Psychologie belangrijker dan techniek IZEN Het is het spel dat fascineert De schutter: S DE KRAKER De keeper: ZATERDAG 4 FEBRUAR11984 itrijd ng Schieting Schieting |9.- D ierenpension Trimshop Wiemes HET THEORIEBEWIJS OP IR STAAT VOOR JE KLAAR- T47 Wie is bang voor de penalty >n en 7 uitvoeringen daar bouwpakket en openbaar gebruik net opgebouwd regelpaneel nen- en buitentoepassingen zuinig DEVENTER - „Jan van Beveren had al eens een penalty van mij gestopt. Toen ik weer een strafschop op hem moest nemen, ontstond er dat spel van: hij kent mijn hoek, zal ik nu de andere nemen, of vermoedt hij dat ook alweer. Daar word je dus gek van en in die gevallen moet je meteen beslissen voor de'oude' hoek." ne, sprankelende bubbel- :haam aangenaam gemas- eerlijk ontspannen, ver- idi-Spa weldadig bij spier- mdoeningen en andere ken. heiden zich door hun hun aantrekkelijke vorm- in Breda- rtstr. 35, sn 14.00 uur. Inleg Jaargetij- rde. Aan Sociëteit op zat. 4 en zond. 5 febr ui het Verenigingsgebouw t Ossenisse. Aanvang 14.3 uur. op zaterdag 4 februari I J. v. Schayck, Vogelwaai de. Aanvang 14.30 25,- gratis. jiging van Lohmann, 1. dders an 375- lengtes le- HN-norm, 3 Wij komen j langs. In- B.V. Tel. 1106-3112. Een kleintje plaatsen: resultaten ken. De tijd rond de jaarwisseling is door het mensdom verheven tot een periode van bezinning. In de praktijk van de sportwereld komt die ge- dachtengang doorgaans neer op het op een rij zetten van een aantal cijfers. Uit de verzamelde gegevens blijkt onder meer, dat het nemen van voetbal-strafschoppen door relatief goed betaalde vakmensen alles behalve vlekkeloos geschiedt. In de vaderlandse eredivisie werd namelijk in de eerste helft van de competitie '83/84 bijna de helft (name lijk 20) van de 45 gegeven penalty's gemist. Jurrie Koolhof van PSV en Toon Nelemans van Willem II zijn de penalty-koningen van het eerste comeptitiedeel Beiden scoorden drie keer vanaf de stip, maar lieten ook een misser in de registatie opnemen. De strafschop wordt gezien als een buitenkansje. De trap van elf meter, met een alleen een stilstaande keeper als tegenspeler 'moet' raak zijn. Het is het spel der misleiding. Het initiatief ligt immers bij de schutter. Een niet benutte strafschop wordt door het publiek te al len tijde beschouwd als een blunder van de speler. De misser van de speler is belangrijker dan de redding van de keeper. Er zijn strafschop-specialisten en voetballers die nooit en te nimmer een penalty nemen. Strafschoppen worden op diverse manieren genomen. Hard en hoog, geplaatst, via een lichaamsschijnbe weging of laag in de hoek. Soms ook 'in tweeën', zoals Cruijff en Olsen vorig jaar namens Ajax tegen Helmond Sport. Sommige penalty's gaan de geschiedenis in. Zoals die van de Tsjechoslowaak Antonin Panenka tijdens de finale van het Europees kampioenschap tegen West Duitsland in 1976. De geslepen middenvelder schepte de bal vanaf de stip met een traag boogje door het midden van het doel, omdat hij (terecht) aannam dat de Duitse doelman Sepp Maier zich gretig naar een hoek wierp. Vreemd mag die reactie van Maier niet genoemd worden. Er staat keepers weinig te doen en op een goed geplaatste en scherp ge schoten penalty zijn ze altijd kansloos. Zij mogen zich niet eerder bewegen dan tot het moment dat de bal genomen is. Een regel waar in de praktijk overigens weinig van terecht komt. De meeste keepers 'bewegen te vroeg'. De nationale doelman Piet Schrijvers maakt altijd een lichaamsschijnbeweging naar de ene hoek, om zich vervolgens in de andere te werpen, terwijl hij tegelijkertijd een pas naar voren maakt. Schrijvers is -ook door zijn omvang- een erkend penaltystopper. In de ogen van de spelers wordt hij steeds groter en het doel van weeromstuit kleiner. Voor de keeper wordt het doel steeds groter. Kortom de psy chologie speelt een belangrijke rol bij het nemen van de strafschop. Onze verslaggever sprak met een aantal specialisten. Vakantie? Laat uw hond of poes onverzorgd achter. Reser veer nu al uw zomervakan tie U wilt toch ook verze kerd zijn van een goed hc tel? Langeweg 2, Axel, l®1 01155-1270. ïprijs van kracht. hun rijopleiding per C0™PV- dag verloren te laten gaan s hebben voordat je °P Tit het theorie-examen ai p iruikt zo'n examen-comp ie stijl, zodat je terdege len. Maak nu een afspraak- Praktijk in deBMVVy rneuzen De 'ik' in dit citaat is Dick Schneider en hij wil er maar mee zeggen dat bij het nemen van de penalty het meer om de psychologische, dan om de technische kant van de zaak gaat. „Als je al niet de bekwaamheid bezit een bal over elf meter te plaatsen Omdat de indruk bestaat I dat er vroeger minder penalty's gemist werden dan tegenwoordig, is de keuze van I de voetballers Jurrie Koolhof n Dick Schneider als I gesprekspartners, een voor de hand liggende. Schneider heeft al 20 jaar I ervaring en Koolhof is een speler van de nieuwe lichting. 3eiden zijn (oud-) international. Het nemen van I strafschoppen lijkt makkelijker dan het in de I praktijk is. Vaak wordt gesproken over 'een kwestie I van zelfvertrouwen'. PSV- I speler Jurrie Koolhof miste in I de voorbereiding op dit I seizoen twee penalty's, in de I competitie faalde hij ook een I keer. Maar bij een volgende I gelegenheid trad hij echter I weer aan en schoot -tegen I Haarlem- weer raak, twee keer zelfs. Koolhof vertelt: „Na die I missers wilde ik eens iets anders proberen. Zo hard als I Ophof ze schiet. Maar ik had I op de training wel eerst 1 geoefend. Er komt ook een beetje mazzel bij kijken, want I tegen Haarlem vloog de eerste I als een streep over doelman Menzo heen, die net naar een hoek dook. Ik raakte de bal namelijk ietsje verkeerd, misschien een centimeter op ie schoen. Als Menzo was Wijven staan had hij de inzet moeiteloos kunnen stoppen. Maar de bij tweede koos ik oewust de hoek uit en die 'loog daar waar de eerste ook tad moeten komen." ■Het moeilij ke van de I Mrafschop is de keeper. Hij kapje misleiden. Daarom let I «er nooit op wat hij doet. I Eerst concentreer ik me goed, 1 neem dan een aanloop van I Wgeveer vier meter en maak I eet lichaamsschijnbeweging. dan hard schieten en op een hoek richten. Ophof doet 1 "et weer anders. Die komt I f.aiR en 'streept'. Hard en Ik schiet meestal rechts van de keeper, maar kan het «k links." »Na een misser wordt er nooit op je gescholden. De meeste ploeggenoten proberen «s op te beuren. Met een is het zo, dat j ij als ÏÏ'ter alleen maar wat te Miezen hebt. Want als je Wort zegt iedereen; Ja J 'Siseh. Toch zij n er veel Mors die geen penalty ™rven nemen." Dick Schneider was en is bij I e-Tp001^' Ahead Eagles I "Wageningen de vaste tea Verwonclert hem echter :t., bijna 50 procent van ..tanalty's gemist is. Lns de kansberekening mie uit op 50-50. De bal (tin er'n maar in I tsf'16 moe* 100 procent van ''afschoppen raak zijn." I Cjaar strafschop is een I ik aar'°osd onderdeel van I .>?tba"erij- Wanneer I er nou op getraind Stavoor een I !inetWe^strÖd- Het nemen <wn str of schop is een w h van concentratie en tard rVen' En daarom 'en er tegenwoordig zovele gemist. Deze generatie is labieler dan de vorige. Bij een penalty kan alleen de schutter verliezen." „Eigenlijk moet elke club een vaste man hebben en een tweede. Dat als de eerste eens mist en hij niet meer wil, de nummer twee automatisch naar voren komt. Nu komt het vaak voor, dat er problemen ontstaan waneer de vaste mensen zich aan hun verantwoordelij kheid onttrekken. Dan begint het spel van het verstoppertje spelen. De vaste man wil hem niet nemen, wie daarna achter de bal gaat, voelt zich tweede keus. Inherent aan het gebrek aan zelfvertrouwen van de huidige generatie spelers. Veel meelopers, weinig initiatiefnemers." „Ik heb een vaste hoek, links van de keeper. Ik kan de bal goed raken en gebruik als richtpunt de plaats tussen de achterstang en de paal. Mits goed geraakt, is die ongrijpbaar. Tegen Van Beveren miste ik weieens. Kwam de psychologie weer om de hoek kijken. Zijn sprongkracht was bekend, dus ik wilde de bal erg zuiver inschieten. En dan in zo'n geval gaat-ie dus net via de paal naast of zoiets." „Je kunt een strafschop op verschillende manieren nemen. Bij mijn weten zijn er drie briljante strafschop nemers: de gebroeders Mühren en Paul Breitner. Die hebben het vermogen zo lang te kunnen wachten tot de keeper zich beweegt. Ik kan dat niet. Ik zou naast de bal trappen of zó geobsedeerd worden door de keeper dat ik de bal recht in zijn handen zou schieten. Zeker wanneer hij een fel gekleurd shirt draagt." „Verder kun je, zoals de meesten, voor een hoek kiezen en de bal plaatsten, of zoals Spanjaarden en Italianen met een vertragende stap werken. Daarnaast bestaat de categorie 'blinden'. Niet kijken maar knallen, zoals Neeskens. Ik bedien me overigens óók van die strategie als ik me niet zeker voel." „Soms weet ik niet in welke hoek ik ga schieten. Dan denk ik 'links', maar verander van mening tijdens de aanloop en trap ik hem toch in de rechterhoek. Na een misser zijn de reacties van de collega's altijd vrij positief. Ook bij Feyenoord, maar zelf heb je het er moeilijk mee." „De keepers zijn ook beter geworden, dat geloof ik wel ja. Ik vond penalty's tegen Van Beveren, Schrijvers en Jongbloed altijd moeilijk. Maar in feite is zoiets subjectief, wantje praat dan over keepers tegen wie je weieens gemist hebt, of bijna. Iemand als Schellekens heeft toch ook veel strafschoppen gehouden." „Maar het is en blijft een zaak van de psychologie. Ik denk daar altijd aan. Ik weet nog goed dat ik voor drie maanden terugkwam bij Eagles. We kregen een penalty en uit gewoonte ging ik op weg naar de stip, maar toen zag ik opeens Ton Witbaard zich enthousiast meester maken van de bal. Meteen heb ik een stap terug gedaan. Hij mocht niet eens ruiken dat er nog iemand de penalty wilde nemen, want een dergelijke gedachte kan iemand onzeker maken." „Ook als ik me niet sterk voelde, aan de verantwoordelijkheid van het nemen van een strafschop heb ik me nooit onttrokken. Het is niet erg dat iemand een penalty mist, ik vind het ontlopen van dat werk kwalijker. Wie een penalty durft te nemen, verwerft zich daarmee meteen het recht te missen." LEEK - „Als je tegenover een speler staat met wie je al eens een penalty-duel hebt uitgevochten, ontstaat er een fascinerend spel. Hij weet dat je 'zijn hoek' kent, dus zal hij misschien voor de andere kiezen. Maar hij weet öök dat jij zo denkt. En ik weer dat hij dat onderkent, en hij verdenkt mij weer van die gedachtengang. Schitterend is dat. Overigens kies ik dan voor de 'oude' hoek." Dortmund, 23 juni 1974; de twee gedenkwaardige penalty's van Johan Neeskens tegen Bul garije. Nadat Neeskens de eerste onhoudbaar had ingeknald moest hij het nog een keertje overdoen van de scheidsrechter. Dit is de tweede. Keeper Staykov wil nog naar de andere hoek als hij de bal al rechts van zich voorbij ziet fluiten. - fotoanp Harry Schellekens is een erkend strafschoppenstopper. Op deze foto maakt hij die faam weer eens waar als keeper van NEC. Hij 'zit' in de goede hoek en tikt de door Sören Derby in geschoten bal uit zijn doel. - fotoanp Eén van de meest succesvolle keepers op het gebied van de strafschop is Harry Schellekens. Door de 'jaren heen heeft hij meer dan een gemiddeld aantal penalty's gestopt. Vorig seizoen hielp hij zijn voormalige club NEC nog aan een deelnemerskaart voor de Europa Cup II, door in de bekercompetitie tegen FC Wageningen en Haarlem te triomferen in de noodzakelijk geworden strafschoppen- series. Schellekens: „Bij elke gestopte penalty komt geluk kijken. Als de strafschop goed genomen wordt, is de keeper kansloos. In de competitie heeft alleen Koolhof tegen me gescoord, drie heb ik gepakt, één vloog er op de lat. Dat een penalty meer beschouwd wordt als een misser van de speler, dan een redding van de keeper, is iets waarmee ik al jaren geleden heb leren leven. Slechts weinigen hebben verstand van het keepersvak. Wat me wel opvalt, is dat bij bekende keepers als Schrijvers en Van Breukelen het altijd 'goede reddingen' zijn en er bij onbekende keepers van 'geluk' gesproken wordt." Het verbaast Schellekens niets dat er van de 45 genomen strafschoppen in de eredivisie 20 gemist zijn. Hem was de oorzaak al eerder opgevallen. Schellekens: „Het is de tendens. Een jaar of tien, vijftien geleden zat elke strafschop er gewoon in. Een strafschop, daar werd in die jaren niet over gesproken. Nu gaat de ene na de andere mis. Dat komt omdat de penalty wordt afgeschoven in de ploeg." „Als de vaste man voor de strafschop een keer gefaald heeft, durft hij niet vaak meer. I ':iin voor de strafschop. „In I Bf heb ik zo'n veertig naity's genomen," schat "leider, „en er misschien 36 Negentig procent •li'-, 'fi ff'n'iiVn Piet Schrijvers pleegt bij de strafschoppen schuin naar voren en met één been omhoog uit zijn doel te komen. Op die manier stopt hij hier voor Ajax een strafschop van Kees van Kooten in de wedstrijd tegen PEC-Zwolle, Schrijvers' tegenwoordige werkgever. - fotoanp Dan wordt de verantwoordelijkheid op een ander afgeschoven. Je hoort spelers vaak in het veld discussiëren. Die durft hem niet te nemen, een ander wil niet meer, een derde verschuilt zich en de vierde voelt zich niet lekker. Dan komt er iemand achter de bal die niet zeker van zijn zaak is. Dat wèèt je als keeper, je hebt ze erover horen praten en je groeit. Dan heb je als keeper een geestelijk overwicht. Ook als zij weten dat jij er nogal eens ééntje stopt. Dan worden ze nerveus. Dat merk je in het doel." Jurrie Koolhof illustreert de stelling van Harrie Schellekens met een anekdote: „Bij PSV debuteerde ik voor eigen publiek tegen Feyenoord. Na rust had ik de plaats van René van de Kerkhof ingenomen. Ik was nog geen vijf minuten in het veld, of we kregen een penalty. Niemand wilde hem nemen. Ik was nieuw bij PSV en nog maar net in het veld, maar opeens zegt Poortvliet: Neem jij hem maar. Ik scoorde overigens wel." In de laatste uitgave van het maandblad Sport International vertelt Sparta- speler John de Wolf over een penalty in de Europa Cup wedstrijd tegen Spartak Moskou: „Na hun tweede doelpunt zag ik het niet meer zitten. Toen we die strafschop kregen, zei ik ook meteen: Louis (Van Gaal) jij moet 'm nemen, ik voel me niet zeker." Van Gaal miste. Voor het stoppen van penalty's bestaan geen vaste richtlijnen. Harry Schellekens legt uit wat hij in het doel doet: „Die lichaamsschijnbeweging van Piet Schrijvers, die ken ik al tien jaar. Ik probeer zo lang mogelijk te blijven staan, laat de schutter maar nerveus worden. Ik kijk wat hij doet en dan kies ik de hoek. Veel keepers bewegen te vroeg om meer kans te hebben. Ik meestal niet. Ik maak ook geen voorwaartse pas. Volgens mij ben je dan altijd te laat. Lang blijven staan en goed kijken is het devies, al heeft het wel veel met ervaring te maken. Je moet er gewoon goed over nadenken." „Ik geef een voorbeeld: Tegen AZ kregen we een penalty tegen. Tiktak had er voor die wedstrijd al twee gemist. Van der Meer moest achter de bal. Die kende ik alleen als speler. Ik dacht toen, hij is rechts en niet gezegend met een geweldige traptechniek. Dus, dacht ik, kan hij alleen maar rechts van mijn schieten. Ik hielp nog een handje door hem te dwingen. Eerst bewegen naar links en duiken naar rechts. Alles kwam precies uit en ik stopte de bal." „Ajax-uit, ook zo'n voorbeeld. Toen kregen we een penalty tegen die Ronald Koeman zou nemen. Zijn broer Erwin had me vooraf verteld dat Ronald in zijn tijd bij Groningen altijd wachtte op de beweging van de keeper en vervolgens voor de lege hoek koos. Dus bleef ik heel lang staan en hield de penalty." „Bij technische spelers zie je niks, dat zijn de moeilijkste. De beste penalty heeft Gerrie Mühren. De enige perfecte strafschoppen-nemer die ik ken. Aan Gerrie zie je nooit welke hoek hij kiest." „Een penalty stoppen dat geeft een enorme kick, het is een geweldige bevrediging, al maakt de stand van dat moment wel wat uit. Bij 3-0 is het minder. Als je een bere- wedstrijd speelt, maar kort voor tijd een penalty om de oren krijgt, ga je toch kapot van het veld. Elke tegentreffer is een persoonlijke nederlaag, die ik me erg aantrek. Ook een penalty, ja."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 11