Ook als 'ondergeschikte' komt Max van der Stoel aan zijn politieke trekken EX-MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN VINDT ZIJN DRAAI BIJ DE VERENIGDE NATIES IN NEW YORK Noorwegen: 'frontlij nstaat' tussen de twee supermachten egrotinj VS wordl niet ac rit N, EUROPEE! VRIJDAG 13 JANUARI 1984 EXTRA EW YORK - Als een vis voelt Max van der Stoel zich blijkbaar in het in ternationale water van de Verenigde Naties. Onze afspraak was na enkele laattijdige wijzigingen tenslot te 'definitief' op vrijdag gezet, maar kon op het laatste moment toch weer niet doorgaan. Alleen met de stemming over Zuid-Afrika had hij het erg moeilijk I VRIJDAG 13 JANUARI^ Andropov [herhaalt Iternwapeneis I MOSKOU - Terugtrekking Ivan de nieuwe Amerikaanse gernwapens uit West-Europa Ijs voorwaarde voor Moskou lom de onderhandelingen over vermindering van kernwa- I pens te hervatten. \0ndanks druk Eui T47 Door Marc de Koninck Dan maar op zaterdag. „Hij zou wel graag eens een vrije dag hebben, maar hij heeft een zwak voor de pers", zegt Van der Stoels woordvoerder. De Nederlandse perma nente vertegenwoordiger bij de Verenigde Naties loopt op deze weekenddag in bruin ribfluwelen pak en trui door het bijna verlaten kantoor gebouw 'waarin de 'Neder landse missie' is gevestigd en dat op twee blokken van het bekende hoge platte VN- gebouw (de staande lucifer doos) ligt. „Ja, het is heel plezierig wonen in New York. Er is ontzettend veel te doen op cultureel gebied. Alleen, ik ben er nog niet aan toe geko men. Naar het theater ben ik nog niet geweest", zegt de 59-jarige Van der Stoel, die in augustus j.l. zijn baan bij de VN begon. De Leidse student, socia list en voormalige minister van Buitenlandse Zaken had zich ook als natuurliefheb ber veel van het wonen in de Verenigde Staten voorge steld. „Maar tot dusver ben ik nog maar één keer op een mooie herfstdag naar het prachtige Bear Park bij West Point gegaan. Dat is aan de Hudson ten noorden van New York. Ik was daar 20 jaar geleden als Kamerlid al eens geweest." Max van der Stoel heeft het als Nederlands ambas sadeur bij de VN te druk voor uitstapjes. Zeker nu ons land (nog tot eind 1984) tevens een van de vijftien leden is van de Veiligheids raad, en helemaal nu de Ne derlander sedert enige we ken ook nog eens het (roule rend) voorzitterschap van de Veiligheidsraad bekleedt. Crisiscentrum In tegenstelling tot de Al gemene Vergadering, waar in alle 158 lidstaten van de VN één vertegenwoordiger hebben en die over alle denkbare wereldproblemen breedvoerig beraadslaagt, is de Veiligheidsraad het cri siscentrum van de wereld, de 'brandweer' die alleen optreedt als er waar dan ook op de aardbol directe oorlog dreigt tussen twee of meer dere landen. Op de Nederlandse per manente vertegenwoordiger (die de titel van ambassa deur heeft) bij de VN, rust dit en volgend jaar dan ook een meer dan dubbele ver antwoordelijkheid. Hij moet niet alleen in de Algemene Vergadering allerlei stand punten van de Nederlandse regering uitdragen, maar dient nu in de Veiligheids raad ook op zeer directe wij ze bij te dragen aan het af wenden van oorlog in de meest explosieve uithoeken. Neem bijvoorbeeld de toe stand waarmee Max van der Stoel als voorzitter van de Veiligheidsraad zich de laatste weken persoonlijk, intensief en als 'brandweer man' in de beste VN-traditie heeft bemoeid: het verzoek van PLO-leider Jasser Ara fat aan de VN om hem bij zijn evacuatie uit de Libane se havenstad Tripoli te be schermen tegen dreigend Is raëlisch vuur. „Ik heb als voorzitter alle zeilen bijgezet om het tot zo'n afspraak te laten ko men. Het was noodzakelijk om er unanimiteit over te krijgen in de Veiligheids raad. Het was voor Israël een uitermate gevoelige aangelegenheid dat Arafat onder VN-vlag zou vertrek ken. Maar ik heb zo gerede- MAX van der Stoel, terwijl hij zijn geloofs brieven overhandigt aan de secretaris-gene raal van de VN. - FOTO ANP neerd dat als Arafat langer in Tripoli was gebleven, de gewapende strijd met zijn afgescheiden PLO-rebellen opnieuw zou zijn uitgebro- ken.Het zou uiteraard een ramp zijn geweest en veel mensenlevens hebben geëist als in die stad van 600.000 mensen straatgevechten op grote schaal waren uitbre ken. Je moet je even voor stellen wat dat betekend zou hebben." Verwijten Na die beslissing heeft Van der Stoel flinke verwij ten uit Israëlische hoek ge«- kregen. Israël liet zich er in New York bitter kritisch over uit, dat de VN vrijgelei de gaf aan wat volgens hen terroristen zijn. „Maar dat is een kritiek die mij niet aan spreekt. De Israëli hebben zelf onlangs enkele duizen den PLO-gevangenen vrij gelaten in ruil voor een paar Israëlische soldaten. Het he le punt van de terbeschik kingstelling van de VN-vlag bij deze evacuatie had niet de bedoeling om de status van de PLO te verhogen. Het ging erom een stad van meer dan een half miljoen inwo ners te sparen", aldus Van der Stoel. Zijn botsing hier in New York met Israël kwam op de kop af tien jaar nadat Van der Stoel als Nederlands mi nister van Buitenlandse Za ken eind 1973 in de Israë- lisch-Arabische Jom Kip poer-oorlog openlijk voor Israël koos, hetgeen ons land op een Arabische olieboycot en op autoloze zondagen kwam te staan. Van der Stoel's rol in de Tripoli-kwestie maakt dui delijk wat er schuil kan gaan achter het slechte ima go van de Verenigde Naties als praathuis waar jaarlijks duizenden door niemand be luisterde redevoeringen worden afgestoken en tallo ze diplomaten eindeloos de even ontelbare cocktail-par ty's aflopen. Imago „Dat imago is begrijpelijk. Verslechterde internationa le verhoudingen hebben het werk hier de jongste jaren nog moeilijker gemaakt dan vroeger, toen er vaker de be reidheid was om oplossingen te zoeken. Na de Tweede Wereldoorlog leefde er over al die hoop op samenwer king tussen de landen. Zo kon ook de EEG ontstaan. Versterking van de interna tionale organen zit er nu ge woon niet meer in, terwijl de situatie in de wereld er juist wel om vraagt. Dat maakt wel eens somber." Kenmerkend voor de mondiale crisissfeer was het recente dreigement van de Amerikaanse president Reagan om de Verenigde Naties uit Amerika te ver bannen en bijvoorbeeld naar Moskou te verplaatsen, om dat de volkerenorganisatie in Amerikaanse ogen tot een machine van anti-Ameri kaanse en anti-Israëlische resoluties is geworden. Maar Van der Stoel zegt: „Toch is er het aantoonbare nut van de VN dat indivi duele landen die in vijand schap leven en geen officiële betrekkingen hebben, in New York tenminste nog met elkaar praten. Angola en Zuid-Afrika bijvoorbeeld hebben nergens contact dan alleen hier." De bezetting door Zuid- Afrika van het zuidelijk deel van Angola was een van die omstandigheden waarin PvdA-kopstuk Max van der Stoel tijdens de kerstdagen in het verre New York moest proberen iets heilzaams te doen met het Nederlandse lidmaatschap c.q. voorzit terschap van de Veiligheids raad. Ook op deze vrije za terdag gaan zijn diplomatie ke contacten door. Het ge sprek met de journalist wordt onderbroken door een telefoontje van de Britse VN-ambassadeur, die een ontwerptekst heeft bedacht voor een uitspraak die de Veiligheidsraad over het Angolees-Zuidafrikaans conflict zou kunnen doen. Of een unanieme uitspraak haalbaar is, en zo ja of die dan iets aan de situatie zal veranderen, het valt ook in dit geval weer eens af te wachten. De VN is een vrij willige contactvereniging .van (bijna) alle landen ter wereld en kan niemand dwingen. Frustratie zit in het VN-werk ingebakken. Is voor Van der Stoel die frustratie niet extra groot omdat hij als politicus in hart en nieren, als beleids maker dus, nu een diploma tenfunctie bekleedt en als zodanig alleen maar uit voerder is van het beleid van een andere politicus, te weten minister van Buiten landse Zaken Van den Broek diebovendien nog van" "een* andere "politieke richting is? „Ach, je ziet nu zelf hoe het in de praktijk gaat. Den Haag laat een grote marge. Wat mijn werk in de Veilig heidsraad betreft, het is be paald niet zo dat ik bijvoor beeld in de zaak van de VN- vlag en de PLO of de kwes- tie van het verlengde man daat voor de VN-vredes- troepen op Cyprus, voor elke stap precieze instructies krijg. De hoofdlijn van het beleid wordt in Den Haag vastgesteld, maar hoe ik dan in de praktijk manoeuvreer moet ik zelf bepalen. Hel valt me trouwens op dat het Nederlandse VN-beleid in hoofdlijnen door de jaren heen een grote mate van continuïteit vertoont." Met hoeveel plezier Van der Stoel dit politieke en di plomatieke ambachtswerk ook uitvoert, één keer heeft hij het met zijn onderge schikte rol moeilijk gehad. Dat was toen hij namens de Nederlandse regering niet tegen de nieuwe Zuid-Afri kaanse grondwet mocht' stemmen, welke burger rechten toekent aan ge kleurde maar niet aan zwarte Zuid-Afrikanen. Hoe kon u zich van stem ming onthouden als het om zo'n walgelijke grondwet gaat? Max van der Stoel wendt zichtbaar ontstemd de blik af en zegt: „De minister heeft daarover een stuk uit leg gegeven in het Kamerde bat in Den Haag. De over weging was dat je die grondwet als een interne aangelegenheid van Zuid- Afrika zou kunnen zien, Maar Nederland beseft ter dege dat Zuid-Afrika met deze grondwet de apartheid volop overeind houdt en dal standpunt heb ik hier in de stemverklaring in alle dui delijkheid uitgedragen." Op de opmerking dat hier toch duidelijk sprake was van eo i conflict tussen de minister van Buitenlandse Zaken en diens vertegen woordiger bij de Verenigde Naties, zegt Van der Stoel alleen maar: „De Neder landse VN-missie heeft een adviserende functie." Over de inhoud van zijn advies in dit concrete Zuid-Afrika-1 geval wil hïj'zfcK niét verder uitlate'h Hij kijkt nog steeds verstoord en doétineens even denken aan zijn partij leider Den Uyl, wanneer die als minister in het kabinet- Van Agt iets moest verdedi gen waar hij het niet mee eens was. Door Stmon Tisdall OSLO - Toen de Luft waffe op 9 april 1940 bij het krieken van de morgen boven Oslo verscheen, konden nieuwsgierigen op de grond slechts één ver klaring bedenken: Het moesten vliegtuigen van de Britse lucht macht zijn. Vier en twintig uur later was Noorwegen in handen van de Duitsers. De illusie dat een neutraal, dunbe volkt land zonder defensie van betekenis in een wereld oorlog met rust zou worden gelaten, werd in één dag de grond in geboord. De wijdverbreide overtui ging dat Noorwegen strate gisch niet belangrijk was verdween als sneeuw voor de zon in het Oslofjord. An no 1.983 is Noorwegen de nachtmerrie van de Duitse bezetting nog steeds niet Vergeten. Als lid van de Na- vo geeft het per hoofd van de bevolking meer aan defensie dan enige andere lidstaat, uitgezonderd Groot-Brit- tannie en de Verenigde Sta ten. Daarnaast kan het op korte termijn meer mensen onder de wapenen roepen dan alle andere lidstaten. Er bestaat in Noorwegen. Het land sloot zich bij de Navo aan na een langdurig debat over de voor- en nade len van gebondenheid. Het Noorse besluit viel uiteinde lijk in het voordeel van de Navo uit omdat men, mocht er weer oorlog komen, het lidmaatschap van de Navo als de beste garantie be schouwde voor een afdoende verdediging. Maar het oude concept van niet-gebondenheid werd slechts met moeite los gelaten. Aan het lidmaat schap werden beperkingen gesteld. Zo zou Noorwegen geen buitenlandse bases en geen kernwapens op zijn grondgebied toelaten. Ken nelijk hoopte men daarmee een conflict op Noorse bo dem te vermijden. Maar on danks alle voorzorgsmaat regelen is de nachtmerrie van een invasie en bezetting weer angstig dicht gena derd. Want Noorwegen is herontdekt, dit keer door de supermachten. Net als Hit- Iers strategen hebben de be leidsmakers in het Pentagon en het Kremlin geen illusies: Noorwegen is een frontlijn- staat. Het Noorse lot is niet sim pelweg het lot van een land dat verstrikt is geraakt in het web van confrontatie op wereldschaal. Noorwegens belangrijke strategische po sitie voor de verdediging van het Westen werpt de vraag op of de Noorse veilig heidsbelangen niet het best gediend zijn met de door Amerika bedachte plannen voor militaire versterking. Aan de andere kant is er aan de noordgrens de meedogen loze, buiten alle verhoudin gen staande opbouw van het militaire apparaat door de Russen waar een enorme druk vanuit, gaat. Die situa tie is sinds 1940 niet wezen lijk veranderd. Noorwegen is een land dat niet met rust zal worden gelaten. Hoe een confrontatie tussen de su permachten ook uitpakt, Noorwegen zal een van de eerste slachtoffers zijn van gebeurtenissen waarop het zelf geen enkele invloed uit kan oefenen. Het toenemende besef in de Verenigde Staten van het militaire belang van Noor wegen heeft ertoe geleid dat het principe van geen bui tenlandse bases op Noorse bodem de afgelopen tien jaar is bijgebogen in een richting waarvan vele No ren zich nauwelijks bewust zijn. In 1974 zette Noorwegen een handtekening onder een pas onlangs gepubliceerd Memorandum van Begrip waarin werd overeengeko men dat Amerikaanse troe pen ten tijde van crisis ge bruik zouden kunnen maken van acht Noorse vliegvelden. Uit voorzorg zijn die vlieg velden nu al volgestouwd met ammunitie en mate rieel. Het gebruik dat van deze luchthavens gemaakt zou kunnen worden, js dra matisch. In tijden van crisis zouden er in het kader van het snelle versterkingsplan van de Verenigde Staten 350 Amerikaanse vliegtuigen landen, plus een aantal esca drilles uit Engeland en Ca nada. Amfibiebrigade In 1981 werd een tweede Memorandum ondertekend waarin werd afgesproken dat de Amerikanen op de basis Trondelag materieel mogen opslaan voor hun amfibiebrigade. De eerste lading materieel voor deze brigade arriveerde vorig jaar. Daarnaast werd afge sproken dat vijftig tot zestig vliegtuigen en tachtig heli kopters van deze brigade te recht zouden kunnen op twee naburige vliegvelden. Gelijksoortige afspraken zijn gemaakt voor Britse eenheden en een Canadese brigade. De geallieerde troepen houden geregeld oefeningen in Noorwegen, hoewel ze daar niet permanent zijn ge legerd. Door de Navo gefi nancierde projecten, zoals de modernisering van radar systemen, luchthavens en zeehavens en de uitbreiding van het militaire hoofd kwartier Kolsas en Reitan zijn qua omvang met 250 procent toegenomen sinds 1978. Voor de verdediging van zijn luchthavens is Noorwegen onlangs overge gaan tot de aanschaf van het peperdure Hawk-raketsys- teem. Ook de beveiligings- en bewakingsactiviteiten van Noorwegen zijn opgevoerd. Zo wordt het land tegen woordig geregeld bezocht door AWAC-spionagevlieg- tuigen en de uitgebreide Amerikaanse kustbewaking is een minder zichtbaar, maar daarom niet minder belangrijke factor in de Noorse verdediging. De Amerikaanse heront dekking van Noorwegen is een uitvloeisel van de Navo- doctrines van vooruitge schoven defensie en het aan gepaste antwoord. De eerste prioriteit is dan ook niet het beschermen van het Noorse grondgebied, maar voorko men dat de Sowjet-Unie via Noorwegen optrekt in de richting van de rest van West-Europa. Mocht het snelle verster kingsplan van de Verenigde Staten ooit in werking tre den, dan zijn de kansen voor behoud van de Noorse soe vereiniteit miniem. De trek ker waarmee Noorwegen veranderd kan worden in een slagveld - versterking 'op verzoek van de Noorse autoriteiten ten tijde van oorlog' - kan angstig mak kelijk worden overgehaald. Moerman.sk Wat de Sowjet-Unie be treft, deze supermacht heeft Noorwegen met zozeer her ontdekt alswel hergewaar- deerd. In 1945 heeft het Rode Leger zich uit Noorwegen teruggetrokken. Sindsdien heeft het Kremlin de ijsvrije haven Moermansk op slechts 60 kilometer van de Noorse grens uitgebouwd tot 's werelds grootste marine basis. Moermansk dat is ge legen op het schiereiland Kola, is de thuishaven van de Noordelijke Vloot van de Sowjet-Unie, die bestaat uit meer dan 500 oppervlakte schepen, 195 onderzeeërs en 330 vliegtuigen. Er zijn twee gemotoriseerde infanterie divisies en een infanteriere- giment van de marine gele gerd. Verder staan op Kola SS 5-raketten opgesteld die een schaduw werpen over heel Skandinavië. De rei kwijdte van deze raketten omvat onder meer de zeer belangrijke Amerikaanse basis op IJsland. Het is deze grote concen tratie van Russische macht die aan de andere kant be vestigt dat Noorwegen een frontlijnstaat is. Terwijl de Noordelijke Vloot ongetwij feld een strategische macht is, gaat er van de aanwezig heid op Kola van speciale infanteriebrigades, aanvals- vliegtuigen en kernwapens voor de korte afstand een veel directere bedreiging uit voor Noorwegen. De aanwezigheid van bij na 75 procent van de Russi sche vloot zo dichtbij huis is iets waar Noorwegen niet tegen opgewassen is. Tel daarbij op het feit dat Ame rika in een mum van tijd versterkingen kan hebben aangevoerd en grote voorra den heeft opgeslagen in Noorwegen en men begrijpt waarom het Noorse schrik beeld uniek is. Schuilkelders I-Ioe penibel de Noorse si tuatie is wordt misschien nog het treffendst aange toond door het feit dat voor meer dan de helft van de be volking atoomschuilkelders beschikbaar zijn. „We leg gen onszelf beperkingen op", zegt John Holst, directeur van het Noorse Instituut voor Internationale Aange legenheden. „We hopen dat de Sowjet-Unie op zijn beurt dezelfde beperkingen in acht zal nemen." Maar als de Russische Backfire-bommenwerpers tegen het Noorse luchtruim aanhangen, als Russische onderzeeërs opduiken in de Noorse fjorden en als de Koude Oorlogsretoriek in Washington rijkelijk vloeit, dan lijkt de hoop dat de su permachten hun verstand zullen gebruiken weer uiterst klein. Toen John Lehman, de Amerikaanse minister van Marine en voorstander van de harde lijn, onlangs zei dat de Vere nigde Staten tijdens een cri sis of oorlog „Noorwegen zouden verdedigen als be trof het een aanval op Long Island met een agressief beleid en een agressieve de fensie" stond de oude nacht merrie Noorwegen weer heel duidelijk voor ogen. COPYRIGHT THE GUAIt- DIAN/DE STEM Deze eis heeft Sowjetleider Andropov gisteren herhaald |in zij" eerste verklaring terza- ke sinds 24 november. De verklaring van Andro- |p0v, die sinds 18 augustus niet lineer in het openbaar is ge- Izicn, geschiedde in de vorm Ivan een antwoord aan een Ij,'ranse vredesgroep die op het I ogenblik, een bezoek brengt laan de Sowjet-Unie. I Volgens waarnemers was |een cn ander in eerste instan- De bedoeld om te laten blijken [dat Andropov nog steeds aan I het werk is. In de verklaring gaf Andro- Ipov de VS en de Navo de Ischuld voor het afbreken van [de onderhandelingen. Hij her- haalde ook dat de situatie voor |de Sowjet-Unie „nog niet on- lomkeerbaar is geworden" en ■dat zij, als de nieuwe Ameri- Ikaanse raketten worden te- Iruggetrokken, bereid zou zijn laan oostelijke kant hetzelfde Ite doen. j Westoever Israëlische kolonisten op de Iwestelijke Jordaanoéver mo- Igen voortaan alleen nog vuur- I wapens gebruiken als ze zich |in direct levensgevaar bevin- den De afgelopen maanden zijn verscheidene Palestijnen Igewond door kolonisten die [tijdens rellen het vuur open- |den. Van onze redaetw iMSTERDAM - De regeriij niets om het buitensporige |begroting te verkleinen. Dat hebben hoge ambtern [land, West-Duitsland en Ja jington te horen gekregen. Volgens het Britse dagblad ?he Financial Times hebben imerikaanse deelnemers aan een monetaire conferentie met [afgevaardigden uit de vier an- tere landen gezegd dat er vóór ie presidentsverkiezingen van lovember in elk geval niets [aan het begrotingstekort te [doen valt. Daarna zullen mogelijk po- Jingen worden ondernomen 3m het van tweehonderd tot iionderd miljard dollar te ver kleinen. Van Europese en Japanse pnt is er herhaaldelijk bij de t'S op aangedrongen om het begrotingstekort te verkleinen pmdat het de rente in de VS en Waarmee de koers van de dol- |ar kunstmatig hoog houdt, Door Rinze Brandsma BEN HAAG - Er moet in propees verband heel snel f''n soort Deltaplan komen te- pen (le luchtverontreiniging. I e zure regen moet drastisch Hinder worden. Want de nensheid is bezig deze wereld Gemaal tc ontdoen van be- ossing. De vernietiging van nze bossen, overal op de we- L pat razend hard. Zure egen is een van de meest ur emic milieuproblemen van 9've tijd. De Nederlandse Europarle mentariër Hemmo Muntingh LeSfnteerde gistermiddag een j erslag 0ver de bestrijding 5UI e regeri met een klem- I* Pleidooi voor snelle in- prnationale maatregelen. Op Lr.n Persconferentie in Den rum®hij het verslag toe ens de Commissie voor ripiH U volksgezond- m en eonsumentenbescher- nent V3n Europese Parle- jt Van die commissie is q "ogh de rapporteur. e Europese commissie wil L nse normen en plafonds de h i ernissie (uitstoot) van flena ngrijkste luchtvervui- L e stoffen als zwaveldioxy- npiai 'hstofoxyde en zware d(, „t ef' °°k wil de commissie L °°Rolie beter ontzwavelen Uit] e, schadelijkheid van de kogpn n aanpakken. Een r s naamd majeur program- |luchh,°°r de bestrijding van lingh ^treiniging <Mun" ■Deita ."N,0em fjet een soort |Van plan") moet de uitstoot Ihieriri U 'ucbt in de eerstko- l2 en iaar met een factor vijf jaar daarop met [en ns d'e factor verminde-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 12