GLADDE WEGEN EN GLADDE BANDEN GAAN NIET SAMEN _AÈ iTflYIDt KUTOTIPS NISSAIM Nissan.Gebouwd voor minder onderhoud. 'MM naar trecht NISSAN MICRA 1.0JUBILEE NISSAN SUNNY 1.3JUBILEE NISSAN CHERRY L3 JUBILEE Afwijkingen Glad Verlies voor RM-Sportief Recreatie tafeltennis Welke banden DE STEM VAN DONDERDAG 2 FEBRUARI 1984 NISSAN BESTAAT 50 JAAR EN DAT VIEREN WE! E MET EEN EXCLUSIEVE EN FEESTELIJK UITGEVOERDE - NISSAN MICRA, NISSAN SUNNY EN NISSAN CHERRY.*** 50 Jaar Nissan, in die halve eeuw is het bedrijf uitgegroeid tot één van de drie grootste autofa brikanten ter wereld. Door auto's te produceren die kwalitatief op het hoogste niveau staan. Een jubileum als dit moet op passende wijze worden gevierd. En dat doen we! Goes, Auto Goes Zuid B.V., Fruitlaan 12-16, tel. 01100-16235. Hulst, Autobedrijf A. Biesbroeck, Kleine Bagijnestraat 25, tel. 01140-12600. Oostburg, Autobedrijf Adriaansen, Baljuw -Veltersweg 1, tel. 01170-2679 V - 'ér PONDERDAG 2 FEB Verrassende nederlaag voor Tovaal INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER iif!iëïrf,ining Middelkamp Superzuinig (1 op 20,4*) en zeer exclu sief. Met matzwarte middenstijl. Grille gespoten in kleur van auto. Binnenbekle- ding velours met speciaal ruitmotief, ook aan binnenkant portieren. Tapijt op de vloer. Leverbaar in de kleuren: rood of zil vergrijs metallic. Nissan Micra 1.0Jubilee 1S incl. BTW IJZJU," De comfortabele, mime auto voor het hele gezin. Nu nog completer en mooier. Met fraai gestileerde grille. Zwarte zijruit- omlijsting. Speciaal stuurwiel. Rode bies in rubber stootstrip. Velours bekleding. Lever baar in rood, beige metallic, lichtblauw metallic en zilvergrijs metallic. Nissan Sunny 1.3 Jubilee j'y'yCA incl. BTW 1/ J De populaire Cherry nu met veel extra's. Zwarte grille met rode bies. Extra brede 175/70 SR 13 banden. Fraaie Jubilee wieldoppen. Sportieve kuipstoelen met exclusief dessin. Spatlappen vóór en achter. Zwarte zijruitomlijsting. Leverbaar in zwart, lichtblauw metallic en zilvergrijs metallic. Nissan Cherry 1.3 Jubilee incl. BTWl/ Nissan is ook de maker van de Stanza, Bluebird, Laurel, Prairie, 280 ZX, Patrol, Urvan en Vanette. Prijzen excl. metallic lak, af importeur. Bij 90 km/h constant (ECE-norm). DE WINTER is voor de auto beslist geen prettige tijd. De weersomstandigheden zorgen constant voor pro blemen, die echter zeker wel het hoofd geboden kun nen worden als de auto in prima conditie verkeert. La ten we wat voorbeelden noemen, eerst simpel: de win ter zorgt vaak voor veel meer wateroverlast, dus meer regen gevoegd bij slecht zicht. Een aanval wordt ge daan op de ruitewissers, op de verlichting, op de ka chel en/of ventilatie en op de banden. De winter zorgt voor hagel en sneeuw, wederom een aanval op voor noemde attributen met een nog extra belasting op de banden. De winter brengt vorst, de lage temperaturen doen een aanval op voornamelijk de accu, maar ook weer op de kachel, de sloten en de banden. Zonder nu alle type weersmoge- Belangrijk bij dat vernieuwen lykheden de revue te laten passe- van zo'n band is dat rekening wordt gehouden met de andere banden Zijn die ook slecht, ver nieuw dan alle banden, dat is zeker zo safe Maar zorg er in elk geval voor dat onder één auto allemaal dezelfde banden zitten, dus geen allegaartje van allerhande verschil lende merken en als het dan nog enigszins kan ook nog vier dezelf de gelijkwaardige banden. Dat rijdt het prettigst en geeft de meest op timale wegligging ren kunnen we stellen dat het meest voorkomend in de winter een samenstelling van dat soort weersinvloeden is. En die zorgen dan weer voor een meest voorko mend verschijnsel: gladde wegen. Gladde wegen door sneeuw of ha gel, door regen, door opvriezende wegen enz. Behalve dat maatrege len tegen die gladheid, het zout/ pekel strooien dan ook nog eens een aanval op de carrosserie doen en met name op de onderkant en de uitlaat, blijft toch dat in de win ter het meest gevergd wordt van de banden. Banden, min of meer in samen werking met de schokdempers, be horen dan ook tot één der belang rijkste onderdelen van de wagen als het 't.contact met de weg be treft en juist dat, contact is in de winter niet optimaal Twee factoren zijn dan fataal bij dat contact en dat zijn gladde wegen en gladde banden Welnu, aan die gladde wegen kunnen we in eerste instan tie weinig doen, pas als ze ont staan zijn, kunnen we trachten, o.a. door strooien, er iets aan te doen. Maar aan die gladde banden kunnen we natuurlijk wel wat doen. Behalve echt gladde banden of banden met grote gladde plekken zijn er nog meer afwijkingen aan banden te constateren. Ergens wij zen die gladde plekken daar al op. Normaal zou een band namelijk gelijkmatig moeten afslijten. Alle andere extra slijtages wijzen erop dat er iets niet in orde is Te den- f|: (c)Copyright NVAUDET-NiJmegt. Als onze banden echt glad zijn, dan is het wel erg slecht met ze gesteld. Gladde banden zijn levensgevaarlijk en gladde banden en gladde wegen gaan al helemaal niet samen. Echte gladde banden zijn ook verbo den en kunnen een forse bekeu ring opleveren. Over het alge meen wordt in Nederland het 2 mm principe gehanteerd, wan neer de profieldiepte van een band onder de 2 mm zakt, is hij hard aan vervanging toe. Een gladde band heeft helemaal geen protiel, dus ook geen pro fieldiepte, en is dus taboe. Maar ook gladde plekken zijn taboe, immers voor gladde plekken op een band geldt hetzelfde verhaal als voor de bekende ketting: een ketting is zo sterk als zijn zwak ste schakel. Gladde banden of banden met gladde plekken moeten dus vernieuwd worden. euvel wordt meestal niet gevoeld en wie nooit acht slaat op zijn ban den zit ineens met de gebakken peren. Regelmatig de banden con troleren is dus geboden en zono dig de wielen laten balanceren en matig onze banden controlere laten controleren Daarvoor nen we bij elke goede bandenspecialist terecht het nodig is banden teve..-. doe dat dan direct, want vo» de winter mag je geen risico men. De vraag is misschien welke banden moeten we ie Van onze ru-Obymedewerker TEBNEUZEN - Koploper To vaal l'et in het ru&bytreffen oiet RCC 3 verrassend de pun ten ligSen; In het begin leek het voor Tovaal een gemakkelijke mid dag te worden. Vlot stond het door een penalty-kick van jaap Nieuwenhuize 0-3. Door dezelfde speler werd het 0-6, weer door een penalty-kick. René Markusse drukte nog voor rust een try en bracht de tand op 0-12. RCC 3 kwam n0g voor de pauze op 4-12. Na de hervatting kwam To vaal niet meer echt in zijn spel. Vlot kwam RCC 3 op 10- 12 en bracht daarmee de span- njng volop terug. Vijf minuten voor tijd sloegen de mannen uit Roosendaal toe en scoorden 13-12 via een penalty-kick. poor deze nederlaag zijn de kampioenskansen van Tovaal een stuk verminderd. TERNEUZEN - RM-Sportief, uitkomend in de E-categorie van de Ador-bedrijfstennis- competitie, kon niet voorko men dat het tegen een 0-4-ne- derlaag aanliep tegen De Schelde. Het duo Arie Hame- link/Jürgen Roth was daarbij het minst gelukkig, want met een game verschil ging de winst naar het Schelde-koppel Vergauwen/Van Campenhout met 10-11. De Meester en Verdauw moesten in Vergauwen en Vergauwen hun meerderen erkennen met 6-13, waardoor de volle buit werd meegeno men door De Schelde. Eveneens in de E-categorie deelde Van Strien 2 de punten met Klaassen, 2-2. In de on derlinge krachtmetingen ging het er daarbij spannend aan toe. Met de hakken over de sloot sleepte het duo Louwer- se/Van Tatenhove een over winning in de wacht tegen Polderman/Spork (12-10). Door de winst van Read/ Spork op De Putter/Van Strien met 10-9 werd de balans weer in evenwicht gebracht. Uitslagen: D-categorie: Dow- Oostburg 20-4; E-categorie: RM-Sportief-De Schelde 0-4, Van Strien 2-Klaassen 2-2, De Zon-Verlinde 0-4, Van Strien !-Stoffels 4-0, Bravenboer- Fermont 0-4. AXEL - De recreatiecommis sie van de afdeling Zeeland van de Nederlandse Tafelten nis Bond houdt op de vrijda- jen 3,10,17 en 24 februari een "tafeltennisinstuif" voor re creatiespelers en speelsters in sporthal 't Sportuus in Axel. Op deze manier hoopt men i Axel, waar onlangs de -eeuwse tafeltenniskam- uoenschappen werden gehou- ten een tafeltennisvereniging 'an de grond te krijgen. Op 'njdag 3 en 10 februari kun- sen de tafeltennisliefhebbers erecht in sporthal 't Sportuus 'an 20.00 tot 22.00 uur en op de 'bjdagen 17 en 24 februari .'an 21.00 tot 23.00 uur. Voor de ^ugd tot 16 jaar is er woens- februari gelegenheid te tennissen in 't Sportuus •n wel van 14.00 tot 16.00 uur. Wwi onze sportredactie ^RNEUZEN - De Terneu- ÏMw gymnastiekvereniging •in' met een afvaardi- 'üdsaraSpirant"dames <leef" 'emen 14 tot 16 jaar> deel" Itamni aan de Nederlandse öSe,nschappen ,an8<" ma» De ,'ra»tpolinespringen. iet K-i\To!?naIe titelstrijd van YTGV (Koninklijk Ne- «nas Christel HL- vervans8 ken valt dan aan zoals gezegd gladde plekken, banden met bob bels, scheef afgesleten banden e d De oorzaak is dan te vinden in de wielstand en de wieldraaiing Gesproken wordt dan van niet goed sporen en onbalans Bij on balans gaat het wiel trillen, slinge ren enz., het één en ander wordt snel In het stuur gevoeld. De band heeft ergens een „zwaar punt". Door contragewichtjes, het balan ceren, kan men dat tegengaan Bij niet goed sporen, niet goed uitge lijnd, schuift het wiel met de band als het ware over de straat en de band slijt dan onregelmatig af. Dit uitlijnen Tot slot kunnen dan ook nog allerhandel afwijkingen ont staan door een onjuiste bandspan ning, ook het controleren van de bandenspanning is dus geboden. Behalve dat op die manier gezorgd wordt voor een veel beter wegcon tact, dus voor meer veiligheid, spaart het ook nog uw portemon nee, want goede banden, goed in balans, goed uitgelijnd en op goe de spanning lopen beter, gaan lan ger mee en sparen brandstof. Belangrijk is dus dat we regel- Zoals al gesteld is het het® vier dezelfde banden of»® auto te hebben en zo moge») gelijkwaardig, dus met eera profieldiepte en uiteraard mei zelfde profiel- Op die manie' ben alle wielen eenzelfde de auto heeft zo het beste weg tact en is ook het beste uit'1, en in balans te krijgen ino niet alle vier de banden ve" worden, is het beter detiff, te schaffen banden vann merk en type te nemen a. den die onder de wagen Dl dien alle vier (of vijf) ba men vangen worden raadpleg® instructieboekje van de^ viiug dealer of bandenspecia»» namelijk beslist niet noo dezelfde banden te moni de fabriek gedaan heelt, s<^ dezelfde banden te i de banden af fabriek, heet, van het meest go® simpele type. U kunt dan' re laten monteren, daarov dealer, garage of bani u alle inlichtingen Ierland (Koninklijk Ne- Christelijk Gymnas- Seha,rb°nd) is in <fe Catha- ^uari'DyT80111 Zat6rdag 4 Jirant a Terneuzense as- ictie ?ames die in Utrecht in koon D=me.n Zijn Anneke Suèlm iIne Ho°gendoorn, te S f den Hamer' F1°ri- Sylvia Lipiij^fndra Uplijn en als de* - De wielerclub Vegtraii!- P is met de iaH,„ ®Inf> begonnen op een arkoet-7 begonnen op een iet van 45 kilometer in '®h Pb„ le.bied. Er meldden «fs. 'itsl een Li *"r ineiuuen kleine zeventig ren- «KGh' n vand amate"**s: 1. J. Poleij, 2. Haaser^?jTst' 3. C. de Nooyer, 4. R doTV Gunst; niemvelin- I Eleze, 2- H- vis. 3. M, nie,?,. Wij de veld, 5. J. Stel 2 Te'mgnn-dames: 1. P. 'JA 4. s lLde Groot, 3. A. Eve- liefhpi,. u°k. 5. C. van Leeu- 'Ihoek 2 t «rs en trimmers: 1. J. t- Smet, 3. B. Steenbak-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 10