UITBLAZEN 'Eerlijkheid in politiek loont toch de moeite' Deregulering: toverwoord of nieuwe Grote Leugen? Functie inflatie Polarisatie dreigt in Ecuador DIJKMAN GAAT VOL GOEDE MOED NAAR EDE: PROVINCIES ZIJN BUREAUCRATISCHE BASTIONS Groenteboeren bezetten van gen Klaverjassen in Sydney RAAD VAN S Ambtenaren bonden tegen meerjaren- contract sts [CPN op springen „VRIJDAG 3 FEBRUARI 1984 ACHTERGROND Symposium Onderwijs TWEEDE RONDE PRESIDENTS-VERKIEZINGEN NODIG VRIJDAG 3 FEBRUARI 1 IRRITATIE OVER '1 Pe Gr GE Stem commi WIM KOCK T5 Drop. gestampte muisjes en appel stroop, daarvoor schijnen Australische Ne derlanders een ommetje over te hebben. Dat maak ik op uit de advertenties in de Dutch-A ustralian Weekly, de enige Neder landstalige krant in Australië. De 'Hollandse Winkel' in Cor- rimal, Wollongong is 's-zon- dagsnnddags open. Men kan er dan terecht voor souvenirs, le peltjes, Delfts blauw, koper, koekjes, drop, beschuit, hopjes, purol. gestampte muisjes enz. Er moeten ook heel wat Ne derlanders uit Indië in Austra lië zijn gaan wonen want ook met boemboes. ketjaps en sam bals wordt flink geadverteerd. C.J. E.H. Hermans uit Mel bourne hebben zelfs een specia le leveringsdienst opgezet voor Nederlanders die in de hush wonen en ook wel eens rijstta fel willen. In hun advertentie verontschuldigen ze zich voor het wat lang uitblijven van de spulletjes. 'Een stortvloed van bestellingen en een inpakker die nog even moest wennen aan de verpakking van deze ge mengde orders, waar geen stan daarddozen voor zijn' waren de oorzaken van de vertraging. De Dutch-Australian Weekly, afgekort DAW, ver schijnt ondanks zijn naam om de veertien dagen. De krant heeft het niet gemakkelijk. De verspreidingskosten zijn op een enorm continent, dat Australië tenslotte is, hoog. Er wordt te weinig in geadverteerd, klaagt de DAW zelf. Het blad is in sterke mate afhankelijk van één aandeelhouder en dat is de Australiër Earl White die het blad 31 jaar geleden oprichtte. De DAW probeert nu Neder lands kapitaal aan te trekken, dat wil zeggen: van Nederland se verenigingen en organisaties in Australië. De New South Wales Kla verjas Federatie, zo lees ik een paar nummers later, heeft de noodkreet van de DAW ver staan. Per ingezonden brief melden de klaverjassers dat de club 500 dollar bijeen heeft ge bracht en daarvoor 500 aande len van l dollar wil kopen. Het is te hopen dat meer verenigin gen zo gul reageren want het zou nogal beschamend zijn wanneer zo'n krant ten onder moest gaan aan geldgebrek ter wijl er onder de Nederlanders daar voldoende 'Hollanditis' heerst om ze voortdurend naar drop, krentebollen. rolmops en zelfs Hollandse nieuwe te doen grijpen. Eén enkele Neder landstalige krant is niet te veel in dit immigrantenland, waar 34 Italiaanse en 24 Griekse kranten en krantjes verschijnen Aan de verenigingsagenda's in de DAW te zien floreren de Nederlandse clubs redelijk. Uit enkele foto's valt op te maken dat ze ook niet zijn vergrijsd. Het bestuur van de jubilerende (zilveren) 'Abel Tasman Club' in Melbourne lijkt qua leeftijd van goed gemengde samenstel ling te zijn: jong, middelbaar en wat ouder. De sjieke Raad van Elf van de carnavalsclub 'De Jokers' onderscheidt zich uiterlijk in niets van de raden hier bij ons. Knal Bal Wat doen die Nederlandse clubs zoal? 'Neerlandia' in Syd ney meldt de vertoning van een videoband van Toon Hermans. Liefhebbers van het kaartspel kunnen deelnemen aan hel 'Klaverjas-paren tournament' met bal na. De al eerder ge- IUilIlllllllIlllltllIllIllllll noemde club 'Abel Tasman' i nodigt de leden uit voor een 'Heineken-avond', het 'Jokers- bal' en een 'Mini Klaverjas j Drive'. In Adelaide is de I 'Dutch Community' datzelfde weekend met ernstiger zaken j bezig: de jaarlijkse algemene le- I denvergadering. Disco's, bin- I go's, autorally's, tennistour- nooien en opvallend veel bals. De Nederlanders in Australië I schijnen veel meer te dansen j dan wij. Er lijkt leven genoeg in j de brouwerij te zijn, als het no- j dig is ook voor het goede doel j zoals het 'Knal Bal' in Mel- j bourne ten bate van 'Avond- j rust - ouderdom zonder zor- I gen'- De meeste ruimte in de krant is gewijd aan het nieuws j uit Nederland. Ik vind er tot j mijn verrassing zaken in ver- j meld die ik nog niet wist. Zo j heb ik bijvoorbeeld nooit ken- j nis genomen van het feit dat de j Nederlandse en Britse regerin- j gen nogal met elkaar in de j clinch hebben gelegen over de j beveiliging van prins Willem- j Alexander op zijn kostschool in j Wales. Wat ik ook niet wist was i dat Amsterdamse academici in i de rij stonden voor een baantje j als straatveger en dat Lubbers, j Beel, De Jong en Drees alle- i maal Duitse voorouders had- j den, dat de betovergrootvader i van Den Uyl een ondernemen- i de koopman was en die van j Van Agt meesterknecht op een i textielfabriek. Ook uit het verre Australië i Nederlandse kritiek op het j stringente bezuinigingsbeleid van Den Haag. Of onze 'geleer de jongens die de dienst uitma ken en de politiek uitstippelen' soms niet snappen dat zo de i hele 'binnenlandse handel in de i vernieling komt waarbij de een de ander meesleept in zijn val', vraagt Asterisk zich af in zijn/ haar column 'Contrasten'. Klaagzang In Australië begrijpen ze overigens niet goed waarom wij hier zo klagen. „Je kunt werke lijk geen brief (uit Nederland. WK) ontvangen of er zit een klaagzang in over van alles en nog wat", schrijft dezelfde As terisk. "Niettemin lees je dan soms in dezelfde brieven over vakanties in Spanje, Zwitser land, Oostenrijk, trips naar In donesië en Amerika; zelfs jon gelui waarvan je bij al die kom mer en kwel zou verwachten dat ze zuinigjes aan doen, trek ken er op uit, ook als ze werk loos zijn." Nou ja, de uitkeringen in Holland liegen er dan ook niet om, vindt Asterisk. Zelfs nu ze wat naar beneden zijn ge schroefd. „zijn ze nog om U te gen te zeggen. Helemaal als je ze vergelijkt met die van Australia." Hier past maar één ant woord op: Tevredenheid is, net zomin als geluk, voor geld te koop. maar dat weten ze in Australië ook wel. Asterisk aan het slot van zijn column: „Mis schien is Australia toch wel een Lucky Country." Dat zou best eens kunnen ja- (Met dank aan mevrouw G. Jansen uit Breda die mij een aantal exemplaren van de DAW toestuurde.) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie drs. J H.M Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres Postbus 3229, 4800 MB Breda 076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883 Sportredactie 076-236884 Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850 Breda, Nwe Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550 Goes, Klokstraat 1©01100-28030. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout. Arendstraat 14, 01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150 Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920 Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12 30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B T W. Voor post-toezending geldt geen toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573 Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Informatie grote advertenties 076-236881 't Kleintje 076-236882 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rankrolfltioc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Frans Boogaard DEN HAAG - „Het be langrijkste vind ik dat wat wij steeds beweerd hebben, namelijk dat je in de politiek moet vast houden aan je diepste innerlijke overtuiging, de opvatting blijkt te zijn van heel veel Ne derlanders. Honderden mensen zullen daar za terdag van komen ge tuigen. En wat er verder van komt - dat zien we wel." Een riante kamer, kristal len kroonluchter, goudge rande spiegel, marmeren schoorsteen, gordijnen die in paleis Huis ten Bosch niet zouden misstaan: in deze voormalige werkruimte van het CDA Tweede Kamerlid Mateman zetelt sinds kort Stef Dijkman, de secretaris van de politieke groepering Scholten/Dijkman. „Een functionele ruimte, dat in ieder geval," beaamt de rechterhand van fractigA^ voorzitter Jan Nico Scholten grif - nog glimlachend bij de moeite die de rechtse dissi dent Mateman had om zijn werkverblijf uitgerekend aan Dijkman af te staan. En Mateman? „Die zit nu in die badkuip met uitzicht op een blinde muur waar mee ik het ook zeven jaar heb gedaan. Ik heb hem nog niet opgezocht." Ooit hadden ze, als frac tielid van het CDA, een spreekverbod, maar sinds dat door hun geruchtmaken de vertrek uit de partij is op geheven halen 'Stef en ik' (Scholten en Dijkman) hun schade ruimschoots in. Zeven weken lang al zijn de twee leden van de groepe ring Scholten/Dijkman - in de poli's nu al goed voor vijf zetels - bijna avond aan avond op pad om invaliden, bejaarden, bijstandsouders, missiezusters en andere minderheden toe te spreken. En nu - drie dagen voordat al deze teleurgestelde ex- CDA-ers in De Reehorst in Ede gaan zien of er genoeg overeenkomsten zijn voor een gemeenschappelijke po litieke basis, maakt Dijkman twintig minuten vrij voor een korte voorbeschouwing. De bijeenkomst zaterdag is feitelijk jullie eerste grote politieke manifestatie sinds Dijkman drie pro cent van het CDA zijn er tien- of honderddui zenden - foto de stem johan van gurp jullie vertrek uit het CDA. Kan het daar nu al tot par tijvorming komen? Dijkman, bedachtzaam: „Dat sluit ik niet uit, maar ik weet het niet. We willen in de eerste plaats sonderen, aftasten hoe de mogelijkhe den liggen. Als zaterdag de roep opklinkt om een nieuwe partij, zullen Scholten en ik dat zeker zeer serieus ne men. Maar het is voor alles een ontmoetingsbijeenkomst waar alle mensen die ons de afgelopen maanden bena derd hebben, kunnen uitleg gen waarom ze dat hebben gedaan. Daarom is ons the ma ook 'Om vrede en solida riteit': vrede in de wereld, solidariteit in de Nederland se samenleving, maar ook met de ontwikkelingslanden. Daar gaan we het over heb ben." Maar de meeste van die mensen hebben jullie al ge zien, op toernee door het land. „Zeker niet allemaal, want de tijd was veel te kort om iedereen die ons benaderd had op te zoeken. Maar dat er veel belangstelling is heb ben we gemerkt tijdens onze bijeenkomsten in Friesland, Overijssel, Limburg en Noord Holland. In de Zaanstreek is al een steungroep Scholten/Dijk man opgericht, de secretaris van de CDA-gemeente- raadsfractie in Hoorn is naar ons overgestapt. Heel veel CDA-ers melden zich aan met een kopie van hun bedankbrief aan het CDA- partij bureau. Al die basis groepen - missiegenoot schappen, vredesgroepen, politieke afdelingen van ex- CDA-ers - zoeken een alter natief. Onze aanhang komt voor een heel groot deel uit het CDA." CDA-voorzitter Bukman ontkent dat. Hij zegt dat vooral PvdA en 'klein links' aan jullie verliezen. „Dat is wat Bukman graag wil, maar de werke lijkheid is anders. Volgens het NIPO zullen van elke 100 PvdA-stemmers er vijf op ons stemmen. Voor PSP en PPR samen is dat cijfer ook vijf, voor CDA en VVD elk drie. Maar vijf procent van PSP en PPR samen zijn maar een paar duizend kie zers, drie procent van het CDA zijn er tien- of hon derdduizenden. Ik vind het een belangwekkend gegeven dat wij ons hoogste percen tage scoren in de kring van de zittende coalitie. Daarbij vallen de PSP- en PPR- stemmers in het niet." Welkom, maar niet door slaggevend. „Ik praat alleen over de cijfers. En daaruit trek ik een conclusie, die spoort met onze indrukken uit de post die we gekregen hebben: dat vooral vroegere CDA-kie- zers een politiek alternatief zoeken; een groepering die datgene wat je de mensen voorhoudt in politieke reali teit vertaalt. Zo blijkt dat eerlijkheid in de politiek toch de moeite loont. PPR en PSP waren al principieel, het CDA is dat in afnemende mate. Ook deze week weer: eerst een motie indienen voor steun aan de geestelijk gehandicapten maar als het erop aankomt die motie weer intrekken. Het mediabeleid: eerst een pluriform bestel bepleiten maar dan toch weer het hoofd buigen omdat de rege- ringsnota het moet halen. Kiezers die daar genoeg van hebben, willen nu een nieuw perspectief." En dat zal er wel komen. Maar leert de geschiedenis niet tegelijkertijd dat op den duur geen enkel splinterpar tijtje, zelfs met vijf zetels, het houdt? „Dat is voor later. Liever vijf zetels bij ons dan dat die mensen thuis blijven of bij dragen aan het centrum rechtse kabinet van nu. Want daar is als het erop aankomt niemand mee ge baat." Door Pieter-Jan Dekkers WAS decentralisatie van overheidstaken hèt wondermiddel van de jaren zeventig, dat de greep van het overheid- apparaat op de burger wat losser zou maken, deregulering is het toverwoord van de ja ren tachtig, dat belooft een eind te maken aan het ondoorzichtige overheidsapparaat en weer ruim baan zal ge ven aan de vrije maat schappelijke krachten. Het zou een kreet kunnen zijn uit de reclamefolder van het kabinet van Ruud Lub bers, aan wie in ieder geval de verdienste kan worden toegekend, dat hij er een idee over heeft. De zucht naar decentrali satie van overheidstaken is begonnen onder het kabinet- Den Uyl, dat onder de leuze 'Rechtvaardiger verdeling van macht, kennis en inko men" bijna vijf jaar tever geefs heeft geprobeerd het meest belangrijke van die drie, een rechtvaardige ver deling van macht, in de praktijk te brengen. Een speciale regerings commissaris voor decentra lisatie van overheidstaken, moest na verloop van tijd al le mooie plannen in het rijksmuseum voor onuit voerbare plannen bijzetten. Men kwam niet verder dan een afgeleide uitvoering van decentralisatie van de rijks overheid: de spreiding van rijksdiensten over provin cies, die economisch nogal zwak in de schoenen ston den. Maar het bleven rijks diensten, waarop de lagere bestuurseenheden, provin cies en gemeenten, geen en kele greep kregen. Er is al tien jaar gediscus sieerd over reorganisatie van het binnenlands be stuur. Volgens directeur E, L. Berg van de Vereniging van Nederlandse Gemeen ten, was die discussie al bij voorbaat tot mislukken ge doemd, omdat men bleef ste ken in vragen als 'Hoe groot mag een gemeente zijn' en 'Hoeveel provincies willen we'. Op een symposium in Til burg, vorige week, stond on der de leus 'Wie van de drie' de vraag centraal welke overheidstaken naar provin cies en gemeenten kunnen worden overgeheveld. En of de provincie het bestuurlijk midden moet worden. Met andere woorden: de provin cie zou moeten gaan functio- neren als een soort scharnier tussen de weerbarstige rijksoverheid en de vrijwel lamme gemeenten. Op dat symposium toon den zowel Berg als prof. mr. H. D. Tjeenk Willink, rege ringscommissaris voor reor ganisatie van de rijksdienst, zich erg somber over de mo gelijkheid de taken en be voegdheden van het rijk her te verdelen. Zoals de zaken er nu bijstaan zou die her verdeling niets meer inhou den dan decentralisatie van bureaucratie. En dat terwijl de provincies al bureaucra tische bastions zijn gewor den. Dat behoeft enige uitleg. Vooral de laatste jaren zijn de provincies steeds meer in het spoor van bureaucratie van de rijksoverheid terecht gekomen. Onder het mom van decentralisatie is een toenemend aantal 'taken' van de diverse departemen ten naar het provinciehuis overgeheveld. Te denken valt aan de planning van de gezondheidszorg, de zwak zinnigenzorg, de verpleegte huizen, de bejaardenzorg, het bibliotheekwerk, het woonwagenbeleid en het so ciaal cultureel werk. Wie denkt dat de provin cie op deze terrein werkelijk zelf een eigen beleid kan uit stippelen komt bedrogen uit: de overdracht van 'taken' ligt meer in het uitvoerende dan het beleidsmakende vlak. Om nog maar te zwij gen over de financiële band, waarmee het rijk de provin cies binnen de (rijks)perken houdt. Daarnaast zijn allerlei an dere regelingen en subsidies strenger en ingewikkelder geworden, wat een groter en beter gekwalificeerd ambte naren-apparaat vergt. Bo vendien hebben provincies op terreinen, waarop ze he lemaal geen bevoegdheden hebben, toch het eigen appa raat versterkt met het oog op de gedecentraliseerde toe komst. Gevolg is wel, dat het ambtenaren-apparaat van de provincies de afgelopen acht jaar met maar liefst eenderde is gegroeid. Ter vergelijking: in dezelfde pe riode groeide het aantal rijksambtenaren met 'slechts' met 17,3 procent. Uitschieters bij de provin cies: de griffies (60 procent meer ambtenaren) en de provinciale planalogische diensten (plus 52 procent). Het provinciaal uitvoerend apparaat groeide daarente gen met slechts 10 procent. De provincies zijn door die groeiende bureaucratie slechts een verlengstuk van de rijksoverheid geworden. Het bestuurlijk midden ze telt volgens Tjeenk Willink dan ook niet in de provincie huizen, maar op de Haagse departementen. Daar heeft zich een tus- sen-niveau ontwikkeld waar een ware nota-cultuur heerst. Er worden ingewik kelde stukken geschreven en uitgewisseld. Die zij n meest al bedoeld voor het interne verkeer tussen ambtenaren en deskundigen in planbu reaus en stafafdelingen. De lijnen vertakken zich in de partementale en interdepar tementale commissies, ad viesorganen en overleg structuren. De voornaamste taak van dat tussen-niveau is het bewaren van het be stuurlijk evenwicht. De problemen waarmee het ambtenaren-apparaat geconfronteerd wordt zij n zo ingewikkeld en tegenstrij dig, dat ze niet meer kunnen worden aangepakt door de top van de departementen, laat staan door parlement en ministers. Het tussen-niveau moet die problemen beheers baar maken. Het effect is dat de departementale organen naar believen kunnen af wentelen, zoals de politiek dat ook met graagte doet. Het eind van het liedje is dat deze tussen-niveaus een Den Uyl probeer de als premier de aanzet te geven tot een rechtvaardiger verdeling van macht, kennis en inkomen, maar kwam in ieder ge val bij de 'machtig- .ste' van deze drie geen streep verder. - foto de stem ben steffen HET ver doorgevoerd bureaucratisch overheidsapparaat creëert steeds weer nieuwe banen, die worden ver pakt in een voor de gewone burger volstrekt ontoegankelijk jargon. Wat te denken van een Audio-vi- sueel Coördinator bij een rijksuni versiteit. Dat is een man die studen ten en docenten adviseert bij het ge bruik van audio-visuele apparatuur. Een (zeer) goed betaalde overheids baan. De gemeente Amsterdam (de in flatie beperkt zich niet tot rijksdien sten) zocht onlangs een Hoofd Sector Parkeren bij de afdeling Verkeer en Vervoer. En het Koninklijk Insti tuut voor de Tropen een medewerker voor het verrichten van immunolo gisch onderzoek van lepra. De Universiteit van Utrecht be noemde onlangs een hoogleraar in de wijsbegerige theologie, inzonder heid met betrekking tot het vrijzin nig denken. In Groningen zal men inmiddels de Conservator Afdeling Beeldende Kunst voor Stad en Land al wel heb ben gevonden. De gemeente Amster dam behaalt de schoonheidsprijs met de functie Coördinator Kunstkijken. Wie weet wat dat is mag het zeggen. ruimte creëren om de eigen autonomie in stand te hou den. Dat is een boute be schuldiging, maar prof. Berg valt Tjeenk Willink - onge vraagd - bij. Het Rijk, stelt Berg, be staat uit vele departemen ten, geconcentreerde rijks diensten, overheidsbedrij - ven. Die departementen zijn weer onderverdeeld in direc toraten-generaal, in directo raten en bureaus, afdelin gen. En allemaal hanteren ze hun eigen taal, jargon, eigen afkortingen. Een recent voorbeeld: de klacht van de wethouders van de grote gemeenten, dat het departement van Onder wijs hen overspoelt met hon derden circulaires die steeds ondoorzichtiger worden. We zwijgen dan maar van de wethouders in de kleine ge meenten, die zich helemaal geen raad weten met deze voorschriften-inflatie. Het is onmogelijk een be leid, verspinterd over al die departementale organisa ties, tot enige samenhang te brengen. Elk onderdeel heeft een eigen doel en belang ge kregen, en ministers zijn vaak niet meer dan zetbazen van departementale belan gen in de ministerraad. Er is, zegt Berg, een verba zingwekkende samenballing van middelen bij het rijk dat, met een almaar groeiend arsenaal van knap pe ambtenaren, via regelge ving en detailbesturing het gedrag van anderen - pro vincies en gemeenten - wil vastleggen. Ingrijpen in de organisatie van het openbaar bestuur is kostbaar in tijd, levert ver lies van menskracht op en leidt tot oorlog met de eigen ambtenaren. En zal dus maar zelden geschieden. De overheid functioneert niet als een van God gege ven, verheven gezag, boven de gewone stervelingen ge plaatst, maar als een grote groep organisaties, bevolkt door gewone mensen, die wel proberen onze vraagstukken iets te verzachten, maar te- Van onze redactie buitenland QUITO - Een conserva tieve zakenman en een liberale advocaat zullen het in mei tegen elkaar op moeten nemen nu geen van de negen pre sidentskandidaten bij de verkiezingen zondag in Ecuador de absolute meerderheid wist te be halen. De meeste waarnemers in Quito vrezen dan ook een sterke polarisatie tijdens de komende campagne.Politici afkomstig uit een veelheid van partijen, er zijn er 17 in Ecuador, en regionale belan gen zullen nu gaan bepalen achter wie van twee overge bleven kandidaten zij zich zullen verenigen. Het gaat om de Leon Fe- bres, die zondag vooralsnog ruim 27 procent van de stemmen kreeg en Rodrigo Borja die voorop loopt met ruim 28 procent. Hun pro- grammas en achterban lo pen sterk uiteen. De self-made miljonair Febres is een militante anti communist en wordt ge steund door de zakenwereld in Guayaquil, de grootste stad en belangrijkste haven van het land. Borja -is een advocaat uit Quito en zijn partij, Demo cratisch Links, onderhoudt banden met de Socialistische Internationale. Zij hebben aangekondigd zich in de ko mende campagne te zullen concentreren op hun radi caal verschillende voorstel len om de economische pro blemen van het olie-expor terende land op te lossen. „Ik stel een model voor dat een eerlijker verdeling van het inkomen verzekert. Mijn tegenstander wil alleen groei om wille van de groei waar bij de grote vissen de kleine vissen zullen blijven ope ten", aldus Borja. Febres zegt daarentegen dat hij als ondernemer de noodzakelijke ervaring heeft de economie te beheersen in tegenstelling tot de jurist Borj a. De 17 politieke partij - en stelden zondag kandida ten voor het nationale con gres en voor plaatselijke en regionale functies. De uit eindelijke samenstelling van het congres zal naar ver wachting de politieke ver scheidenheid aardig weerge ven, evenals de bezetting van de burgemeestersposten. gelijkertijd een heleboel nieuwe problemen scheppen. Hun centralistisch, specia listisch en detaillistisch ge drag leidt er toe dat gemeen ten en provincies, eenmaal met dat systeem geconfron teerd, dat overnemen, omdat anders geen invloed op de besluitvorming wordt ver kregen. Ernstiger nog is volgens Berg dat ook het parlement slechts invloed kan hebben op besluitvorming en wetge ving, indien een op een on derdeel gespecialisserd Ka merlid zich precies houdt aan de technocratische be nadering van de departe menten. Zo niet, dan mist hij elke wezenlijke invloed op het beleid. Voor kleine par tijen moet dat een gruwel zijn, ze hebben Kamerleden te weinig om zich te kunnen specialiseren. Bovendien ontbreekt het vaak aan raadgevers, die zich wél zou den kunnen meten met de departementale bonzen. Daar komt bij dat de amb tenaren niet het parlement dienen, maar hun ministers en in het bijzonder hun eigen doelstellingen. En omdat de meeste Kamerfracties niet in staat zijn de vele detaillisti sche en technische onder werpen te beheersen, wordt het parlement een papieren tijger, die slechts in het ge weer komt als partijpolitie ke overwegingen meespelen Vaak is het ook zo dat be stuurders de neiging hebben de kwaliteit van de beslis singen af te meten aan de hoeveelheid verwerkte in formatie. Zij die de macht hebben zullen niet vrijwillig be voegdheden afstaan en ver der proberen door een onvol ledige voorziening in geld, mensen en informatie de eigen invloed zo groot moge lijk te houden. We hebben, zegt Berg, de laatste jaren voldoende ervaring opge daan met de onwil en on macht van opeenvolgende kabinetten tot decentralisa tie van bevoegdheden. Ge meenten, en zeker ook de provincies, hebben geen be hoefte meer aan een nieuwe Grote Leugden. Het rijk beperkt welbe wust de mogelijkheden van proivincies en gemeenten door ze aan de financiële teugel te houden. Daar te' genover staat dat de staat wel bepaalde ondergeschikte 'taken', meestal in de uitvoe rende sfeer, naar gemeenten en provincies overhevelt. D[ rijksheren willen zoveel mo gelijk invloed tegen zo M mogelijke betaling. Hoe het dan moet? Zowel Berg als Tjeenk Willink 0 daar nogal somer over. Berg houdt het er op dat de on macht en vooral de onw'i troef blijft. Deregulering l! mooi, maar als de rijksove'- heid slechts bij de gemeen ten en provincies deregu leert blijft er voor die lagcre overheden nog minder ruiiT te over op het smalle gebiW van het binnenlands stuur. Nog meer dringen®1' Tjeenk Willink hoopt de provincies ooit nog et-' een keer zich kunnen lostf ken uit de bureaucrat® greep van de rijksoverhei De provincie zal zich moeten richten op lingen in en op eigen gebl en zich niet langer voegen naar de dwang het centrale bureaucrat®»' systeem. Van een onzer verslaggevers pEN HAAG - De groenteboe ren dreigen met de bezetting van gemeentehuizen en ande- ni. re acties als de overheid geen ke paal en perk stelt aan de di- aa recte verkoop aan de consu- lij ment door boeren, tuinders en ge telers. de Ze willen dat de gemeente- de pesturen de 'boerenwinkels' gr( houdt aan de vestigingseisen, de heffingen, BTW-plicht, de jn controle van het IJkwezen en jx Warenwet, de prijs- en kwali- ge| Huur niet laten Tan onze redactie binnenland DEN HAAG De ambtena renbonden zien niets in het maken van meerjarencontrac- ten met de overheid. Nadat de FNV-ambtenarenbond al eer der weigerde met Rietkerk in overleg te gaan, heeft ook de Centrale van Middelbare en Hogere Ambtenaren (CMHA) het overleg afgewezen. C UA-secret ris G. van I Dalen acht de kans dat zo'n I contract alsnog totstandkomt I verder weg dan ooit, zo zei hij lasteren. Zijn organisatie en Ide christelijke centrale ICCOOP en het Ambtenaren- I centrum praten sinds enige llijd op ambtelijk niveau over een meerjarencontract. In het CMHA-blad Com mentaar laat Van Dalen weten Hat het kabinet niet bereid I kjkt de centrales op enig we zenlijk punt tegemoet te ko- I men. Hij voelt er nu de econo- Imte weer wat aantrekt weinig Ivoor zich voor jaren vast te I eggen op de bezuinigingen ■waaraan het kabinet totnutoe ■beeft vastgehouden. li Volgens Van Dalen is een |van de belangrijkste punten «Waarover de partijen niet I dichter bij elkaar komen de Iarbeidstijdverkorting. De een- pales willen een 36-urige ■werkweek in 1986. Volgende IWeek bekijkt het CMHA-be- Mtuur definitief of er nog met I; overleg moet worden I voortgegaan. DE rijk er i gre Ei mee van aan hur< Ar terne zijn Van DOR] deel sonee en Groot en B gister uur bi het be drijf tervei woon te ver Vol Broer FNV actie de diri te op i wilde Wat op ni< bond uit te van komt i person forse ii #1 Maar dat zal ook wel een goed voornemen waarvan in de praktij®) nig terecht komt. Der" een weinig rooskleurig uitzicht voor de provino®' voot'l a||een confessioneel klein links, ge iet uo Scholten-Dijkman, beraadt zich 10i3°mst' 00k de Communistische Part Ide h= rÜke beslissingen. Het 29ste partijc /ra= van een nieuw ontwerpprogr; bate h de zich zal omvormen tot iet nSh parti' voor a"e 'inksgezinden da igrpT communisme, waarin allee Ichtin'H de leer van het marxistisch-len 6nrP„enstriid. dle aan het congres is v< ranHe i dal de CPN zich bij die gele rende knal zal opblazen. IdmaL?® Bakker is er legen het einde v Jipnconp P in geslaagd het communi; loten7 9ezicht te geven. De CPN sch< jen n t°nt te z''n van in de klassestrijd ^ontmoetingscentrum te worden voor iraopro veranderingen nastreef ichoiiri Van de Pro'etarische revolutie s letrnii r met voorvechters van de sekst ianha^en naast voorstanders van het benso rs van het democratisch centr de [j.on ?'e 'iverden voor een open partij, polupo I zou uitmaken. In die euforie Binkse' krant06 Waarheid van Partij°rgaan eenheid in verscheidenheid bleek len w® vernieuwers, die aanvankelijk he Pommifn n al sPoedig frontaal geattaque PUnpio'sten' de zogenaamde 'horizonta iroen Uk. hangt een groeP van gematigd fe vprlio zich kr|jgt- bepaalt de uitslag tenzij il, 2er wordt de woestijn van het i Ie cpni hrcus Bakker er op het laatste mi Ibe 6Pn het vuur van de zelfverbranding t« verm Verzoenend stuk opgesteld, waar psche neuwers voorstaan, probeert te ver: ps te ur,ondslag die de horizontalen onde Jiaar Rpif/1- 2o n stuk kan niet anders d; |jen w0,„ heeft de mensen zijn leven la 'en te verkopen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2