ND
ÜÏPÖ
'Ik ben er van
overtuigd
dat ik gek ben'
AGENDA
Julio Cor
superieure
nederigheid
Milj
oenen-
prijs voor
operazangeres
iiiMMaimia
Uitgeverij 'WEL' tien jaar actief
OPLOSSING
[jlMSPAG 14 FEBRUAR11984
I NIEUWE ELPEE VAN JOHN CALE 'HET LOON VAN DE ANGST'
ILVERSUM 2
Legende
Angst
Cultfiguur
Lijken dat het
lischien is dat
|cht van de mens*
/en
alm Potok, auteur
ontstaan, die M
log steeds wil horeJ
libliek merkt ook dj
|van elkaar houder
nt op de een of andeJ
- op een zaal over.bj
kan de reacties en
(Natuurlijk zit er
repertoire in, waritL
bu het te beperkt blij.l
ukkig ben ik die vre-F
J zorg tegenwoordig
It Ramses beschonken1
Jneel verschijnt, war|
sinds vijf jaar hele.
og. Ik hoef nu nied
ag te zijn, dat het foJ
bm hebben we La LisJ
(g in televisiespelenol
den, terwijl haar au
fir wel naar uit ging? j
ik in een paar
as verschenen, schret
derland, dat een niej
lice was geboren, maal
|heb ik nooit meer iet
van de heren regis-l
i Nederland mag je a!
Is nu eenmaal geen ao|
|jn. Dat zal wel iets k
Thebben met de interj
Itische hokjesgeest. 1
lijk is dat anders,
Jaar zangers als Azm
Jacques Dutronc, t
serieuze films spelenj
jat wel jammer, wanti)
let enig om te doen.
lezelf best als drair
'ctrice kunnen voorste
aar het is veel te dun)
llf iets te ondernemeif
Lrote televisieshows,
T met Bob Rooyens hij
,1, is geen geld meer t
Jaar in Hilversum. Alk
enwoordig quiz en daj
|fe tussendoor een lie
h. Mensen, die enig art
(iveau willen zien op ij
absoluut niet aan h«|
bn, terwijl ze wel alk
(kijkgeld betalen. Het ij
Verloedering."
sbeth List en Robert Ni|
I presenteren hun get
Ijke programma o.a. op 1
ari in Terneuzen en opl
lari in Middelburg. Oplj
lis List samen met Rai
Tiaf fy in De Kring in R»
lal.
T3Z PAGINA GIDS 2
Ijournaal. 18.25 Toppers i
119.02 Pim Jacobs' platensca
1 Hollywood Boulevard. 2d
jette/musical. 21.02 Attena
Roger West. 21.34 Lidf
nofoonmuz. 22.02 AVRJ
anorama eretribune. NOT
I Met het oog op morgen. VI
0.02 Elpee-tuin. 2.02 Gnf
L 5.02 Truck.
levende woord. 7.21 Echo. (7j
en 8.30 Nws.) 8.55 Postbus
5: 9.05 NOS-sportief. 9.24 Vfi
tanden. 9.30 Nws. KRO: 0.33|
aar maar goed zit. 10.00
klemmen (10.30 Nws.) U|
er worden we allemaal. 1I|
11.33 Met Anne. 12.00 I"
t. Overh.voorl.: 12.16 Uitz. v|
lbouw. NOS: 12.26 Meded. v
en tuinbouw. 12.30
D: 12.36 Echo. 13.00 Nws.
o-politiek. 13.30 Nws.
ooiradio. NOS: 14.30 Nws.
:o: 14.32 Open Schooltijd Th(
Medische geheimzinnig^
3: 15.03 NOS-Ombudsnu
10 Nws. 15.32 Een leven I
OS: 16.00 TROS Nws.sW
30, 17.30 en 18.00 Nws. 1*1
15, 17.00 en 17.36 Aktua). P]
10 Uitzending van de EVP. H<I
rb.: 18.30 Het voordeel vanj
fel. TROS: 19.00 TROS T
^service. 20.00 Nws. 20.03 Fin
X) Om het boek. Teleac: 21.30]
len en schilderen (6). 22.00jf
vor, herh. les 9. TROS:
/s. 22.40 Een dode uit het Oc
hoorsp. 23.00 Proeflokaal.
vs.
DS: Ieder heel uur nieuws. v|
V: Van 7.00-18.00 Aktualitö
a Dingen van de dag. 7.04 C
;meurders. 9.03 In afwacl
m.11.03 Doorloper. 12.03 PjL
en 3.14.03 Peter Holland. 1^-^fi
?rrukkelijke 15. NOS: 18.WJ
'ondspits. VARA: 19.02 Hoij
eden. 20.02 Popkrant. 21.02 MCj
)gs.
ROS: 7.00 Nws. 7.02 Een l
orgen met Maarten Biesh^
00 Nws). 9.00 Continu klasjj
.00 TROS-concertzaal. 33.00^
.3.05 De klass. top tien. NM
4.00 Vocaal recital. 14.15 In
►ezetting. Tokyo Kwartet
dass. muz. van Duitse cornP*!B
beroemde soloconcerten:
Gershwin. 16.00 Literama, oL|
kunstbedrijf. 16.45 Woord ^1
niddag. NCRV: 20.00 ComPÏ
enportret van Handel, m.n^i
Hadio Kamerorkest. 21.30 L1™
na. 22.25 Kerkorgelconcert.
BOVEN DE partituur van
zïjn compositie Vexations
schreef Erik Satie in 1893 dat
het voor de vertolker van
het stuk aanbeveling ver
dient zich in complete stilte
en onbeweeglijk voor te be
reiden op het 840 maal ach
tereen spelen van het thema.
Het duurde tot 1963 dat de
zeventig jaar eerder ge
schreven compositie daad
werkelijk in zijn geheel
een concert van 36 uur -
werd uitgevoerd. De organi
satoren van dit project,
waaraan dertien pianisten
deelnamen, waren de avant-
gardistische componist John
Cage en Welshman John
Cale.
De voorliefde van Cale
voor het extreme loopt als
een rode draad door zijn le
ven en werk. Al vroeg bleek
dat een eventuele carrière
van hem alleen maar een
muzikale zou kunnen zijn.
Op achtjarige leeftijd speel
de hij zijn pianocompostities
voor de BBC-radio. In Enge
land studeerde hij viool en
piano aan de London Con
servatory of Music. Daar
werd hij in 1963 wegge
stuurd 'omdat ik niet deed
wat ik geacht werd te doen'.
Desondanks, of misschien
juist daarom, kreeg Cale een
dure studiebeurs om in de
VS zijn klassieke studies
voort te zetten, onder ande
ren bij Aaron Copeland.
Niets lijkt dan een loop
baan als concertmeester in
de weg te staan. Behalve
John Cale zelf. Copeland be
titelt hem als 'te destructief',
bijvoorbeeld wanneer hij als
onderdeel van een composi
tie een piano uit een heli
kopter wil laten gooien. Tij
dens en na zijn studie legt
Cale zich toe op het werk
van avantgardisten als Ter
ry Riley, Cage en La Monte
Young.
Een van de aanwezigen
bij de marathon-vertolking
van Satie's Vexations in '63
is Andy Warhol, het middel
punt van het artistieke, toen
nog 'hippe' leven in New
York. Hij zoekt muzikanten
voor zijn club The Velvet
Underground, waar hij zijn
gasten op 'total experience'
fêteert. Warhol formeert de
gelijknamige band met als
stuwende krachten Lou
Reed, John Cale en het
Duits-Poolse fotomodel Ni-
De groep wordt in de loop
der jaren een levende legen
de. Terwijl de flower-power
hevig woedt en de meeste
groepen op optimistische
toon vogels, bloemen en
bijtjes bezingen verrast de
Velvet Underground met
keiharde, monotone com
promisloze muziek. De tek
sten zijn onconventioneel,
met thema's als drugsver
slaving) en sm-seks. Na ru
zie tussen Reed en Cale valt
de groep in 1968 uiteen. Zo
wel Cale, Reed als Nico blij
ven in hun daaropvolgende
solocarrières tot op heden
nummers van de VU in hun
repertoire opnemen.
Vanaf 1970 begint John
Cale met de uitbouw van een
reeks imponerende solopla
ten. Dat jaar verschijnt Vin
tage Violence. „Eén grote
vingeroefening", zegt Cale
jaren later over die plaat.
Een jaar later maakt hij sa
men met Terry Riley de ex
treme elpee Churches of
Anthrax, ook geen commer
cieel succes, net zo min als
het klassiek getinte The
Academy in Peril (1971).
„Toen ik bij de VU weg
ging wilde ik natuurlijk iets
anders doen. Achteraf beke
ken was het allemaal een
beetje tè anders om ook
maar een beetje aan te
slaan", zei Cale later. Met
dat probleem zou hij altijd
blijven worstelen, hoewel
hij vanaf 1974 geschiedenis
zou schrijven met de meest
schitterende platen. Hij
toont zijn ware aard, kracht
en creativiteit als rockar
tiest op Fear ('74), Slow
Dazzle en Helen of Troy
('75). Perfect afgewerkte el
pees waarop Cale op emotio
nele wijze de luisteraar en
zichzelf meesleept in zijn ge
dreven muziek. „Fear is a
man's best friend", zingt hij
hartverscheurend. Tijdens
optredens komt het voor dat
Cale, gek van angst voor de
door hem opgeroepen krach
ten in zijn muziek, beschut
ting zoekt onder zijn piano.
Toch vormt de hoge kwa
liteit van zijn platen en op
tredens geen garantie voor
succes. Tussen '75 en '80 pen
delt Cale, met zijn ziel en
zijn composities onder zijn
arm, heen en weer tussen de
VS en Engeland. Hij blijft
een cultfiguur waar de pla
tenmaatschappijen geen
brood in zien. Te hooi en te
gras produceert hij platen
voor Nico, The Stooges en
Jonathan Richman en The
Modern Lovers. Ook bij het
produceren van platen telt
voor hem alleen hoge artis
tieke kwaliteit.
Pas in 1980 komen er weer
platen uit van John Cale.
Als teken van leven brengt
hij de live-elpee Sabotage en
de mini-elpee Animal Justi
ce uit, de laatste in eigen be
heer. Ook hierop is te horen
dat Cale absoluut geen knie
val voor de commercie wil
doen. Hij brengt andermaal
harde, huiveringwekkende
en gedreven songs, soms af
gewisseld met romantische,
gevoelige nummers, ten ge-
John Cale ...Duivel
uitdrijven
- FOTO ARCHIEF DE STEM
hore. „Muziek maken is een
manier van duivel uitdrij
ven voor mij", zegt hij zelf.
„Ik maak muziek om mezelf
en mijn limieten te ontdek
ken".
In 1981 weet Cale platen
maatschappij A&M zo ver te
krijgen dat er weer een
plaat verschijnt: Honi Soit.
Wederom een perfect pro-
dukt, in de stijl van zijn
meesterwerk Helen of Troy.
Het publiek en de platen
maatschappij beslissen an
ders: 'te moeilijk verkoop
baar'. Na een half jaar ligt
de plaat tussen de ramsj.
Steeds is het werk van
Cale een afspiegeling van
zijn persoonlijk leven. Het
jaar 1982 betekent een om
mekeer in zijn tot dan chao
tisch, paranoïde en emotio
neel leven en werk. Weer bij
zijn 'oude' maatschappij Is
land, waar ook Pear, Slow
Dazzle en Helen of Troy uit
kwamen, verschijnt Music
for a new Society. Ingetogen,
hypnotische muziek, die een
perfecte synthese tussen
klassieke en popmuziek is.
En dit jaar is er weer een
plaat van Cale uitgebracht.
Op Caribbean Sunset lijkt
het er op dat de 41-jarige
kunstenaar niet noodzake
lijkerwijs een gekweld en
getergd man moet zijn om
toch indrukwekkende pres
taties te leveren. Caribbean
Sunset geeft bij vlagen het
beeld van John als redelijk
gelukkig mens, die met vak
kundige musici, onder wie
Brian Eno, prachtige rock
muziek maakt. De duivels
van Cale lijken bezworen als
loon voor de angst. Het ope
ningsnummer van CS, Hun
gry for Love, zou met zins
neden als 'you can walk on
water 'cause you're feeling
strong' zelfs op de EO-land-
dag misbruikt kunnen wor
den.
Maar vooral in muzikaal
opzicht klinkt de plaat toch
ook als vanouds. Nog steeds
weet Cale de luisteraar on
verhoeds naar de keel te
vliegen om hem mee te sle
pen, de hoogte of de diepte
in. Nog steeds blikt Cale cy
nisch naar de hem omrin
gende wereld in nummers
als Magazines, Villa Albani
(het Witte Huis) en Modern
Beirut Recital. De rauwe,
dwingende stem van Cale
wordt op deze plaat voorts
begeleid door gitarist Dave
Young, bassist Andy Heer
mans en drummer Dave
Lichtenstein. Met deze band
uit New York trad Cale vo
rig jaar op, onder meer tij-
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
dens het Torhout-Werchter-
popfestival.
Eerder dat jaar had hij
bewezen niet eens een band
nodig te hebben tijdens de
soloconcerten die hij hier
gaf. Zichzelf beurtelings op
gitaar en piano begeleidend
bracht Cale zijn nummers
met een nog grotere kracht
dan wanneer ze door een
band worden gespeeld. Cale
is wel degelijk concertmees
ter geworden.
Tijdens de optredens die
hij in Nederland geeft, vol
gende week woensdag in
Tilburg en vrijdag in Rot
terdam, wordt John Cale
weer door zijn New Yorkse
band vergezeld. Het lijkt er
op dat de belangstelling voor
zijn muziek nu eindelijk toe
neemt. De concerten zijn in
de regel snel uitverkocht. De
BRT, een omroep met nogal
eens oor en oog voor kwali
teit, heeft Caribbean Sunset
inmiddels grijs gedraaid. „Ik
ben er van overtuigd dat ik
gek ben, maar niemand ge
looft me", zei Cale vorig jaar
na zijn optreden in Torhout.
Steeds meer mensen gaan
hem wel geloven, in de we
tenschap dat de gekte van
Cale borg staat voor kwali-
teitsmuziek, zoals die maar
zelden wordt gemaakt.
Ton Boender
DE AGENDA voor de ko
mende weken ziet er als
volgt uit:
Burning Spear, 15 februari
in Utrecht (Vredenburg)
Tina Turner, 17 februari in
Den Bosch (Maaspoort)
John Cale, 22 februari in
Tilburg (Noorderligt) en 24
februari in Rotterdam (Are
na)
Concteau Twins, 17 februari
in Eindhoven (Effenaar)
Kowalski, 25 februari in Til
burg (Noorderligt)
Saxon, 28 februari in Nijme
gen (Vereeniging
Hall Oates, 14 maart in
Den Haag (Congresgebouw)
Joe Jackson, 14 april in Rot
terdam (Ahoy)
Johnny Osbourne, 2 maart
in Rotterdam (Arena) en 3
maart in Eindhoven (Effe
naar)
Fat Gadget, 17 maart in Rot
terdam (Arena) en 22 maart
in Eindhoven (Effenaar)
Billy Cobham, 21 maart in
Rotterdam (Arena) en 24
maart in Den Bosch (Casino)
Simple Minds, 31 maart in
Rotterdam (Ahoy)
Door Anton Theunissen
In 'De Mierenmoordenaar', het
boekje waarmee de zondag in
Parijs overleden Argentijnse
schrijver Julio Cortózar (69)
destijds in Nederland is geïn
troduceerd staan drie mensty
pes beschreven. Eén daarvan
is eigenzinnige beschouwer
'cronopio', Cortózar zelf, zeg
gen al zijn lezers. In zijn laat
ste boeken is deze 'cronopio',
onmiskenbaar weemoedig ge
worden, een man, die kampte
met morele twijfels.
Net als een andere meester
van de Latijns-Amerikaanse
literatuur Jorge Luis Borges
moest Cortózar aan het einde
van zijn leven, waarschijnlijk
uit onvrede met het beeld van
de twijfelaar dat men van hem
had, de man die ondanks zijn
linkse overtuigingen niet wen
ste te kiezen in de revolutio
naire processen in Latijns-
Amerika, zich uitspreken voor
pacifisme en tegen nationalis
me. t
Cortazar werd van een on
partijdige auteur, wiens ver
halen vol zaten met zachtmoe
dige psychologische escapades,
die werden gekanaliseerd door
een strakke vorm en tijdloze
thema's, een politiek schrijver.
Toch bleef veel hetzelfde: zijn
fascinerende stijl, zijn gespar
tel tussen woorden en gedrag,
zijn onmogelijke vondsten.
Cortazar is heel moeilijk te le
zen. Elke zin geldt en te missen
is er geen. Wie ze wil weerge
ven, moet ze geheel over
schrijven. Zij zijn als gebou
wen in de beschrijving waar
van geen steen gemist kan
worden. Juist die dichtheid
maakt ze spannnend.
De meeste verhalen van
Cortózar zijn vrij klein van
omvang. Ze lijken onuitputte
lijk van inhoud. Hij laat de le
zer echt iets ontdekken: met
superieure nederigheid biedt
hij zijn suggesties, ideeën aan.
Bij weinig auteurs worden
elementen van spanning en
verrassing zo vernuftig toege
past. Ze verschuiven vaak de
grenzen van wat wij 'realiteit'
plegen te noemen, raadselach
tig als het leven zelf.
Cortózar moest, zoals Mar-
quez waarschijnlijk, in het po
litiek engagement. De sfeer
van 1968 in Parijs moet hem
hebben aangesproken, zo niet
Laangeslagen. Blijkens inter-
Julio Cortazar. FOTO ANP
views zocht hij met de moed
der wanhoop naar een vorm
om dit openlijk engagement
met zijn literaire opvattingen
in overeenstemming te bren
gen. In 'Boek van Manuel'
(1973) had hij zijn mannelijke
hoofdpersoon bedacht met een
'geforceerde stap in de ge
schiedenis' en vermoedelijk
had hij zichzelf even hard als
zijn lezers dat deden de vraag
gesteld: Wat nu?
Cortózar meende, dat de re
volutie in Latijns-Amerika
een nieuwe, zuivere taal nodig
had als een soort paard van
Troje tegen de ellendige dicta
toren. Hij zei het in 1979 zo:
„De wapens van Goliath
(tanks, mitrailleurs, martelin
gen etc) zijn machteloos tegen
over de langzame verovering
en bevrijding van een land,
waarbij men gebruik maakt
van een lied, een lithografie,
een sportwedstrijd of een an
thologie van gedichten, waar
in de censors niets aanstootge
vends kunnen vinden, maar
waarin elk woord, elke klank,
elke kleur en elk gebaar een
betekenis heeft die direct tot
het begrip en het hart van het
volk spreekt".
En zo:...„Het volk is deelne
mer en toeschouwer tegelijk
van deze langzame maar on
stuitbare verovering, van deze
strijd waarin men de meest
ergerlijke tactieken gebruikt
voor degenen die alleen van
het bestaan van mitrailleurs
en bloed af weten, een strijd
met gelach en poëtische beel
den, schilderijen en theatrale
replieken, folklore en gedich
ten, waar de liefde en de hel
dere hemel spreken in naam
van de vrijheid, menselijkheid
en democratie".
Vlak voor zijn dood is zijn
vaderland tot die democratie
teruggekeerd en zijn boeken
kunnen nu in zijn vaderland
eindelijk gelezen worden.
GOES
Grandtheater - 20 u.
Schatjes, 12 j.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Life of Brian, a.l.
20 u. Sophies choice, 16 j.
20 u. Enter the dragon, 12 j.
20 u. Heisser als lava, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Een zwoele zomertrip, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Gejaagd door de wind, 12 j.
20 u. Even en oneven, a.l.
VLISSINGEN
Alhambral - 20 u.
Yab Yum op stelten.
Alhambra2 - 20 u.
Les uns et les autres.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14,16.30,19en
21.30 u. Gorky park.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 uTable for five.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Staying alive.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. The twilight zone.
Odeon - 14,16,18.20 en 22
u. First desires.
Rubens - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. The day after.
Slnjoor - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Jaws, deel 3.
Quellln I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. De leeuw van
Vlaanderen.
Quellln II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Yout ticket is no longer
valid.
Quellln III - 12,14,16,18,20
en 22 u. De verraderlijke lippenb-
stift.
Astra - 12,14,16,18,20 en
22 u. Kentucky fried movie,
Astrld - 12,14.10 en 16.30 u.
Sneeuwwitje en de zeven dwer
gen (Ned.). 18.40 en 20.50 u.
Eng. versie.
Capltole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. The lady in red.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Confessions from a holiday
camp.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Les comperes.
Ambassades-Club I - 12,15,
18 en 21 u. For those I loved.
Ambassades-Club II - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30u.
The king of comedy.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Garcon.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Le margi
nal.
Festa - 13,15,17 en 21 u.
First blood-Rambo.
Brabo - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Xtro.
Tljl - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. War games.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Carmen.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
20 u. Friday the 13th deel 3.
22.30 u. Le beau marriage.
Guldenvlies 2
20 u. Enigma.
22.30 u. Table for five.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Go for it.
Memllng
20 u. Staying alive.
Rembrandt
19 u. Sneeuwwitje.
21 u. Revenge of the ninja.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
The day after.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Heat and dust.
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Friday the 13th.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
De leeuw van Vlaanderen.
5 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Het Osterman weekend,
6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
War games.
7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
An officer and a gentleman.
8 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Days of heaven.
9 - 15,17.30 en 20 u. Never
say never again.
10 - 15,17.30 en 20 u. Staying
alive.
11 - 20 en 22.30 u. Having it all.
12 - 20 en 22.30 u. Gallipoli.
KLOOSTERZANDE
Reizende Man - 13.30 u.
schieting voor bejaarden.
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehul-
s - Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto „Wè stelt dó noe
voo?". Geop. tijd. kantooruren.
OOSTBURG
Atelier Oudestad 66, Oude-
stad 64-66 - Werken van Jan
Verschoore. Geop. di.t/m za.
10-12 en 14-18 u.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendijk
15 - Nieuwjaarstentoonstelling
„5 jaar Galerie Marquis". Geop
woe. t/m zat. 13.30-17.30 u.
zond. 14-17 u.
Van een onzer verslaggevers
BERGEN OP ZOOM- Uit een
literair jongerenblad in Ber
gen op Zoom ontstond in de
zeventiger jaren een in zijn
soort belangrijke uitgeverij
met de naam WEL. Aan de ba
sis hiervan stonden drie West
branders: Frans Mink, Adrie
van Zielst en Bert Bevers. Bij
het 10-jarige bestaan kwam er
een mooi verzorgd gedenk
boek uit, waarvan de titel 'Le
vend en Wel' duidt op een goe
de stand van zaken.
Er zijn nog nooit zoveel tijd
schriften, niet-commerciële
uitgeverijen, literaire clubs
etc. opgericht als in de voor
bije jaren. Maar er zijn er ook
nog nooit zoveel doodgebloed,
aldus Mona la Maitre in het
voorwoord. Toch heeft WEL
altijd geweigerd subsidie aan
te vragen, terwijl ook de
auteurs nooit in de kosten
hebben bijgedragen. En dat bij
een produkt waar vrijwel nie
mand op zit te wachten, aldus
Mona.
De fondslijst vermeldt nu de
uitgave van in totaal 65 bun
dels met gedichten. In deze
uitgave van Leven en Wel, die
25,- kost, is een bloemlezing
met diverse dichters(met bi
bliografische gegevens) uit de
jaren 1973-1983 ondergebracht.
NEW YORK (DPA) - „Ik
was zo met stomheid ge
slagen, dat ik niet eens een
hoge c kon uitbrengen",
vertelde de Amerikaanse
operazangeres Muriel Cos-
ta-Greenspon in New
York, toen zij hoorde dat ze
1,7 miljoen dollar in de lo
terij had gewonnen. Vol
gens een woordvoerder
van de staatsloterij van
New York is zij de eerste
operazangeres ter wereld
die in een loterij in de
hoofdprijzen is gevallen.
De mezzospraan die is
verbonden aan de New
York City Opera krijgt het
bedrag in 20 jaarlijkse ter
mijnen uitbetaald. Na af
trek van de belasting komt
dat neer op 66.000 dollar
per jaar.
■aCjspi [ssi[9p
'taiëd aapuo atseC 'jaza uba dot 'Japijqas naojq
'Cijappqos do jeeq 'aapjiqos jaoA 'jeeqas
'sjjuii pueq 'uaAoqstqoar uauats :3uissoido