SI!
eli ten
'Schatjes': Te weinig
humor in originele
film over kinderterreur
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Met een kartonnen
brilletje kijken
naar een haaiebek
[uk
OPLOSSING
PAGINA GIDS 1
I/RIJPAG 10 FEBRUARI 1984
1ILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
HILVERSUM 5
Suske en Wiske: En De Hippe Heksen
Kaatje
5 imn
Tpie Happie helpt Jan Splinter door de winter
'JAWS'IN 3-D
IIHIMIÜ
HOOFDSTAD OPERETTE
jjuixavt*
ui mi/n. plannen door jou niet laten dwars
mw, mpellonJh neem hel hevmi over
r/MiüAfde hehsies L
Vmons praaid de btn-
nPowifjih le bespiedei
JUW dt andereni
ziih verzamelen m hel dorp
ij wat rondneuzen bij hel ha'.
J houdt
r
JPZ/N7ER
"DIE
T
w pe
B*wj
iexperimente-
ien
hns van De Duo's
resentator van de tv-
cpaardjes, Standpun-
|i start. - foto de stem
tips uit de praktijk
hebben zelf dit onder-
én onderzoek bleek de
uit te gaan naar infor-
blig actievoeren. Velen
s, durven geen ambte-
kennen niet de weg en
i gekomen. Maar als een
bol zo gevaarlijk is datje
Jar lopen, moet je wel
t De cursus leert ook de
orzetten. Wij leren de
etten hoe je het vol kunt
or dat je deskundigen
l opbouwwerkers achter
trant in, leer je organi
bedoeld om de overheid
égendeel. „Zorg er voor
triend word." De cursus
i door de opbouwwerker
neer informatie: een te-
I Schooltijd: 030 944098 of
lico, Postbus 555,1200 AN
De vierschatjesuit Ruud van Hemert's film.
I om op te schieten, een kwestie
aksent. 14.03 Thè Complet.
Bij platen. 15.50 Kiekeboe.
Aan de veilige kant. 17.03 Het I
|re werk. NOS: 17.53 Marktber
KNBTB en avondbladen
Meded. KRO: 18.06 Echo-ma-
(18.35 Kruispunt-inter-1
J/). 19.02 Levenslief en levens-
I. 19.30 Man en paard. 20.031
ntry-time. 21.02 Nine o'clock
22.02 Goal. NOS: 23.02 Met het I
[op morgen. V00 0.02 Erik de:
Irt. 2.00 In de mix. 3.00 Peter
kamp. 4.00 Jeroen van Inkel. j
I Komt voor de bakker.
ÏO: 7.00 Nws. 7.10 Radio-
iwsdienst VPRO. (7.30, 8.00 en
Nws.) NOS: 9.05 NOS-sportief.
Waterstanden. 9.30 Nws.-
RO: 9.33 Voor jou een ander
30 Nws). Overheidsvoorlich-
10.45 Tekst en uitleg. AVR0;
0 AVRO's denksportpanorania.
0 De Nederlandse schoolradio.
S: 11.30 Nws. 11.33 Homonos.
10 NOS-werkbank. 12.26 Meded.,
r land- en tuinbouw. 12.30 Nws
6 Tussen het nieuws. 13.00 Nws.
0 Meer over minder (13.30 Nws.)
0 Voor blinden en slechtzien-j
14.30 Nws. Teleac: 14.33 P°r
/or, les 9. VARA: 15.03 Radio-
kblad. (15.30, 16.30, 17.30 Nws,
16 Dingen van de dag). (18.J
rs.) P.P.: 18.20 Uitz. van GPV
erheidsvoorlichting: 18.30 On-
anderen. VARA: 18.40 Het cir-
(20.00 Nws.) RVU: 21.40 Por-
'tten. Feduco: 22.00 Open School
ema 13: Werkloos thuis (henty
)S: 22.30 Nws. 22.40 Oost-West
KRA: 23.00 Het zout in de pap
55 Nws.
Jder heel uur nieuws. EO: W-1
onduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.03 D* I
luzikale fruitmand. 10.03 Muzies I
ïotief. NCRV: 10.30 Popstation
ia. 11.45 Weerman Hans de Jong) I
OO: 12.03 Mono. 13.03 Tipparadfr I
>.03 Top 40. (16.30 Popjour naai i
ƒ.30 Concertagenda). NOS: I
e avondspits. VOO: 19.02 Bart e
Zwart. 22.02 Countdown Cafe-
OO: 7.00 Nws. 7.02 Ochtendstem-'
ling. (8.00 Nws.) 9.00 Veronal
ïeesterwerken (op compact-disct I
).30 Muz. voor miljoenen. I
trauss en Co. 13.00 Nws. 13.05 Ver-1
nica klass.: A. Radio Symf. 9rfi I
[aarbrücken: muz. van Róssing
<lass. muz. VPRO: 14.30 Muziek op
/ier: Indiase muz. (2). 16.00
ïe Ridders Radiola Improvisa* I
salon. NOS: 20.00 Europees C°n. I
^odium. Radio Symf. Ork. Leipzj»
n het Radiokoor Leipzig, met s
isten: Klass. muz. (in de pauz; 1
10.50 Muziekspiegel). 21.50 Horiz° I
rolksmuz. en niet-westerse kla»®
nuz. 22.30 NOS-jazz.
Via AM-zender Hilversum X) 5® I
.9.02-19.40 Nws. voor buitenlnde I
i9.02 Bulletn in het Marokkaan* I
\rabisch. 19.10 Bulletin in het I
rers. 19.20 Bullletin in het T-*
19.30 Bulletin in het Spaans.
Door Marjan Mes
De thriller 'De Lift' was de
eerste commerciële Neder
landse film, die (op een zeer
geslaagde manier) buiten de
geëigende paden van een
realistische vertelling trad,
ronder het reële uitgangs
punt geweld aan te doen.
Een bijzonder spannende
film met een Amerikaanse
aanpak. Het speelfilmde
buut van Ruud van Hemert,
'Schatjes', wijkt ook af van
I het kneuterige Nederlandse
I realisme, ziet er zelfs Ame
rikaans uit en is in zoverre
uniek, dat het een 'zwarte
komedie' is en kinderen er
I een belangrijke rol in spe
len.
Het zijn bepaald geen lie-
I verdjes en ook geen leukerd-
I es, zoals bijvoorbeeld de
kinderen in 'E.T.', waaraan
Schatjes' soms herinnert,
maar vier onmogelijke trei
terkoppen, die hun ouders
regelrecht naar het leven
I staan. Ze plaatsen een bom
in de ouderlijke slaapkamer,
1 laten het hele huis onder
water lopen en plegen aller
lei soorten van lijdelijk en
gewelddadig verzet, dat uit
loopt op een gigantische
chaos en de dood van de
ouders.
Die ouders zijn een vlotte,
Amerikaans aandoende he
likopterpiloot (Peter Faber),
verbonden aan een Neder
landse-Amerikaanse leger
basis, en zijn verwende, lu-
I xueuze vrouw (Geert de
Jong), die erop uit is om
haar tennisleraar, tevens
het vriendje van haar oudste
dochter (Akkemay), in bed
te krijgen. Ze bewonen een
riante villa, eigendom van
de legerbasis, die volledig de
6 vernieling ingaat door de
toenemende terreur van hun
twee jonge en twee tiener
kinderen.
Het echtpaar, dat het
viertal regelmatig ter ver
antwoording roept (in een
vreselijk knullige dialoog),
is niet tegen de agressieve
vindingrijkheid van hun
kroost opgewassen. Als pa
weer eens denkt op te tre
den, valt ma hem openlijk
af. Ze zijn niet wezenlijk
geïnteresseerd in hun kinde
ren, maar uitsluitend in ma
teriële welvaart, waarvan
de film wel een aardige ka
rakteristiek geeft. Van een
affectieve band tussen
ouders en kinderen is nau
welijks sprake. De kinderen
beloeren hun ouders als tij
gers hun prooi en zijn er ook
alleen maar in geïnteres
seerd om hen als zodanig te
beschouwen. De handeling
wordt hoofdzakelijk bepaald
door hun vernielingen en
aanslagen, maar zonder dat
de spanning wordt opge
voerd.
Anti-climaxen
Er zijn nogal wat anti-cli
maxen waardoor 'Schatjes'
als thriller onder de maat
blijft, terwijl hij als komedie
ronduit een mislukking is.
Hoewel er enkele geslaagde
gags in voorkomen, zoals die
waarin vaders Amerikaanse
slee in stukken wordt gere
ten, doordat de 'schatjes'
hem aan een ketting aan de
garagemuur hebben vastge
klonken, als hij achteruit
wil rijden. Ook de belege
ring door militairen van het
door de kinderen gebarrica
deerde huis had een komisch
hoogtepunt kunnen worden,
maar is het helaas niet.
Door gebrek aan werke
lijk humoristische overdrij
ving zien de gebeurtenissen
er veel te serieus uit en krij g
je een hekel aan die kinde
ren, terwijl de ouders je on
verschillig laten. In zijn en
thousiasme voor de Ameri
kaanse komedie heeft Ruud
van Hemert ook nog even
een musicaiachtig roman
tisch scènetje in roze-rood
licht ingevoegd, dat volsla-
gen misplaatst is. Het past
niet bij wat naar mijn idee
beoogd werd: een satire op
het onvermogen van een be
paald soort (welvarende)
ouders om een band met hun
kinderen te scheppen en de
vergaande mogelijkheden
van kinderen om hen daar
voor af te straffen. Aan die
satire komt 'Schatjes' helaas
niet toe.
Peter Faber speelt de va
der als de jofele jongen, die
hij altijd is. Rijk de Gooijer
is weer eens overtuigend
aanwezig in een bijrol, die
van de ruwbesnaarde basis
commandant, die o.a. de be
legering van de villa leidt.
De kinderen worden zo wei
nig van een kwetsbare, kin
derlijke kant getoond, dat ze
je nauwelijks bij blijven.
Hoe de ouders tenslotte aan
hun eind komen, is een
schitterende vondst van een
on-Nederlandse gedurfd
heid; een macabare grap, die
echter achteraf als een los
incident herinnerd wordt.
De fotografie van Theo van
de Sande sluit erg mooi aan
bij Van Hemert's kernachti
ge beeldtaal en ziet er voor
treffelijk uit.
'Schatjes' van Ruud van
Hemert. Grand Theater in
Breda, Cinem'actueel 2 in
Bergen op Zoom en Grand in
Goes.
Door Marjan Mes
HET Bredase Luxor Theater,
sinds jaar en dag gespeciali
seerd in sex-films en het Roo-
sendaalse City 1 gaan het ge
bruikelijke aanbod af en toe
afwisselen met zogenaamde
3-D-vertoningen.
Vanaf gisteren draait er
'Jaws 3' van Loe Alves in ver
bazingwekkende stereobeel-
den. Het 3-D-systeem bestaat
eruit, dat twee filmbeelden
over elkaar zijn geschoven.
Vroeger kon dan met behulp
van twee projectors een drie
dimensionaal effect worden
bereikt. Thans is een speciale
lens ontwikkeld, die genoemde
bioscopen hebben aangeschaft
benevens een zilverkleurig
beeldscherm en kartonnen
brilletjes met plastic polaroid-
glazen.
Om het speciale diepte-ef
fect te kunnen waarnemen
moet door zo'n brilletje geke
ken worden. Zonder brilletje
zie je wazige beelden en de
contourlijnen van de over el
kaar heen geschoven beelden.
Het brilletje wordt bij de kas
sa aangeboden, waarvoor een
kleine toeslag wordt berekend.
Voor iemand met een bril
blijkt het nog een heel gehan
nes om het gevalltje op de neus
gedrukt te houden, maar wat
erger is, er ontstaat al gauw
een naar gevoel op de ogen, in
het hoofd en dientengevolge
op de maag. Zo verging het
mijzelf althans en ik weet niet
zeker of het wel door de bril
kwam, die ik bij het kijken in
de verte pleeg te dragen. In
ieder geval kwam ik, onder de
indruk van de stereo-effecten,
maar wel enigszins hoofdpij
nachtig en onpasselijk weer
naar buiten.
Het 3-D-systeem is ook nog
maar bij een zestal films toe
gepast, zodat voorlopig het
aanbod beperkt zal blijven,
binnenkort vallen 'Vrijdag de
13de' en 'Emmanuelle' met
Sylvia Kristel te verwachten.
Vooral de laatste en andere
sex-films, die in 3-D zijn ge
maakt, moeten een ware sen
satie zijn. Stel je voor, dat in
plaats van de venijnige haaie-
bek in 'Jaws' de prikkelende
zones van allerlei bedrijvige
dames en heren je tot aan de
lippen komen. Want zodanig is
'The Day After', de span
nende en integere speelfilm
over een atoomoorlog van
Nicholas Meyer, draait
thans Decascoop in Gent en
Rubens in Antwerpen. In de
hoofdrolen onder meer Ja
son Robards en Jobeth Wil
liams. De Koning van Enge
land in Hulst prolongeert
'Sophie's Choice' met Meryl
Streep, door Nederlandse
bioscoopbezoekers uitgeroe
pen als de beste film van
1983.
Ledel in Oostburg presen
teert 'The Bronx Warriors'
over misdaad en verloede
ring omstreeks 1990 in New
York, met Christopher Con-
nely en wijlen Vic Morrow.
Memling in Brugge, Deca
scoop in Gent en Metro 1 in
Antwerpen brengen
'Staying Alive', muziek- en
dansfilm met John Travolta.
'The Osterman Weekend'
van Sam Peckinpah, een
wat te gecompliceerde spio-
nagefilm met onze eigen
Rutger Hauer in een goede
hoofdrol, is te zien in de
Gentse Decascoop.
UHF
—M—«I III
net mm Stil Jh hoor roe
T*?3Kpen.. also! er
Hfl/ffl Bil
iemand in noodn\
-WTH
f schiet OP kmtj6
lK UJiLOE. KhfcUüJL
16
uaSBMUooAX anap oi 'snul] p.ioq
-snoup e 'uappiui uaipoAv g 'luat do a i;aS
-§eja i 'sjipaa Supinrps 9 'puil] uea iaoa
S 'puin UBA !nH do 'auiep jeeq g 'ueui
uba paoq z 'p-ioqiBdsjooA 1 :3uissoido
T3Z PAGINA GIDS 2
De Belgisch-Nederlandse
monsterproduktie 'De
Leeuw van Vlaanderen' is
deze week te zien in Deca
scoop in Gent en Quellin 1 in
Antwerpen. De film die is
gebaseerd op de roman van
Hendrick Conscience, kostte
naar schatting 4,5 miljoen
gulden, BRT en KRO staken
er geld in en zenden de film
volgend jaar als tv-serie uit.
Hoogtepunt in deze door
Hugo Claus geregisseerde
film is de reconstructie van
de Gulden Sporen Slag in
juli 1302, waarbij eenvoudig
uitgeruste Vlamingen het
Franse leger versloegen.
Rex 1 in Antwerpen
brengt de Europese premiè
re van de film 'Gorky Park',
naar het beroemde boek van
Martin Cruz Smith. Maker
is Michael Apted, bekend
van oa. 'The Coalminer's
Daughter' en de hoofdrollen
worden gespeeld door Lee
Marvin en William Hurt.
Het avontuurlijke vier
luik 'Twilight Zone', waar
aan Steven Spielberg en
John Landis meewerkten, is
te zien in Metro 2 in Ant
werpen. Decascoop in Gent
vertoont 'Table for five' van
Robert Lieberman, waarin
Jon Voight een vader speelt
die na een slechte beurt
vecht om zijn kinderen te
rug te krijgen.
Een haaiebek in stereo in 'Jaws 3-D'.
het effect; voorwerpen en fi
guren, die op de voorgrond
treden, lijken ver de zaal in te
komen. Je kunt ze bij wijze
van spreken zo beetpakken.
Bij 'Jaws' komt de betiteling
van de film in het begin als
een projectiel op je afgesuisd.
De stereo-effecten - dezelfde
overigens als die bij een
ouderwetse viewmaster maar
dan uiteraard met beweging -
zijn het meest opmerkelijk
aan dit slappe aftreksel van
Steven Spielbergs angstaanja
gende rampenfilm. 'Jaws 3-D'
speelt zich af in een als amu
sementsterrein ingericht stuk
oceaan, 'Seaworld', waar jon
ge, frisse Amerikanen zich op
houden met sport, spel en al
lerhande vertier. Er bevinden
zich als reservaat ingerichte
bassins, waarin exotische vis
sen en schaaldieren alsmede
dolfijnen rondzwemmen. On
gemerkt dringt er een kolossa
le haai binnen, die net als in de
vorige twee 'Jaws'-afleverin
gen argeloze zwemmers ver
slindt, Het begint allemaal erg
onschuldig en het duurt veel te
lang voordat er actie in het
spel komt, al valt er al snel een
afgebeten arm te bewonderen,
waarvan het uiterlijk overi
gens juist door het stereo-ef
fect overduidelijk kunstmatig
is. De onderwaterdieren, die
naar voren zwemmen, bieden
een merkwaardige aanblik en
het mooist van al is natuurlijk
de geopende bek van de haai
als daarin een mens ver
dwijnt. Bij de spelers zien we
o.a. Bess Armstrong.
'Java 3-D' van Joe Alves, Luxor
Theater in Breda, City 1 in Roo
sendaal en Vendome in Antwer
pen.
GOES
Grandtheater - 20 u.
Schatjes, 12 j.
23 u. Liefde zonder schaamte, 18
j-
HULST
Koning van Engeland
19 u. Enter the dragon, 12 j.
19 u. Twee door 't dolle heen, a l.
21 30 u. Life of Brian, a.l.
19 en 21.30 u. Caligula deel 2,18
f
19 u La balance, 16 j
21.15 u. Sophies choice, 16 j.
21.30 uHeisser als lava, 18 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
The Bronx warriors, 12 j.
TERNEUZEN
Luxor
19.30 u Gejaagd door de wind.
12 j.
21 45 u. Wurgende tralies, 16 j.
19.30 u. Even en oneven, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Gejaagd door de wind.
Alhambra 2 - 20 u.
Vier vuisten van de duivel
23 u. Verboden spelletjes.
ANTWERPEN
Rex - 11.45,14,16.30,19 en
21.30 u. Gorky park.
Rex-Club - 12.14,16 30,19
en 21.30 u Table for five
Metro I - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Staying alive.
Metro II - 12,14,16.18, 20
en 22 u. The twilight zone.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. First desires.
Rubens - 11 45, 14. 16.30, 19
en 21.30 u. The day after
Sinjoor - 11.45,14.16 30,19
en 21.30 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16, 18, 20 en
22 u. Jaws, deel 3.
Quellin I - 12, 14 20, 16 45,
19.10 en 21.30 u. De leeuw van
Vlaanderen.
Quellin II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Yout ticket is no longer
valid.
Quellin III - 12,14.16, 18, 20
en 22 u. De verraderlijke
lippenstift.
Astra - 12,14,16, 18. 20 en
22 u. Kentucky fried movie.
Astrid - 12,14.10 en 16.30 u
Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (Ned 18.40 en 20.50
u. Eng. versie.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. The lady in red
Savoy - 12,14,16,18. 20 en
22 u. Confessions from a holiday
camp.
Ambassades - f2,14,16,18,
20 en 22 u Les comperes
Ambassades-Club I 12,15,
18en21u.For those I loved
Ambassades—Club II - 12,
14.20,16.45,19.10en 21.30u.
The king of comedy.
Ambassades-Club 111 - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Garcon.
Ambassades-Club IV 12,
14,16,18, 20 en 22 u.
Le marginal.
Festa - 13,15,17 en 21 u.
First blood-Rambo.
Brabo - 12,14,16,18, 20 en
22 u Xtro.
TiJI - 12, 14.20,16 45, 19.10
en 21.30 u. War games,
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u Carmen.
BRUGGE
Komplex Zwart—Huis
Gulden Vlies 1
20 u. Friday the 13th deel 3.
22.30 u. Le beau marriage
Gulden Vlies 2
20 u. Enigma.
22.30 u. Table for five.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Go for it
Memling
20 en 22.30 u. Staying alive
Rembrandt
19 u. Sneeuwwitje
21 u. Revenge of the ninja
GENT
Decascoop
1 - 15. 17.30, 20 en 22.30 u
The day after
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Heat and dust.
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Friday the 13th
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
De leeuw van Vlaanderen
5 - 15, 17 30, 20 en 22 30 u
Het Osterman weekend
6 - 15,17 30, 20 en 22.30 u
War games.
7 - 15,17 30, 20 en 22.30 u
An officer and a gentleman.
8 - 15,17.30, 20en 22.30u
Days of heaven
9- 15, 17.30 en 20 u. Never say
never again.
10- 15,17.30 en 20 u. Staying
alive.
11 - 20 en 22.30 u. Having it all
12 - 20 en 22.30 u. Gallipoli.
13 - 15 en 17.30 u Basket
case.
14 - 15 en 17.30 u
Sneeuwwitje.
16 22.30 u Eddie and the
cruisers
17 22.30 u. The Rocky horror
picture show.
HULST
Café de Kroon - 20 u
prijskaarting.
DE KLINGE
R.deMoor - 19.30 u
schieting.
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehuis -
Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn.
onder het motto „Wa stelt da noe
voo?". Geop. tijd. kantooruren
OOSTBURG
Atelier Oudestad 66, Oude-
stad 64-66 Werken van Jan
Verschoore Geop di.t/m za
10-12 en 14-18 u
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendijk
15 Nieuwjaarstentoonstelling
„5 jaar Galerie Marquis" Geop
woe t/m zat. 13.30-17 30 u
zond.14-17 u
(ADVERTENTIE1
CONDORDIA, BREDA
„Fonkelende show" (Telegr
„Wervelend, absolute top"
(Nieuwsbl. v/h Z.)
muziek RALPH BENATZKY regie: ALEXANDER PICHLER
choreografie' GERHARD SENFT
Muzikaal leider: MELVJN MARGOLiS
GROOT KOOR ORKEST BALLET
75 Medewerkenden
Vrijdag 10 en zaterdag
11 februari, 20.15 uur