DOTS Boeiende blik op omgeving van de mens Apeldoorn wil kunstwerk toch plaatsen ONTDEK DE VERSCHILLEN te,. te kunstl te keur Geen kans op Broadway voor Vanessa Redgrave Westdorpse graficus exposeert in Helmond OPLOSSING HILVERSUM 2 picasso 'HET KONSTANTE STREVEN' IN BEYERD Samenhang Autobanden Mcky Luke: Fingers Suske Wiske En De Hippe Heksen HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 rpie Happie helpt Jan Splinter door de winter Boes. W* eeft men thermometers in is kennelijk niet moge- Gieren of het eten warm Voorlichtingsbureau Voeding T2 PAGINA GIDS 1 fENTIE) acMSDAG 11 JANUAR11984 T3Z PAGINA GIDS 2 ;ordia, van Coothplein 37 van 10.00-16 00 uur van 10.00-13.00 uur van 11.00-16.00 uur van 11.00-13.00 uur 0 gen. NCRV: 0.02 Volgspot. 1.02 Me tropolis. 2.02 Nachtexpress. 6.021 Vandaag..donderdag. (6.02 In'tl voorbijgaan. 6.50 Het levende woord.) VARA: 7.00 Nws. 7.10 De wekker radio (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.). NOS: 9.05 NOS-sportief. 9.24 Waterstan-1 den. 9.30 Nws. Teleac: 9.33 Follow Me I, les 13. VARA: 10.03 Schoolra dio. 10.23 Hoor haar! (10.30 Nws.) 11.30 Nws. 11.33 Leef-tij d-genoeg. Overh.voorl.: 12.16 Tekst en uitleg. NOS: 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. VARA: 12.381 Dingen van de dag. 13.00 Nws. 13.101 Leef-tij d-genoeg. (13.30 Nws.) 14.001 De Schuurpapier vanuit Diergaar de Blijdorp. NOS-RVU: 14.33 't Gif en ik. NOS: 15.03 Zo kan het ook. 15.30 Nws. 15.32 NOS-wereldwijzer. 16.00 Wat een taal. 16.30 Nws. NCRV: 16.32 Studio 55. 17.30 Nws.| 17.36 Hier en nu. (18.00 Nws.) P.£ 18.20 Uitz. van de WD. Hum.Verb.: 18.30 Het voordeel vanl de twijfel. NCRV: 19.00 Steen in del vijver. (19.00 NCRV-leerhuis. 19.01 Liederen van het begin. 19$[ Rondom het woord). 20.00 Nws.l 20.03 Leger des Heilskwartier. 20,181 De wereld zingt Gods lof. 21.00 Bilf de tijd. 21.25 Onder de kop. RVU: 21.40 Colours of English. Feduco:. 22.00 Fobieen, afl. 1. 22.15 Taal, te kens en regels. Afl. 9. NCRV: 22.301 Nws. 22.40 Nederland en z'n burejH 23.00 Sestina van Monteverdi. 23.15] Muz. van eigen tijd. 23.55 Nws. era. 9.15 Onder de hoogtezon. 7.02 /er- ziek nica 12.03 nica box. 16.30 EO- EO: Dur- 19.02 n U pen. t en nor- j7 etsen van Picasso. Kunst- ha'ndel Lambert Tegenbosch, peterstraat 48 in Heusden. Ge- nnend: woensdag tot en met zon- jjg 14.00-18.00 uur. Tot 31 ja nuari- gen sprankelende exposi tie van virtuoos en geestig werk van de hoogbejaarde picasso (1881-1973) trekt mo menteel terecht veel aan dacht in Heusden. Het gaat om 77 grafische bladen in zwart-wit, die Picasso in 2ijn laatste levensjaren maakte, tussen zijn 87ste en 90ste. Vaak is beweerd, dat alleen de Picasso van het kubisme (van voor 1915) in teressant was en zelf neigde ik ook tot die opvatting, om dat ik meende dat hij zich in zijn latere jaren voortdu rend herhaalde op een ge makkelijke manier. Deze tentoonstelling, een selectie uit de vele honderden pren ten, die Picasso in enkele maanden tijds maakte, be wijst echter, dat ook de oude kunstenaar geen charlatan was, die even vlug een krab beltje maakte en zijn signa tuur plaatste ten einde dui zenden dollars op te kunnen strijken. Al zijn vertrouwde the ma's keren erop terug; cir cusfiguren, theater, het mo del dat voor de artiest po seert en dat alles ook vaak gelijktijdig op één prent in een superieure lijnvoering. Soms in een enkele treffende contourlijn, vaak ook driftig gearceerd of in de zwarte- vlektechniek, waarmee hij in de jaren zestig zijn stiere- vechterseries vervaardigde. Veel voorstellingen tonen een 17e-eeuwse schilderfi guur tegenover zijn model. Velasques en Rembrandt (zelfs diens techniek) dien den hierbij als inspirerend voorbeeld. De naakte vrouwen blij ken bij de 90-jarige Picasso erotischer dan ooit, in wel lustige poses met ongege neerd gespreide benen. Door hun cartooneske humor, die sterk doet denken aan Saul Steinbergs grappen vol ver sierende arabesken, wekken zij zeker niet de indruk het Werk van Picasso uit 1968, bij kunsthandel Lambert Tegenbosch in Heusden. product te zijn van een door seksuele obsessies gefru streerde hoogbejaarde. De wellustige mannen, die weelderige dames bespie den, zijn humoristisch geob serveerd. Een aantal pren ten is gebaseerd op beelden van Degas van Parijse bor deelscènes, waarvan Picasso een verzameling monotypes bezat. Een oüde hoerenma- dam, omringd door haar meisjes met de keurig gekle de Degas als toeschouwer, is een thema, dat herhaald te rugkeert. De formele vrij heid, die Picasso zich per mitteerde, blijkt tegenwoor dig aanstekelijk te werken op jonge kusntenaars. Zijn vrolijke luchtharigheid evenwel zal niemand hem nadoen, maar daar is het dan ook de tijd niet naar. Marjan Mes Door Henk Egbers I IN DE visie van kunstminis ter Brinkman is kunst zoiets als een zolderkamertjes zonde. Maar kunst laat zich niet naar de zolder en nog minder naar de kelder stu- ren. De Beyerd in Breda heeft tot en met 12 februari een tentoonstelling, die dat I interessant illustreert. De titel luidt dan ook 'Het I konstante streven', terwijl het de vierde expositie is in de reeks met de, in dit ver band even duidende, bena- I ming: 'Mens en Omgeving'. In tijden dat het econo- I misch goed gaat en iedereen goed zijn brood verdient is de grensvervaging tussen bijvoorbeeld beeldende kun- I stenaars, architecten, indus- :riële vormgevers of een Doerentimmerman een goed I gegeven, maar als het wat slechter gaat - zoals nu - kruipt iedereen weer op zijn eigen stekkie om zijn vak te verdedigen. Daarbij zorgen politiek-ideologische pro cessen, tussen oorlog en vre de, voor andere spanningen, voor agressiviteit en braaf heid, voor ontwerpen en I verwerpen. Deze en vele andere ge- I dachten en navenante ont wikkelingen worden in De Beyerd heel boeiend uitge licht aan de hand van talrij - ke voorwerpen uit de men selijk omgeving, uit het woon- en leefklimaat. Meu bels, textiel, foto's en andere documenten, kunstvoorwer pen, gebruiksvoorwerpen als typmachines en aarde werk uit de tachtig jaren van deze eeuw. Er is ook een boekje met citaten, die die periode vanuit die gezichts hoek illustreren. Toch mis ik op deze tentoonstelling toe lichtende teksten en goed beletterde bijschriften. Hoe interessant zou bijvoorbeeld een helder schema geweest zijn, waarop naast elkaar zijn af te lezen de politiek maatschappelijke- en kunstzinnige ontwikkelin gen in deze periode. Daarbij kan direct als verontschul diging aangevoerd worden, dat het heel wat is als een dergelijke kleine staf zo'n expositie bijeen weet te brengen. En dat tegelijk de voormalige aula (in afwach ting van verdere verbou wing) nu al ingelijfd werd bij De Beyerd als een cen trum op weg naar volwas senheid. De opbouw van de expositie is namelijk verder voorbeeldig. De tentoonstelling begint met de Jugendstil-Art Deco uit de periode dat een man als Berlage de samenhang begon te zien tussen archi tectuur en industriële vorm geving, tussen stedebouw en gebruiksvoorwerpen voor de massa. Onder invloed van de idealistische Ruskin had zich een op de natuur geïn spireerde nieuwe stijl ont wikkeld, de Jugendstil (art nouveau, modern style). Een man als Henry van de Velde, een Belgische schilder die bij de architectuur terecht kwam, is in De Beyerd met een theepot. Zo liggen de za- J tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS ken. Eerst is er echter nog sprake van een ongewilde postume hulde aan Miro (met een echte uit Boymans). Thorn Prikker en Toorop en art-deco glaswerk; terwijl het klankbeeld aan het eind (beter aan het begin ver telt over Jugendstil-huizen aan de Bredase Baronielaan. Dat leggen van relaties met eigen omgeving is een goede zaak. De periode van De Stijl (Bauhaus) en de 'gewone dingen' met hun rechtlijnige filosofie van het functiona lisme zijn er te Vinden. Een jurk met Mondriaan-motie- ven; tegels van Van der Leek, een bruine Riet veld-stoel, Mahoiy-Nagy- tekeningen etc. En dan die vonk, die overspringt van Dada naar Pop; van Bonset naar Rosenquist en Lichten- stein, maar ook naar een Co- la-bottle (inclusief radio en disco-licht) of een flipper kast en tot kunst verheven schroot van Dirhe en een handgrepen-object van Ar- man. Waar hebben we ons aan vergaapt in die jaren Kunst en maatschappij Soms. En wie vormen die maatschappij In het verlengde van De Stijl, die Nieuwe Zakelijk heid; de technocratische doorzon-situaties in het ver lengde van Kraft durch Freude; de cleane construc tivistische kunst (Lohse, Baljeu, Soto, Schoonhoven, Morellet - ze zijn er allemaal in De Beyerd) en het Fris serviesgoed (wat er had kunnen zijn). Het verzet bij Appel (die bewust wil rot zooien tegen die geometrie) of het oog op de materie (Bo- gart, Dubuffet) of de Duitse Des-groep, die een bankstel maakte van afgedankte autobanden. De strijd bin nen ieder mens ten voeten uit: de keurigheid tegenover de hang naar carnaval Geen Kabouters of Provo op deze tentoonstelling, maar wel foto-reportages van BBK-acties of happenings als het Grote Circus van de Heilige Geest uit de zestiger jaren. Dat waren tijden In de nieuwe aula-zaal zijn hele mooie 'schilderijen' uit de graffiti-hoek te be wonderen. Een duidelijk voorbeeld hoe Kunst leven kan ontkrachten. Want die 'vuilspuiterij' op muren werd hiermee op de manier waarop het Christendom heidendom doopt, onschade lijk gemaakt; tot 'kunst' ge maakt. Dat is dan de anti climax van dit gebeuren, waarin wordt aangetoond hoe tegengestelde krachten in het maatschappelijke ge beuren via kunst met elkaar verzoend kunnen worden. Kunst als zegen en als vloek. Helemaal triest word ik in de laatste zaal bij de 'ont dekking' waarmee wij in de ze tijd bezig zijn. De jaren tachtig als jaren van de her- kouwers. Niet iets om een kick van te krijgen. Maar ook dat besef kan inspire rend zijn. Daarom: een be langrijke expositie Niet aleen omdat er ook een hon derdtal kunstenaars van. naam vertegenwoordigd zijn. Die naam kregen ze, omdat ze ooit bewust met hun tijd bezig waren... NEW YORK - De Britse actri ce Vanessa Redgrave, bekend om haar PLO-sympathieën, zal niet met het toneelstuk 'skirmishes' op Broadway te New York optreden uit vrees voor acties van militante jood se groepen. Producer Frank Gero kan op Broadway geen theater vinden dat Redgrave wil toelaten. Een theaterdirecteur had Gero gevraagd: „Zou u willen dat ze ons gebouw vernielen?" Een andere theatereigenaar wees op de grote risico's en de noodzaak van strenge veilig heidsmaatregelen, Een derde zei: Wat voor zin heeft het Redgrave op Broadway te la ten optreden waar het thea terbezoek voornamelijk uit jo den bestaat? Vanessa en haar zuster Lynn zouden de hoofdrollen spelen in het stuk, dat de zorg van twee zusters over hun stervende moeder behandelt. Eerder heeft 'Skirmishes' (schermutselingen) in Londen gedraaid. Het is niet bekend of het stuk nu met andere actri ces op Broadway zal worden opgevoerd. Vanessa Redgrave was be trokken bij de film 'The Pale- Vanessa Redgrave. - FOTO ARCHIEF DE STEM stinians', die volgens joodse groepen pro-PLO was. In 1980 verklaarde zij de pogingen van de PLO te steunen om te komen tot vredesonderhande lingen met de israelische rege ring. De joodse Defensieliga heeft dikwijls een optreden van Redgrave verstoord. In 1982 dwong de liga haar af te zien van een optreden met het Bos ton Symfonieorkest. Sindsdien is zij in een juridisch gevecht met de militante joodse orga nisatie verwikkeld. APELDOORN (ANP) - De ge meente Apeldoorn is van plan het omstreden kunstwerk van kunstenaar Evert Strobos, dat in september vorig jaar door woedende bewoners van de Apeldoornse wijk Zevenhui zen met de grond gelijk werd gemaakt, opnieuw te plaatsen. Er wordt nog gezocht naar een geschikte lokatie. De gemeente wil alle betrokkenen, onder wie de toekomstige omwonen den, inspraak geven om een nieuwe 'beeldenstorm' te voorkomen. Volgens een woordvoerder van de gemeente Apeldoorn zal een beslissing over de her plaatsing binnen enkele maanden worden genomen. Het onttakelde kunstwerk ligt nu opgeslagen in een loods van de Apeldoornse reinigings dienst. Het kunstwerk van Strobos bestaat uit meer dan honderd ijzeren pylonen. De gemeente betaalde er ruim 180.000 gulden voor. Volgens de woordvoerder kwam de plaatsing van het kostbare kunstwerk in de Apeldoornse wijk Zevenhui zen vorig jaar op een verkeerd moment. De gemeente had toen net besloten tot ingrij pende bezuinigingen, ten ge volge waarvan onder meer een buurthuis in de wijk moest sluiten. De woordvoerder noemt het daarom verklaar baar, dat de inwoners van de wijk zich massaal tegen het kunstwerk richtten. Volgens de woordvoerder hebben de wijkbewoners des tijds overigens wel inspraak gehad in de plannen om in het kader van stads- en wijkver- fraaiing door Strobos een kunstwerk te laten vervaardi gen. „Het heeft daarna echter nog twee jaar geduurd voor dat het werk klaar was en de pylonen konden worden ge plaatst en in die tijd is er veel veranderd", aldus de woord voerder. Volgens hem heeft de plaat sing nu meer kans van slagen, omdat het kunstwerk direct na de inspraakprocedure en de definitieve besluitvorming kan worden neergezet. „Het kunstwerk is door Apeldoorn gekocht en betaald en het zal dus zeker geplaatst worden. Ook de kunstenaar heeft daar recht op", aldus de woordvoer der. GOES Grandtheater - 20 u. Never say never again, a.l. HULST Koning van Engeland 20 u. Never say never again, a.l. TERNEUZEN Luxor 20 u. Never say never again, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Never say never again, a.l. Alhambra 2 - 20 u Coup de Thorchon. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Le comperes. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12,13.20,15 30, 17 40,19.50 en 21.55 u. Snoww- hite and the seven dwarfs. Metro If - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Hercules. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Fanny Hill. Rubens - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Staying alive. Sinjoor - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Jaws, deel 3. Quellin I - 12,14.20,16.45, 19.10en 21.30 u. Wargames. Quellin II - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. The return of the jedi. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Pauline a la plage Astra - 12,14, 16,18, 20en 22 u. My name is nobody. Astrid - 12,14.10,16.30, 18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitje en de zeven dwergen. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Ator, the fighting eagle. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u Emanuelle on taboo island. Ambassades - 12,14, 16,18, 20 en 22 u, Garcon Ambassades—Club I - 12,15, 18 en 21 u. For those I loved. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22u.Delift Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Flashdan- ce. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Zapped Festa - 13,15,17 en 21 u. 48 Hours Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Creep show Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Le marginal. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Zelig. BRUGGE Komplex Zwart—Huis Gulden Vlies 1 14.30,17.15 en 20 uJaws deel 3 2Z30 u. Hostage tower. Gulden Vlies 2 14.30, 17.15en 20 u. Go for it. 22.30 u. Les ringards. Gulden Vlies 3 14.30, 17 15, 20 en 22.30 u. Mon ty Python, Meaning of life. Memling 14.30,16.45 en 19 u. Sneeuw witje. 21 u Table for five. Rembrandt 20 u. Fanny Hill. GENT Decascoop 1 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Ha ving it all 2 - 15,17.30, 20 en 22 30 u Premiers desirs. 3 - 15, 17.30, 20 en 22 30u. War games. 4 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Staying alive 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne ver say never again. 6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Tarzoon, shame of the jungle. 7 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u Stryker. 8 15,17.30 en 20 u. Sneeuw witje. 9 - 15,17.30 en 20 u. Octopussy. 10 - 15 en 17.30 u Als je be grijpt wat ik bedoel 11 - 20 en 22.30 u. Carmen. 12 - 22.30 u. Cruising 13 - 22.30 u. Koyaanisqatsi. 14 15 u. Nena. 15 - 17.30, 20 en 22 30 u.Cujo. 16 - 22.30 u. Take the money and run ST. ANNA TER MUIOEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wa stelt da noe voo?". Geop. tijd. kantooruren. VLISSINGEN Galerie Marquis. Nieuwendijk 15 - Assemblages en papierre liëfs van Nicolaas Dings. Geop. woe. t/m za. 13.30-17 30 u. zo 14-17 u. (t/m 14 jan.) Van onze correspondent WESTDORPE - Hans Lücken, de beeldend kunstenaar uit het Zeeuwsch-Vlaamse Westdorpe, zal binnenkort een aantal van zijn werken tentoonstellen in het bekende Speelhuis te Hel mond. Samen met twee studiegenoten van de kunstacademie te 's- Hertogenbosch (van 1976 tot 1981), Gé Huting en Cor Rijnders uit Nijmegen, wordt een grote expositie ingericht van 1 tot en met 29 februari. Elk van deze drie kunstenaars zal daar ongeveer vijftien kunstwerken tentoonstelden. Hans Lücken en Gé Hu ting laten grafiek (etsen) zien en Cor Rijnders toont voorname lijk con té-tekeningen. Hans Lücken uit Westdorpe exposeerde eerder in tal van be kende kunstzaken. Zo waren eerder werken van zijn hand te zien in kunsthandel Troutzaerte te Westdorpe, in de VPRO-stu- dio te Hilversum en in galerie Beilemans te Axel. Ook kreeg Lücken bekendheid na een tentoonstelling in het Zeeuws Kun stenaars Centrum te Middelburg. Ieder heel uur nieuws. KRO: HetI progr. kan tussen 8.04-16.58, nal nieuws en reklame, onderbroken I worden voor aktual. van Echo. Tw I Het leven begint na zeven, met Pe* I ter Koelewijn. 9.04 Formule 3. ll-jl Radio 'De Zwarte Roos'. 12UJ1 Vraag en antwoord. 13.04 Seeburgl en Wurlitzer. 14.04 Don't stop t^l music. 15.04 Komt er nog wat van- I 17.04 Weeshuis van de hits. NUa-l 18.04 De avondspits. KRO: l»g| Krachtvoer. 21.02 Demo. 22.1» Rocktempel. NCRV: 7.00 Nws.7.02 Het leven* woord. 7.10 Preludium. 8.00 NJJ 8.05 Platennieuws. 8.45 MusicaJJ 10.001 via. v.iv vzriuci uv iiuugtciA"- Kamermuz. uit de Barok. 10.45 kestpalet: Moderne- en hew'I daagse muz. 12.00 De symfonieën Mozart (35). 12.35 PromenadeI kest speelt klass. muz. 13.00 13.05 Orgelconc. AVRO: 13.30 niel Barenboim: Klass. muz; l*j| Kamermuz. door het String Quartet. 16.10 HedendaapJ muz. AVRO: 20.00 Residentie kest, met solisten: Moderne- enI\| dendaagse muz. 21.50 Kamerm^l van Rameau. (Via de AM-zender van Hilved 1) NOS: 19.02 Nieuws voor buiJJJ landers. 19.02 Bulletin in het W 1 rokkaans-Arabisch. 19.10 BuUe,J in het Berbers. 19.20 Bulletin in" I Turks. 19.30 Bulletin in het Spaa I MET ACO-SO-AGZ JS J 7*zSP- IferUUEL /CE BEKENDE SRXT- VESKQ WDOJjQQfi. QAT-£H-V£I3CNDERT QE J££AS /40fi4£*J7U£ aap -uosjjurf uie^in oi 'auiep uaorps '6 'auiep Jeeq '8 's^utf jjbpuibbjjj 7, 'ubui uba jad •9 'auiBp hoj 'S 'auisp Seettj 'ojnBjqoBJA Tar/A g 'sjqaaa jsijj ut (addB 7. 'b raiaar 'T

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21