Doorstrom i ngsheff i ng viermaal scheepsrecht? CDA: meer in het hart en minder in de portemonnee Knallende ruzie binnen FNV over nieuwe koers Meer gel spaarbaz naar de 1 AAN VOEDm \Skiën: alleen en \z onder sneeuwkettingen\ HAALT NEDERLAND 1954? VOEDINGSBOND BETICHT INDUSTRIEBOND VAN VOLKSVERLAKKERIJ Voor de keus WOENSDAG 15 FEBRUARI 1984 PAGINA ACHTERGROND Puntenstelsel WOENSDAG 15 FEBRUAR 'Verraad' Teken Fel verzet SPAARDERS BUIT CDA en VVD weigeren mee te doen destemcomm T5 Als gevolg van technische storingen kan de rubriek Even Uit blazen van Wim Koek vandaag niet geplaatst worden. In de plaats daarvan een 'column' van onze Brusselse correspon dent. Door Aad Jong bloed Er is laatst ook in België wat sneeuw gevallen. Niet veel, slechts vijf centime- ter, maar ruimschoots vol- doende om het land ver- keerstechnisch geheel plat 5 te leggen, want ze strooien H hier zout op de weg zoals H een hoge bloeddrukpatiënt over zijn eten. E Ruimschoots onvoldoen- E de helaas om voluit te gaan H skiën in de Ardennen, waar EE we, eenmaal in Brussel wo- EE nend, al van droomden, EE toen het zwemwater in de E buitenbaden nog boven de S twintig graden mat. Want E vanuit Brussel betekent een afdalinkje maken in het E Ardense skigebied of gaan E loipen (of hoe je dat ook noemt) hetzelfde als het E trekken van een baantje E voor een badmeester. E Ons gezin is dusdanig E verslingerd aan het skiën E dat als, net als de afgelopen E week, de eerste sneeuw valt, 5 vrouw en dochters prompt S op de grond vallen om E vreemde bewegingen te E doen op bevel van een E grammofoonplaat. E Voor dat ceremonieel ge- E doe, dat de gehele huiska- E mer in beslag neemt, word E ik iedere ochtend dringend E uitgenodigd, maar ik heb E altijd andere dingen te E doen. Laten we wel wezen, E een mens gaat toch geen E enkele inspanning voor het E ontbijt verrichten omdat E de gymnastiekleraar van de skivereniging, met een E achtergrondmuziekje uit E de jaren dertig, dat wil. Een E en ander betekent wel dat E ik, als de ski-droom tijdens E de krokusvakantie werke- E lijkheid wordt, veel vaker E op mijn buik beland dan de E rest van de familie. Ik heb, E door ongeoefendheid, zelfs wel eens een echte snee in de neus opgelopen en ook E al eens in het gips gezeten, E maar dat was meer een ge- E volg van het feit dat men E teveel gips ingekocht had E dan dat er een breuk in een E been zat. Bleek later. S Ik ben, begrijpt u, iets E minder gedisciplineerd E dan de rest van het gezin E als het om skiën gaat. Maar E hoe wanhopig de huis- E houdagenda er bij ons vaak E ook uitziet, het skiën en de voorbereiding daartoe ver- loopt al jaren via hetzelfde E straffe patroon. Dat bete- E kent dus gymnastiek voor E de drie dwazen in het gezin, E maar het betekent ook al- E tijd hetzelfde dorp in Tirol, E Fiss. Ik kan u dat dorp best E noemen omdat steeds weer E blijkt dat niemand er ooit E van gehoord heeft en bo- vendien is er - dat is tóch E vreemd voor u geen plaats meer als wij er arri- E veren. Als u buiten de car- E navalstijd of in de zomer E daarheen gaat zal het mij E een zorg zijn. Het voordeel E van het dorp is dat vol ook E vol betekent. En dat is niet zo gek als het lijkt. Het be- E tekent dat er meestal geen E lange rijen bij de liften E zijn dus, doordat iedereen E van heinde en ver ook zon- E odig naar 'ons' dorp moet E komen. Nee, die blijven ge- E woon in heinde en ver. Geen zenuwachtige ser- E veersters dus, die vanwege de drukte en vanwege hun onervarenheid je de hete Glühwein in het kruis kie pen. Op de reis erheen heeft mijn vrouw de taak om door middel van de meest exquise hapjes mij wakker te houden en mijn conditie nog meer te ontwrichten en op de achterbank wordt de eis om krijsmuziek uit de recorder steeds luider. Tot dusver heb ik er dat nog steeds uit weten te slaan, maar ik weet niet of me dat dit jaar ook nog lukt. Dan, even voorbij Lan- deck, liggen ze. De elf haar speldbochten, die ons naar boven brengen. Dat punt bereiken betekent een bij na sacraal moment. Mijn vrouw gaat er voor op de kniën. Niet om op pauselij ke wijze de grond te kussen, maar om de sneeuwkettin gen om te leggen. Wij tel len de bochten en bij 'elf staan we middenin 'ons' dorp. Daar komt Ludwig Wachter, de baas van de skischool al aan, daar loopt de meest lankmoedige aller skileraren Hubert Pregen- zer, die, in normale doen zijnde, met zijn zes stieren heel de omgeving insemi- neert. Daar worden we alom begroet als vrienden, die nooit weggeweest zijn. Vaak vraag ik me af hoe die mensen van de Fisser skischool over mijn skiën in 'breit Bein Spur' denken. Daar moeten ze 's avonds 'beim Wird' toch wel eens de lachstuipen van krijgen. Maar nee hoor, niets van te merken als we ons weer bij Ludwig Wachter inschrij ven. Niets van te merken als Hubert van de stieren of Herbert Röck ons ieder jaar met dat engelengeduld, dat ze bij het melken onder de koe hebben geleerd, op de zelfde fouten wijzen, fouten die ik altans nooit meer af leer. Of ik zou er tussendoor eens naar een prachtig be sneeuwde piste in de Ar dennen moeten kunnen. Weliswaar pas als er min stens twintig centimeter sneeuw is gevallen (infor meer via nummer 09-32- 41222456) want anders gaan je ski's er onherroepelijk aan vanwege de uitste kende keien, maar toch, zo stiekem even bij-skiën om de volgende keer iedereen, inclusief het gezin, ver baasd te doen staan. Ik dus informeren. Niet om u nu al daarvan te berichten, maar gewoon uit het egoïs tisch en al geschetst oog merk. Pas als het er écht ge sneeuwd heeft, zal ik u er over berichten. De man, die mij alles over het skiën in de Ardennen kon vertellen, was een en al welwillend heid. Op alle vragen een gepast antwoord. Ook op de vraag of ik sneeuwkettin gen nodig zou hebben. Hij moest er hartelijk om la chen. Ha, die meneer uit Holland, sneeuwkettingen. Hij begreep niet dat die vraag voor mij van essen tieel belang is. Want als ik geen sneeuwkettingen no dig heb, kan ik ook eens al leen gaan skiën. In de Ar dennen dus. Zullen ze vol gend jaar in Fiss opkijken. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9. ©01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8 30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van J 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties 076-236881 Overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Herman Mertens Bij de doorstromings heffing is driemaal geen scheepsrecht geweest. Al in 1966 kwam de toenmalige minister van volkshuisvesting, de KVP-er Bogaers met een dergelijk belasting voorstel, dat niet door de Tweede Kamer kwam. Een jaar later schopte minister Schut (ARP) het iets verder. Ditmaal strandde de huurbelasting in de Eerste Kamer. PvdA-rninister Van Dam probeerde het in '74 ook, maar opnieuw vergeefs. En toen de Raad voor de Volks huisvesting ruim een jaar geleden een negatief oordeel over de doorstromingshef fing uitbracht dacht ieder- eendat het idee nu definitief in de prullenmand gegooid- kon worden. De Raad kreeg overigens met liefst drie bewindslieden te maken. De adviesaan vraag was nog gedaan door Gerrit Brokx, staatssecreta ris in het eerste kabinet-Van Agt. Staatssecretaris Van Dam wilde tijdens de perio de van het tussenkabinetje Van Agt een aanvullend ad vies over de vraag of ook woningeigenaren een hef fing kon worden opgelegd. Toen het advies klaar was had minister Nypels inmid dels het bewind overgeno men. De Raad oordeelde in meerderheid negatief over het plan. Erkend werd dat bijna een miljoen huurders met een hoger dan modaal inkomen goedkope en over wegend na-oorlogse wonin gen bezet hielden. De ver- huisneiging nam bovendien zienderogen af, terwijl tege lijkertijd het aantal huur ders dat te duur moest gaan wonen meestal jonge star ters) met sprongen steeg. Maar het zou beter zijn om eerst de huurharmonisatie (het optrekken van te lage huren) grondig door te voe ren, meende de Raad. Ook het puntenstelsel, dat de re delijke huur ten opzichte van de kwaliteit van de wo ning berekent, zou nog flink bijgeschaafd kunnen wor den. Tenslotte zou eerst maar eens iets gedaan moe ten worden aan het bouwen van goedkope (kleinere) huurwoningen, aldus de Raad. Bouwen naar behoef te, was de slogan. Als dat al lemaal niet zou helpen kan nog altijd iets aan het bevor deren van de doorstroming gedaan kunnen worden. Daarbij gaf de Raad overi gens in overweging het ook eens van de andere kant te bekijken. Wellicht zou ook een 'positieve prikkel', een soort verhuisvergoeding, de zo gewenste doorstroming op gang kunnen brengen. Daarbij kwamen ook nog eens allerlei organisatori sche en administratieve be zwaren die een rechtvaardig systeem in de weg stonden. De kosten daarvan zouden opwegen tegen de opbrengst. Ondanks al deze tegenwer pingen vroeg de CDA-fractie vorig jaar toch om nieuwe plannen. CDA-kamerlid Frans Wolters, specialist op het terrein van volkshuis vesting had daarbij vooral op het oog het overweldigen de beroep dat op de Indivi duele Huursubsidie wordt gedaan. De starters op de woningmarkt, doorgaans weinig kapitaalkrachtig, kunnen geen goedkoop huurhuis meer vinden en moeten daarom worden ge subsidieerd. „Als dat zo doorgaat worden deze men sen het kind van de reke ning, want dit stelsel wordt langzamerhand onbetaal baar", aldus Wolters. De be staande voorraad moet een voudig beter worden benut, vindt hij. Een woordvoerder van het departement van volkshuis vesting rekent voor, dat in ons land 165.000 huurders wonen die minder dan 350 gulden per maand betalen en meer dan 45.000 gulden ver dienen. Als wordt aangehou den een percentage van vijf tien procent van zijn bruto- inkomen dat iemand redelij kerwijs aan huur zou moe ten betalen (het regeerak koord gaat overigens uit van 17 procent), dan betreft het zelfs zo'n 800.000 mensen. Voldoende redenen ook voor Brokx om met scheve ogen te blijven kijken naar een doorstromingsheffing Brokx .scheve ogen. - FOTO DE STEM/J0HAN VAKI GURP als medicijn voor zowel de benarde IHS-situatie als de slechte woonruimteverde ling. Naar verwachting zul len de plannen enkele hon derden miljoenen opleveren, maar de kosten zijn ook niet gering. Geschat wordt, dat alleen al 1500 ambtenaren nodig zijn om het systeem draaiend te houden. Eigen lijk zouden die zich in de loop van de jaren zelf over bodig moeten maken (anders is de doorstroming mislukt), maar daarover bestaat de nodige scepsis. Zeker als de heffing zo laag is dat de voordelen van blijven wonen nog ruim tegen de nadelen blijven opwegen. Ook nog niet beslist is hoe een woonbelasting admini stratief verwerkt moet wor den. Er zijn twee varianten. Gedacht zou kunnen worden aan een geheel nieuwe dienst bij het ministerie van Volks huisvesting, maar daartegen bestaan bij financiën grote bezwaren. Men gunt op dit departement liefst zo weinig mogelijk buitenstaanders een kijkje in de particuliere inkomens. Daarom heeft Brokx een tweede mogelijk heid ingebouwd: de fiscus. Maar een groter probleem dan de organisatorische op zet is de politieke vraag of de overheid ook woningeigena ren aan de oren moet trek ken. De Raad voor de Volks huisvesting oordeelde des tijds in principe van wel, maar erkende dat de hoogte van een heffing voor deze categorie nauwelijks zou zijn vast te stellen. Een woordvoerder: „Hoe bepaal je voor een huisgeigenaar de woonlasten? Het zou niet re delijk zijn om iemand die zijn halve leven lang krom heeft gelegen om een hoge hypotheek te kunnen aflos sen gestraft wordt als hij te gen het einde van de looptijd op lage lasten zit." Door Mick Salet DEN HAAG - Nederlan ders hebben het hart op de verkeerde plaats. Daarom is het ook hele maal mis met onze eco nomie. We betalen ons blauw aan welzijnswer kers, terwijl ouderwetse medemenselijkheid veel goedkoper en gezelliger is. Ook is Den Haag het ver keerde hart van Nederland. Economie regel je niet van achter een Haags bureau. Dat is een taak voor werkne mers en werkgevers in hun bedrijf. Dat is de kern van een rap port van het wetenschappe lijk bureau van het CDA. Het was geen opzet deze discus sienota op Valentijnsdag openbaar te maken, maar mooi toeval was het wel. Het rapport van de denk-tank van het CDA is namelijk een warm pleidooi voor een war me samenleving. Wég met de kille overheid die alles moet regelen. Terug naar de op bouwende samenleving van na de bevrijding. De academici van het CDA hebben zich in hun rapport uitdrukkelijk niet willen be perken tot een financieel- economisch verhaal: „Het grote financieringstekort van de overheid is niet alleen een financieel-technisch ver schijnsel, maar is de resul tante van uit het evenwicht geraakte gedragingen van mensen en groepen van men sen. Het is de weerslag van idealen en verwachtingen van mensen ten opzichte van de collectiviteit, of, wat min der onbaatzuchtig geformu leerd: van belangen en on vervreemdbaar geachte rechten. De economische cri sis staat immers niet op zich zelf, maar vindt haar voe dingsbodem in de levensstijl van de samenleving." Omdat de levensstijl van de samenleving dus niet deugt, heeft het wetenschap pelijk bureau van het CDA („Dit is geen officieel partij standpunt") een therapie op gesteld voor de patiënt. De vier hoofdzaken: De Nederlanders moeten weer meer eigen verant woordelijkheid (voor elkaar) gaan dragen. Er moet een eind komen aan het tijdperk dat er voor ieder probleem een loket is met een centrale pot met geld. Hoe dat er in de praktijk uitziet: „De over heid zou kunnen overwegen kinderen bijdragen te vragen in de kosten van de verzor ging van hun bejaarde ouders in verpleeg-of bejaar dentehuizen, wanneer de ouders zelf wegens gebrek aan voldoende middelen moeten terugvallen op ge meenschapsgeld. Tevens is een fiscale tegemoetkoming te overwegen wanneer ouders thuis bij hun kinde ren worden verzorgd." Die zelfde eigen (financiële) ver antwoordelijkheid zou moe ten gelden op andere terrei nen van sociale hulp. Werkgevers en werkne mers moeten vooral in de be drijven tot afspraken komen en niet op centraal niveau. „Beslissingen over werk, in komen, vrije tijd en boven wettelijke uitbouw van so ciale zekerheid, moeten bin nen bedrijven en instellingen bespreekbaar worden. Het gaat ook om een ontvoogding van de werkvloer, zodat werknemers werkelijke in vloed krijgen op de gang van zaken in het bedrijf". Een vorm van bedrijfsdemocra- tie, waarbij ook loon in aan delen uitbetaald wordt en de werknemers zo ook uit het winstpotje mogen snoepen. Door deze „cao"-onderhan- delingen aan de basis, ver valt ook de „koppeling" tus sen arbeidsvoorwaarden tus sen werknemers en ambte naren. Verder moet de run van bedrijven op centrale overheidssteun (zoals de WIR) afgeremd worden. Het werk moet eerlijker verdeeld worden. Ten eerste door fikse arbeidstijdverkor ting. Dat moet geen algemeen geldende werkweek van 36 of 32 uur worden, maar per ar beidsplaats verschillend zijn. Ook moet er meer aandacht worden besteed aan het on betaalde werk en werk met behoud van uitkering (in fei te moet zo het werk van de verdwijnende sociale hulp verlening opgevangen wor den). Bovendien moet er voor worden gezorgd dat er per huishouden zoveel mogelijk één betaalde baan komt. „Aan de inkomenskant moet de vraag naar betaalde ar beid ontmoedigd worden, bij voorbeeld door het verzwa ren van de belastingdruk voor tweeverdieners ten op zichte van alleenverdieners. Een tweede aandachtspunt van relatieve ontmoediging van te veel betaalde arbeid per gezin kan gelegen zijn in een wijziging van het stelsel van sociale zekerheid, in die zin, dat alleenverdieners op minimumniveau in aanmer king komen voor een 100%- uitkering, in tegenstelling tot tweeverdieners die niet ho ger kunnen komen dan 70% van het minimumloon." Vier voorstellen die samen een complete reorganisatie van de samenleving inhou den. De CDA-wetenschap- pers, onder leiding van de politieke runner-up drs. H. Wijffels (Rabo-bank), heb ben echter nauwelijks cij fertjes bij hun voorstellen geleverd. Onbekend blijft hoeveel banen hun voorstel len kunnen opleveren. Onbe kend blijft hoeveel ze denken te kunnen wegkappen bij de overheid (een voorzichtige schatting brengt het al gauw op ƒ40 miljard) en onbekend blijft hoeveel de inkomens moet inleveren. Ook op andere praktischt vragen kon Wijffels gisteren nog geen precies antwoord geven. Want stel nou dal iemand straks bejaard is er abosluut geen zin in heeft door zijn (misschien wel heel vervelende) kinderen te wor den opgevangen? Wijffels: „Dat bedoelen we nu precies met de stelling dat de over heid niet moet opdraaien voor onverantwoord indivi dueel gedrag". Oftewel: ouders moeten gewoon goed contact met hun kinderen hebben. En die kinderen moeten ook maar een steentje bijdragen aan de verzorging van hun ouders (bovenop de AOW-premie dus). Er zal veel kritiek op deze CDA-plannen losbartsen, want schetsen ze niet een blauwdruk die verdacht veel lijkt op een vals nostalgisch beeld van de naoorlogse ja ren? Wat gebeurt er met de ontwikkelingen van de jaren zestig en zeventig (emancipa tie, sociale zekerheid, ontzui ling enzovoorts)? Wat ge beurt er met de overheid en al die mensen die daar wer ken? En wat gebeurt er met al die mensen met hun lagere inkomens? Het antwoord van het we tenschappelijke CD A-bu reau: „We moeten ons er op voorbereiden dat dit beleid op weerstanden zal stuiten omdat het zo haaks staat wat tot nu toe in het gangba re denken vanzelfsprekend geweest. Door Pieter-Jan Dekkers DE Dienstenbond van de FNV overweegt haar financiële reserves aan te spreken om de uitke ringen van werkloze, zieke en arbeidsonge schikte leden van de bond op peil te houden, als het kabinet straks opnieuw kort op die uit keringen. De bond hoopt zo het ledenverloop te gen de gaan. De Industriebond, altijd al de voorloper binnen de FNV, is bezig met het opstellen van een nieuw industrie plan, dat ruim baan geeft aan de ondernemers om te gaan investeren. De Indus triebond, door de economi sche recessie de meest ge troffen bond binnen de FNV wat betreft het ledenverlies, hoopt zo dat de industrie weer opleeft en zich vanzelf weer nieuwe leden zullen aanmelden. De Voedingsbond van de FNV heeft de laatste jaren het strijdbare imago van de: Industriebond ten tijde van Arie Groenevelt overgeno men. Bij deze bond geen zoe ken naar nieuwe wegen om het geschonden vakbonds- vertrouwen weer op te vijze len. Nee, strijd. Keiharde strijd. En geen cent voor de ondernemers zónder garan ties. Drie verschillende gelui den binnen een FNV, die op zoek is naar een nieuwe plaats voor de vakbeweging binnen het sociaal-econo misch bestel. Jaren achter een is de invloed van de vak beweging op het overheids beleid afgekalfd. Op cen traal niveau zijn nauwelijks afspraken gemaakt, behalve dan over arbeidstijdverkor ting. En juist die afspraak is oorzaak van ernstige twee spalt binnen de federatie, omdat het niet de felbegeer de nieuwe banen oplevert. Dat het er daarbij heet kan toegaan blijkt wel uit de krasse taal, waarmee de Voedingsbond de Industrie bond bekritiseert. Kreten als 'Verraad aan de uitkerings trekkers' en 'Laf optreden' moeten aangeven, dat de Voedingsbond niet 'mede plichtig' wil worden aan een beleid, dat door 'de frisse wind van het industrieel herstel de zwaksten in ademnood brengt'. De hevige ruzie tussen de Voedingsbond en de Indus triebond wordt nu nog breed uitgemeten in de bondsbla den, maar als de tekenen niet bedriegen gaat men straks ook in het FNV-'par- lement' met elkaar op de vuist. De Industriebond, zo ver wijt de Voedingsbond, maakt ruim baan voor de ondernemers, door herstel van de investeringen als hoogste prioriteit te stellen. Alles wordt daaraan onder geschikt gemaakt. „Sociale doelstellingen verdwijnen stiekum weg door de achter deur", zegt bestuurder Greetje Lubbi van de Voe dingsbond. De Industriebond gaat daarmee helemaal de ver keerde kant op, zegt ze. „Minder eisen aan de onder nemers, meer vrijheden voor Lubbi 'laffe smaak'. - FOTO ARCHIEF DE STEM de werkgevers, minder kos ten, minder loon. Dat is de prijs die een deel van de vakbweging wil betalen. Het grote inleveren staat voor de deur", aldus Lubbi, die daar een „laffe smaak" van in de mond krijgt. In een brief aan de FNV heeft de Voedingsbond al bij voorbaat laten weten niet 'medeplichtig' te willen zijn aan een dergelijk beleid. De bond is bepaald niet uit op conflicten met zusterbonden, laat staan dat men verdeeld heid wil zaaien binnen de FNV. „Maar we menen dat we onze kritiek niet langer voor ons kunnen houden. Wij zijn als Voedingsbond eveneens in de industrie werkzaam en wij vrezen dat het met het FNV-beleid in de industrie de verkeerde kant opgaat. We zijn echt niet van plan uit de FNV te stappen, maar wij willen naar onze leden toe duidelijk maken, dat wij een andere koers willen volgen. Inleveren? Best, maar je moet wel we ten waar voor", zegt Lubbi. Volgens haar circuleert er al een concept-nota binnen de federatie, waarin te zeer de nadruk ligt op de belan gen van de werkgevers. Zo'n nota is voor de Voedings bond een teken aan de wand. En de Industriebond roept steeds vaker, dat de werkne mers nu moeten inleveren ten bate van herstel van de economie. Ze moeten nu wat stapjes terug doen om straks een grote stap vooruit te kunnen doen. En dat vindt men bij de Voedingsbond larie. Want enige garantie over die grote stap wordt niet gegeven. Het argument van de In dustriebond, dat de bonden met inleveren de medezeg genschap binnen de onder neming kunnen veroveren, is voor de Voedingsbond zo mogelijk nog meer nonsens. In de eigen voedingssector is geen sprake van werkelijke zeggenschap. Werkgevers vertikten die te verlenen, toen de werkloosheid nog laag was, ze doen dat nü ze ker omdat ze de bonden klem hebben zitten. De inlever-verhalen van de Industriebond - de werk nemers krijgen er zeggen schap voor terug - vindt de Voedingsbond dan ook pure 'volksverlakkerij'. Of op z'n minst erg 'onnozel'. Het is erg gevaarlijk als een vak bond geld in een bedrijf laat zitten, zonder garanties voor mede-zeggenschap. Dan wordt zo'n vakbond een ad viesorgaan en daar past de Voedingsbond voor. Bijzonder kwaad is Lubbi over de geluiden uit de FNV, dat de werkgevers geen ho gere bijdragen meer zouden hoeven te geven aan de so ciale zekerheid. Voor de werkgevers en het kabinet is dat een uitstekend 'aange- vertje' om het mes verder in de sociale uitkeringen te zet ten. Asociaal, noemt Lubbi dat. De Industriebond beves tigt hard te werken aan een nieuw beleidsplan voor in dustrieel herstel. De bond houdt er ook rekening mee dat dit plan binnen de vak beweging tot fel verzet zal leiden. Maar dat brengt de bond toch niet van de voor trekkersrol af, die het al sinds tijden binnen de FNV vervult. Het gaat louter om een 'overlevingsstraegie'. In tij den van welvaartsdaling en grote werkloosheid moeten de vakbonden hun beleid aanpassen, of ze het leuk vinden of niet. Elke vak- bondseis is op zich verdedig baar, maar het blijven pa- I pieren eisen, omdat ze alle- I maal tegelijk niet haalbaar I zijn. De bond somt ze op: het instandhouden van de socia- j le uitkeringen, het bescher men van de koopkracht, ar beidstijdverkorting en het scheppen van nieuwe banen. Als het aan de Industrie bond ligt wordt de komende I jaren gekozen voor de laat- ste twee doelstellingen: kor ter werken en nieuwe banen scheppen. Maar daarvoor is het nodig, dat de onderne- j mers weer gaan investeren. Alleen zo kan men er voor I zorgen dat de sociale uitke- ringen en de koopkracht de economische recessie rede- lijk doorstaan. En dus wordt door het ka der van de bij de FNV aan gesloten bonden de komende I weken gesleuteld aan het nieuwe industrieplan, dat j uit de koker van de Indus triebond komt. Ongezouten I kritiek daarop doet de bond schouderophalend af. De kritiek van Lubbi wordt zelfs als 'niet serieus' afge daan. Genoeg springstof voor I hevig vuurwerk de komende tijd. Of de jongste ramingen het het Centraal Planbureau - waaruit blijkt dat het be-1 zuinigingsbeleid van het ka binet niet werkt, ook niet op langere termijn - de Indus triebond nog kunnen bein- vloeden is de vraag. Want j ook dat leert de recente vak bondshistorie: als de leiders van de Industriebond zich eenmaal iets in het hoofd hebben gehaald, moet men j van zeer goede huize komen, om hen op andere gedachten te brengen. Wink wordi Van onze redactie binnenland UTRECHT - Winkeldief sta len door klanten en persone dreigen voor de detailhand een ramp te worden. Alleen al de levensmiddelei branche is jaarlijks naar scha ting dik 400 miljoen gulden kw aan diefstallen, twee procent v< de totale omzet. Adjunct-directeur Uffing van het vensmiddelenconcern Sperwer zei dinsdag in Utrecht op een symposii over winkeldiefstallen. Ook staatsseci taris Van Zeil (Economisch Zaken) co stateerde dat door de toenemende oi vang van de winkeldiefstallen stee Van onze Haagse redac DEN HAAG - Spaarbanken ei banken moeten meer belasting gs Er Programma over minima HILVERSUM - CDA en WD hebben besloten niet mee te werken aan een uitzending van de Ikon-RKK-rubriek Kenmerk, volgende week woensdag, over mensen mei een minimuminkomen. Ze voelen er niets voor, over dit onderwerp in het openbaar met elkaar te discussiëren. De Ikon had beide partijen uitgenodigd voor een gesprek over de bestedingsmogelijkhe den van mensen met een mini mumloon of -uitkering en over de vraag, of ze nog delen in de welvaart. In de vergade ring van de CDA-fractie is dinsdagochtend besloten, dal geen van de CDA-kamerleden aan het programma mag mee werken. De CDA-woordvoer- der verklaarde volgens het IKON, dat het „onverstandig is om over zo'n politiek gevoe lig onderwerp met de coalitie partner in gesprek te gaan". Ook de VVD gaf dezelfde re den op. voord vennc deze hoeve onder Mir secret diend werp stellir te sch spaar Ra bo re bar venno len. De datee: was 1 man, banke deren nodig aan d moete plaats binne (43%) be tale Dat ken d joen gaan drag i loopt gaanc taten [EEN VAN DE OORZAKEN van het steeds [werklozen in Nederland ligt in het gegev leen veel te weinig geld is gestopt in he [ontwikkeling van hoogwaardige technolo pegenheid in traditionele bedrijfstakken a [Douw verloren ging aan lage loonlanden, [oe welvaartstaat verzuimd nieuwe techn engen. Daardoor is het Nederlandse [eenzijdig van samenstelling geworden. O lm i»verleden herhaaldelijk geattendeerd [multinational3 schijnt er oog voor te heb [orijtsieven investeert nauwelijks in marktc [onderzoek. Minister Van Aardenne (Economische brengen. Aan de hand van een sti |h Nederland op het gebied van technc IJ. ook met overheidsgeld, proberen I toP meer te interesseren in research ii I yieen. Hij denkt daarbij vooral aan gev I Jnere: technisch gespecialiseerde ond Irii, Uii,ul' (klein is mooi) in landen als Cnl nieuwe arbeidsplaatsen hebl lm'-jrWaarden s°heppend beleid is een st I m mo9en er geen wonderen van v< link'rWgericht wetenschappelijk onderz ■L™re opleiding, dié afgestemd is fenri^iïeven' z'in de laatste twintig ja |r ®kbaar geweest. Wie er over repte Icipr h2ire idio°ten een lakei van het gr fetnH, ef. ertoe 9e|eid, dat duizenden j( knnnenc, 9en hebben gevolgd, waarmi lèn h ^0,rnen en dat het bedrijfsleven c l,pn Is?, kt om de nieuwe industriële re Iwicu üi nu wordt er nog foei geroeper EL, ^nde voor Havo en VWO tot een verf niou' I Iedereen kan zien dat wiskunt |e hKdehee;s,e tijd, of je dat nu leuk vindt linnri k9eJbeh°ort te zitten van jonge me lok kw? San h°Pen te vinden. Natuurlij lencok aan mensen die afgestudee I nfnaPPen- Maar we hebben er al zove »e Uze is duidelijk: Nederland gaat fek i, om te Proberen de technologischi lann^ Amerika, West-Duitsland etc. ■e I„i naar bet niveau van een on Ie vnrH ze' die te belangrijk is om aan Ie 9ea over9elaten, want het zijn zeke en die het leven de moeite waard m

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2