Jonge Russen en de anonieme eenzaamheid 0VERZICHTSTENT00NSTELLINGB IN TILBURG EN EINDHOVEN A.NNEMIEK van Vugt-Toonen uit Etten-Leur is een van de veertig filmkeurders die ons land rijk is. Zij heeft zitting in de 'Nederlandse Filmkeuring' in Etten-Leurse lid van Filmkeuring HL DIST] Bi ZATERDAG 21 JANUARI 1984 agüfflgBBffl ZATERDAG 21 JANUi Den Haag. Dit instituut is bij het grote publiek nauwelijks bekend. De club haalt hooguit de publiciteit als de dames en heren-keurders mopperen over de boezem-exploitatie van Vanessa inAndré van Duijns dijenkletser 'De Boezemvriend'. Commercieel spel Discussie Bankoverval Uitersten The Birds Rotzooi lEEL INTERESSANT en soms boeiend is de beeldende kunst uit Rusland van de laatste twintig jaar. Dat er daar de laatste twintig jaar iets op gang gekomen is, wat veel vooroordelen in het Westen over Staatskunst e.d. in Rusland tot bijstelling dwingt, is tot en met 26 januari te zien op een omvangrijke expostie 'Hedendaagse kunst uit de Sovjet Unie' in het Kultureel Sentrum (stadsschouwburg) te Tilburg. Ikoon Eindhoven iEGIN februc Nederlandse Ver Vrouwenbelar negentig jarig be een eeuw vrouu dit een grap of o vraagt de redac blad Vrouwenbe af. In de bijdrage' huilsfeer. De vi overleefde twee ft golven en de stx steeds niet beslech voortreksters van oud, moe of 7 geworden. Eer generatie laat nc van zich h( Aanstaande verloskundigen, hx kraamverzorgst verpleeg kundig er vandaag in de I Amsterdam een onder de titel 'bev opstaan'. Via film, een forumdiscussie zo volledig mogeli gegeven van zwan, en bevallen in Nei Sprekers zijn ondex de Nijmeegse hoo huisartsengeneei Prof.dr.f.j.a.Huy Amsterdamse gym Prof.dr.G.J. KIool amsterdam verkeert wat d betreft in een u Overal elders vindt nauweli. thuisbevalling derland is dat i 35 procent van 190.000 bevalling 'Bescherming van de jeugd, maar geen betutteling' Door Harry Lindelauf „Je moet de films beoorde len op schadelijkheid voor de jeugd. Maar wat is dat, schadelijkheid? Dat is een probleem waar iedereen mee worstelt. Persoonlijk zou ik dan ook veel liever meer de voorlichtende kant op willen. Meer informeren zodat ouders weten wat er draait in de bioscoop". Zo ziet Annemiek van Vught- Toonen haar werk in de Ne derlandse Filmkeuring. Sinds 1977 bieden de verhuur ders vrijwillig hun rolprenten ter keuring aan. Tegen betaling van twintig gulden per 5 minuten film kan de filmkeuring drie predika ten toekennen: alle leeftijden, 12 jaar en ouder, en 16 jaar en ouder. De keuring is vrijwillig. De ver huurders die voor een film van de gebruikelijke lengte dus zo'n 360 gulden op tafel leggen, komen met een groot deel al helemaal niet naar het Haagse projectiezaaltje. De porno, de Lederhosen-lol en de spijkerharde beuk breek-pren- ten blijven buiten de keuring en krijgen daardoor automatisch het predikaat '16 jaar en ouder'. Grof weg worden per jaar in Nederland 360 films uitgebracht waarvan tweederde nooit bij de filmkeuring wordt aangeboden. Wat na die vrijwillige selectie door de ver huurder wel wordt aangeboden wordt slechts zelden gereserveerd door de 16+-categorie: slechts 31 van de 533 films die tussen 1978 en medio 1983 werden gekeurd. De verhuurders spelen een com mercieel spel met de keuringspre dikaten. Porno wordt 'aangepre zen' met het zelfverzonnen '18 jaar en ouder', en sommige exploitanten nemen de moeite niet om de uit spraken van de filmkeuring in hun advertenties op te nemen. Anne miek van Vugt: „Een film die 'alle leeftijden' krijgt is commercieel niet zo aantrekkelijk. Bij het grote publiek hangt nog steeds het idee dat het dan een doetjes-film is. De exploitanten hangen eigenmachtig bijvoorbeeld dan ook zelf '12 jaar en ouder' bij een alle leeftijden film. Af en toe vraag je je af waar je 't allemaal voor doet" De Filmkeuring telt 40 leden die gemiddeld een donderdag per maand worden gevraagd twee hoofdfilms en enkele 'trailers' (voorfilmpjes) te komen beoorde len. Om beïnvloeding te voorko men weten de keurders niet wat ze te zien krijgen. De vergoeding voor een dag keuren is momenteel 100 gulden bruto. „Ik zag indertijd een advertentie in de krant waarin le den werden gevraagd en ik vond het zeer aantrekkelijk. Als sollici- taiegesprek lieten ze ons een film zien en naderhand een discussie. Aan de hand van die discussie werd ik uitgekozen", vertelt Anne miek van Vugt. Zijzelf beoordeelt de films op 'grof en onnodig geweld'. De heer sende opvatting dat vooral sexuele scènes een film in de groep 16-plus doet belanden kan daarmee over boord. „Kijk, als er in de film een bankoverval gebeurt en daarbij wordt dan een keer geschoten, dan heb ik daar geen moeite mee. Je moet voor jezelf ook zo reel zijn dat je aan de film geen hogere eisen gaat stellen dan aan de tv. Als ik de afleveringen van 'The A- team' zie, dan vind ik dat je je eisen moet gaan verleggen. Ik word beïnvloed door wat op tv te zien is". Aan de hand van het heroïne-re- laas van Christiane F. worden de uitersten duidelijk waarbinnen de Filmkeuring opereert: „De film werd in eerste instantie gekeurd op 16 jaar. Bij de herkeuring (door an dere leden. HL) werd het twaalf jaar. De ene mening is: je moet dit niet aan kinderen laten zien. Maar de andere, en mijn mening, is: je moet het juist laten zien om te to nen wat er van komt. Je kunt het als een waarschuwing brengen". S De Filmkeuring verspreidt een geurtje van bevoogding en betutte ling. Vijf mensen die zogenaamd een goeie doorsnee van de bevol king moeten vormen maken uit wat wel en wat niet kan voor onze jeugd. Bij de installatie van de Filmkeuring nieuwe stijl had staatssecretaris W. Meijer dat ook wel in de smiezen. Hij bond nieuw komers in 1977 op het hart 'bevoog ding' te voorkomen. Annemiek van Vugt is het met haar partijgenoot (ze is PvdA-raadslid) helemaal eens. „Er moet bescherming zijn voor de jeugd maar al te grote be tutteling moet worden voorko men". De Filmkeuring heeft onlangs een stap gezet naar meer voorlich ting. Zo is een kadertje alle leeftij den ingevoerd. Daar zit dan de uit leg aan vast dat de bijgaande film 'familievriendelij k' is. Een stap voorwaarts vindt Annemiek van Vugt: „Zoetjesaan beginnen we toch een beetje duidelijkheid te krijgen in filmland". Het kader moet volgens haar ook uitdragen dat de aangeprezen rolprent beslist niet 'kinderachtig' is. De leden van de Filmkeuring be oordelen -uiteraard- op eigen in zicht. Wie bang is voor spinnen zal een spinnen-prent uit de serie 'mensenetende honden, haaien en goudvissen' dus afkeuren. Nou zou er niets verloren gaan als die film ook voor volwassenen zou worden afgekeurd maar het is toch vreemd als een persoonlijke afkeer een be langrijke rol kan spelen. Per film komen vijf keurders bijeen en be sluiten zijn mogelijk vanaf een ge wone meerderheid (3-2 bijvoor beeld). Annemiek van Vugt herinnert zich uit haar jeugd een slangenfilm die ervoor heeft gezorgd dat ze sindsdien 'panisch' is voor slangen. Ze somt een paar voorbeelden op die duidelijk maken welke invloed een film op kinderen kan hebben. Om terug te komen op 'The A- team', veel jonge kinderen blijken bang te zijn voor de neger B.A. Een mogelijk gevolg is dat sommige kinderen 'akelige meneer' gaan combineren met 'bruine meneer'. En de tandarts-scène van Lau rence Olivier en Dustin Hoffman in 'The Marathon Man' is het ant woord op Van Vugts vraag: 'hoe jaag je kinderen de stuipen op het lijf voor de tandarts'. Zo zou je de rij kunnen aanvullen met 'De Mannetjesmaker' (de scène met de heroïne-injectie) en een klassieker als 'The Birds' van Alfred Hitch cock („Ik denk niet dat die alle leeftijden krijgt"). Onze buurlanden zijn volgens Annemiek van Vugt stukken con servatiever als het op films keuren aankomt. Maar de vraag is wat het allemaal uithaalt. Want op tv is via het journaal (zelfs het Polygoon journaal moet gekeurd!) en zoge naamde jeugdseries als 'The A- team' het geweld in de meest af grijselijke vormen dagelijkse kost. Wat daar blijft liggen, aan sex bijvoorbeeld, doet het leeuwendeel van de video-bezitters via de cas sette-markt dubbel en dik over: 60 procent van de geleende cassettes betreft (soft) porno. „Bij ons is een keuring voor video-cassettes ter sprake geweest. Maar dat is op dit moment onze taak niet. Er zit 'n hoop rotzooi bij. Maar de ouders kijken thuis, het is hun verant woordelijkheid wat ze thuis draai en. Moet ik dan gaan zeggen, dit mag je niet zien? Dan grijp je zover in de persoonlijke vrijheid in. En trouwens, ik denk niet dat het veel effect zou hebben". Elke vier jaar wordt de helft van de leden 'ververst'. Volgend jaar moet Annemiek er uit en wordt er wederom een advertentie ge plaatst. De Filmkeuring moet offi cieel een respresentatieve doorsnee van de bevolking vormen maar dat is een papieren kreet. De ledenlijst sterft van de titels. Je breekt (ook daar) je nek over de doctorandus sen. Jan-met-de pet komt in geen 100 kilometer van de Filmkeuring. Annemiek van Vugt betreurt dat, maar, zegt zij, de mensen uit de andere bevolkingsgroepen solli citeren niet. Terwijl een vacature vorig jaar toch goed was voor 1400 sollicitanten. Veel mensen staren zich blind op dat betaald filmpje kijken. „Het is een reuze interes sante bezigheid", stelt Annemiek van Vugt voorop, „maar af en toe zit je ook wel je tijd uit te zitten. Dat is gelukkig vrij incidenteel maar het het is echt niet alleen feest en pret". Van onze kunstredactie Er zijn in het Kultureel Sentrum in i Tilburg 76 Russische werken (doeken, I grafiek en sculpturen) bijeengebracht uit de collectie Ludwig in Duitsland. Ludwig is een chocoladefabrikant, j die in Aken bezig is een 'Wereldmu- seum' voor moderne kunst op te bou wen. En dat is een heel serieuze aan- I gelegenheid, zodat deze collectie ook de moeite waard en tamelijk repre sentatief is. Behalve in Wenen, Re- i gensburg, Lübeck, Hovikodden, Sar- brücken en Mainz is deze expositie in ons land alleen in Tilburg te bekij- j ken. j Halverwege de jaren zeventig was er in Europa zo het een en ander te j zien over de recente ontwikkelingen in Rusland. Twee jaar geleden heb- ben we daarover al eens bericht van- uit de Biënnale van Venetië. Maar dit j is wel de eerste keer dat er in Neder- j land zoiets als een groot systematisch overzicht te zien is. Ten dele biedt dit j weinig verrassende dingen als je die verzameling uitlicht tegen de totale j kunstgeschiedenis. Alle stromingen zijn wel vertegenwoordigd, al lopen de perioden niet parallel. Maar dat is I een oppervlakkige indruk, want er is j in het half Europese, half Aziatische I Rusland ook wel iets anders en authentieks aan de hand. Peter Ludwig en zijn vrouw heb ben voor hun aankopen in de USSR zo'n 400 ateliers bezocht (er is een kunstenaarsorganisatie met 17.000 le den). Met name Dmitrij Shilinskij, een kunstenaar uit Moskou, heeft hen daarbij begeleid. Zelf is Shilinskij op deze expositie vertegenwordigd met Jugendstil-achtige naakten,die de vier jaargetijden symboliseren. Anatolijk Kantor houdt in de cata logus een betoog over kunst, die de grenzen overschrijdt; stijlinvloeden stoppen niet bij de grens. Toch zie je op deze expositie geen soortgelijke bewegingen als concept-art, pop-art, op-art, land-art, field-painting, mini mal-art, zegt dat de Russische kun stenaar vooral geporteerd is voor het realisme dan betreft het een figura tief realisme, geladen met symbolis me. het mensbeeld dat daarbij te voorschijn komt verwijst nog best naar het socialistisch realisme, maar heeft ook veel parallellen met de doorgaans beter bekende Russische literatuur, toneel en muziek. Heel interessant is wat Ludwig zelf zegt: „Basis voor deze kunstontwik keling is de ikoon, die getuigenis af legt van de ernst, moraliteit, vroom heid van het beeldend bezig-zijn. Zijn waarde en heiligheid leeft in de gese culariseerde van de communistische Sovjet Unie verder. De twijfel aan je zelf, het ironische in twijfel trekken, de luchtige zelfspot, die heel kenmer kend is vooor de avant-garde in het Westen, is in de Sovjet-kunst onbe kend". Toch zie je, met name bij de uitge breide collectie grafiek, veel relative rende humor. De grondtoon is welis waar van een soort Siberische ernst en rationele fantasie, maar tegelijk wordt die gecompenseerd door een verlangen naar romantiek. Deze ro- mantek kan heel mild en heel grim mig zijn Die grimmige dramatiek is bijvoorbeeld te zien in een recent theatraal drieluik van Mylnikow 'De Spaanse tragedie'. Niet zo interessant. Ook hier is er sprake van een parallel met de jongste ontwikkelingen in het Westen. Wat bij allen opvalt is de in tense overgave waarmee op heel am bachtelijke manier gewerkt wordt aan het vak kunstenaar. Natuurlijk zijn er kwaliteitsver schillen, maar nergens is het onder de maat. Dat vak staat vooral in dienst van de lijdende, naar geluk verlan gende mens. Of die nu - zoals op de tentoonstelling - vorm krijgt in Christus, Lenin, moeder en kind, ar beider, Schostakowitsch, Pawlow of een vrijend paar, het universele be- grip 'mens' staat voorop. Daarom is er veel te zien en te beleven in Tilburg. Het kan niet op met de Russen, want tot en met 18 februari is in De Zonnewijzer van het Philips Ont- spannings Centrum aan de Mathilde- laan 81 te Eindhoven de tentoonstel ling 'Young Soviet painters' (Jonge Schilders uit de Sovjet Unie). Veel voegt deze, overigens net zo interes sante, tentoonstelling aan die van Tilburg niet meer toe. Deze tentoon stelling met 24 Russische kunstenaars met 39 schilderijen kwam tot stand in het kader van het culturele uitwisse lingsprogramma tussen de Unie van Sovjet Republieken en Nederland. De gemiddelde leeftijd (zo tussen de 30 en 40 jaar) van kunstenaars ligt wat lager dan in Tilburg, maar het karakter van de werkstukken ver schilt in zijn algemeenheid niet. Je kunt zeggen, dat het een kwantitatie ve toevoeging is. Zes kunstenaars in Eindhoven kom je ook in Tilburg te gen. Ook hier: traditionele ambachte lijkheid. De harde werkelijkheid via onder meer een foto-realisme (Vol- kov; Nazarenko) of gedept in roman tiek, waarvan je bijvoorbeeld bij Ani ta Meldere zou zweren dat ze een leerling van Charles Eyck geweest is. en zondag van 13-17 iuur(t/m 26}a1l]r, EINDHOVEN: POCZonnewijs i ma. t/m vrij. 12-22 uur; za. 12-11" dags dicht. Door Cc NAAST de soi over de vrotr i waarschuwen Zeg het niet j den, mannen j alles bij het 01 i zijn overal. Dus kop op, ei wat bereikt: "En tuurlijk wel deg< en verbeterd is v j —cursussen, vro wencafe's, moedi m'n lijfhuizen, F wentelefoons, vrouwen - gezond wenbladen, v: kinderopvang, vr ten voor gelijke bi ke betaling, regel: criminatie van maar door", schr huis (hoofdredacl het j ubileumnumr Volgens Miep van de jubilereni het om een veranc ze cultuur, de 'fe cultuur. Een hele mevrouw De Wit revolutie' en over De Nederlands Vrouwenbelangen eeuw opgericht d< het vrouwenkiesr voorzitter uit de b< ta Jacobs. Toen overd was, richtte vooral op politiel Heel lang is dat de viteit gebleven. Ze religie gebonden, zelfstandigheid va betekent dat de vf bij het laten zien v mogelijkheden, m; keuze is voor elke Betekent geen p ken niet dat links r Miep de Wit: „E peld aan bepaalde gen sluit ook groep de zeventiger jarer tische strijd gekopi litiek met het gev< nisten veel vrouwe Door Frits De vraag is echt< want ook hier word ces bedreigd door d dicalisering, ook bi valling. Om een beetje tej tégen de propagand huisbevalling orga ting Beter Bevallen gres in de RAI in

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 24