eg
PRETENDERS GELOUTERD
Amerikaanse
pop van
Tommy Tutone
Inkomsten componisten
en fotografen
lang niet toereikend
n
f
31
H
tr
0
Van Halen
over
diepte
punt
heen
AGENDA
Komiek Jerry Lewis
krijgt Franse prijs
0
0
0
0
0
0
0PL0S SIN
niMSDAG 17 JANUARI 1984
t3z PAGINA GIDS 2
CLASSIX NOUVEAUX
Loodsen
ïuske Sc Wiske En De Hippe Heksen-
't
EVEN PIEKEREN
SBa'//
an
id
edcz
gpi
PPpte Happie helpt Jan Splinter door de winter-
Boes
T"?
Illllllllllllllllllllllllllllllllll!lllllll||||i,
leeft Pleuni Touw, een
adigd comédienne en 3
idere mate het zwoele
lat veel mensen in haar
zien, onlangs nog uit-
ingen voor TV-optre-
van de hand gewezen.
voorbereidingstijd was I
;e kort", vindt zij, „en
k doe wil ik goed doen.
ilannen zijn er mo-
eel evenmin. „Zwarte I
was echt een zwarte
ia in onze geschiedenis. I
had zoveel beter ge-
Terwijl we bezig wa-
/oelde je het al door je j
;rs glippen. Ik heb een j
ze intuïtie voor kwali- j
Het beroerde van de j
is, dat je het als acteur I
de hand hebt. Je j
t gebruikt en hebt zelf I
ig inbreng. Als de ma- i
een groot verantwoor- j
kheidsgevoel hebben en
prima is voorbereid, is i
iets aan de hand, maar i
at ontbreekt, dan wordt
:en ramp. „Zwarte Rui-
had echt plaats onder
verkeerd gesternte,
r jij staat wel te kijk op
celluloid."
chijn bedriegt' van Nor-
Beim wordt op 26 en
anuari gespeeld in Con-
iia Breda. Naast Pleuni
w en Hugo Metsers tre-
op Marijke Veugelers
ertijd bij de Haagse Co-
lie) en Ton Kuijl. De re
is van de Brit Nicholas
ton, de verzorgde aan-
ling van Frank Raven en
Kieboom.
llllllllllllllllllllllllllllUIIIIIIIIIMMIIIUIli
c tweede ronde. 16.02
/mnastiek. 16.30 Gran
latenprogramma met Pim Ja
7.52 Per saldo. 17.55 Mededeli
•JOS) 18.06 AVRO's radiojour-
aal. 18.25 Toppers van toen. 1»J»
e lach van Breugel tusL-.-
en blokkendozen. 21.02 De colt-
loorden. 21.36 Lichte grammo-
ronmuz. 22.02 AVRO's Sportpane;
ama Eretribune. NOS: 23.02 m
et oog op morgen. VARA: 0.02 u;
iee-tuin. 2.02 Groot licht. 5.1»
'ruck.
CRO: 7.00 Nws. 7.10 Echo-kort jt
Jet levende woord. 7.21 Echo. (7
1.00 en 8.30 Nws.) 8.55 Postbus s™
MOS: 9.05 NOS-sportief. 9.24 W"
:erstanden. 9.30 Nws. KRO: 91
e haar maar goed zit. 10.00 Ang
en klemmen (10.30 Nws.) J
Ouder worden we allemaal, i
Nws. 11.33 Met Anne. 12.00 Kr»
punt. Overh.voorl.12.16 Uitz- j
de landbouw. NOS: 12-26„^N6|
voor land- en tuinbouw. 12.30 n
KRO: 12.36 Echo. 13.00 Nws.
Echo-politiek. 13.30 Nws. W
Schoolradio. NOS: 14.30 Nws
duco: 14.32 Open Schooltijd, uw
10: Vegetarisch eten. N05- j,
NOS-ombudsman. 15.30 Nws. 1
Een leven lang. TROS: 16.00 1
Nws.show. (16.30, 17.30 en a
Nws. 16.00, 16.35, 17.00 en 17-35
tua). P.P.: 18.20 Uitzending va"
EVP. Hum. Verb.: 18.30 Het V»
deel van de twijfel. TROS."
TROS Klantenservice. 2U.W
20.03 Finale. 21.00 Om het boe»-
leac: 21.30 Tekenen en schuw
les 2. 22.00 Por Favor, herb. v.
TROS: 22.30 Nws. 22.40 Een
uit het Oosten (19), hoorsp.
Proeflokaal. 23.55 Nws.
CHRISSIE hyn
de heeft voor een
gleine verrassing
gezorgd. De
drugs-dood van
pretenders-leden
James Honey-
man-Scott en Pe
te Farndon hal
veerde de groep
en voor velen zou
dat aanleiding
zijn geweest om
het bijltje er bij
neer te gooien.
Zo niet voor
Chrissie. Samen
met drummer
Martin Chambers
zocht ze twee
nieuwe Preten
ders en vond die
in bassist Mal
colm Foster en gi
tarist Robbie
Mcintosh. De
nieuwe Preten
ders-elpee 'Lear
ning to crawl' is
de plaat, die de
groep er bovenop
moet helpen en ai
luisterend kom ik
al gauw tot de
conclusie, dat dat niet zo'n
probleem zal zijn.
■Learning to crawl' is de
beste Pretenders-elpee tot
nogtoe. Bij de eerste twee el
pees werd er nog te veel
naar gestreefd om het geheel
als een groep te laten klin
ken. Die gedachte is nu
overboord gezet. 'Learning
to crawl' is Chrissie Hynde
met een begeleidingsband en
het is goed zo. Chrissie is im
mers de componist van al de
nummers en ze drukt zo
doende haar stempel op al
les. Het is vrijwel onmoge
lijk om naast zo'n persoon
lijkheid nog muzikanten te
plaatsen, die meer willen
dan spelen wat hen opge
dragen wordt.
Omdat Chrissie van begin
af aan de touwtjes in han
den heeft gehad, heeft het
Pretenders-geluid nauwe
lijks veranderingen onder
gaan. De veranderingen, die
er zijn, vloeien voort uit de
natuurlijke groei, die een
The Pretenders.
PfP
«Pi
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
componist al componerend
doormaakt. Bij de Preten
ders uit zich dat in muziek
die nog helderder en vooral
subtieler is geworden.
De nummers staan of val
len met het soms flinterdun
ne gitaargeluid. Hoewel de
muziek zijn wortels heeft in
de rock roll zou er bij een
ruigere uitvoering niets van
de nummers, laat staan van
Chrissie's ij le stemgeluid
overblijven.
Twee van de tien num
mers op de plaat zijn be
kend. 'Back on the chain-
gang' was een bescheiden hit
en '2000 miles' deed het aar
dig met de kerst. De overige
nummers zijn minstens even
sterk met uitschieters als
'Middle of the road', 'Show
me' en 'Thin line between
love and hate'. De strekking
van de meeste nummers is
somber, maar niet hopeloos.
Het vallen en opstaan, dat
door de elpeetitel wordt ge
suggereerd, zet zich ook in
de nummers door.
Al met al is 'Learning to
crawl' een sterke elpee ge
worden, die een gelouterde
Chrissie Hynde laat horen
en die tegelijkertijd aan
toont, dat simpele roek-
deuntjes nog steeds onge
meend boeiend kunnen zijn.
tommy TUTONE is een van die Ameri
kaanse bandjes, die hier in Europa niks doen,
maar in de States redelijk tot zeer succesvol
zijn.
De eerste twee Tommy Tutone-elpees lie
ten stevige powerpop horen met hier en daar
een vleugje R B. De teksten waren geinig
en de muziek was van die schij nbaar onnoze
le ooor-in-oor-uit-muziek, waar ze in Ame
rika zo goed in zijn.
Toch bezit de groep iets meer. Zanger
Tommy Heath heeft een stem, die in je hoofd
blijft hangen. Hij doet in de verte denken aan
Van Morrison en dat is natuurlij k een uitste
kend referentiekader. De stem van Tommy
Heath maakt ook de nieuwe elpee 'National
I emotion' de moeite waard. De nummers krij
gen er net dat beetje extra swing door, dat de
nummers boven de grauwe middenmoot uit
tilt. Muzikaal is Tommy Tutone iets pittiger
klinken. Daardoor is de groep te verge
lijken met iemand als Bryan Adams en die
vergelijking valt in het voordeel van Tommy
Tutone uit.
'National emotion' is popmuziek, zoals die
door de jaren heen in Amerika is gemaakt.
De kwaliteit moet wel hoog zij n, want anders
redt een groep het daar niet. Het enige, wat je
Tommy Tutone verwijten klinkt, is dat het
geluid conservatief is, maar dat is geen on
overkomelijk bezwaar.
Ik vind dit prettige huiskamer-pop. Hij
pept je op en nodigt uit tot meezingen.
HEEFT TOMMY Tutone nog iets eigens,
Classix Nouveaux is de absolute gezichts
loosheid in de popmuziek. Deze groep ont
stond ten tijde van de Blitz-rage in Engeland
en waait sindsdien mee met elke wind, die
maar een beetje populair is in het Verenigd
Koninkrijk.
Op de derde elpee 'Secrets' klampt de groep
zich vast aan het Spandau Ballet-geluid,
maar Classix Nouveaux weet zelfs dat toch
niet zo hoge niveau niet te halen.
Classix nouveaux blijft steken in slechte
imitaties en in ritmes, waarop het hooguit
prettig met blote voeten druiven persen is.
OP DE hoes van Van Ha-
len's nieuwe elpee '1984'
staat een engeltje afge
beeld, waarvan je niet
kunt zeggen of het nou op
het punt staat om in la
chen of in huilen uit te
barsten.
De plaat in de hoes biedt
iets meer houvast. Het
dieptepunt, dat de voor
ganger 'Diver down' ken
merkte, lijkt voorbij. Al
heeft '1984' niet het over
rompelende, dat de eerste
twee elpees wel hadden,
toch is deze nieuwe een
degelijke hardrock-plaat,
die perspectieven biedt
voor de toekomst.
Daarbij komt, dat Eddie
van Halen's gitaarspel
zelfs in het meest onbedui
dende nummer nog enor
me indruk weet te maken.
Hij is doodeenvoudig een
van de meest getalenteer
de gitaristen van dit mo
ment. Eddie vermijdt het
clichématige spel en neigt
hier en daar zelfs naar een
wat j azzrock-achtige stijl.
Die kleurt desalniettemin
goed bij de simpele basis,
die broer Alex op drums
en bassist Michael Antho
ny wegzetten. Soms is het
net of je Jeff Beck hoort.
'1984' is een redelijke
Van Halen-plaat, maar
niet meer dan dat. Wil de
groep niet ten onder gaan
in de moordende concur
rentiestrijd in het hard
rock- en heavy metal-
genre dan zal er toch iets
meer geboden moeten
worden. De elpee duurt
iets meer dan een half uur
en dat is toch een beetje
kort. Ik blijf met het ge
voel zitten, dat Van Halen
veel beter kan, maar dat
er om de een of andere
duistere reden kwaliteit
achter de hand gehouden
wordt.
DE AGENDA voor de komende
weken ziet er als volgt uit
Kevin Coyne, 18 j anuari in Rot
terdam (Arena)
Herbie Hancock, 19 januari in
Utrecht (Vredenburg)
Desmond Dekker Delroy Wil
liams, 28 januari in Rotterdam
(Arena)
Judas Priest en Ted Nugent, 28
januari in Amsterdam (Edenhal)
Armoury Show, 27 januari in
Rotterdam (Arena)
Imagination, 29 januari in
Utrecht (Vredenburg)
Van Morrison, 3 februari in
Utrecht (Vredenburg) en 5 fe
bruari in Rotterdam (Doelen)
Kool and the Gang, 5 februari in
Rotterdam (Ahoy)
Curtis Mayfield, 12 februari in
Tilburg (Noorderligt)
Burning Spear, 15 februari in
Utrecht (Vredenburg)
Eurythmics, 27 februari in Am
sterdam (Carré) en 29 februari in
Nijmegen (Vereeniging)
Joe Jackson, 14 april in Rotter
dam (Ahoy)
DEN HAAG (ANP) - Nage
noeg alle componisten en foto
grafen kunnen als scheppend
kunstenaar niet van hun
hoofdberoep bestaan. Alle fo
tografen en ongeveer 85 pro
cent van de componisten heb
ben daarom nevenactiviteiten.
Na aftrek van beroepskosten
bedroeg in 1980 het gemiddel
de inkomen uit componeren
4.600 gulden per jaar. Voor de
fotografen kwamen de inkom
sten uit vrije fotografie neer
op rond 6.200 gulden per jaar.
Dit is duidelijk geworden
uit een onderzoek, dat het In
stituut voor Onderzoek van
Overheidsuitgaven (IOO) voor
het ministerie van welzijn,
volksgezondheid en cultuur
heeft uitgevoerd. Het TOO
hield voor het onderzoek naar
de sociaal-economische positie
van kunstenaars een enquete
onder componisten die zijn
aangesloten bij het Genoot
schap van Nederlandse Com
ponisten (GeNeCo) en onder
leden van de beroepsvereni
ging voor fotografen GKF.
Voor neveninkomsten moe
ten componisten hun toevlucht
zoeken tot lesgeven en uitvoe
ren van muziek om de kosten
van beroep en bestaan te kun
nen dekken. De fotografen
moeten zich ook bezig houden
met toegepaste fotografie in de
vorm van commerciële op-
drachten.Componisten raken
voor de belastingen en de so
ciale voorzieningen wel in een
onduidelijke positie.
De beoordelingen verschil
len: of het zijn zelfstandigen of
het zijn werknemers met ne
veninkomsten. Hoe het oordeel
ook uitvalt, het kan in elk ge
val verstrekkende gevolgen
hebben voor het inkomen van
de betreffende kunstenaar.
Fotografen lopen tegen het
probleem op, dat zij veelal niet
in aanmerking komen voor re
gelingen voor beeldende
kunst, ofschoon de overheid
vrije fotografie tot de beelden
de kunst rekent. De mogelijk
heden om via overheidsrege
lingen inkomen uit vrije foto
grafie te krijgen zijn daarom
zeer beperkt, aldus het IOO.
PARIJS (AP) - De Amerikaanse
filmkomiek Jerry Lewis is be
vorderd tot commandeur in de
kunsten en letteren, de hoogste
culturele onderscheiding in
Frankrijk.
De 58-jarige Lewis verkeert
hierdoor in het gezelschap van
kunstenaars van wereldfaam
als Federico Fellini, John Hus
ton, Michelangelo Antonioni,
Norman Mailer, Arthur Miller,
Graham Green en Arthur Ru-
benstein. De toekenning van
de pijs aan Lewis is een laatste
blijk van de toenemende inte
resse van het Franse publiek
voor de Amerikaanse komiek
en zijn films.
„Ik sta versteld wanneer
Amerikanen me vragen waar
om we Jerry Lewis hebben on
derscheiden", verklaarde Mare
Silvera, hoofd van het nationa
le informatie- en studiecen
trum voor de cinema. „Lewis
trekt de lijn van Chaplin
rechtstreeks door. Hij is de
complete 'schepper' in de
Europese zin van het woord:
hij schrijft, produceert, regis
seert en acteert.
Jerry Lewis.
FOTO AP
GOES
Grandtheater - 20 u.
High road to China.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Never say never again, a.l.
20 u. Caligula deel 2,18 j.
20 u. The Osterman weekend, 16
i-
20 u. Sophies choice, 16 j.
OOSTBURG
Ledeltheater 20 u
Voor vrijende vogels, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Never say never again, a.l.
20 u. Return of the Jedi, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Never say never again, a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
De mannetjesmaker, a.l.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20en22
u. Le comperes.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 u Table for five.
Metro 1- 12,13.20,15.30,
17.40,19.50 en 21.55 u. Snoww-
hite and the seven dwarfs.
Metro II - 12, 14,16.18, 20
en 22 u. Hercules.
Odeon - 14, 16,18, 20 en 22
u. Fanny Hill.
Rubens - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Staying alive.
Sinjoor - 11 45, 14, 16.30, 19
en 21.30 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u Jaws, deel 3.
Quellin I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. War games
Quellin II - 11.45,14,16.30,
19 en 21.30 u. The return of the
Jedi.
Quellin III - 12,14.16,18, 20
en 22 u. Pauline a la plage.
Astra - 12,14,16,18, 20 en
22 u My name is nobody.
Astrid - 12,14.10, 16.30,
18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitje
en de zeven dwergen
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Violence in a women's
prison
Savoy - 12,14,16,18, 20en
22 u. Emanuelle on taboo island.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Garcon
Ambassades-Club I - 12,15,
18 en 21 u For those I loved.
Ambassades-Club II - 12,
14,16, 18,20 en 22 u. Delift.
Ambassades-Club III - 12,
14,16, 18, 20 en 22 u. Flashdan-
ce.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Zapped.
Festa 13,15, 17 en 21 u.
Ator, the fighting eagle.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21 30 u. Creep show.
Tijl - 12,14, 16,18, 20 en 22
u. Le marginal.
Wapper - 12, 14, 16, 18, 20
en 22 u. Zelig.
BRUGGE
Komplex Zwart—Huis
Gulden Vlies 1
20 u Jaws deel 3
22.30 u. The good, the bad and
the ugly.
Gulden Vlies 2
20 u. Go tor it.
22.30 u That's carry on.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Monty Python,
Meaning of life.
Memling
19 u. Sneeuwwitje.
21 u Table tor five.
Rembrandt
20 u. Fanny Hill.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne
ver say never again.
2 - 17.30, 20 en 22.30 u Having
it all
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u An
officer and a gentleman.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Staying alive.
5 - 15 en 17.30 u. Sneeuwwitje.
20 u. Engelse versie.
6 - 15,17 30, 20 en 22.30 u.
Wargames.
7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
First desires.
8 15 en 17.30 u. Nena.
9-15, 17.30 en 20 u. Hallo
ween deel 3.
10 - 15 u. Als je begrijpt wat ik
bedoel
11 - 15,17.30 en 20 u Octo-
pussy. (dinsd. alleen 15 u.).
12 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Tarzoon. (dinsd. alleen 15 u
13 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Rue cases-negres.
14 20 en 22.30 u Carmen
15 - 22.30 u. Cruising
16 - 22.30 u Take the money
and run.
17 - 22 30 u Koyaanisqatsi
theater
BRUGGE
Stadsschouwburg - 20 u.
„Madame Warrens Broodwin
ning".
LAMSWAARDE
Bij Tonny - 13.30 u.
schieting voof bejaarden.
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehui-
s - Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto „Wa stelt da noe
voo?" Geop tijd. kantooruren.
'Op kruispost', zeilende loodsen
voor de Nederlandse kust. Auteur:
Hans Beukema, Uitegeverij: De
Boer Maritiem, Weesp. Prijs f 39,-
Loodsen zijn de gidsen van het
water. In de negentiende eeuw
kruisten zeilende loodskotters
in het Engels kanaal om er de
schepen op te vangen, bestemd
voor de Nederlandse havens.
Het beroep van loods was in
die dagen een niet ongevaar
lijk ambacht,- zoals blijkt uit
het aantal ongelukken met
BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKEN
SOEKEVBOEKEIVBOEKENBOEKENBOEKENBOEK'
ENBOEKEN^OgUCSffBOEKENBOE k EN BOEKEN
BOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOEKENBOE
loodsschoeners.
Hans Beukema schrijft er
over in zijn boek 'Op kruis
post'. Het is het verhaal van de
zeilende loodsen voor de Ne-'
derlandse kust. Een aardige il
lustratie van het materiaal
waarmee gevaren werd is het
verhaal van de schipper van
een Goereese 'loodsrinkelaar'.
Hij joeg in 1854 zijn schip in
arren moede het strand op om
te voorkomen dat het vaartuig
hem onder voeten weg zou
zinken.
Overigens heeft Beukema
weinig te melden over 'de
zuid'. De oorzaak: Er deden
zich tijdens die laatste 'zeilen
de jaren' weinig schokkende
gebeurtenissen voor. Aardig is
wat hij weet te melden over de
concurrentiestrijd tussen de
Belgische en de Nederlandse
loodsen. „Waar zit de Belg"
was in die dagen een stan
daardvraag zodra het daglicht
werd in het Oostgat of de Wie
lingen. 'Op kruispost' is sterk
noordelij k georiënteerd. Het is
vooral het verhaal van de.be-
snorde zeegidsen van Delfzijl
en Terschelling, ddarmee is
ook het geografisch eenzijdige
karakter van het boek aange
geven.
PdS
i nof duren Ut
Ieder heel uur nieuws. NARN3
7 00-18.00 Aktualiteiten via o t
van de dag. 7.04 Gesodemeur^
9.03 In afwachting van
Doorloper. 12.30 Paviljoen
Peter Holland. 16.03 De ver
lijke 15. NOS: 18.04 De avonffij
VARA: 19.02 Hof van Heden-
Popkrant. 21.02 Moondogs.
TROS: 7.00 Nws. 7.02 Een i
morgen met Wim Verstappen
Nws). 9.00 Continu klassiek
TROS Concertzaal. 13.00 Nws- j
De klass. Top Tien. NCRV:';
Vocaal recitel. 14.40 In kjel*?ncei
zetting. 15.15 Beroemde solocp
ten: Muz. v. Rachmaninoti-
Literama, of: Het kunst**
16.45 Woord in de middag-
Komponistenportret van
21.30 Literama. 22.25 KerKO'
concert.
(Via AM-zender HilversunjJ
NOS: 19.02-19.40 Nws voor "wj
landers. 19.02 Bulletin in W-j,.j
rokkaans-Arabisch. 19.10 p -
in het Berbers. 19.20 Bulletin j
Turks. 19.30 Bulletin in het bp
F* k
Ydn
MModin.
Vs-
Ik iól u mei jwari mkaruiht)
{tlOfMj
i nmettmi
nr
(Kt rallen!
112
Ieder in te vullen woord
bestaat uit dezelfde letters
als het voorgaande woord,
verminderd met één letter.
De overblijvende letters -
die steeds in de cirkeltjes
dienen te worden ingevuld
- vormen de naam van een
beroep.
1. rund, 2. tocht, 3. Engelse
titel, 4. hard metaal, 5.
drukkende zorg, 6. hooista-
pel, 7. zware hamer, 8. eer,
9. ijzerhoudende grond, 10.
10
handvat, 11. paar, 12, on
derricht, 13. zilverpopulier,
14. bijbelse figuur, 15.
speelgoed, 16. zitstok voor
kippen, 17. schoorsteen-
zwart, 18. gesloten.
jajsaauijaijej. :si daojaq jajj aoj '81 ';soj 'jsaoj
'91 'teq si 'jaqv 'H 'taaqe El 'saj zi 'l^s u 'jaajs oj 'aao
'6 'uiaoj '8 'jaijoui 'i 'sej 9 'jsej g 'jeejs 'tis g 'staa z 'JSRS j
;DNISSOHdO
TUI
□□OHM
IMill
JUKE
HO;
}|HI
0C0
6Ê£N FLAUWE (5BAPFEN
y&S EN WAT DÊS VÜÉEL5 IS
pUllllinniiiTiiiiininniumn
CV£R s/QUU/ B'JDOCVUE
MUM SSS-SSS PLAN
ALLEEN MAAB OATJE J£
RONDJES RDOrjN O/T
.KOSTUUM
ZEG r/OÖ/r-B-i
NOOIT
TTÏÏtïïl
cucnra
[IZiOIIIII
EG
311'
dfids^aojq 'japuos^un
uaue^s 'UBUi uba puEq ^'puiuioups 'juap
do jjaiqnoq 'uaAoqs^uq 'ubui uba ^au 'jap
-uosauoaj uauais 'ueui uba aaoA 'uibbj ut