Zwak Middenamerikaans akkoord toch 'n succes Minderheidsregering meest waarschijnlijk Bouterse ook politiek op dood spoor even. UITBLAZEN STIJGING Soidatei ruzie: 'f nu van t De boer op voor melk Rijkspolitie nieuwe auto's DINSDAG 10 JANUARI 1984 ACHTERGROND pagina? VREDESPLAN CONTADORAGROEP UITGEKLEED Denen vandaag vervroegd naar stembus nlNSPAG 10 JANUAF STRIJD OM LEDt T5 WIM KOCK DIK BRAKS heeft ze ker niet, zoals ik. als klein jongetje met een kannetje melk in de hand gefietst, achter de huizen langs om niet al te zeer op te vallen. Het ver voer van voedsel was ver boden. Mijn vader bracht eens een hele nacht door in een bunker bij de wacht van een luchtdoelbatterij omdat hij een paar geslachte kippen achterop z'n bagagedrager had. Het was ook na spertijd dal hij aange houden werd, maar de kippen maakten het erger. Boter, kaas, meel, verse melk, een ham; tijdens de oor log moest je boeren kennen wil de je daarvan regelmatig voor zien zijn. De boter en de kaas maakten ze op de boerderij zelf. Op het erf stond, scheef van ouderdom, het bakhuis. Daar bakte de boerin grote ronde mikken. Nu en dan werd er clandestien geslacht en dan was het feest in de kennissen kring van de boer. Af en toe verschenen er mannen in leren jassen op het erf. In mijn herinnering hebben ze altijd leren jassen aan. Con troleurs. De produktie van de boer stond onder controle, want voedingsmiddelen waren gerantsoeneerd. Je kon alleen met je distributiekaart en tegen inlevering van bonnen hel voedsel kopen dat de Duitsers ons lieten. Bij de boer kon je zonder bonnen terecht. 'Onze boer', zal ik maar zeggen, woonde in een afgelegen buurtschap. De men sen waren er absoluut betrouw baar. Verraad was uitgesloten. Eigenlijk was het hele dorp waartoe de buurtschap hoorde veilig. Onderduikers liepen er vrij en onbedreigd rond. Als de boer maar zorgde dat hij niet werd betrapt dan kon hem be trekkelijk weinig gebeuren. Theoretisch bestond de kans dat degene die een 'zij spek' of een baaltje meel ver voerde onderweg werd aange houden door de controleurs, maar mij is het nooit overko men en ik heb toch heel wat leeftocht vervoerd tussen de boerderij en mijn ouderlijk huis. Ik vermeed de drukkere wegen en straten en verder had ik de instructie een verzonnen naam op te geven als er naar de herkomst van de boter of de kaas werd gevraagd. Die con troleurs waren toch 'vreemden'. Het waren bovendien Neder landers, niet beter of fouter dan andere Nederlanders die toen ambtenaar waren. Ik vermoed dat elke controleur ook 'zijn boer' had en mogelijk wel méér dan een. Zwarte markt Het besef dat ik op de zwar te markt (Braks zou misschien grijs circuit hebben gezegd) opereerde drong pas vele jaren later tot me door. De begrippen zwarte markt en zwarthande laar waren zo zwaar belast dat het eenvoudig niet bij me op kwam dat wat de boer en mijn ouders, met mij als transpor teur, hadden gedaan naar de letter ook zwarte handel was. Ik kom nu aan een teer punt. Er is na de oorlog heel wat op de boeren gescholden. Schandalig hoge prijzen zouden ze hebben gevraagd voor hun voedsel. Ik wil best geloven dat afzetterij voorkwam, maar ik wil ook nog eens duidelijk vast stellen dat 'onze boeren' (wij hadden er gelukkig ook meer dan één) zo niet waren. Veel er van was trouwens ruilhandel. 5 Mijn vader zorgde voor het on derhoud van de stallen of lever- 5 de er butagas voor. Dat was llllllllllllllllllllllimilllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIliÜ even schaars als voedsel. Me- nige boer gaf ook wel eens wat weg zonder tegenprestatie of betaling. Bij dit alles moet na- tuurlijk in aanmerking worden E genomen dat hier nooit zo'n ex- M treme situatie bestond als later, tijdens de hongerwinter in Hol- land. Reuzel Ik heb nog dikwijls moeten denken aan die fietstochtjes gj naar de boerderij, vooral in de tijd toen de kinderen kleiner E§ waren en met hun eten knoei- den. Op welke tijd van de dag we ook arriveerden, er was al- tijd aanleiding om een boter- S ham te eten en een 'tas' thee of §j een kroes melk te drinken. De boerin sneed haar zelfgebakken 5 mik pas aan nadat ze met de punt van het mes een kruis had geslagen op de onderzijde van E het brood. Ze hield de mik ver- 5 tikaal tegen de borst en sneed naar zich toe zonder ooit haar E schort open te halen. Ik weet nog hoe 'n knappe prestatie ik dat telkens weer vond. Er stond altijd een kom met E reuzel op tafel. Verse mik met reuzel en suiker was een lekker- nij. Reuzel vonden we lekker- E der dan boter. Boter aten we - paradoxaal genoeg dankzij de oorlog (want clandestien van E de boer) - thuis ook, maar reu- zei bijna nooit. We aten onze boterhammen zo van de ge- E schuurde tafel. De vliegen de- den zich tegoed aan de suiker- korrels die we op de tafel had- E den gemorst. Soms knarste er tussen m'n kiezen een stukje houtskool uit de oven, dat on- E opgemerkt in de korst was blij- j= ven zitten. Het waren de lek- kerste boterhammen van m'n E leven. Veel lekkerder zelfs dan het eerste wittebrood van na de bevrijding. Worsten Als de boerin het met ons eens was dat we genoeg gegeten E hadden, zei ze steevast: ,,'s kij- E ken wat we voor jullie moeder hebben." Niets zag ik liever dan dat ze dat zeggend naar de E grote schouw boven de platte- buis liep, want daar hingen de lekkerste worsten en hammen. Met een 'niks verliezen onder- E weg en goed uitkijken!-' werden we uitgewuifd. Het klinkt allemaal heel E nostalgisch en knus, maar dat komt vooral omdat het zo lang geleden is. We mochten natuur- lijk dankbaar zijn dat we aan E voldoende goed voedsel kon- j§ den komen, maar er moest ook wel heel wat voor worden ge- daan, het grootste deel daarvan E clandestien. Het lijkt wel alsof minister Braks daar terug naar- toe wil. Tenminste wat melk betreft. Hij wil laten controle- E ren of we soms kannetjes melk bij de boer gaan halen. Hij wil dat niet hebben want dat zou E de EG-plannetjes in de war schoppen. Een EG die mij verbiedt bij E de boer te kopen wanneer en wat ik wil hoef ik niet, net zo- min als destijds die Duitsers. E En dan zwijg ik nog maar over het feit dat de melk nergens be- ter is dan bij de boer aan huis. E Dus vóórdat de fabriek er van 3 alles uit heeft gehaald. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie drs. J.H.M Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H Coumans Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres. Postbus 3229, 4800 MB Breda. ©076-236911 Telex 5417 A Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883 Sportredactie 076-236884 Rayonkantoren Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030 Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957 Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920. Vlissmgen, Torenstraat 5, 01184-19910. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen: 22,10 per maand; 63,70 per kwartaal of 247,60 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar Prijzen: inclusief 5% B.T.W Voor post-toezendmg geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573 Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Informatie grote advertenties 076-236881 't Kleintje 076-236882 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag.van 19.00 tot 20 30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek 101053738. Door Jan Bouwmans DE negen landen van Midden-Amerika heb ben afgelopen weekein de dan toch overeen stemming bereikt over een plan om de spannin gen en de conflicten in het gebied op vreedzame wijze op te lossen. En hoewel de afspraken bij wijze van spreken zo lek zijn als een mandje, kan toch ge sproken worden van een suc ces. Dat komt dan geheel voor rekening van de Conta- dora-groep: Mexico, Vene zuela, Panama en Colombia. Het succes bestaat erin dat voor het eerst een initiatief uit de regio zelf om de pro blemen zelf ter hand te ne men geen al te voortijdige dood is gestorven, ja zelfs met een akkoord is bekroond. Dat komt het zelfbewustzijn van Midden-Amerika zeker ten goede. Dat is een niet te onderschatten winstpunt vanuit het besef dat alleen de betrokken landen zelf kun nen zorgen voor een duurza me vrede en rust in het ge bied en goede onderlinge be trekkingen, niet een van bui tenaf opgelegd pact. Daarom kan dit op zichzelf zwakke akkoord leiden tot wat krachtigere vervolg-initia- tieven. Dat Middenamerikaanse zelfbewustzijn is gewonnen op grote broer Amerika, dat het Contadora-initiatief al leen met de mond gesteund heeft. Sterker, de VS hebben van stond af aan getracht het Contadora-initiatief een voortijdige dood te laten sterven. En wel om één enke le reden: het plan kwam niet uit Washingtons koker en de VS bleken zelfs op de achter grond niet meer aan alle touwtjes trekken. En dat is het laatste wat de Verenigde Staten bereid zijn te accepte ren. Hiermede is tegelijk ook de zwakte gegeven van het in Panama-Stad bereikte ak koord tussen de Contadora - groep en Nicaragua, Hondu ras, El Salvador, Guatemala en Costa Rica. De Middenamerikaanse problematiek is intussen ge noegzaam bekend. In El Sal vador woedt een burgeroor log. In Guatemala en Hondu ras zijn opstandelingen ac tief. In Nicaragua heeft een burgeroorlog het linkse San- dinistische bewind aan de macht gebracht. De werkelij ke oorzaken van de woelin gen en omwentelingen zijn van sociaal-maatschappelij ke aard: mensonterende ver schillen tussen arm en rijk, verschillen die de rijken ook met geweld in stand willen houden. Ook in eigen land werd vorig jaar betoogd voor Middenamerikaanse eigenstandig heid. - foto anp Grote broer Amerika ziet dit wel, maar acht dit blijk baar van zeer ondergeschikt belang. Washington bespeurt in de woelingen en omwente lingen in Midden-Amerika allereerst het communisti sche gevaar, dat vanuit een gehanteerde domino-theorie koste wat het kost gekeerd moet worden; dus alle steun voor de dictatoriale macht hebbers én verwijdering van de Sandinistische etterbuit in Nicaragua. De regering Reagan volgt daarbij twee sporen: militai re steun en diplomatieke missies van speciaal gezant Richard Stone, later gevolgd door de speciale commissie- Kissinger. Daarbij is het vaak niet duidelijk of de di plomatieke activiteiten in feite een dekmantel zijn voor steeds verdergaande militai re initiatieven of dat ze eer lijk gemeend zijn. Binnen dit stramien kwam in januari 1983 het Contado ra-initiatief tot stand. Mexi co, Venezuela, Panama en Colombia staken op het Pa namese eilandje Contadora de koppen bij elkaar om te zien of ze zich met enig kans van slagen zouden kunnen opwerpen als bemiddelaars in de eigen regio. Ze besloten het te proberen. Op zichzelf al opmerkelijk omdat tot dan toe in de Mid denamerikaanse regio nooit iets gebeurde zonder voor kennis en instemming van de Verenigde Staten. En dat Washington deze keer niet aan de touwtjes trok, werd al spoedig duidelijk. Reagan was met het initiatief dan ook niet erg ingenomen, maar hij kon het niet torpe deren zonder zijn gezicht als vredeszoeker, dat hij in alle toonaarden benadrukt, te verliezen. Dat wil niet zeggen dat Washington een afwachten de houding aannam terwijl de ministers van Buitenland se Zaken van de Contadora- landen de overige landen in de regio afreisden. Die reizen leverden overigens wel het eerste succesje op: alle be trokken landen toonden zich ten laatste bereid tot overleg. Dat was meer dan men ver wacht had. Half juli 1983 komt de Contadoragroep dan ook in de Mexicaanse stad Cancun bijeen om een vre desplan te ontwerpen. Later die maand houdt president Reagan een grote rede over zijn Midden-Ame- rika-beleid. Hij wil veel meer geld om de regio te steunen. Hij kondigt de instelling aan van de commissie-Kissinger die een totaalplan moet ont werpen voor de Amerikaanse hulp: zowel militair als eco nomisch en politiek. Tegelijk kondigt hij een staaltje ouderwetse kano- neerbootdiplomatie aan. Amerikaanse vlooteenheden zullen grootscheepse oefe ningen gaan houden voor beide kusten van Nicaragua, er komen langdurige militai re oefeningen van Ameri kaanse en Hondurese eenhe den in Honduras, de Verenig de Staten gaan in Honduras vooral nabij de grens met Ni caragua op forse schaal mili taire infrastructuur aanleg gen als vliegvelden en we gen; kortom militaire troe ven die een voorspel zouden kunnen zijn op een zeeblok kade van Nicaragua en een inval in dat land vanuit Hon duras. Grenada had toen nog niet plaats gehad. En intus sen ging de vorstelijke steun aan de anti-Sandinisten met hun invallen in Nicaragua en sobotagedaden op olieinstal laties gewoon door. Beide beleidslijnen van Reagan - en welke van beide sporen hoofdzakelijk gevolgd zou worden, bleef in het on gewisse - beloofden voor de kansen van het Contadora- initiatief weinig goeds. Maar bovendien deed Reagan een duidelijke poging om Conta dora onderuit te halen. Hij lanceerde het voorstel om het Contadora-initiatief te laten overnemen door de Organi satie van Amerikaanse Sta ten (OAS), de organisatie waarin de Verenigde Staten van oudsher de eerte viool spelen. In augustus 1983 kwamen toen ook de eerste geluiden dat het vredesplan van de Contadoragroep mislukt was. Kernpunten van dit plan wa ren een staken van wapen aanvoer naar Midden-Ame rika, een stopzetten van alle militaire activiteiten van derde landen (VS én Cuba) in de regio, inclusief het terug roepen van alle militaire ad viseurs. De kansen leken voor Amerika weer gekeerd. Kis singer maakte met zijn com missie een trip door de regio. Stone reist de landen ook weer af. Toch geeft Contado ra niet op. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan Mexico, dat zijn grote buur man Reagan vorig jaar op eigen bodem ontmoette waarbij de verschillende vi sie open en bloot op tafel kwam te liggen. Eind vorig jaar lanceerde de Contadoragroep na voor afgaande raadplegingen van alle betrokken landen een uitgebreid vredesplan van 21 punten. De VS dreigde het initiatief helemaal te verlie zen omdat met name Cuba vergaande toezeggingen had gedaan. Grenada had intus sen ook plaats gehad natuur lijk. Cuba bleek met instem ming van Nicaragua bereid zijn adviseurs terug te trek ken en de wapenzendingen te staken. De Sandinistische re gering van Nicaragua was niet van plan op te krassen, de uiteindelijke doelstelling van de VS. De kans van sla gen voor Contadora leek bin nen bereik en er werd een tijdstip voor een officiële conferentie bekend gemaakt. Na een korte windstilte stak er toch weer tegenwind op. Amerika's trouwste bondgenoten - of meest af- hankelije vazallen - El Sal vador en Guatemala kondig den tegenvoorstellen aan voor de conferentie, zonder de inhoud ervan te geven. Ze werden blijkbaar toch door grote broer met een bood schap gestuurd. Dit laatste blijkt ook dui delijk uit het afgelopen weekeinde bereikte akkoord. De gemaakte afspraken ade men volstrekte vrijblijvend heid. Een van de kernpunten van het Contadora-plan, het stoppen van nieuwe wapen aankopen, is in het niet ver dwenen. Wel belooft elk land zijn militaire sterkte, inclu sief de buitenlandse advi seurs, op papier te zetten met behulp van welke gegevens in de regio dan tot een machtsevenwicht gekomen zou kunnen worden. Ook be loven de landen ook hun kieswetten te herzien zodat de bevolking via vrije ver kiezingen meer invloed krij gen. De landen roepen elkaar verder op tot opheffing van de guerillabewegingen. Inhoudelijk stelt het niet zoveel voor, maar dat het uit eigen koker komt en dat de tegenwerking van de VS is weerstaan, zijn winstpunten. Dat neemt niet weg dat de si tuatie in Midden-Amerika even explosief is gebleven. De commissie-Kissinger komt deze week met het voorstel de hulp aan Midden- Amerika op acht miljard dol lar te brengen en die hulp te koppelen aan de naleving van de mensenrechten. Nu vindt Reagan blijkens recente uitlatingen de situa tie van de mensenrechten in El Salvador onnoemelijk verbeterd omdat er niet zo veel mensen meer worden vermoord als wel geweest is. Intussen heeft de voorlopi ge president van El Salvador, Mangana, drie militairen die betrokken zijn bij de dood seskaders, naar buitenlandse diplomatieke posten verban nen; dit onder druk van de VS. Maar het lid Robert White van de commissie-Kissinger, oud-VS-ambassadeur in El Salvador, verklaarde giste ren nog dat de autoreiten in dat land en de VS best weten wie er achter de doodseska ders zitten en dat Roberto d'Aubuisson de spin in dat web is. Diezelfde D'Aubuis son is een van de belangrijk ste kandidaten voor de aan gekondigde presidentsver kiezingen. De koppeling aan de naleving van de mensen rechten van Amerikaanse hulp moet derhalve wel in dit licht beoordeeld worden. Van onze redactie buitenland KOPENHAGEN - De centrum-rechtse min derheidsregering in De nemarken heeft goede kans terug te keren na de verkiezingen van 10 januari wanneer 3,8 miljoen stemgerechtig den een nieuw parle ment, Folketing, kiezen. Dat is de algemene ver wachting die de verdere uit voering zou betekenen van een programma van drasti sche economische bezuini gingen. Dat programma had geleid tot het vertrek van de eerste conservatieve premier van deze eeuw, de 54-jarige Poul Schlueter. Deze trad op 15 december af toen het voor stel tot vermindering van het tekort op de begroting van 1984 met drie miljard kronen (930 miljoen gulden) tot 63 miljard kronen (19,5 miljard gulden) met 93 tegen 77 stem men werd verworpen. Daags tevoren had zijn re gering een gevoelige neder laag te incasseren gekregen toen de parlementaire oppo sitie haar opdroeg duidelijk afstand te nemen van het destijds door de Denen (on der de socialistische regering van Anker Joergensen) mede ondertekende dubbelbesluit van de Navo (plaatsing van nieuwe raketten in West- Europa als voor het eind van het jaar op de onderhande lingen in Genève niet vol doende resultaat zou zijn be reikt). Na maanden van verhitte openbare debatten is de kwestie van de stationering van nieuwe raketten in West-Europa (niet in Dene marken) vrijwel uit de ver kiezingscampagne verdwe nen. De campagne richtte zich voornamelijk op de toe komst van de economie van het land, dat weliswaar teke nen van een economische op leving vertoont, maar dat tot de westelijke landen met de grootste schulden behoort en een werkloosheid van 10,7 procent van de beroepsbe volking heeft. De regeringspartijen zeg gen bemoedigende resultaten te hebben bereikt, zoals ver mindering van de inflatie (van tien naar vijf procent), van de rentetarieven en van het tekort op de betalingsba lans. De positie van de Deen se kroon is na een reeks de valuaties versterkt en voor het eerst in 20 jaar toont de handelsbalans een overschot. De oppositionele sociaal-de mocraten, traditioneel de grootste partij in het parle ment, willen eveneens het begrotingstekort verminde ren, maar zij wensen niet dat er bezuinigd zal worden op de sociale voorzieningen. Zij vinden dat er geld moet wor den gevonden door belas tingverhogingen voor het be drijfsleven en afschaffing van allerlei belastingvoorde len. Hun programma, dat streeft naar het scheppen van werkgelegenheid, stelt ook invoering van een korte re werkweek voor ambtena ren voor. Volgens de opiniepeilingen zou de minderheidscoalitie krachtig versterkt uit de verkiezingen tevoorschij n kunnen treden. Maar politie ke deskundigen wezen erop dat de kiezer wel eens reke ning zou kunnen houden met de onzekerheid die het fra giele bewind van Schlueter had gekenmerkt. Tijdens de regeringsperiode van 16 maanden zag het kabinet zich voortdurend genood zaakt compromissen naar links en naar rechts te slui ten. De afgetreden regering steunde in de 179 leden tel lende Folketing op 65 leden. De conservatieve partij van Schlueter zou haar zeteltal van 26 zetels wel eens kun nen verdubbelen, ten dele ten koste van haar drie klei ne coalitiepartners,- de Cen- tristische Radicale Liberale partij, de Centrum-Demo craten en de Christelijke Volkspartij. Een ontbreken van de absolute meerderheid zou haar echter dwingen weer een dergelijke samen werking na te streven. De radicale liberale partij steunde de economische plannen van Schlueter en zal deze steun naar verwachting voortzetten. Maar een poging van de nieuwe regering tot het terugschroeven van het parlementsbesluit inzake de plaatsing van nieuwe kern raketten in West-Europa zou zij niet dulden daar zij zich sterk tegen de plaatsing keert. Zij zei geen politieke gedragslijn te zullen aan vaarden volgens welke de regering de steun van andere partijen op het stuk van de fensie en veiligheid zou na streven en de liberalen zou gebruiken voor haar econo misch beleid. De sociaal-democraten, die een grote rol speelden bij de val van de regering en die voor het eerst in 53 jaar te gen de begroting stemden, zouden wellicht enkele van hun 59 zetels verliezen. Maar zij zouden ook in het nieuwe parlement meer zetels krij gen dan hun belangrijkste rivalen, de conservatieven. Van de 14 regeringen die in Denemarken sedert de Tweede Wereldoorlog optra den, konden er slechts twee in de Folketing over een meerderheid beschikken door een coalitie van veel partijen. Dertien partijen strijden om 175 zetels, waar van de sociaal-democraten, linkse socialisten, de socia listische volkspartij en de rechtse partij voor de voor uitgang van de anti-belas- ting-activist Mogens Gli- strup de oppositie vormden. Voor de overige vier zetels strijden partijen op Groen land en de Far 0 r, twee auto nome gebieden binnen het Deense Koninkrijk. De partij van Mogens Glistrup zou volgens de voorspellingen het meest verliezen en zou van 16 zetels op de helft kun nen terugvallen. Door Pieter Eggen BOUTERSE staat niet alleen financieel en eco nomisch, maar sinds zondag ook heel na drukkelijk politiek met de rug tegen de muur. Met het ontslag van het kabinet van premier Er- rol Alibux (gisteroch tend om drie uur) is Bouterse ook de laatste politieke steun in Suri name ontvallen. Dat is de stellige overtui ging van Suriname-kenners, die reageren op de jongste troebelen in de geplaagde voormalige Nederlandse ko lonie. Het ontslag van de rege ring van de linkse Bouterse- volgeling Alibux geeft in we zen aan hoe diep de leider van de Surinaamse revolutie in de problemen zit. En deze keer hebben niet (vermeen de) samenzweerders met po litieke aspiraties Bouterse in het nauw gedreven, maar de arbeiders van de bauxietfa brieken en de electricteitsbe- drijven in het land. Iets meer dan twee weken geleden kwamen de bauxietarbeiders in verzet tegen de nieuwe be lastingplannen van de rege ring. Die plannen kwamen neer op vrij drastische ver hogingen van verschillende tarieven. De regering had daartoe moeten besluiten om de nagenoeg lege schatkist weer enigszins te kunnen vullen. En die miserabele toestand van 's lands finan ciën is weer een rechtstreeks gevolg van de stopzetting van de ontwikkelingsgelden door Nederland aan Para maribo, na de dood van vijf tien vooraanstaande oppo santen van Bouterse in de cember 1982. Als gevolg van de Neder landse beslissing niet eerder weer geld over te maken aan het regime-Bouterse tot het moment dat er duidelijk sprake van herstel van de democratie is (en dat mo ment komt als Bouterse be sluit op te stappen, zeggen kenners), kwam Suriname dermate in de problemen, dat het moest besluiten meer dan daarvoor zich te verla ten op Cubaanse steun. Via niet eens zo subtiel di plomatiek gependel van Washington wierp in het voorbije voorjaar de rege ring van Brazilië zich op tot 'beste' vriend van Suriname. Die opgedrongen vriend schap - Bouterse kon niet weigeren op straffe van mi litaire interventie - leek even de ergste druk van de ketel te halen. Bouterse kreeg iets meer politieke speelruimte, maar zijn economische pro blemen namen niet af. Ne derlandse ontwikkelings hulp - Surinames belang rijkste bron van inkomsten - laat zich niet zo gemakkelijk vervangen. De regering Alibux begon deze zomer voorzichtig te polsen of het IMF (Interna tionaal Monetair Fonds) be reid was geld te pompen in Suriname, om daarmee de zwaarste lasten te helpen verzachten. Het IMF heeft vooral nog niet toegehapt, omdat één belangrijke grond voor steun politieke stabili teit is. Nu is dat iets waar het bij uitstek aan ontbreekt in Suriname. Het kabinet Alibux, dat tien maanden geregeerd heeft, is gebaseerd op twee politieke groepen; Palu (Pro gressieve Arbeiders en Landbouwers Unie) en de RVP (Revolutionaire Volks partij). Gemeten naar aan hang stellen deze clubs abso luut niets voor; bij de laatste verkiezingen in Suriname haalde de Palu niet eens de kiesdrempel. Dat Bouterse zich op dit soort splinters verlaat is minder uit vrije keuze, als- wel dat andere, grotere par tijen de 'revolutie' allang vaarwel hebben gezegd. Vol gens goed ingevoerde waar nemers heeft Bouterse met de val van Alibux ook de steun van de Palu voorlopig verspeeld. Het ontslag van het kabinet was nodig, om tenminste iemand de schuld van de „fouten die zijn ge maakt" te geven. Getuige zijn - uitgestelde - radio- en tv-rede heeft Bouterse het doen voorkomen dat een nieuwe regering veel meer (dan de oude) rekening zal houden met „de gerechtvaar digde eisen" van de arbei ders. Die nieuwe bewindslie den zullen dus geen Palu- mensen zijn, maar kunnen evenmin uit de RVP gere- cruteerd kunnen worden. Die partij heeft zich dermate vereenzelvigd met Cuba, dat regeringsverantwoordelij k- heid voor de RVP eerst in Washington en Brasilia uit gelegd zou moeten worden. Bouterse heeft dus nie mand meer die een politiek gezicht kan geven aan zijn regime. Maar het lijkt erop dat hij twee maanden gele den al de nieuwe gezichten klaar heeft gestoomd. Sinds november bestaat de 'een heidsbeweging' „Stanvaste". Die beweging - een los-vaste collectie aanhangers van Bouterse - poogt nadrukke lijk aansluiting te zoeken bij wat er rest van de oude vak bonden. Ook Bouterses taal gebruik in zijn speech van afgelopen weekend duidde erop dat Bouterse - in een soort laatste poging - pro beert een nieuwe achterban te kweken. Waarnemers ge ven Bouterse uitermate wei nig kans op slagen. „Het verzet van de arbei ders was niet alleen maar een protest tegen de belas tingmaatregelen, het was nadrukkelijk ook politiek van tint", is een veel gehoor de analyse. Een tijd geleden deed het verhaal de ronde dat Bouter se zijn huis in Paramaribo al verkocht heeft en klaar staat voor vertrek als hem de grond te heet onder de voe ten zou worden. Een kenner: „Het zou mij niet verbazen als Bouterse over niet al te lange tijd weggaat. Hij kan geen kant meer uit." Van een onzer verslaggevers UTRECHT - De leden van de drie grote kerken in ons land hebben in 1982 hun vrijwillige kerkbijdrage gemiddeld met enkele procenten verhoogd. Iii de Hervormde Kerk steeg de gemiddelde bijdrage met 1334o, in de Gereformeerde berken met 1,66%, in de gooms-Katholieke Kerk zelfs nlet 3,1%. De gemiddelde kerk bijdrage staat momenteel lan delijk op 217.98. Hoewel daarmee de stijging van de kosten van levenson derhoud in dat jaar van 6°/< njet werd bijgehouden, zien d« drie grote kerken de 13e geza menlijke geldwervingsactie Kerkbalans (9-22 januari 1984) Afz Van onze redi GRONINGEN - De aa vier procent gestegen Hiermee is een eind afzetten in de afgelopt Dat is vooral te danken aan de stijging van de binnenland se verkopen, die stegen met 6,5 procent tot 38,3 miljard m3. Het exportgedeelte steeg met 2 procent tot 35,6 miljarc m3. Dit heeft de hoofddirec teur van de Nederlandse Gas unie, ir. G.Kardaun, maandag gezegd in zijn nieuwjaarstoe spraak. De gasafzet aan gasdistri- butiebedrijven (kleinverbrui kers, tuinders en overige grootverbruikers) daalde mei 1 procent. Dit betekent in feite een besparing van 3 procent indien rekening wordt gehou den met een correctie voor de temperatuur en een toeneming van het aantal aansluitingen Deze besparing is mindet spectaculair dan in de vorige jaren. Hoewel de gasafzet aar de industrie is gestegen met 6,1 procent wordt er ook in deze sector nog sterk op energie be zuinigd. Centrales i Vervanging van olie doo: aardgas, toepassing van op ga: gestookte warmte/krachtin stallaties en een hogere pro duktie bij de bedrijfstak che mie veroorzaken echter eet Van onze red UTRECHT - De soldaten zijn ruziënd uit elkaar plannen voor hechtere zijn. Verwacht wordt dat d strijd om de leden weer in all hevigheid in de kazernes lo zal barsten. De VVDM heeft de bestaan de samenwerking met d AVNM maandag opgezegd. D beide bonden hebben mee dan een jaar regelmatig ovei •eg op bestuursniveau geha over de belangenbehartigin van soldaten. De VVDM zi< het nut van dit vrijblijvend overleg niet meer in, aldus ee woordvoerder. De AVNM is het afgelope DEN HAAG/BREDA - De Rijkspolitie krijgt nieuwe patrouillewa gens. Deze autos die de 25 jaar oude Citroenwagens moeten vervangen, zullen gebruikt worden voor hulpverlening bij onge vallen en andere calami teiten. De verkeersgroep Bre da is al in het bezit van een Mercedes terreinwa-i gen. Volgens een woord voerder van de verkeers groep was de Citroen hard aan vervanging toe: „Het is een hele vooruit gang. Als er er ergens een ongeluk gebeurd kunnen we er nu veel sneller bij zijn." Alle zeventien ver- keersgroepen in Neder land van de Rijkspolitie zullen uitgerust worden met de nieuwe patrouil lewagen. Ook zal de nieuwe auto gebruikt worden voor het controleren van het vrachtverkeer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 2