Aquarellen van
Leonor Fini in
Knokke-Zoute
Clarke en Duke:
diepgang in
simpele deuntjes
Unieke opnamen Fela Kuti weer uitgebracht
gSM"
T3Z PAGINA GIDS 2
Kim Carnes
Alpersers
omringen
Bolsjoidansers
Suske Wiske En De Hippe Heksen
Ikverdubbelde nrtrnie! Hihihi1)
Jh smuictr me mlcltjhj
Hemel ':0ie Herels lijn erop uit om iets bijlt
VishelM holen we nooit, ie eyn le talrijk
Jilujjtr. i/iske, dót itilleïje fdiwhehe
'linün Ut om rldh j,ÉpK!jF'-
i op de hielen Ft.f
ttu lijn we hüemddl iuicn 'Hornarn
'we Yiuihlen mr de lorenir
4ppie Happie helpt Jan Spli
inter door de winter
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
20 u. Jaws deel 3.
22.30 u. Hostage tower
Gulden Vlies 2
20 u. Go for it.
22.30 u. Les ringards.
Gulden Vlies 3
20 en 22.30 u. Monty Python,
Meaning of life.
Memling
19 u. Sneeuwwitje.
21 u. Table for five.
Rembrandt
20 u. Fanny Hill.
GOES
Grandtheater - 20 u
Never say never again, a.l.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Never say never again, a.l
20 u.Sophies choice, 16 j.
20 uThe creepshow, 16 j
20u. Liefdesgodinnen, 18j.
OE COMBINATIE van su
persnelle bassist Stanley
Ctttke en toetsenvirtuoos
George Duke heeft in het
verleden zijn kracht bewe
gen. Be eerste gezamenlijke
pleat The Clarke Duke
Project' mocht er zijn en een
concert ln de Utrechtse Vre
denburg toonde aan, dat het
tweetal tot de topattracties
op conoertgebled gerekend
kon worden.
'The Clarke Duke Pro
ject II', de nieuwe elpee van
het duo, is er een, die op het
eerste gehoor matig klinkt.
Het is geen jazzrock-vuur-
werk, zoals te horen was op
Clarke's 'Schooldays', of on-
derbuikfunk zoals op Duke's
'Reach for it'. Clarke en Du
ke hebben gekozen voor de
makkelijk in het gehoor lig
gende soul en funk, maar zij
voorzien die muziek van een
instrumentale diepgang, die
eigenlijk ongeëvenaard is.
De op het eerste gehoor
simpele deuntjes zitten
boordevol instrumentale
hoogstandjes en de liefheb
bers van perfecte stereo-
platen zullen bij beluiste
ring van deze 'Project II' dan
ook hun vingers aflikken.
Je kunt dus genieten van
deze plaat, maar voorwaar
de is dan wel, dat je je er
volledig voor open stelt. Be
luister je deze plaat met de
aandacht, die je aan de ge
middelde disco-stamper
schenkt, dan klinkt-ie als
dertien in een dozijn.
schitterende sinterklaas-
surprise, die uiteindelijk
niets blijkt te bevatten.
Misschien komt het, door
dat de EWF-sound de laat
ste vijf, zes jaar nauwelijks
verandering heeft onder
gaan. Daardoor lijken zowel
de elpees als de nummers
onderling sterk op elkaar.
Bij de vorige elpee 'Power-
light' was dat net geen be
zwaar, omdat die plaat wel
dat beetje extra begeeste
ring bezat. 'Electric univer
se' daarentegen is een beetje
'overdone' en vermoeit mij
al gauw.
Je weet met Earth, Wind
Fire op voorhand waar je
aan toe bent en een plaat als
'Electric universe' verandert
niets aan die mening. Een
tijdlang heeft de groep op
eenzame hoogte gestaan. Nu
komen veel groepen gevaar
lijk dicht in de buurt en is de
EWF-sound allang niet bij
zonder meer.
Door William Weatherby
NEW YORK - De grote belangstelling voor griezel
verhalen van de laatste jaren heeft in de Verenigde
Staten een ware bedevaart ontketend naar een afgele
gen hoekje van New York.
Dagelijks zetten tientallen wel enkele van zijn bekendste
liefhebbers van het griezel- gedichten zoals het demoni-
genre koers naar de Grand sche en melancholieke The
Concourse, een brede boule- Bells en Annabel Lee. In dit
vard in de New Yorkse wijk de huis zag hij zijn kindbruidje
Bronx die in Parijs niet zou Virginia sterven aan de slo-
misstaan. Doel van hun tocht pende ziekte tuberculose. Het
is een klein, wit, houten huisje smalle ledikant waarin zijn
ergens langs die boulevard, stierf, staat er nog steeds,
dat er nog precies zo uitziet als Nog geen twee jaar daarna
toen het 140 jaar geleden werd stierf Poe zelf, melancholiek,
gebouwd. gekweld en zwaar aan d
Het kleine huisje dat nu in- drank. Bewusteloos en in de
gericht is als museum, was het kleren van iemand anders
laatste huis van de onbetwiste werd hij 1848 op straat gevon-
vader van de griezelliteratuur, den en naar een ziekenhuis ge-
Edgar Allen Poe. De belang- bracht. Op zijn sterfbed in het
stelling ervoor is zo groot, dat ziekenhuis schreeuwde hij
er sinds kort een permanente naar een karakter uit een van
gids is om de toeristen rond te zijn verhalen en het leek alsof
leiden. hij in zijn verbeelding strijd
Zijn engste verhalen zoals voerde met 'demonen'. Het is
de The Tell-Tale Heart en The een einde waar iedere grieze-
Black Cat had Poe al geschre- laar vrede mee kan hebben,
ven toen hij in 1846 naar het hetgeen niet gezegd kan wor-
witte huisje in de Bronx ver- den van het lieflijke huisje dat
huisde. Maar in dit huis dat hij helemaal niet lijkt te passen
voor 100 dollar per jaar huur- bij de man die duizenden met
de en waar hij nog maar enke- zijn verhalen uit de slaap
le jaren zou wonen, schreef hij heeft gehouden en nog houdt.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Zes blondjes op de Tiroler toer,
16 j-
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22 30 u.
Having it all.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Premiers desirs.
3 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u
War games.
4 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Staying alive.
5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Never say never again.
6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Tarzoon, shame of the jungle.
7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Stryker.
8-15, 17.30 en 20 u. Sneeuw
witje.
9 - 15,17.30 en 20 u.
Octopussy.
10 - 15 en 17.30 u. Als je be
grijpt wat ik bedoel
11 - 20 en 22.30 u. Carmen
12 - 22.30 u Cruising
13 - 22.30 u. Koyaanisqatsi.
14 - 15 u. Nena.
15 - 17.30. 20 en 22.30 u.Cujo.
16 - 22.30 u. Take the money
and run.
TERNEUZEN
Luxor
20 u. Never say never again, a.l
20 u. Superman 3, a.l
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Never say never again, a.l.
Alhambra 2 20 u.
Monty Python's Meaning of life.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Le comperes.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 u. Table for five.
Metro I - 12, 13.20,15.30,
17.40,19.50 en 21.55 u. Snoww-
hite and the seven dwarfs.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Hercules.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Fanny Hill.
Rubens - 12,14,16,18,20
en 22 u. Staying alive.
Sinjoor - 11.45,14,16.30,19
en 21.30 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Jaws, deel 3.
Quellin I - 12, 14.20,16.45,
19.10en 21.30 u. Wargames.
Quellin II - 11 45,14,16.30,
19 en 21.30 u. The return of the
jedi.
Quellin III - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Pauline a la plage.
Astra - 12,14,16,18, 20en
22 u. My name is nobody..
Astrid - 12,14.10,16.30,
18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitje
en de zeven dwergen.
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Ator, the fighting eagle
Savoy - 12,14,16,18, 20en
22 u. Emanuelle on taboo island.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. Garcon.
Ambassades—Club I - 12, 15,
18 en 21 u. For those I loved.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u De lift
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Flashdan-
ce.
Ambassades-Club IV - 12,
14, 16, 18, 20 en 22 u. Zapped.
Festa - 13,15,17 en 21 u 48
Hours.
Brabo - 12,14.20,16.45.
19.10 en 21.30 u Creep show.
Tijl - 12,14,16,18, 20en22
u. Le marginal.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Zelig.
hij op 'Cut loose' opnieuw
waar.
Het is nog steeds een lust
om hem te horen zingen.
Zangers als hij zorgen er
voor, dat de popmuziek ge
loofwaardig blijft. Muzikaal
sluit 'Cut loose' nauw aan bij
het Bad Co-geluid en er zijn
zelfs lijnen te trekken naar
de Free-periode. Dat is ech
ter geen bezwaar. De door
Free en Bad Co gespeelde r
b en bluesrock hebben
door de jaren heen zijn
kracht behouden en zullen
die kracht blijven behouden,
omdat het inmiddels een
klassiek genre is geworden.
Instrumentaal heeft 'Cut
loose' zijn gebreken. Je hoort
er aan af, dat de plaat in
strument voor instrument is
opgenomen, maar tegelij
kertijd schuilt daarin ook de
charme van deze elpee. Nu is
er nergens sprake van onno
dige mooimakerij of van een
gladgeschuurd produkt.
Daardoor behouden de af
zonderlijke nummers hun
kracht en gaan ze niet in een
'totaalgeluid' ten onder.
Rhythm and blues hoeft im
mers niet perfect te zijn, als
hij maar swingt en dat doet
deze 'Cut loose'.
Kim heeft sinds de elpee
'Mistaken identity' gekozen
voor een moderne rock-aan-
pak. Dat betekent dat de
nummers overgoten zijn met
een licht elektronisch sausje
met hier en daar klonters
Toto erin.
Kim's stemgeluid kleurt
daar goed bij en samen
maakt het nummers als
'Young love', 'Met you at the
wrong time in my life' en de
single 'The universal song'
tot fraaie staaltjes Ameri
kaanse dameszang. Kim
maakt muziek voor haar ge
neratiegenoten en die zijn de
dertig gepasseerd en al ta
melijk bezadigd.
KIM CARNES doet het
sinds 'Bette Davis eyes' ook
hier aardig, zodat elke nieu
we elpee zich in een vaste
schare kopers kan verheu
gen. De fans zullen onge
twijfeld tevreden zijn over
de nieuwe elpee 'Café racer',
want het is een plaat, waar
op niets af te dingen valt.
KLOOSTERZANDE
De Reizende Man - 13.30 u
schieting voor bejaarden.
KOEWACHT
Oude Molen - 13.30 u
schieting voor bejaarden
BIJ EARTH, Wind Fire
heb ik zo nu en dan het ge
voel, dat ik naar een goed
ingespeeld showorkest zit te
luisteren. Andere keren
springt er zoiets als een
vonk over en kan ik opgaan
in de nummers, die vaak
niet van deze wereld zijn.
'Electric universe', alweer
de veertiende elpee, geen me
zo'n showorkest-gevoel. Het
klinkt allemaal perfect wat
de heren doen, maar er blijft
niets hangen. Het is als een
ST. NIKLAAS
Stadsschouwburg - 20 u
„Jonas en de Walvis", toneel
PAUL RODGERS is de
dertig ook allang gepas
seerd, maar hij is allerminst
bezadigd. Met 'Cut loose'
heeft hij een echte solo-elpee
gemaakt, want hij schreef,
zong, speelde en produceer
de alle nummers zelf.
Paul Rodgers is door zijn
zang bij The Free en Bad
Company bekend geworden
als zo ongeveer de beste
blanke rhythm and blues
zanger en die naam maakt
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehui-
s Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto „Wa stelt da noe
voo?". Geop. tijd. kantooruren.
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
VLISSINGEN
Galerie Marquis Nieuwendijk
15 Assemblages en papierre
liëfs van Nicolaas Dings Geop.
woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo.
14-17 u. (t/m 14 jan.)
TOEN IK vorige week hoorde van de staatsgreep in Nigeria,
moest ik aan Fela Kuti denken. Ik ben benieuwd hoe de
nieuwe machthebbers hem zullen gaan behandelen.
Want Fela Kuti is behalve muzikant ook vrijheidsstrijder,
die de Afrikaanse eenheid en de uitbanning van westerse
overheersing nastreeft. Zijn strijd tegen de diverse Nige-
riaanse regeringen heeft aan Fela's moeder het leven gekost,
deed hem en zijn aanhang in ballingschap gaan in Ghana en
zorgde ervoor, dat er voortdurend poltiek aanwezig is op de,
platen, die hij maakt.
Alles bij elkaar heeft Fela meer dan zestig elpees ge
maakt, waarvan het overgrote deel hier niet te krijgen is.
Sterker nog, veel van die platen moesten zijn vaderland Ni
geria binnengesmokkeld worden, omdat het daar om verbo
den muziek ging.
Inmiddels hier wel te krijgen zijn opnamen, die Kuti aan
het begin van de jaren zeventig voor EMI maakte. Die he
ruitgave is het gevolg van het feit, dat Fela nu weer onder
contract staat bij EMI en als voorproefje op nieuw plaatma
teriaal zijn nu die oude opnamen verschenen.
Daar kunnen we best blij mee zijn, want, zoals uit de dub-
belelpee 'Fela Anikulapo Kuti The Africa 70' blijkt, gaat
het om buitengewoon goede opnamen van muziek, die nog
geen noot aan zeggingskracht heeft ingeboet. Als je deze
dubbelelpee vergelijkt met de elpees, die Fela een paar jaar
geleden voor Arista maakte, dan klinken de EMI-opnamen
eigenlijk beter.
Fela zat toen op een punt, waarop jazz-invloeden van fi
guren als Charlie Parker en Miles Davis versmolten werden
met een ruige Afrikaanse versie van soul a la James Brown
en Afrikaanse rootsmuziek. Dat leverde hoogst explosieve
dansmuziek op, die in deze vorm ongeëvenaard is. Genoem
de Arista-platen zijn daarmee vergeleken gepolijste wester
se produkten.
Opmerkelijk aan deze dubbelelpee is dat een van de pla-_
ten live is met drumwerk van Ginger Baker. Die plaat is ook"
afzonderlijk nog te krijgen is onder de naam 'Fela Ransome-
Kuti Africa '70 with Ginger Baker live'.
Hopelijk gaat EMI door met het uitbrengen van oude Fela
Kuti-platen, want het gaat hier om unieke muziek, die van
daag de dag niet meer gemaakt wordt.
zij wat steun uit het publiek
nodig hebben voor hun carriè
re, vaak in verleiding kaartjes
weg te geven voor voorstellin
gen, waarvoor weinig plaatsen
te krijgen zijn. Dit is zo ver ge
gaan dat er nu georganiseerde
bendes bestaan van 'klappers'
die later meer kaartjes of geld
eisen via subtiele dreigemen
ten, aldus de krant.
Gedriegd zou zijn met het
laten rinkelen van de telefoon
van een danser gedurende de
hele nacht voordat hij moet
optreden, het na elkaar gaan
kuchen wanneer iemand op
komt of het loslaten van mui
zen in de zaal tijdens een solo.
MOSKOU (RTR) - Balletlief
hebbers die een favoriete ster
van het Bolsjoi-ballet in Mos
kou toejuichen, maken in som
mige gevallen deel uit van een
bende die zich met succes
schuldig maakt aan afpersing.
Dit is onthuld door de Sowjet-
krant Sovietskaya Rossia.
Volgens het blad komen
jonge dansers die vinden dat
Poseidon Art Center, Knokke-
Zoute. Open: werkdagen van 14.00-
18.00 uur, weekends 10.00-18.00 uur
(tot 25 januari).
oooeu rr-
LOPENPÖf
peze AasHTip-
MEIC WIL IK
VACT
Offt&t.KEU...
IK WH. HET HIER
VOOAOPlÉ SU LATEN...
■STRAtó. OU PE PIT'
eeisina van pe pkkpmpe.
ZAL IK PIEPER ui- r
EAAN PP UW CVA
did ZPNPERE V
VEPPIEN4TÉU
VPDKATAP EU
LAMP! Jf-
haar, ook al is het haar boven
op nog kort en sppngerig. .'jH
Het mag er uiiziep alsof je
een fietstocht inde wind héb',
gemaakt, het mag trouwensj
ook eventueel met een lichte
permanent wat worden bij-\
gestuurd, als. jé dat zou-tceni,
Sen. lm er zijn een heleboel
thuis toe te passen foefjes om:
het haar wat meer volume te,
geven Free Style' van L'O-
réal is bijvoorbeeld een ver-,
steviger in de vorm van een-,
heel luchtig schuim, waar
mee je het haar wat los kunt'
fóhnen. Wil je je weerbarsti
ge 'lokken juist een beetje in
toom houden, 'dan kan dat
met een verstevigende gel
waarvan je een likje, op je
vingers neemt en vervolgens
mee door jé haren strijkt.
De HEMA heeft een grote,,
pot voor een padf gulden-
Heb je nog resten van per
manent 'in je haar en daar
door een vergrote kans op
gespleten punten, dan kan je
het natte, gewassen haar af
en toe latenbroeien ondtf*
éen warme handdoek' roet
een voedende en verzorgende
haarcrème, bijvoorbeeld
'Protéline' van L'Oréal. Het
haar wordt er heel soepel en
handelbaar door's je glijdt er
als het ware met (le kam
doorheen en, het gaat et
prachtig van glanzen.' 'Phyt°
7' tenslotte is een speciale,
verzorgende haarcrèrpe,' dpt
je desnoods dagelijks cvett i>:
de droge puntjes mag'
ven, zodat je de hele dag met-
gezond uitziende glanzende
lokies foriAloopt'.
4TA Mtd rog
wbl iwM&eüZ. Lutce, we*
6t>He\(7&}Onze we&en. USIAA*
KAN IK Nier lausbx aanwézi^ ZIJN
0u &ivu weivexpiewe urne* êinó!
ftomenlOdtulhen wel eren 01
ecndjiMd houden 'jp^ o
wswgciw,
4M0HCU4! I
ÏW wjNST- f L P* r V
m zrr nct midcên
IN EEN ROKJOIE VAN
CBT2V.
L*6Tt6
ÖtVUJ.
•ubui uba jfez
-seC oi 'lBeuio;nE dou>j (j ')BEUjo)ne)injj do
•9 'uoojépi jaous i 'sppaj jas>jap;nd -g 'ubui
uba paoq g 'ubui uba ;t[dssBf '[oouooja]
-3) lUEjftiz 'siipaj uiEBj g 'uappiui uauajs x