Weer conflict rond Zeeuws fotoboek
België zet speedboot
k tegen 4 tongst
'Schadeclaims
veerstaking
niet betaald'
DE STEM
Deel natuurgebied Axelse
Kreek volledig verwoest
fotograaf eist verwijdering foto
PPR/EVP en D 66: 'Meerderheid tekent zich af
hese mevrouw L. Schipper 103
2.95
.25
WOENSDAG
1 FEBRUAR11984
VISCLUB STORTTE ILLEGAAL PUIN
Ontslagen
bij Muller
Terneuzen
Franse
minister
bezoekt
Deltawerken
PROVINCIEBESTUUR:
1
A53I
SI I
rttivfctö
I
VAN ZEELAND
T27 PAGINA ZEELAND 1
Van een
onzer verslaggevers
JIIDDELBURG - Het foto-
jock 'Zeeland in 1983' is even
als zijn voorganger in 1982
lennelijk geen behouden
vaart gegund. Gisteren eiste
je Middelburgse advocaat mr.
Kool namens Jan Beckers
„it Vlissingen dat uitgeverij
Dt Boer (Middelburg) een van
(ent afkomstige foto uit het
jaarboek verwijdert of de op-
^e in zijn geheel uit de han-
jel terugneemt.
De opneming in het jaar
boek zou zonder medeweten
en toestemming van Jan Bec
kers zijn gebeurd.
De bewuste foto, een portret
van het PPR-gemeenteraads-
lid Kamermans uit Middel
burg, is al eerder in het huis-
aan-huis blad De Faam en het
nul-nummer van het magazi
ne Nieuw Zeeland afgedrukt.
Mr. Kool zei gisteravond dat
met zijn cliënt geen financiële
regeling te treffen zou zijn.
„Wat dat betreft is hij zeer
principieel".
Uitgeverij-directeur K.
Scherphuis heeft inmiddels
zijn advocaat mr. Minderhout
gevraagd de onderhandelin
gen met mr. Kool te openen.
Deze laatste vindt dat van
daag een beslissing moet val
len. Hij liet er gisteravond
weinig twijfel over bestaan
dat die beslissing de gevraag
de verwijdering of terugname
van de oplage zou moeten zijn.
„Daar heb ik op dit moment
nog weinig zin in", zo reageer
de de heer Scherphuis.
De samenstellers van het
boek hadden ervoor gezorgd
dat wat auteursrechten be
treft de zaak gedekt was met
uitzondering van die ene foto
van Jan Beckers. „Die man
was niet te pakken te krijgen",
verzuchtte eindredacteur Ad
Hanneman. Afgelopen zater
dag, toen het boek inmiddels
was verschenen, trof Hanne
man toevallig Beckers. „Hij
nam blij het boek in ontvangst
en niets wees er op dat hij een
paar dagen later op deze ma
nier zou reageren", aldus een
verbouwereerde Hanneman.
Vorig jaar kreeg 'Zeeland in
1982' tegenwind van Zeeuwse
vissers, betrokken bij de in dat
jaar spelende visfraude, toen
die in het boek werden afge
beeld. Een door hen aange
spannen kort geding werd
door de uitgeverij verloren.
Enkele honderden exemplaren
van 'Zeeland in 1982' werden
toen teruggenomen uit de
handel en vernietigd. „Wij
blijven kennelijk jurispruden
tie maken", aldus de heer
Scherphuis.
Roep om statenmotie
zuivere PZEM-rook
Bloemkool, per stuk
0 gram
Een bloemstukje van burgemeester Blanken en zijn echtgenote voor de jarige mevrouw
Schipper - fotowuifm mieras
fan een onzer verslaggevers
iOES - Met een voor haar ho-
leeftijd opvallende vitali
st en belangstelling voor al
om zich heen heeft me
luw L. Sehipper-Snoek gis
tten in verpleeghuis Ter
Weke in Goes haar honder-
alerde verjaardag gevierd.
is daarmee de oudste in-
"«mster van Goes.
Mevrouw Schipper staat el-
morgen om half zes op,
tedt zichzelf in Bevelandse
Werdracht en gaat dan in-
;ssief de krant lezen. Verder
"igt ze de dag door met bor
duren. Ook laat haar eetlust
niets te wensen over.
Het hoofd van de afdeling
vertelt dat mevrouw Schipper
al maanden naar haar hon
derdenderde verjaardag heeft
toegeleefd. „In juni zei ze dat
ze niet wist of ze die verjaar
dag nog wel zou halen maar in
november twijfelde ze daar
geen moment meer aan". Bur
gemeester mr. W. Blanken en
zijn echtgenote kwamen de
hoogbejaarde gistermorgen
hartelijk gelukwensen.
Toen de burgemeester haar
een bloemstukje aanbood zei
mevrouw Schipper droogjes:
„Dank je wel, zet het daar
maar neer". Ze wist zich nog
goed te herinneren dat ze vo
rig jaar mevrouw Blanken een
zelfgeborduurd tafelkleed
schonk. En ook dat ze aan va
kantiegeld en zakgeld duizend
gulden ontving. „Ik heb nog
nooit zoveel geld bij elkaar ge
zien".
Op de vraag hoe ze het vond
103 jaar te worden antwoordde
mevrouw Schipper: „Erg ge
zellig met al die aardige men
sen die me komen feliciteren",
's Middags vierde zij met haar
zoon, klein- en achterklein
kinderen het verjaardagsfeest
in intieme kring.
jjPSTENDE/ZEEBRUGGE
- De Belgische marine
j'x»< ,'uidwfst nfderland
Ivoren
''neuzen, Hulst en Goes,
■ssen en telefoonnum-
Pagina 2.
iftSstijden:
I '2.30/13 30-17.00 uur.
Mactie
>*n: Rein van der
(editie-chef), Jan Jan-
l'iui'Y' chef)' Prank Dey,
- de Schipper, Cor de
Ton Koomen
Ihw ^ulst: EuQène Ver-
,e" Goes: Gé van Ber-
|to 'burg: Henk Post-
°stburg: Co Meertens.
'Punten
3 I ?'e'?ande: mevr. Neve,
nderstr. 4, 01148-
'«niie-expi.
n d,®ur Zeeland: C.
I ve 01150-95839.
Me-
beschikt binnenkort over een
snelle speedboot, die ingezet
wordt als men vermoedt dat
illegaal binnen de 12-mijlszo-
ne wordt gevist. De boot is een
geschenkje van het Belgische
ministerie van landbouw.
De speedboot zal met enig
ceremonieel vertoon eind fe
bruari/begin maart aan de
marine worden overgedragen.
Dan begint ook de periode dat
zeetong naar de kustwateren
komt om kuit te schieten en
zodoende een gemakkelijke
prooi vormt voor vooral de
grotere, buitenlandse, vissers
schepen.
In België maakt men er
geen geheim van dat de speed
boot vooral bedoeld is om de
Nederlandse vissers (in het
jargon 'tongstropers' ge
noemd) te snel af te zijn. Het
waren tot nu toe vooral Ne
derlandse treilers die 'vlak bij
huis' nog even de verboden
Belgische kustwateren af
schuimden met schepen die
groter dan 70 brt zijn en meer
dan 300 pk motorvermogen
hebben. De 12-mijIszone is af
gekondigd om de jonge tong
gelegenheid te geven te
groeien tot een economisch in
teressante vis.
Tot nu toe bond de Belgische
zeemacht met mijnenvegers
de strijd aan tegen de 'tongs
tropers'. In het verleden is
herhaaldelijk gebleken dat die
schepen te traag waren voor
de grote (Nederlandse) bok-
kentreilers. Die stoomden,
wanneer ze werden betrapt, op
volle kracht vooruit en lieten
de mijnenvegers hun 'kont'
zien. Een enkele keer heeft de
Belgische marine zelfs waar
schuwingsschoten gelost.
Een paar maal is men erin
geslaagd Nederlandse vissers
boten naar Oostende en Zee-
brugge op te brengen. De reder
verspeelde dan zijn vangst en
kreeg vervolgens een forse
boete aan zijn broek.
De nieuwe speedboot kan
een snelheid van 50 kilometer
per uur ontwikkelen en biedt
voldoende plaats voor beman
ning en overtreders. „Je kunt
ze misschien wel vergelijken
met motor-torpedoboten", al
dus een tevreden Zeebrugse
visser, wie het illegaal vissen
met te grote boten (ook soms
door Belgische vissers) een
doorn in het oog is.
den per jaar, gedekt Kunnen
worden zonder dat deze op de
elektriciteitstarieven van de
PZEM drukken.
CDA-fractievoorzitter J.
Roose zei gisteren de brief van
het PPR/EVP-statenlid nog
niet ontvangen te hebben,
maar persoonlijk niet afwij
zend te staan tegenover een
gezamenlijk initiatief tot een
nieuw statendebat. Hij bena
drukte daarbij nog eens dat de
CDA-fractie de eis van de SEP
vorig jaar geaccepteerd heeft
om de ombouw (en daarmee de
werkgelegenheid) niet in de
waagschaal te stellen. Nu in
Europees verband scherpere
maatregelen tegen verzuring
van het milieu geëist worden
is het volgens hem niet uitge
sloten dat minister Winsemius
scherpere milieu-eisen gaat
stellen. Overigens dient Zee
land zich volgens hem in eer
ste instantie tot de SEP te
wenden.
Goedkoper
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - In de Zeeuwse staten tekent
zich een meerderheid af die alsnog wil streven
naar een maximale rookgaszuivering bij de
ombouw van de conventionale PZEM-centra-
les in Borssele voor kolenstook.
Die meerderheid moet in een statenmotie worden
vastgelegd.
Met een dergelijke oproep
zijn de statenfracties van
PPR/EVP en D'66 ingespron
gen op de verklaring van de
CDA-statenfractie, waarin
alsnog initiatieven worden
aangekondigd om een zo groot
mogelijke rookgasontzwave
ling te bepleiten. PPR/EVP en
D'66 willen dat daarover op 2
maart een nieuw statendebat
plaatsvindt. CDA-fractievoor-
zitter J. Roose staat daar niet
onwelwillend tegenover.
Een jaar geleden behoorde
de CDA-fractie tot een grote
statenmeerderheid die zich
'noodgedwongen' bij een ont
zwaveling van slechts 50 pro
cent neerlegde. Dat besluit
was toen ingegeven door een
eis van de opdrachtgever, de
SEP (Nederlands samenwer
kende elektriciteitproducen
ten). Die eis was gebaseerd op
een speciale uitzonderings
clausule van de toenmalige
D'66-bewindslieden.
De drie CDA-leden van de
statencommissie voor het mi
lieu hebben inmiddels een uit
voerige notitie over een moge
lijke verscherping van de zui-
veringseis geproduceerd, die
ze in de eerstevolgende com
missievergadering aan de orde
willen stellen.
Het PPR/EVP-statenlid C.
van Waterschoot heeft de
fractieleider van het CDA, J.
Roose, een brief geschreven
met de uitnodiging samen het
initiatief tot een nieuw staten
debat te nemen. Hij herinnert
er in de brief aan dat hij vorig
jaar bij de besluitvorming een
motie indiende waarin aan de
ombouw de voorwaarde werd
verbonden dat een maximale
rookgasontzwaveling (90 pro
cent) moet worden toegepast.
Van Waterschoot in de brief
aan de CDA-fractieleider:
„Niet in de laatste plaats door
jou 'neen' tegen deze motie
stemden slechts zeven staten
leden vóór. Ik begrijp nu
dat de CDA-fraetie (als frac
tie) 'aan de bel wil gaan han
gen' bij diverse instanties. Op
zich is dat een prijzenswaar
dig initiatief. Politiek gezien
kan het echter een Teeg' ge
baar betekenen gezien het
vrijblijvend karakter van een
dergelijke briefwisseling. Wat
van meer politieke 'betekenis
kan zijn, dat is een uitspraak
van onze staten op dit punt".
Op basis daarvan kan dan vol
gens Van Waterschoot een
klemmend beroep worden ge
daan op Den Haag.
Het statenlid J. Boogerd-
Quaak (D'66), die ook steeds
maximale zuivering heeft
geëist, richtte zich gisteren
rechtstreeks tot Gedeputeerde
Staten met het verzoek de
kwestie op de agenda van de
komende statenvergadering te
plaatsen. Dat deed ze middels
schriftelijke vragen, waarin ze
ondermeer vraagt of het colle
ge de mogelijkheid en de mid
delen aanwezig acht om als
nog tot volledige zuivering te
komen.
Boogert-Quaak wil ook we
ten hoe de extra kosten daar
van, ongeveer 13 miljoen gul-
Roose wees er gisteren op
dat GS toch al aan de SEP, c.q.
de PZEM willen voorschrijven
dat bij de ombouw de moge
lijkheid open wordt gelaten
om later alsnog tot maximale
zuivering over te kunnen
gaan. „Gezien de nieuwe ont
wikkelingen kun je je afvra
gen: waarom zouden we dat
dan niet meteen doen. Dan is
het nog goedkoper ook". Ne
derland moet daar in zijn ogen
13 miljoen per jaar ('een gul
den per inwoner') voor op
kunnen brengen. Het aandeel
van de PZEM zou jaarlijks 1
miljoen bedragen. „We moeten
dat er als Zeeland zeker voor
over hebben", zegt hij.
Het D'66-statenlid J. Boog-
erd-Quaak maakte gisteren
meteen ook van de gelegen
heid gebruik om te vragen of
GS alsnog bereid zijn dwin-
gënd voor te schrijven dat si
lo's worden gebruikt voor de
opslag van kolen bij de centra
le. Dit naar aanleiding van het
recente rapport dat in op
dracht van de Zeeuwse mi
lieu-inspectie is gemaakt door
ESTS en Eurosilo Nederland.
Daarin wordt gesteld dat op
slag in silo's milieuvriendelij
ker en zeker niet duurder is
dan opslag in de open lucht,
zoals GS dat willen toestaan.
Het illegale pad in het oostelijk deel van de Axelse Kreek, langs de Kinderdijk
- foto de stem cor j de boer
Van een onzer verslaggevers
AXEL - Visclub GOA heeft
met zand- en puinstortingen
een illegaal pad aangelegd
in het oostelijk deel van de
Axelse Kreek, langs de Kin
derdijk. Daarmee is een
flink stuk rictmoeras in dit
beschermd natuurgebied
vrijwel onherstelbaar ver
woest.
De nijvere hengelaars
waren van plan hun weg- en
waterbouwkundige bezighe
den nog voort te zetten en
het pad verder uit te brei
den, maar daar heeft de ge
meente nu een stokje voor
gestoken. Dit nadat vogel
wacht De Steltkluut boos
aan de bel had getrokken.
B en W hebben de hengel -
club te verstaan gegeven dat
iets dergelijks in de toe
komst niet meer mag gebeu
ren. En dan komen de hen
gelaars nog goed weg, want
voor dit soort schendingen
van beschermde natuurge
bieden staat meestal een
fikse boete.
Met de drastische ingreep
in het rietmoeras wilde de
visclub de leden behoeden
voor natte voeten. Om hen
gelen op het bewuste stukje
mogelijk te maken werd
voorheen altijd gebruik ge
maakt van een soort houten
bankjes, van waaraf gevist
kon worden. Door het moe
rassige gebied was men dan
wel genoodzaakt met de
voeten in het water of in een
slijkerige grond te zitten.
Niet ideaal, moeten de hen
gelaars gedacht hebben,
maar er werd alras een op
lossing gevonden. Met eer
dergenoemd resultaat.
„Een schandalige ontwik
keling", schrijft Steltkluut-
lid Wim Wisse in de nieuw
ste uitgave van het leden
blad van de vogelwacht.
„Als we de Grote Kreek er
bij nemen, dan is er toch
plaats genoeg voor de (loze?)
vissertjes. Het lijkt mij dus
zaak dat dat een en ander
weer in de oorspronkelijke
toestand wordt hersteld".
Maar het is volgens de ge
meente een onmogelijke op
gave om al het zand en puin
uit het moerassig gebiedje te
scheppen. Inmiddels is met
de hengelaars overleg aan
de gang hoe het stukje na
tuur weer wat gefatsoe
neerd kan worden. In ieder
geval heeft de visclub alvast
opdracht gekregen om alle
grote brokstukken op te rui
men.
Vervolg van pagina 1
De drie laatste boten zijn pas
sinds 1978 in de vaart. Ze zijn
nieuw gebouwd en kostten
destijds ruim 10 miljoen gul
den. Soortgelij ke schepen gaan
in de sleepvaartwereld nu,
vanwege de recessie, voor
nauwelijks de helft van de
hand. Daarbij komt dat er
nauwelijks vraag naar is. De
zeesleepdienst Willem Muller
bestaat als zodanig nog maar
sinds 1976.
Bij de waldienst komen 16
man op straat daartoe behoort
het voltallige personeel, van
de radio-kamer van Willem
Muller in Terneuzen. De ra
dio-kamer blijft als centraal
communicatie-centrum func
tioneren voor de havendienst
en bergingsactiviteiten, maar
wordt opnieuw bemand van
binnenuit het bedrijf.
Bij Muller Terneuzen werk
ten in totaal 120 man. Bijna de
helft is nu ontslag aangezegd.
Over de gang van zaken rond
de aanzeggingen en de interne
informatie over hele ontslag
procedure is onder het Muller -
personeel nogal wat ontstem
ming ontstaan.
Van een onzer verslaggevers
ZIERIKZEE - De Franse mi
nister van handel, madame
Cresson, brengt maandagmid
dag een bezoek aan de bouw
van de pijlerdam in de mon
ding van de Oosterschelde.
De minister maakt deel uit
van het gevolg van de Franse
president, Francois Mitterand,
die begin volgende week een
staatsbezoek aan ons land
brengt.
De Franse minister van
handel wordt maandagmid
dag om half twee door het
hoofd van de Deltadienst, ir.
H. Engel op het werkeiland
'Neeltje Jans' ontvangen. Op
het programma staan onder
meer bezichtiging van het in
focentrum op het werkeiland
en een boottocht naar de ge
plaatste pijlers in de sluitga
ten Hammen en Schaar.
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Het Zeeuws provinciebestuur is
niet van plan schadeclaims te vergoeden die zijn inge
diend naar aanleiding van de staking bij de Wester-
scheldeveren eind vorig jaar.
Er werden schadeclaims in
gediend door het bedrijf Pol
derman uit Goes, een inwoon
ster van Breda en een man uit
Hoofdplaat. De laatste twee
klaagden erover dat ze een
vergeefse reis naar de pont
hadden gemaakt.
GS hebben de betrokkenen
laten weten dat er geen aan
sprakelijkheid bestaat voor
het niet of te laat uitvoeren
van vaarten. Het college ver
wijst daarbij naar de ver-
voersvoorwaarden, waarin de
aansprakelijkheid van de Pro
vinciale Stoomboot Diensten
(PSD) is beperkt tot directe
schade, dat wil zeggen schade
aan lichaam en goederen, ont
staan door onzorgvuldigheid
van de dienst en haar perso
neel en wat daar mee samen
hangt.
Verder merken GS op dat
betrokkenen, gezien de voor-
publiciteit, redelijkerwijs van
de problemen op de hoogt had
den kunnen zijn. De rekening
die het Goes bedrijf indiende
kan volgens GS niet aan de
vervoersvoorwaarden worden
getoetst omdat de rekening
geen nadere specificatie bevat.
GS hebben ook een brief ge
schreven naar de Consumen
tenbond, die liet weten dat
houders van abonnementen in
aanmerking dienen te komen
voor restitutie. Het college is
het er mee eens dat de inwo
ners van Zeeuwseh-Vlaande
ren door de staking ernstig
werden gedupeerd, maar tv.'ij -
feit aan de zorgvuldigheid
waarmee de bond aan de bel
heeft getrokken.
Men wijst erop dat houders
van meervaartenkaarten geen
financieel nadeel kunnen heb
ben ondervonden en dat bij de
PSD in feite slechts sprake is
van één abonnement, namelijk
de maandkaart voor werkne
mers en scholieren. Houders
daarvan hebben het recht 's
morgens en 's avonds zonder
voertuig te worden overgezet.
Doordat ook tijdens de twee
stakingsdagen deze diensten
zijn uitgevoerd, zijn houders
van deze kaarten niet gedu
peerd, aldus het college.
Zoals bekend begon de pro
vincie tijdens de staking een
kort geding, dat ertoe leidde
dat de dienstverlening moest
worden hervat. Dat gebeurde
terwijl een lawine van pro
testtelegrammen en dreige
menten met schadeclaims bij
het provinciebestuur binnen
kwam.