tcoursl
e
TRACTION AVANT 50 JAAR OUD:
oudt
tlioiis
eVoBo
erneuzen
mS ROUTE
VW Jetta: anders en ruimer
iJaguar
mogelijk
naarGM
Mazda wijzigt
topmodel 929
Volvo met
740 in
programma
KORT
NIEUWS
Nieuwe
Lancer
I OP WEG
;rgadering
n KNAU
De winter.
Poppen
Aletta
Oranjemuziek
Artis
Geschiedenis
Stoom
Glas
U.DAG10 FEBRUAR11984
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
flewerker
irdt zaterdag 11 februari I
louden voor paarden en I
de landelijke rijvereni.l
chte van Indoor Vlaan.l
gehalveerd. Dit komij
nu niet van de partij!
rijsrijders' kan echter iB I
worden.
Tragedie en succes van André Citroën
>per van dit indoor-sej.
acqueline de Winter met
1 van Walcheren ont-
De meeste belangstel,
aat nu uit naar de ver.
tgen van Irene Bekius
"andra van Jacoba van
;n, Ilse Swets met Li
r en Ellen de Bliek met
i, allebei van Luctor ei
>o.
jle rubriek M-klas paar.
illen de kaarten snel ge.
zijn met slechts vijl
naties aan het vertrek,
papieren zijn hier in
n van Mariska de Badts
lergirac van Luctor et
»o en Piet Huige met Sa-
van De Weelruiters.
de Z-categorie paarden
de huidige indoorkam-
Albert Vermue met
toui Deux van De Weel-
s als de te kloppen man.
an op vinnige tegenstand
ien van Lauries Boon-
met Vident van De
jwse Ruiters, Frank
jennincx met Wendy van
en Hans de Zeeuw met
i van De Zwinruiters,
e rubrieken gaan over
ts één manche, met in-:
noodzakelijk, een barra-
i het middagprogramma
r wel twee aantrekkelij-
ibrieken extra, te weten
rchtspringen voor de L-
jn pony's en paarden en
essief springen voor de
en M en Z.
t parkoers is opgezet door
ekende parkoersbouwer
n den Exter uit Kortgene
Is juryleden in manege
ette fungeren Matty van
n uit Axel en Jan de Feij
t Hulst.
door Jack Arentsen
AMSTERDAM - Vijftig jaar geleden: aan de
Quai de Javel in Parijs wordt de nieuwe autofa-
briek van André Citroën geopend.
Terwijl het werk de laatste 5 maanden rustig
was doorgegaan, braken slopers de oude gebou
wen op het 30000 vierkante meter grootte ter
rein af, terwijl anderen bezig waren om op de
zelfde grond een fabriek te plaatsen die in totaal
120 .000 vierkante meter ging vullen.
André Citroën vierde ech- die niet alleen voorwielaan-
ter op dat moment geen
feest. Hij had andere zorgen
aan zijn hoofd. Niet alleen
was hij de laatste jaren iets
te driftig met zijn geld om
gesprongen, waardoor hij
veel geld had moeten lenen
om de prestige-strijd met
Louis Renault aan te kun
nen, maar gelijktijdig zat de
Fransman ook opgescheept
met andere problemen.
Tijdens een reis naar
Amerika had Citroën in 1932
kennis gemaakt met de
Cord, een produkt van Hen
ry Ford. Een relatief lichte
wagen die op de voorwielen
werd aangedreven. 'Wan
neer wij een dergelijke auto
in Parijs kunnen bouwen,
dan zijn we in de slag met
Renault en Peugeot weer
enkele stappen voor', moet
André Citroën gedacht heb
ben. Hij was al eerder in
Frankrijk begonnen met de
produktie van een lichte
goedkope auto, maar onder
tussen hadden zijn Franse
concurrenten langzaam
maar zeker de achterstand
ingelopen.
Er moest dus een nieuwe
wagen komen. En dit on
danks alle financiële proble
men waarmee André te ma
ken had. De opdracht aan
constructeur André Lefeb-
vre was simpel, maar moei
lijk uitvoerbaar: „Ontwik
kel een goedkope lichte auto,
drijving heeft en beschikt
over een automatische ver
snellingsbak, maar die zich
uiterlijk ook duidelijk moet
onderscheiden van alle an
dere typen. Daarnaast moet
de auto binnen 2 jaar klaar
zijn".
Lefebvre stond voor een
bijna onmogelijke opgaaf.
Opvallend was de wagen
wel te maken. De carrosse
rielij n werd breed en erg
laag. Daarnaast ontbraken
voor de eerste maal bij een
auto in serieproduktie, de
treeplanken. Maar de auto
matische versnellingsbak
bezorgde de constucteurs
grote moeilijkheden. Geen
enkele 'bak' overleefde de
test-periode. Maar toch wil
de André Citroën vasthou
den aan het jaar 1934 voor de
nieuwe kreatie. In februari
1934 stond de nieuwe wagen
danook in de ontwikkelings
afdeling klaar. Opvallend
van buiten, maar... on
bruikbaar op de weg: er zat
geen versnellingsbak in.
Geen enkele 'bak' voldeed
aan de eisen van de makers.
Maar André Citroën wilde
zijn gezicht niet verliezen.
„De wagen gaat in produk
tie, dan maar met een gewo
ne versnellingsbak", com
mandeerde hij zijn ontwik
kelingsmensen. In het voor
jaar van 1934 was het zover:
de 7CV kwam uit de nieuwe
fabriek en werd verkocht.
De 'Traction Avant' werd het begin en het einde van de grote naam van André Citroën in de autowereld.
De verkopers waren niet
gelukkig met de wagen: de
lage lijn sprak volgens hen
niet aan, het ontbreken van
de treeplanken was een le
lijke misser, terwijl de gek
ke trekstang in het dash
board, die als versnellings-
handle fungeerde, was vol
gens hen het allergrootste
lachertje.
De kopers reageerden
echter anders. De 7 CV ging
als een warm broodje over
de toonbank; ondanks de ve
le technische mankementen
die de wagen vertoonde
(veroorzaakt door het feit
dat de ontwikkeling niet
meer dan 13 maanden had
mogen duren) kreeg de
'creatie van André Lefebvre
spoedig de naam 'Traction
Avant'.
Van de wagen zou in 1934
een complete serie op de weg
verschijnen: naast de gewo
ne Berline 7A, ook nog de
sportieve versie de 'Road
ster' 7S, de Faux cabriolet
11L en de Familiale 11, een
tegenwoordige stationwa
gen. De Traction Avant
werd een begrip en ging een
erg lang leven tegemoet.
Dat kon niet gezegd wor
den van André Citroën. De
man had de voorgaande ja
ren te veel hooi op zijn vork
genomen. Daarnaast was hij
ook niet altijd even goed met
de centjes omgespongen. Dat
leidde er toe dat hij in steeds
grotere financiële proble
men kwam. Uiteindelijk
kreeg hij nergens meer kre
diet. De gebroeders Miche-
lin, die hem al eerder uit het
financiële moeras hadden
getrokken, wilde Citroën
nog wel helpen, maar slechts
op één voorwaarde: zij be
slisten wat er wel of niet
mocht gebeuren.
André Citroën was zijn
fabriek toen - in het voor
jaar 1934 - in feite al kwijt.
Een kleine schuldeiser vroeg
eind 1934 zijn faillissement
aan. Op 21 december sprak
de Parijse handelsrechtbank
het vonnis over Citroën uit.
Enkele maanden later stierf
Citroën op 57-jarige leeftijd.
Het leven van de Traction
Avant ging door. Zelfs tot 25
juli 1957. Toen kwam de
770.000 'Avant' van de pro-
duktieband. Met het bordje
'Fin' op de plaats waar de
nummerplaat moet zitten en
met een bloemetje op de
voorruit. De wagen werd
zonder feestelijke vertoning
bij een klant in Saint-Malou
afgeleverd. Het leven van de
Traction Avant leek afge
sloten: de in 1955 gelanceer
de DS 19, de eerste 'snoek',
moest de plaats gaan over
nemen.
En dat lukte, maar.de
'Traction Avant' zal in de
geschiedenisboeken van de
auto wel altijd een heel spe
ciale plaats blijven innemen.
werker
niging St.-Aloy biedt de
aantrekkelijk zomerpro-
>mend seizoen op het pro-
Nederland die van goede
tasdag, 24 april, over een
n.
et Spaanse avontuur kan
:n uit apparatement, hotel
imping. Belangstellenden
deze evenementen kun-
:ontact opnemen met Re-
lagnus in Graauw of Leo
linu in Axel, die voor
ten de routes heeft uitge-
[n verband met de te be
ken hotelaccommodatii
ten voor half februari
remers aan de Ronde van
erland bekend zijn.
Het kilometervretertje van Daihatsu vorige week gekiekt
-deBelgische wegen.
onze atletiekmedewerker
ELLE - Donderdag 16 If
ri houdt de afdeling Zee
van de KNAU de jaar-
e algemene vergaderto!
Caisson te Kapelle.
iast de gebruikelijke pun-
tullen de waarderingsecn-
len voor de jeugd, de pres-
-/verdienste-bekers en de
de Munck-beker worden
ereikt. Bij de bestuursver-
ng is de heer J. Vuijk af-
end en herkiesbaar.
adering begint om kwart
zeven.
m onze sportmedewerket
tNEUZEN - In sporthal
iantje werden de halve
is van de bekerwedstrijd6®
de Terneuzense bedrij»'
eybalcompetitie gesp®
aatste vier ploegen waj6®
tweeklassers.
AO 1 versloeg met ge''™
schil Roelofs 2 met 2-1
15-13 8-2). Bravenboer
eers had weinig
PSV 3, 3-0 (16-14 15-7 V
)e twee winnaars ontnio^
elkaar in de finale die
il wordt gespeeld,
mdat 17 april, de laatï.
ïldag van de BeVoh®
ar vier wedstrijden I
eld moeten worden en
velden beschikbaar war®
deze wedstrijden nu ve
-ld.
agen: Eerste klas: Promenade I
1 0-3. Tweede klas: OSV ,g,|
r 0-3 Derde klas: Rabo-WieK*
'ierde klas: Gemeente 3-Dees j
ndschappelijk: Hoop-Promen®^,
5terbanden-Gemeente 13-1. D® J
enrustcollege 1 2-1, Attack-P®
ofs 1-Verstraeten Verbrug6
Promenade 1-Dees 1 2-1.
11-2, Neckermann 1-Zeldenrus
1 1-3, Neckermann 1-PromeO0
Douane 1-Roelofs 1 2-1.
ezer dagen toert over de Ne-
rlandse wegen een opmer-
ilijk dieseltje dat er, blijkens
enorme kilometerteller die
i het dak gemonteerd is, al
iel wat kilometers op heeft
tten. Het is een Daihatsu
larde Diesel die op 1 sept em
ir van het vorig jaar aan een
jmerkelijke opdracht begon:
6.000 kilometer afleggen met
'veel mogelijk berijders on-
ir alie denkbare omstandig-
den.
De rit begin in Japan, waar
61 3-cylinder dieseltje in 117
'gen 70.000 kilometer afleg-
6: na 70 'rondjes Japan'
aarin 1100 berijders 1.8 maal
6 omtrek van de aarde weg-
«en. Regen, zon, hitte, snel-
egen, steden, bergen, sneeuw
1 extreme koude konden het
dieseltje niet deren. Het ge
middelde brandstofgebruik
tijdens de test bedroeg bijna 1
op 15, terwijl naast het norma
le periodieke onderhoud alleen
de banden werden vervangen.
Vervolgens werd de Chara
de naar Europa overgevolgen
waar hij de resterende 30.000
kilometer vol zal moeten ma
ken.
De teller staat intussen op
bijna 80.000 kilometer. Daihat
su Holland dient er in tien da
gen minstens 5000 kilometer
aan toe te voegen, een tempo
dat ongeveer overeenkomt
met 180.000 kilometer per jaar.
Deze opdracht wordt door 24
verschillende chauffeurs van
verschillende dealers afgelegd.
Zij plaatsen hun naam en
handtekening in het alsmaar
dikker wordende logboek.
LONDEN - British Leyland
overweegt dochter Jaguar te
verkopen aan General Motors.
De eerste besprekingen over
de verkoop hebben reeds
plaats gevonden. De Britse re
gering (BL is een staatsbe
drijf) wil Jaguar kwijt, omdat
men vindt dat deze exclusieve
wagen thuis hoort in een par
ticuliere onderneming.
Op dit moment denken de
Britten het merk gemakkelijk
van de hand te kunnen doen.
Voor het eerst sinds jaren
heeft Jaguar weer vrij gunsti
ge verkoopcijfers. De omzet
steeg zodoende naar 2,44 mil-
jard gulden. Op de Ameri
kaanse markt werden in 1983
18.815 Jaguars afgezet.
DEN HAAG - Mazda heeft het
topmodel, de 929 Sedan, in een
nieuw pak gestoken.
De meest ingrijpende wijzi
ging is de toepassing van een
nieuw ontwikkelde 4-cilinder
motor, die de wagen tot hoge
re prestatie in staat stelt.
Ook uiterlijk zijn talrijke
details gewijzigd, zoals een
andere grille, grotere koplam
pen en achterlichten en o.a. in
carrosserie-kleur gespoten
bumpers.
De Mazda 929 kan voorzien
worden van een systeem
waardoor automatisch de
schokdempers worden afge
steld. Hiermee is het mogelijk
de hardheid van de schok
dempers te wijzigen, of bij een
zelf in te stellen snelheid, al
leen de voordempers te ver
harden, wat de stabiliteit bij
hoge snelheden op een hoger
niveau brengt.
De prijzen van de nieuwe
Mazda 929 zijn: DX-uitvoe-
ring ƒ29.995.-; LTD-versie
33795.- en LTD met A.A.S.-
systeem 36.745.-.
BEESD - Tussen de 240 en de
prestige-wagen 760 GLE,
heeft Volvo een nieuw model
geplaatst: de 740 GLE.
Uiterlijk en in het interieur
zijn er maar weinig verschil
len tussen de 760 en de 740. De
nieuwe Volvo, en dat verraadt
al de type aanduiding GLE,
heeft erg veel luxe van het
topmodel, die in de goedkoop
ste uitvoering zo'n ƒ66.000,-
kost. De laagst geprijsde 740
GLE heeft men voor een be
drag van ƒ49.170,- voor de
deur staan.
Onder de motorkap zit het
grootste verschil. De Volvo 740
beschikt over een vier cilin
dermotor met een inhoud van
2316cc, die maximaal 131
paardenkrachten kan leveren.
De prestaties van de kracht
bron gezien worden: topsnel
heid 182 km/u en van 0 naar
100 km/u in nog geen 11 secon
den.
Japan heeft in 1983 bijna
5,7 miljoen auto's geëxpor
teerd, slechts 1,4 procent
meer dan in 1982. Volgens
het Japanse verbond van
autoproducenten is die ge
ringe omvang van de toene
ming het gevolg van de vrij
willige matiging die de de
autofabrikanten bij hun ex
port betrachten.
Aan de EG werden het af
gelopen jaar door Japan
916.187 voertuigen geleverd,
17,9 procent meer dan in het
jaar ervoor.
Voor het moderniseren
van de fabriek in Rüssels-
heim en het ontwikkelen
van nieuwe modellen, heeft
Opel voor de komende 5 jaar
een bedrag van 7,4 miljard
Duits Mark beschikbaar.
Op de Britse automarkt
doen de eigen merken het
goed. Met 174.000 stuks was
in 1983 de Ford Escort de
meest gekochte auto. Daarna
volgden: Ford Sierra 159.000,
de Austin Metro, de Vaux-
hall Cavelier en de Ford
Fiesta. Op de 10de plaats
komt de Volvo 300.
is nog lang niet over. De tem
peraturen dalen weer, maar het
weer wordt wel wat rustiger. Van
daar dat er best gelegenheid is om
er eens tussenuit te trekken.
Drie weken lang, t/m 2 maart,
wordt in het Veluws Museum te
Harderwijk een tentoonstelling ge
houden met als thema 'De pop en
haar geschiedenis'. De openings
tijden zijn van maaandag t/m vrij
dag 9-12,14-17 uur. Zaterdag is
de tentoontelling ook open op de
ze tijden, met stoffen, materialen
en boeken voor en over het pop-
penmaken.
'Een eeuw sinds Aletta' is de der
de tentoonstelling in korte tijd over
vrouwenleven in vroeger tijden.
Onderwerp is de positie van de
eerste vrouwelijke arts, Aletta Ja
cobs (1854-1929) en de vrouwelij
ke arts van nu. Deze tentoonstel
ling is t/m 25 maart in het Arnhem
se Gemeentemuseum te zien.
In het herdenkingsjkaar van de
dood van Willem van Oranje wordt
zaterdag ook muziek uit die tijd ten
gehore gebracht, onder meer door
Camerata Trajectina te Doorn.
Plaats: de NH-kerk in de Doornse
Dorpsstraat, aanvang 20.15 uur.
Het programma heet 'Muziek van
Ketters en Papen', satirische liede
ren, instrumentale composities uit
de tijd van de godsdiensttwisten.
Wie nog even van een schitteren
de bloemenpracht wil genieten
kan nog terecht t/m 19 februari in
de Amsterdamse Artis. Daar wordt
de Flora Exotica gehouden. Tien-
duiznden tropische bloemen en
planten zijn daar verzameld.
In de 'Atlas van Stolk' is t/m mei te
zien wat de 18e eeuwse Simon
Fokke aan illustraties maakte bijv.
voor Wagenaars Vaderlandsche
Historie, de Nederlandsche Jaer-
boeken en de Historische, Geo
grafische Konst- en Reisalmanch.
Te bezoeken van dinsdag t/m za
terdag 10-17 uur en op zondag
van 11-17 uur.
Zondag krijgt de 3e 'Stoomdag'
z'n beslag in het Autrotron te Dru
nen. Amateurs uit Nederland, Bel
gië en Engeland brengen daar hun
produkten bijeen, stoomtreintjes
rijden door het museum en op een
van de binnenplaatsen is plenty li
teratuur en tekenwerk ter inzake.
Van 11 tot 17 uur.
Het Kasteel te Dussen in het Land
van Heusden en Altena biedt on
derdak aan een expositie 'glas',
die zowel experimenteel glas, ge-
bruiksglas en werk met een monu
mentaal krakter omvat. De ten
toonstelling is open op 1112,18
en 19 februari van 14-17 uur
DE Stoomdag in Drunen was vorig jaar een spectaculair
gebeuren. - fotoautotron
SASSENHEIM - Ondanks het
feit dat de Mitsubishi Lancer
F pas ruim een jaar geleden
voor het eerst in ons land ver
scheen, verschijnt binnenkort
al een nieuwe versie van deze
Japanner.
Ook de nieuwe Lancer is op
basis van de Colt, die eveneens
een andere, moderne 'jas'
krijgt, gebouwd. Bij de Lan
cer, die eind maart mogelijk al
in de showroom staat, kan een
keuze worden gemaakt uit 1,2
of 1,5 benzinemotoren of een
1,8 liter diesel. De 1,2 liter
wordt gekoppeld aan een 4- of
een 5-versnellingsbak. Voor
de 1,5 liter komt ook een auto
maat beschikbaar.
LEUSDEN - Niet alleen op
papier (de technische gege
vens en de afmetingen) is de
Volkswagen Jetta, die begin
maart in prouktie komt, een
andere auto geworden.
Ook tijdens het rijden
vallen grote verschillen met
het voorgaande model op. De
Jetta is een volwassen 4-
persoonswagen geworden.
Door het vergroten van de
buitenafmetingen (12 cm
langer en 5,5 cm breder) is
bij de Jetta in het interieur
een zee van ruimte ontstaan.
Niet alleen voor degenen die
op de voorstoelen zitten,
maar ook voor de passagiers
op de achterbank.
En als men veel behoefte
heeft aan bagageruimte, dan
voldoet de Jetta zelfs aan de
meest extreme wensen voor
een bezitter van een perso
nenwagen in deze klasse.
Zelfs als een LPG-tank in de
kofferbak wordt gemon
teerd, blijft er ruimte over
om een grote hoeveelheid
spullen mee te nemen.
De Jetta doet in geen en
kel opzicht herinneren aan
een auto die er een 'staart'
heeft bij gekregen. Op de
weg gedraagt de wagen zich
als een produkt dat van
huis-uit is ontwikkeld om
als auto met conventionele
lijnen door het leven te
gaan.
Gedurende de korte
proefritten met de Jetta's
(zowel met benzine- als die
selmotoren) viel om te be
ginnen het echt neutrale ge
drag op. De achteras van de
Jetta kan de extra druk en
wrijving gemakkelijk aan.
Het wegcontact blijft uitste
kend behouden; de bestu
ring blijft ook in scherpe
bochten erg aangenaam. En
dat komt omdat de achter
kant van de wagen geen en
kele maal de neiging heeft
om op een overdreven ma
nier uit te breken.
De Jetta heeft een solide,
betrouwbaar en voorspel
baar rijgedrag. De drie ben
zinemotoren (van 1,3 tot 1,8
liter) en de twee diesels (1,6
liter met of zonder turbo)
sluiten - al naar de smaak
van de rijder goed aan bij
het karakter van de chauf
feur. Niet alleen kan men
erg sportief (dus fors) rijden,
maar door het grote rij- en
wegcomfort dat de wagen
ook biedt, is deze VW met
een gerust hart in te delen in
de klasse van moderne reis
wagens. Dit laatste geldt ze
ker voor de diesel met tur
bo-motor.
Exacte metingen konden
nog niet worden gedaan,
maar dat de 1,3 liter benzi
nemotor een top van rond
150 km/u haalt, staat wel
vast. Daarnaast wees de
brandstof verbruiksmeter in
de 1,8 liter Jetta Carat (de
duurste uitvoering) aan, dat
het gemiddeld verbruik tij
dens een ruim 200 km lange
rit, boven de 1 op 11 lag. De
diesel, met een verbruik van
bijna 1 op 13, sprong er nog
een stuk zuiniger uit.
Auto's kunnen nog zo
Met de Jetta volgt VW de weg die met de vernieuwde Pas
sat en de Golf is ingeslagen: groter en dus ruimer.
mooi en nog zo prettig rijden
en erg veel ruimte hebben,
de prijzen zijn in de regel
bepalend of een model wel
of niet aanslaat. Importeur
Pon is van plan om de goed
koopste Jetta (met de 1,3 li
ter motor) in de prijsklasse
rond ƒ20.500.- te gaan
plaatsen.
Omdat VW deze auto als
concurrent wil zien van b.v.
de BMW 316/ 318-serie, zal
de prijs voor de 1,8 liter uit
voering (met 2 deuren), ruim
onder de 2(f.000.- komen;
de eerste voorzichtige prijs-
telling voor de Jetta 1,8 liter
ligt op ƒ26.500.
De aller
duurste Jetta, de 1,8 liter Ca
rat (met elektrisch bedien-
bare ramen, stuurbekrachti
ging, centrale deurvergen-
deling etc.) komt dik in de
buurt van 35000,-.