DOTS
Boeiende blik
op omgeving
van de mens
Apeldoorn wil
kunstwerk
toch plaatsen
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
te,.
te kunstl
te keur
Geen kans op
Broadway voor
Vanessa Redgrave
Westdorpse graficus
exposeert in Helmond
OPLOSSING
HILVERSUM 2
picasso
'HET KONSTANTE STREVEN' IN BEYERD
Samenhang
Autobanden
Mcky Luke: Fingers
Suske Wiske En De Hippe Heksen
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
rpie Happie helpt Jan Splinter door de winter
Boes.
W*
eeft men thermometers in
is kennelijk niet moge-
Gieren of het eten warm
Voorlichtingsbureau Voeding
T2 PAGINA GIDS 1
fENTIE)
acMSDAG 11 JANUAR11984
T3Z PAGINA GIDS 2
;ordia, van Coothplein 37
van 10.00-16 00 uur
van 10.00-13.00 uur
van 11.00-16.00 uur
van 11.00-13.00 uur
0
gen. NCRV: 0.02 Volgspot. 1.02 Me
tropolis. 2.02 Nachtexpress. 6.021
Vandaag..donderdag. (6.02 In'tl
voorbijgaan. 6.50 Het levende
woord.)
VARA: 7.00 Nws. 7.10 De wekker
radio (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.). NOS:
9.05 NOS-sportief. 9.24 Waterstan-1
den. 9.30 Nws. Teleac: 9.33 Follow
Me I, les 13. VARA: 10.03 Schoolra
dio. 10.23 Hoor haar! (10.30 Nws.)
11.30 Nws. 11.33 Leef-tij d-genoeg.
Overh.voorl.: 12.16 Tekst en uitleg.
NOS: 12.26 Meded. voor land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. VARA: 12.381
Dingen van de dag. 13.00 Nws. 13.101
Leef-tij d-genoeg. (13.30 Nws.) 14.001
De Schuurpapier vanuit Diergaar
de Blijdorp. NOS-RVU: 14.33 't Gif
en ik. NOS: 15.03 Zo kan het ook.
15.30 Nws. 15.32 NOS-wereldwijzer.
16.00 Wat een taal. 16.30 Nws.
NCRV: 16.32 Studio 55. 17.30 Nws.|
17.36 Hier en nu. (18.00 Nws.) P.£
18.20 Uitz. van de WD.
Hum.Verb.: 18.30 Het voordeel vanl
de twijfel. NCRV: 19.00 Steen in del
vijver. (19.00 NCRV-leerhuis. 19.01
Liederen van het begin. 19$[
Rondom het woord). 20.00 Nws.l
20.03 Leger des Heilskwartier. 20,181
De wereld zingt Gods lof. 21.00 Bilf
de tijd. 21.25 Onder de kop. RVU:
21.40 Colours of English. Feduco:.
22.00 Fobieen, afl. 1. 22.15 Taal, te
kens en regels. Afl. 9. NCRV: 22.301
Nws. 22.40 Nederland en z'n burejH
23.00 Sestina van Monteverdi. 23.15]
Muz. van eigen tijd. 23.55 Nws.
era. 9.15 Onder de hoogtezon.
7.02
/er-
ziek
nica
12.03
nica
box.
16.30
EO-
EO:
Dur-
19.02
n U
pen.
t en
nor-
j7 etsen van Picasso. Kunst-
ha'ndel Lambert Tegenbosch,
peterstraat 48 in Heusden. Ge-
nnend: woensdag tot en met zon-
jjg 14.00-18.00 uur. Tot 31 ja
nuari-
gen sprankelende exposi
tie van virtuoos en geestig
werk van de hoogbejaarde
picasso (1881-1973) trekt mo
menteel terecht veel aan
dacht in Heusden. Het gaat
om 77 grafische bladen in
zwart-wit, die Picasso in
2ijn laatste levensjaren
maakte, tussen zijn 87ste en
90ste. Vaak is beweerd, dat
alleen de Picasso van het
kubisme (van voor 1915) in
teressant was en zelf neigde
ik ook tot die opvatting, om
dat ik meende dat hij zich in
zijn latere jaren voortdu
rend herhaalde op een ge
makkelijke manier. Deze
tentoonstelling, een selectie
uit de vele honderden pren
ten, die Picasso in enkele
maanden tijds maakte, be
wijst echter, dat ook de oude
kunstenaar geen charlatan
was, die even vlug een krab
beltje maakte en zijn signa
tuur plaatste ten einde dui
zenden dollars op te kunnen
strijken.
Al zijn vertrouwde the
ma's keren erop terug; cir
cusfiguren, theater, het mo
del dat voor de artiest po
seert en dat alles ook vaak
gelijktijdig op één prent in
een superieure lijnvoering.
Soms in een enkele treffende
contourlijn, vaak ook driftig
gearceerd of in de zwarte-
vlektechniek, waarmee hij
in de jaren zestig zijn stiere-
vechterseries vervaardigde.
Veel voorstellingen tonen
een 17e-eeuwse schilderfi
guur tegenover zijn model.
Velasques en Rembrandt
(zelfs diens techniek) dien
den hierbij als inspirerend
voorbeeld.
De naakte vrouwen blij
ken bij de 90-jarige Picasso
erotischer dan ooit, in wel
lustige poses met ongege
neerd gespreide benen. Door
hun cartooneske humor, die
sterk doet denken aan Saul
Steinbergs grappen vol ver
sierende arabesken, wekken
zij zeker niet de indruk het
Werk van Picasso uit 1968, bij kunsthandel Lambert
Tegenbosch in Heusden.
product te zijn van een door
seksuele obsessies gefru
streerde hoogbejaarde. De
wellustige mannen, die
weelderige dames bespie
den, zijn humoristisch geob
serveerd. Een aantal pren
ten is gebaseerd op beelden
van Degas van Parijse bor
deelscènes, waarvan Picasso
een verzameling monotypes
bezat. Een oüde hoerenma-
dam, omringd door haar
meisjes met de keurig gekle
de Degas als toeschouwer, is
een thema, dat herhaald te
rugkeert. De formele vrij
heid, die Picasso zich per
mitteerde, blijkt tegenwoor
dig aanstekelijk te werken
op jonge kusntenaars. Zijn
vrolijke luchtharigheid
evenwel zal niemand hem
nadoen, maar daar is het
dan ook de tijd niet naar.
Marjan Mes
Door Henk Egbers
I IN DE visie van kunstminis
ter Brinkman is kunst zoiets
als een zolderkamertjes
zonde. Maar kunst laat zich
niet naar de zolder en nog
minder naar de kelder stu-
ren. De Beyerd in Breda
heeft tot en met 12 februari
een tentoonstelling, die dat
I interessant illustreert.
De titel luidt dan ook 'Het
I konstante streven', terwijl
het de vierde expositie is in
de reeks met de, in dit ver
band even duidende, bena-
I ming: 'Mens en Omgeving'.
In tijden dat het econo-
I misch goed gaat en iedereen
goed zijn brood verdient is
de grensvervaging tussen
bijvoorbeeld beeldende kun-
I stenaars, architecten, indus-
:riële vormgevers of een
Doerentimmerman een goed
I gegeven, maar als het wat
slechter gaat - zoals nu -
kruipt iedereen weer op zijn
eigen stekkie om zijn vak te
verdedigen. Daarbij zorgen
politiek-ideologische pro
cessen, tussen oorlog en vre
de, voor andere spanningen,
voor agressiviteit en braaf
heid, voor ontwerpen en
I verwerpen.
Deze en vele andere ge-
I dachten en navenante ont
wikkelingen worden in De
Beyerd heel boeiend uitge
licht aan de hand van talrij -
ke voorwerpen uit de men
selijk omgeving, uit het
woon- en leefklimaat. Meu
bels, textiel, foto's en andere
documenten, kunstvoorwer
pen, gebruiksvoorwerpen
als typmachines en aarde
werk uit de tachtig jaren
van deze eeuw. Er is ook een
boekje met citaten, die die
periode vanuit die gezichts
hoek illustreren. Toch mis ik
op deze tentoonstelling toe
lichtende teksten en goed
beletterde bijschriften. Hoe
interessant zou bijvoorbeeld
een helder schema geweest
zijn, waarop naast elkaar
zijn af te lezen de politiek
maatschappelijke- en
kunstzinnige ontwikkelin
gen in deze periode. Daarbij
kan direct als verontschul
diging aangevoerd worden,
dat het heel wat is als een
dergelijke kleine staf zo'n
expositie bijeen weet te
brengen. En dat tegelijk de
voormalige aula (in afwach
ting van verdere verbou
wing) nu al ingelijfd werd
bij De Beyerd als een cen
trum op weg naar volwas
senheid. De opbouw van de
expositie is namelijk verder
voorbeeldig.
De tentoonstelling begint
met de Jugendstil-Art Deco
uit de periode dat een man
als Berlage de samenhang
begon te zien tussen archi
tectuur en industriële vorm
geving, tussen stedebouw en
gebruiksvoorwerpen voor de
massa. Onder invloed van de
idealistische Ruskin had
zich een op de natuur geïn
spireerde nieuwe stijl ont
wikkeld, de Jugendstil (art
nouveau, modern style). Een
man als Henry van de Velde,
een Belgische schilder die
bij de architectuur terecht
kwam, is in De Beyerd met
een theepot. Zo liggen de za-
J tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS
ken. Eerst is er echter nog
sprake van een ongewilde
postume hulde aan Miro
(met een echte uit Boymans).
Thorn Prikker en Toorop en
art-deco glaswerk; terwijl
het klankbeeld aan het eind
(beter aan het begin ver
telt over Jugendstil-huizen
aan de Bredase Baronielaan.
Dat leggen van relaties met
eigen omgeving is een goede
zaak.
De periode van De Stijl
(Bauhaus) en de 'gewone
dingen' met hun rechtlijnige
filosofie van het functiona
lisme zijn er te Vinden. Een
jurk met Mondriaan-motie-
ven; tegels van Van der
Leek, een bruine Riet
veld-stoel, Mahoiy-Nagy-
tekeningen etc. En dan die
vonk, die overspringt van
Dada naar Pop; van Bonset
naar Rosenquist en Lichten-
stein, maar ook naar een Co-
la-bottle (inclusief radio en
disco-licht) of een flipper
kast en tot kunst verheven
schroot van Dirhe en een
handgrepen-object van Ar-
man. Waar hebben we ons
aan vergaapt in die jaren
Kunst en maatschappij
Soms. En wie vormen die
maatschappij
In het verlengde van De
Stijl, die Nieuwe Zakelijk
heid; de technocratische
doorzon-situaties in het ver
lengde van Kraft durch
Freude; de cleane construc
tivistische kunst (Lohse,
Baljeu, Soto, Schoonhoven,
Morellet - ze zijn er allemaal
in De Beyerd) en het Fris
serviesgoed (wat er had
kunnen zijn). Het verzet bij
Appel (die bewust wil rot
zooien tegen die geometrie)
of het oog op de materie (Bo-
gart, Dubuffet) of de Duitse
Des-groep, die een bankstel
maakte van afgedankte
autobanden. De strijd bin
nen ieder mens ten voeten
uit: de keurigheid tegenover
de hang naar carnaval
Geen Kabouters of Provo op
deze tentoonstelling, maar
wel foto-reportages van
BBK-acties of happenings
als het Grote Circus van de
Heilige Geest uit de zestiger
jaren. Dat waren tijden
In de nieuwe aula-zaal
zijn hele mooie 'schilderijen'
uit de graffiti-hoek te be
wonderen. Een duidelijk
voorbeeld hoe Kunst leven
kan ontkrachten. Want die
'vuilspuiterij' op muren
werd hiermee op de manier
waarop het Christendom
heidendom doopt, onschade
lijk gemaakt; tot 'kunst' ge
maakt. Dat is dan de anti
climax van dit gebeuren,
waarin wordt aangetoond
hoe tegengestelde krachten
in het maatschappelijke ge
beuren via kunst met elkaar
verzoend kunnen worden.
Kunst als zegen en als vloek.
Helemaal triest word ik in
de laatste zaal bij de 'ont
dekking' waarmee wij in de
ze tijd bezig zijn. De jaren
tachtig als jaren van de her-
kouwers. Niet iets om een
kick van te krijgen. Maar
ook dat besef kan inspire
rend zijn. Daarom: een be
langrijke expositie
Niet
aleen omdat er ook een hon
derdtal kunstenaars van.
naam vertegenwoordigd
zijn. Die naam kregen ze,
omdat ze ooit bewust met
hun tijd bezig waren...
NEW YORK - De Britse actri
ce Vanessa Redgrave, bekend
om haar PLO-sympathieën,
zal niet met het toneelstuk
'skirmishes' op Broadway te
New York optreden uit vrees
voor acties van militante jood
se groepen. Producer Frank
Gero kan op Broadway geen
theater vinden dat Redgrave
wil toelaten.
Een theaterdirecteur had
Gero gevraagd: „Zou u willen
dat ze ons gebouw vernielen?"
Een andere theatereigenaar
wees op de grote risico's en de
noodzaak van strenge veilig
heidsmaatregelen, Een derde
zei: Wat voor zin heeft het
Redgrave op Broadway te la
ten optreden waar het thea
terbezoek voornamelijk uit jo
den bestaat?
Vanessa en haar zuster
Lynn zouden de hoofdrollen
spelen in het stuk, dat de zorg
van twee zusters over hun
stervende moeder behandelt.
Eerder heeft 'Skirmishes'
(schermutselingen) in Londen
gedraaid. Het is niet bekend of
het stuk nu met andere actri
ces op Broadway zal worden
opgevoerd.
Vanessa Redgrave was be
trokken bij de film 'The Pale-
Vanessa Redgrave.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
stinians', die volgens joodse
groepen pro-PLO was. In 1980
verklaarde zij de pogingen
van de PLO te steunen om te
komen tot vredesonderhande
lingen met de israelische rege
ring.
De joodse Defensieliga heeft
dikwijls een optreden van
Redgrave verstoord. In 1982
dwong de liga haar af te zien
van een optreden met het Bos
ton Symfonieorkest. Sindsdien
is zij in een juridisch gevecht
met de militante joodse orga
nisatie verwikkeld.
APELDOORN (ANP) - De ge
meente Apeldoorn is van plan
het omstreden kunstwerk van
kunstenaar Evert Strobos, dat
in september vorig jaar door
woedende bewoners van de
Apeldoornse wijk Zevenhui
zen met de grond gelijk werd
gemaakt, opnieuw te plaatsen.
Er wordt nog gezocht naar een
geschikte lokatie. De gemeente
wil alle betrokkenen, onder
wie de toekomstige omwonen
den, inspraak geven om een
nieuwe 'beeldenstorm' te
voorkomen.
Volgens een woordvoerder
van de gemeente Apeldoorn
zal een beslissing over de her
plaatsing binnen enkele
maanden worden genomen.
Het onttakelde kunstwerk ligt
nu opgeslagen in een loods van
de Apeldoornse reinigings
dienst. Het kunstwerk van
Strobos bestaat uit meer dan
honderd ijzeren pylonen. De
gemeente betaalde er ruim
180.000 gulden voor.
Volgens de woordvoerder
kwam de plaatsing van het
kostbare kunstwerk in de
Apeldoornse wijk Zevenhui
zen vorig jaar op een verkeerd
moment. De gemeente had
toen net besloten tot ingrij
pende bezuinigingen, ten ge
volge waarvan onder meer een
buurthuis in de wijk moest
sluiten. De woordvoerder
noemt het daarom verklaar
baar, dat de inwoners van de
wijk zich massaal tegen het
kunstwerk richtten.
Volgens de woordvoerder
hebben de wijkbewoners des
tijds overigens wel inspraak
gehad in de plannen om in het
kader van stads- en wijkver-
fraaiing door Strobos een
kunstwerk te laten vervaardi
gen. „Het heeft daarna echter
nog twee jaar geduurd voor
dat het werk klaar was en de
pylonen konden worden ge
plaatst en in die tijd is er veel
veranderd", aldus de woord
voerder.
Volgens hem heeft de plaat
sing nu meer kans van slagen,
omdat het kunstwerk direct
na de inspraakprocedure en de
definitieve besluitvorming
kan worden neergezet. „Het
kunstwerk is door Apeldoorn
gekocht en betaald en het zal
dus zeker geplaatst worden.
Ook de kunstenaar heeft daar
recht op", aldus de woordvoer
der.
GOES
Grandtheater - 20 u.
Never say never again, a.l.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Never say never again, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Never say never again, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Never say never again, a.l.
Alhambra 2 - 20 u
Coup de Thorchon.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Le comperes.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 u. Table for five.
Metro I - 12,13.20,15 30,
17 40,19.50 en 21.55 u. Snoww-
hite and the seven dwarfs.
Metro If - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Hercules.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Fanny Hill.
Rubens - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Staying alive.
Sinjoor - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Jaws, deel 3.
Quellin I - 12,14.20,16.45,
19.10en 21.30 u. Wargames.
Quellin II - 11.45,14,16.30,
19 en 21.30 u. The return of the
jedi.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Pauline a la plage
Astra - 12,14, 16,18, 20en
22 u. My name is nobody.
Astrid - 12,14.10,16.30,
18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitje
en de zeven dwergen.
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Ator, the fighting eagle.
Savoy - 12,14,16,18, 20en
22 u Emanuelle on taboo island.
Ambassades - 12,14, 16,18,
20 en 22 u, Garcon
Ambassades—Club I - 12,15,
18 en 21 u. For those I loved.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22u.Delift
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Flashdan-
ce.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Zapped
Festa - 13,15,17 en 21 u. 48
Hours
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Creep show
Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Le marginal.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Zelig.
BRUGGE
Komplex Zwart—Huis
Gulden Vlies 1
14.30,17.15 en 20 uJaws deel
3
2Z30 u. Hostage tower.
Gulden Vlies 2
14.30, 17.15en 20 u. Go for it.
22.30 u. Les ringards.
Gulden Vlies 3
14.30, 17 15, 20 en 22.30 u. Mon
ty Python, Meaning of life.
Memling
14.30,16.45 en 19 u. Sneeuw
witje.
21 u Table for five.
Rembrandt
20 u. Fanny Hill.
GENT
Decascoop
1 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Ha
ving it all
2 - 15,17.30, 20 en 22 30 u
Premiers desirs.
3 - 15, 17.30, 20 en 22 30u.
War games.
4 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Staying alive
5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne
ver say never again.
6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Tarzoon, shame of the jungle.
7 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u
Stryker.
8 15,17.30 en 20 u. Sneeuw
witje.
9 - 15,17.30 en 20 u.
Octopussy.
10 - 15 en 17.30 u Als je be
grijpt wat ik bedoel
11 - 20 en 22.30 u. Carmen.
12 - 22.30 u. Cruising
13 - 22.30 u. Koyaanisqatsi.
14 15 u. Nena.
15 - 17.30, 20 en 22 30 u.Cujo.
16 - 22.30 u. Take the money
and run
ST. ANNA TER MUIOEN
Voormalig Gemeentehui-
s - Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto „Wa stelt da noe
voo?". Geop. tijd. kantooruren.
VLISSINGEN
Galerie Marquis. Nieuwendijk
15 - Assemblages en papierre
liëfs van Nicolaas Dings. Geop.
woe. t/m za. 13.30-17 30 u. zo
14-17 u. (t/m 14 jan.)
Van onze correspondent
WESTDORPE - Hans Lücken, de beeldend kunstenaar uit het
Zeeuwsch-Vlaamse Westdorpe, zal binnenkort een aantal van
zijn werken tentoonstellen in het bekende Speelhuis te Hel
mond.
Samen met twee studiegenoten van de kunstacademie te 's-
Hertogenbosch (van 1976 tot 1981), Gé Huting en Cor Rijnders uit
Nijmegen, wordt een grote expositie ingericht van 1 tot en met
29 februari. Elk van deze drie kunstenaars zal daar ongeveer
vijftien kunstwerken tentoonstelden. Hans Lücken en Gé Hu
ting laten grafiek (etsen) zien en Cor Rijnders toont voorname
lijk con té-tekeningen.
Hans Lücken uit Westdorpe exposeerde eerder in tal van be
kende kunstzaken. Zo waren eerder werken van zijn hand te
zien in kunsthandel Troutzaerte te Westdorpe, in de VPRO-stu-
dio te Hilversum en in galerie Beilemans te Axel. Ook kreeg
Lücken bekendheid na een tentoonstelling in het Zeeuws Kun
stenaars Centrum te Middelburg.
Ieder heel uur nieuws. KRO: HetI
progr. kan tussen 8.04-16.58, nal
nieuws en reklame, onderbroken I
worden voor aktual. van Echo. Tw I
Het leven begint na zeven, met Pe* I
ter Koelewijn. 9.04 Formule 3. ll-jl
Radio 'De Zwarte Roos'. 12UJ1
Vraag en antwoord. 13.04 Seeburgl
en Wurlitzer. 14.04 Don't stop t^l
music. 15.04 Komt er nog wat van- I
17.04 Weeshuis van de hits. NUa-l
18.04 De avondspits. KRO: l»g|
Krachtvoer. 21.02 Demo. 22.1»
Rocktempel.
NCRV: 7.00 Nws.7.02 Het leven*
woord. 7.10 Preludium. 8.00 NJJ
8.05 Platennieuws. 8.45 MusicaJJ
10.001
via. v.iv vzriuci uv iiuugtciA"-
Kamermuz. uit de Barok. 10.45
kestpalet: Moderne- en hew'I
daagse muz. 12.00 De symfonieën
Mozart (35). 12.35 PromenadeI
kest speelt klass. muz. 13.00
13.05 Orgelconc. AVRO: 13.30
niel Barenboim: Klass. muz; l*j|
Kamermuz. door het
String Quartet. 16.10 HedendaapJ
muz. AVRO: 20.00 Residentie
kest, met solisten: Moderne- enI\|
dendaagse muz. 21.50 Kamerm^l
van Rameau.
(Via de AM-zender van Hilved
1) NOS: 19.02 Nieuws voor buiJJJ
landers. 19.02 Bulletin in het W 1
rokkaans-Arabisch. 19.10 BuUe,J
in het Berbers. 19.20 Bulletin in" I
Turks. 19.30 Bulletin in het Spaa I
MET ACO-SO-AGZ JS
J 7*zSP-
IferUUEL
/CE BEKENDE SRXT-
VESKQ WDOJjQQfi.
QAT-£H-V£I3CNDERT
QE J££AS /40fi4£*J7U£
aap
-uosjjurf uie^in oi 'auiep uaorps '6 'auiep
Jeeq '8 's^utf jjbpuibbjjj 7, 'ubui uba jad
•9 'auiBp hoj 'S 'auisp Seettj 'ojnBjqoBJA
Tar/A g 'sjqaaa jsijj ut (addB 7. 'b raiaar 'T