eg PRETENDERS GELOUTERD Amerikaanse pop van Tommy Tutone Inkomsten componisten en fotografen lang niet toereikend n f 31 H tr 0 Van Halen over diepte punt heen AGENDA Komiek Jerry Lewis krijgt Franse prijs 0 0 0 0 0 0 0PL0S SIN niMSDAG 17 JANUARI 1984 t3z PAGINA GIDS 2 CLASSIX NOUVEAUX Loodsen ïuske Sc Wiske En De Hippe Heksen- 't EVEN PIEKEREN SBa'// an id edcz gpi PPpte Happie helpt Jan Splinter door de winter- Boes T"? Illllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllll||||i, leeft Pleuni Touw, een adigd comédienne en 3 idere mate het zwoele lat veel mensen in haar zien, onlangs nog uit- ingen voor TV-optre- van de hand gewezen. voorbereidingstijd was I ;e kort", vindt zij, „en k doe wil ik goed doen. ilannen zijn er mo- eel evenmin. „Zwarte I was echt een zwarte ia in onze geschiedenis. I had zoveel beter ge- Terwijl we bezig wa- /oelde je het al door je j ;rs glippen. Ik heb een j ze intuïtie voor kwali- j Het beroerde van de j is, dat je het als acteur I de hand hebt. Je j t gebruikt en hebt zelf I ig inbreng. Als de ma- i een groot verantwoor- j kheidsgevoel hebben en prima is voorbereid, is i iets aan de hand, maar i at ontbreekt, dan wordt :en ramp. „Zwarte Rui- had echt plaats onder verkeerd gesternte, r jij staat wel te kijk op celluloid." chijn bedriegt' van Nor- Beim wordt op 26 en anuari gespeeld in Con- iia Breda. Naast Pleuni w en Hugo Metsers tre- op Marijke Veugelers ertijd bij de Haagse Co- lie) en Ton Kuijl. De re is van de Brit Nicholas ton, de verzorgde aan- ling van Frank Raven en Kieboom. llllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIMMIIIUIli c tweede ronde. 16.02 /mnastiek. 16.30 Gran latenprogramma met Pim Ja 7.52 Per saldo. 17.55 Mededeli •JOS) 18.06 AVRO's radiojour- aal. 18.25 Toppers van toen. 1»J» e lach van Breugel tusL-.- en blokkendozen. 21.02 De colt- loorden. 21.36 Lichte grammo- ronmuz. 22.02 AVRO's Sportpane; ama Eretribune. NOS: 23.02 m et oog op morgen. VARA: 0.02 u; iee-tuin. 2.02 Groot licht. 5.1» 'ruck. CRO: 7.00 Nws. 7.10 Echo-kort jt Jet levende woord. 7.21 Echo. (7 1.00 en 8.30 Nws.) 8.55 Postbus s™ MOS: 9.05 NOS-sportief. 9.24 W" :erstanden. 9.30 Nws. KRO: 91 e haar maar goed zit. 10.00 Ang en klemmen (10.30 Nws.) J Ouder worden we allemaal, i Nws. 11.33 Met Anne. 12.00 Kr» punt. Overh.voorl.12.16 Uitz- j de landbouw. NOS: 12-26„^N6| voor land- en tuinbouw. 12.30 n KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws. Echo-politiek. 13.30 Nws. W Schoolradio. NOS: 14.30 Nws duco: 14.32 Open Schooltijd, uw 10: Vegetarisch eten. N05- j, NOS-ombudsman. 15.30 Nws. 1 Een leven lang. TROS: 16.00 1 Nws.show. (16.30, 17.30 en a Nws. 16.00, 16.35, 17.00 en 17-35 tua). P.P.: 18.20 Uitzending va" EVP. Hum. Verb.: 18.30 Het V» deel van de twijfel. TROS." TROS Klantenservice. 2U.W 20.03 Finale. 21.00 Om het boe»- leac: 21.30 Tekenen en schuw les 2. 22.00 Por Favor, herb. v. TROS: 22.30 Nws. 22.40 Een uit het Oosten (19), hoorsp. Proeflokaal. 23.55 Nws. CHRISSIE hyn de heeft voor een gleine verrassing gezorgd. De drugs-dood van pretenders-leden James Honey- man-Scott en Pe te Farndon hal veerde de groep en voor velen zou dat aanleiding zijn geweest om het bijltje er bij neer te gooien. Zo niet voor Chrissie. Samen met drummer Martin Chambers zocht ze twee nieuwe Preten ders en vond die in bassist Mal colm Foster en gi tarist Robbie Mcintosh. De nieuwe Preten ders-elpee 'Lear ning to crawl' is de plaat, die de groep er bovenop moet helpen en ai luisterend kom ik al gauw tot de conclusie, dat dat niet zo'n probleem zal zijn. ■Learning to crawl' is de beste Pretenders-elpee tot nogtoe. Bij de eerste twee el pees werd er nog te veel naar gestreefd om het geheel als een groep te laten klin ken. Die gedachte is nu overboord gezet. 'Learning to crawl' is Chrissie Hynde met een begeleidingsband en het is goed zo. Chrissie is im mers de componist van al de nummers en ze drukt zo doende haar stempel op al les. Het is vrijwel onmoge lijk om naast zo'n persoon lijkheid nog muzikanten te plaatsen, die meer willen dan spelen wat hen opge dragen wordt. Omdat Chrissie van begin af aan de touwtjes in han den heeft gehad, heeft het Pretenders-geluid nauwe lijks veranderingen onder gaan. De veranderingen, die er zijn, vloeien voort uit de natuurlijke groei, die een The Pretenders. PfP «Pi AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST componist al componerend doormaakt. Bij de Preten ders uit zich dat in muziek die nog helderder en vooral subtieler is geworden. De nummers staan of val len met het soms flinterdun ne gitaargeluid. Hoewel de muziek zijn wortels heeft in de rock roll zou er bij een ruigere uitvoering niets van de nummers, laat staan van Chrissie's ij le stemgeluid overblijven. Twee van de tien num mers op de plaat zijn be kend. 'Back on the chain- gang' was een bescheiden hit en '2000 miles' deed het aar dig met de kerst. De overige nummers zijn minstens even sterk met uitschieters als 'Middle of the road', 'Show me' en 'Thin line between love and hate'. De strekking van de meeste nummers is somber, maar niet hopeloos. Het vallen en opstaan, dat door de elpeetitel wordt ge suggereerd, zet zich ook in de nummers door. Al met al is 'Learning to crawl' een sterke elpee ge worden, die een gelouterde Chrissie Hynde laat horen en die tegelijkertijd aan toont, dat simpele roek- deuntjes nog steeds onge meend boeiend kunnen zijn. tommy TUTONE is een van die Ameri kaanse bandjes, die hier in Europa niks doen, maar in de States redelijk tot zeer succesvol zijn. De eerste twee Tommy Tutone-elpees lie ten stevige powerpop horen met hier en daar een vleugje R B. De teksten waren geinig en de muziek was van die schij nbaar onnoze le ooor-in-oor-uit-muziek, waar ze in Ame rika zo goed in zijn. Toch bezit de groep iets meer. Zanger Tommy Heath heeft een stem, die in je hoofd blijft hangen. Hij doet in de verte denken aan Van Morrison en dat is natuurlij k een uitste kend referentiekader. De stem van Tommy Heath maakt ook de nieuwe elpee 'National I emotion' de moeite waard. De nummers krij gen er net dat beetje extra swing door, dat de nummers boven de grauwe middenmoot uit tilt. Muzikaal is Tommy Tutone iets pittiger klinken. Daardoor is de groep te verge lijken met iemand als Bryan Adams en die vergelijking valt in het voordeel van Tommy Tutone uit. 'National emotion' is popmuziek, zoals die door de jaren heen in Amerika is gemaakt. De kwaliteit moet wel hoog zij n, want anders redt een groep het daar niet. Het enige, wat je Tommy Tutone verwijten klinkt, is dat het geluid conservatief is, maar dat is geen on overkomelijk bezwaar. Ik vind dit prettige huiskamer-pop. Hij pept je op en nodigt uit tot meezingen. HEEFT TOMMY Tutone nog iets eigens, Classix Nouveaux is de absolute gezichts loosheid in de popmuziek. Deze groep ont stond ten tijde van de Blitz-rage in Engeland en waait sindsdien mee met elke wind, die maar een beetje populair is in het Verenigd Koninkrijk. Op de derde elpee 'Secrets' klampt de groep zich vast aan het Spandau Ballet-geluid, maar Classix Nouveaux weet zelfs dat toch niet zo hoge niveau niet te halen. Classix nouveaux blijft steken in slechte imitaties en in ritmes, waarop het hooguit prettig met blote voeten druiven persen is. OP DE hoes van Van Ha- len's nieuwe elpee '1984' staat een engeltje afge beeld, waarvan je niet kunt zeggen of het nou op het punt staat om in la chen of in huilen uit te barsten. De plaat in de hoes biedt iets meer houvast. Het dieptepunt, dat de voor ganger 'Diver down' ken merkte, lijkt voorbij. Al heeft '1984' niet het over rompelende, dat de eerste twee elpees wel hadden, toch is deze nieuwe een degelijke hardrock-plaat, die perspectieven biedt voor de toekomst. Daarbij komt, dat Eddie van Halen's gitaarspel zelfs in het meest onbedui dende nummer nog enor me indruk weet te maken. Hij is doodeenvoudig een van de meest getalenteer de gitaristen van dit mo ment. Eddie vermijdt het clichématige spel en neigt hier en daar zelfs naar een wat j azzrock-achtige stijl. Die kleurt desalniettemin goed bij de simpele basis, die broer Alex op drums en bassist Michael Antho ny wegzetten. Soms is het net of je Jeff Beck hoort. '1984' is een redelijke Van Halen-plaat, maar niet meer dan dat. Wil de groep niet ten onder gaan in de moordende concur rentiestrijd in het hard rock- en heavy metal- genre dan zal er toch iets meer geboden moeten worden. De elpee duurt iets meer dan een half uur en dat is toch een beetje kort. Ik blijf met het ge voel zitten, dat Van Halen veel beter kan, maar dat er om de een of andere duistere reden kwaliteit achter de hand gehouden wordt. DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit Kevin Coyne, 18 j anuari in Rot terdam (Arena) Herbie Hancock, 19 januari in Utrecht (Vredenburg) Desmond Dekker Delroy Wil liams, 28 januari in Rotterdam (Arena) Judas Priest en Ted Nugent, 28 januari in Amsterdam (Edenhal) Armoury Show, 27 januari in Rotterdam (Arena) Imagination, 29 januari in Utrecht (Vredenburg) Van Morrison, 3 februari in Utrecht (Vredenburg) en 5 fe bruari in Rotterdam (Doelen) Kool and the Gang, 5 februari in Rotterdam (Ahoy) Curtis Mayfield, 12 februari in Tilburg (Noorderligt) Burning Spear, 15 februari in Utrecht (Vredenburg) Eurythmics, 27 februari in Am sterdam (Carré) en 29 februari in Nijmegen (Vereeniging) Joe Jackson, 14 april in Rotter dam (Ahoy) DEN HAAG (ANP) - Nage noeg alle componisten en foto grafen kunnen als scheppend kunstenaar niet van hun hoofdberoep bestaan. Alle fo tografen en ongeveer 85 pro cent van de componisten heb ben daarom nevenactiviteiten. Na aftrek van beroepskosten bedroeg in 1980 het gemiddel de inkomen uit componeren 4.600 gulden per jaar. Voor de fotografen kwamen de inkom sten uit vrije fotografie neer op rond 6.200 gulden per jaar. Dit is duidelijk geworden uit een onderzoek, dat het In stituut voor Onderzoek van Overheidsuitgaven (IOO) voor het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur heeft uitgevoerd. Het TOO hield voor het onderzoek naar de sociaal-economische positie van kunstenaars een enquete onder componisten die zijn aangesloten bij het Genoot schap van Nederlandse Com ponisten (GeNeCo) en onder leden van de beroepsvereni ging voor fotografen GKF. Voor neveninkomsten moe ten componisten hun toevlucht zoeken tot lesgeven en uitvoe ren van muziek om de kosten van beroep en bestaan te kun nen dekken. De fotografen moeten zich ook bezig houden met toegepaste fotografie in de vorm van commerciële op- drachten.Componisten raken voor de belastingen en de so ciale voorzieningen wel in een onduidelijke positie. De beoordelingen verschil len: of het zijn zelfstandigen of het zijn werknemers met ne veninkomsten. Hoe het oordeel ook uitvalt, het kan in elk ge val verstrekkende gevolgen hebben voor het inkomen van de betreffende kunstenaar. Fotografen lopen tegen het probleem op, dat zij veelal niet in aanmerking komen voor re gelingen voor beeldende kunst, ofschoon de overheid vrije fotografie tot de beelden de kunst rekent. De mogelijk heden om via overheidsrege lingen inkomen uit vrije foto grafie te krijgen zijn daarom zeer beperkt, aldus het IOO. PARIJS (AP) - De Amerikaanse filmkomiek Jerry Lewis is be vorderd tot commandeur in de kunsten en letteren, de hoogste culturele onderscheiding in Frankrijk. De 58-jarige Lewis verkeert hierdoor in het gezelschap van kunstenaars van wereldfaam als Federico Fellini, John Hus ton, Michelangelo Antonioni, Norman Mailer, Arthur Miller, Graham Green en Arthur Ru- benstein. De toekenning van de pijs aan Lewis is een laatste blijk van de toenemende inte resse van het Franse publiek voor de Amerikaanse komiek en zijn films. „Ik sta versteld wanneer Amerikanen me vragen waar om we Jerry Lewis hebben on derscheiden", verklaarde Mare Silvera, hoofd van het nationa le informatie- en studiecen trum voor de cinema. „Lewis trekt de lijn van Chaplin rechtstreeks door. Hij is de complete 'schepper' in de Europese zin van het woord: hij schrijft, produceert, regis seert en acteert. Jerry Lewis. FOTO AP GOES Grandtheater - 20 u. High road to China. HULST Koning van Engeland 20 u. Never say never again, a.l. 20 u. Caligula deel 2,18 j. 20 u. The Osterman weekend, 16 i- 20 u. Sophies choice, 16 j. OOSTBURG Ledeltheater 20 u Voor vrijende vogels, 18 j. TERNEUZEN Luxor 20 u. Never say never again, a.l. 20 u. Return of the Jedi, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Never say never again, a.l. Alhambra 2 - 20 u. De mannetjesmaker, a.l. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 u. Le comperes. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u Table for five. Metro 1- 12,13.20,15.30, 17.40,19.50 en 21.55 u. Snoww- hite and the seven dwarfs. Metro II - 12, 14,16.18, 20 en 22 u. Hercules. Odeon - 14, 16,18, 20 en 22 u. Fanny Hill. Rubens - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Staying alive. Sinjoor - 11 45, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u Jaws, deel 3. Quellin I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. War games Quellin II - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. The return of the Jedi. Quellin III - 12,14.16,18, 20 en 22 u. Pauline a la plage. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u My name is nobody. Astrid - 12,14.10, 16.30, 18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitje en de zeven dwergen Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Violence in a women's prison Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Emanuelle on taboo island. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Garcon Ambassades-Club I - 12,15, 18 en 21 u For those I loved. Ambassades-Club II - 12, 14,16, 18,20 en 22 u. Delift. Ambassades-Club III - 12, 14,16, 18, 20 en 22 u. Flashdan- ce. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Zapped. Festa 13,15, 17 en 21 u. Ator, the fighting eagle. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21 30 u. Creep show. Tijl - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Le marginal. Wapper - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Zelig. BRUGGE Komplex Zwart—Huis Gulden Vlies 1 20 u Jaws deel 3 22.30 u. The good, the bad and the ugly. Gulden Vlies 2 20 u. Go tor it. 22.30 u That's carry on. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Monty Python, Meaning of life. Memling 19 u. Sneeuwwitje. 21 u Table tor five. Rembrandt 20 u. Fanny Hill. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne ver say never again. 2 - 17.30, 20 en 22.30 u Having it all 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u An officer and a gentleman. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Staying alive. 5 - 15 en 17.30 u. Sneeuwwitje. 20 u. Engelse versie. 6 - 15,17 30, 20 en 22.30 u. Wargames. 7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. First desires. 8 15 en 17.30 u. Nena. 9-15, 17.30 en 20 u. Hallo ween deel 3. 10 - 15 u. Als je begrijpt wat ik bedoel 11 - 15,17.30 en 20 u Octo- pussy. (dinsd. alleen 15 u.). 12 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Tarzoon. (dinsd. alleen 15 u 13 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Rue cases-negres. 14 20 en 22.30 u Carmen 15 - 22.30 u. Cruising 16 - 22.30 u Take the money and run. 17 - 22 30 u Koyaanisqatsi theater BRUGGE Stadsschouwburg - 20 u. „Madame Warrens Broodwin ning". LAMSWAARDE Bij Tonny - 13.30 u. schieting voof bejaarden. ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wa stelt da noe voo?" Geop tijd. kantooruren. 'Op kruispost', zeilende loodsen voor de Nederlandse kust. Auteur: Hans Beukema, Uitegeverij: De Boer Maritiem, Weesp. Prijs f 39,- Loodsen zijn de gidsen van het water. In de negentiende eeuw kruisten zeilende loodskotters in het Engels kanaal om er de schepen op te vangen, bestemd voor de Nederlandse havens. Het beroep van loods was in die dagen een niet ongevaar lijk ambacht,- zoals blijkt uit het aantal ongelukken met BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN SOEKEVBOEKEIVBOEKENBOEKENBOEKENBOEK' ENBOEKEN^OgUCSffBOEKENBOE k EN BOEKEN BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOE loodsschoeners. Hans Beukema schrijft er over in zijn boek 'Op kruis post'. Het is het verhaal van de zeilende loodsen voor de Ne-' derlandse kust. Een aardige il lustratie van het materiaal waarmee gevaren werd is het verhaal van de schipper van een Goereese 'loodsrinkelaar'. Hij joeg in 1854 zijn schip in arren moede het strand op om te voorkomen dat het vaartuig hem onder voeten weg zou zinken. Overigens heeft Beukema weinig te melden over 'de zuid'. De oorzaak: Er deden zich tijdens die laatste 'zeilen de jaren' weinig schokkende gebeurtenissen voor. Aardig is wat hij weet te melden over de concurrentiestrijd tussen de Belgische en de Nederlandse loodsen. „Waar zit de Belg" was in die dagen een stan daardvraag zodra het daglicht werd in het Oostgat of de Wie lingen. 'Op kruispost' is sterk noordelij k georiënteerd. Het is vooral het verhaal van de.be- snorde zeegidsen van Delfzijl en Terschelling, ddarmee is ook het geografisch eenzijdige karakter van het boek aange geven. PdS i nof duren Ut Ieder heel uur nieuws. NARN3 7 00-18.00 Aktualiteiten via o t van de dag. 7.04 Gesodemeur^ 9.03 In afwachting van Doorloper. 12.30 Paviljoen Peter Holland. 16.03 De ver lijke 15. NOS: 18.04 De avonffij VARA: 19.02 Hof van Heden- Popkrant. 21.02 Moondogs. TROS: 7.00 Nws. 7.02 Een i morgen met Wim Verstappen Nws). 9.00 Continu klassiek TROS Concertzaal. 13.00 Nws- j De klass. Top Tien. NCRV:'; Vocaal recitel. 14.40 In kjel*?ncei zetting. 15.15 Beroemde solocp ten: Muz. v. Rachmaninoti- Literama, of: Het kunst** 16.45 Woord in de middag- Komponistenportret van 21.30 Literama. 22.25 KerKO' concert. (Via AM-zender HilversunjJ NOS: 19.02-19.40 Nws voor "wj landers. 19.02 Bulletin in W-j,.j rokkaans-Arabisch. 19.10 p - in het Berbers. 19.20 Bulletin j Turks. 19.30 Bulletin in het bp F* k Ydn MModin. Vs- Ik iól u mei jwari mkaruiht) {tlOfMj i nmettmi nr (Kt rallen! 112 Ieder in te vullen woord bestaat uit dezelfde letters als het voorgaande woord, verminderd met één letter. De overblijvende letters - die steeds in de cirkeltjes dienen te worden ingevuld - vormen de naam van een beroep. 1. rund, 2. tocht, 3. Engelse titel, 4. hard metaal, 5. drukkende zorg, 6. hooista- pel, 7. zware hamer, 8. eer, 9. ijzerhoudende grond, 10. 10 handvat, 11. paar, 12, on derricht, 13. zilverpopulier, 14. bijbelse figuur, 15. speelgoed, 16. zitstok voor kippen, 17. schoorsteen- zwart, 18. gesloten. jajsaauijaijej. :si daojaq jajj aoj '81 ';soj 'jsaoj '91 'teq si 'jaqv 'H 'taaqe El 'saj zi 'l^s u 'jaajs oj 'aao '6 'uiaoj '8 'jaijoui 'i 'sej 9 'jsej g 'jeejs 'tis g 'staa z 'JSRS j ;DNISSOHdO TUI □□OHM IMill JUKE HO; }|HI 0C0 6Ê£N FLAUWE (5BAPFEN y&S EN WAT DÊS VÜÉEL5 IS pUllllinniiiTiiiiininniumn CV£R s/QUU/ B'JDOCVUE MUM SSS-SSS PLAN ALLEEN MAAB OATJE J£ RONDJES RDOrjN O/T .KOSTUUM ZEG r/OÖ/r-B-i NOOIT TTÏÏtïïl cucnra [IZiOIIIII EG 311' dfids^aojq 'japuos^un uaue^s 'UBUi uba puEq ^'puiuioups 'juap do jjaiqnoq 'uaAoqs^uq 'ubui uba ^au 'jap -uosauoaj uauais 'ueui uba aaoA 'uibbj ut

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 15