De crisis in het onderwijs mrnm ONDERWIJS IN DE STEIGERS PROF. LAGERWEIJ: EXTREME VERNIEUWINGEN ZETTEN AAN TOT DENKEN PAGINA ZEELAND 5 l?tTERpAG 28 JANUARI 1ggl. W1 VERDER IN DEZE O N P.C. Kerkdiensten r.k. kerkdiensten OP INITIATIEF van de Amerikaanse president Johnson werd in 1967 in Williamsburg een wereldcongres van onderwijskundigen gehouden. Philip Coombs schreef daarvoor een nogal geruchtmakend boek 'The world educational crisis', waarin hij een wereldomvattende crisis in het onderwijs aankondigde. De bezorgdheid van Coombs had vooral betrekking op de kwan titeit van het onderwijs: de scheef groeiende verhouding tussen vraag en aanbod van geschoolden, de explosieve groei van het aantal leerlingen en de sterke stijging van de onderwijsuitgaven. Zaken die nu in Nederland in alle hevigheid spelen en een fors stempel zullen drukken op het onderwijs van de jaren tachtig. Dat is de huidige crisis. De echte crisis begon al eerder. Die was inhoudelijk van aard en werd aangezwengeld door publikaties van lllich, Reimer en Frei- re. Die crisis had en heeft betrekking op de inhoudelijke kortslui ting tussen onderwijs en datgene wat er in de maatschappij leeft. Nederland deelt volop in die tweeledige crisis. Uitvallende leer lingen kende het onderwijs al lang, maar het aantal is schrikba rend gegroeid. Een op de drie leerlingen stapt eruit, dat zijn er 30.000 per jaar. En ze worden gevolgd door leerkrachten, die er uit gaan vanwege de bezuinigingen of, maar dat komt veel min der voor, opstappen vanwege langlopende frustaties. Tegelijk zie je echter dat het 'alternatieve onderwijs' groeit en bloeit. Vooral Vrije Scholen (22 in 1977 en 45 in 1982) groeien tegen de verdrukking in. Daarnaast ontstaan er, zoals bijvoor beeld in Breda, 'scholen' die volledig gebroken hebben met alle gevestigde ideeën over wat onderwijs zou moeten zijn. Die ontwikkeling loopt als een rode draad door deze onderwijs- bijlage. 'Sgool' wil kinderen laten leren én leven Meester en juf krijgen hulp van de computer Advies bij het kiezen van de juiste school Veel animo voor de Open Universiteit Onthutsend ïrimtïnrïmwnr "iijjif/d r rr nrnr rrrrr rr rr -tr.Mlrrn nmr n Leerfabriek Toekomst Vernieuwing aterdag 28 januari :evendedags adventisten 'erneuzen (Goede Herderkerks in 1 t. ds. J. Termate. I Middelburg (Doopsgezinde kpru I 0 u. ds. R. Bruinstra. K': I Gissingen ('t Anker): 9.15 u. ds p I üruinstra. K 1 ondag 29 januari mer vormde kerdienste.n \ardenburg: 10.30 u. ds. J. pa], Gez. dienst in Ontmoetingskerki \xel: 10 u. ds. H.v.d. Berg 3iervliet: 11 u. ds. w. Meeuse(pP :omb. dienst). 3reskens: 9.30 u. ds.v. Manen. 7adzand: dienst te St. anna w 1 Muiden. Jroede: 9.30 u. ds. M. Hooympiic Ev. Luth. kerk). Jer Hoek: 10 u. ds. W. van Meeuwen Hoofdplaat: 11 u. ds. M.v. Manen Hontenisse: 9.30 u. Dhr. B.v d Wpl Hulst: 11 u. dhr. B.v.d.Wel. Nieuwvliet: 11 u. ds. M. Hooymeij-1 Oostburg-.10 u. ds. P. Feenstra. fee? dienst in Geref. Kerk, Molenberg) L Retranchement: dienst te St Anno 1 ter Muiden. na Sas van Gent: 9.30 u. ds. J. Geer* Dreischor (H.A.). Schoondijke: 10 u. ds. p. Brinkman St. Anna ter Muiden: 10 u rfc 1 C.Balk. 3 St. Kruis: 9 u. ds. H. Valk. Sluis: Dienst te St. Anna ter Mui-1 den. Sluiskil: 11 u. ds. J. Geers, Drie-I schor. Terneuzen (Grote Kerk)10 u. dhr I D.v. Es. (Goede Herderkerk): 10 u I ds. C. Hoogendoorn. 19 u. ds. D f Koelman. (Opstandingskerk): 9 ds. D. Koelman. Waterlandkerkje: 11 u. dhr. m.l Geuze, 'sHeer Arendskerke. IJzendijke: Zie Biervliet. Zaamslag: 10.30 u. ds. D. Koelman. Zuidzande: 9.30 u. dhr. M. Geuze,'sl Heer Arendskerke. gereformeerde kerkdien-1 sten Axel: 10 u. ds. A. Lunshof, 17 u. dhr 1 D. de Best. Hoek: 10 en 15 u. ds. W. van del Lugt, Hoorn. Terneuzen (Noordstraatkerk):; 9 u.] dhr. D. de Best. (Opstandingskerk): 10.30 en 17 u. dhr. D. de best. I Zaamslag: 10 en 15 u. dhr. Voge-fl laar, Antwerpen. Aardenburg: 10.30 u. ds. J. Paksy. Breskens: 10 u. leesdienst. 17 u, ds.l P. Feenstra. Oostburg: 10 u. ds. P. Feenstra. Schoondijke: 10 en 15 u. dhr. Ten-] sen, Heverlee. christelijke gerefor-1 meerde kerk Zaamslag: 10 en 15 u. ds. L.v.d.] Meij. gereformeerde kerken (Vrijgemaakt). Axel: 10 en 15 u. ds. J. Borgdorff. Hoek: 10 en 15 u. ds. H.v.d. Berg. Terneuzen: 9 en 15 u. ds. C. Mewe. Zaamslag: 10.30 u. ds. C. Mewe, 16} u. ds. P.v.d. Laan, Gent. De Kleine Stem, de Uitgaansrubriek en de strips staan achterin. Oe radio- en televisieprogramma's van het hele weekend vindt u op de achterpagina. VLAAN-I O N D RWIJS 28 JANUARI 1984 EINDREDACTIE FRANS VAN MOURIK LAYOUT ERIK d'AILLY NOORD - ZUID - BEVELAND Goes - Parochie Maria Magdalena:! zat. 19 u. zond. 8.30 en 10 u. Kerk-I centrum De Hoogte, Populierenstr, zond. 11.30 u. Zierikzee - H. Willebrord, Mo-| lenstr. 62, zat. 9 u. zond. 11 u, Hansweert - O. L. Vrouw Onbe- I vlekte Ontvangenis, zat. 17 u. zond. I 11 u. Maria-oord, zat. 10.30 u. Lewedorp - H. Eligius, zat. 19 u.| zond. 10.30 u. Rill and-Ba th- H. Jozef, ofwel zat.1 om 19 u. ofwel zond. om 9.30 u. (omj de 14 dagen). Yerseke - H. Anna: ofwel zat. 19 u.l ofwel zond. 9.30 u. (Om de 14 dagen). J Ovezande - O. L. Vrouw Hemel-j vaart, zat. 19 u. zond. 8 en 10 u. WEST - ZEEUWSCH - VLAAN-j DEREN 1 Aardenburg - Maria Hemelvaart,! zat. 19 u., zond. 8 en 10 u. 1 Biervliet - H. Maagd Maria Onbe-| vlekt Ontvangen, zat. 19 u. zond., 10J u. Breskens - H. Barbara, zat. 17 i zond. 10 u. Tot 7 aug. elke woe. om 19 u. Eede - H. Maria Hemelvaart 19 u. zond. 10 u. - Groede - H. Bavo. zat 19 u. zond. yj Hoofdplaat - H. Eligius. zat. 17 al zond. 9 u. 1 Oostburg - H. Eligius. zat. 19 ai zond. 10.30 u. f Schoondijke - H. Petrus Apostel.j zond. 9.45 u. Slijkplaat - Maria Sterre der zet zat. 17 u. IJzendijke - H. Maria Hemelvaart, zat. 19 u. zond. 10.30. Huize Em-j maus. zond. 11.15 u. Sluis - H. Johannes de Doper. 19 u. zond. 8 en 10 u. WALCHEREN Middelburg - H. Petrus en Pauiu Lombardstr. zat. 19 u. zond i Kerkcentrum De Hoeksteen, zenburglaan, zond. 11.30 u. Vlissingen: Paauwenburg centrum Open Hof, A. Gogel H zond. 11.15 en 19 u. Lieve Vrouw6! kerk, Singel: zat. 19 en zond. Iü u. J Souburg - Martinuskerk. zon j 10.30 u. iop Domburg- Willibrorduskerk- iet 3e zond. van de maand: 8.45 u. OOST - ZEEUWSCH DEREN 1Q Clinge - H. Hendrikus. zat. n zond. 8.30 en 10 u. ,q u.fl Hulst - H. Willibrordus. zat. zond. 9.30 en 11.30 u. Graauw - Maria ten Hemelopej ning. zat. 19 u. zond. 9 u. St. Jansteen - H. Johannes 1 per. zat. 19 u. zond. 10 u. paUl Boschkapelle - H. Petrus j lus. zat. 19 u. en zond. 9 u. J Westdorpe - O. L. Vr. Visitatie 19 u. zond. 8 en 10 u. t Hengstdijk - H. Catharina. J u. en zond. 10.30 u. 19 1 Heikant - H. Theresia. zat. zond. 10 u. za Kloosterzande - H. Marti 18.30 u. zond. 9 en 10.30 u- Koewacht - H. H. PhiliPPf/^ ,o cobus. zat. 19 u. zond. o. t m u.Lamswaarde - H. Corne j u. zond. 10 u. t 17 u Nieuw-Namen - H. Jozei. zond. 10.30 u. zat. li Ossenisse - H. Willibrord u. zond. 10.30 u. zat 1® Stoppeldijk - H. Gerulph u. zond. 10 u. 19 V1 Sluiskil - St. Antonius. za zond. 11 u. Maiella- Terhole - H. Gerardus Maje 19 u. zond. 8 en 10 u. rrote. zatJ Axel - H. Gregorius de 19 u. zond. 11 u. t^melvaart Philippine - O. L. Vr. H zat. 17 u. zond. 9.30 u. _eivaai® Sas van Gent - Maria Heme zat. 19 u. zond. 9 en 11 u. Zandstraat - H. Pastoo zond. 10 u. wTus(Trin!l Terneuzen - H. Willibrord" enl teitskerk). zat. 19 u- z<? jylaand" 10.30 u. Verrezen Chrism^. t.m. zat. 19 u. zond. 9-30e"j 10.30 u Hoek - H Kruiskerk. z^melvaa«1 Zuiddorpe H. Maria zat. 17 u. zond, 9.45 u. Door Frans van Mourik „HET WAS jp Hannover eigenlijk een onthutsende er varing. Je bent in één keer af van het oude idee van de school. Het was ontroerend en schokkend om te zien dat zo veel ouders het aandurfden om de school zo totaal te ver anderen". Op de Rijksuniversiteit in de Uit hofpolder bij Utrecht praten we met prof. Nijs Lagerweij. Hij is een on derwijskundige, die zijn wortels had in de lespraktijk. Hij begon als onder wijzer, studeerde door en kwam uit eindelijk terecht in Utrecht, waar hij onderwijsvernieuwing doceert. Hij is een van de mede-auteurs van het boek van Van Kemenade 'Onder wijs, Bestel en Beleid' en zal ook mee werken aan de driedelige herziene versie van dit standaardwerk in de onder wij skunde. De 'onthutsende' ervaring deed La gerweij op bij zijn bezoek aan de Glockseeschule in Hannover. In 1982 was hij daar om met eigen ogen te aanschouwen hoe één van de zes meest progressieve en alternatieve scholen in de Bondsrepubliek het on derwijs had ingericht. Op die officieel erkende Glocksee schule is gebroken met alle bestaande opvattingen over onderwijs. Er is geen lesrooster, er is geen dwang om te leren. Kinderen beslissen zelf hoe ze hun schooldag willen vullen, ze kunnen leren en ze kunnen leren spe len. „Het is echter een misverstand", zegt Nijs Lagerweij, „als mensen den ken dat ik dat de ideale school voor kinderen vind. Maar ik ben gesterkt in de gedachte dat zulke scholen voorbodes zijn van een nieuwe tijd. Deze school is niet het baken voor de vernieuwing, maar er wordt een idee aangereikt. Ik was verbaasd dat die gedachte over onderwijs, die daar in Duitsland in praktijk wordt gebracht, ook in Nederland blijkt te leven". Hij doelt daarmee op een lang zaam, maar gestaag op gang komen de beweging in Nederland, die even eens radicaal breekt met de klassieke opvatting van wat een school zou moeten zijn. In Edam, Alkmaar, Am sterdam en Nijmegen hebben ouders, leerlingen en leerkrachten nieuwe basisscholen gesticht, die werken vol gens ideeën zoals die ook in de Glock seeschule leven. In Breda is een der gelijke school in wording. Lagerweij: „Om aan te sluiten bij die televisieserie over Willem van Oranje, het lijkt wel of de Tachtigja rige Oorlog op een heel andere ma nier opnieuw door ons land trekt, al past Nijmegen dan historisch niet zo in dat rijtje. Maar de Tachtigjarige Oorlog lijkt omgezet in schoolstrijd. Ouders willen heel duidelijk dat de school op een andere manier met de kinderen omgaat. Maar ook bij de 'De Tachtigjarige Oorlog omgezet in schoolstrijd' <tj ouders heb je twee kampen: het ene wil de stamp- en drilschool, het ande re wil principieel breken met de klas sieke opvatting". In de opvatting van Lagerweij moet de school niet een leerfabriek voor volwassenen zijn, maar een ver blijfplaats voor jongeren. In het hui dige onderwijs kunnen de kinderen zichzelf niet herkennen. Ze voelen er de zin niet van. De school is niet lan ger de juiste plaats voor de generatie van kinderen die er nu naar toe gaat. „Dat komt bijvoorbeeld tot uiting", zegt hij, „in de gedachte dat de school er is voor later. Je gaat naar school voor later, kennelijk niet voor nu. En als je klaar bent met je werk, zegt de schoolmeester, dat je maar iets voor jezelf moet gaan doen. De school heeft een teveel op de toekomst gericht per spectief en heeft te weinig aandacht voor de kinderen van hier en nu. Dat wil niet zeggen dat de school van nu geen enkele betekenis zou hebben voor je latere leven. Natuurlijk leer je er dingen die van onschatbare waar de voor later zijn, maar daar wordt nu teveel de nadruk op gelegd. Doe maar goed je best voor later, wordt er dan gezegd. Kinderen worden daar over aan hun kop gezeurd door oma's en opa's. Ik hoor het ook mijn groot moeder nog zeggen. En wie dan goed z'n best doet op school, heeft volgens die opvatting later een goede kans aan de welgestelde kant van de maat schappij terecht te komen. Maar dat is allemaal niet zo vanzelfsprekend meer. In de samenleving voltrekken zich belangrijke veranderingen, zo wel op het gebied van de werkgele genheid als in bijvoorbeeld de ver houding tussen mannen en vrouwen". Prof. Lagerweij stelt, dat de scho len van nu een aantal eigenschappen hebben die je kunt samenvatten in het begrip schools. Lagerweij„Pres taties worden beoordeeld in cijfertjes. De school staat in dienst van de com petitie en samenwerken heet daarom spieken. De school deelt wereldpro blemen in in vakjes. Die vakjes heten schoolvakken en die vormen weer af- De school zou geen leerfabriek voor volwassenen moeten zijn, maar een verblijfplaats voor jonge ren. - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP ren en die ze misschien wel moeten leren analyseren. Schools is leren in lestijden van 45 of 90 minuten. En dan is de les afgelopen, ook als het inte ressant is. Schools is ook een poging om alle leerlingen alles op dezelfde wijze te leren. En dus klassen met leerlingen van dezelfde leeftijd, die liefst in hetzelfde tempo Ieren". De 'klassieke' school is volgens La gerweij een school, die werkt aan de maatschappij van gisteren. In de sa menleving voltrekt zich dan ook een tweedeling. De groep die verandering wil staat tegenover de groep die in het belang van een gezonde economie en een gezonde industrie de eigenlij ke taak van de school nog sterker wil be nadrukken. Leuke dingen moeten verdwijnen, de school moet nog meer selecteren en het verstandelijke nog meer stimuleren. Dat kan leiden tot een nog grotere uitval van leerlingen, maar Lagerweij denkt dat ook de leerlingen dat niet zullen nemen. „Er zijn ook twee kampen bij de scholie ren", zegt hij, „leerlingen die roepen: weg met die rotschool, en van school gaan en leerlingen die je kunt karak teriseren als leerpikken. De scholie ren met de stropdassen en de blauwe blazers". Het onderwijs zal zich volgens prof. Lagerweij moeten gaan richten op het leven in de maatschappij anno 2020. Daarbij zijn er vier leefvormen te onderscheiden: De mens levend in kleine gemeen schappen als varianten op het klas sieke gezin vraagt om menselijke vaardigheden. De mens als burger in de samenle ving vraagt om meer aandacht voor de opvoeding tot staatsburger. De mens als producent van arbeid vraagt om een andere benadering, want produktief zijn wil niet altijd zeggen dat er tegen betaling iets ver richt zal worden. En tenslotte is er de mens als indivi du, die zich zal moeten kunnen vin den in die andere drie bestaansvor men. Lagerweij zegt dat de school voor alle vier bestaansvormen betekenis zou moeten hebben. Daarbij rekening houdend met het gegeven dat een mens eigenlijk zijn hele leven lang leert en dat leren niet ophoudt als je van school af bent. In dat verband is hij een warm voorstander van de Open Universiteit, die met name een kans biedt voor volwassenen. Dat past bij zijn filosofie van een leven lang leren. Er is overigens nog een andere re den dat hij enthousiast is voor de Open Universiteit. Hij vindt de ge vestigde universiteiten te ver- schoolsd, iets wat met name een ge volg is van de bezuinigingen. Ken merk van universitair studeren moet zijn de ontwikkeling van de student, maar in het huidige systeem is de na druk komen te liggen op het tellen van het aantal pagina's, dat je ver werkt moet hebben voor een tenta- Prof. Nijs Lagerweij ,ilc bena druk het extreme om de ontwikke ling te stimuleren, niet om te zeg gen dat is het ideaal - FOTOWERRYCRONE treksels van wetenschappelijke ont wikkelingen. Daarmee verbrokkelt de samenhang die kinderen wel erva- Nijs Lagerweij is zich ervan be wust dat vernieuwing in het onder wijs op veel tegenstand zal stuiten. „Bij elke vorm van onderwijsver nieuwing staan er belangen op het spel", zegt hij. „Wat goed is voor de kinderen, hoeft niet goed te zijn voor de onderwijsgevende. Maar ik denk toch dat de stille revolutie die aan de gang is in de samenleving een vervolg krijgt in het onderwijs. Extreme ver nieuwingen zoals die in de Glocksee schule en in die scholen in ons land hebben een impulsfunctie. Ze geven 1 een impuls tot denken. Het zou jam mer zijn als maar voor een beperkte groep kinderen het onderwijs zou veranderen. Ik probeer daarom het extreme te benadrukken om de ont- wikkeling te stimuleren, niet om te zeggen, dat is het ideaal. Het gaat er om om maatschappelijke bewegingen zo collectief te maken dat ze de meer derheid krijgen. Maar dat kost tijd". Of zoals Roszak zei, die door La gerweij werd geciteerd in een artikel in 'Vorming': „Het gaat om de erken ning dat de toekomst voortkomt uit het hier en nu; en dat mensen die hier en nu niet vrij zijn en naar verande ring verlangen, niets van doen zullen hebben met het bedenken van betere toekomsten".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21