edrijfsauto rai Dieseltjes ook in Van-serie Let op; uitrit zandauto \s Fiat Panda 34 Van 9 tlm 18 februari '84 TOYOTA EXTRA AMSTERDAM Zwaardere trucks uit Japan Vloerplaten n qNPERDAG 9 FEBRUAR11984 T7 AMSTERDAM - De dieselmo tor is erg geliefd in de klasse van lichte bedrijfswagens. In de sector van de bestelwagens is het aandeel reeds tot 50 pro cent opgelopen. Tegenwoordig zijn ook in de Van-serie (va rianten op basis van perso nenwagens) heel wat merken aktief. Hieronder enkele voorbeel den uit de tientallen aanbie dingen. Fiat is gekomen met de Uno-Van, die een dieselmo tor in het vooronder heeft. Het rijklaar gewicht van de wagen is 780 kg, terwijl het netto laadvermogen 470 kg be draagt. De Uno Van diesel is met de prijs van ƒ12.597.- (excl BTW) en ƒ14.990.- (incl. BTW) de goedkoopste diesel in ons land. Volgens ECE-nor- men bedraagt het verbruik bij constant 90 km/u 4,7 liter per 100 km. Ford heeft zowel de Fiesta Van als de Escort Van uitge rust met de nieuwe 1600 die selmotor. De krachtbron is een 54 pk 4-cilinder lijnmotor met een enkel bovenliggende nok- kenas, een door tandwielen aangedreven brandstofpomp, indirecte inspuiting en specia le in- en uitlaatspruitstukken, die voor een optimale gasstro- ming zorgen. Gedurende homologatietest heeft zowel een Fiesta als een Orion (de motoren zijn met in gang van april voor bedrijfs- en personenwagens beschik baar,) een brandstofverbruik gehaald van minder dan 4 liter per 100 bij een constante snel heid van 90 km/u. Ook Opel heeft van de Corsa een Van gemaakt. De achter banken zijn dus verdwenen, een vlakke laadvloer is ver schenen, terwijl de achterve- ren iets verzwaard werden. Bij deze Corsa bestel kan men kiezen uit 1.0 S, l.,2 S en 1.3 S De Opel Corsa als Van op de RAI. motoren. De goedkoopste ver sie ligt rond ƒ11.500.- (excl. BTW). Bij Renault is zelfs het be langrijkste nieuws tijdens de ze RAI de introduktie van de Ril diesel bestel. Qua uitvoe ring en uitrusting is de 11 TD rechtstreeks afgeleid van de 11 TC personenauto. De wagen heeft een platte laadvloer van 151 cm, die bedekt is met naaldvilttapijt. De prijs van de R 11 TD bedraagt 15.325.- (excl. BTW). Tenslotte Citroen. De Fran sen komen met de voor Neder land geheel nieuwe Visa 11E Service. Deze Visa met water- gekoelde 4-cilinder motor zon der achterbank, gaat (excl. BTW) ƒ10.299.- kosten. Een unieke aanbieding is de GSA Spécial Service. Het hydrop- neumatische veersysteem bij deze wagen heeft als grote voordeel dat de auto (belast of onbelast) altijd op constante hoogte blijft. Prijs (excl. BTW) ƒ11.601.-. Een vlakke laad vloer van 1,95 meter heeft de CX 20 Break Service. De ex clusief prijs is 23.122.-. AMSTERDAM - Dit voorjaar worden in Japan de nieuwe FK en FM trucks van Mitsu bishi uitgebracht. Het gaat om wagens tot en met 6-cilinder motoren met intercooling en een vermogen van 320 DIN pk. De trucks, in de klassen 9, 11, 13 en 14 ton, komen eind dit jaar naar Ne derland. AMSTERDAM - Vloerplaten, opgebopuwd uit hoogwaardig beukenmultiplex, waarbij een speciale verlijming is toege past, zijn tijdens de RAI een nieuwtje op materiaalgebied. Eén zijde van de platen is van een anti-sliplaag van kunststof voorzien. Een goede oplossing wanneer vloerplaten blootstaan aan zware belas ting bij gebruik van pallets, vorkheftrucks e.d. Ook zijn vloer- en deurpa nelen verschenen, waarbij het beuken multiplex, structureel verbonden is met stalen of aluminium platen. De kippers kunnen onder meer door zogenaamde wielladers worden beladen. Dit is een 6x6. Zes wielen waarvan de achterste dubbel uitgevoerd, die allemaal worden aangedreven. Een van de lichtste uitvoeringen in het 'kipper-wereldje': gebouwd op het chassis van de 850 mini pick-up van Daihatsu. De mogelijkheden zijn beperkt, want de wagen beschikt maar over een 843cc 3-cilinder motor en heeft slechts aandrijving op twee wielen. AMSTERDAM - Let op! Uitrit zandauto's. Een waar schuwingsbord dat we langs de wegen nogal eens zien staan. Een bord dat een si tuatie aangeeft waarbij met name personenautomobilis- ten zich nog wel eens willen ergeren. Zeker als je in bij zo'n si tuatie te maken krijgt met zandauto's die de neiging hebben om een beetje van hun lading te morsen. Dit laatste mag dan wel niet ge beuren, maar zandtransport is ook werken voor een bo terham en dan wil een beetje teveel lading nog wel eens 'meegenomen' zijn. Voor het overige mag men er gerust van uit gaan dat met het vervoer van zand, dikwijls direct of indirect ook uw eigen belang wordt gediend. Immers, zand is een materiaal dat veelvuldig in de bouw wordt gebruikt en dus onder meer ook bij de aanleg of reconstructie van autowegen. Laten we daarom maar eens een kijkje nemen ach ter de schermen. Zand wordt in veel gevallen gewonnen in afgravingen, waar grote grondverzetmachines (meestal zg. wielladers) het zand opscheppen om het vervolgens in de bak van de zandwagen te storten. Zo'n zandwagen heet in vakkrin gen een kipper. Dus geen kiep-auto, kiepwagen of kieper, maar kipper. Kippers zijn in principe gewoon vrachtwagens met een beweegbare (kippende) laadbak, die op de openbare wegen mogen rijden. Daar naast kennen we ook nog de zgn. dumptrucks of dum pers, die vaak veel zwaarder en groter zijn en bijna nooit op de openbare weg mogen komen. Een kipper moet voldoen aan een aantal eisen van de verkeerswetgeving. Zo mag het totale voertuig niet breder zij n dan 2,50 me ter en mag de asdruk nooit hoger zijn dan 10 ton, ofte wel 10.000 kg. En dat getal is al snel bereikt, want de soortelijke massa (gewicht) van ietwat vochtig zand ligt vaak rond de 1,8 kg. Dat be tekent dat een kubieke me ter (1000 liter) niet minder weegt dan 1800 kg. Dat tikt dus al aardig door. Daarbij komt dat het voertuig zelf ook het nodige gewicht in de schaal legt. Hoeveel dat is, hangt af van het type. Er zijn kippers met twéé, drie of vier assen. Bin nenkort zelfs ook met vijf. We hebben het dan wel over voertuigen 'uit één stuk'; dus niet over trekkers met opleggers. Deze laatste soort wordt in Nederland ook maar weinig toegepast. Daar een kipper bijna al tijd ook in het terrein moet kunnen rijden, is hij voor zien van aandrijving op meer dan twee wielen. Wel licht heeft u weieens ergens cijfers gelezen als bv 4 x 4 6 x 4, 8 x 4 of 8 x 8. De verkla ring van die cijfercombina ties is simpel4 x 4 betekent vier wielen, waarvan vier aangedreven; 6x4 betekent zes wielen, waarvan vier aangedreven, enzovoort. Het woordje 'wielen' moet niet al te letterlijk genomen wor den, want er kan ook een stel van twee wielen vlak naast elkaar mee worden bedoeld. De vakterm door voor is dubbellucht. Door dubbellucht toe te passen wordt het draagvermogen vergroot. Een gemiddelde twee-as- sige kipper heeft kant-en klaar een eigen massa (ge wicht) van zo'n 8.000 kg en een laadcapaciteit van ruw weg 9000 kg. Tel j e die beide getallen bij elkaar op, dan krijg je als uitkomst een GVW van 17 .000 kg. GVW is de afkorting van Gross Ve hicle Weight oftewel het maximum totaal. Bij een 8 x 8 kipper kan dat oplopen tot zo'n 38.000 kg. Er bestaan sinds kort (in Duitsland) zelfs kippers met een GVW van 48.000 kg, maar die mo gen niet op de openbare we gen komen, omdat ze te breed zijn en omdat de asbe- lasting te hoog is. In het kipperwereldje is het woord zandrace een be kend begrip. De uitbetalin gen zijn namelijk in de meeste gevallen gekoppeld aan de produkieprestatie. De kunst is om zoveel moge lijk te vervoeren in zo kort mogelijke tijd. Zodoende wordt er weieens een beetje meer in de bak gegooid dan wettelijk is toegestaan. Iets wat de politie overigens re gelmatig controleert, maar toch. Vandaar dat het kan gebeuren dat u weieens een beetje zand op de weg vindt. .LA SEDAN 4-DRS laai Nieuwe Corolla leverbaar als 13 4-drs., rs. DX, als 1.3 4-drs. GL, -drs. GL Automatic, 4-drs. GL 5-Speed ,8 4-drs. GL Diesel. ntaire over de Toyota werd uitgevoerd door NWB-autoblad Kijkgenot verzekerd! keer prijs: f 17 850,- f 18 450,- f 19.495- TOMATIC f21 445,- PEED f20 495.- :sel f23.295- \CK GL 5-SPEED f21 595,- \CK GL AUTOM. f22.595,- ^CKGL DIESEL f24 395,- )NWAGON DX f 19 295,- )NWAGON f22.995- >ÉGTTWINCAM. f30.750.- 1 irantie, met een )0km. 6A«GOES -Autom.bedr. d 1 RIJEN -Autom.bedr ANDE-Autom.bedr. P.G. 53' Ij),. derde deur klapt zeer ruim open. Daardoor kan men gemakkelijk goederen naar I vrij en 9en- Het rekje achter de voorstoelen is wel erg iel uitgevallen. De 'lading' kan ^makkelijk inzittenden bereiken. Doordat de laadvloer lager ligt dan de deur- ln9, zal men bij laden en lossen altijd enkele centimeters extra moeten tillen. AMSTERDAM - Een van de allereersten die met een Van-model in vernieuwde versie in Nederland ver scheen, was Fiat. Kort nadat was vastgesteld dat niet lan ger deze 'bedrijfswagens' achter de zitpositie van be stuurder en passagier voor zien moesten zijn van ge blindeerde zijruiten, ver scheen de Panda 34 Van. De wagen kreeg vorig jaar een prijs van ƒ9.999.-. Ondanks de BTW-verho ging met 1 procent, die ja nuari inging, heeft Fiat Ne derland ook voor de eerste maanden van dit jaar de prijs op het oude niveau ge handhaafd. Daardat de BTW verhoging geen in vloed had op de 'inclusief' prijs, betekende dat gelijk tijdig dat de prijs zonder BTW, zelfs naar beneden ging. Degenen die de wagen voor hun bedrijf gebruiken, betalen nu 8.403.-. De Panda 34 Van, die in Turijn alleen voor Neder land wordt gemaakt, is één van de goedkoopste wagens in deze categorie. Aanlei ding dus om het wagentje eens aan de tand te voelen. En laten we het maar direct zeggen: de kennismaking is beslist niet tegen gevallen. De wagen heeft alle goede, maar ook slechte eigen schappen die in de normale personenwagen versie zijn te vinden. En om met de ne gatieve punten te beginnen: ook in de Van maakt het 4- cilinder motortje met een in houd van 843cc en een maxi mum vermogen van 34 pk, nogal wat geluid. De overvierkante carros serie van de Panda heeft in bochten de neiging om nogal naar links of rechts over te hellen. Doordat de Van ook geen torsiestabilisator heeft, is dit euvel natuurlijk ook terug te vinden bij deze uit voering. Dat heeft tot nadeel Ook de Panda 34 Van is uiterlijk een markante auto. dat op de vlakke laadvloer van 110 cm x 100 cm x 89 cm (lengte, breedte, hoogte) de 'lading' erg snel gaat schui ven. De voorstoelen, (niet meer dan prettig zittende 'hang matten') hebben nog altijd een te lage rugleuning, waardoor vooral wat lange re mensen te weinig steun bij de schouders krijgen. De rugleuning is bovendien niet verstelbaar. De prestaties van de mo tor staan op een zeer be hoorlijk peil. Een topsnel heid van rond de 120 km/u is haalbaar; de acceleratie van 0 naar 100 km/u gaat in iets meer dan 17 seconden, ter wijl het brandstofverbruik (normale benzine) aange naam is. Een gemiddeld ver bruik van 1 op 12,6 is met de wagen haalbaar. Fiat is nooit een uitblin ker geweest in het plaatsen van echt fijn werkende ver snellingsbakken, maar de 4-bak in de Panda doet het erg goed. De bak schakelt in de vooruit versnellingen licht, soepel en aardig direct. De achteruit wordt daaren tegen bij de eerste poging weieens gemist. Evenals bij de normale Panda zijn ook bij de Van de voorwielen onafhankelijk opgehangen volgens met McPhersonsysteem; achter een simpele starre draagas op bladveren. De vering is wat straf, maar beslist niet hinderlijk. De schijven voor en de trommels achter, zor gen bij lichte pedaaldruk voor een goede remvertra- ging. In rechte lijn, dus b.v. op autowegen, is de wagen erg stabiel. De besturing (het stuur staat ten opzichte van de bestuurderspositie wat scheef) ié licht en vrij direct. Het zicht is door het ruime glasoppervlak naar alle kanten meer dan voldoende. Bij vochtig weer is de ach terruit, omdat in standaard uitvoering hier een ruiten wisser ontbreekt, snel vuil. Met een netto laadvermo gen van 480 kg biedt de Pan da Van niet alleen vele mo gelijkheden in de distribu tiesector, maar is de wagen - die over een simpel, maar overzichtelijk en doelmatig dashboard beschikt - ook geschikt voor één- en twee persoons huishoudens en voor degenen die b.v. de hond comfortabel willen vervoeren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 25