Komische thriller met Bette Midler eel doden lij rellen in Marokko V Merijntje VRIJDAG 20 JANUARI 1984 PAGINA GIDS Haal nu de ni DE DAG NA DE PUBLICITEITSLA WINE 'JINXED' Sissy Spacek kan 'Raggedy man' niet redden HJJIJIUJH Suske Wiske En De Hippe Heksen. K Appie Happie helpt Jan Splinter door de winter. w - ft Q Boes Fabriek sluit in Dongen: 50 man op straat Bij Jansen in Bergen nu 67 werknemers ontslagen Verolme Botlek: 150, Boele Bolnes: 90 man weg 1 0 P L 0 S S I N T3Z Door Dirk Vellenga Wie de film 'The day after' onbevangen wil bekijken, zal zich eerst los moeten ma ken van de golven van pu bliciteit die de tv-vertoning in Amerika begeleid hebben. Dat is niet gemakkelijk. Je hebt te hoog gespannen ver wachtingen van de schok ken die de film te weeg zou brengen. Bovendien ga je zitten wachten op de val van de atoombom, zoals je in 'Jaws' angstig toeleefde naar het moment waarop de haai zijn kaken zou laten zien. Alles is op een bizarre manier buiten proporties gebracht en maakt het bijna onmogelijk 'The day after' te zien zoals hij in werkelijk heid is: een goed gemaakte, niet-sentimentele, redelijk boeiende film. De film werd gemaakt in opdracht van de (commerciële) tv-maat- schappij ABC en zal dus echt niet in de eerste plaats met ideële bedoelingen be dacht zijn, maar gezegd moet worden dat schrijver Edward Hume en regisseur Nicholas Meyer integer hun werk gedaan hebben. Dat had anders kunnen zijn als het Amerikaanse ministerie van defensie haar zin had gekregen en in de film de schuld van de nu cleaire ramp bij de Russen had gelegd. Meyer weigerde dat en hoefde toen ook niet meer op medewerking van de regering te rekenen. Meyer is zelf een voorstan der van de bevriezing van het kernwapenarsenaal en zei onlangs in een interview dat de film voor hem per soonlijk een aanval op de politiek van Reagan was. In 'The day after' wordt niet duidelijk wie de eerste kernraketten lanceerde. Dat is ook niet belangrijk, zegt een militair in de film, want het gevolg is voor beide par tijen: totale vernietiging. De wereldoorlog ontstaat door een conflict om West-Ber- lijn. In de kantlijn van het verhaal vernemen we af en toe via radio en tv dat de 'The day after': een integere film De grote explosie in 'The day after'. - toto Concorde spanning toeneemt en er zelf bommen zijn gevallen. Op de militaire basis bij Kansas City gonst het van de activi teiten, maar iedereen gaat er vanuit dat het een oefening We maken kennis met verschillende mensen, een boerenfamilie, een groep studenten, een paar militai ren en een dokter, gespeeld door Jason Robards, de eni ge écht bekende acteur in de film. De explosies na het vallen van de bom op Kan sas City verschillen nauwe lijks van die in de bekende rampenfilms. Daarna on- staat de gebruikelijke ver warring, mensen drommen samen in het ziekenhuis, er wordt gevochten om voedsel, er wordt geschoten. Pas daarna brengt 'The day after' echt schokken te weeg. Een meisje komt uit de schuilkelder en roept dat er buiten niks aan de hand is. „Het is prachtige dag", roept ze. Maar ondertussen liggen de koeien en paarden al te rotten op de verschroei de akkers. De president zegt via een radiozender dat er een wapenstilstand is geslo ten met de Russen en dat het volk weer aan de wederop bouw moet denken, maar langzamerhand dringt tot de bewoners van Kansas door dat dit het einde is en er geen 'straks' meer bestaat. Radio-actief bestraalde pa- tienten zien hun huid ver kleuren en verschrompelen en hun haren uitvallen. Amerikanen die kennelijk alleen gewend waren aan een happy end en nooit over de directe gevolgen van een kernoorlog hadden nage dacht, werden door de tv- vertoning verbijsterd. In Europa lijkt de informatie ovr atoomwapens iets beter verwerkt te zijn en is de schok duidelijk minder ge weest. Een opvangcentrum in Arnhem werd nauwelijks bezocht door mensen die 'The day after' in de bio scoop hadden gezien. 'The day after' is zeker geen gladde, op vette emo ties beluste Hollywood-pro- duktie. Hier en daar is de film zelfs on-Amerikaans traag. Het zou misschien be ter zijn geweest als de film ook in Nederland op de tv werd gebracht. Nu wordt hij alleen bekeken door mensen die bewust een bioscoop kaartje kopen, terwijl hij juist de grootste uitwerking heeft op mensen die nooit bij de bom en 'de dag erna' na gedacht hebben. The day after' van Nicholas Meyer in Grand in Breda, Deca- scoop in Gent en Rubens in Ant werpen Metro 1 in Antwerpen prolon geert 'Staying Alive', dansfilm met John Travolta. De Koning van Engeland in Hulst ver toont het amusante James Bond-spektakel 'Never say never again', met deze leer weer de 'oude' Sean Connery in de hoofdrol. Gulden Vlies 3 in Brugge gaat door met 'De vier vuisten slaan erop los' (Go for it) met Terence Hill en Bud Spencer. Luxor in Terneuzen brengt verder de Bommelfilm 'Als je begrijpt wat ik bedoel' terug. Ledel in Oostburg houdt het op 'Superman 3', waar naast Christopher Reeve ook de ko miek Richard Pryor optreedt. Het derde deel van 'Jaws', nu in drie-dimensionale uitvoe ring, is te zien in Gulden Vlies 1 in Brugge. Hoe een slimme schooljon gen inbreekt in het computer systeem van het Amerikaanse ministerie van defensie is te zien in 'War games', een film die deze week draait in Deca- scoop in Gent en Quellin 1 in Antwerpen. De nieuwste film van Carlos Saura, 'Carmen', kan bekeken worden in Quel lin 3 in Antwerpen. Luxor in Terneuzen presen teert 'The Osterman Weekend' van Sam Peckinpah, geba seerd op het boek van Ludlum en met Rutger Hauer in een goed gespeelde hoofdrol. Hauer is een befaamd TV- journalist, die belooft om in ruil voor een exclusief inter view met het hoofd van de CIA (Burt Lancaster) zijn drie beste vrienden uit te leveren aan een agent van de geheime Door Marjan Mes 'JINXED' is een thrillerachti ge komedie of een komisch- achtige thriller van veteraan Don Siegel (71), waarin Bette Midler heel aardig maar nau welijks verrassend een ordi naire blondine speelt, die zich laat aftuigen door haar ge welddadige vriend. Hij is een beroepsgokker en samen rij den zij in hun camper casino's af om de grote slag te slaan. Zij wordt permanent eron der gehouden en bedreigd en durft niet eens weg te lopen. Niet bepaald het type vrouw waaraan de virtuoze Midler haar imago te danken heeft, maar ze blijkt - hoewel ze het domme blondje moet spelen - behoorlijk van de tongriem gesneden. Haar vriend (Rip Thorn) heeft een croupier ontdekt bij wie hij altijd wint. Deze mooie jongeman wordt hierdoor steeds ontslagen, maar Torn weet hem steeds weer te vin den. De croupier neemt wraak door Bette te verleiden, die daarop enthousiast het plan opvat om samen haar onder drukker te vermoorden. Als hij opnieuw wint, zal het moe ten gebeuren. Hij verliest ech ter en pleegt later zelfmoord onder de douche van zijn cam per. De croupier (Ken Wahl) veronderstelt, dat Bette hem toch vermoord heeft en samen moeten zij hun plannen wijzi gen om het verzekeringsgeld in de wacht te slepen. Het loopt allemaal anders dan ver wacht. De satanische Torn heeft zijn blondine posthuum nog een poets gebakken, maar uiteindelijk trekt zij aan het langste eind. De komische effecten zijn beperkt, de film heeft een nog al lange aanlooptijd nodig voordat er echt wat te lachen valt en het ook nog even span nend wordt. Dat is op het mo ment, dat de croupier auto en camper met de dode Torn in brand steekt en in een ravijn laat storten. Midler gaat even later, terwijl de politie aanwe zig is, op de plaats des onheils haar poes terug zoeken. Je Rutger Hauer in 'The Os terman Weekend'. - foto concorde dienst, wanneer deze hem overtuigd heeft dat ze voor de Sowjet-Unie spioneren. Voor dat het zover is, raakt hij ver strikt in een ondoorzichtig complot, waarvan absoluut niet duidelijk wordt wie de aanstichters of de slachtoffers zijn. Hij moet zijn vrienden tij dens een gezellig weekeinde bij hem thuis zo zien te bewer ken, dat ze de CIA behulp zaam zijn om de KGB te be strijden. Het weekeinde loopt uit op een explosie van onge hoord geweld, waarbij het steeds onduidelijker wordt wie wel of niet kan worden vertrouwd. Van een film, die begint als een spionagethril ler, verwacht de kijker toch, dat er steeds meer opgelost wordt, terwijl bij 'The Oster man Weekend' het tegenover gestelde het geval is. Hoe de plot in elkaar zit, blijft een volslagen raadsel en dat is erg onbevredigend. De actie en het geweld zijn op de bekende manier, met veel clo se-ups en langzame beelden, vorm gegeven: een inmiddels beproefde manier om te willen shockeren. Bette Midler en Ken Wahl in 'Jinxed'. - FOTO NOVA FILM verwacht, dat ze dan gepakt zal worden, maar dat is niet zo. 'Jinxed' (Jinx is een kwel duivel) is een bekwaam ge maakte film zonder grote ver rassingen, maar niettemin on derhoudend. Don Siegel, ma ker van harde 'mannen'-films waaronder 'Escape from Alca- traz', toont zich een klassiek filmer met nog altijd een voor liefde voor agressieve man- nentypes. Als Midler ook niet zo geestig was en haar vriend uiteindelijk toch de baas, zou je onpasselijk van die kerel worden. Overigens is j uist ook Midler's kwetsbaarheid een van de aantrekkelijke kanten van haar rol. 'Jinxed' van Don Siegel. Ci- nésol 1 in Breda. Breda, E tien-Leur, Roosendaal, Ber GOES Grandtheater - 20 u. The Bronx warriors, 16 j. 23 u. School der lusten, 18 j. HULST Koning van Engeland 19 u. Never say never again, a.l. 19 en 21.30 u. Caligula deel 2,18 j- 19 en 21.30 u. Een moordboef, a.l. 21.30 u. Josefine Mutzenbacher deel 4,18 j. 19 u. The crime busters, a.l. 21.30 u. Sophie's choice, 16 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Superman deel 3, a.l. TERNEUZEN Luxor 19.30 en 21.45 u. The Osterman weekend. 19.30 u. Return of the Jedi, a.l. 21.45 u. Zes blondjes op de Tiro- ler toer, 16 j. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Never say never again, a.l. 23 u. Zwoele zonnetrip, 18 j. Alhambra 2 - 20 u. The Osterman weekend. 23 u. Bataljon der verdoemden, 16j. ANTWERPEN Rex - 12,14, 16, 18, 20 en 22 u. Le comperes. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Staying alive. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Papy fait de la resistan ce. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. This is America. Rubens - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. The day after. Sinjoor - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Jaws, deel 3. Quellin I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. War games. Quellin II - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Zelig. Quellin III - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Creep show. Astra - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Brubaker. Astrld - 12,14.10 en 16.30 u. Sneeuwwitje en de zeven dwer gen (Ned.). 18.40 en 20.50 u. Eng. versie. Van onze filmredactie 'RAGGEDY MAN' is het regiedebuut van Jack Fisk, echtgenoot van Sissy Spacek, die er de hoofdrol in speelt. Fisk is art-direc tor in welke hoedanigheid hij films van decors voorziet. Dat is goed af te lezen aan het prachtige uiterlijk van deze film. Hij speelt zich af in een dorpje in Texas in 1944, dat buitenge woon sfeervol en met een uitgelezen fotografie in beeld werd ge bracht. Sissy Spacek woont er als gescheiden vrouw met twee kinderen eenzaam en ongelukkig. In haar huis bedient ze een kleine telefooncentrale, maar haar ambities reiken veel verder. Ze beleeft een romance met een passerende, knappe matroos en wordt lastiggevallen door twee stupide broers uit het benepen dorp. Ze probeert ze van haar lijf te houden met de hulp van een mysterieus om het huis heen sluipende 'raggedy man', een soort levende vogelverschrikker. Het leidt tot een onverwacht ge welddadig slot. De rol van Spacek als de geëmancipeerde vrouw in een achterlijke omgeving is overtuigend, maar het scenario is zo zwak, dat de film toch nauwelijks geslaagd mag worden ge noemd. Een van de zoontjes wordt gespeeld door Henry Thomas, het ontroerende jongetje uit 'E.T.'. 'Raggedy Man' met Sissy Spacek. Cinêsol 2 in Breda. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Violence in a women's prison. Savoy - 12,14,16,18,20en 22 u. Das liebestolle internat Ambassades - 12.14,16,18 20 en 22 u. The missionary Ambassades-Club I - 12 u 18 en 21 u. For those I loved Ambassades-Club II - ij 14, 16, 18, 20 en 22 u. De lift. Ambassades-Club III - ij 14,16,18, 20 en 22 u. Garcon Ambassades-Club IV - ij 14,16,18, 20 en 22 u Zapped Festa - 13,15,17 en 21 u Fanny Hill. Brabo - 12,14,16,18,20en 22 u. Le marginal. TIJI - 14,17.15 en 20.30 u.j star is born. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Carmen. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 20 u. Jaws deel 3. 22.30 u. The good, the bad an: the ugly. Gulden Vlies 2 20 u. Flying high deel 2-Thest quel. 22.30 u. Fanny Hill. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Go for it. Memling 20 u. Psycho deel 2. 22.30 u. Table for five. Rembrandt 19 u. Sneeuwwitje. 21 u. Revenge of the ninja. GENT Decascoop I - 15,17.30, 20 en 22.30 u. War games. 2 -'15,17.30, 20 en 22.30 u. Staying alive. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. The day after. 4 15,17.30 en 20 u. Never say never again. 5 - 22.30 u. Take te money and run. 6 - Za.-Zo.-Woe. 15 u. Bom mel. 7 - 17.30, 20 en 22.30 u. Eet zaak van leven en dood, 8 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Tarzoon. 9 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Premiers desirs. 10 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. An officer and a gentleman II 15 en 17.30 u. Sneeuw witje (Ned.). 12 - 20 u. Sneeuwwitje (Eng.) 13 - 22.30 u. Carmen. 14 - 15,17.30 en 20 u.Hallo- ween deel 3. 15 22.30 u. Cruising. 16 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Rue cases negres. 17 - 15,17.30, 20 en 22 30 u. Having it all. 124ste jaargang Kantor CLINGE Sportterrein - 19 u. Avonddropping. theater GENT Ned. Toneel Gent, St. Baals- plein17 - 20 u. „OomWania". door NTG-gezelschap exposities ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim fotografieken van Wim Krullen etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wè stelt dan» voo?". Geop. tijd. kantooruren Horizontaal en verticaal dienen dezelfde woorden te worden ingevuld. 1. hard metaal, 2. bosgod, 3. zangstem, 4. graan, 5. van mening zijn, 6. snelle loop, 7. rietsoort, 8. mand, 9. wagen spoor, 10. tap, 11. hemel- brood, 12. voorzetsel, 13. sein, 14. telwoord, 15. wig. 'Ssoi gx 'uaS -au -fi 'uaoiax 'gx 'uee zi 'euueui xx 'uebjh '01 'ej1 '6 't-ieeui '8 'ue;oj i 'uao 9 'uauaui g 'uaj05) '\\e '8 '4ElEs 'Z 'Ibbjs i 'DNISSOTdO 1 HÈ HILEECrr, LEEFT DIE -04- VRlEMDIM NAM JOU'T-HH NIET KOUD B0 D'R WERk" kAl6 H/SS Z>W£/XP/>t/Z£l. ZOO ZE ÖEEN 8AAT VINPEH IET5 MEER KLEDJ als ik 'reoED saspjp ZIT ZE ER NET BEPAAÜ WARMPJES 09/ 01 EOT HAAG 'N eOMTJAS, DAM TREKT HEUS WEL DIT sss somis fPKAAN.' Ivsn onze redactie buitenland ;ABAT - Bij hevige voedsel- illen in het Noordmarok- janse Nador zijn volgens de Eatste berichten minstens 25 aensen om het leven geko- jen. Bij de betogingen waren rooral scholieren betrokken. 3e golf van protest tegen forse irijsverhogingen begon twee reken geleden en hebben zich iaar veel andere steden uitge leid. De onrust in Marokko lijkt terk op die welke eerder deze laand in Tunesië uitbrak, na lat de regering daar de prij- en van levensmiddelen had erdubbeld. Daar kwamen pen ruim 100 mensen bij om iet leven. Twee jaar geleden kwamen jj voedselrellen in Marokko jj 200 mensen om het leven, 'unctionarissen vrezen een erhaiing, als de regering de rijsverhogingen niet onge- aan maakt. Van een onzer verslaggevers DONGEN - De schoenfa briek J. A. Ligtenberg in Dongen gaat dicht. Daar door komen alle 50 werk nemers op straat te staan. De buitenlandse con currentie is oorzaak van de sluiting. In 1982 maak te het bedrijf al een reor ganisatie door, waardoor een aantal banen ver dwenen. Van een onzer verslaggevers bergen op zoom - Bij het Bergse construc tiebedrijf Jansen worden 67 werknemers ontsla gen. Het bedrijf gaat op halve kracht verder. Later volgen nog enke- 'e andere ontslagen, laat de directie weten. Het gaat dan om nog eens 10 werknemers. Van onze redactie binnenland ROTTERDAM - Bij de werf Verolme in het Bot- *-gebied moeten op nui ^frmijn nog eens ^^werknemers verdwij- KJ>er 1 januari werd al bet contract met 300 Joe- !°f'?yen ontbonden. Er r„;2? ftot voor kort nog Werf 400 mensen bÖ de k °v*rieens ziet de toe komstIer minder somber d an de ontslagen heofi ver!noeden. De werf de -enke,e nieuwe or- ers bmnengesleept. ReJi -de scheepswerf no ln Bolnes moeten wnrifens 90 werknemers sneuv la ntS,agen' Berder b'j dit bedrijf' 250 bane" "i •iapnoqos 'pueq ui .iatded '5)atjB.iS 'KHP31 'jaouiia3na[a 'uiooqjaq uappiui 'S5jujl1 'sqqaaj jaqouBUi 'sxqaaj jeeq 5)0)5) do sJ discus: 90GEM DEI prut ken Ot het S ter n lijk i ingei van 1 Di kwa pers ter deed nen i Di Nedi nen maa werl de lc driji weei baai loon wori maa lasti dern kom beta de k< St nanc nu f Cypi mak zes t Dat i men: een gen, zoek lasti: Kt de lij de nieu

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 16