaltwegen en niet
geschikt voor derde wereld
landen. Vergeleken daarbij
is de Africar van Howarth
supergoed. Inclusief alle kos
ten zal de prijs waarschijn
lijk uitkomen tussen de
15.000 en 20.000.
De conventionele auto die
de Africar het dichtstbena-
dert is de lelijke eend van Ci-
troën, met zijn voorwielaan
drijving, luchtgekoelde mo
tor en licht aanpasbare con
structie. De huidige prototy
pes van de Africar hebben
een Citroën-motor, maar
Howarth heeft inmiddels een
eigen motor ontworpen. Deze
motor is van een speciale
metaallegering om hem zo
licht mogelijk te houden.
Verder is alleen de veilig-
heidskooi in het passagiers
gedeelte van metaal.
De reis van de Noordpool
via de Alpen naar de Eve
naar begint eind maart en
zal twee tot drie maanden
duren. Als alles gaat zoals
Tony Howarth hoopt, en de
auto een succes blijkt, dan
zullen de ontwikkelingslan
den binnenkort meer geld
hebben voor de invoer van
artikelen die nuttiger zijn
dan de auto's die zijn ont
worpen voor wegen die ze
toch niet hebben.
rriimiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii~
HEEMSTEDE - De kleine, in
de regel ook goedkope auto,
zal z'n hele leven zijn beper
kingen houden. Niet alleen
moeten er compromissen ge
sloten worden als het op mo
torprestaties en geluidsniveau
aankomt, ook kent de auto in
de prijsklasse tot 11.000 gul
den beperkingen ten aanzien
van ruimte.
Ook de Fura, het tweede
model dat door de Spaanse
autofabrikant Seat op de Ne
derlandse markt wordt ge
bracht, heeft duidelijk met de
ze zaken te maken. De be
schikbare hoofdruimte is om
te beginnen een punt.
En dat komt voornamelijk
omdat de voorwielaangedre-
ven Fura stoelen heeft die he
lemaal niet bij de wagen pas
sen: de zittingen van de forse
stoelen (met wat te lage
rugleuningen) zijn veel te
hoog geplaatst. Men hoeft
zelfs niet eens echt lang te zijn
om met de haren tegen het
dak te komen.
Doordat de voorruit door de
lage carrosserielij n niet te ver
naar boven kan doorlopen,
brengt dit ook nog het euvel
met zich mee, dat de bestuur
der vrij snel het hoofd moet
bukken om goed zicht op de
weg te hebben. Stoelen met
een lager frame zouden een
oplossing voor de Fura zijn.
Heeft men vrij snel te kla
gen over de hoofdruimte,
beenruimte heeft deze Seat
voldoende. Ook de bagage
ruimte is voor een auto in deze
klasse meer dan voldoende.
Het interieur van de Fura -
ook van de goedkoopste versie
- ziet er netjes verzorgd uit.
De instrumenten zitten alle
maal keurig en gemakkelijk
onder handbereik. De bedie
ning is probleemloos. De be
sturing is wat aan de zware
kant. Om volledig te kunnen
profiteren van het remsys-
teem (voor schijfremmen met
zwevende remtangen en zelf
stellende trommelremmen
achter) moet nogal wat kracht
worden aangesproken.
Met het rijgedrag van de
Fura zal men niet snel in
moeilijkheden komen. De wa
gen gedraagt zich erg goed
moedig. Ook ten aanzien van
het rij comfort komt men, en
dan weer in verhouding met
prijs en afmetingen, niet veel
tekort. De wielophanging is
rondom onafhankelijk met
McPherson-poten voor, bijge
staan door een stabilisator
stang die de carrosserie ook in
vrij scherp genomen bochten
keurig in evenwichtg houdt.
Tevens zijn dubbel werken
den hydraulische schokdem
pers en schroefveren gemon
teerd. De achtervering bestaat
uit een dwarsgeplaatste blad-
veer en reactiearmen. Een to
taal concept dat prima bij het
wagentje past.
En dan de motor. Het is
geen supermoderne kracht
bron, maar die mag men ook
niet verwachten bij een auto,
waarvan de basis-principes al
meer dan 10 jaar bestaan. De
Seat Fura vertoont niet alleen
grote overeenkomsten met de
Fiat 127 die in 1971 tot 'Auto
van het Jaar' werd uitgeroe
pen, maar is er ook van afge
leid.
De 40 pk's die de dwarsge-
monteerde vier cilinder levert,
zijn na enig aandringen goed
voor een topsnelheid van 126
km/u. De 4 versnellingsbak
die alleen in de goedkoopste
uitvoering is te vinden (de an
dere wagens hebben een 5-
bak), schakelt soepel en licht.
Doordat de bak niet altijd
even exact schakelt, vereist
hel wel enige oefening om
binnen de 20 seconden van 0
naar 100 km/u te komen.
Met hulp van de hand-cho
ke start de wagen onder alle
omstandigheden erg goed. De
motor neemt genoegen met
normale benzine. Het gemid
deld verbruik kwam tijdens
de rijproef uit op 1 11,9. De
tankinhoud is slechts 30 liter
en dat betekent dat men na el
ke 300 km wel naar een benzi
ne-station moet uitkijken.
De goedkoopste Fura is op
dit moment nog juist onder de
ƒ10.000,- geprijsd. Ongekend
laag als men weet dat in West
Duitsland, waar het belas
tingklimaat voor een perso
nenwagen nog altijd een stuk
gunstiger is dan bij ons, de
zelfde wagen al bijna
11.000 DM kost; dus in de om
geving van de twaalfduizend
gulden.
Het zou dan ook best eens
kunnen dat over enkele
maanden de 3-deurs Fura L
ook in Nederland dik boven de
tienduizend gulden komt te
liggen. Misschien dat in dat
geval de L-versie wel voor
zien wordt van een toch wel
noodzakelijke achterruitver
warming en halogeen kop
lampen.
Het prijslijstje van de Fura
ziet er alsvolgt uit: Fura L 3-
deurs ƒ9.999,-; Fura GL 3-
deurs ƒ11.395,-; Fura GL 5-
deurs ƒ11.995,-; Fura GL 5-
deurs plus Econotronic
ƒ12.295,-.
Voor de Fura L 3-deurs is een stripingpakket (plastic-stre
pen op de carrosserie en speciale wieldoppen) beschikbaar.
Prijs 395, - extra.
AMSTERDAM - Half maart
start de „Bedrijfsvereniging
voor het Vervoer", in samen
werking met een groot aantal
andere organisaties uit de we
reld van het wegtransport,
met een aktie „Ongevallen
rond de stilstaande vrachtau
to".
De aktie „1 op de 20" is in
het leven geroepen omdat bij
het vrachtvervoer (beroeps
goederen- en eigen vervoer
per vrachtwagen) tweederde
van alle ongevallen (chauf
feurs en andere werknemers)
plaats vindt rond de stilstaan
de vrachtwagen en zijn chauf
feur. Per jaar krijgt 1 op de 20
vrachtwagenchauffeurs een
ongeval rond zijn stilstaande
vrachtwagen.
Van half maart tot begin
juni zullen wekelijks wisse
lende informatievelletjes ver
spreid worden via de bedrij
ven, in wegrestaurants voor
vrachtwagenchauffeurs en op
andere plaatsen waar veel
mensen uit beroeps- en eigen
vervoer komen.
RAAMSDONKSVEER - Voor
het vervoer van niet al te gro
te en niet al te zware vracht,
heeft Toyota de Starlet Econo
mie ook als bedrijfswagen uit
gebracht.
In deze uitvoering beschikt
de Starlet over een geheel
vlakke laadvloer. De wagen,
met een 46 pk motor en een
draaicirkel van 9,2 meter, lijkt
vooral voor besteldiensten in
de stad uitermate geschikt.
Exclusief BTW gaat de Starlet
Commercial 9.950.- kosten.
Naast de eta-versie (brandstof besparend) en met de bekende benzinemotoren, kan onder de
motorkap van de BMW 5-serie, nu ook voor een turbo diesel worden gekozen.
DEN HAAG - Reeds enkele
jaren geleden had BMW we
reldkundig gemaakt dat er
een speciale motorenfabriek
zou worden gebouwd. Niet al
leen zouden er Otto-motoren
gemaakt worden, maar gelijk
tijdig werd ook aan een die
selmotor gewerkt die niet al
leen in een BMW een plaats
kon krijgen, maar tevens geen
afbreuk zou doen aan het spe
cifieke karakter dat iedere
BMW kenmerkt.
In de herfst van vorig jaar
was het zover: de direct inge
spoten diesel, die ontworpen
was door Steyer Daimler
Puch, was klaar. Dat BMW
niet over een nacht ijs was ge
gaan, bewezen reeds de eerste
rij-indrukken met de 524 Tur
bo diesel. Alom bewondering
over de prestaties, maar ook
over het geringe geluid dat de
zescilinder 'zelfontbrander'
veroorzaakte.
BMW was niet langer alleen
in de benzine-sector een be
grip. Ook op de dieselmarkt
was ineens een vrij exclusieve
plaats verovert. Aan de basis
van de zes cilinder lijnmotor,
stond de benzinekrachtbron
die al geruime tijd in de BMW
320- en de 520-serie zit. Niet
alleen wist de 524 Turbo diesel
een fantastisch vermogen,van
115 pk te ontwikkelen, maar
door een aantal foefjes (extra
geluidsisolatie rond dash
board, de binnenzijde van de
motor, op de vloer en op ande
re plaatsen) werd het diesel-
geluid tot een minimum be
perkt.
En dat heeft er toegeleid dat
de diesel van de BMW 524 on
omstotelijk de stilste van alle
maal is geworden. Alleen bij
stationair toerental en in de
stad, valt af en toe het diesel-
gebrom op. Maar op andere
momenten voelt men zich ge
woon thuis als in een wagen
met een benzinemotor.
Niet alleen de isolatie heeft
daarvoor gezorgd, ook de
schitterend werkende auto
matische transmissie levert
een belangrijk aandeel. Daar
naast krijgt de koppelomvor
mer een dikke 10, omdat bijna
niets te merken valt van het
inkomen van de turbo. Heel
geleidelijk, maar in de tem
poversnelling goed merkbaar,
komt de extra kracht beschik
baar.
Ondanks het feit dat de car
rosserie bij de 5-serie van
BMW nooit een toonbeeld is
geweest van een modern ge
stroomlijnd koetswerk, gaan
voor dieselbegrippen erg hoge
prestaties en een laag ver
bruik hand in hand. Met de
524 turbo diesel is een topsnel
heid van bijna 180 km/u haal
baar en sprint de auto in 13,7
seconden van 0 naar 100 km/u.
Onder alle omstandigheden is
een verbruik van 1 op 10 haal
baar. Als men niet altijd het
onderste uit de kan wil heb
ben, dan is een gemiddeld ge
bruik van rond 1 op 12 beslist
door iedereen te bereiken.,
Een ding staat onomstote
lijk vast: BMW heeft met de
introduktie van de 524 turbo
diesel een nieuwe dimensie
aan het dieselgebeuren toege
voegd. Dat de 5-serie de pri
meur kreeg, was niet zo
vreemd, want sinds de dag dat
in 1981 de nieuwe achteras de
ze wagens een stuk neutraler
maakte, werd vooral in de
groep van de 'kilometervre
ters' de vraag naar deze wa
gen aanzienlijk groter. Qua
onderstel, koetswerk en inte
rieuruitvoering, verschilt de
nieuwe 524 TD maar op enkele
kleine detailpunten van de ge
wone 5-serie.
En dat betekent dat ook de
ze wagen comfortabel geveerd
is; dat de wat harde) stoelen
een goede 'pasvorm' hebben
en dat de wagen stabiel in de
bocht ligt. Het optreden van
wat windgeruis en het voel
baar zijn van zijwind (in beide
gevallen bij hoge snelheden),
zijn ook bij de diesel-versie
als de belangrijkste min
puntjes te beschouwen.
De 524 Turbo diesel is nog
alleen met een automatische
transmissie in ons land ver
krijgbaar. Prijs ƒ53.700,-.
Over enkele weken komt de
handgeschakelde vijfbak. In
die uitvoering kost de wagen
ƒ50.350,-.
Winter is weer teruggekeerd.
Nadat het er even op leek, dat de
lente in aantocht was, hebben
vorst, mist en ijzige wind weer toe
geslagen. Desalniettemin is het
wellicht toch plezierig om er eens
even tussen uit te breken. Vandaar
hierna wat mogelijkheden.
We beginnen maar eens ver van
huis: het Verzetsmuseum Fries
land in Leeuwarden huisvest tot
en met 15 april de tentoonstelling
'OZO', Oranje Zal Overwinnen, het
koninklijk huis in Nederland, het
koninklijk huis in ballingschap.
Maandag tot en met zaterdag van
10 tot 17 uur, zondag van 13 tot 17
uur.
65 van de 93 schetsboeken die dr.
J.H. van Heek voltekende, zijn tot
en met 11 maart geëxposeerd in
het Rijksmuseum Twenthe in En
schede. Jan Herman van Heek
was een ex-textielfabrikant en de
eerste directeur van dit museum.
Dinsdag tot en met zaterdag van 9
tot 13 en van 14 tot 17 uur en zon
dag van 14 tot 17 uur.
Van 17 tot en met 25 februari duurt
de Indoor Dronten, een achtdaags
paardesportgebeuren met een ge
varieerd programma. Het vindt
plaats in de Flevomanege in Dron-
ten-zuid. De wedstrijden beginnen
om 10 uur 's morgens en zijn rond
11 uur 's avonds afgelopen.
Bibliotheek
Vierhonderd jaar geleden, in fe
bruari 1584, werd in de Utrechtse
Janskerk een stadsbibliotheek in
gericht. Later ging deze tevens als
universiteitbibliotheek fungeren. In
het Centraal Museum Utrecht
wordt van 17 februari tot en met 1
april een tentoonstelling gehou
den onder de titel „Handschriften
en oude drukken van de Utrechtse
Universiteitsbibliotheek 1584-
1984". Dinsdag tot en met zater
dag van 10 tot 17 en zondag van
14 tot 17 uur.
Het ontwerp voor de 51e Westfrie-
se Flora in Bovenkarspel is geïn
spireerd op de paleistuinen van
Versailles. Zodoende zullen er
naast bloemperken en boomgroe
pen ook waterpartijen in symmetri
sche rangschikking te zien zijn. De
Westfriese Flora wordt op 17 fe
bruari om 12 uur geopend, en
duurt tot en met 26 februari. Ope
ningstijden zijn van 9 tot 19 uur.
Op 21 en 22 februari tot 21 uur en
op 26 februari tot 18 uur.
Vooroorlogse oldtimers en antieke
auto's vormen het leeuwedeel van
de beurs in de Haagse Houtrust-
hallen die van 17 tot en met 19 fe
bruari gehouden wordt. Ook na-
DOOR HANS LUTZ
oorlogse sportwagentjes zij»,
tegenwoordigd. In dezelfden
is een antiek- en curiosabeurs
de genoemde data. Zaterdag,
12 tot 18 uur en zondag vami
18 uur.
Stedendwinger
„Frederik Hendrik, stedenh
- vrededwinger" is de titel van
tentoonstelling die tot en ma;
april in het gebouw van de ge-
meentelijke archiefdienst vanj
wordt gehouden. Maandag»}
13.30 tot 17 uur en dinsdag lei
met vrijdag van 9-17 uur.
In Roosendaal is kunst en anti
te koop op een beurs van 17||
met 19 februari. Goede waar»;
redelijke prijzen in de Ever»
tenhal Leysdream aan de Cos
mandobaan. Zaterdag en zon
van 11-18 uur.
Carnaval
Hoewel er natuurlijk in eigen
streek meer dan genoeg te te
ven valt op carnavalsgebiedkt
nen de echte liefhebbers mis
schien eens een kijkje gaan na
men in Hoensbroek. Daar zijm
navalsimpressies van fotograz|
Nol Pepermans bijeengebraci
de tentoonstelling „Wen 'tves
loavend is" op kasteel Hoens
broek. De tentoonstelling wore
zondag 19 februari geopend
duurt tot en met 18 maart. 0|
van 10-12 en van 13.30 tot 17
(3,4, 5 en 6 maart gesloten).
De Zeeuwse gedeputeerde voor ini
ié heeft gistermiddag rond half vie1
,oor het bedrijvencentrum in St. Ma
Dat gebeurde onder een redelijke
'et bedrijvencentrum op het ind
'aartensdijk moet straks onderdak
IdrijvenDoor de NOS-televisie wei
,oor het programma 'Van Gewest Tc
oorden uitgezonden op woensdag 22
Besc
Loei
Van een onzer verslagg
AARDENBURG - Ex-wethi
van Aardenburg, diens vrou
ke D'66-voorzitter W. West;
niet schuldig gemaakt aar
toen ze eind oktober vorig j;
van de koningin meldden da
Lockef eer zich in een rest
landkerkje ernstig zou hebb<
Het diepgaande justitieel on
ïaadklacht van Lockefeer en
djnckei is ingesteld, heeft uitge
b.s. geen enkel strafbaar feit hebl
„De briefschrijvers hebben
iet onzorgvuldig gehandeld
bij het weergeven van de hun
ter ore gekomen feiten", aldus
officier van justitie mr. R. Da-
Serschot. „Zij mochten menen
e«n algemeen belang te dienen
In sporthal De Tenmshoekaa'jmei het schrijven van hun
Sophialaan vindt 18 en 19 '6-Htrief
de veteranenmarkt VehikelDaverschot doelt hiermee op
plaats, een ruilbeurs voor ar'- het verzoek van commissaris
fietsen, motorfietsen en autr der koningin dr. C. Boertien
bielen. Ook modelauto s, auto) tijdens de zogeheten verzoe-
ders, kentekenplaten en auto"»oingsgesprelckeri in juni vorig
jaar gedaan aan de Aarden-
fcrgse raadsleden, hem 'on-
Serwijld op de hoogte te stel
len van relevante nieuwe ont-
S Ook wijst hij op een brief
cottes kunnen er verhandeldi
den. Open van 10 tot 17 uur.
van rr
Aarde
H. va
oproe:
Gee
Vol
dedri
de int
tien g
baarh
ste ve
„Er zi
betrol
laster
„Wan
dig d<
brief
EEN van de oude loopfietsen (de eerste, in 1816 ontwor
door Baron Von Drais) die op Vehikel '84 in Utrecht tea
is. - foto:
DEN HAAG - Voor de vernieuwde Mazda 929 Sedan is het
AAS-systeem (Automatisch Afstelbare Schokdempers) be
schikbaar. Inclusief extra's, als stuurbekrachtiging en andere
banden en velgen, gaat dit systeem op de 929 LTD een kleine
3.000.- meer kosten. De prijs wordt 36.745.-.
Het AAS-systeem is een verdere ontwikkeling van het EV-
SA-systeem (Elektronisch Variabele Schokdemper Afstelling),
dat bekend is uit de Mazda 626 coupé 2.0 GLX. Het AAS-sys
teem bezit echter ook over een aantal opneem-elementen voor
het waarnemen van acceleratie, afremmen en het nemen van
bochten.
Het AAS-systeem zorgt voor een aantal belangrijke volgende
functies. Het 'duik'-effect bij het remmen wordt tegengegaan.
De schokdempers voor en achter worden in de stugge stand ge
zet, wanneer de vloeistofdruk in het remcircuit overeen komt
met een remvertraging van ca 0.3 G. Bij snelheden beneden de
35 km/u blijft de stugge stand van de schokdempers nog 4 se
conden ingeschakeld; bij snelheden boven 35 km/u slechts 2 se
conden.
Het doorzakken van de achterveren bij fel optrekken wordt
ook tegengegaan. De schokdempers voor en achter worden
automatisch in de stugge stand gezet, wanneer de auto stilstaat.
Normaal gesproken wordt boven de 4 km/u weer overgescha
keld op 'soepel', maar wanneer het gaspedaal meer dan 7/8 van
de slag wordt ingetrapt, blijft de 'stugge' werking ingeschakeld.
Vier seconden lang blijft deze situatie gehandhaafd.
De schokdempers zorgen ook voor een stabiliserend effect bij
het nemen van bochten. Voor en achter worden ze bij een snel
heid beneden 40 km/u, automatisch in de stugge stand gezet bij
Het topmodel van Mazda de 929 Sedan, heeft niet alleen
qua uiterlijk, maar ook in technisch opzicht nogal wat ver
anderingen ondergaan.
een verdraaiing van het stuurwiel vanuit de rechtuit-stand. De
verdraaiing moet overeenkomen komen met een centrifugaal-
kracht van circa 0.3 G. Boven de 40 km/u bij een centrifugaal-
kracht van 0.11 G. Als het stuur weer 'recht' staat, blijft de wer
king nog 3 seconden in werking.
Ok aan het stabiliserend effect bij hoge rijsnelheid is aan
dacht besteed. De voorschokbrekers worden automatisch in de
stugge stand gezet, wanneer een door de bestuurder gepro
grammeerde snelheid (50, 80 of 120 km/u) wordt overschreden.
Liggen de snelheden lager, dan wordt weer overgeschakeld op
de soepele stand.
Een micro-compressor regelt de belangrijkste zaken in het
systeem. In de praktijk zorgt deze nieuwe ontwikkeling er voor
dat een relatief soepele vering bij rechtuit rijden een aange
naam comfort biedt. Bij een wat sportievere rijstijl treedt de
stuggere vering in werking, waardoor een betere stabiliteit in
bochten wordt verkregen. Doordat 'duiken' of 'doorzakken' bij
respectievelijk hard remmen of hard optrekken niet meer kan
optreden, zitten bestuurder en passagiers ook heel wat rustiger
in de wagen.
De Mini Metro zal W
kort een aantal icijziji
ondergaan. De wagen
ook leverbaar worden i'
4-deurs versie. Daarnaar
dwijnt de hydragasverit
de wagen. Austin Rove
weer terug naar de be]
schroef vering.
Van onze correspondent
SLUISKIL - Bij het op
starten van de nieuwe am-
moniakfabriek van de
NSM te Sluiskil is giste
renmiddag een lek ont
staan waarbij een gas
mengsel van stikstof en
waterstof vrijkwam.
Het vrijkomende gas
ontbrandde onmiddellijk.
Er deden zich geen per
soonlijke ongelukken voor.
De bedrijfsbrandweer
slaagde er binnen enkele
minuten in om de brand
onder controle te krijgen.
Ingebouwde veiligheids
systemen zorgden ervoor
dat er verder geen gas
vrijkwam. Volgens een
woordvoerder van de NSM
is de schade beperkt geble
ven, al heeft de opstartpro
cedure nu een paar dagen
vertraging opgelopen.
GBIAD VOQR ZninwesT-urnEPi i»n
Een serie nieuwe auto&a|
installaties is door Cobral
terneuzen, Hulst
'dressen
markt gebracht. Imi
F. W. Harrems uit Dieme
een grote keuze aan
gingssystemen. De Cobro
is met een prijs van f 9S'
duurste versie. Voor dit
heeft men dan een
die een tegen sabotat'
schermd systeem heeft
Alle Opel personen«J
zijn geschikt voor
benzine. De modellen <f"|
gedreven worden dc
nieuw crossflow moto'i
lichtmetalen cilinderkotI
sa, Kadett, Ascona en Sf]
ondervinden er geen
van. De andere uitvoe"
inclusief de Senator en
kunnen op loodvrije
rijden als elke derde MJ]
ling uit conventionele
stof bestaat, aldus F. W
de hoofdingenieur van
Opel.
R,
en Goes,
en telefoonnum-
'ers °P pagina 2.
peningstijden:
'30-12.30/13.30-17.00 uur.
ledactie
Terneuzen: Rein van der
Helm (editie-chef), Jan Jan-
Tn,(plv- chef), Frank Dey,
pul de Schipper, Cor de
er (foto), Ton Koomen
PPort). Hulst: Eugène Ver
beten. Goes: Gé van Ber-
Middelburg: Henk Post
's Oostburg: Co Meertens.
irvicepunten
Jloosterzande: mevr. Neve,
Alexanderstr. 4, 01148-
•OU.
Ivertentie-expl.
'ospecteur Zeeland: C.
°u, Privé 01150-95839
Me-
1