Vrij kleine stijging werkloosheid destem Superberger redt zinkende Muller GS wil uitstoot van SO2 bij Total beperken JANKER-RENOVATIE OP KEN TERNEIIZEH KOSTEN BORSSELE Raad voor Ouderen: onderzoek prijs maaltij ddiensten ENTE ENISSE DE WET ORDENING iiMSi wm feeuwsch-Vlaamse A-vrouwen .00 uur 17.00 uur IETSIE JANSEiï Sportvissers na pech gered door Javazee SMIT INTERNATIONALE SUMMIER OVER OVERNAME ONTWERP-VERGUNNING HYDRO-CRACKER DONDERDAG 16 FEBRUAR11984 T27 PAGINA ZEELAND 1 van Hontenisse ma- 3 zijn, in afwijking van igebied en Recreatie- sing van artikel 19 van lening vergunning te tods op het perceel door de heer G.P.m oorden; jr en winkel op het re- lengstdijk door familie 16 te Hengstdijk. met voornoemde be- lij behorende tekenin- I 7 februari 1984 tot en der op de afdeling al- secretarie te Klooster- tegen deze bouwplan- oemde termijn dit ken- ir en wethouders van ZG Kloosterzande. 1. Ivan Hontenisse, irgemeester, Somers cretaris, Ie Schepper. Rederij opereert vanuit Biervliet jrnK»oSl' jwzaken R.H. de geven van voorlichtii jke en utiliteitsbouw um Hendriksen, 0 andtechnisch laboralt V., Terneuzen, Indi happij. 'ylainlaan 40. venten met snacks n Gent, Westkade 11* solatie ten behoeve ite bedrijven. sen, Brouwerijstraat! De machinekamer van een van de tankers wordt opge knapt Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De werk loosheid in Zeeland is de afge lopen maand weer verder ge- itegen, maar opnieuw bedui dend minder dan in voorgaan de jaren. Het districtsbureau voor de 'beidsvoorziening in Zeeland renschetst de stijging dan ook sis vrij klein. Rekening hou- iend met seizoensinvloeden Ambul#l !ou zelfs van een daling spra ke zijn. In vergelijking met viaamsche", cadz# naai' Straatsburg aat 67. Toeristenvervol fan 14 tot 16 maart maken le- Philippine, Bastionstri Jen van het CDA-Vrouwenbe- ~aaci uit Zeeuwsch-Vlaande- en «en excursie naar Straats- targ, waar zij onder andere ren bezoek zullen brengen aan het Europese parlement. Naast het bijwonen van be- 'aadslagingen in het Euro parlement en een ontvangst ddaar, staan uiteraard diver- e toeristische uitstapjes op et programma. Reisleidster is tevrouw H. Remijn-de Badts, van provinciale staten van land. ^^CORZUI^ESTNEDERLANO t aanbiedingen) 119.' 139.- 295. 245. antoren erneuzen, Hulst en Goes, bressen en telefoonnum mers op pagina 2. Openingstijden: •30-12.30/13.30-17.00 uur. ledactie .erneuzen: Rein van der elm (editie-chef), Jan Jan- en (plv chef), Frank Dey, aul de Schipper, Cor de |°6r (foto), Ton Koomen jPort). Hulst: Eugène Ver beten Goes: Gé van Bet 's1 Middelburg Henk Post- a Oostburg: Co Meertens. ervicepunten j°osterzande: mevr. Neve, 250A'eXanClerStr' 4' 01148~ 'dvertentie-expl. ^Pecteur Zeeland C. Me- Pnvé 01150-95839. een jaar geleden nam de jeugdwerkloosheid niet verder toe. De toename van de werk loosheid in Zeeland kwam vrijwel helemaal voor reke ning van de mannen (plus 149). Bij de vrouwen kwamen er slechts 17 werklozen bij. Lan delijk steeg de werkloosheid vorige maand nog wat minder dan in Zeeland. Wel behield Zeeland de relatief gunstige positie. In Zeeuwsch-Vlaande ren bleek de werkloosheid ge lijk aan het landelijk gemid delde, de rayons Middelburg en Goes bleven daar aanmer kelijk onder. Het werkloosheidspercenta ge in Zeeland steeg de vorige maand van 16,3 naar 16,5 pro cent; bij de mannen van 15,5 naar 15,7 procent, bij de vrou wen van 18,6 naar 18,7 procent. Het werkloosheidspercenta ge in Nederland steeg de vori ge maand van 18,3 naar 18,5 procent; bij de mannen van 17,8 naar 18 procent, bij de vrouwen was sprake van een daling van 19,6 naar 19,5 pro cent. Van onze correspondent BRESKENS - De red dingboot Javazee uit Breskens heeft dins dagavond laat na een grootscheepse zoekactie op zee voor de Zeeuws- Vlaamse kust en de Westerschelde drie mensen teruggevonden die sinds die middag vermist waren met hun sportvissersbootje. De twee mannen en een vrouw waren dins dagmorgen vanuit Breskens uitgevaren om te gaan vissen. Door motorpech werd hun schip richting zee ge dreven, waar het in dichte mist verzeild raakte. Het drietal was totaal verkleumd toen het door de redders gevon den werd. Aan de zoek actie werd deelgenomen door diverse schepen van rijkswaterstaat, loodswezen en politie. BIERVLIET/SLUISKIL - De geuzen zijn weer op het water. Wellicht voor het eerst sinds de middeleeuwen varen er weer schepen met als thuishaven Biervliet over de Europese wate ren. Het gaat om een initiatief van het scheepvaartbe drijf Jaron BV te Biervliet. Tenslotte is Sopar betrok ken bij het beheer van 'bank- schepen', binnenvaarttankers van rederijen en particulieren die hun hypotheek niet meer konden betalen. Openbaar verkopen van de ze tankers loont niet, vandaar dat banken er toe overgaan de schepen zelf in de vaart te houden. Een gat in de markt derhal ve. De Biervlietse ondernemer bevestigt dat: „We hebben het al aardig voor mekaar. Het is zelfs zo dat de banken nu al naar ons toekomen". Het bedrijf beheert en ex ploiteert een jaar na oprich ting al vier binnenvaarttan kers en heeft inmiddels een kleine veertig man in vaste dienst. Op het Kanaaleiland bij Sluiskil krijgt Jaron BV een vestiging met eigen werk plaats voor het vernieuwen van tweedehands gekochte tankers. Het Havenschap Ter- neuzen keurde deze week de toewijzing van 3800 vierkante meter erfpachtgrond goed. Directeur van Jaron BV is R. Sopar, voormalige gezag voerder binnenvaart, nu wo nend in Biervliet. Vanuit zijn woning aan de Stadsweide en vooral met hulp van zijn vrouw Irena, afkom stig uit Breskens, dirigeert hij z'n snel groeiende vloot over de Nederlandse en Duitse ri vieren. De tankers van Jaron zijn vaak gekocht uit failliete boedels, maar worden daarna rigoreus opgeknapt zodat ze weer aan alle zeer strenge voorschriften van de tank vaart voldoen. Sopar voert ook het mana gement voor het Dutch Ship ping Investors Consortium. Daarbij gaat het om een bont gezelschap van finan ciers. Boven-minimumloners zoals artsen, advokaten en no tarissen, die hun geld rendabel willen maken via de interna tionale Rijnvaart. Boekhou ding, administratie en wal- management zijn onderge bracht in Zürich. De verantwoordelijke man daar is de econoom Hisko Baas. Het consortium mikt vol gens hem op een aandeel in de zich nog steeds sterk concen trerende transportstroom van en naar de Europese raffina derijen. De achtersteven van een van de schepen van de Sopar-vloot FOTO'S DE STEM COR J DE BOER De Biervlietse reder: We hebben het al aardig voor mekaar. Het is zelfs zo dat de banken nu al naar ons toekomen" Vervolg van pagina 1 De Boois rekende om dat op deze manier Nederland voor een bedrag van 650 miljoen a 1 miljard („een vrienden prijsje") zich van al zijn zwa veldioxide zou kunnen ont doen. Braams (VVD) opperde nog de mogelijkheid van een 70 of 80 ontzwaveling, maar de meerkosten daarvan zijn volgens Winsemius niet ren dabel. Het overleg over de beper king van de zwaveldioxide- uitstoot in Borssele, hoe ferm nu ook ondersteund door de Kamer, zal overigens nog ze ker niet zonder slag of stoot verlopen. Winsemius wees gisteren al op per telex binnengekomen protesten van de SEP, die er de regering ook op wees dat bij handhaving van de volledige ontzwaveling een nieuw be sluit van de Raad van Com missarissen over de ombouw van Borssele (van gas op ko len) nodig is. In het kabinet kan Winse mius nog rekenen op felle te genstand van Van Aardenne, die voorrang geeft aan lage elektriciteitsprijzen boven een schoner milieu. Winsemius hield daarom nadrukkelijk ook de optie open van afzien van de om bouw, al gaf hij toe dat ook daar veel problemen aan zit ten: de investering van ƒ70 miljoen die nu al gedaan is en dan teniet zou worden gedaan, en de extra gasinzet waarmee de Kamer ook grote proble men heeft. De CDA-statenfractie in Zeeland is blij met het feit dat het initiatief van de fractie om te komen tot een zo volledig mogelijke rookgasontzwave ling in de Tweede Kamer bre de ondersteuning vindt. „Gelet op de uitspraken van Winsemius om stappen te on dernemen bij SEP, Economi sche Zaken en andere betrok kenen, hebben wij vertrouwen dat nu de door ons uitgestip pelde gedachten worden on dersteund en tot resultaat zul len leiden", aldus een persbe richt, uitgegeven na de frac tievergadering in Klooster zande. De CDA-fractie is van me ning dat de gang van zaken volledig in overeenstemming is met het door de fractie voor gestane beleid. „Het Zeeuwse college van Gedeputeerde Sta ten heeft adequaat gerea geerd. Bij een zo grote over eenstemming nemen we aan dat GS de nieuwe ontwikke lingen bij zijn besluitvorming zullen betrekken. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM TERNEUZEN - Het doek lijkt gevallen over Willem Muller Terneuzen. De noodlijdende zeesleepdienst van Muller wordt opgeheven en het personeel komt op straat. De gezonde afdelingen worden overgenomen door sleepvaartgi- gant Smit Internationale te Rotterdam. De besprekingen "zijn weliswaar offi cieel nog gaande, maar het ziet er niet naar uit dat iets deze overname nog in de weg kan staan. De Rotterdamse super berger heeft daarmee het zinkende schip van Willem Muller Terneuzen gered. „De verwachting bestaat dat er over eenstemming kan worden bereikt en dat deze overname geen nadelige invloed zal hebben voor het personeel van deze on derneming", zo luidde gisteren een sum miere mededeling van Smit Internatio nale. De fusiecommissie van de Sociaal Eco nomische Raad, de vakorganisaties en de Centrale Ondernemingsraad van het Smit-concern zijn op de hoogte gebracht. Binnen de COR van Smit klonken aan vankelijk wat kritische geluiden, vooral omdat er in de zeeslaapvaartsector van Smit ook banen op het spel staan. Het in onzekerheid verkerende perso neel van Muller Terneuzen kreeg giste ren nauwelijks meer te horen dan de door Smit uitgegeven mededeling. Dat terwijl Muller er normaal gesproken als de kippen bij is om de buitenwacht te waarschuwen als het om publiciteit gaat. De directie, noch de gebruikelijke woordvoerder, bleek gisteren voor enige reactie bereikbaar. Onduidelijk is daar om in hoeverre de geplande verhuizing van Muller naar "het voormalige zieken fondsgebouw in Terneuzen door zal gaan. Overname van Muller door Smit Inter nationale betekent een radicale verande ring voor wat betreft de concurrentie bij scheepsberging op de Westerschelde. Willem Muller gooide enkele jaren gele den het lont in het kruitvat met het op zeggen van lucratief samenwerkingscon tract met andere maatschappijen. Dat leidde tot een kapitalen verslin dende sleepbootoorlog, waarbij het rela tief kleine Muller-bedrijf moest opbok sen tegen Smit en tegen de Unie van Redding-en Sleepdiensten. Achteraf blijkt dit een van de grote be leidsfouten te zijn geweest. Het opzetten van een wereldomspannende zeesleep dienst in 1976, in de schaduw van groten als Smit en Wijsmuller, leek goed te gaan. Een al te ambitieuze opzet, gecom bineerd met andere directie-blunders heeft het zelfstandige bedrijf Willem Muller nu de das om gedaan. Overigens ziet het er wel naar uit dat de nieuwe eigenaar de naam Willem Muller zal behouden. Of met een blijven de 'M' in de pijp de familieinbreng van de Muller-dynastie, de directeuren Cees en Wim Muller, is gegarandeerd is echter zeer de vraag. Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - De Zeeuwse Raad voor Ouderen wil onderzoeken of er gestreefd moet worden naar een so ciaal aanvaardbare prijs voor de warme maaltijd voorzieningen, die overal in de provincie al plaatsvin den. Momenteel maken zo'n 700 bejaarden in Zeeland gebruik van de warme maaltijdvoor ziening waarvoor tientallen instellingen en vrijwillig(st) ers nagenoeg dagelijks in de weer zijn. De 700 gebruikers op dit mo ment zegt de Raad op zich niets over diegenen die wel willen maar er geen gebruik van maken. Het kan zijn dat die mensen niet bekend zijn bij de zorginstellingen of de prijs van een warme maaltijd niet willen of kunnen betalen. De prijs voor een warme maaltijd varieert in Zeeland van 5,- tot 8,65. Bij de Stich tingen Gecoördineerd Bejaar- denwerk varieert de prijs tus sen 10,50 en 12,50, afhanke lijk van de vleesporties. Belangrijk „Een verantwoord samen gestelde warme maaltijd, waarin regelmatig wordt voorzien, is een zeer belangrij ke voorziening in het levens ritme van de mens", aldus een rapportage voor de Raad van Ouderen, die 22 februari wordt besproken. Erop gewezen wordt dat de warme maaltij dvoorziening door de rijksoverheid als een basisvoorziening erkend wordt. Aan de hand van de rappor tage gaat de Raad binnenkort discussiëren. Behalve over de wenselijkheid van een sociaal aanvaardbare prijs beraadt men zich dan ook op de wense lijkheid van uitbreiding en verbetering van de maaltijd voorziening. Functionarissen in het be- jaardenwerk vormen al gerui me tijd een werkgroep 'War me maaltijden'. Bekeken wordt of die groep zijn werk moet voortzetten. Bovendien komt aan de orde over de Raad bij de gemeenten aan dacht kan vragen voor het be lang van de warme maaltijd voorziening. Van een onzer verslaggevers HULST - Uit de ontwerpvergunning voor de uitbrei ding van de hydro-cracker van Total in het Sloege- bied blijkt dat GS van Zeeland de maximale uitstoot van SO 2 willen beperken tot gemiddeld 2150 kilo per uur. Total had gevraagd om 2350 kg. GS hebben het bedrijf wel vrijgelaten in de manier waarop het bedrijf de uitstoot met 200 kg per uur vermin dert: dit kan door het plaatsen van een tail-gas-unit of door gebruik van stookolie. De kos ten van beide methoden liggen op rond 1 miljoen gulden. Van verschillende kanten is bij GS aangedrongen op het voorschrijven van een tail- gas-unit. Ook milieu-inspectie en gemeente Borsele zijn hier van voorstander. GS weerleggen de kritiek van de VMZ dat door de uit breiding van Total en het om- bouwproject van de PZEM de SOa-concentratie rond het Sloegebied hoger komt te lig gen dan volgens de normen voor landbouw en fruitteelt aanvaardbaar is. „De ombouw van de PZEM-centrale zal geen verhoging van de SOz- concentratie in de directe om geving tot gevolg hebben", al dus het college. Wel zal de uitbreiding van de hydro-cracker enige verho ging in 's-Heerenhoek tot ge volg hebben. De uitstoot blijft echter onder de uiterste waar den die de Plantenziektekun- dige Dienst hanteert voor een 'leefbaar' niveau van (cul tuurplanten. Er waren bij GS ook bezwa ren tegen mogelijke geluids hinder binnengekomen. Ge meente Borsele en VMZ zijn van mening dat door de ge plande uitbreiding het totale beschikbare geluidsniveau volledig 'ingevuld' is, zodat geen ruimte zou overblijven voor de tail-gas-unit. GS ech ter denken dat zo'n unit zo weinig extra-geluid geeft dat het geluidsniveau in de kern Borssele niet zal toenemen. VAN ZEELAND

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 11