per. BLIEK Il^méÉS iniaturen PLOSSING 1 1 FIAT UNO. AUTO VAN HET JAAR 1984. Plannen voor Biko-film vallen slecht A55 wnENSDAG 15 FEBRUAR11984 T3Z PAGINA 2 Het Hoge Noorden in het 'Zuiden' 311 muwjmi 1 1961 iels rood 1960 ikerrood 1979 uwmetallic 1979 jdmetalllc 1977 ikerrood 197? dn 1971 Ni 1979 ige 1981 gels rood 1961 luwmetalllc 1979 od 1979 od 197! ht blauw 197! ht blauw 1977 snnarood 1962 Bnna rood 1982 Budmetallic 1981 Bel 1980 Bel 1979 Bige 197! oen 1976 )0d 1975 laan 50d IMS 1960 rijs 1980 auwmetalllc 197! eel 197! Ivergrijs 197! ood 1977 eel 1977 ood 1977 ood 1977 anaf 1925 'Uit het Noorden'. Van Ab- bemuseum, Eindhoven. Open: dinsdag t/m zaterdag 10-17 uur en zondag 13-17 uur (t/m 26 februari) HET lijkt er een beetje op, dat het Van Abbemuseum teruggekeerd is naar de da gen van weleer. Een gebouw zo maar vol met schilderij en. Doeken van drie kunste naars uit het hoge noorden, uit Noorwegen en Denemar ken, die bijna deze hele eeuw vertegenwoordigen: Munch (1863-1944), Jorn (1914-1973) en Kirkeby (1983). Toch is deze expositie niet samengesteld om een histo rische lijn aan te geven, maar om een sfeer en men taliteit aan te duiden. Het is een soort klimatologische expositie waarin de mythe van het noorden wordt be zworen in typisch eigen kleurstellingen en psychi sche processen. Maar ook los van moeizame benaderingen is deze tentoonstelling voor ieder die van kunst wil of kan genieten een boeiend spektakel. De omslag van de catalo gus is grauw en er staat een tekst op afgedrukt van Phi lip Otto Runge over de zon achter regenwolken, die even doorbreekt en de na tuur laat triomferen. Het beeld van de gefolterde mens opgesloten binnen rotsformaties en eeuwig huilende bossen of starend over de regenachtige vlaktes van een water- en weidege bied van het noorden is dat een cliché? Munch zei: „Het wil maar niet doordringen dat mijn schilderijen het re sultaat zijn van diepe ge dachten, van lijden - het zijn voortbrengselen van slape loze nachten, de vruchten van fysieke en mentale fol teringen." En Jorn: „Ner gens op de wereld gaan schoonheidsminnaars zo dikwijls en zo noodgedwon gen over in waanzin en ar moede als hier. Wij zijn daarin opgevoed". Kirkeby heeft het over zijn 'spook achtige intentie' van voort durend helderheid willen scheppen, inventaris opma ken te midden van een 'Glij dend Gevoel'... Alle drie de kunstenaars hebben telkens weer gepro beerd elders aan de sfeer van hun land te ontkomen en werden er telkens weer heengezogen. Daardoor is er een wisselwerking ontstaan met weliswaar grote artis tieke stromingen in Europa èn een wel zeer klimaatge bonden noordse vertaling daarvan. Daarom is deze tentoonstelling bij een eerste blik mogelijk wat verwar rend. Er zijn afzonderlijke zalen voor de drie kunste naars gemaakt. De groepe ringen van de schilderijen, zowel binnen het werk van iedere schilder afzonderlijk als ten opzichte van elkaar, hebben vooral te maken met golfbewegingen binnen het totale psychologische kli maat en niet met een chro nologische ordening. Je moet eigenlijk een paar keer op en neer door de tien zalen om dat goed te ondergaan; om te ervaren waar de artistiek- emotionele raakvlakken van de drie noordelingen liggen. Een tijdgenoot van Munch, de schrijver Strind- berg, constateerde dat zijn tijd steeds meer genoeg be gint te krijgen van leugens in de kunst (idealen voor werkelijkheid aanzien). „Wij willen de héle waar heid zien". De drie hebben allen iets revolutionairs in hun manier van omgaan met de schilderkunst (bij Kirkeby trouwens het meest geïnstitutionaliseerd); het gevoel van verzet is bij hen aanwezig. Maar geen bruut verzet; het wordt opgevan gen in een mythisch gevoel, dat psychische weerbaar heid aanmaakt. Wat is waarheid? Edvard Munch zwierf 20 jaar rond in Frankrijk, Duitsland en Italië, maar liet het contact met Noorwe gen nooit los. Thema's van dood, eenzaamheid, het na tuurgeweld en melancholie beheersten zijn leven en doeken. Zij psychische span ningen zijn hem soms teveel geworden. Alcohol en vrou wen versterken alleen maar zijn gevoel van onmacht. Met een nerveuze streek probeert hij vooral verslag te doen van zijn stemmin gen. Met het 'noorderlicht' op zijn palet schrijft hij bij na letterlijk zijn verhaal over een onmachtige mens, die nauwelijks contact kan krijgen met de omringende natuur en medemensen. De samensteller van deze expositie, Fuchs, wijst erop dat Munch in de kunstge schiedenis slechts meetelt vanuit de periode, dat hij zich op de Europese scene bevond en de laatste dertig jaar van zijn leven, stil schilderend in het noorden, eingelijk onbekend is. Uit zijn grote erfenis heeft deze tentoonstelling veel werk gehaald uit die tweede pe riode van zijn leven. Met een zeer persoonlijke artistieke vrijheid getuigt hij in dat oeuvre van een persoonlijke onvrijheid. Vaak aangrij pend. Asger Jorn is hier vooral bekend geworden vanuit de Cobra-beweging, die de al- ler-individueelste expressie verheerlijkte. Jorn was veel méér en maakte een interes sante ontwikkeling door via Parijs (Léger), Klee, Miro e.d. tot een ritmisch schilde ren met materie en kleur. Zowel in zijn manier van schilderen als de motieven die hij kiest hoort hij bij Munch; of beter bij artisten die hun verbondenheid met het noorden tot uitdrukking brengen. Op deze expositie is Jorn enkel aanwezig van uit de laatste twintig jaren van zijn bestaan. Jorn was een - ook politiek - strijdba re figuur, die zich in Europa en Zuid Amerika warmde aan nieuwe maatschappelij ke ontwikkelingen. Zijn Co- bra-achtige doeken zijn hier vaker te zien geweest maar binnen dit kader kijk je er toch opnieuw naar. 1 it Edvard Munch: Drie naakte mannen in boslandschap; ca. 1920. Kunstforum, Schelderode. Open: op week lagen van 14-18 uur. Op zon- en feestdagen van 10-18 uur. Dinsdags gesloten.(Tot en met 26 februari) In de galerie Kunstforum te Schelderode lij Gent is momenteel een boeiende expositie ngericht van eigentijdse miniaturen, die van lu af om de drie jaar zal worden georgani- eerd en als Miniatuur-Triënnale met een aaraan verbonden internationale wedstrijd iet verschillende prijzen geconstitueerd. Op deze eerste Miniatuur-Triënnale zijn 89 .unstenaars vertegenwoordigd met 172 wer en. Uit deze aantallen blijkt hoeveel meer unstenaars dan men in het algemeen denkt ich geheel of gedeeltelijk uitdrukken op lein, tot zeer klein formaat. Bij deze Triën- ale van de miniatuur is er natuurlijk geen prake van de miniatuur in de engere, laat taan in de oorspronkelijke zin, maar van terk op klein formaat in de genres schilder- tekenkunst en grafiek. Afgezien van enkele notoire missers, aartoe o.a. de illustratieve tekeningetjes [an een man als Jacques Vergaert behoren, beweegt zich het bekroonde en ingezonden werk op hoog niveau. Wat de grafiek betreft valt hier onmiddellijk de aquatintkunst van de jonge Nederlander Joop Vegter op met zijn verstilde prentjes van een kruisbes, een schaaltje kersen, een enkele citroen, die met hun verfijning en poëtische uitstraling on willekeurig de op dit gebied onovertroffen Japanse meester Hamaguchi in herinnering roepen. Ook de Nederlander Karei Sirag springt er met zijn op hout geschilderde landschapjes duidelijk uit, evenals de Vlaming Renaat Ivens met twee subtiele landschappelijke ab stracties. Dan is er een interessant blad met tekeningen van de overleden Vlaamse beel dend kunstenaar en dichter Paul Snoek en zonder meer boeiend zijn ook de inzendingen van Jef van Tuerenhout, Ilse van den Bo- gaert en Roger Wittewrongel, de laatste met een paar opvallend gaaf geschilderde naakt- studies vertegenwoordigd. Lang niet altijd zal de zelfstandige kritische beschouwer het eens zijn met de keuze van de jury, maar dat doet er niet toe. Op deze expositie valt zoveel kwaliteit te genieten, dat een bezoek aan Schelderode alleen maar aangeraden kan worden. films GOES Grandtheater Schatjes, 12 j. 20 u. TERNEUZEN Luxor 20 u. Even en oneven, a l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Yab Yum op stelten. Alhambra 2 - 20 u. The chosen. ANTWERPEN Rex - 11.45,14, 16.30,19 en 21.30 u. Gorky park. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12,14,16,18, 20en 22 u. Staying alive. Metro II - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The twilight zone. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. First desires. Rubens - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. The day after. Sinjoor - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Never say never again. "endome - 14,16,18, 20 en 22 u. Jaws, deel 3. Quellln I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. De leeuw van Vlaanderen. Quellln II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Yout ticket is no longer valid. Quellln III - 12,14,16,18,20 en 22 u. De verraderlijke lippenb- stift. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Kentucky fried movie. Astrld - 12,14.1 Oen 16.30u. Sneeuwwitje en de zeven dwer gen (Ned 18.40 en 20.50 u. Eng. versie. Capltole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The lady in red. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Confessions from a holiday camp. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Les comperes. Ambassades-Club I - 12,15, 18 en 21 u. For those I loved. Ambassades-Club II - 12, 14.20, 16.45,19.10 en 21.30U. The king of comedy. (ADVERTENTIE) MESELWN HET JAAR Een auto wordt pas Auto van het Jaar als ie op een groot aantal eigenschappen 't hoogst scoort. Dit jaar koos een internationale jury van autojournalisten voor de Fiat Uno. Om z'n ruimte, prestaties, komfort, zuinig heid en wegligging. Maar zeker ook om z'n totale ontwerp Want dat maakt de Uno ook technisch net zo geschikt voor een dieselmotor als voor een benzinemotor. Het feit dat de Uno Diesel een verbruik van maar 1 op 21,3 bij 90 km en een top van 140 km heeft, g zegt genoeg. De nieuwe Auto van -~"-™ het Jaar staat bij alle Fiat dealers. In 7 verschillende uitvoeringen, waaronder de Diesel van het Jaar. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Garcon. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Le margi nal. Festa - 13,15,17 en 21 u. First blood-Rambo. Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Xtro. Tijl - 12,14.20,16.45,19.10 en 21 30 u. War games. Wapper 12,14,16,18, 20 en 22 u. Carmen. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30,17.15 en 20 u. Friday the 13th deel 3. 22.30 u. Le beau marriage. Gulden Vlies 2 14.30,17.15 en 20 u. Enigma. 22.30 u. Table for five. Gulden Vlies 3 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Go for it. Memllng 14.30 en 20 u. Staying alive. Rembrandt 14.30,16.45 en 19 u. Sneeuw witje. 21 u. Revenge of the ninja. GENT Decascoop 1 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. The day after. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Heat and dust. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Friday the 13th. 4 - 15,17.30, 20en 22.30 u. De leeuw van Vlaanderen. 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Het Osterman weekend. 6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. War games. 7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u An officer and a gentleman 8 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Days of heaven. 9 - 15,17.30 en 20 u. Never say never again. 10 - 15,17.30 en 20 u. Staying alive. exposities ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel—etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Hull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wa stelt da noe voo?". Geop. tijd. kantooru ren. OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oudestad 64-66 - Werken van Jan Ver- schoore. Geop. di.t/m za. 10-12 en 14-18 u. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 - Nieuwjaarstentoonstelling „5 jaar Galerie Marquis". Geop. woe. t/m zat. 13.30-17.30 u. zond. 14-17 u. JOHANNESBURG (REUTER) - De Zuidafrikaanse staatsra dio heeft felle kritiek geleverd op de plannen van regisseur Richard Attenborough, de ma ker van de film 'Gandhi', een film over Zuid-Afrika te ma ken. Volgens de radio is Atten borough er op uit door zijn film een martelaar te maken van Steve Biko, de zwarte lei der die in 1977 in gevangen schap stierf. De dood van Biko leidde tot felle reacties in de hele wereld. •sijuii jnap 'sjjuij 400S -jjep 'japuosijun 'uiooq aiaapcjqaS 'sijuij amioui 'dsaS 'japuosLqoaj 'jnap luequaA -oq 'ijoqapuoq qep 'aurep uaaq iSuissojdo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 19