SI! eli ten 'Schatjes': Te weinig humor in originele film over kinderterreur ONTDEK DE VERSCHILLEN Met een kartonnen brilletje kijken naar een haaiebek [uk OPLOSSING PAGINA GIDS 1 I/RIJPAG 10 FEBRUARI 1984 1ILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 HILVERSUM 5 Suske en Wiske: En De Hippe Heksen Kaatje 5 imn Tpie Happie helpt Jan Splinter door de winter 'JAWS'IN 3-D IIHIMIÜ HOOFDSTAD OPERETTE jjuixavt* ui mi/n. plannen door jou niet laten dwars mw, mpellonJh neem hel hevmi over r/MiüAfde hehsies L Vmons praaid de btn- nPowifjih le bespiedei JUW dt andereni ziih verzamelen m hel dorp ij wat rondneuzen bij hel ha'. J houdt r JPZ/N7ER "DIE T w pe B*wj iexperimente- ien hns van De Duo's resentator van de tv- cpaardjes, Standpun- |i start. - foto de stem tips uit de praktijk hebben zelf dit onder- én onderzoek bleek de uit te gaan naar infor- blig actievoeren. Velen s, durven geen ambte- kennen niet de weg en i gekomen. Maar als een bol zo gevaarlijk is datje Jar lopen, moet je wel t De cursus leert ook de orzetten. Wij leren de etten hoe je het vol kunt or dat je deskundigen l opbouwwerkers achter trant in, leer je organi bedoeld om de overheid égendeel. „Zorg er voor triend word." De cursus i door de opbouwwerker neer informatie: een te- I Schooltijd: 030 944098 of lico, Postbus 555,1200 AN De vierschatjesuit Ruud van Hemert's film. I om op te schieten, een kwestie aksent. 14.03 Thè Complet. Bij platen. 15.50 Kiekeboe. Aan de veilige kant. 17.03 Het I |re werk. NOS: 17.53 Marktber KNBTB en avondbladen Meded. KRO: 18.06 Echo-ma- (18.35 Kruispunt-inter-1 J/). 19.02 Levenslief en levens- I. 19.30 Man en paard. 20.031 ntry-time. 21.02 Nine o'clock 22.02 Goal. NOS: 23.02 Met het I [op morgen. V00 0.02 Erik de: Irt. 2.00 In de mix. 3.00 Peter kamp. 4.00 Jeroen van Inkel. j I Komt voor de bakker. ÏO: 7.00 Nws. 7.10 Radio- iwsdienst VPRO. (7.30, 8.00 en Nws.) NOS: 9.05 NOS-sportief. Waterstanden. 9.30 Nws.- RO: 9.33 Voor jou een ander 30 Nws). Overheidsvoorlich- 10.45 Tekst en uitleg. AVR0; 0 AVRO's denksportpanorania. 0 De Nederlandse schoolradio. S: 11.30 Nws. 11.33 Homonos. 10 NOS-werkbank. 12.26 Meded., r land- en tuinbouw. 12.30 Nws 6 Tussen het nieuws. 13.00 Nws. 0 Meer over minder (13.30 Nws.) 0 Voor blinden en slechtzien-j 14.30 Nws. Teleac: 14.33 P°r /or, les 9. VARA: 15.03 Radio- kblad. (15.30, 16.30, 17.30 Nws, 16 Dingen van de dag). (18.J rs.) P.P.: 18.20 Uitz. van GPV erheidsvoorlichting: 18.30 On- anderen. VARA: 18.40 Het cir- (20.00 Nws.) RVU: 21.40 Por- 'tten. Feduco: 22.00 Open School ema 13: Werkloos thuis (henty )S: 22.30 Nws. 22.40 Oost-West KRA: 23.00 Het zout in de pap 55 Nws. Jder heel uur nieuws. EO: W-1 onduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.03 D* I luzikale fruitmand. 10.03 Muzies I ïotief. NCRV: 10.30 Popstation ia. 11.45 Weerman Hans de Jong) I OO: 12.03 Mono. 13.03 Tipparadfr I >.03 Top 40. (16.30 Popjour naai i ƒ.30 Concertagenda). NOS: I e avondspits. VOO: 19.02 Bart e Zwart. 22.02 Countdown Cafe- OO: 7.00 Nws. 7.02 Ochtendstem-' ling. (8.00 Nws.) 9.00 Veronal ïeesterwerken (op compact-disct I ).30 Muz. voor miljoenen. I trauss en Co. 13.00 Nws. 13.05 Ver-1 nica klass.: A. Radio Symf. 9rfi I [aarbrücken: muz. van Róssing <lass. muz. VPRO: 14.30 Muziek op /ier: Indiase muz. (2). 16.00 ïe Ridders Radiola Improvisa* I salon. NOS: 20.00 Europees C°n. I ^odium. Radio Symf. Ork. Leipzj» n het Radiokoor Leipzig, met s isten: Klass. muz. (in de pauz; 1 10.50 Muziekspiegel). 21.50 Horiz° I rolksmuz. en niet-westerse kla»® nuz. 22.30 NOS-jazz. Via AM-zender Hilversum X) 5® I .9.02-19.40 Nws. voor buitenlnde I i9.02 Bulletn in het Marokkaan* I \rabisch. 19.10 Bulletin in het I rers. 19.20 Bullletin in het T-* 19.30 Bulletin in het Spaans. Door Marjan Mes De thriller 'De Lift' was de eerste commerciële Neder landse film, die (op een zeer geslaagde manier) buiten de geëigende paden van een realistische vertelling trad, ronder het reële uitgangs punt geweld aan te doen. Een bijzonder spannende film met een Amerikaanse aanpak. Het speelfilmde buut van Ruud van Hemert, 'Schatjes', wijkt ook af van I het kneuterige Nederlandse I realisme, ziet er zelfs Ame rikaans uit en is in zoverre uniek, dat het een 'zwarte komedie' is en kinderen er I een belangrijke rol in spe len. Het zijn bepaald geen lie- I verdjes en ook geen leukerd- I es, zoals bijvoorbeeld de kinderen in 'E.T.', waaraan Schatjes' soms herinnert, maar vier onmogelijke trei terkoppen, die hun ouders regelrecht naar het leven I staan. Ze plaatsen een bom in de ouderlijke slaapkamer, 1 laten het hele huis onder water lopen en plegen aller lei soorten van lijdelijk en gewelddadig verzet, dat uit loopt op een gigantische chaos en de dood van de ouders. Die ouders zijn een vlotte, Amerikaans aandoende he likopterpiloot (Peter Faber), verbonden aan een Neder landse-Amerikaanse leger basis, en zijn verwende, lu- I xueuze vrouw (Geert de Jong), die erop uit is om haar tennisleraar, tevens het vriendje van haar oudste dochter (Akkemay), in bed te krijgen. Ze bewonen een riante villa, eigendom van de legerbasis, die volledig de 6 vernieling ingaat door de toenemende terreur van hun twee jonge en twee tiener kinderen. Het echtpaar, dat het viertal regelmatig ter ver antwoording roept (in een vreselijk knullige dialoog), is niet tegen de agressieve vindingrijkheid van hun kroost opgewassen. Als pa weer eens denkt op te tre den, valt ma hem openlijk af. Ze zijn niet wezenlijk geïnteresseerd in hun kinde ren, maar uitsluitend in ma teriële welvaart, waarvan de film wel een aardige ka rakteristiek geeft. Van een affectieve band tussen ouders en kinderen is nau welijks sprake. De kinderen beloeren hun ouders als tij gers hun prooi en zijn er ook alleen maar in geïnteres seerd om hen als zodanig te beschouwen. De handeling wordt hoofdzakelijk bepaald door hun vernielingen en aanslagen, maar zonder dat de spanning wordt opge voerd. Anti-climaxen Er zijn nogal wat anti-cli maxen waardoor 'Schatjes' als thriller onder de maat blijft, terwijl hij als komedie ronduit een mislukking is. Hoewel er enkele geslaagde gags in voorkomen, zoals die waarin vaders Amerikaanse slee in stukken wordt gere ten, doordat de 'schatjes' hem aan een ketting aan de garagemuur hebben vastge klonken, als hij achteruit wil rijden. Ook de belege ring door militairen van het door de kinderen gebarrica deerde huis had een komisch hoogtepunt kunnen worden, maar is het helaas niet. Door gebrek aan werke lijk humoristische overdrij ving zien de gebeurtenissen er veel te serieus uit en krij g je een hekel aan die kinde ren, terwijl de ouders je on verschillig laten. In zijn en thousiasme voor de Ameri kaanse komedie heeft Ruud van Hemert ook nog even een musicaiachtig roman tisch scènetje in roze-rood licht ingevoegd, dat volsla- gen misplaatst is. Het past niet bij wat naar mijn idee beoogd werd: een satire op het onvermogen van een be paald soort (welvarende) ouders om een band met hun kinderen te scheppen en de vergaande mogelijkheden van kinderen om hen daar voor af te straffen. Aan die satire komt 'Schatjes' helaas niet toe. Peter Faber speelt de va der als de jofele jongen, die hij altijd is. Rijk de Gooijer is weer eens overtuigend aanwezig in een bijrol, die van de ruwbesnaarde basis commandant, die o.a. de be legering van de villa leidt. De kinderen worden zo wei nig van een kwetsbare, kin derlijke kant getoond, dat ze je nauwelijks bij blijven. Hoe de ouders tenslotte aan hun eind komen, is een schitterende vondst van een on-Nederlandse gedurfd heid; een macabare grap, die echter achteraf als een los incident herinnerd wordt. De fotografie van Theo van de Sande sluit erg mooi aan bij Van Hemert's kernachti ge beeldtaal en ziet er voor treffelijk uit. 'Schatjes' van Ruud van Hemert. Grand Theater in Breda, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom en Grand in Goes. Door Marjan Mes HET Bredase Luxor Theater, sinds jaar en dag gespeciali seerd in sex-films en het Roo- sendaalse City 1 gaan het ge bruikelijke aanbod af en toe afwisselen met zogenaamde 3-D-vertoningen. Vanaf gisteren draait er 'Jaws 3' van Loe Alves in ver bazingwekkende stereobeel- den. Het 3-D-systeem bestaat eruit, dat twee filmbeelden over elkaar zijn geschoven. Vroeger kon dan met behulp van twee projectors een drie dimensionaal effect worden bereikt. Thans is een speciale lens ontwikkeld, die genoemde bioscopen hebben aangeschaft benevens een zilverkleurig beeldscherm en kartonnen brilletjes met plastic polaroid- glazen. Om het speciale diepte-ef fect te kunnen waarnemen moet door zo'n brilletje geke ken worden. Zonder brilletje zie je wazige beelden en de contourlijnen van de over el kaar heen geschoven beelden. Het brilletje wordt bij de kas sa aangeboden, waarvoor een kleine toeslag wordt berekend. Voor iemand met een bril blijkt het nog een heel gehan nes om het gevalltje op de neus gedrukt te houden, maar wat erger is, er ontstaat al gauw een naar gevoel op de ogen, in het hoofd en dientengevolge op de maag. Zo verging het mijzelf althans en ik weet niet zeker of het wel door de bril kwam, die ik bij het kijken in de verte pleeg te dragen. In ieder geval kwam ik, onder de indruk van de stereo-effecten, maar wel enigszins hoofdpij nachtig en onpasselijk weer naar buiten. Het 3-D-systeem is ook nog maar bij een zestal films toe gepast, zodat voorlopig het aanbod beperkt zal blijven, binnenkort vallen 'Vrijdag de 13de' en 'Emmanuelle' met Sylvia Kristel te verwachten. Vooral de laatste en andere sex-films, die in 3-D zijn ge maakt, moeten een ware sen satie zijn. Stel je voor, dat in plaats van de venijnige haaie- bek in 'Jaws' de prikkelende zones van allerlei bedrijvige dames en heren je tot aan de lippen komen. Want zodanig is 'The Day After', de span nende en integere speelfilm over een atoomoorlog van Nicholas Meyer, draait thans Decascoop in Gent en Rubens in Antwerpen. In de hoofdrolen onder meer Ja son Robards en Jobeth Wil liams. De Koning van Enge land in Hulst prolongeert 'Sophie's Choice' met Meryl Streep, door Nederlandse bioscoopbezoekers uitgeroe pen als de beste film van 1983. Ledel in Oostburg presen teert 'The Bronx Warriors' over misdaad en verloede ring omstreeks 1990 in New York, met Christopher Con- nely en wijlen Vic Morrow. Memling in Brugge, Deca scoop in Gent en Metro 1 in Antwerpen brengen 'Staying Alive', muziek- en dansfilm met John Travolta. 'The Osterman Weekend' van Sam Peckinpah, een wat te gecompliceerde spio- nagefilm met onze eigen Rutger Hauer in een goede hoofdrol, is te zien in de Gentse Decascoop. UHF —M—«I III net mm Stil Jh hoor roe T*?3Kpen.. also! er Hfl/ffl Bil iemand in noodn\ -WTH f schiet OP kmtj6 lK UJiLOE. KhfcUüJL 16 uaSBMUooAX anap oi 'snul] p.ioq -snoup e 'uappiui uaipoAv g 'luat do a i;aS -§eja i 'sjipaa Supinrps 9 'puil] uea iaoa S 'puin UBA !nH do 'auiep jeeq g 'ueui uba paoq z 'p-ioqiBdsjooA 1 :3uissoido T3Z PAGINA GIDS 2 De Belgisch-Nederlandse monsterproduktie 'De Leeuw van Vlaanderen' is deze week te zien in Deca scoop in Gent en Quellin 1 in Antwerpen. De film die is gebaseerd op de roman van Hendrick Conscience, kostte naar schatting 4,5 miljoen gulden, BRT en KRO staken er geld in en zenden de film volgend jaar als tv-serie uit. Hoogtepunt in deze door Hugo Claus geregisseerde film is de reconstructie van de Gulden Sporen Slag in juli 1302, waarbij eenvoudig uitgeruste Vlamingen het Franse leger versloegen. Rex 1 in Antwerpen brengt de Europese premiè re van de film 'Gorky Park', naar het beroemde boek van Martin Cruz Smith. Maker is Michael Apted, bekend van oa. 'The Coalminer's Daughter' en de hoofdrollen worden gespeeld door Lee Marvin en William Hurt. Het avontuurlijke vier luik 'Twilight Zone', waar aan Steven Spielberg en John Landis meewerkten, is te zien in Metro 2 in Ant werpen. Decascoop in Gent vertoont 'Table for five' van Robert Lieberman, waarin Jon Voight een vader speelt die na een slechte beurt vecht om zijn kinderen te rug te krijgen. Een haaiebek in stereo in 'Jaws 3-D'. het effect; voorwerpen en fi guren, die op de voorgrond treden, lijken ver de zaal in te komen. Je kunt ze bij wijze van spreken zo beetpakken. Bij 'Jaws' komt de betiteling van de film in het begin als een projectiel op je afgesuisd. De stereo-effecten - dezelfde overigens als die bij een ouderwetse viewmaster maar dan uiteraard met beweging - zijn het meest opmerkelijk aan dit slappe aftreksel van Steven Spielbergs angstaanja gende rampenfilm. 'Jaws 3-D' speelt zich af in een als amu sementsterrein ingericht stuk oceaan, 'Seaworld', waar jon ge, frisse Amerikanen zich op houden met sport, spel en al lerhande vertier. Er bevinden zich als reservaat ingerichte bassins, waarin exotische vis sen en schaaldieren alsmede dolfijnen rondzwemmen. On gemerkt dringt er een kolossa le haai binnen, die net als in de vorige twee 'Jaws'-afleverin gen argeloze zwemmers ver slindt, Het begint allemaal erg onschuldig en het duurt veel te lang voordat er actie in het spel komt, al valt er al snel een afgebeten arm te bewonderen, waarvan het uiterlijk overi gens juist door het stereo-ef fect overduidelijk kunstmatig is. De onderwaterdieren, die naar voren zwemmen, bieden een merkwaardige aanblik en het mooist van al is natuurlijk de geopende bek van de haai als daarin een mens ver dwijnt. Bij de spelers zien we o.a. Bess Armstrong. 'Java 3-D' van Joe Alves, Luxor Theater in Breda, City 1 in Roo sendaal en Vendome in Antwer pen. GOES Grandtheater - 20 u. Schatjes, 12 j. 23 u. Liefde zonder schaamte, 18 j- HULST Koning van Engeland 19 u. Enter the dragon, 12 j. 19 u. Twee door 't dolle heen, a l. 21 30 u. Life of Brian, a.l. 19 en 21.30 u. Caligula deel 2,18 f 19 u La balance, 16 j 21.15 u. Sophies choice, 16 j. 21.30 uHeisser als lava, 18 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. The Bronx warriors, 12 j. TERNEUZEN Luxor 19.30 u Gejaagd door de wind. 12 j. 21 45 u. Wurgende tralies, 16 j. 19.30 u. Even en oneven, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Gejaagd door de wind. Alhambra 2 - 20 u. Vier vuisten van de duivel 23 u. Verboden spelletjes. ANTWERPEN Rex - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Gorky park. Rex-Club - 12.14,16 30,19 en 21.30 u Table for five Metro I - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Staying alive. Metro II - 12,14,16.18, 20 en 22 u. The twilight zone. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. First desires. Rubens - 11 45, 14. 16.30, 19 en 21.30 u. The day after Sinjoor - 11.45,14.16 30,19 en 21.30 u. Never say never again. Vendome - 14,16, 18, 20 en 22 u. Jaws, deel 3. Quellin I - 12, 14 20, 16 45, 19.10 en 21.30 u. De leeuw van Vlaanderen. Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Yout ticket is no longer valid. Quellin III - 12,14.16, 18, 20 en 22 u. De verraderlijke lippenstift. Astra - 12,14,16, 18. 20 en 22 u. Kentucky fried movie. Astrid - 12,14.10 en 16.30 u Sneeuwwitje en de zeven dwergen (Ned 18.40 en 20.50 u. Eng. versie. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. The lady in red Savoy - 12,14,16,18. 20 en 22 u. Confessions from a holiday camp. Ambassades - f2,14,16,18, 20 en 22 u Les comperes Ambassades-Club I 12,15, 18en21u.For those I loved Ambassades—Club II - 12, 14.20,16.45,19.10en 21.30u. The king of comedy. Ambassades-Club 111 - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Garcon. Ambassades-Club IV 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Le marginal. Festa - 13,15,17 en 21 u. First blood-Rambo. Brabo - 12,14,16,18, 20 en 22 u Xtro. TiJI - 12, 14.20,16 45, 19.10 en 21.30 u. War games, Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u Carmen. BRUGGE Komplex Zwart—Huis Gulden Vlies 1 20 u. Friday the 13th deel 3. 22.30 u. Le beau marriage Gulden Vlies 2 20 u. Enigma. 22.30 u. Table for five. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Go for it Memling 20 en 22.30 u. Staying alive Rembrandt 19 u. Sneeuwwitje 21 u. Revenge of the ninja GENT Decascoop 1 - 15. 17.30, 20 en 22.30 u The day after 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Heat and dust. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Friday the 13th 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. De leeuw van Vlaanderen 5 - 15, 17 30, 20 en 22 30 u Het Osterman weekend 6 - 15,17 30, 20 en 22.30 u War games. 7 - 15,17 30, 20 en 22.30 u An officer and a gentleman. 8 - 15,17.30, 20en 22.30u Days of heaven 9- 15, 17.30 en 20 u. Never say never again. 10- 15,17.30 en 20 u. Staying alive. 11 - 20 en 22.30 u. Having it all 12 - 20 en 22.30 u. Gallipoli. 13 - 15 en 17.30 u Basket case. 14 - 15 en 17.30 u Sneeuwwitje. 16 22.30 u Eddie and the cruisers 17 22.30 u. The Rocky horror picture show. HULST Café de Kroon - 20 u prijskaarting. DE KLINGE R.deMoor - 19.30 u schieting. ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehuis - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn. onder het motto „Wa stelt da noe voo?". Geop. tijd. kantooruren OOSTBURG Atelier Oudestad 66, Oude- stad 64-66 Werken van Jan Verschoore Geop di.t/m za 10-12 en 14-18 u VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 Nieuwjaarstentoonstelling „5 jaar Galerie Marquis" Geop woe t/m zat. 13.30-17 30 u zond.14-17 u (ADVERTENTIE1 CONDORDIA, BREDA „Fonkelende show" (Telegr „Wervelend, absolute top" (Nieuwsbl. v/h Z.) muziek RALPH BENATZKY regie: ALEXANDER PICHLER choreografie' GERHARD SENFT Muzikaal leider: MELVJN MARGOLiS GROOT KOOR ORKEST BALLET 75 Medewerkenden Vrijdag 10 en zaterdag 11 februari, 20.15 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 17