Vrij kleine
stijging
werkloosheid
destem
Superberger redt zinkende Muller
GS wil uitstoot
van SO2 bij
Total beperken
JANKER-RENOVATIE OP
KEN
TERNEIIZEH
KOSTEN BORSSELE
Raad voor Ouderen:
onderzoek prijs
maaltij ddiensten
ENTE
ENISSE
DE WET
ORDENING
iiMSi
wm
feeuwsch-Vlaamse
A-vrouwen
.00 uur
17.00 uur
IETSIE JANSEiï
Sportvissers
na pech gered
door Javazee
SMIT INTERNATIONALE SUMMIER OVER OVERNAME
ONTWERP-VERGUNNING HYDRO-CRACKER
DONDERDAG
16 FEBRUAR11984
T27 PAGINA ZEELAND 1
van Hontenisse ma-
3 zijn, in afwijking van
igebied en Recreatie-
sing van artikel 19 van
lening vergunning te
tods op het perceel
door de heer G.P.m
oorden;
jr en winkel op het re-
lengstdijk door familie
16 te Hengstdijk.
met voornoemde be-
lij behorende tekenin- I
7 februari 1984 tot en
der op de afdeling al-
secretarie te Klooster-
tegen deze bouwplan-
oemde termijn dit ken-
ir en wethouders van
ZG Kloosterzande.
1.
Ivan Hontenisse,
irgemeester,
Somers
cretaris,
Ie Schepper.
Rederij opereert
vanuit Biervliet
jrnK»oSl'
jwzaken R.H. de
geven van voorlichtii
jke en utiliteitsbouw
um Hendriksen, 0
andtechnisch laboralt
V., Terneuzen, Indi
happij.
'ylainlaan 40.
venten met snacks
n Gent, Westkade 11*
solatie ten behoeve
ite bedrijven.
sen, Brouwerijstraat!
De machinekamer van een van de tankers wordt opge
knapt
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De werk
loosheid in Zeeland is de afge
lopen maand weer verder ge-
itegen, maar opnieuw bedui
dend minder dan in voorgaan
de jaren.
Het districtsbureau voor de
'beidsvoorziening in Zeeland
renschetst de stijging dan ook
sis vrij klein. Rekening hou-
iend met seizoensinvloeden
Ambul#l !ou zelfs van een daling spra
ke zijn. In vergelijking met
viaamsche", cadz# naai' Straatsburg
aat 67. Toeristenvervol
fan 14 tot 16 maart maken le-
Philippine, Bastionstri Jen van het CDA-Vrouwenbe-
~aaci uit Zeeuwsch-Vlaande-
en «en excursie naar Straats-
targ, waar zij onder andere
ren bezoek zullen brengen aan
het Europese parlement.
Naast het bijwonen van be-
'aadslagingen in het Euro
parlement en een ontvangst
ddaar, staan uiteraard diver-
e toeristische uitstapjes op
et programma. Reisleidster is
tevrouw H. Remijn-de Badts,
van provinciale staten van
land.
^^CORZUI^ESTNEDERLANO
t aanbiedingen)
119.'
139.-
295.
245.
antoren
erneuzen, Hulst en Goes,
bressen en telefoonnum
mers op pagina 2.
Openingstijden:
•30-12.30/13.30-17.00 uur.
ledactie
.erneuzen: Rein van der
elm (editie-chef), Jan Jan-
en (plv chef), Frank Dey,
aul de Schipper, Cor de
|°6r (foto), Ton Koomen
jPort). Hulst: Eugène Ver
beten Goes: Gé van Bet
's1 Middelburg Henk Post-
a Oostburg: Co Meertens.
ervicepunten
j°osterzande: mevr. Neve,
250A'eXanClerStr' 4' 01148~
'dvertentie-expl.
^Pecteur Zeeland C. Me-
Pnvé 01150-95839.
een jaar geleden nam de
jeugdwerkloosheid niet verder
toe.
De toename van de werk
loosheid in Zeeland kwam
vrijwel helemaal voor reke
ning van de mannen (plus 149).
Bij de vrouwen kwamen er
slechts 17 werklozen bij. Lan
delijk steeg de werkloosheid
vorige maand nog wat minder
dan in Zeeland. Wel behield
Zeeland de relatief gunstige
positie. In Zeeuwsch-Vlaande
ren bleek de werkloosheid ge
lijk aan het landelijk gemid
delde, de rayons Middelburg
en Goes bleven daar aanmer
kelijk onder.
Het werkloosheidspercenta
ge in Zeeland steeg de vorige
maand van 16,3 naar 16,5 pro
cent; bij de mannen van 15,5
naar 15,7 procent, bij de vrou
wen van 18,6 naar 18,7 procent.
Het werkloosheidspercenta
ge in Nederland steeg de vori
ge maand van 18,3 naar 18,5
procent; bij de mannen van
17,8 naar 18 procent, bij de
vrouwen was sprake van een
daling van 19,6 naar 19,5 pro
cent.
Van onze
correspondent
BRESKENS - De red
dingboot Javazee uit
Breskens heeft dins
dagavond laat na een
grootscheepse zoekactie
op zee voor de Zeeuws-
Vlaamse kust en de
Westerschelde drie
mensen teruggevonden
die sinds die middag
vermist waren met hun
sportvissersbootje.
De twee mannen en
een vrouw waren dins
dagmorgen vanuit
Breskens uitgevaren
om te gaan vissen. Door
motorpech werd hun
schip richting zee ge
dreven, waar het in
dichte mist verzeild
raakte.
Het drietal was totaal
verkleumd toen het
door de redders gevon
den werd. Aan de zoek
actie werd deelgenomen
door diverse schepen
van rijkswaterstaat,
loodswezen en politie.
BIERVLIET/SLUISKIL - De geuzen zijn weer
op het water. Wellicht voor het eerst sinds de
middeleeuwen varen er weer schepen met als
thuishaven Biervliet over de Europese wate
ren.
Het gaat om een initiatief van het scheepvaartbe
drijf Jaron BV te Biervliet.
Tenslotte is Sopar betrok
ken bij het beheer van 'bank-
schepen', binnenvaarttankers
van rederijen en particulieren
die hun hypotheek niet meer
konden betalen.
Openbaar verkopen van de
ze tankers loont niet, vandaar
dat banken er toe overgaan de
schepen zelf in de vaart te
houden.
Een gat in de markt derhal
ve. De Biervlietse ondernemer
bevestigt dat: „We hebben het
al aardig voor mekaar. Het is
zelfs zo dat de banken nu al
naar ons toekomen".
Het bedrijf beheert en ex
ploiteert een jaar na oprich
ting al vier binnenvaarttan
kers en heeft inmiddels een
kleine veertig man in vaste
dienst.
Op het Kanaaleiland bij
Sluiskil krijgt Jaron BV een
vestiging met eigen werk
plaats voor het vernieuwen
van tweedehands gekochte
tankers. Het Havenschap Ter-
neuzen keurde deze week de
toewijzing van 3800 vierkante
meter erfpachtgrond goed.
Directeur van Jaron BV is
R. Sopar, voormalige gezag
voerder binnenvaart, nu wo
nend in Biervliet.
Vanuit zijn woning aan de
Stadsweide en vooral met hulp
van zijn vrouw Irena, afkom
stig uit Breskens, dirigeert hij
z'n snel groeiende vloot over
de Nederlandse en Duitse ri
vieren. De tankers van Jaron
zijn vaak gekocht uit failliete
boedels, maar worden daarna
rigoreus opgeknapt zodat ze
weer aan alle zeer strenge
voorschriften van de tank
vaart voldoen.
Sopar voert ook het mana
gement voor het Dutch Ship
ping Investors Consortium.
Daarbij gaat het om een
bont gezelschap van finan
ciers. Boven-minimumloners
zoals artsen, advokaten en no
tarissen, die hun geld rendabel
willen maken via de interna
tionale Rijnvaart. Boekhou
ding, administratie en wal-
management zijn onderge
bracht in Zürich.
De verantwoordelijke man
daar is de econoom Hisko
Baas.
Het consortium mikt vol
gens hem op een aandeel in de
zich nog steeds sterk concen
trerende transportstroom van
en naar de Europese raffina
derijen.
De achtersteven van een van de schepen van de Sopar-vloot
FOTO'S DE STEM COR J DE BOER
De Biervlietse reder: We hebben het al aardig voor mekaar. Het is zelfs zo dat de banken nu
al naar ons toekomen"
Vervolg van pagina 1
De Boois rekende om dat op
deze manier Nederland voor
een bedrag van 650 miljoen a
1 miljard („een vrienden
prijsje") zich van al zijn zwa
veldioxide zou kunnen ont
doen.
Braams (VVD) opperde
nog de mogelijkheid van een
70 of 80 ontzwaveling, maar
de meerkosten daarvan zijn
volgens Winsemius niet ren
dabel.
Het overleg over de beper
king van de zwaveldioxide-
uitstoot in Borssele, hoe ferm
nu ook ondersteund door de
Kamer, zal overigens nog ze
ker niet zonder slag of stoot
verlopen.
Winsemius wees gisteren al
op per telex binnengekomen
protesten van de SEP, die er de
regering ook op wees dat bij
handhaving van de volledige
ontzwaveling een nieuw be
sluit van de Raad van Com
missarissen over de ombouw
van Borssele (van gas op ko
len) nodig is.
In het kabinet kan Winse
mius nog rekenen op felle te
genstand van Van Aardenne,
die voorrang geeft aan lage
elektriciteitsprijzen boven een
schoner milieu.
Winsemius hield daarom
nadrukkelijk ook de optie
open van afzien van de om
bouw, al gaf hij toe dat ook
daar veel problemen aan zit
ten: de investering van ƒ70
miljoen die nu al gedaan is en
dan teniet zou worden gedaan,
en de extra gasinzet waarmee
de Kamer ook grote proble
men heeft.
De CDA-statenfractie in
Zeeland is blij met het feit dat
het initiatief van de fractie om
te komen tot een zo volledig
mogelijke rookgasontzwave
ling in de Tweede Kamer bre
de ondersteuning vindt.
„Gelet op de uitspraken van
Winsemius om stappen te on
dernemen bij SEP, Economi
sche Zaken en andere betrok
kenen, hebben wij vertrouwen
dat nu de door ons uitgestip
pelde gedachten worden on
dersteund en tot resultaat zul
len leiden", aldus een persbe
richt, uitgegeven na de frac
tievergadering in Klooster
zande.
De CDA-fractie is van me
ning dat de gang van zaken
volledig in overeenstemming
is met het door de fractie voor
gestane beleid. „Het Zeeuwse
college van Gedeputeerde Sta
ten heeft adequaat gerea
geerd. Bij een zo grote over
eenstemming nemen we aan
dat GS de nieuwe ontwikke
lingen bij zijn besluitvorming
zullen betrekken.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM TERNEUZEN - Het
doek lijkt gevallen over Willem Muller
Terneuzen.
De noodlijdende zeesleepdienst van
Muller wordt opgeheven en het personeel
komt op straat. De gezonde afdelingen
worden overgenomen door sleepvaartgi-
gant Smit Internationale te Rotterdam.
De besprekingen "zijn weliswaar offi
cieel nog gaande, maar het ziet er niet
naar uit dat iets deze overname nog in de
weg kan staan. De Rotterdamse super
berger heeft daarmee het zinkende schip
van Willem Muller Terneuzen gered.
„De verwachting bestaat dat er over
eenstemming kan worden bereikt en dat
deze overname geen nadelige invloed zal
hebben voor het personeel van deze on
derneming", zo luidde gisteren een sum
miere mededeling van Smit Internatio
nale.
De fusiecommissie van de Sociaal Eco
nomische Raad, de vakorganisaties en de
Centrale Ondernemingsraad van het
Smit-concern zijn op de hoogte gebracht.
Binnen de COR van Smit klonken aan
vankelijk wat kritische geluiden, vooral
omdat er in de zeeslaapvaartsector van
Smit ook banen op het spel staan.
Het in onzekerheid verkerende perso
neel van Muller Terneuzen kreeg giste
ren nauwelijks meer te horen dan de
door Smit uitgegeven mededeling. Dat
terwijl Muller er normaal gesproken als
de kippen bij is om de buitenwacht te
waarschuwen als het om publiciteit gaat.
De directie, noch de gebruikelijke
woordvoerder, bleek gisteren voor enige
reactie bereikbaar. Onduidelijk is daar
om in hoeverre de geplande verhuizing
van Muller naar "het voormalige zieken
fondsgebouw in Terneuzen door zal
gaan.
Overname van Muller door Smit Inter
nationale betekent een radicale verande
ring voor wat betreft de concurrentie bij
scheepsberging op de Westerschelde.
Willem Muller gooide enkele jaren gele
den het lont in het kruitvat met het op
zeggen van lucratief samenwerkingscon
tract met andere maatschappijen.
Dat leidde tot een kapitalen verslin
dende sleepbootoorlog, waarbij het rela
tief kleine Muller-bedrijf moest opbok
sen tegen Smit en tegen de Unie van
Redding-en Sleepdiensten.
Achteraf blijkt dit een van de grote be
leidsfouten te zijn geweest. Het opzetten
van een wereldomspannende zeesleep
dienst in 1976, in de schaduw van groten
als Smit en Wijsmuller, leek goed te
gaan. Een al te ambitieuze opzet, gecom
bineerd met andere directie-blunders
heeft het zelfstandige bedrijf Willem
Muller nu de das om gedaan.
Overigens ziet het er wel naar uit dat
de nieuwe eigenaar de naam Willem
Muller zal behouden. Of met een blijven
de 'M' in de pijp de familieinbreng van de
Muller-dynastie, de directeuren Cees en
Wim Muller, is gegarandeerd is echter
zeer de vraag.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - De Zeeuwse Raad voor Ouderen wil
onderzoeken of er gestreefd moet worden naar een so
ciaal aanvaardbare prijs voor de warme maaltijd
voorzieningen, die overal in de provincie al plaatsvin
den.
Momenteel maken zo'n 700
bejaarden in Zeeland gebruik
van de warme maaltijdvoor
ziening waarvoor tientallen
instellingen en vrijwillig(st)
ers nagenoeg dagelijks in de
weer zijn.
De 700 gebruikers op dit mo
ment zegt de Raad op zich
niets over diegenen die wel
willen maar er geen gebruik
van maken. Het kan zijn dat
die mensen niet bekend zijn
bij de zorginstellingen of de
prijs van een warme maaltijd
niet willen of kunnen betalen.
De prijs voor een warme
maaltijd varieert in Zeeland
van 5,- tot 8,65. Bij de Stich
tingen Gecoördineerd Bejaar-
denwerk varieert de prijs tus
sen 10,50 en 12,50, afhanke
lijk van de vleesporties.
Belangrijk
„Een verantwoord samen
gestelde warme maaltijd,
waarin regelmatig wordt
voorzien, is een zeer belangrij
ke voorziening in het levens
ritme van de mens", aldus een
rapportage voor de Raad van
Ouderen, die 22 februari wordt
besproken.
Erop gewezen wordt dat de
warme maaltij dvoorziening
door de rijksoverheid als een
basisvoorziening erkend
wordt.
Aan de hand van de rappor
tage gaat de Raad binnenkort
discussiëren. Behalve over de
wenselijkheid van een sociaal
aanvaardbare prijs beraadt
men zich dan ook op de wense
lijkheid van uitbreiding en
verbetering van de maaltijd
voorziening.
Functionarissen in het be-
jaardenwerk vormen al gerui
me tijd een werkgroep 'War
me maaltijden'. Bekeken
wordt of die groep zijn werk
moet voortzetten. Bovendien
komt aan de orde over de
Raad bij de gemeenten aan
dacht kan vragen voor het be
lang van de warme maaltijd
voorziening.
Van een onzer verslaggevers
HULST - Uit de ontwerpvergunning voor de uitbrei
ding van de hydro-cracker van Total in het Sloege-
bied blijkt dat GS van Zeeland de maximale uitstoot
van SO 2 willen beperken tot gemiddeld 2150 kilo per
uur. Total had gevraagd om 2350 kg.
GS hebben het bedrijf wel
vrijgelaten in de manier
waarop het bedrijf de uitstoot
met 200 kg per uur vermin
dert: dit kan door het plaatsen
van een tail-gas-unit of door
gebruik van stookolie. De kos
ten van beide methoden liggen
op rond 1 miljoen gulden.
Van verschillende kanten is
bij GS aangedrongen op het
voorschrijven van een tail-
gas-unit. Ook milieu-inspectie
en gemeente Borsele zijn hier
van voorstander.
GS weerleggen de kritiek
van de VMZ dat door de uit
breiding van Total en het om-
bouwproject van de PZEM de
SOa-concentratie rond het
Sloegebied hoger komt te lig
gen dan volgens de normen
voor landbouw en fruitteelt
aanvaardbaar is. „De ombouw
van de PZEM-centrale zal
geen verhoging van de SOz-
concentratie in de directe om
geving tot gevolg hebben", al
dus het college.
Wel zal de uitbreiding van
de hydro-cracker enige verho
ging in 's-Heerenhoek tot ge
volg hebben. De uitstoot blijft
echter onder de uiterste waar
den die de Plantenziektekun-
dige Dienst hanteert voor een
'leefbaar' niveau van (cul
tuurplanten.
Er waren bij GS ook bezwa
ren tegen mogelijke geluids
hinder binnengekomen. Ge
meente Borsele en VMZ zijn
van mening dat door de ge
plande uitbreiding het totale
beschikbare geluidsniveau
volledig 'ingevuld' is, zodat
geen ruimte zou overblijven
voor de tail-gas-unit. GS ech
ter denken dat zo'n unit zo
weinig extra-geluid geeft dat
het geluidsniveau in de kern
Borssele niet zal toenemen.
VAN ZEELAND