iljoen 'Toen mijn ouders uit het kamp kwamen begon voor mij de ellende' WERKGROEP BIEDT NA 40 JAAR 'HERKENNING' STEMT LUST 5 SSSSBS In deze Gids- Weekend: De persoonlijke veldtocht van pater Luc Versteijlen Mexico: terugbetalen schulden last Filmkeuring: wat is 'schadelijk'? Het kostte de Zeeuwse MB-dochter hooguit een uur om het hierbij afgedrukte relaas over haar ervaringen in en vooral na de oorlog wart op wit te zetten. Dat er bijna 40 jaar overheen ging Ioor ze dat durfde, zij het nog steeds anoniem, zegt meer. Iedereen die reageert, heeft er heel lang over gezwegen. Op z'n best weten de naaste familieleden meer. Dankzij de werkgroep Herkenning praten lotgenoten er nu in ieder geval met elkaar over. Ie herkennen de problemen fi,„ herkenning geeft steun". I RELAAS VAN EEN ZEEUWSE NSB- DOCHTER: 'AGINA ZEELAND S M WÈ A *4 r* S r 1y cL^yJr' S Gerrit Kalksma uit Vlissingen aarzel de niet toen de vraag kwam of hij wil de optreden als coordinator va® do Zeeuwse werkgroep Herkenning, die zich het lot aantrekt van NSB-kinde ren. Bestaansrecht Politiek it Familiegeheim 4 k?i VÊT'Ï Zintuig Werkwijze ill li W/ TEM - FOTO DE STEM/COfl J DE BOER Havenschapskantoor al een paar keer moeten horen. Ze zijn in dat witte fort van Blok weinig gelukkig met die verkeerslichtendis cotheek. Vandaar: een pen kun je er krijgen, bouw grond ook, maar nooit en te nimmer een grammetje tuinaarde meer. de toonbank. Vanuit die filoso- oit in hele guldens geprijsd. Het 9,95. Het scheelt maar een stui- teren een heleboel mensen 'daar voor laten liaaen'. donderen is er ooit gezegd. Een n we onlangs op de weekmarkt pman van een bepaalde handel mevrouw. Een voor een gulden, ch wel een koopje", galmde het ouwtje uit Biggekerke aarzelde Izei ze terwijl ze een tientje uit r een eindje doorlopen maar hij art verkrijgen. Aan het eind van Stop even mevrouwtje. Hier heb omdat het toch de laatste zijn". rk- :at. u. u. ipe- 10- 'au- zat |t 17 9 u. zat Ja cobus. zat. 19 u. zond, 8.30 en uLamswaarde - H. Cornells- «a u. zond. 10 u. 17 u Nieuw-Namen - H. Jozef. 11 zond. 10.30 u. „t 17 Ossenisse - H. Wllllbrordus. u. zond. 10.30 u. 19 Stoppeldijk - H. Gerulphes. u. zond. 10 u. ia u. Sluiskil - St Antonius. zond. 11 u. jat. Terhole - H. Gerardus MajeiiS' 19 u. zond. 8 en 10 u. jat. Axel - H. Gregorius de Grow 19 u. zond. 11 u. „i,,«art Philippine - O. L. Vr. Hemelv» zat. 17 u. zond. 9.30 u. i,,nar'. Sas van Gent - Maria Hen*1 zat. 19 u. zond. 9 en 11 u. ajs. Zandstraat - H. Pastoor van zond. 10 u. .jTrtm- Terneuzen - H. Willibrordus' cn teitskerk). zat. 19 u. zond. a 4 10.30 u. Verrezen Christus: tm. zat. 19 u. zond. 9.30 en11n3Bll. Hoek - H. Kruiskerk, zond. Zuiddorpe - H. Maria Hetneiv zat. 17 u. zond. 9.45 u. NSB-kinderen zwegen uit schaamte it fi»4' '7 Dominee Gerrit Kalksma, die zich het lot van Zeeuwse NSB-kinderen aantrekt. Door Jan Jansen ~*M4Ï 211,,a„ 'Foute' Nederlanders werden na de bevrijding opgesloten in kampen, zoals hier in de Harskamp. - FOTO ARCHIEF DE STEM „Mijn jonge leven is einde loos leeg en eenzaam ge weest. Mijn ouders waren allebei N.S.B.-ers, mijn va der en moeder woonden in de oorlog in Duitsland. Mijn zuster en ik zwierven van stad naar dorp. Toen de oor log was afgelopen zijn mijn ouders in het kamp gezet. Wij zijn toen opgevangen door opa en oma. Toen ze uit het kamp kwamen, begon de ellende voor mij pas goed. Ik had totaal geen binding met mijn ouders en dat was aan beide kanten zo. Ik werd overal buiten gehouden, maar hun frustraties uitten ze wel op mij, geestelijk en ook lichamelijk, mijn vader vooral. Mijn moeder ging in haar eigen minnaars op, dus daar was ook geen steun van te verwachten. Wij woonden midden in de duinen, ze hadden ons ver genoeg weggestopt, u>ant het was wel een schande om zo'n gezin in je dorp te hebben. Nou, dat heb ik wel ondervonden toen ik ouder werd. Ik had een goe de vriendin, maar ik mocht nooit bij haar komen en zo ging het altijd maaar door. Je mocht niet met die spelen, je mocht niet daar komen, je werd altijd of grof weggestuurd of ze moesten zo nodig een leugen verzinnen. Op een gegeven moment ga je je wel afzonderen. Ik zwierf dagen en ook nachten door de dui nen en langs het strand. Je wordt door je hele omgeving afgestoten. Later als je uit gaat, dansen en zo, dan word je erg agres sief als ze maar wat zeggen. En je bent vreselijk achterdochtig. Op school ging het ook helemaal niet, veel vechtpartijen, altijd moest je je zelf verdedigen, was het niet bui tenshuis, dan ivel thuis. Toen ik Verguisd om de collaboratie van hun oudere, zonder dat ze er zelf iets aan konden doen. Met littekens voor het leven als resultaat, zonder dat ze 'au' mochtert zeggen. Vrienden, buren, kennissen begrepen niets va» hun steeds terugkerende depressies. Het is tekenend, vindt ook Kalksma, dat de'landelijke werkgroep Herkenning pas in '81 van de gfMMl kwam. Dat gebeurde na een serie artikelen in het Binnenhof, in hetzelfde jaar opgepakt door radiopastor Klartier.. ta Zee land was er een aarzelende start in mei vorig Jgar. Tot dan was de provincie, evenals trouwens noord-01*»bant, praktisch een witte vlek op de kaart van de landelijke werkgroep. De NSB-kinderen zwegen uit schaamte. Gerrit Kalksma is gereformeerd predikant in Vlissin gen, maar de coordinator van de werkgroep had even goed een katholiek pastor of een raadsman van het hu manistisch verbond kunnen zijn. Qualitate qua is hij be gaan met mensen in moeilijkheden, „Maar dit staat los van m'n werk voor de kerk hier in Vlissingen" benadrukt Kalksma, -(U}-' j 4 '- 7 Tot nu toe reageerden amper tian mensen, maar met zo'n aarzelende aanloop zijn de werkgroep-ledati ver trouwd: de 'doelgroep' geeft zich niet zomaar bloot. Uit schaarse cijfers blijkt dat de werkgroep in Zeeland Wal degelijk bestaansrecht heeft. Toen na de oörlog *fSZ*-era en andere collaborateurs in kampen terecht kwamen, waren er ook opvangtehuizen voor de kinderen. In Zeeland vonden er 300 onderdak in drie tehuizen. „En dat was nog maar 10 procent van het totaal" achat de werkgroep. Andere kinderen bleven bij familie of in pleeggezinnen. Waar ze vandaan kwamen is moeilijk te achterhalen. In Zuid-Beveland en Zeeuwsch»Vlaanderen lijkt de NSB de grootste aanhang te hebben gehad. Vol gens provinciaal oorlogsgeschiedschrijver De va rieerde dat echter sterk van plaats tot plaats. eenmaal getrouwd was, was dat ook moeilijk. Mijn man heeft heel ivat geduld met mij gehad. Met buren durfde ik nooit te pra ten, want dat kon ik niet. Ik sloeg totaal dicht. Als de mensen wat te gen me zeiden dan was het of je vol komen leeg was. Vreselijk was dat. Ik zocht ook nooit met iemand con tact. Ik wist niet hoe dat moest en ik durfde niet. Ik heb er nog wel pro blemen mee maar ik zet nu toch wel door. Maar de moeilijkste periode vond ik toen ik kinderen had. Ze komen dan op een leeftijd dat ik niet wist hoe ik ze moest begelei den. Ik had het nooit geleerd, dat was vreselijk. Ome dochter was toen 8 jaar, ja daar stond ik. Ik wist wel dat ik ze niet links moest laten liggen en ook niet slaan maar hoe dan wel. Toen kwamen de klappen uit het verleden pas goed aan. Ik zakte volkomen in elkaar, geeste lijk zowel als lichamelijk. Door veel praten met ome huis arts en met mijn man en ook een deel doorzettingsvermogen zijn we daar weer bovenop gekomen, maar het komt weer terug als je ouder wordt en je kinderen groter wor den. Want wij hebben met ons vij ven een goede band en dan denk je: zo had het ook gekund toen ik nog thuis was. En dan begint de ellende weer eens een keer. Je gaat jezelf afvragen: waarom geen goed contact met je eigen ouders, altijd maar schelden en af kammen, of ze laten je links liggen vooral als mijn zus ook thuis was. Mijn moeder lag deze zomer op sterven, ik ben ze een paar weken gaan verzorgen, want je hebt wel een plichtsbesef maar wat keek ik op dat het nog steeds hetzelfde was: schelden, vloeken en heel ivat min achtingen van moeder en vader. Mijn man is me komen halen. Toen weer maanden van ellende, pillen slikken begeleiding van een sociaal werkster, grote steun van man en kinderen. Maar je moet dat verleden toch zelf opknappen dacht ik. Toen hoorde ik van dominee Kalksma en die Zeeuwse werkgroep. Ik heb ge beld. We hebben samen gepraat door de telefoon en bij een andere vrouw thuis. Het heeft mij veel ge holpen om erover te praten met iemand die het begrijpt en zelf heeft meegemaakt. Je gaat het ivel anders bekijken, je praat veel van je af en je wordt begrepen. Ook met de sociaal werkster, die me zei dat het een zondebok-gezin bij ons ge weest was en ik was de zondebok en dat blijf ik mijn leven lang. Nou dat heb ik ondervonden. Vorig jaar heb ik alles van me af gezet en verwerkt. Ben ook niet meer naar huis gegaan toen ik hoorde dat het slecht ging met moe der. Haar overlijden deed me niet veel meer. Het was voor mij meer een opluchting. En mijn vader zoekt het maar uit, want die is to taal vreemd voor mij, nu ik er geestelijk van verlost ben. Maar het heeft lang genoeg geduurd." Van de mensen die nu bij de werkgroep terecht konten, eeft het gros de denkbeelden van hun oudera Mdicaal afgezworen. Wie dat niet doet, is bij de werkgroep niet welkom. „Het gaat ons om mensen die ongewild slachtof fer waren van de overtuiging van hun ouders. Binnen de groep wordt de Centrumpartij ook verafschuwd, al ko men dergelijke politieke zaken nauwelijks aan bod. Want dit is in de eerste plaats een sociaal en mentaal probleem" gelooft de predikant. Leden van de groep voeden eraan toe dat 'veel lotgenoten geen politieke keua meer durven maken, want dat kan je lelijk opbreken'. Een mentaal probleem. Vooral jonge NSB-kinderen hadden nauwelijks gelegenheid efen relatie met Hun ouders op te bouwen. In de oorlog was er geen tijd vodr, daarna kwam het kamp en de verguizing door de buurt. Bij anderen was er op z'n beat een haat-liefde verhou ding. „Ze waren dan wel fout, zegt iedereen, maar het zijn toch je ouders". Gerrit Kalksma: „Velen zijn opgegroeid met een heel broos zelfvertrouwen. De buitenwacht nam hen in de tang, met de familie konden ze er ook al niet over praten. Het verleden werd gekoesterd als een familiegeheim. JHet gevolg is vrij veel relatiestoornissen". En schaamte, en schuldgevoelens. Zoals veel Duitsers die nu nog hebben als ze worden herinnerd aan bat Ifft- ler-tijdperk. De jonge Vlissingse predikant maakte het enkele jaren geleden mee, toen een grota groep Duitse jongeren Nederland bezocht. „Er was een jonge dominee bij, die vroeg of hij ook iets mocht zeggen. Z'n eerste woorden waren: 'Ik ben geroerd det ik iri deze Hollandse kerk iets mag zeggen, na alles wat wij ln de oorlog dit volk hebben aangedaan'. Dezelfde instelling hebben NSB-kinderen". De schuldgevoelens leiden tot krampachtige pogingen om iets goed te maken tegenover de samenleving. Veel NSB-kinderen zijn in de hulpverlening terechtgekomen. Sommigen holden daarin zichzelf voorbij, zodat ca na een tijdje overspannen aan de kant zaten. V" f' f t 4 Wat vrijwel iedereen ook herkent bij de lotgenoten ie een sterk ontwikkeld zintuig voor onrethtvsartUghoid. - FOTO WILLEM MIERAS 'Niet verwonderlijk, als je dat zelf zo aan den lijve hebt ervaren. Ik kan echt steigeren als ik onrecht zie' zegt een lid van de werkgroep. En de 'achtervolging' houdt aan. Met kinderen van ver zetshelden, zelfs joden, delen ze sommige treurige erva ringen, zoals een verstoorde relatie met ouders. Maar er zijn ook verzetsmensen die nog altijd op tilt slaan als en kel de term NSB maar valt. „Is er echt een werkgroep no dig om die lui te helpen" zeggen ze dan schamper. De overheid houdt bovendien een foute staat van dienst uit de oorlog nauwgezet bij. Zolang is er volop werk voor de werkgroep. Want dat alles haalt kwetsbare littekens weer open. De Zeeuwse werkgroep is van plan om, los van de lan delijke bijeenkomsten, 'met een zekere regelmaat' bij el kaar te komen. Bij gebrek aan ervaring staat de werk wijze nog niet helemaal vast. De eerste fase is in ieder ge val: 'het moet er eindelijk uit'. „Daarna" zegt coordinator Kalksma, „moeten de mensen leren de positieve gevolgen van hun ervaringen te ontdekken. Met dat speciale zin tuig voor onrecht bijvoorbeeld, kunnen ze veel doen". Hoe lang NSB-kinderen lid blijven van de werkgroep, moeten ze zelf beslissen. „Er komt een moment dat je het zelf moet kunnen". Landelijk contactpersoon van de werkgroep Herken ning is Ruud Schouten, Kersenbongerd 25, Huissen, tele fonisch alleen in het weekend bereikbaar (085-251353). Gerrit Kalksma is bereikbaar in Vlissingen, Kalkoen- sprenk 73,01184-71484. è#MSB Ouders die voor de NSB- propaganda waren bezweken, zadelden hun kinderen in de na-oorlogse jaren op met een slepend probleem. - FOTO ARCHIEF DE STEM illinium i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21