tcoursl e TRACTION AVANT 50 JAAR OUD: oudt tlioiis eVoBo erneuzen mS ROUTE VW Jetta: anders en ruimer iJaguar mogelijk naarGM Mazda wijzigt topmodel 929 Volvo met 740 in programma KORT NIEUWS Nieuwe Lancer I OP WEG ;rgadering n KNAU De winter. Poppen Aletta Oranjemuziek Artis Geschiedenis Stoom Glas U.DAG10 FEBRUAR11984 T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN flewerker irdt zaterdag 11 februari I louden voor paarden en I de landelijke rijvereni.l chte van Indoor Vlaan.l gehalveerd. Dit komij nu niet van de partij! rijsrijders' kan echter iB I worden. Tragedie en succes van André Citroën >per van dit indoor-sej. acqueline de Winter met 1 van Walcheren ont- De meeste belangstel, aat nu uit naar de ver. tgen van Irene Bekius "andra van Jacoba van ;n, Ilse Swets met Li r en Ellen de Bliek met i, allebei van Luctor ei >o. jle rubriek M-klas paar. illen de kaarten snel ge. zijn met slechts vijl naties aan het vertrek, papieren zijn hier in n van Mariska de Badts lergirac van Luctor et »o en Piet Huige met Sa- van De Weelruiters. de Z-categorie paarden de huidige indoorkam- Albert Vermue met toui Deux van De Weel- s als de te kloppen man. an op vinnige tegenstand ien van Lauries Boon- met Vident van De jwse Ruiters, Frank jennincx met Wendy van en Hans de Zeeuw met i van De Zwinruiters, e rubrieken gaan over ts één manche, met in-: noodzakelijk, een barra- i het middagprogramma r wel twee aantrekkelij- ibrieken extra, te weten rchtspringen voor de L- jn pony's en paarden en essief springen voor de en M en Z. t parkoers is opgezet door ekende parkoersbouwer n den Exter uit Kortgene Is juryleden in manege ette fungeren Matty van n uit Axel en Jan de Feij t Hulst. door Jack Arentsen AMSTERDAM - Vijftig jaar geleden: aan de Quai de Javel in Parijs wordt de nieuwe autofa- briek van André Citroën geopend. Terwijl het werk de laatste 5 maanden rustig was doorgegaan, braken slopers de oude gebou wen op het 30000 vierkante meter grootte ter rein af, terwijl anderen bezig waren om op de zelfde grond een fabriek te plaatsen die in totaal 120 .000 vierkante meter ging vullen. André Citroën vierde ech- die niet alleen voorwielaan- ter op dat moment geen feest. Hij had andere zorgen aan zijn hoofd. Niet alleen was hij de laatste jaren iets te driftig met zijn geld om gesprongen, waardoor hij veel geld had moeten lenen om de prestige-strijd met Louis Renault aan te kun nen, maar gelijktijdig zat de Fransman ook opgescheept met andere problemen. Tijdens een reis naar Amerika had Citroën in 1932 kennis gemaakt met de Cord, een produkt van Hen ry Ford. Een relatief lichte wagen die op de voorwielen werd aangedreven. 'Wan neer wij een dergelijke auto in Parijs kunnen bouwen, dan zijn we in de slag met Renault en Peugeot weer enkele stappen voor', moet André Citroën gedacht heb ben. Hij was al eerder in Frankrijk begonnen met de produktie van een lichte goedkope auto, maar onder tussen hadden zijn Franse concurrenten langzaam maar zeker de achterstand ingelopen. Er moest dus een nieuwe wagen komen. En dit on danks alle financiële proble men waarmee André te ma ken had. De opdracht aan constructeur André Lefeb- vre was simpel, maar moei lijk uitvoerbaar: „Ontwik kel een goedkope lichte auto, drijving heeft en beschikt over een automatische ver snellingsbak, maar die zich uiterlijk ook duidelijk moet onderscheiden van alle an dere typen. Daarnaast moet de auto binnen 2 jaar klaar zijn". Lefebvre stond voor een bijna onmogelijke opgaaf. Opvallend was de wagen wel te maken. De carrosse rielij n werd breed en erg laag. Daarnaast ontbraken voor de eerste maal bij een auto in serieproduktie, de treeplanken. Maar de auto matische versnellingsbak bezorgde de constucteurs grote moeilijkheden. Geen enkele 'bak' overleefde de test-periode. Maar toch wil de André Citroën vasthou den aan het jaar 1934 voor de nieuwe kreatie. In februari 1934 stond de nieuwe wagen danook in de ontwikkelings afdeling klaar. Opvallend van buiten, maar... on bruikbaar op de weg: er zat geen versnellingsbak in. Geen enkele 'bak' voldeed aan de eisen van de makers. Maar André Citroën wilde zijn gezicht niet verliezen. „De wagen gaat in produk tie, dan maar met een gewo ne versnellingsbak", com mandeerde hij zijn ontwik kelingsmensen. In het voor jaar van 1934 was het zover: de 7CV kwam uit de nieuwe fabriek en werd verkocht. De 'Traction Avant' werd het begin en het einde van de grote naam van André Citroën in de autowereld. De verkopers waren niet gelukkig met de wagen: de lage lijn sprak volgens hen niet aan, het ontbreken van de treeplanken was een le lijke misser, terwijl de gek ke trekstang in het dash board, die als versnellings- handle fungeerde, was vol gens hen het allergrootste lachertje. De kopers reageerden echter anders. De 7 CV ging als een warm broodje over de toonbank; ondanks de ve le technische mankementen die de wagen vertoonde (veroorzaakt door het feit dat de ontwikkeling niet meer dan 13 maanden had mogen duren) kreeg de 'creatie van André Lefebvre spoedig de naam 'Traction Avant'. Van de wagen zou in 1934 een complete serie op de weg verschijnen: naast de gewo ne Berline 7A, ook nog de sportieve versie de 'Road ster' 7S, de Faux cabriolet 11L en de Familiale 11, een tegenwoordige stationwa gen. De Traction Avant werd een begrip en ging een erg lang leven tegemoet. Dat kon niet gezegd wor den van André Citroën. De man had de voorgaande ja ren te veel hooi op zijn vork genomen. Daarnaast was hij ook niet altijd even goed met de centjes omgespongen. Dat leidde er toe dat hij in steeds grotere financiële proble men kwam. Uiteindelijk kreeg hij nergens meer kre diet. De gebroeders Miche- lin, die hem al eerder uit het financiële moeras hadden getrokken, wilde Citroën nog wel helpen, maar slechts op één voorwaarde: zij be slisten wat er wel of niet mocht gebeuren. André Citroën was zijn fabriek toen - in het voor jaar 1934 - in feite al kwijt. Een kleine schuldeiser vroeg eind 1934 zijn faillissement aan. Op 21 december sprak de Parijse handelsrechtbank het vonnis over Citroën uit. Enkele maanden later stierf Citroën op 57-jarige leeftijd. Het leven van de Traction Avant ging door. Zelfs tot 25 juli 1957. Toen kwam de 770.000 'Avant' van de pro- duktieband. Met het bordje 'Fin' op de plaats waar de nummerplaat moet zitten en met een bloemetje op de voorruit. De wagen werd zonder feestelijke vertoning bij een klant in Saint-Malou afgeleverd. Het leven van de Traction Avant leek afge sloten: de in 1955 gelanceer de DS 19, de eerste 'snoek', moest de plaats gaan over nemen. En dat lukte, maar.de 'Traction Avant' zal in de geschiedenisboeken van de auto wel altijd een heel spe ciale plaats blijven innemen. werker niging St.-Aloy biedt de aantrekkelijk zomerpro- >mend seizoen op het pro- Nederland die van goede tasdag, 24 april, over een n. et Spaanse avontuur kan :n uit apparatement, hotel imping. Belangstellenden deze evenementen kun- :ontact opnemen met Re- lagnus in Graauw of Leo linu in Axel, die voor ten de routes heeft uitge- [n verband met de te be ken hotelaccommodatii ten voor half februari remers aan de Ronde van erland bekend zijn. Het kilometervretertje van Daihatsu vorige week gekiekt -deBelgische wegen. onze atletiekmedewerker ELLE - Donderdag 16 If ri houdt de afdeling Zee van de KNAU de jaar- e algemene vergaderto! Caisson te Kapelle. iast de gebruikelijke pun- tullen de waarderingsecn- len voor de jeugd, de pres- -/verdienste-bekers en de de Munck-beker worden ereikt. Bij de bestuursver- ng is de heer J. Vuijk af- end en herkiesbaar. adering begint om kwart zeven. m onze sportmedewerket tNEUZEN - In sporthal iantje werden de halve is van de bekerwedstrijd6® de Terneuzense bedrij»' eybalcompetitie gesp® aatste vier ploegen waj6® tweeklassers. AO 1 versloeg met ge''™ schil Roelofs 2 met 2-1 15-13 8-2). Bravenboer eers had weinig PSV 3, 3-0 (16-14 15-7 V )e twee winnaars ontnio^ elkaar in de finale die il wordt gespeeld, mdat 17 april, de laatï. ïldag van de BeVoh® ar vier wedstrijden I eld moeten worden en velden beschikbaar war® deze wedstrijden nu ve -ld. agen: Eerste klas: Promenade I 1 0-3. Tweede klas: OSV ,g,| r 0-3 Derde klas: Rabo-WieK* 'ierde klas: Gemeente 3-Dees j ndschappelijk: Hoop-Promen®^, 5terbanden-Gemeente 13-1. D® J enrustcollege 1 2-1, Attack-P® ofs 1-Verstraeten Verbrug6 Promenade 1-Dees 1 2-1. 11-2, Neckermann 1-Zeldenrus 1 1-3, Neckermann 1-PromeO0 Douane 1-Roelofs 1 2-1. ezer dagen toert over de Ne- rlandse wegen een opmer- ilijk dieseltje dat er, blijkens enorme kilometerteller die i het dak gemonteerd is, al iel wat kilometers op heeft tten. Het is een Daihatsu larde Diesel die op 1 sept em ir van het vorig jaar aan een jmerkelijke opdracht begon: 6.000 kilometer afleggen met 'veel mogelijk berijders on- ir alie denkbare omstandig- den. De rit begin in Japan, waar 61 3-cylinder dieseltje in 117 'gen 70.000 kilometer afleg- 6: na 70 'rondjes Japan' aarin 1100 berijders 1.8 maal 6 omtrek van de aarde weg- «en. Regen, zon, hitte, snel- egen, steden, bergen, sneeuw 1 extreme koude konden het dieseltje niet deren. Het ge middelde brandstofgebruik tijdens de test bedroeg bijna 1 op 15, terwijl naast het norma le periodieke onderhoud alleen de banden werden vervangen. Vervolgens werd de Chara de naar Europa overgevolgen waar hij de resterende 30.000 kilometer vol zal moeten ma ken. De teller staat intussen op bijna 80.000 kilometer. Daihat su Holland dient er in tien da gen minstens 5000 kilometer aan toe te voegen, een tempo dat ongeveer overeenkomt met 180.000 kilometer per jaar. Deze opdracht wordt door 24 verschillende chauffeurs van verschillende dealers afgelegd. Zij plaatsen hun naam en handtekening in het alsmaar dikker wordende logboek. LONDEN - British Leyland overweegt dochter Jaguar te verkopen aan General Motors. De eerste besprekingen over de verkoop hebben reeds plaats gevonden. De Britse re gering (BL is een staatsbe drijf) wil Jaguar kwijt, omdat men vindt dat deze exclusieve wagen thuis hoort in een par ticuliere onderneming. Op dit moment denken de Britten het merk gemakkelijk van de hand te kunnen doen. Voor het eerst sinds jaren heeft Jaguar weer vrij gunsti ge verkoopcijfers. De omzet steeg zodoende naar 2,44 mil- jard gulden. Op de Ameri kaanse markt werden in 1983 18.815 Jaguars afgezet. DEN HAAG - Mazda heeft het topmodel, de 929 Sedan, in een nieuw pak gestoken. De meest ingrijpende wijzi ging is de toepassing van een nieuw ontwikkelde 4-cilinder motor, die de wagen tot hoge re prestatie in staat stelt. Ook uiterlijk zijn talrijke details gewijzigd, zoals een andere grille, grotere koplam pen en achterlichten en o.a. in carrosserie-kleur gespoten bumpers. De Mazda 929 kan voorzien worden van een systeem waardoor automatisch de schokdempers worden afge steld. Hiermee is het mogelijk de hardheid van de schok dempers te wijzigen, of bij een zelf in te stellen snelheid, al leen de voordempers te ver harden, wat de stabiliteit bij hoge snelheden op een hoger niveau brengt. De prijzen van de nieuwe Mazda 929 zijn: DX-uitvoe- ring ƒ29.995.-; LTD-versie 33795.- en LTD met A.A.S.- systeem 36.745.-. BEESD - Tussen de 240 en de prestige-wagen 760 GLE, heeft Volvo een nieuw model geplaatst: de 740 GLE. Uiterlijk en in het interieur zijn er maar weinig verschil len tussen de 760 en de 740. De nieuwe Volvo, en dat verraadt al de type aanduiding GLE, heeft erg veel luxe van het topmodel, die in de goedkoop ste uitvoering zo'n ƒ66.000,- kost. De laagst geprijsde 740 GLE heeft men voor een be drag van ƒ49.170,- voor de deur staan. Onder de motorkap zit het grootste verschil. De Volvo 740 beschikt over een vier cilin dermotor met een inhoud van 2316cc, die maximaal 131 paardenkrachten kan leveren. De prestaties van de kracht bron gezien worden: topsnel heid 182 km/u en van 0 naar 100 km/u in nog geen 11 secon den. Japan heeft in 1983 bijna 5,7 miljoen auto's geëxpor teerd, slechts 1,4 procent meer dan in 1982. Volgens het Japanse verbond van autoproducenten is die ge ringe omvang van de toene ming het gevolg van de vrij willige matiging die de de autofabrikanten bij hun ex port betrachten. Aan de EG werden het af gelopen jaar door Japan 916.187 voertuigen geleverd, 17,9 procent meer dan in het jaar ervoor. Voor het moderniseren van de fabriek in Rüssels- heim en het ontwikkelen van nieuwe modellen, heeft Opel voor de komende 5 jaar een bedrag van 7,4 miljard Duits Mark beschikbaar. Op de Britse automarkt doen de eigen merken het goed. Met 174.000 stuks was in 1983 de Ford Escort de meest gekochte auto. Daarna volgden: Ford Sierra 159.000, de Austin Metro, de Vaux- hall Cavelier en de Ford Fiesta. Op de 10de plaats komt de Volvo 300. is nog lang niet over. De tem peraturen dalen weer, maar het weer wordt wel wat rustiger. Van daar dat er best gelegenheid is om er eens tussenuit te trekken. Drie weken lang, t/m 2 maart, wordt in het Veluws Museum te Harderwijk een tentoonstelling ge houden met als thema 'De pop en haar geschiedenis'. De openings tijden zijn van maaandag t/m vrij dag 9-12,14-17 uur. Zaterdag is de tentoontelling ook open op de ze tijden, met stoffen, materialen en boeken voor en over het pop- penmaken. 'Een eeuw sinds Aletta' is de der de tentoonstelling in korte tijd over vrouwenleven in vroeger tijden. Onderwerp is de positie van de eerste vrouwelijke arts, Aletta Ja cobs (1854-1929) en de vrouwelij ke arts van nu. Deze tentoonstel ling is t/m 25 maart in het Arnhem se Gemeentemuseum te zien. In het herdenkingsjkaar van de dood van Willem van Oranje wordt zaterdag ook muziek uit die tijd ten gehore gebracht, onder meer door Camerata Trajectina te Doorn. Plaats: de NH-kerk in de Doornse Dorpsstraat, aanvang 20.15 uur. Het programma heet 'Muziek van Ketters en Papen', satirische liede ren, instrumentale composities uit de tijd van de godsdiensttwisten. Wie nog even van een schitteren de bloemenpracht wil genieten kan nog terecht t/m 19 februari in de Amsterdamse Artis. Daar wordt de Flora Exotica gehouden. Tien- duiznden tropische bloemen en planten zijn daar verzameld. In de 'Atlas van Stolk' is t/m mei te zien wat de 18e eeuwse Simon Fokke aan illustraties maakte bijv. voor Wagenaars Vaderlandsche Historie, de Nederlandsche Jaer- boeken en de Historische, Geo grafische Konst- en Reisalmanch. Te bezoeken van dinsdag t/m za terdag 10-17 uur en op zondag van 11-17 uur. Zondag krijgt de 3e 'Stoomdag' z'n beslag in het Autrotron te Dru nen. Amateurs uit Nederland, Bel gië en Engeland brengen daar hun produkten bijeen, stoomtreintjes rijden door het museum en op een van de binnenplaatsen is plenty li teratuur en tekenwerk ter inzake. Van 11 tot 17 uur. Het Kasteel te Dussen in het Land van Heusden en Altena biedt on derdak aan een expositie 'glas', die zowel experimenteel glas, ge- bruiksglas en werk met een monu mentaal krakter omvat. De ten toonstelling is open op 1112,18 en 19 februari van 14-17 uur DE Stoomdag in Drunen was vorig jaar een spectaculair gebeuren. - fotoautotron SASSENHEIM - Ondanks het feit dat de Mitsubishi Lancer F pas ruim een jaar geleden voor het eerst in ons land ver scheen, verschijnt binnenkort al een nieuwe versie van deze Japanner. Ook de nieuwe Lancer is op basis van de Colt, die eveneens een andere, moderne 'jas' krijgt, gebouwd. Bij de Lan cer, die eind maart mogelijk al in de showroom staat, kan een keuze worden gemaakt uit 1,2 of 1,5 benzinemotoren of een 1,8 liter diesel. De 1,2 liter wordt gekoppeld aan een 4- of een 5-versnellingsbak. Voor de 1,5 liter komt ook een auto maat beschikbaar. LEUSDEN - Niet alleen op papier (de technische gege vens en de afmetingen) is de Volkswagen Jetta, die begin maart in prouktie komt, een andere auto geworden. Ook tijdens het rijden vallen grote verschillen met het voorgaande model op. De Jetta is een volwassen 4- persoonswagen geworden. Door het vergroten van de buitenafmetingen (12 cm langer en 5,5 cm breder) is bij de Jetta in het interieur een zee van ruimte ontstaan. Niet alleen voor degenen die op de voorstoelen zitten, maar ook voor de passagiers op de achterbank. En als men veel behoefte heeft aan bagageruimte, dan voldoet de Jetta zelfs aan de meest extreme wensen voor een bezitter van een perso nenwagen in deze klasse. Zelfs als een LPG-tank in de kofferbak wordt gemon teerd, blijft er ruimte over om een grote hoeveelheid spullen mee te nemen. De Jetta doet in geen en kel opzicht herinneren aan een auto die er een 'staart' heeft bij gekregen. Op de weg gedraagt de wagen zich als een produkt dat van huis-uit is ontwikkeld om als auto met conventionele lijnen door het leven te gaan. Gedurende de korte proefritten met de Jetta's (zowel met benzine- als die selmotoren) viel om te be ginnen het echt neutrale ge drag op. De achteras van de Jetta kan de extra druk en wrijving gemakkelijk aan. Het wegcontact blijft uitste kend behouden; de bestu ring blijft ook in scherpe bochten erg aangenaam. En dat komt omdat de achter kant van de wagen geen en kele maal de neiging heeft om op een overdreven ma nier uit te breken. De Jetta heeft een solide, betrouwbaar en voorspel baar rijgedrag. De drie ben zinemotoren (van 1,3 tot 1,8 liter) en de twee diesels (1,6 liter met of zonder turbo) sluiten - al naar de smaak van de rijder goed aan bij het karakter van de chauf feur. Niet alleen kan men erg sportief (dus fors) rijden, maar door het grote rij- en wegcomfort dat de wagen ook biedt, is deze VW met een gerust hart in te delen in de klasse van moderne reis wagens. Dit laatste geldt ze ker voor de diesel met tur bo-motor. Exacte metingen konden nog niet worden gedaan, maar dat de 1,3 liter benzi nemotor een top van rond 150 km/u haalt, staat wel vast. Daarnaast wees de brandstof verbruiksmeter in de 1,8 liter Jetta Carat (de duurste uitvoering) aan, dat het gemiddeld verbruik tij dens een ruim 200 km lange rit, boven de 1 op 11 lag. De diesel, met een verbruik van bijna 1 op 13, sprong er nog een stuk zuiniger uit. Auto's kunnen nog zo Met de Jetta volgt VW de weg die met de vernieuwde Pas sat en de Golf is ingeslagen: groter en dus ruimer. mooi en nog zo prettig rijden en erg veel ruimte hebben, de prijzen zijn in de regel bepalend of een model wel of niet aanslaat. Importeur Pon is van plan om de goed koopste Jetta (met de 1,3 li ter motor) in de prijsklasse rond ƒ20.500.- te gaan plaatsen. Omdat VW deze auto als concurrent wil zien van b.v. de BMW 316/ 318-serie, zal de prijs voor de 1,8 liter uit voering (met 2 deuren), ruim onder de 2(f.000.- komen; de eerste voorzichtige prijs- telling voor de Jetta 1,8 liter ligt op ƒ26.500. De aller duurste Jetta, de 1,8 liter Ca rat (met elektrisch bedien- bare ramen, stuurbekrachti ging, centrale deurvergen- deling etc.) komt dik in de buurt van 35000,-.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 9