GLADDE WEGEN EN GLADDE
BANDEN GAAN NIET SAMEN
_AÈ iTflYIDt
KUTOTIPS
NISSAIM
Nissan.Gebouwd voor
minder onderhoud.
'MM naar
trecht
NISSAN MICRA 1.0JUBILEE
NISSAN SUNNY 1.3JUBILEE NISSAN CHERRY L3 JUBILEE
Afwijkingen
Glad
Verlies voor
RM-Sportief
Recreatie
tafeltennis
Welke banden
DE STEM VAN DONDERDAG 2 FEBRUARI 1984
NISSAN BESTAAT 50 JAAR EN DAT VIEREN WE! E
MET EEN EXCLUSIEVE EN FEESTELIJK UITGEVOERDE -
NISSAN MICRA, NISSAN SUNNY EN NISSAN CHERRY.***
50 Jaar Nissan, in die halve
eeuw is het bedrijf uitgegroeid tot
één van de drie grootste autofa
brikanten ter wereld. Door auto's
te produceren die kwalitatief op
het hoogste niveau staan. Een
jubileum als dit moet op passende
wijze worden gevierd. En dat
doen we!
Goes, Auto Goes Zuid B.V., Fruitlaan 12-16, tel. 01100-16235. Hulst, Autobedrijf A. Biesbroeck, Kleine Bagijnestraat 25, tel. 01140-12600. Oostburg, Autobedrijf Adriaansen, Baljuw
-Veltersweg 1, tel. 01170-2679
V -
'ér
PONDERDAG 2 FEB
Verrassende
nederlaag
voor Tovaal
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
iif!iëïrf,ining
Middelkamp
Superzuinig (1 op 20,4*) en zeer exclu
sief. Met matzwarte middenstijl. Grille
gespoten in kleur van auto. Binnenbekle-
ding velours met speciaal ruitmotief, ook
aan binnenkant portieren. Tapijt op de
vloer. Leverbaar in de kleuren: rood of zil
vergrijs metallic.
Nissan Micra 1.0Jubilee 1S
incl. BTW IJZJU,"
De comfortabele, mime auto voor het
hele gezin. Nu nog completer en mooier.
Met fraai gestileerde grille. Zwarte zijruit-
omlijsting. Speciaal stuurwiel. Rode bies in
rubber stootstrip. Velours bekleding. Lever
baar in rood, beige metallic, lichtblauw
metallic en zilvergrijs metallic.
Nissan Sunny 1.3 Jubilee j'y'yCA
incl. BTW 1/ J
De populaire Cherry nu met veel
extra's. Zwarte grille met rode bies. Extra
brede 175/70 SR 13 banden. Fraaie Jubilee
wieldoppen. Sportieve kuipstoelen met
exclusief dessin. Spatlappen vóór en
achter. Zwarte zijruitomlijsting. Leverbaar
in zwart, lichtblauw metallic en zilvergrijs
metallic. Nissan Cherry
1.3 Jubilee incl. BTWl/
Nissan is ook de maker van de Stanza, Bluebird,
Laurel, Prairie, 280 ZX, Patrol, Urvan en Vanette.
Prijzen excl. metallic lak, af importeur.
Bij 90 km/h constant (ECE-norm).
DE WINTER is voor de auto beslist geen prettige tijd.
De weersomstandigheden zorgen constant voor pro
blemen, die echter zeker wel het hoofd geboden kun
nen worden als de auto in prima conditie verkeert. La
ten we wat voorbeelden noemen, eerst simpel: de win
ter zorgt vaak voor veel meer wateroverlast, dus meer
regen gevoegd bij slecht zicht. Een aanval wordt ge
daan op de ruitewissers, op de verlichting, op de ka
chel en/of ventilatie en op de banden. De winter zorgt
voor hagel en sneeuw, wederom een aanval op voor
noemde attributen met een nog extra belasting op de
banden. De winter brengt vorst, de lage temperaturen
doen een aanval op voornamelijk de accu, maar ook
weer op de kachel, de sloten en de banden.
Zonder nu alle type weersmoge- Belangrijk bij dat vernieuwen
lykheden de revue te laten passe- van zo'n band is dat rekening
wordt gehouden met de andere
banden Zijn die ook slecht, ver
nieuw dan alle banden, dat is zeker
zo safe Maar zorg er in elk geval
voor dat onder één auto allemaal
dezelfde banden zitten, dus geen
allegaartje van allerhande verschil
lende merken en als het dan nog
enigszins kan ook nog vier dezelf
de gelijkwaardige banden. Dat rijdt
het prettigst en geeft de meest op
timale wegligging
ren kunnen we stellen dat het
meest voorkomend in de winter
een samenstelling van dat soort
weersinvloeden is. En die zorgen
dan weer voor een meest voorko
mend verschijnsel: gladde wegen.
Gladde wegen door sneeuw of ha
gel, door regen, door opvriezende
wegen enz. Behalve dat maatrege
len tegen die gladheid, het zout/
pekel strooien dan ook nog eens
een aanval op de carrosserie doen
en met name op de onderkant en
de uitlaat, blijft toch dat in de win
ter het meest gevergd wordt van
de banden.
Banden, min of meer in samen
werking met de schokdempers, be
horen dan ook tot één der belang
rijkste onderdelen van de wagen
als het 't.contact met de weg be
treft en juist dat, contact is in de
winter niet optimaal Twee factoren
zijn dan fataal bij dat contact en
dat zijn gladde wegen en gladde
banden Welnu, aan die gladde
wegen kunnen we in eerste instan
tie weinig doen, pas als ze ont
staan zijn, kunnen we trachten,
o.a. door strooien, er iets aan te
doen. Maar aan die gladde banden
kunnen we natuurlijk wel wat doen.
Behalve echt gladde banden of
banden met grote gladde plekken
zijn er nog meer afwijkingen aan
banden te constateren. Ergens wij
zen die gladde plekken daar al op.
Normaal zou een band namelijk
gelijkmatig moeten afslijten. Alle
andere extra slijtages wijzen erop
dat er iets niet in orde is Te den-
f|:
(c)Copyright NVAUDET-NiJmegt.
Als onze banden echt glad
zijn, dan is het wel erg slecht
met ze gesteld. Gladde banden
zijn levensgevaarlijk en gladde
banden en gladde wegen gaan
al helemaal niet samen. Echte
gladde banden zijn ook verbo
den en kunnen een forse bekeu
ring opleveren. Over het alge
meen wordt in Nederland het 2
mm principe gehanteerd, wan
neer de profieldiepte van een
band onder de 2 mm zakt, is hij
hard aan vervanging toe. Een
gladde band heeft helemaal
geen protiel, dus ook geen pro
fieldiepte, en is dus taboe. Maar
ook gladde plekken zijn taboe,
immers voor gladde plekken op
een band geldt hetzelfde verhaal
als voor de bekende ketting: een
ketting is zo sterk als zijn zwak
ste schakel. Gladde banden of
banden met gladde plekken
moeten dus vernieuwd worden.
euvel wordt meestal niet gevoeld
en wie nooit acht slaat op zijn ban
den zit ineens met de gebakken
peren. Regelmatig de banden con
troleren is dus geboden en zono
dig de wielen laten balanceren en
matig onze banden controlere
laten controleren Daarvoor
nen we bij elke goede
bandenspecialist terecht
het nodig is banden teve..-.
doe dat dan direct, want vo»
de winter mag je geen risico
men. De vraag is misschien
welke banden moeten we ie
Van onze ru-Obymedewerker
TEBNEUZEN - Koploper To
vaal l'et in het ru&bytreffen
oiet RCC 3 verrassend de pun
ten ligSen;
In het begin leek het voor
Tovaal een gemakkelijke mid
dag te worden. Vlot stond het
door een penalty-kick van
jaap Nieuwenhuize 0-3. Door
dezelfde speler werd het 0-6,
weer door een penalty-kick.
René Markusse drukte nog
voor rust een try en bracht de
tand op 0-12. RCC 3 kwam
n0g voor de pauze op 4-12.
Na de hervatting kwam To
vaal niet meer echt in zijn
spel. Vlot kwam RCC 3 op 10-
12 en bracht daarmee de span-
njng volop terug. Vijf minuten
voor tijd sloegen de mannen
uit Roosendaal toe en scoorden
13-12 via een penalty-kick.
poor deze nederlaag zijn de
kampioenskansen van Tovaal
een stuk verminderd.
TERNEUZEN - RM-Sportief,
uitkomend in de E-categorie
van de Ador-bedrijfstennis-
competitie, kon niet voorko
men dat het tegen een 0-4-ne-
derlaag aanliep tegen De
Schelde. Het duo Arie Hame-
link/Jürgen Roth was daarbij
het minst gelukkig, want met
een game verschil ging de
winst naar het Schelde-koppel
Vergauwen/Van Campenhout
met 10-11.
De Meester en Verdauw
moesten in Vergauwen en
Vergauwen hun meerderen
erkennen met 6-13, waardoor
de volle buit werd meegeno
men door De Schelde.
Eveneens in de E-categorie
deelde Van Strien 2 de punten
met Klaassen, 2-2. In de on
derlinge krachtmetingen ging
het er daarbij spannend aan
toe. Met de hakken over de
sloot sleepte het duo Louwer-
se/Van Tatenhove een over
winning in de wacht tegen
Polderman/Spork (12-10).
Door de winst van Read/
Spork op De Putter/Van
Strien met 10-9 werd de balans
weer in evenwicht gebracht.
Uitslagen: D-categorie: Dow-
Oostburg 20-4; E-categorie:
RM-Sportief-De Schelde 0-4,
Van Strien 2-Klaassen 2-2, De
Zon-Verlinde 0-4, Van Strien
!-Stoffels 4-0, Bravenboer-
Fermont 0-4.
AXEL - De recreatiecommis
sie van de afdeling Zeeland
van de Nederlandse Tafelten
nis Bond houdt op de vrijda-
jen 3,10,17 en 24 februari een
"tafeltennisinstuif" voor re
creatiespelers en speelsters in
sporthal 't Sportuus in Axel.
Op deze manier hoopt men
i Axel, waar onlangs de
-eeuwse tafeltenniskam-
uoenschappen werden gehou-
ten een tafeltennisvereniging
'an de grond te krijgen. Op
'njdag 3 en 10 februari kun-
sen de tafeltennisliefhebbers
erecht in sporthal 't Sportuus
'an 20.00 tot 22.00 uur en op de
'bjdagen 17 en 24 februari
.'an 21.00 tot 23.00 uur. Voor de
^ugd tot 16 jaar is er woens-
februari gelegenheid te
tennissen in 't Sportuus
•n wel van 14.00 tot 16.00 uur.
Wwi onze sportredactie
^RNEUZEN - De Terneu-
ÏMw gymnastiekvereniging
•in' met een afvaardi-
'üdsaraSpirant"dames <leef"
'emen 14 tot 16 jaar> deel"
Itamni aan de Nederlandse
öSe,nschappen ,an8<" ma»
De ,'ra»tpolinespringen.
iet K-i\To!?naIe titelstrijd van
YTGV (Koninklijk Ne-
«nas Christel HL-
vervans8
ken valt dan aan zoals gezegd
gladde plekken, banden met bob
bels, scheef afgesleten banden
e d De oorzaak is dan te vinden in
de wielstand en de wieldraaiing
Gesproken wordt dan van niet
goed sporen en onbalans Bij on
balans gaat het wiel trillen, slinge
ren enz., het één en ander wordt
snel In het stuur gevoeld. De band
heeft ergens een „zwaar punt".
Door contragewichtjes, het balan
ceren, kan men dat tegengaan Bij
niet goed sporen, niet goed uitge
lijnd, schuift het wiel met de band
als het ware over de straat en de
band slijt dan onregelmatig af. Dit
uitlijnen Tot slot kunnen dan ook
nog allerhandel afwijkingen ont
staan door een onjuiste bandspan
ning, ook het controleren van de
bandenspanning is dus geboden.
Behalve dat op die manier gezorgd
wordt voor een veel beter wegcon
tact, dus voor meer veiligheid,
spaart het ook nog uw portemon
nee, want goede banden, goed in
balans, goed uitgelijnd en op goe
de spanning lopen beter, gaan lan
ger mee en sparen brandstof.
Belangrijk is dus dat we regel-
Zoals al gesteld is het het®
vier dezelfde banden of»®
auto te hebben en zo moge»)
gelijkwaardig, dus met eera
profieldiepte en uiteraard mei
zelfde profiel-
Op die manie'
ben alle wielen eenzelfde
de auto heeft zo het beste weg
tact en is ook het beste uit'1,
en in balans te krijgen ino
niet alle vier de banden ve"
worden, is het beter detiff,
te schaffen banden vann
merk en type te nemen a.
den die onder de wagen Dl
dien alle vier (of vijf) ba men
vangen worden raadpleg®
instructieboekje van de^
viiug
dealer of bandenspecia»»
namelijk beslist niet noo
dezelfde banden te moni
de fabriek gedaan heelt, s<^
dezelfde banden te i
de banden af fabriek,
heet, van het meest go®
simpele type. U kunt dan'
re laten monteren, daarov
dealer, garage of bani
u alle inlichtingen
Ierland (Koninklijk Ne-
Christelijk Gymnas-
Seha,rb°nd) is in <fe Catha-
^uari'DyT80111 Zat6rdag 4
Jirant a Terneuzense as-
ictie ?ames die in Utrecht in
koon D=me.n Zijn Anneke
Suèlm iIne Ho°gendoorn,
te S f den Hamer' F1°ri-
Sylvia Lipiij^fndra Uplijn en
als de* - De wielerclub
Vegtraii!- P is met de
iaH,„ ®Inf> begonnen op een
arkoet-7 begonnen op een
iet van 45 kilometer in
'®h Pb„ le.bied. Er meldden
«fs.
'itsl
een Li *"r ineiuuen
kleine zeventig ren-
«KGh' n
vand amate"**s: 1. J. Poleij, 2.
Haaser^?jTst' 3. C. de Nooyer, 4.
R doTV Gunst; niemvelin-
I Eleze, 2- H- vis. 3. M,
nie,?,. Wij de veld, 5. J.
Stel 2 Te'mgnn-dames: 1. P.
'JA 4. s lLde Groot, 3. A. Eve-
liefhpi,. u°k. 5. C. van Leeu-
'Ihoek 2 t «rs en trimmers: 1. J.
t- Smet, 3. B. Steenbak-