edrijfsauto
rai
Dieseltjes ook
in Van-serie
Let op; uitrit zandauto \s
Fiat Panda 34 Van
9 tlm 18 februari '84
TOYOTA
EXTRA
AMSTERDAM
Zwaardere
trucks
uit Japan
Vloerplaten
n
qNPERDAG 9 FEBRUAR11984
T7
AMSTERDAM - De dieselmo
tor is erg geliefd in de klasse
van lichte bedrijfswagens. In
de sector van de bestelwagens
is het aandeel reeds tot 50 pro
cent opgelopen. Tegenwoordig
zijn ook in de Van-serie (va
rianten op basis van perso
nenwagens) heel wat merken
aktief.
Hieronder enkele voorbeel
den uit de tientallen aanbie
dingen. Fiat is gekomen met
de Uno-Van, die een dieselmo
tor in het vooronder heeft. Het
rijklaar gewicht van de wagen
is 780 kg, terwijl het netto
laadvermogen 470 kg be
draagt. De Uno Van diesel is
met de prijs van ƒ12.597.-
(excl BTW) en ƒ14.990.- (incl.
BTW) de goedkoopste diesel in
ons land. Volgens ECE-nor-
men bedraagt het verbruik bij
constant 90 km/u 4,7 liter per
100 km.
Ford heeft zowel de Fiesta
Van als de Escort Van uitge
rust met de nieuwe 1600 die
selmotor. De krachtbron is een
54 pk 4-cilinder lijnmotor met
een enkel bovenliggende nok-
kenas, een door tandwielen
aangedreven brandstofpomp,
indirecte inspuiting en specia
le in- en uitlaatspruitstukken,
die voor een optimale gasstro-
ming zorgen.
Gedurende homologatietest
heeft zowel een Fiesta als een
Orion (de motoren zijn met in
gang van april voor bedrijfs-
en personenwagens beschik
baar,) een brandstofverbruik
gehaald van minder dan 4 liter
per 100 bij een constante snel
heid van 90 km/u.
Ook Opel heeft van de Corsa
een Van gemaakt. De achter
banken zijn dus verdwenen,
een vlakke laadvloer is ver
schenen, terwijl de achterve-
ren iets verzwaard werden.
Bij deze Corsa bestel kan men
kiezen uit 1.0 S, l.,2 S en 1.3 S
De Opel Corsa als Van op de RAI.
motoren. De goedkoopste ver
sie ligt rond ƒ11.500.- (excl.
BTW).
Bij Renault is zelfs het be
langrijkste nieuws tijdens de
ze RAI de introduktie van de
Ril diesel bestel. Qua uitvoe
ring en uitrusting is de 11 TD
rechtstreeks afgeleid van de 11
TC personenauto. De wagen
heeft een platte laadvloer van
151 cm, die bedekt is met
naaldvilttapijt. De prijs van
de R 11 TD bedraagt 15.325.-
(excl. BTW).
Tenslotte Citroen. De Fran
sen komen met de voor Neder
land geheel nieuwe Visa 11E
Service. Deze Visa met water-
gekoelde 4-cilinder motor zon
der achterbank, gaat (excl.
BTW) ƒ10.299.- kosten. Een
unieke aanbieding is de GSA
Spécial Service. Het hydrop-
neumatische veersysteem bij
deze wagen heeft als grote
voordeel dat de auto (belast of
onbelast) altijd op constante
hoogte blijft. Prijs (excl. BTW)
ƒ11.601.-. Een vlakke laad
vloer van 1,95 meter heeft de
CX 20 Break Service. De ex
clusief prijs is 23.122.-.
AMSTERDAM - Dit voorjaar
worden in Japan de nieuwe
FK en FM trucks van Mitsu
bishi uitgebracht.
Het gaat om wagens tot en
met 6-cilinder motoren met
intercooling en een vermogen
van 320 DIN pk. De trucks, in
de klassen 9, 11, 13 en 14 ton,
komen eind dit jaar naar Ne
derland.
AMSTERDAM - Vloerplaten,
opgebopuwd uit hoogwaardig
beukenmultiplex, waarbij een
speciale verlijming is toege
past, zijn tijdens de RAI een
nieuwtje op materiaalgebied.
Eén zijde van de platen is
van een anti-sliplaag van
kunststof voorzien. Een goede
oplossing wanneer vloerplaten
blootstaan aan zware belas
ting bij gebruik van pallets,
vorkheftrucks e.d.
Ook zijn vloer- en deurpa
nelen verschenen, waarbij het
beuken multiplex, structureel
verbonden is met stalen of
aluminium platen.
De kippers kunnen onder meer door zogenaamde wielladers worden beladen.
Dit is een 6x6. Zes wielen waarvan de achterste dubbel uitgevoerd, die
allemaal worden aangedreven.
Een van de lichtste uitvoeringen in het 'kipper-wereldje': gebouwd op
het chassis van de 850 mini pick-up van Daihatsu. De mogelijkheden zijn
beperkt, want de wagen beschikt maar over een 843cc 3-cilinder motor en
heeft slechts aandrijving op twee wielen.
AMSTERDAM - Let op!
Uitrit zandauto's. Een waar
schuwingsbord dat we langs
de wegen nogal eens zien
staan. Een bord dat een si
tuatie aangeeft waarbij met
name personenautomobilis-
ten zich nog wel eens willen
ergeren.
Zeker als je in bij zo'n si
tuatie te maken krijgt met
zandauto's die de neiging
hebben om een beetje van
hun lading te morsen. Dit
laatste mag dan wel niet ge
beuren, maar zandtransport
is ook werken voor een bo
terham en dan wil een beetje
teveel lading nog wel eens
'meegenomen' zijn.
Voor het overige mag men
er gerust van uit gaan dat
met het vervoer van zand,
dikwijls direct of indirect
ook uw eigen belang wordt
gediend. Immers, zand is een
materiaal dat veelvuldig in
de bouw wordt gebruikt en
dus onder meer ook bij de
aanleg of reconstructie van
autowegen.
Laten we daarom maar
eens een kijkje nemen ach
ter de schermen. Zand wordt
in veel gevallen gewonnen
in afgravingen, waar grote
grondverzetmachines
(meestal zg. wielladers) het
zand opscheppen om het
vervolgens in de bak van de
zandwagen te storten. Zo'n
zandwagen heet in vakkrin
gen een kipper. Dus geen
kiep-auto, kiepwagen of
kieper, maar kipper.
Kippers zijn in principe
gewoon vrachtwagens met
een beweegbare (kippende)
laadbak, die op de openbare
wegen mogen rijden. Daar
naast kennen we ook nog de
zgn. dumptrucks of dum
pers, die vaak veel zwaarder
en groter zijn en bijna nooit
op de openbare weg mogen
komen. Een kipper moet
voldoen aan een aantal eisen
van de verkeerswetgeving.
Zo mag het totale voertuig
niet breder zij n dan 2,50 me
ter en mag de asdruk nooit
hoger zijn dan 10 ton, ofte
wel 10.000 kg. En dat getal is
al snel bereikt, want de
soortelijke massa (gewicht)
van ietwat vochtig zand ligt
vaak rond de 1,8 kg. Dat be
tekent dat een kubieke me
ter (1000 liter) niet minder
weegt dan 1800 kg.
Dat tikt dus al aardig
door. Daarbij komt dat het
voertuig zelf ook het nodige
gewicht in de schaal legt.
Hoeveel dat is, hangt af van
het type. Er zijn kippers met
twéé, drie of vier assen. Bin
nenkort zelfs ook met vijf.
We hebben het dan wel over
voertuigen 'uit één stuk';
dus niet over trekkers met
opleggers. Deze laatste soort
wordt in Nederland ook
maar weinig toegepast.
Daar een kipper bijna al
tijd ook in het terrein moet
kunnen rijden, is hij voor
zien van aandrijving op
meer dan twee wielen. Wel
licht heeft u weieens ergens
cijfers gelezen als bv 4 x 4 6
x 4, 8 x 4 of 8 x 8. De verkla
ring van die cijfercombina
ties is simpel4 x 4 betekent
vier wielen, waarvan vier
aangedreven; 6x4 betekent
zes wielen, waarvan vier
aangedreven, enzovoort. Het
woordje 'wielen' moet niet al
te letterlijk genomen wor
den, want er kan ook een
stel van twee wielen vlak
naast elkaar mee worden
bedoeld. De vakterm door
voor is dubbellucht. Door
dubbellucht toe te passen
wordt het draagvermogen
vergroot.
Een gemiddelde twee-as-
sige kipper heeft kant-en
klaar een eigen massa (ge
wicht) van zo'n 8.000 kg en
een laadcapaciteit van ruw
weg 9000 kg. Tel j e die beide
getallen bij elkaar op, dan
krijg je als uitkomst een
GVW van 17 .000 kg. GVW is
de afkorting van Gross Ve
hicle Weight oftewel het
maximum totaal. Bij een 8 x
8 kipper kan dat oplopen tot
zo'n 38.000 kg. Er bestaan
sinds kort (in Duitsland)
zelfs kippers met een GVW
van 48.000 kg, maar die mo
gen niet op de openbare we
gen komen, omdat ze te
breed zijn en omdat de asbe-
lasting te hoog is.
In het kipperwereldje is
het woord zandrace een be
kend begrip. De uitbetalin
gen zijn namelijk in de
meeste gevallen gekoppeld
aan de produkieprestatie.
De kunst is om zoveel moge
lijk te vervoeren in zo kort
mogelijke tijd. Zodoende
wordt er weieens een beetje
meer in de bak gegooid dan
wettelijk is toegestaan. Iets
wat de politie overigens re
gelmatig controleert, maar
toch. Vandaar dat het kan
gebeuren dat u weieens een
beetje zand op de weg vindt.
.LA SEDAN 4-DRS
laai Nieuwe Corolla
leverbaar als 13 4-drs.,
rs. DX, als 1.3 4-drs. GL,
-drs. GL Automatic,
4-drs. GL 5-Speed
,8 4-drs. GL Diesel.
ntaire over de Toyota
werd uitgevoerd door
NWB-autoblad
Kijkgenot verzekerd!
keer prijs:
f 17 850,-
f 18 450,-
f 19.495-
TOMATIC
f21 445,-
PEED
f20 495.-
:sel
f23.295-
\CK GL 5-SPEED
f21 595,-
\CK GL AUTOM.
f22.595,-
^CKGL DIESEL
f24 395,-
)NWAGON DX
f 19 295,-
)NWAGON
f22.995-
>ÉGTTWINCAM.
f30.750.- 1
irantie, met een
)0km.
6A«GOES -Autom.bedr.
d 1 RIJEN -Autom.bedr
ANDE-Autom.bedr. P.G.
53'
Ij),. derde deur klapt zeer ruim open. Daardoor kan men gemakkelijk goederen naar
I vrij en 9en- Het rekje achter de voorstoelen is wel erg iel uitgevallen. De 'lading' kan
^makkelijk inzittenden bereiken. Doordat de laadvloer lager ligt dan de deur-
ln9, zal men bij laden en lossen altijd enkele centimeters extra moeten tillen.
AMSTERDAM - Een van de
allereersten die met een
Van-model in vernieuwde
versie in Nederland ver
scheen, was Fiat. Kort nadat
was vastgesteld dat niet lan
ger deze 'bedrijfswagens'
achter de zitpositie van be
stuurder en passagier voor
zien moesten zijn van ge
blindeerde zijruiten, ver
scheen de Panda 34 Van.
De wagen kreeg vorig
jaar een prijs van ƒ9.999.-.
Ondanks de BTW-verho
ging met 1 procent, die ja
nuari inging, heeft Fiat Ne
derland ook voor de eerste
maanden van dit jaar de
prijs op het oude niveau ge
handhaafd. Daardat de
BTW verhoging geen in
vloed had op de 'inclusief'
prijs, betekende dat gelijk
tijdig dat de prijs zonder
BTW, zelfs naar beneden
ging. Degenen die de wagen
voor hun bedrijf gebruiken,
betalen nu 8.403.-.
De Panda 34 Van, die in
Turijn alleen voor Neder
land wordt gemaakt, is één
van de goedkoopste wagens
in deze categorie. Aanlei
ding dus om het wagentje
eens aan de tand te voelen.
En laten we het maar direct
zeggen: de kennismaking is
beslist niet tegen gevallen.
De wagen heeft alle goede,
maar ook slechte eigen
schappen die in de normale
personenwagen versie zijn
te vinden. En om met de ne
gatieve punten te beginnen:
ook in de Van maakt het 4-
cilinder motortje met een in
houd van 843cc en een maxi
mum vermogen van 34 pk,
nogal wat geluid.
De overvierkante carros
serie van de Panda heeft in
bochten de neiging om nogal
naar links of rechts over te
hellen. Doordat de Van ook
geen torsiestabilisator heeft,
is dit euvel natuurlijk ook
terug te vinden bij deze uit
voering. Dat heeft tot nadeel
Ook de Panda 34 Van is uiterlijk een markante auto.
dat op de vlakke laadvloer
van 110 cm x 100 cm x 89 cm
(lengte, breedte, hoogte) de
'lading' erg snel gaat schui
ven.
De voorstoelen, (niet meer
dan prettig zittende 'hang
matten') hebben nog altijd
een te lage rugleuning,
waardoor vooral wat lange
re mensen te weinig steun
bij de schouders krijgen. De
rugleuning is bovendien niet
verstelbaar.
De prestaties van de mo
tor staan op een zeer be
hoorlijk peil. Een topsnel
heid van rond de 120 km/u is
haalbaar; de acceleratie van
0 naar 100 km/u gaat in iets
meer dan 17 seconden, ter
wijl het brandstofverbruik
(normale benzine) aange
naam is. Een gemiddeld ver
bruik van 1 op 12,6 is met de
wagen haalbaar.
Fiat is nooit een uitblin
ker geweest in het plaatsen
van echt fijn werkende ver
snellingsbakken, maar de
4-bak in de Panda doet het
erg goed. De bak schakelt in
de vooruit versnellingen
licht, soepel en aardig direct.
De achteruit wordt daaren
tegen bij de eerste poging
weieens gemist.
Evenals bij de normale
Panda zijn ook bij de Van de
voorwielen onafhankelijk
opgehangen volgens met
McPhersonsysteem; achter
een simpele starre draagas
op bladveren. De vering is
wat straf, maar beslist niet
hinderlijk. De schijven voor
en de trommels achter, zor
gen bij lichte pedaaldruk
voor een goede remvertra-
ging.
In rechte lijn, dus b.v. op
autowegen, is de wagen erg
stabiel. De besturing (het
stuur staat ten opzichte van
de bestuurderspositie wat
scheef) ié licht en vrij direct.
Het zicht is door het ruime
glasoppervlak naar alle
kanten meer dan voldoende.
Bij vochtig weer is de ach
terruit, omdat in standaard
uitvoering hier een ruiten
wisser ontbreekt, snel vuil.
Met een netto laadvermo
gen van 480 kg biedt de Pan
da Van niet alleen vele mo
gelijkheden in de distribu
tiesector, maar is de wagen -
die over een simpel, maar
overzichtelijk en doelmatig
dashboard beschikt - ook
geschikt voor één- en twee
persoons huishoudens en
voor degenen die b.v. de
hond comfortabel willen
vervoeren.