Komische thriller
met Bette Midler
eel doden
lij rellen
in Marokko
V
Merijntje
VRIJDAG 20 JANUARI 1984
PAGINA GIDS
Haal nu de ni
DE DAG NA DE PUBLICITEITSLA WINE
'JINXED'
Sissy Spacek kan 'Raggedy man' niet redden
HJJIJIUJH
Suske Wiske En De Hippe Heksen.
K
Appie Happie helpt Jan Splinter door de winter.
w - ft Q
Boes
Fabriek sluit
in Dongen:
50 man
op straat
Bij Jansen in
Bergen nu 67
werknemers
ontslagen
Verolme
Botlek: 150,
Boele Bolnes:
90 man weg
1
0 P L 0 S S I N
T3Z
Door Dirk Vellenga
Wie de film 'The day after'
onbevangen wil bekijken,
zal zich eerst los moeten ma
ken van de golven van pu
bliciteit die de tv-vertoning
in Amerika begeleid hebben.
Dat is niet gemakkelijk. Je
hebt te hoog gespannen ver
wachtingen van de schok
ken die de film te weeg zou
brengen. Bovendien ga je
zitten wachten op de val van
de atoombom, zoals je in
'Jaws' angstig toeleefde
naar het moment waarop de
haai zijn kaken zou laten
zien.
Alles is op een bizarre
manier buiten proporties
gebracht en maakt het bijna
onmogelijk 'The day after' te
zien zoals hij in werkelijk
heid is: een goed gemaakte,
niet-sentimentele, redelijk
boeiende film. De film werd
gemaakt in opdracht van de
(commerciële) tv-maat-
schappij ABC en zal dus
echt niet in de eerste plaats
met ideële bedoelingen be
dacht zijn, maar gezegd
moet worden dat schrijver
Edward Hume en regisseur
Nicholas Meyer integer hun
werk gedaan hebben.
Dat had anders kunnen
zijn als het Amerikaanse
ministerie van defensie haar
zin had gekregen en in de
film de schuld van de nu
cleaire ramp bij de Russen
had gelegd. Meyer weigerde
dat en hoefde toen ook niet
meer op medewerking van
de regering te rekenen.
Meyer is zelf een voorstan
der van de bevriezing van
het kernwapenarsenaal en
zei onlangs in een interview
dat de film voor hem per
soonlijk een aanval op de
politiek van Reagan was.
In 'The day after' wordt
niet duidelijk wie de eerste
kernraketten lanceerde. Dat
is ook niet belangrijk, zegt
een militair in de film, want
het gevolg is voor beide par
tijen: totale vernietiging. De
wereldoorlog ontstaat door
een conflict om West-Ber-
lijn. In de kantlijn van het
verhaal vernemen we af en
toe via radio en tv dat de
'The day after':
een integere film
De grote explosie in 'The day after'. - toto Concorde
spanning toeneemt en er zelf
bommen zijn gevallen. Op
de militaire basis bij Kansas
City gonst het van de activi
teiten, maar iedereen gaat er
vanuit dat het een oefening
We maken kennis met
verschillende mensen, een
boerenfamilie, een groep
studenten, een paar militai
ren en een dokter, gespeeld
door Jason Robards, de eni
ge écht bekende acteur in de
film. De explosies na het
vallen van de bom op Kan
sas City verschillen nauwe
lijks van die in de bekende
rampenfilms. Daarna on-
staat de gebruikelijke ver
warring, mensen drommen
samen in het ziekenhuis, er
wordt gevochten om voedsel,
er wordt geschoten.
Pas daarna brengt 'The
day after' echt schokken te
weeg. Een meisje komt uit
de schuilkelder en roept dat
er buiten niks aan de hand
is. „Het is prachtige dag",
roept ze. Maar ondertussen
liggen de koeien en paarden
al te rotten op de verschroei
de akkers. De president zegt
via een radiozender dat er
een wapenstilstand is geslo
ten met de Russen en dat het
volk weer aan de wederop
bouw moet denken, maar
langzamerhand dringt tot de
bewoners van Kansas door
dat dit het einde is en er
geen 'straks' meer bestaat.
Radio-actief bestraalde pa-
tienten zien hun huid ver
kleuren en verschrompelen
en hun haren uitvallen.
Amerikanen die kennelijk
alleen gewend waren aan
een happy end en nooit over
de directe gevolgen van een
kernoorlog hadden nage
dacht, werden door de tv-
vertoning verbijsterd. In
Europa lijkt de informatie
ovr atoomwapens iets beter
verwerkt te zijn en is de
schok duidelijk minder ge
weest. Een opvangcentrum
in Arnhem werd nauwelijks
bezocht door mensen die
'The day after' in de bio
scoop hadden gezien.
'The day after' is zeker
geen gladde, op vette emo
ties beluste Hollywood-pro-
duktie. Hier en daar is de
film zelfs on-Amerikaans
traag. Het zou misschien be
ter zijn geweest als de film
ook in Nederland op de tv
werd gebracht. Nu wordt hij
alleen bekeken door mensen
die bewust een bioscoop
kaartje kopen, terwijl hij
juist de grootste uitwerking
heeft op mensen die nooit bij
de bom en 'de dag erna' na
gedacht hebben.
The day after' van Nicholas
Meyer in Grand in Breda, Deca-
scoop in Gent en Rubens in Ant
werpen
Metro 1 in Antwerpen prolon
geert 'Staying Alive', dansfilm
met John Travolta. De Koning
van Engeland in Hulst ver
toont het amusante James
Bond-spektakel 'Never say
never again', met deze leer
weer de 'oude' Sean Connery
in de hoofdrol. Gulden Vlies 3
in Brugge gaat door met 'De
vier vuisten slaan erop los' (Go
for it) met Terence Hill en Bud
Spencer.
Luxor in Terneuzen brengt
verder de Bommelfilm 'Als je
begrijpt wat ik bedoel' terug.
Ledel in Oostburg houdt het
op 'Superman 3', waar naast
Christopher Reeve ook de ko
miek Richard Pryor optreedt.
Het derde deel van 'Jaws', nu
in drie-dimensionale uitvoe
ring, is te zien in Gulden Vlies
1 in Brugge.
Hoe een slimme schooljon
gen inbreekt in het computer
systeem van het Amerikaanse
ministerie van defensie is te
zien in 'War games', een film
die deze week draait in Deca-
scoop in Gent en Quellin 1 in
Antwerpen. De nieuwste film
van Carlos Saura, 'Carmen',
kan bekeken worden in Quel
lin 3 in Antwerpen.
Luxor in Terneuzen presen
teert 'The Osterman Weekend'
van Sam Peckinpah, geba
seerd op het boek van Ludlum
en met Rutger Hauer in een
goed gespeelde hoofdrol.
Hauer is een befaamd TV-
journalist, die belooft om in
ruil voor een exclusief inter
view met het hoofd van de
CIA (Burt Lancaster) zijn drie
beste vrienden uit te leveren
aan een agent van de geheime
Door Marjan Mes
'JINXED' is een thrillerachti
ge komedie of een komisch-
achtige thriller van veteraan
Don Siegel (71), waarin Bette
Midler heel aardig maar nau
welijks verrassend een ordi
naire blondine speelt, die zich
laat aftuigen door haar ge
welddadige vriend. Hij is een
beroepsgokker en samen rij
den zij in hun camper casino's
af om de grote slag te slaan.
Zij wordt permanent eron
der gehouden en bedreigd en
durft niet eens weg te lopen.
Niet bepaald het type vrouw
waaraan de virtuoze Midler
haar imago te danken heeft,
maar ze blijkt - hoewel ze het
domme blondje moet spelen -
behoorlijk van de tongriem
gesneden.
Haar vriend (Rip Thorn)
heeft een croupier ontdekt bij
wie hij altijd wint. Deze mooie
jongeman wordt hierdoor
steeds ontslagen, maar Torn
weet hem steeds weer te vin
den. De croupier neemt wraak
door Bette te verleiden, die
daarop enthousiast het plan
opvat om samen haar onder
drukker te vermoorden. Als
hij opnieuw wint, zal het moe
ten gebeuren. Hij verliest ech
ter en pleegt later zelfmoord
onder de douche van zijn cam
per. De croupier (Ken Wahl)
veronderstelt, dat Bette hem
toch vermoord heeft en samen
moeten zij hun plannen wijzi
gen om het verzekeringsgeld
in de wacht te slepen. Het
loopt allemaal anders dan ver
wacht. De satanische Torn
heeft zijn blondine posthuum
nog een poets gebakken, maar
uiteindelijk trekt zij aan het
langste eind.
De komische effecten zijn
beperkt, de film heeft een nog
al lange aanlooptijd nodig
voordat er echt wat te lachen
valt en het ook nog even span
nend wordt. Dat is op het mo
ment, dat de croupier auto en
camper met de dode Torn in
brand steekt en in een ravijn
laat storten. Midler gaat even
later, terwijl de politie aanwe
zig is, op de plaats des onheils
haar poes terug zoeken. Je
Rutger Hauer in 'The Os
terman Weekend'.
- foto concorde
dienst, wanneer deze hem
overtuigd heeft dat ze voor de
Sowjet-Unie spioneren. Voor
dat het zover is, raakt hij ver
strikt in een ondoorzichtig
complot, waarvan absoluut
niet duidelijk wordt wie de
aanstichters of de slachtoffers
zijn.
Hij moet zijn vrienden tij
dens een gezellig weekeinde
bij hem thuis zo zien te bewer
ken, dat ze de CIA behulp
zaam zijn om de KGB te be
strijden. Het weekeinde loopt
uit op een explosie van onge
hoord geweld, waarbij het
steeds onduidelijker wordt
wie wel of niet kan worden
vertrouwd. Van een film, die
begint als een spionagethril
ler, verwacht de kijker toch,
dat er steeds meer opgelost
wordt, terwijl bij 'The Oster
man Weekend' het tegenover
gestelde het geval is.
Hoe de plot in elkaar zit,
blijft een volslagen raadsel en
dat is erg onbevredigend. De
actie en het geweld zijn op de
bekende manier, met veel clo
se-ups en langzame beelden,
vorm gegeven: een inmiddels
beproefde manier om te willen
shockeren.
Bette Midler en Ken Wahl in 'Jinxed'.
- FOTO NOVA FILM
verwacht, dat ze dan gepakt
zal worden, maar dat is niet
zo.
'Jinxed' (Jinx is een kwel
duivel) is een bekwaam ge
maakte film zonder grote ver
rassingen, maar niettemin on
derhoudend. Don Siegel, ma
ker van harde 'mannen'-films
waaronder 'Escape from Alca-
traz', toont zich een klassiek
filmer met nog altijd een voor
liefde voor agressieve man-
nentypes. Als Midler ook niet
zo geestig was en haar vriend
uiteindelijk toch de baas, zou
je onpasselijk van die kerel
worden. Overigens is j uist ook
Midler's kwetsbaarheid een
van de aantrekkelijke kanten
van haar rol.
'Jinxed' van Don Siegel. Ci-
nésol 1 in Breda.
Breda,
E tien-Leur, Roosendaal, Ber
GOES
Grandtheater - 20 u.
The Bronx warriors, 16 j.
23 u. School der lusten, 18 j.
HULST
Koning van Engeland
19 u. Never say never again, a.l.
19 en 21.30 u. Caligula deel 2,18
j-
19 en 21.30 u. Een moordboef,
a.l.
21.30 u. Josefine Mutzenbacher
deel 4,18 j.
19 u. The crime busters, a.l.
21.30 u. Sophie's choice, 16 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Superman deel 3, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
19.30 en 21.45 u. The Osterman
weekend.
19.30 u. Return of the Jedi, a.l.
21.45 u. Zes blondjes op de Tiro-
ler toer, 16 j.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Never say never again, a.l.
23 u. Zwoele zonnetrip, 18 j.
Alhambra 2 - 20 u.
The Osterman weekend.
23 u. Bataljon der verdoemden,
16j.
ANTWERPEN
Rex - 12,14, 16, 18, 20 en 22
u. Le comperes.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 u. Table for five.
Metro I - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Staying alive.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Papy fait de la resistan
ce.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. This is America.
Rubens - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. The day after.
Sinjoor - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Jaws, deel 3.
Quellin I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. War games.
Quellin II - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Zelig.
Quellin III - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Creep show.
Astra - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Brubaker.
Astrld - 12,14.10 en 16.30 u.
Sneeuwwitje en de zeven dwer
gen (Ned.). 18.40 en 20.50 u.
Eng. versie.
Van onze filmredactie
'RAGGEDY MAN' is het regiedebuut van Jack Fisk, echtgenoot
van Sissy Spacek, die er de hoofdrol in speelt. Fisk is art-direc
tor in welke hoedanigheid hij films van decors voorziet. Dat is
goed af te lezen aan het prachtige uiterlijk van deze film.
Hij speelt zich af in een dorpje in Texas in 1944, dat buitenge
woon sfeervol en met een uitgelezen fotografie in beeld werd ge
bracht. Sissy Spacek woont er als gescheiden vrouw met twee
kinderen eenzaam en ongelukkig. In haar huis bedient ze een
kleine telefooncentrale, maar haar ambities reiken veel verder.
Ze beleeft een romance met een passerende, knappe matroos en
wordt lastiggevallen door twee stupide broers uit het benepen
dorp.
Ze probeert ze van haar lijf te houden met de hulp van een
mysterieus om het huis heen sluipende 'raggedy man', een soort
levende vogelverschrikker. Het leidt tot een onverwacht ge
welddadig slot. De rol van Spacek als de geëmancipeerde vrouw
in een achterlijke omgeving is overtuigend, maar het scenario is
zo zwak, dat de film toch nauwelijks geslaagd mag worden ge
noemd. Een van de zoontjes wordt gespeeld door Henry Thomas,
het ontroerende jongetje uit 'E.T.'.
'Raggedy Man' met Sissy Spacek. Cinêsol 2 in Breda.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Violence in a women's
prison.
Savoy - 12,14,16,18,20en
22 u. Das liebestolle internat
Ambassades - 12.14,16,18
20 en 22 u. The missionary
Ambassades-Club I - 12 u
18 en 21 u. For those I loved
Ambassades-Club II - ij
14, 16, 18, 20 en 22 u. De lift.
Ambassades-Club III - ij
14,16,18, 20 en 22 u. Garcon
Ambassades-Club IV - ij
14,16,18, 20 en 22 u Zapped
Festa - 13,15,17 en 21 u
Fanny Hill.
Brabo - 12,14,16,18,20en
22 u. Le marginal.
TIJI - 14,17.15 en 20.30 u.j
star is born.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Carmen.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
20 u. Jaws deel 3.
22.30 u. The good, the bad an:
the ugly.
Gulden Vlies 2
20 u. Flying high deel 2-Thest
quel.
22.30 u. Fanny Hill.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Go for it.
Memling
20 u. Psycho deel 2.
22.30 u. Table for five.
Rembrandt
19 u. Sneeuwwitje.
21 u. Revenge of the ninja.
GENT
Decascoop
I - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
War games.
2 -'15,17.30, 20 en 22.30 u.
Staying alive.
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
The day after.
4 15,17.30 en 20 u. Never
say never again.
5 - 22.30 u. Take te money
and run.
6 - Za.-Zo.-Woe. 15 u. Bom
mel.
7 - 17.30, 20 en 22.30 u. Eet
zaak van leven en dood,
8 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Tarzoon.
9 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Premiers desirs.
10 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
An officer and a gentleman
II 15 en 17.30 u. Sneeuw
witje (Ned.).
12 - 20 u. Sneeuwwitje (Eng.)
13 - 22.30 u. Carmen.
14 - 15,17.30 en 20 u.Hallo-
ween deel 3.
15 22.30 u. Cruising.
16 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Rue cases negres.
17 - 15,17.30, 20 en 22 30 u.
Having it all.
124ste jaargang
Kantor
CLINGE
Sportterrein - 19 u.
Avonddropping.
theater
GENT
Ned. Toneel Gent, St. Baals-
plein17 - 20 u. „OomWania".
door NTG-gezelschap
exposities
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehui-
s - Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim
fotografieken van Wim Krullen
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto „Wè stelt dan»
voo?". Geop. tijd. kantooruren
Horizontaal en verticaal
dienen dezelfde woorden te
worden ingevuld.
1. hard metaal, 2. bosgod, 3.
zangstem, 4. graan, 5. van
mening zijn, 6. snelle loop, 7.
rietsoort, 8. mand, 9. wagen
spoor, 10. tap, 11. hemel-
brood, 12. voorzetsel, 13. sein,
14. telwoord, 15. wig.
'Ssoi gx 'uaS
-au -fi 'uaoiax 'gx 'uee zi 'euueui xx 'uebjh '01 'ej1 '6 't-ieeui
'8 'ue;oj i 'uao 9 'uauaui g 'uaj05) '\\e '8 '4ElEs 'Z 'Ibbjs i
'DNISSOTdO
1 HÈ HILEECrr, LEEFT DIE -04-
VRlEMDIM NAM JOU'T-HH
NIET KOUD B0 D'R WERk"
kAl6 H/SS Z>W£/XP/>t/Z£l.
ZOO ZE ÖEEN
8AAT VINPEH
IET5 MEER
KLEDJ
als ik 'reoED saspjp
ZIT ZE ER NET BEPAAÜ
WARMPJES 09/
01 EOT HAAG 'N
eOMTJAS, DAM TREKT
HEUS WEL DIT
sss somis
fPKAAN.'
Ivsn onze redactie buitenland
;ABAT - Bij hevige voedsel-
illen in het Noordmarok-
janse Nador zijn volgens de
Eatste berichten minstens 25
aensen om het leven geko-
jen.
Bij de betogingen waren
rooral scholieren betrokken.
3e golf van protest tegen forse
irijsverhogingen begon twee
reken geleden en hebben zich
iaar veel andere steden uitge
leid.
De onrust in Marokko lijkt
terk op die welke eerder deze
laand in Tunesië uitbrak, na
lat de regering daar de prij-
en van levensmiddelen had
erdubbeld. Daar kwamen
pen ruim 100 mensen bij om
iet leven.
Twee jaar geleden kwamen
jj voedselrellen in Marokko
jj 200 mensen om het leven,
'unctionarissen vrezen een
erhaiing, als de regering de
rijsverhogingen niet onge-
aan maakt.
Van een onzer
verslaggevers
DONGEN - De schoenfa
briek J. A. Ligtenberg in
Dongen gaat dicht. Daar
door komen alle 50 werk
nemers op straat te staan.
De buitenlandse con
currentie is oorzaak van
de sluiting. In 1982 maak
te het bedrijf al een reor
ganisatie door, waardoor
een aantal banen ver
dwenen.
Van een onzer
verslaggevers
bergen op zoom -
Bij het Bergse construc
tiebedrijf Jansen worden
67 werknemers ontsla
gen. Het bedrijf gaat op
halve kracht verder.
Later volgen nog enke-
'e andere ontslagen, laat
de directie weten. Het
gaat dan om nog eens 10
werknemers.
Van onze
redactie binnenland
ROTTERDAM - Bij de
werf Verolme in het Bot-
*-gebied moeten op
nui ^frmijn nog eens
^^werknemers verdwij-
KJ>er 1 januari werd al
bet contract met 300 Joe-
!°f'?yen ontbonden. Er
r„;2? ftot voor kort nog
Werf 400 mensen bÖ de
k °v*rieens ziet de toe
komstIer minder somber
d an de ontslagen
heofi ver!noeden. De werf
de -enke,e nieuwe or-
ers bmnengesleept.
ReJi -de scheepswerf
no ln Bolnes moeten
wnrifens 90 werknemers
sneuv la ntS,agen' Berder
b'j dit bedrijf' 250 bane"
"i
•iapnoqos 'pueq ui .iatded '5)atjB.iS 'KHP31
'jaouiia3na[a 'uiooqjaq uappiui 'S5jujl1
'sqqaaj jaqouBUi 'sxqaaj jeeq 5)0)5) do sJ
discus:
90GEM
DEI
prut
ken
Ot
het S
ter n
lijk i
ingei
van 1
Di
kwa
pers
ter
deed
nen i
Di
Nedi
nen
maa
werl
de lc
driji
weei
baai
loon
wori
maa
lasti
dern
kom
beta
de k<
St
nanc
nu f
Cypi
mak
zes t
Dat i
men:
een
gen,
zoek
lasti:
Kt
de
lij de
nieu