evenx UITBLAZEN Schouten: De wonderen zijn echt de wereld uit De kolonel krijgt altijd post Kissinger's Midden-Amerika-recept kansloos de stem co De Osse komedie TILBURGSE HOOGLERAAR BINDT STRIJD AAN MET MONETARISTEN Bijl aan de w< VRIJDAG 13 JANUAR11984 ACHTERGROND .DUBT] UITVERKOOP SPAANSE LEGERTOP: VOOR 1 MIL,d A rch itectonische wereldprimeur Den Bosch bouwt bol-woning Hogeschool boycot Zuid-Afrika WIM KOCK Je weet niet echt wat je ziet wanneer je naar de televisie kijkt, maar af en toe laat de werkelijk heid achter het beeld zich achterhalen. Vorige week zaterdag zag ik op het tv- journaal hoe commissaris van de koningin A. van Agt in Oss twee vrachtwagens uitwuifde. De voertuigen waren beladen met hulpgoederen voor Opper-Volta. Dwars door de Sahara zouden ze rijden. De tv liet het routekaartje zien. Zulke berichten spreken mij altijd enorm aan. Niet zozeer vanwege de liefdadigheid die er achter steekt, zo moet ik helaas bekennen, maar omdat ze m'n fantasie op gang brengen. Met een brullende vrachtwagen he lemaal van Oss naar Opper- Volta! Dwars door Oost- Frankrijk naar beneden, de Middellandse Zee oversteken en dan het gaandeweg ruller wordende Afrikaanse continent op. De rest van het journaal drong niet meer tot me door omdat ik zat te kijken naar de golven van geel zand die langs de ramen van de cabine gleden. Daar haalden we een rij in gan zenpas marcherende kamelen in. De karavaan trok dus ook nog verder. Door de voorruit ontwaarde ik iets aan de trillen de horizon. Een donker, wazig, dansend bobbeltje eerst. Even later dacht ik dat het een bosje palmen was waartussen iets wits schemerde. Een oase of een fata morgana; ik zou het gauw weten. Het weerbericht haalde me met een snelheid, vele malen groter dan die van het licht uit het hartje van de hete Sahara terug naar de gure, natte winter van Nederland. Trek in een glas koud bier was alles wat er van de reisdroom over was. Enfin, u zult het ook wel ge lezen hebben gisteren: de vrachtwagens staan nog steeds in Den Bosch. Komend week end vertrekken ze pas echt. Zouden ze vorige week al zijn doorgereden dan hadden ze veel te vroeg in Marseille ge staan. De boot naar Afrika ver trekt pas volgende week. Van daar. „Niets bijzonders", vindt dan ook voorzitter H. Jansen van de Stichting Sahelp. De heer Van Agt kon het komend weekeinde niet komen om de vrachtwagens uit te wuiven daarom werd de boel maar een week eerder in scène gezet. Ik vraag me af waarom? Waren de chauffeurs bang dat ze zonder de zegen van Van Agt lekke banden zouden krijgen, onder weg door Franse boeren gemo lesteerd en door Bedouïnen onthalsd zouden worden? Wa ren er geen gedeputeerden vrij om voor de commissaris van de koningin waar te nemen? Wilde de Stichting per se Van Agt om propaganda te maken voor haar goede doel of wilde Van Agt per se om propaganda te maken voor zichzelf en daar door op de televisie te komen? Dat zijn vragen waarop de beetgenomen journaalkijker het antwoord zou willen weien. Er zijn wel mensen die van oordeel zijn dat de koningin en alles wat aan haar vast zit, dus ook haar commissaris in Noord-Brabant, slechts orna ment is. De enscenering in Oss is niet de manier om die opvat ting te bestrijden zou ik den ken. Integendeel. Boeren lk ken helaas de Franse boeren niet. Van het Europese S landbouwbeleid begrijp ik geen 5 tittel of jota. Ik weet daarom gs iiiiiiiiiiiiJiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiifiiiiiiMiiiiifiimiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii niet waaróm precies de Franse boeren zo kwaad zijn op dode varkens en lammeren uit Ne derland, Denemarken en Enge land. Wel dringt het tot me door dat ze zeer, zéér kwaad zijn. Misschien is dat ook het doel van hun weerzinwekkende acties; dat we ze in elk geval opmerken. Het is me al vaker opgeval len dat de Franse boeren een voorliefde hebben voor bar baarse actiemethoden. Ze laten wijn of melk in de sloot lopen, steken vlees in brand of besme ren een autosnelweg met room boter. Hun acties lijken op het eerste gezicht en trouwens ook nog op het tweede op de primitieve vernietigingsdrift waarmee een jaloers kind het speelgoed van een ander ver plettert. Zijn die boeren een speciaal soort slecht opgevoede, primi tief communicerende Fransen of hoort het allemaal bij dat hier in het noorden doorgaans hooggeprezen zuidelijke tempe rament, waaruit ook de sterf scènes zijn voortgekomen die door struikelende voetballers worden opgevoerd? Hoe dat ook moge zitten; ik vind het niet om aan te zien. Taferelen als die welke we de zer dagen uit Frankrijk dagvers op onze tv kregen aangevoerd maken mij altijd bang dat er heel wat minder voor nodig is om ons terug te werpen in de barbarij van de veertiende eeuw dan we doorgaans voor mogelijk houden. John O'MiII Er staat vandaag geen week bladenoverzicht in de krant. Daarom zij hier vermeld dat Vrij Nederland een aardig inter view heeft met de inmiddels al weer 69-jarige Jan vaYi der Meulen, u waarschijnlijk beter bekend als John O'Mill of, zo als interviewer Martin van Amerongen hem noemt: 'de Bredase humorist en jongleur met het Angloöpperlands'. Ge vraagd hoe hij zijn eigen Ang loöpperlands zou willen defi niëren, zegt hij: „Als gewone onzin. Het is geen Engels en het is geen Nederlands. Het is voornamelijk koeterwaals." Ik hoor bij degenen die ho pen dat het dat ook blijft zo lang John O'Mill dicht en rijmt en dat het nog een poos zal du ren eer de volgende - zijn eigen - doelgerichte regels in steen worden gehouwen: John, you earned your penny Now stop your loony song. Comedians come too many and often stay too long. P.S. voor de lezers die ik op de deutschfreundliche tenen heb gestaan met m'n stukje 'Daar heb je ze weer!' van vori ge week donderdag: er bestaan natuurlijk ook goede Duitsers. Ik ken er zelfs een. Er waren overigens ook lezers die me lie ten weten dat mijn stukje hen 'uit het hart was gegrepen', hoe wel ook zij goede Duitsers zei den te kennen. De reacties hiel den elkaar aardig in evenwicht. Bedankt allemaal voor de moei te van het schrijven, bellen of me erover aan te spreken. T5 PAGINA 21 VR|JDAG 13 JANUAR Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J H M Brader. Hoofdredactie L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres. Postbus 3229, 4800 MB Breda 076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884 Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850 Breda, Nwe Ginnekenstraat 41©076-236326. Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550 Goes, Klokstraat 101100-28030 Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150 Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910 Openingstijden. Breda en Oosterhout 8 30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-1 7 00 uur. Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal off 247,60 per jaar Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar Prijzen: inclusief 5% B T W. Voor post-toezending geldt een toeslag Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888 Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573- Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Informatie grote advertenties 076-236881 't Kleintje 076-236882 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18,30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Ranlf rolatipc Postgiro 1114111 - ABN rek 520538447 NCB rek. 230301584 - Rabo rek 101053738. Door Pieter-Jan Dekkers IN het wereldje van vaderlandse economen neemt de Tilburgse hoogleraar professor Schouten een wel bijzondere plaats in. Beschimpt door tegen standers, die hem verwijten met alle winden mee te waaien, opgehemeld door vrienden, die zijn eco nomische inzichten prijzen als evenwichtig en een voudig. Hoe het zij, Schouten kan een profetisch inzicht niet worden ontzegd. Reeds in 1974, na de eerste oliecrisis, luidde zijn recept voor sane ring van de toen al wat in het slop geraakte economie: loonmatiging. Als de lonen één jaar niet zouden stijgen zou de werkloosheid een jaar later in één klap met 40.000 zijn verminderd. Niemand die toen nog vermoedde, dat deze aanbeveling het econo misch denken het begin van de jaren tachtig zou beheer sen. Zijn tegenstanders, waar onder befaamde economen als Halberstadt, Van der Zwan en Bomhoff, proberen hem steeds weer te betrap pen op tegenstrijdigheden. Ze wijzen dan op zijn afwis selende pleidooien voor een vrije loonpolitiek en een cen traal geleide loonpolitiek, voor een vergroting van het overheidstekort én een te rugdringen daarvan en zijn begrip voor de wensen van de vakbeweging, dat later omslaat in een volslagen on begrip. Het zijn onmiskenbaar te genstrijdigheden, die zijn te genstanders aangrijpen om zijn economische herstel plannen te kraken. Zo ging het na de eerste en tweede oliecrisis, zo verging het ook zijn beroemde 'Plan-Schou ten', dat halverwege 1982 po litici en economen in beroe ring bracht. Schouten pleitte daarin voor een langere periode van loonmatiging via het af schaffen van de prijscom pensatie. Tegelijkertijd zou den de belastingen moeten worden verlaagd om de koopkracht op peil te hou den. Dankzij die loonmati ging zouden Nederlandse producten in het buitenland goedkoper worden en de ex port bevorderen. Waardoor de verliezen zouden kunnen worden omgezet in winsten, wat weer een impuls voor bedrijfsinvesteringen zou kunnen zijn. En investeren betekent meer werk, meer banen. Schouten mag dan van oorsprong een CDA'er uit de KVP-hoek zijn, hij trekt zich doorgaans niets aan van po litici, bevriend of .niet. Nim mer laat hij zich voor het po litieke CDA-karretje span nen, dit in tegenstelling tot veel van zijn zich progressief noemende collega's, die zich vaak actief in de politiek be geven. Dat bepaalt overigens mede hun houding ten op zichte van Schouten. Misschien dat deze a-poli tieke houding een van de oorzaken is, dat zijn veel ge roemde en vaak verguisde 'Plan- Schouten' nimmer het station van de studeerkamer heeft gepasseerd. Het is door collega's als onuitvoerbaar gekwalificeerd en door dege nen, die het in de praktijk hadden moeten brengen, de politici dus, in een stoffige bureaulade gedeponeerd. Schouten zou Schouten niet zijn als hij zich daar bij zou neerleggen. Hij accep teert z'n 'verlies', om na eni ge tijd met een nieuwe versie van zijn heilsplan op de Schouten - FOTOARCHIEF DE STEM proppen te komen. Daarom was het niet eens zo verras send dat hij eerder deze week, samen met z'n Til burgse collega Kornaar, zijn nieuwe plan als een soort economisch Ei van Columbus presenteerde. Het roer moet radicaal om, zegt Schouten daarin. Het kabinet-Lubbers moet on middellijk een eind maken aan de bezuinigingen op de overheidsinvesteringen en de kortingen van ambtenaren salarissen en sociale uitke ringen. Daarvoor in de plaats moet het financieringstekort worden teruggedrongen door alle overheidssubsidies en premies aan het bedrijfsle ven te staken. Gevolg daarvan is, aldus Schouten, dat driekwart van de Nederlandse bedrijven, die aangewezen zijn op de binnenlandse markt, weer meer afzetmogelijkheden krijgt, Immers, de koop kracht daalt niet verder. Bo vendien wordt de rentestij ging omgebogen en dat be hoedt de Nederlandse staat op wat langere termijn voor financieel onontkoombare problemen van rente en af lossing van staatsleningen. Het bedrijfsleven zelf krijgt ook meer lucht, want het kan - na winstherstel - weer be trekkelijk goedkoop geld le nen op de kapitaalmarkt. Zo op het oog een geheel nieuw 'Plan-Schouten'. Maar schijn bedriegt. Want waar alles in Schouten-I om draaide - handhaving van de koopkracht en een lage rente - komt, zij het anders ver pakt, in Schouten-II terug. Alleen het middel om het doel te bereiken is anders ge kozen. Geen grootscheepse belasting-verlaging om de koopkracht te handhaven, maar een eind maken aan de kortingen, die die koop kracht aantasten en boven dien ernstige sociale span ningen teweeg brengen. Het tweede middel, af schaffing van alle kapitaals overdrachten van de over heid aan het bedrijfsleven, zal zeker de werkgevers en de VVD doen steigeren. Maar erg nieuw is het ook niet. Al eerder is, zelfs vanuit werk geverskring, gepleit voor het afschaffen van de honderden regels en regeltjes, die mil jarden aan subsidies en pre mies van de overheid naar de ondernemingen sluizen. Ondernemingen die nog slechts door kunnen draaien met overheidssteun maken de spoeling dun, vervalsen de concurrentie en kunnen vol gens Schouten een hele be drijfstak aantasten. Uitein delijk is dat middel erger dan de kwaal. Niet alleen vergroot deze financiële steun het financieringstekort van de overheid, het is er ook verantwoordelijk voor dat de staat via dure leningen de kapitaalmarkt op moet, daardoor de rente opdrijft en het geld wegkaapt voor de neus van ondernemers, die willen investeren. Ruim 850.000 werklozen bewijzen die stelling. Zo komt Schouten terecht op het terrein van de mone- taristen, die sinds enkele ja ren de Nederlandse financië le politiek beheersen en waarmee Schouten al lang overhoop ligt. Deze maken de dienst uit op de departemen ten van Financiën en Econo mie, terwijl ook het CDA en de top van De Nederlandsche Bank door financiële specia listen worden beheerst. Dat betekent in de politieke praktijk slechts één priori teit: het terugdringen van het begrotingstekort. Des noods tegen elke prijs, iets waarmee het kabinet-Lub bers hard bezig is. Schouten noemt die opvat ting 'primitief'. Het is waar dat de angst voor nog verder oplopende tekorten grote vormen heeft aangenomen. Het schrikbeeld heerst, dat we tot ver in de jaren negen tig met hoge rentelasten op gezadeld zullen zitten. Die angst wordt mede gevoed door de dreigende onbetaal baarheid van de collectieve sector. Schouten beaamt wel dat het overheidstekort te hoog is, maar tegelijkertijd wijst hij er op - en dat is een para dox - dat het maar goed is dat dit tekort zo hoog is. Veel institutionele beleggers, waaronder zeker de pen sioenfondsen en levensverze keringsmaatschappij en, houden miljarden aan hun activiteiten over. Die worden niet in de marktsector belegd vanwege de lage rendemen ten en grote onzekerheden. Wat dat betreft is het grote financieringstekort van de overheid voor deze beleggers een grote uitkomst: ze finan cieren het, vaak tegen hoge rente. Alleen om die reden al zouden de institutionele be leggers tot de collectieve sec tor moeten worden gerekend, zegt Schouten. En dat veran dert het huishoudboekje van de staat boekhoudkundig nogal. De overheidsuitgaven te rugbrengen via bezuinigin gen op rijksuitgaven en kor tingen van inkomens in de collectieve sector lost het probleem niet op. Het zorgt, behalve voor een sterk da lende koopkracht, ook nog eens voor veel herrie in de maatschappij, terwijl juist eensgezindheid nodig is om de zaak te kunnen klaren. Vandaar zijn oplossing de overheidssteun aan bedrij. ven af te schaffen. Hoewel hij in zijn analyse niet diep ingaat op de manier waarop deze geldstroom naar het be drijfsleven daar wordt 'ver- werkt', is zijn conclusie dui delijk: ondanks die steun I zijn de investeringen inge zakt. De steun is volstrekt ineffectief gebleven. Om dan nog maar te zwijgen over de ondeugdelijke politieke con trole, waardoor bijvoorbeeld I in de zaak-Rijn-Schelde- Verolme miljarden in de scheepsbouw zijn geste zonder dat het ook maar één baan opleverde. De gul stimulerende rech terhand van de overheid I wordt zo gedwarsboomd door de tegelijkertijd bezui nigende en concurrentie vervalsende linkerhand, zegt I Schouten. De conclusie is duidelijk: I we kweken met z'n allen wel enorme tekorten in de collec tieve sector, maar doen er wat 's lands economie betreft niet veel goeds mee. Gepro jecteerd op het huidige kabi netsbeleid kan slechts een buitenlands wonder de mo- netaristische politiek van de Lubbersen, De Vriezen, Van Aardenne's en Duisenbergs redden. Maar de wonderen zijn I anno 1984 de wereld uit, vreest Schouten. Door Anton Theunissen TIJDENS de eerste mooie maanden van de repu bliek in 1931, die de Spanjaarden een schitterendè toekomst in het vooruitzicht stelde na de chaotisch monarchie van Alfonso XIII, probeerde premier Manuel Azana het lastige en morrende leger in te krimpen en te democratiseren. Dat ging onder het mom van: „Wij zullen het leger vermalen tot een fijn poeder". Azana ging daarbij gene reus te werk: hij bood dui zenden officieren vervroegde pensionering aan met be houd van volledig salaris. De officieren hapten gretig toe, maar gebruikten vervolgens hun vrije tijd om samenzwe ringen op touw te zetten, die uiteindelijk uitmondden in het dictatoriale Franco-regi me. Zal de geschiedenis zich herhalen nu de socialistische regering van Felipe Gonza lez schoonmaak houdt in de goudgegalloneerde gelederen van luchtmacht en marine en in de sterrenrijke rijen van de zandhazen Die vrees is vooralsnog on- gegegrond, want de huidige inkrimping gebeurt in een totaal andere situatie. De inkrimping van het Spaanse leger - ruim vijftig generaals van de 565 en ruim 1000 kolonels van de 6000 gaan met vervroegd verlof - komt niet uit de lucht vallen. Al kort na het aantreden van de socialistische regering eind 1982 kondigde de minis ter van Defensie, de 40-jarige Catalaan en dienstweigeraar onder Franco, Narcis Serra, een modernisering van het Spaanse leger aan. Dat zou op twee manieren moeten gebeuren: de sterkte zou uit eindelijk met 90.000 man moeten worden terugge bracht en de zware top zou moeten worden uitgedund en verjongd zonder dat het le ger aan gevechtskracht zou inboeten. Na langdurige en moeizame onderhandelin gen, die aanvankelijk onder de last van het verleden dreigden stuk te lopen, lukte het de koele, zakelijk Serra de legertop achter zijn plan nen te krijgen. Hij heeft wel wat concessies moeten doen - bijvoorbeeld tegenover de li berale topman van de strijd krachten staat een conserva tieve man als stafchef van het leger maar Serra laat de troepen nu marcheren in de richting die hij voor ogen had: geintegreerd in moder ne commando- en bevels structuren (van de Navo) en zoveel mogelijk weg uit de Spaanse steden, waar in duistere cafés de staats greepscenario's in elkaar ge zet werden. Sera hoopt de aandacht van de militairen meer naar een eventuele bui tenlandse vijand te richten dan op binnenlandse bedrei gers van God en vaderland. Opvallend bij de huidige inkrimping mag heten, dat zoveel kolonels het veld moe ten ruimen. Franco had een speciale liefde voor deze rang. In zijn visie fungeer den de kolonels als de 'fall guys' in zijn systeem. Zij wa ren de rechterhanden en de ogen en oren van de echte hoge jongens, de admiraals en de generaals, waarvoor Franco altijd een zekere angst koesterde. Uit die ran gen zou namelijk altijd wel I de man kunnen voortkomen, die Franco's positie zou kun nen bedreigen - zoals hij tij- I dens de Burgeroorlog al moest ervaren. De kolonels nu fungeerden als zijn echte vertrouwelingen, want zij zouden hem wel rapporteren als de meerdere van de kolo nel iets in de zin had tegen de 'caudillo'. Dat de kolonels erg i trouw waren en bleven aan het Franco-instituut moge I blijken uit het feit, dat het in 1981 in eerste instantie de ko lonels, onder leiding van de houwdeeg Antonio Tejero, waren, die de nieuwe demo cratie om zeep wilden bren- II gen. In het nieuwe Spanje 1 lijkt hun rol uitgespeeld, al blijft de regering de kolonels maandelijks een vette be- taalchèque toesturen. De Spaanse kolonel hoeft dus j niet te wanhopen: hij krijgt immer post. Door Ja n Bounmians MET Amerikaanse dol lars zijn wonderen te verrichten. Dat lijkt Henry Kissinger nog al tijd te denken. Zijn re cept voor Midden-Ame rika is dienovereenkom stig. Zijn commissie heeft president Reagan gisteren het dringende advies gegeven maar liefst acht miljard dollar hulp in deze regio te pompen en het probleem Midden-Amerika lost zich wel op. Niet dat de landen van Midden-Amerika die vorste lijke financiële hulp niet heel erg goed zou kunnen gebrui ken, maar omdat zo'n hulp nooit belangeloos wordt ver strekt, zit het venijn natuur lijk in de oogmerken van de hulpverlener en diens over eenkomstige voorwaarden én rechtstreekse zeggenschap over besteding. En dan leert de geschiedenis van deze eeuw dat ook in staats- en politieke zaken voor geld niet alles en in sommige onstan- digheden zelf erg weinig ge kocht kan worden. Halverwege 1983 kwam president Reagan tot de be vinding dat zijn Middename- rikaanse politiek wel eens op een andere leest geschoeid zou moeten worden. Hij stel de daartoe de zogeheten 'commissie Kissinger' in. Een commissie van nationale al lure, want ze werd bemand door zowel partij genoten van de president als democrati sche politieke tegenstanders. Opdracht van de commissie was een grondige analyse te maken van de situatie in Midden-Amerika en op grond daarvan beleidsaanbe velingen te doen. Tot dan toe werden de ge beurtenissen en ontwikkelin gen in Midden-Amerika door Washington hoofdzakelijk gezien en begrepen vanuit de oost-west-tegenstelling. In Midden-Amerika waren Rusland en Cuba bezig vaste voet te krijgen; zij zaten ach ter al die opstandige bewe gingen en burgeroorlogen. De Kissinger .analyse. FOTO UP! veiligheid van de Verenigde Staten werd derhalve direct bedreigd en dat gaf Wash ington het recht met alle mo gelijke middelen in te grij pen. De onhoudbaarheid van die eenzijdige visie geeft de commissie Kissinger nu ronduit toe. Dat kan op de lange termijn wel eens een beslissend winstpunt blijken te zijn voor de ontvoogding van Midden-Amerika. Kis singer stelt namelijk dat de oorzaken van de hevige so ciale onrust, opstanden en burgeroorlogen in de betrok ken land zelf hun oorsprong vinden en niet van buitenaf komen. De situatie in die lan den zal dan ook geen haar anders worden als aan die interne oorzaken niets ver anderd. De revolutionaire bewegingen ter plaatse vor men volgens de commissie Kissinger op zichzelf dan ook geen gevaar voor de Verenig de Staten. Deze erkenning dat on recht en ondrukking de wer kelijke wortels zijn van het politiek wankelen van de meeste Middenamerikaanse staten, zou dus de ruimte moeten scheppen voor Rea gan en zijn opvolgers de ech te oorzaken te helpen aan pakken. Toch blijkt dit in het advies van Kissinger slechts een luxe-aanpak voor de lan ge termijn te zijn. Want, is zijn analyse, de communisten zijn druk doende van de ont stane situatie in Midden- Amerika alle mogelijke pro fijt te trekken. Daartegen moeten de VS zich op korte termijn weren. Dus toch weer op de eerste plaats de oost-west-blik op Midden- Amerika en dan zijn we in feite weer terug bij af. Hoe zou je echter met pak weg acht miljard dollar de Russen en Cubanen uit Mid den-Amerika kunnen laten gooien Dat kan grofweg al leen een bepaalde groep of klasse in elk land dat karwei te laten opknappen en daar voor de benodigde economi sche en militaire middelen ter beschikking te stellen. Die groep of klasse moet daar natuurlijk wel brood in zien en ook dat brood moet via die acht miljard op de plank ko men. Dat is dus in feite het klassieke Amerikaanse re cept, een recept dat blijkens de geschiedenis van deze eeuw nog nergers ter wereld heeft gewerkt. En de Ameri kanen hebben het al op veel plaatsen beproefd. Vietnam is wel het meest bizarre voorbeeld. Hulp, op kleine of grote schaal, die verleend wordt om de hulpbehoevende aan de hulpgever te binden en onderdanig te maken, keert zich vroeger of later tegen de hulpverlener. Aijeen hulp die gegeven wordt om de hulp-I behoevende in staat te stellen zijn waardigheid, culturele j eigenheid en zelfstandigheid te verwerven, levert uitein delijk harmonie, stabiliteit i| en goede relaties op. Acht miljard dollar om in Midden- Amerika de „American way|| of life", Amerikaanse nor men, waarden en deugden tel installeren als grondslag voor stabiele, democratische anticommunistische bolwer- ken van Amerikaanse make lij en daardoor veilige gren zen te kweken zal altijd een veel te gering bedrag blijken te zijn omdat voor het aange-1 boden artikel geen echte markt bestaat. Integendeel, de al eeuwenlang gegroeide I weerzin tegen het aangebo-1 den artikel kan wel weer tij-1 delijk onderdrukt worden. maar intussen alleen maa' j groter worden. Ook in Mid-J den-Amerika. VS wa Ne Van onze redactie binnenland DEN BOSCH - Vandaag wordt in Den Bosch be gonnen met de bouw van vijftig bolwoningen. De Brabantse hoofdstad heeft met deze revolutio naire woonvorm een we reldprimeur. De huur voor de voet balronde wooneenheden voor alleenstaanden of twee personen is vastge steld op 377,60 gulden per maand. De stookkosten zullen hooguit dertig gul den bedragen. Dat heb ben B en XV van de Bra bantse hoofdstad gisteren meegedeeld. Nog nergens ter wereld hebben mensen ooit in een volmaakt ronde ruimte geleefd. Verder dan een halve bol is de architectuur nooit geko men. Het heeft ontwerper Kreijkamp uit Vlijmen vier jaar gekost om de ambtenaren op het mi nisterie van Volkshuis vesting voor zijn idee te winnen. Uiteindelijk heeft Den Haag het pro ject als experiment goed gekeurd op voorwaarde dat de totale kosten per bol de 92.000 gulden niet te boven zouden gaan. Van onze correspondent TILBURG - De Katholieke Hogeschool Tilburg (KHT) zall in de toekomst geen fiannciëlel middelen aanwenden voor ac-J tiviteiten die te maken hebben! met Zuid-Afrika. Alleen con-l tacten die duidelijk in het te-I ken staan van een bijdragel aan het verzet tegen de apart-I neidspolitiek, kunnen wordenl ondersteund. Een motie van die strekking] is donderdagmiddag aangeno-l men door de Hogeschoolraadl I van de KHT. COMMERCIEEL gezien een md« Ker er beter van? Wij doelen opl eledistributie (DTD) hebben btf visie te gaan exploiteren. De 'h nu minister Brinkman in zijn ma ln de Tweede Kamer besproke aansluiting van de bestaande 4 commerciële zendgemachtigdJ lu. jarenlang concurrenten, j nanciele en technische middel! j ^Sdm de exploitatie van de '1 i uonden revenuen in de wacht té aat alsnog een stokje voor stel e abonnee-TV, die de kijf exVa gaat kosten, biedfl ®m°9el|jkheden, maar versch I fcrn Ce commerciële zendgen et gevarieerde pakket te zore yen wordt verwacht. Zij kan zïl I |i® aten Ult de TV-pap en ll i dat de omroepverenigfi n,n„den 1-161 is dan ook geen wi ma S''n d?' met de abonnee-f omk dus niet m°gen participei] om oepbestel wordt gelegd. is w en? °P9eruimd staat na aar: °P ons omroepbestel! land 1 we de Sl,uatie bij onJ stei unnen we toch ook cor] men°0k hee' wat Pluspunten zl in ieder geval alle belangrl r? stromingen aan bod. 1 I kun® ornr°epverenigingen, dl 2irhnen maken met de comml c. ,nu ongetwijfeld tegen de 11 die n ons dus een bikkelhal uitnm d'e ru99en van de kijlj zom n- En als d6 comrr epn„ 'nnen. zouden die kijkers, non 9r°otste verliezers kuij Br.ni,maar eens 9°ed nadeni] Kman het groene licht te ge

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 10