Hollywood: koorddansen boven een slangenkuil KWIJTSCE ITÜMCjIIJ» Prinselijk paar bij ongeluk ongedeerd OPLOSSIN Merijntje VRIJDAG 30 DECEMBER 1983 PAGINA GlDs 16j Lucky Luke: Fingers Appie Happie En De Bolle Uit Zwolle Suske Wiske En De Hippe Heksen Het jaar één T3Z Door Hans Toonen HOLLYWOOD IS als een koord over een slangenkuil. Wie de overkant haalt, krijgt applaus. Mag zich een ster noemen. Maar is gedoemd voortdurend dit hoog standje te herhalen. Meestal zonder vangnet. Alan Ladd. Alan Ladd verzuchtte eens: „De ellende van het ster-zijn is een ster te blijven. Het is een tragedie zonder end." Ladd heeft recht van spre ken. In zijn topjaren bij Para mount, die zich uitstrekten van 1942 tot 1957, beurde de filmster meer dan 300 miljoen gulden. Wekelijks ontving het idool zeker 2500 brieven van fans. Toch stierf de legendarische 'tough-guy' uit klassieke films (This Gun is for Hire, Shane, the Carpetbaggers, zijn laatste meesterwerk ht) in 1964, le vensmoe van de valse gla mour, aan een cocktail van drugs en alcohol. Van de doden niets dan goeds. Met deze vrome tekst kom je in Hollywood niet uit de voeten. Juist als een ster gedoofd is, komt de echte waarheid aan het licht. Journalisten die het vooral goed menen met hun banksal do peuteren ongegeneerd in het verleden van de gesneefde filmster. Even later ligt er een alles onthullende biografie bij de kassa van de boekwinkel. Wat er van klop, is amper te controleren. Want de waar heid ligt op het kerkhof. Vaak begint het sloopwerk van een sterren-imago terwijl de filmster nog op de set staat. Om de korte beentjes van Alan Ladd werd al tijdens diens leven gegrinnikt. Welis waar achter de schermen, maar op den duur luid genoeg om hem geestelijk pootje te lichten. Ladd haalde krap de 1.65 meter. Om zijn tegenspelers recht in de ogen te kunnen kij - ken moest hij - uiteraard bui ten beeld - op een planken verhoging gaan staan. Niet ge remd door respect voor Ladds' stardom sneerde Sophia Loren in 1957 over haar Hollywood- debuut in 'Boy on a Dolphin': „Waarom moet ik de hele dag in een greppel staan om deze held op me te laten neerkij ken. Sprookje In de jaren twintig en dertig geloofde menigeen in het sprookje van Hollywood, dat filmsterren thuis net zo weel derig, wild en/of kuis leefden als op het witte doek, Fanmagazines hielden deze celluloid-leugen mee overeind. Liep er een Hollywood-huwe- lijk mis, dan kwam de onge lukkige ster uithuilen in bab belbladen als 'Modern Screen' of 'Motion Picture'. Per slot van rekening straalt een film ster bij de gratie van het Hooggeëerd Publiek. Onder het motto 'spreken kost goud' werd de echte waarheid de mond gesnoerd. Toen bijvoorbeeld in 1939 Fred Astaire en Ginger Rogers voorlopig voor het laatst hun virtuoze danstalenten hadden uitgebuit in 'The Story of Ver non' schreven de 'orakels van Hollywood' dat Ginger Rogers niet langer naar de pijpen van Astaire wilde dansen. De waarheid kwam onlangs aan het licht. Geld, het enige waar Hollywood werkelijk verrukt door raakt, was de re den van deze scheiding. Astai re wilde van RKO, de film maatschappij waar de 'nacht merrie van balletdansfenome- nen als Nurejev' onder con tract stond, voor zijn volgendt film minstens 150.000 dollai beuren. Dat was RKO te gor tig. Concurrent MGM zag haai kans schoon. Even later danste Astaire met andere vrouwelij ke partners verder. Of deze lezing waar is, zot in dit geval nog door de stei zelf kunnen worden bevestigd Helaas,.de nu 04-jarige Frede rick Austerlitz (echte naarr van Astaire) praat uitsluitend over golf. Zijn dansschoener liggen bij het allang opgebor gen filmverleden. Billen bloot Kenneth Anger, een nu 53- jarige Amerikaanse filmma ker, heeft het Sprookje van Hollywood omver getrokken in zijn boek 'Hollywood Baby- Ion'. Dat Anger, in Santa Mo nica geboren en opgegroeid tussen de decors van Holly wood, zijn boek anno 1959 in Frankrijk moest uitbrengen spreekt boekdelen over het waarheidsgehalte van zijn onthullingen. Genadeloos legde hij Holly wood met de billen bloot. Of de idolen nog schitterden, weg kwijnden of door de dood ge kist waren, was voor Kenneth Anger geen beletsel. Charlie Chaplins' voorkeur voor jonge stariets en andermans minna ressen; John Wayne's wilde weekend met Clara Bow, voor wie geen voetbalelftal te veel was; de twee maanden cel van Robert Mitchum. Deze hoop plus nog een paar manden Ed Asner (Lou Grant). - FOTO ARCHIEF DE STEM vuile was, heeft Anger in de spotlichten van Hollywood ge zet. Ook zijn terugblik op de af faire Fatty Arbuckle geeft aan, hoe de Hollywood-bonzen zich in alle bochten wrong om het sprookje overeind te hou den. De zwaarlijvige filmko miek, in 1921 goed voor 3 mil joen gulden per jaar, was re gelrecht betrokken bij de dood van Virginia Rappe, een stars letje, op wie Arbuckle tijdens een orgie meer dan alleen zijn oog had laten vallen. Hoewel 'Fatty' na drie processen we gens gebrek aan bewijs vrijuit ging, lag zijn roem wel in de slangenkuil. Om de uitspattingen van Hollywood te beteugelen, wer den er in de jaren dertig onder leiding van kardinaal Munde- lein en zijn kuisheidsklerk Will Hays met succes fat soensregels (Hays Code) opge steld. Tevens bracht het twee tal een lijst uit met 28 verbo den woorden, zoals 'heet', 'hoer' en 'verdomme'. Om toe te zien op naleving posteerde Hays, een ex-post bode, 'watchdogs' in de stu dios. Vooral de set van Mae West, het sekssymbool van on ze grootvaders, werd streng bewaakt. Tekenend voor Mae's uniek gevoel voor hu mor is de volgende anekdote. Op zekere dag liet Mae het ge rucht verspreiden van een po ging tot ontvoering. Uit voor zorg schafte de 'statue of Libi do' een welgeschapen body builder aan, die haar tot in de kleedkamer volgde. Roddelpers De minachting voor de rod delpers spreekt uit de naam waarmee deze beschimmelde tak van de journalistiek in Amerika wordt aangeduid: de 'yellow-press' ofwel de laffe pers. Ongewild hebben de rod deljournalisten aan deze scheldnaam zelf bijgedragen door hun eerste halve waarhe den op geel krantepapier te la ten drukken. Dat je ook in je eigen leu gens kunt stikken, overkwam 'Confidential', een boosaardig babbelblad dat in 1952 door Robert Harrison werd uitge bracht. Door 1000 dollar te bie den voor een onthullend ver haal over Hollywood-sterren, kon elke figurant een verklik ker zijn. 'Lana Turner in bed met Ava Gardner' en meer van dit soort ontboezemingen stuwde 'Confidential' op naar een oplage van 4 miljoen. In 1957 sloeg Hollywood te rug. In het 'Proces van de 100 sterren' eisten getergde idolen zoals Maureen O'Hara en Li- berace miljoenen dollars scha devergoeding. Nog datzelfde jaar belandde 'Confidential' voorgoed in de goot. Sindsdien durft menige filmster terug te bijten als de roddelpers leugens verkoopt. 'National Enquirer', het huidi ge Amerikaanse roddelblad, moest onlangs diep door de knieën voor Carol Burnett, die onmiddellijk naar de rechter rende toen haar dronkenschap werd toegedicht. Burnett kon aantonen dat ze sinds jaar en dag van de fles af is. - FOTO ARCHIEF DE STEM tee), een parlementaire com missie waarvan ook Richard Nixon deel uitmaakte, werden er openbare ho.orzittingen ge houden. 'Rode' sterren hoorde men uit; werden tegen elkaar uitgespeeld. Wie het lef had tegen te stribbelen, zette zijn/haar car rière op het spel. Lilian Hell- man zag, na haar weigering collega's als 'communisten' aan te wijzen, haar ster ver bleken van 140.000 dollar tot nog geen 10.000 dollar per jaar. Judy Holliday, in 1950 nog uit verkoren voor een Oscar-on derscheiding vanwege haar rol in 'Born Yesterday' werd ook geknakt. Het idool John Garfield (The Postman Al ways Rings Twice, The Brea king Point enz.) verloor zijn verstand. En stierf in mei 1952 aan een hartaanval. Pas een kwart eeuw na het McCarthy-regiem durfde Hol lywood in de film 'The Front' zelf deze zwarte bladzijden te rug te slaan. Gelukkig door vaklui zoals scenarioschrijver Walter Bernstein en regisseur Walter Ritt, mannen die toen tertijd zelf onder de gordel zijn gestoten. Maar ook nu is Hollywood een slangenkuil voor politiek geëngageerde sterren. Ik heb ze van heel dichtbij horen sissen toen Vanessa Redgrave tijdens de 50ste uit reiking van de Academy Awards (beter bekend als de Oscar) in 1978 fel van leer trok tegen hen die Redgrave ver achten wegens haar pro-Pa lestijnse houding. Vooral de joodse lobby in Hollywood riep dat Redgrave op een 'zwarte lijst' thuishoorde in plaats van op het podium met een Oscar voor haar rol in 'Ju lia'. Toen Marlon Brando in 1954 zijn met 'On the Waterfront' verdiende Oscar in ontvangst liet nemen door een squaw als protest tegen de uitroeïng van de Indianen, was hoon zijn loon. Hetzelfde overkwam Ja ne Fonda, toen zij tijdens de Vietnam-oorlog protesteerde tegen het bombarderen van Noord-Vietnam. Al gauw sprak men honend over 'Hanoi Jane'. Een meer recent voorbeeld: Ed Asner alias Lou Grant, de chef-stadsredacteur uit de ge lijknamige tv-serie, wordt in bepaalde kringen nog steeds weggezet als een 'communis tisch zwijn'. Gewoon vanwege zijn openlijk protest tegen president Reagan's gewapen de steun aan de regiems in Midden- en Zuid-Amerika, waar dictators met machetes in 'Amerika's achtertuin' wie den. Natuurlijk zet Asner hier mee zijn weekinkomen van 180.000 gulden op het spel. „Als mijn carrière als acteur ge vaar loopt, omdat ik me keer tegen een onmenselijke oorlog, dan moet dat maar gebeuren," verzuchtte Asner onlangs dapper. EVEN TIJD LEZEN? VergMl dan nlot do ..Kleintjes" door te nemen. Er staat vaat lata van uw gading bij. Ook vandaag I films Rode jacht Behalve aan 'drank en vrouwen' kan een ster ook aan politiek ten onder gaan. Tries te .voorbeelden hiervan liggen voor het opscheppen in de eind veertiger en vijftiger jaren. Onder aanvoering van se nator Joseph McCarthy werd er een heksenjacht ontketend op scenario-schrijvers, regis seurs en filmsterren die in hun films ook de minder glorieuze kanten van Amerika laten zien. In de laatste wereldoor log was Hollywood één schal lende propagandafabriek, 'his master's voice' van Roosevelt. Wie na de oorlog echter niet langer vierkant achter de glit ter en glamour wenste te staan, was een 'communistisch zwijn'. Door de HU AC (House Un- American Activities Commit- Weinig veranderingen inde bioscopen in de week tussen kerst en oud-en-nieuw. De drie publiekstrekkers zijn 'Never say never again' met good old Sean Connery als James Bond, 'Vier vuisten slaan op hol' van Terence Hill en Bud Spencer en 'Staying alive' van Sylvester Stallone met John Travolta als jong danswonder tussen twee vriendinnen. De Bond-film is te zien in Luxor in Terneuzen, De Ko ning van Engeland in Hulst en Grand Theater in Goes. De nieuwe Vier Vuisten draait in Gulden Vlies 2 in Brug ge onder de titel 'Go for it'. Travolta is te bewonderen in Rubens in Antwerpen. 'Heidi', de tekenfilm van Hanna en Barbera, draait in Luxor in Terneuzen. Harry Geelen en Arnold Gelderman hebben op vakkundige wijze voor de Nederlandse bewer king gezorgd. De veelbesproken film 'War Games' van John Badham is te zien in Quellin 1 in Antwerpen. Matthew Broderick speelt een leergierige jongen die inbreekt in de computer van het Amerikaanse ministerie van defensie en daar voor grote verwarring zorgt. In Ambassades draait voor de zesde week 'Garcon' van Claude Sautet, waarin Yves Montand een kelner speelt in een Parijse bistro. De nieuwe Woody Allen, 'Zelig', is te zien in Wapper in Antwerpen. 'Hercules' met Lou Ferrig- no (bekend van 'De Hulk') kan bekeken worden in Metro 2 in Antwerpen. GOES Grandtheater - 14 u. 101 Dalmatiërs, a l. 19 en 21.30 u. Never say never again, a.l. HULST Koning van Engeland 13.45 en 16.15 u Heidi, a.l. 13.45 en 18.45 u. Superman deel a.l 13.45,18 45 en 21.15 u. Never say never again, a.l. 16 en 21.15 u. Sophies choice, 16.15 en 18.45 u Tirolers weten van wanten, 16 j. 16 15 en 21.15 u. The bronx war riors, 16 j. 18.45 u The meaning ol life, 16 j. 14 30 en 21.15 u. Sex op het platteland, 18). OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. The beastmaster, a.l. TERNEUZEN Luxor 14,19 en 21.45 u Never say ne ver again, a.l. 19 u. Monty Python: Meaning of life, 16 j 14 u. Heidi, a.l. 21.45 u. De versierster, 18 j. VLISSINGEN Alhambra I - 14, (Sen 21.30 Never say never again, a.l. Alhambra 2 - 14u. Pinocchio. 19 u. Superman 3. 21.30 u. Monty Python's Mea ning of life. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en 22 u. Le comperes. Rex-Club - 12,14,16.30, 19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12, 13.20,15 30, 17.40,19.50 en 21.55 u Snoww- hite and the seven dwarfs. Metro» - 12, 14, 16,18,20 en 22 u. Hercules. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Fanny Hill. Rubens - 12,14,16,18,20 en 22 u. Staying alive. Slnjoor - 11,13.20,16,18.40 en 21.20 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u Jaws, deel 3. Quellin I - 12, 14 20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. War games. Quellin II - 11.45,14,16.30, 19 en 21 30 u. The return of the jedi Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u Pauline a la plage Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u. My name is nobody. Astrid - 12,14 10, 16.30, 18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitte en de zeven dwergen Capltole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Ator, the fighting eagle Savoy - 12,14,16,18,20Sf 22 u. The policewoman goesto New York. Ambassades - 12,14, »u 20 en 22 u. Garcon. Ambassades—Club I - ij 18 en 21 u. For those I loved Ambassades-Club II - 14,16,18, 20 en 22 u. De lilt Ambassades—Club III - j; 14,16, 18, 20 en 22 u. Flashdaj ce Ambassades-Club IV - j; 14,16,18, 20 en 22 u. Zappej Festa - 13,15,17 en 21 u. Monty Python's Meaning ofifc Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Creep sho# TIJI - 12,14, 16,18,20 eng u. Le marginal. Wapper - 12,14,16,18, en 22 u. Zelig. BRUGGE Komplex Zwart—Huis Gulden Vlies 1 14.30, 17.15, 20en22.30u.Ji, deel 3. Gulden Vlies 2 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. 5, for it. Gulden Vlies 3 14.30,17.15, 20 en 22.30 u.lfe ty Python, Meaning of lite Memllng 14.30,16 45 en 19 u. Sneeu* witje. 21 u. Table for five. Rembrandt 14 30 u. Zipp Zapped 20 en 22.30 u. Electric blue theater GENT Ned. Toneel Gent, St Baals| plein 17 - 20 u. „Madame Warrens Brood»» ning", door NTG Gezelschap 123ste jaargang Kan Van onze redactie binnenland DEN HAAG - Bij het vaststel len van de hoogte van de huursubsidie voor een gezin voor de periode 1 juli 1984 tot 1 juli 1985 zal alleen de eerste 7,000 gulden van het jaarinko men van inwonende kinderen, broers, zusters, ouders, groot ouders en kleinkinderen niet worden meegeteld. Dat schrijft staatssecretaris Brokx (Volkshuisvesting) vrijdag in zijn huurbrief aan de Tweede Kamer. - °eR- VADERLANDSE OS- SK3HT DIE HET GOOD-W/r-0WJb/£ Bloed atu coce D'ACÉREM 0O£TSJPO- MEsl K2EZ U4UPP /AC IW?' 'tlietifr homt niet veel in hun 'Me EIGEN NIEIT TERNEUZEN/BREDA gewezen op de sociale d loon ontvangen, komen in aanmerking voor kw meentelij ke onroerend j Dat vergt geen speciaal raad. Een briefje van de bi teur van de Rijksbelastingc Dat hebben woonlastenco mités op Walcheren ontdekt. Hun bevindingen werden gis teren bevestigd werden door woordvoerders van het minis terie van Financiën en de be lastingdienst in Breda. De woonlastencomités mel den de kwijtscheldingsmoge lijkheid in speciale folders en verstrekken belangstellenden een voorbeeldbriefje dat naar de belastingdirecteur kan worden gestuurd. Voorzitter J. Kilian van het woonlastencomité Middelburg schat dat op Walcheren al zo'n 2.500 mensen te kennen heb ben gegeven van de mogelijk heid gebruik te maken. De woonlastencomités zijn de ac tie begonnen omdat 'de over heid in gebreke blijft om de Nederlandse bevolking onge vraagd de juiste informatie te geven'. Kwijtschelding kan worden gevraagd wanneer het ver schuldigde bedrag nog niet is voldaan en het verzoek moet bij voorkeur worden opge- I stuurd binnen de betalingster- I mijnen die op het aanslagfor- muiier staan vermeld. Na zo'n verzoek krijgt de betrokkene DEN HAAG(ANP) - Prinses Margriet, mr. Pieter van Vol lenhoven en hun zoon prins Pieter-Christiaan zijn vrij dagmorgen ongedeerd geble ven bij een auto-ongeluk tij dens hun wintersportvakantie in Oostenrijk. Tussen Maria Alm en Hin- termoos werd de auto van Van Volllenhoven aangereden door een in de slip geraakte perso nenauto. De bestuurder, de 20- jarige Jürgen Bienerth is aan zijn verwondingen overleden. De tweede inzittende, de 18-ja- rige Karin Melcher werd zwaar gewond. '^qpiIiBeMz oi 'jjijSoine -tqeo SuiunajSnj 8 'ueui uba Mnoui 'i1JÏ uba jaa^s '9 'jaaA\noq g 'jasstAvuaiinT t do 'puBq do SbzSiz z 'puoq uba V-* Door onze correspondent Gerard Kessels BONN Een Zwitserse actie groep heeft zich tot de regerinc in Bern gewend met het ver zoek het Orwell-jaar 1984 af t< schaffen. De actiegroep stel voor om na 1983 weer met he jaar één te beginnen. In zijn roman '1984' voor spelde George Orwell een we reld waarin het met de rechter van de mens gedaan is en dl staat alle doen en laten contro leert. In Polen werd toch altijd al vals gespeeld?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16