BgW Ik heb geen baan te verliezen, ik heb geen gezin Rode bal IS HIER SPRAKE van een dwaasVan een zonderling, die op handen en voeten over het Belgische wegdek kruipt om met gele verf doodskoppen te schilderen en afbakeningen voor fietspaden? Nee, hoewel de autoriteiten hem in hun bange dromen zien opdraven als een gevaarlijke gek, constateert de interviewer niets getikts. Luc Versteylen, pater Jezuïet, vecht alleen maar op zijn eigen, onconventionele wijze voor het leven. H Expeditie H Wapen Gevang Mexico verki problemen. Afg regering van pi Madrid, die op l\ macht bezuinig ingspc leiden dat Mexicc terugbetalen van dollar (ongeveej Verslaggever Wi land en sprak ml van de regering el politiek van De Mexico vrezen da\ Amerikaans lanc en politieke ii achtertuin ki wanorde] 1 Half gelijk H Achtertuin Cruciaal I Werkloosheid ZATERDAG 21 JANUARI 1984 W}| Door onze correspondent Aad Jongbloed BRUSSEL - Pater Luc Versteylen vecht zich als het ware dood voor het leven. Of het nou gaat om een verknoeide school tijd, de zucht naar pres taties of de vrijheid van een fietser. „We zitten al lemaal op de autosnel weg", zegt hij, „het wordt tijd dat we de afritten gaan zoeken naar een rustiger leven. En van wege deze filosofie ben ik in België staatsgevaar lijk." Zo gevaarlijk in ieder geval dat men de priester op 21 de cember als nummer 6406 in het gevang, cel 190, gooide, waaruit hij pas na Nieuwjaar ontslagen werd na een hongerstaking, die hem 8 kilo lichter maakte. Het was echter de bedoeling hem te 'ketenen' tot 20 januari. Luc Versteylen (56) kreeg, zo als dat heet, zijn roeping op 5 april 1943 tijdens een hevig bombardement op Mortsel. „We waren met 5 vriendjes. We zijn alle vijf priester geworden. En gebleven." Versteylen volgde het geijkte patroon. „Ik was op mijn 34ste afgestudeerd Jezuïet, ik had filologie, wijsbegeerte en theologie gestudeerd en ik be reidde me voor op een leraren- bestaan vanuit het gesloten kloosterleven dat ik al kende." „De verlatenheid van het schoolsysteem verzucht hij nu. En: „het is niet vreemd dat honderden jongeren zelfmoord plegen. Ik ben eens gaan naden ken. Waarom, dacht ik, moet een klas altijd zich gedragen als tijdens een veldloop met altijd een eerstaankomende? Is het niet beter uit te gaan van een expeditie-model. Het samen uit, samen thuis?" En dat bleek het begin te zijn van pater Luc's veldtocht tegen het vanzelfspre kende leven. „We zijn met ouders gaan sa menwerken. We hebben gezegd: we nemen vakantie als we alle maal klaar zijn en niet als de maatschappij dat wil. We trok ken ons terug in een oude brou werij, leerlingen, ouders, we discussieerden. Dat was 13 jaar geleden en eigenlijk het eerste begin van de Groene Beweging in Vlaanderen." Ja, op ecologisch gebied ver diende hij ook zijn sporen. Hij verzette zich met hand en tand tegen de aanleg van een kanaal, hij schreeuwde het uit tegen de kernenergie, tegen opnieuw geasfalteerde verkeerslinten op de plaats van groen. Hij zal al die onderwerpen, die het leven sterk beïnvloeden, niet verge ten, maar voorlopig richtte hij de laatste tijd veel aandacht op de fiets. „Er wordt per dag in België 1 kind doodgereden", zegt hij. „In ons land worden per jaar 2,7 maal zoveel kinderen tussen 8 en 18 jaar doodgereden als in Nederland. Je mag Wallonië niet eens meetellen, want daar wordt niet gefietst. Is het geen schande? Dat is oorlog." Pater Luc bedacht dat er heel wat voor moet komen kijken om een fietser willens en wetens aan te rijden. De fiets is dus een wapen, besefte hij. En dat leidde tot de eerste Groene Fietsenma- nifestatie op de Grote Markt van Antwerpen in 1973, toen meer dan 5.000 fietsers de auto riteiten wezen op hun rechten als weggebruikers. „We bleven inmiddels, de im- mer-getrouwen en ik, traditio neel stemmen. Ik stemde dus christelijk, dat begrijp je. Intus sen stemmen we alleen nog maar op betrouwbare kandida ten, maar binnen het onbe trouwbare geheel wat de partij is, kun je daar ook niet mee uit de voeten." Hij haalt de schou ders op. In de koude ruimte, midden in de Marokkanen wijk van Antwerpen, waar Versteylen een paar uur per week met zijn 'discipelen' bijeenkomt, wordt eenstemmig geknikt. Door de man die dagelijks het archief bijhoudt, door de vrouw, die de post behandelt, door de vrouw die allerlei andere klussen doet, BELGISCHE PATER VECHT VOOR 'RECHTOP EENVOUDIG LEVEN' De pater in zijn kantoor in Antwerpen, temidden van zijn medewerkers door de man van de electriciteit die even binnen komt wippen („Hij vertegenwoordigt de kerncentrales") en door enkele anderen die zomaar binnen ko men. „Dag Luc, goed je te zien na je avontuur in de cel." Luc wijst om zich heen: „We hebben een speciale democratie. De willeweëensdemocratie. We zijn links, maar niet marxis tisch. We zijn gelijk een feest dat mislukt en waarop er altijd een paar zeggen: zullen we dan sen of zullen we een goochelaar halen? De Belgische staat vindt onze democratie gevaarlijk. We krijgen plotseling bezoek van de politie, onze telefoon wordt af geluisterd. Een zoon van een van ons belde eens een Latijnse les door naar een vriend van hieruit. Prompt zei iemand van de geheime dienst twee dagen later: wat krijgen we nou, ver gaderen jullie in'het Latijn?" Terug naar de fiets. „We zijn het meest kinddodende land ter wereld. Op punten, waar kinde ren doodgereden werden, teken den de Groene Fietsers doods koppen om de autoriteiten te wijzen op het gevaar dat daar loerde. Op 12 juli 1982 trokken de Groene Fietsers een strip op het kruispunt van de Jan van Rijswijcklaan en de Jan de Vos- lei in Antwerpen om aan te to nen dat er een fietspad hoort. De Groene Fietsers werden op gepakt, Antwerpen diende een klacht in, trok de klacht weer in, maar de officier van justitie ging met de zaak door. „Als je als priester een recept wilt hebben voor een zekere veroordeling dan kun je die krijgen", zegt Versteylen: „Je moet iets doen wat niet mag, je moet een lompe rechter hebben en een godsdiensthater als pro cureur. Dat recept was op mij van toepassing." Hoewel pater Luc het mooiste alibi van zijn leven had, toen het fietspad in Antwerpen werd geschilderd, want hij preekte op dat moment in zijn kerk, nam hij de schuld op zich. Hij werd veroordeeld tot een boete van 6.000 frank. „Er kon niets verbeurd ver klaard worden", zegt hij, „want ik bezit niets. Bovendien stond de gehele orde achter me. Ik ben dus het gevang ingegaan. De minister van justitie wilde me meteen ontslaan. Maar dat gaat zo maar niet. Je kunt niet iemand tegen zijn zin in uit de gevangenis ontslaan. Ik besloot in het tijdperk van eten en drin ken, de kerst- en oudejaarstijd in hongerstaking te gaan, want ik wilde het idiote van de situa tie aan het licht brengen. Ik vecht voor het recht van een eenvoudig bestaan. Nog voor ik achter slot en grendel moest werd een vriend van me dood gereden door een dronken vrachtwagenchauffeur en ik zou niet gedaan kunnen krijgen dat men meer voor de fietsers gaat doen, meer voor de zwak keren in het verkeer? Ik heb op de dag van mijn opsluiting ook nog geholpen bij de eerste boomplanting van het langste en smalste bos van België, de nutteloze middenstrook van de E10 tussen Antwerpen en Brus sel." Als pater Luc als gevangene nummer 6406 in cel 190 van de Antwerpse gevangenis alles weigert behalve water, breekt er enige paniek uit onder de mi nisters die te maken hebben met de problemen rond de priester. Ze zijn op kerstreces en nie mand weet wat voor hoopvol te ken ze Versteylen, zoals hij eist, zouden moeten geven. Ze had den ervaring met de priester, die eerst een hongerstaking had aangewend om de aanleg van' een parkeerplaats in Antwer pen - nadat een kind was dood gereden - met succes te verijde len en vervolgens gedurende 15 dagen voedsel had geweigerd tot de bulldozers zich verwij derden uit de buurt van een straat die tegen de grond had gemoeten. Uiteindelijk werden pater Versteylen beloften gedaan, die zijn eetlust terugbrachten en zijn vrijlating bewerkstelligden. Hij is weer vrij en zal 'het sys teem' blijven dwingen te twijfe-- len aan de vanzelfsprekendheid. „Ik heb makkelijk praten", zegt hij verontschuldigend tegen zijn gehoor in de nog steeds ijskoude kamer in het hart van de Ant werpse Marokkanenwijk, „de rol van een priester is meer te kunnen doen en meer te kunnen zeggen dan een ander. Ik heb geen baan te verliezen, ik heb geen gezin. Een huisvader kan toch geen gevangenisstraf ris keren? Ik wel." Door Bert van Velzen Als ik langs een kroeg loop denk ik altijd aan een rode biljartbal. Niet op het groene l gazon van het vreedzaam bj|. jart, maar in de wijd opengt. sperde muil van een tragik0. mische figuur, die beneneli I eigenwijs niet wilde geloven datje een biljartbal niet int,| uit de mond kunt nemen als een toverbal of desnoods een compacte bal gehakt. Ik heb het nooit gezien, maar men zegt datzo'n ongelukkigeac(| wel met de keu voor de kop kan slaan als blijkt dat het r magisch ivoor klem zit als ij een bankschroef. Temidden van dijenkletsenii hilariteit staat hij daar, als«J bedroefd feestvarken meteen f sterappel in de bek. De gebn. den haan ontluisterd. Ik uirpi het een schrikbeeld. Hoe moei zo'n misplaatste bal worden uitgebroken? Waar moetje heen om van de bal verlost k worden, naar de brandweer een tandarts, een kraamkli niek? Wordt het zagen of bo- ren? Vreselijk, met de zatte kop in de klem. De venuijtB. L de blik van een kraakzindelij. ke verpleegster die net haar tanden heeft gepoetst. De wanhopige pogingen om tnef I de ogen het woord „sorry" te rollen. Het rode balsignaal geldt als waarschuwing, als een rode vlag die men opheft vooreen aanstormende trein. Een stormbal, die gehesen wordt voor onze bedreigde kusten. Bij navraag blijkt dat de tanI delozen onder ons wellicht eeil of meer biljartballen in de wangzakken kunnen hangen I zonder nadelige gevolgen. Maar dat doet niets af aan het schrikbeeld dat ik heb opge roepen, want mijn ivoren wachters staan er nog. Ener zijn andere gevaren die zwe ven in de nevel van de drank: I een tandeloze baas besluitzijn I bierg las op te eten; een man die in zijn eentje het fameuze duet uit de Parelvissers heeft staan zingen en vervolgensit I kouwehandjesaria uit desler/ l scene in La Boheme, laat zich f beschilderen als een Siouxop I oorlogspad en vertrekt c fiets; er is iemand komen bin-1 nenwaaien met een] peren ring in de neus, die ml welijks afbreuk doet aanzijn waardigheid. Volgens een persoonlijke theorie behoren dit soort ver-1 schijnselen tot het Mickey Finn-syndroom. Finn tras ja-I ren geleden in Chicago een k ruchte kroegbaas in een strait I waarin Frances Warren een». bedrijf van allure spon uit haar vederlichte zeden. Ze noemde zichzelf Waterford Jack, zodat haar in nachtelijk duister of bij het eerste och- tendg loren thuiskomende clienten konden zeggen data met Waterford Jack hadden zitten bomen. Maar dit terzijI de. Mickey Finn, verderop in de straat, verzadigde indus trie-alcohol met snuif en voegde er een geheim ingre dient aan toe, dat hij vaneen voedoe medicijnman zei te hebben gekregen. Eén „Mickey Finn" was vol doende om in dagenlang du- rende coma tegeraken. Finn had stapels slachtoffers in een I achterkamer liggen die zonder! herinnering en ontdaan ran hun bezittingen ontwaakten. Het Mickey Finn-syndroom uit zich heden ten dage bij mensen die in het cafe 'een soort bouvier hebben geadop-1 teerd en na een verkurikkende slaap maar niet kunnen be grijpen hoe zo'n beest, zonde' I ook maar een ruitje te breken. I in huis gekomen kan zijn. An| de kapstok hangt niet de lu xueuze schapenvacht, maar een groezelig kort regenjasje met glimmende mouwenen met verpulverd tissuepapie' I en een dubbeltje in de zakken In de ochtend belt een ruwe man die wil weten wanneer twee vaarzen, een ooi en de pakken hooi kunnen worden bezorgd. Voor de ooi is al be taald. De tapijttegels zijn »P' gebroken: onder een van die tegels lag een noodfondsje E' I verschijnt een onbekend echt- paar aan de deur met een bl* l met je; ze komen eten en eré I geen droge korst brood into"! Dit soort verschijnselen I onder het Mickey Finn-syI droom, waartegen hetsywf van de rode biljartbal mijol' tijd waarschuwt. r Ik verneem in Haagse kri»"11 van politieke vogels die, 9e' raakt door Mickey Finn, W' vallen in een soort Pink P"Tl' thergedrag. Zij zoekende kortste weg naar bed mei de paraplu als spoorzoeker inm voor van de tramrai Is enZE worden bij verkeerde wiss"j I standen ver uit de koers 9es" f gen. Een hunner, die het re' heeft gebracht, bracht een chauffeur tot radeloosh"" wilde zijn adres niet ge»en' staatsgeheim. Een bruine kroeg met een uithangb"™ waaróp een roze panter f' een rode biljartbal in de" dat is een veilige plek. 7ATERDAG 21 JANUA Dooii MEXICO CITi van de Mexic] vakbondsorgar lasques, liet z^ jaarlijks congil nog verder dale weld en onlusj Mexico verwac vakbondsman. Gelukkig hervon de dag. „De vakbol geringsbeleid schal prijscompensatie", caanse maatschapp de corporatieve grd ste Latijnsamerika) overeind. Dat opa Velasql plaatste, zegt overil catie. Als de officiëu xico dreigende taaj aan de lippen van i is nijpend gewordej king is weer terug 1 zei Velasques enkell groenten en vlees zl de gemiddelde arbej Nu had Velasquef Een groot gedeelte - nen is nooit aan hel men. De verschrik! groei van de eerste bewind van preside namelijk aan de kle bloed ten goede gekq van het sextium vari ste maatregelen vanl ben aan de voorzichl een eind gemaakt. Als gesproken woi Amerika' wordt veel aan de kleine republL als Nicarugua, El Sal temala. In die landeq burgeroorlogen en ondanks de emotion wereld bij deze tragi op het oog zo rusti| even groot belang vo was het maar vanwel van het land, het aa| miljoen, hetgeen me den-Amerikaanse la van meer dan 85 milj) geografische gegever[ grenst. De slechte sociaal-I omstandigheden in f streeks hun weerslajl Jaarlijks sluipen ho nen illegaal over de grens van de VS om te zoeken, dat in eiger 1984 is een cruciaal wikkeling van de M jaar moet bewezen w het Internationaal M staande uit bezuinig: ties, werkt. Om de toe economie te schetsen, geschiedenis te schets Toen president Mig cember 1982 de plaat; overnam, trof hij eer aan. Lopez Portillo h als 'onderpand', te ve die tegen relatief zee hun geld in Mexico w; door verschillenden i lende olieprijzen, de het land zijn schulde dollar groot, niet mee de peso stond onder v< korten op de betalinj van de werkloosheid. De la Madrid vaan IMF strenge maatreg brachten -volgens de kort op de begroting acht procent van het ai ven is om dat tekort ken tot vijf procent, wc Nederland trouwens) geacht. Er werden str ingevoerd, die ertoe 1 overschot op de betalir De peso werd drastisc naar 2 cent. Dagelijks volgens plan voort. D -nog steeds volgens c ruim honderd tot tac wordt op zestig procent fers worden door de re senteerd. Maar er bestaan o werkloosheid is van vic gelopen, zo heet het of

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 22