Aquarellen van Leonor Fini in Knokke-Zoute Clarke en Duke: diepgang in simpele deuntjes Unieke opnamen Fela Kuti weer uitgebracht gSM" T3Z PAGINA GIDS 2 Kim Carnes Alpersers omringen Bolsjoidansers Suske Wiske En De Hippe Heksen Ikverdubbelde nrtrnie! Hihihi1) Jh smuictr me mlcltjhj Hemel ':0ie Herels lijn erop uit om iets bijlt VishelM holen we nooit, ie eyn le talrijk Jilujjtr. i/iske, dót itilleïje fdiwhehe 'linün Ut om rldh j,ÉpK!jF'- i op de hielen Ft.f ttu lijn we hüemddl iuicn 'Hornarn 'we Yiuihlen mr de lorenir 4ppie Happie helpt Jan Spli inter door de winter BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 20 u. Jaws deel 3. 22.30 u. Hostage tower Gulden Vlies 2 20 u. Go for it. 22.30 u. Les ringards. Gulden Vlies 3 20 en 22.30 u. Monty Python, Meaning of life. Memling 19 u. Sneeuwwitje. 21 u. Table for five. Rembrandt 20 u. Fanny Hill. GOES Grandtheater - 20 u Never say never again, a.l. HULST Koning van Engeland 20 u. Never say never again, a.l 20 u.Sophies choice, 16 j. 20 uThe creepshow, 16 j 20u. Liefdesgodinnen, 18j. OE COMBINATIE van su persnelle bassist Stanley Ctttke en toetsenvirtuoos George Duke heeft in het verleden zijn kracht bewe gen. Be eerste gezamenlijke pleat The Clarke Duke Project' mocht er zijn en een concert ln de Utrechtse Vre denburg toonde aan, dat het tweetal tot de topattracties op conoertgebled gerekend kon worden. 'The Clarke Duke Pro ject II', de nieuwe elpee van het duo, is er een, die op het eerste gehoor matig klinkt. Het is geen jazzrock-vuur- werk, zoals te horen was op Clarke's 'Schooldays', of on- derbuikfunk zoals op Duke's 'Reach for it'. Clarke en Du ke hebben gekozen voor de makkelijk in het gehoor lig gende soul en funk, maar zij voorzien die muziek van een instrumentale diepgang, die eigenlijk ongeëvenaard is. De op het eerste gehoor simpele deuntjes zitten boordevol instrumentale hoogstandjes en de liefheb bers van perfecte stereo- platen zullen bij beluiste ring van deze 'Project II' dan ook hun vingers aflikken. Je kunt dus genieten van deze plaat, maar voorwaar de is dan wel, dat je je er volledig voor open stelt. Be luister je deze plaat met de aandacht, die je aan de ge middelde disco-stamper schenkt, dan klinkt-ie als dertien in een dozijn. schitterende sinterklaas- surprise, die uiteindelijk niets blijkt te bevatten. Misschien komt het, door dat de EWF-sound de laat ste vijf, zes jaar nauwelijks verandering heeft onder gaan. Daardoor lijken zowel de elpees als de nummers onderling sterk op elkaar. Bij de vorige elpee 'Power- light' was dat net geen be zwaar, omdat die plaat wel dat beetje extra begeeste ring bezat. 'Electric univer se' daarentegen is een beetje 'overdone' en vermoeit mij al gauw. Je weet met Earth, Wind Fire op voorhand waar je aan toe bent en een plaat als 'Electric universe' verandert niets aan die mening. Een tijdlang heeft de groep op eenzame hoogte gestaan. Nu komen veel groepen gevaar lijk dicht in de buurt en is de EWF-sound allang niet bij zonder meer. Door William Weatherby NEW YORK - De grote belangstelling voor griezel verhalen van de laatste jaren heeft in de Verenigde Staten een ware bedevaart ontketend naar een afgele gen hoekje van New York. Dagelijks zetten tientallen wel enkele van zijn bekendste liefhebbers van het griezel- gedichten zoals het demoni- genre koers naar de Grand sche en melancholieke The Concourse, een brede boule- Bells en Annabel Lee. In dit vard in de New Yorkse wijk de huis zag hij zijn kindbruidje Bronx die in Parijs niet zou Virginia sterven aan de slo- misstaan. Doel van hun tocht pende ziekte tuberculose. Het is een klein, wit, houten huisje smalle ledikant waarin zijn ergens langs die boulevard, stierf, staat er nog steeds, dat er nog precies zo uitziet als Nog geen twee jaar daarna toen het 140 jaar geleden werd stierf Poe zelf, melancholiek, gebouwd. gekweld en zwaar aan d Het kleine huisje dat nu in- drank. Bewusteloos en in de gericht is als museum, was het kleren van iemand anders laatste huis van de onbetwiste werd hij 1848 op straat gevon- vader van de griezelliteratuur, den en naar een ziekenhuis ge- Edgar Allen Poe. De belang- bracht. Op zijn sterfbed in het stelling ervoor is zo groot, dat ziekenhuis schreeuwde hij er sinds kort een permanente naar een karakter uit een van gids is om de toeristen rond te zijn verhalen en het leek alsof leiden. hij in zijn verbeelding strijd Zijn engste verhalen zoals voerde met 'demonen'. Het is de The Tell-Tale Heart en The een einde waar iedere grieze- Black Cat had Poe al geschre- laar vrede mee kan hebben, ven toen hij in 1846 naar het hetgeen niet gezegd kan wor- witte huisje in de Bronx ver- den van het lieflijke huisje dat huisde. Maar in dit huis dat hij helemaal niet lijkt te passen voor 100 dollar per jaar huur- bij de man die duizenden met de en waar hij nog maar enke- zijn verhalen uit de slaap le jaren zou wonen, schreef hij heeft gehouden en nog houdt. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Zes blondjes op de Tiroler toer, 16 j- GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22 30 u. Having it all. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Premiers desirs. 3 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u War games. 4 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Staying alive. 5 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Never say never again. 6 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Tarzoon, shame of the jungle. 7 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Stryker. 8-15, 17.30 en 20 u. Sneeuw witje. 9 - 15,17.30 en 20 u. Octopussy. 10 - 15 en 17.30 u. Als je be grijpt wat ik bedoel 11 - 20 en 22.30 u. Carmen 12 - 22.30 u Cruising 13 - 22.30 u. Koyaanisqatsi. 14 - 15 u. Nena. 15 - 17.30. 20 en 22.30 u.Cujo. 16 - 22.30 u. Take the money and run. TERNEUZEN Luxor 20 u. Never say never again, a.l 20 u. Superman 3, a.l VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Never say never again, a.l. Alhambra 2 20 u. Monty Python's Meaning of life. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Le comperes. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12, 13.20,15.30, 17.40,19.50 en 21.55 u. Snoww- hite and the seven dwarfs. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Hercules. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Fanny Hill. Rubens - 12,14,16,18,20 en 22 u. Staying alive. Sinjoor - 11.45,14,16.30,19 en 21.30 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Jaws, deel 3. Quellin I - 12, 14.20,16.45, 19.10en 21.30 u. Wargames. Quellin II - 11 45,14,16.30, 19 en 21.30 u. The return of the jedi. Quellin III - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Pauline a la plage. Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u. My name is nobody.. Astrid - 12,14.10,16.30, 18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitje en de zeven dwergen. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Ator, the fighting eagle Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Emanuelle on taboo island. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Garcon. Ambassades—Club I - 12, 15, 18 en 21 u. For those I loved. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u De lift Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Flashdan- ce. Ambassades-Club IV - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Zapped. Festa - 13,15,17 en 21 u 48 Hours. Brabo - 12,14.20,16.45. 19.10 en 21.30 u Creep show. Tijl - 12,14,16,18, 20en22 u. Le marginal. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Zelig. hij op 'Cut loose' opnieuw waar. Het is nog steeds een lust om hem te horen zingen. Zangers als hij zorgen er voor, dat de popmuziek ge loofwaardig blijft. Muzikaal sluit 'Cut loose' nauw aan bij het Bad Co-geluid en er zijn zelfs lijnen te trekken naar de Free-periode. Dat is ech ter geen bezwaar. De door Free en Bad Co gespeelde r b en bluesrock hebben door de jaren heen zijn kracht behouden en zullen die kracht blijven behouden, omdat het inmiddels een klassiek genre is geworden. Instrumentaal heeft 'Cut loose' zijn gebreken. Je hoort er aan af, dat de plaat in strument voor instrument is opgenomen, maar tegelij kertijd schuilt daarin ook de charme van deze elpee. Nu is er nergens sprake van onno dige mooimakerij of van een gladgeschuurd produkt. Daardoor behouden de af zonderlijke nummers hun kracht en gaan ze niet in een 'totaalgeluid' ten onder. Rhythm and blues hoeft im mers niet perfect te zijn, als hij maar swingt en dat doet deze 'Cut loose'. Kim heeft sinds de elpee 'Mistaken identity' gekozen voor een moderne rock-aan- pak. Dat betekent dat de nummers overgoten zijn met een licht elektronisch sausje met hier en daar klonters Toto erin. Kim's stemgeluid kleurt daar goed bij en samen maakt het nummers als 'Young love', 'Met you at the wrong time in my life' en de single 'The universal song' tot fraaie staaltjes Ameri kaanse dameszang. Kim maakt muziek voor haar ge neratiegenoten en die zijn de dertig gepasseerd en al ta melijk bezadigd. KIM CARNES doet het sinds 'Bette Davis eyes' ook hier aardig, zodat elke nieu we elpee zich in een vaste schare kopers kan verheu gen. De fans zullen onge twijfeld tevreden zijn over de nieuwe elpee 'Café racer', want het is een plaat, waar op niets af te dingen valt. KLOOSTERZANDE De Reizende Man - 13.30 u schieting voor bejaarden. KOEWACHT Oude Molen - 13.30 u schieting voor bejaarden BIJ EARTH, Wind Fire heb ik zo nu en dan het ge voel, dat ik naar een goed ingespeeld showorkest zit te luisteren. Andere keren springt er zoiets als een vonk over en kan ik opgaan in de nummers, die vaak niet van deze wereld zijn. 'Electric universe', alweer de veertiende elpee, geen me zo'n showorkest-gevoel. Het klinkt allemaal perfect wat de heren doen, maar er blijft niets hangen. Het is als een ST. NIKLAAS Stadsschouwburg - 20 u „Jonas en de Walvis", toneel PAUL RODGERS is de dertig ook allang gepas seerd, maar hij is allerminst bezadigd. Met 'Cut loose' heeft hij een echte solo-elpee gemaakt, want hij schreef, zong, speelde en produceer de alle nummers zelf. Paul Rodgers is door zijn zang bij The Free en Bad Company bekend geworden als zo ongeveer de beste blanke rhythm and blues zanger en die naam maakt ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wa stelt da noe voo?". Geop. tijd. kantooruren. EINDREDACTIE WIM VAN LEEST VLISSINGEN Galerie Marquis Nieuwendijk 15 Assemblages en papierre liëfs van Nicolaas Dings Geop. woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo. 14-17 u. (t/m 14 jan.) TOEN IK vorige week hoorde van de staatsgreep in Nigeria, moest ik aan Fela Kuti denken. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe machthebbers hem zullen gaan behandelen. Want Fela Kuti is behalve muzikant ook vrijheidsstrijder, die de Afrikaanse eenheid en de uitbanning van westerse overheersing nastreeft. Zijn strijd tegen de diverse Nige- riaanse regeringen heeft aan Fela's moeder het leven gekost, deed hem en zijn aanhang in ballingschap gaan in Ghana en zorgde ervoor, dat er voortdurend poltiek aanwezig is op de, platen, die hij maakt. Alles bij elkaar heeft Fela meer dan zestig elpees ge maakt, waarvan het overgrote deel hier niet te krijgen is. Sterker nog, veel van die platen moesten zijn vaderland Ni geria binnengesmokkeld worden, omdat het daar om verbo den muziek ging. Inmiddels hier wel te krijgen zijn opnamen, die Kuti aan het begin van de jaren zeventig voor EMI maakte. Die he ruitgave is het gevolg van het feit, dat Fela nu weer onder contract staat bij EMI en als voorproefje op nieuw plaatma teriaal zijn nu die oude opnamen verschenen. Daar kunnen we best blij mee zijn, want, zoals uit de dub- belelpee 'Fela Anikulapo Kuti The Africa 70' blijkt, gaat het om buitengewoon goede opnamen van muziek, die nog geen noot aan zeggingskracht heeft ingeboet. Als je deze dubbelelpee vergelijkt met de elpees, die Fela een paar jaar geleden voor Arista maakte, dan klinken de EMI-opnamen eigenlijk beter. Fela zat toen op een punt, waarop jazz-invloeden van fi guren als Charlie Parker en Miles Davis versmolten werden met een ruige Afrikaanse versie van soul a la James Brown en Afrikaanse rootsmuziek. Dat leverde hoogst explosieve dansmuziek op, die in deze vorm ongeëvenaard is. Genoem de Arista-platen zijn daarmee vergeleken gepolijste wester se produkten. Opmerkelijk aan deze dubbelelpee is dat een van de pla-_ ten live is met drumwerk van Ginger Baker. Die plaat is ook" afzonderlijk nog te krijgen is onder de naam 'Fela Ransome- Kuti Africa '70 with Ginger Baker live'. Hopelijk gaat EMI door met het uitbrengen van oude Fela Kuti-platen, want het gaat hier om unieke muziek, die van daag de dag niet meer gemaakt wordt. zij wat steun uit het publiek nodig hebben voor hun carriè re, vaak in verleiding kaartjes weg te geven voor voorstellin gen, waarvoor weinig plaatsen te krijgen zijn. Dit is zo ver ge gaan dat er nu georganiseerde bendes bestaan van 'klappers' die later meer kaartjes of geld eisen via subtiele dreigemen ten, aldus de krant. Gedriegd zou zijn met het laten rinkelen van de telefoon van een danser gedurende de hele nacht voordat hij moet optreden, het na elkaar gaan kuchen wanneer iemand op komt of het loslaten van mui zen in de zaal tijdens een solo. MOSKOU (RTR) - Balletlief hebbers die een favoriete ster van het Bolsjoi-ballet in Mos kou toejuichen, maken in som mige gevallen deel uit van een bende die zich met succes schuldig maakt aan afpersing. Dit is onthuld door de Sowjet- krant Sovietskaya Rossia. Volgens het blad komen jonge dansers die vinden dat Poseidon Art Center, Knokke- Zoute. Open: werkdagen van 14.00- 18.00 uur, weekends 10.00-18.00 uur (tot 25 januari). oooeu rr- LOPENPÖf peze AasHTip- MEIC WIL IK VACT Offt&t.KEU... IK WH. HET HIER VOOAOPlÉ SU LATEN... ■STRAtó. OU PE PIT' eeisina van pe pkkpmpe. ZAL IK PIEPER ui- r EAAN PP UW CVA did ZPNPERE V VEPPIEN4TÉU VPDKATAP EU LAMP! Jf- haar, ook al is het haar boven op nog kort en sppngerig. .'jH Het mag er uiiziep alsof je een fietstocht inde wind héb', gemaakt, het mag trouwensj ook eventueel met een lichte permanent wat worden bij-\ gestuurd, als. jé dat zou-tceni, Sen. lm er zijn een heleboel thuis toe te passen foefjes om: het haar wat meer volume te, geven Free Style' van L'O- réal is bijvoorbeeld een ver-, steviger in de vorm van een-, heel luchtig schuim, waar mee je het haar wat los kunt' fóhnen. Wil je je weerbarsti ge 'lokken juist een beetje in toom houden, 'dan kan dat met een verstevigende gel waarvan je een likje, op je vingers neemt en vervolgens mee door jé haren strijkt. De HEMA heeft een grote,, pot voor een padf gulden- Heb je nog resten van per manent 'in je haar en daar door een vergrote kans op gespleten punten, dan kan je het natte, gewassen haar af en toe latenbroeien ondtf* éen warme handdoek' roet een voedende en verzorgende haarcrème, bijvoorbeeld 'Protéline' van L'Oréal. Het haar wordt er heel soepel en handelbaar door's je glijdt er als het ware met (le kam doorheen en, het gaat et prachtig van glanzen.' 'Phyt° 7' tenslotte is een speciale, verzorgende haarcrèrpe,' dpt je desnoods dagelijks cvett i>: de droge puntjes mag' ven, zodat je de hele dag met- gezond uitziende glanzende lokies foriAloopt'. 4TA Mtd rog wbl iwM&eüZ. Lutce, we* 6t>He\(7&}Onze we&en. USIAA* KAN IK Nier lausbx aanwézi^ ZIJN 0u &ivu weivexpiewe urne* êinó! ftomenlOdtulhen wel eren 01 ecndjiMd houden 'jp^ o wswgciw, 4M0HCU4! I ÏW wjNST- f L P* r V m zrr nct midcên IN EEN ROKJOIE VAN CBT2V. L*6Tt6 ÖtVUJ. •ubui uba jfez -seC oi 'lBeuio;nE dou>j (j ')BEUjo)ne)injj do •9 'uoojépi jaous i 'sppaj jas>jap;nd -g 'ubui uba paoq g 'ubui uba ;t[dssBf '[oouooja] -3) lUEjftiz 'siipaj uiEBj g 'uappiui uauajs x

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1984 | | pagina 21