Hollywood:
koorddansen
boven een
slangenkuil
KWIJTSCE
ITÜMCjIIJ»
Prinselijk
paar bij
ongeluk
ongedeerd
OPLOSSIN
Merijntje
VRIJDAG 30 DECEMBER 1983
PAGINA GlDs
16j
Lucky Luke: Fingers
Appie Happie En De Bolle Uit Zwolle
Suske Wiske En De Hippe Heksen
Het jaar één
T3Z
Door Hans Toonen
HOLLYWOOD IS als een koord over een slangenkuil.
Wie de overkant haalt, krijgt applaus. Mag zich een
ster noemen. Maar is gedoemd voortdurend dit hoog
standje te herhalen. Meestal zonder vangnet.
Alan Ladd.
Alan Ladd verzuchtte eens:
„De ellende van het ster-zijn is
een ster te blijven. Het is een
tragedie zonder end."
Ladd heeft recht van spre
ken. In zijn topjaren bij Para
mount, die zich uitstrekten
van 1942 tot 1957, beurde de
filmster meer dan 300 miljoen
gulden. Wekelijks ontving het
idool zeker 2500 brieven van
fans.
Toch stierf de legendarische
'tough-guy' uit klassieke films
(This Gun is for Hire, Shane,
the Carpetbaggers, zijn laatste
meesterwerk ht) in 1964, le
vensmoe van de valse gla
mour, aan een cocktail van
drugs en alcohol.
Van de doden niets dan
goeds. Met deze vrome tekst
kom je in Hollywood niet uit
de voeten. Juist als een ster
gedoofd is, komt de echte
waarheid aan het licht.
Journalisten die het vooral
goed menen met hun banksal
do peuteren ongegeneerd in
het verleden van de gesneefde
filmster. Even later ligt er een
alles onthullende biografie bij
de kassa van de boekwinkel.
Wat er van klop, is amper te
controleren. Want de waar
heid ligt op het kerkhof.
Vaak begint het sloopwerk
van een sterren-imago terwijl
de filmster nog op de set staat.
Om de korte beentjes van
Alan Ladd werd al tijdens
diens leven gegrinnikt. Welis
waar achter de schermen,
maar op den duur luid genoeg
om hem geestelijk pootje te
lichten.
Ladd haalde krap de 1.65
meter. Om zijn tegenspelers
recht in de ogen te kunnen kij -
ken moest hij - uiteraard bui
ten beeld - op een planken
verhoging gaan staan. Niet ge
remd door respect voor Ladds'
stardom sneerde Sophia Loren
in 1957 over haar Hollywood-
debuut in 'Boy on a Dolphin':
„Waarom moet ik de hele dag
in een greppel staan om deze
held op me te laten neerkij
ken.
Sprookje
In de jaren twintig en dertig
geloofde menigeen in het
sprookje van Hollywood, dat
filmsterren thuis net zo weel
derig, wild en/of kuis leefden
als op het witte doek,
Fanmagazines hielden deze
celluloid-leugen mee overeind.
Liep er een Hollywood-huwe-
lijk mis, dan kwam de onge
lukkige ster uithuilen in bab
belbladen als 'Modern Screen'
of 'Motion Picture'. Per slot
van rekening straalt een film
ster bij de gratie van het
Hooggeëerd Publiek.
Onder het motto 'spreken
kost goud' werd de echte
waarheid de mond gesnoerd.
Toen bijvoorbeeld in 1939 Fred
Astaire en Ginger Rogers
voorlopig voor het laatst hun
virtuoze danstalenten hadden
uitgebuit in 'The Story of Ver
non' schreven de 'orakels van
Hollywood' dat Ginger Rogers
niet langer naar de pijpen van
Astaire wilde dansen.
De waarheid kwam onlangs
aan het licht. Geld, het enige
waar Hollywood werkelijk
verrukt door raakt, was de re
den van deze scheiding. Astai
re wilde van RKO, de film
maatschappij waar de 'nacht
merrie van balletdansfenome-
nen als Nurejev' onder con
tract stond, voor zijn volgendt
film minstens 150.000 dollai
beuren. Dat was RKO te gor
tig. Concurrent MGM zag haai
kans schoon. Even later danste
Astaire met andere vrouwelij
ke partners verder.
Of deze lezing waar is, zot
in dit geval nog door de stei
zelf kunnen worden bevestigd
Helaas,.de nu 04-jarige Frede
rick Austerlitz (echte naarr
van Astaire) praat uitsluitend
over golf. Zijn dansschoener
liggen bij het allang opgebor
gen filmverleden.
Billen bloot
Kenneth Anger, een nu 53-
jarige Amerikaanse filmma
ker, heeft het Sprookje van
Hollywood omver getrokken
in zijn boek 'Hollywood Baby-
Ion'. Dat Anger, in Santa Mo
nica geboren en opgegroeid
tussen de decors van Holly
wood, zijn boek anno 1959 in
Frankrijk moest uitbrengen
spreekt boekdelen over het
waarheidsgehalte van zijn
onthullingen.
Genadeloos legde hij Holly
wood met de billen bloot. Of de
idolen nog schitterden, weg
kwijnden of door de dood ge
kist waren, was voor Kenneth
Anger geen beletsel. Charlie
Chaplins' voorkeur voor jonge
stariets en andermans minna
ressen; John Wayne's wilde
weekend met Clara Bow, voor
wie geen voetbalelftal te veel
was; de twee maanden cel van
Robert Mitchum. Deze hoop
plus nog een paar manden
Ed Asner (Lou Grant).
- FOTO ARCHIEF DE STEM
vuile was, heeft Anger in de
spotlichten van Hollywood ge
zet.
Ook zijn terugblik op de af
faire Fatty Arbuckle geeft
aan, hoe de Hollywood-bonzen
zich in alle bochten wrong om
het sprookje overeind te hou
den. De zwaarlijvige filmko
miek, in 1921 goed voor 3 mil
joen gulden per jaar, was re
gelrecht betrokken bij de dood
van Virginia Rappe, een stars
letje, op wie Arbuckle tijdens
een orgie meer dan alleen zijn
oog had laten vallen. Hoewel
'Fatty' na drie processen we
gens gebrek aan bewijs vrijuit
ging, lag zijn roem wel in de
slangenkuil.
Om de uitspattingen van
Hollywood te beteugelen, wer
den er in de jaren dertig onder
leiding van kardinaal Munde-
lein en zijn kuisheidsklerk
Will Hays met succes fat
soensregels (Hays Code) opge
steld. Tevens bracht het twee
tal een lijst uit met 28 verbo
den woorden, zoals 'heet',
'hoer' en 'verdomme'.
Om toe te zien op naleving
posteerde Hays, een ex-post
bode, 'watchdogs' in de stu
dios. Vooral de set van Mae
West, het sekssymbool van on
ze grootvaders, werd streng
bewaakt. Tekenend voor
Mae's uniek gevoel voor hu
mor is de volgende anekdote.
Op zekere dag liet Mae het ge
rucht verspreiden van een po
ging tot ontvoering. Uit voor
zorg schafte de 'statue of Libi
do' een welgeschapen body
builder aan, die haar tot in de
kleedkamer volgde.
Roddelpers
De minachting voor de rod
delpers spreekt uit de naam
waarmee deze beschimmelde
tak van de journalistiek in
Amerika wordt aangeduid: de
'yellow-press' ofwel de laffe
pers. Ongewild hebben de rod
deljournalisten aan deze
scheldnaam zelf bijgedragen
door hun eerste halve waarhe
den op geel krantepapier te la
ten drukken.
Dat je ook in je eigen leu
gens kunt stikken, overkwam
'Confidential', een boosaardig
babbelblad dat in 1952 door
Robert Harrison werd uitge
bracht. Door 1000 dollar te bie
den voor een onthullend ver
haal over Hollywood-sterren,
kon elke figurant een verklik
ker zijn. 'Lana Turner in bed
met Ava Gardner' en meer
van dit soort ontboezemingen
stuwde 'Confidential' op naar
een oplage van 4 miljoen.
In 1957 sloeg Hollywood te
rug. In het 'Proces van de 100
sterren' eisten getergde idolen
zoals Maureen O'Hara en Li-
berace miljoenen dollars scha
devergoeding. Nog datzelfde
jaar belandde 'Confidential'
voorgoed in de goot.
Sindsdien durft menige
filmster terug te bijten als de
roddelpers leugens verkoopt.
'National Enquirer', het huidi
ge Amerikaanse roddelblad,
moest onlangs diep door de
knieën voor Carol Burnett, die
onmiddellijk naar de rechter
rende toen haar dronkenschap
werd toegedicht. Burnett kon
aantonen dat ze sinds jaar en
dag van de fles af is.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
tee), een parlementaire com
missie waarvan ook Richard
Nixon deel uitmaakte, werden
er openbare ho.orzittingen ge
houden. 'Rode' sterren hoorde
men uit; werden tegen elkaar
uitgespeeld.
Wie het lef had tegen te
stribbelen, zette zijn/haar car
rière op het spel. Lilian Hell-
man zag, na haar weigering
collega's als 'communisten'
aan te wijzen, haar ster ver
bleken van 140.000 dollar tot
nog geen 10.000 dollar per jaar.
Judy Holliday, in 1950 nog uit
verkoren voor een Oscar-on
derscheiding vanwege haar
rol in 'Born Yesterday' werd
ook geknakt. Het idool John
Garfield (The Postman Al
ways Rings Twice, The Brea
king Point enz.) verloor zijn
verstand. En stierf in mei 1952
aan een hartaanval.
Pas een kwart eeuw na het
McCarthy-regiem durfde Hol
lywood in de film 'The Front'
zelf deze zwarte bladzijden te
rug te slaan. Gelukkig door
vaklui zoals scenarioschrijver
Walter Bernstein en regisseur
Walter Ritt, mannen die toen
tertijd zelf onder de gordel
zijn gestoten.
Maar ook nu is Hollywood een
slangenkuil voor politiek
geëngageerde sterren.
Ik heb ze van heel dichtbij
horen sissen toen Vanessa
Redgrave tijdens de 50ste uit
reiking van de Academy
Awards (beter bekend als de
Oscar) in 1978 fel van leer trok
tegen hen die Redgrave ver
achten wegens haar pro-Pa
lestijnse houding. Vooral de
joodse lobby in Hollywood
riep dat Redgrave op een
'zwarte lijst' thuishoorde in
plaats van op het podium met
een Oscar voor haar rol in 'Ju
lia'.
Toen Marlon Brando in 1954
zijn met 'On the Waterfront'
verdiende Oscar in ontvangst
liet nemen door een squaw als
protest tegen de uitroeïng van
de Indianen, was hoon zijn
loon. Hetzelfde overkwam Ja
ne Fonda, toen zij tijdens de
Vietnam-oorlog protesteerde
tegen het bombarderen van
Noord-Vietnam. Al gauw
sprak men honend over 'Hanoi
Jane'.
Een meer recent voorbeeld:
Ed Asner alias Lou Grant, de
chef-stadsredacteur uit de ge
lijknamige tv-serie, wordt in
bepaalde kringen nog steeds
weggezet als een 'communis
tisch zwijn'. Gewoon vanwege
zijn openlijk protest tegen
president Reagan's gewapen
de steun aan de regiems in
Midden- en Zuid-Amerika,
waar dictators met machetes
in 'Amerika's achtertuin' wie
den.
Natuurlijk zet Asner hier
mee zijn weekinkomen van
180.000 gulden op het spel. „Als
mijn carrière als acteur ge
vaar loopt, omdat ik me keer
tegen een onmenselijke oorlog,
dan moet dat maar gebeuren,"
verzuchtte Asner onlangs
dapper.
EVEN TIJD
LEZEN?
VergMl dan nlot do
..Kleintjes" door te
nemen. Er staat vaat lata
van uw gading bij.
Ook vandaag I
films
Rode jacht
Behalve aan 'drank en
vrouwen' kan een ster ook aan
politiek ten onder gaan. Tries
te .voorbeelden hiervan liggen
voor het opscheppen in de eind
veertiger en vijftiger jaren.
Onder aanvoering van se
nator Joseph McCarthy werd
er een heksenjacht ontketend
op scenario-schrijvers, regis
seurs en filmsterren die in hun
films ook de minder glorieuze
kanten van Amerika laten
zien. In de laatste wereldoor
log was Hollywood één schal
lende propagandafabriek, 'his
master's voice' van Roosevelt.
Wie na de oorlog echter niet
langer vierkant achter de glit
ter en glamour wenste te
staan, was een 'communistisch
zwijn'.
Door de HU AC (House Un-
American Activities Commit-
Weinig veranderingen inde bioscopen in de week tussen
kerst en oud-en-nieuw. De drie publiekstrekkers zijn
'Never say never again' met good old Sean Connery als
James Bond, 'Vier vuisten slaan op hol' van Terence Hill
en Bud Spencer en 'Staying alive' van Sylvester Stallone
met John Travolta als jong danswonder tussen twee
vriendinnen.
De Bond-film is te zien in Luxor in Terneuzen, De Ko
ning van Engeland in Hulst en Grand Theater in Goes.
De nieuwe Vier Vuisten draait in Gulden Vlies 2 in Brug
ge onder de titel 'Go for it'. Travolta is te bewonderen in
Rubens in Antwerpen.
'Heidi', de tekenfilm van Hanna en Barbera, draait in
Luxor in Terneuzen. Harry Geelen en Arnold Gelderman
hebben op vakkundige wijze voor de Nederlandse bewer
king gezorgd.
De veelbesproken film 'War Games' van John Badham
is te zien in Quellin 1 in Antwerpen. Matthew Broderick
speelt een leergierige jongen die inbreekt in de computer
van het Amerikaanse ministerie van defensie en daar
voor grote verwarring zorgt.
In Ambassades draait voor de zesde week 'Garcon' van
Claude Sautet, waarin Yves Montand een kelner speelt in
een Parijse bistro. De nieuwe Woody Allen, 'Zelig', is te
zien in Wapper in Antwerpen. 'Hercules' met Lou Ferrig-
no (bekend van 'De Hulk') kan bekeken worden in Metro
2 in Antwerpen.
GOES
Grandtheater - 14 u.
101 Dalmatiërs, a l.
19 en 21.30 u. Never say never
again, a.l.
HULST
Koning van Engeland
13.45 en 16.15 u Heidi, a.l.
13.45 en 18.45 u. Superman deel
a.l
13.45,18 45 en 21.15 u. Never
say never again, a.l.
16 en 21.15 u. Sophies choice,
16.15 en 18.45 u Tirolers weten
van wanten, 16 j.
16 15 en 21.15 u. The bronx war
riors, 16 j.
18.45 u The meaning ol life, 16 j.
14 30 en 21.15 u. Sex op het
platteland, 18).
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
The beastmaster, a.l.
TERNEUZEN
Luxor
14,19 en 21.45 u Never say ne
ver again, a.l.
19 u. Monty Python: Meaning of
life, 16 j
14 u. Heidi, a.l.
21.45 u. De versierster, 18 j.
VLISSINGEN
Alhambra I - 14, (Sen 21.30
Never say never again, a.l.
Alhambra 2 - 14u.
Pinocchio.
19 u. Superman 3.
21.30 u. Monty Python's Mea
ning of life.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20en 22
u. Le comperes.
Rex-Club - 12,14,16.30, 19
en 21.30 u. Table for five.
Metro I - 12, 13.20,15 30,
17.40,19.50 en 21.55 u Snoww-
hite and the seven dwarfs.
Metro» - 12, 14, 16,18,20
en 22 u. Hercules.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Fanny Hill.
Rubens - 12,14,16,18,20
en 22 u. Staying alive.
Slnjoor - 11,13.20,16,18.40
en 21.20 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u Jaws, deel 3.
Quellin I - 12, 14 20, 16.45,
19.10 en 21.30 u. War games.
Quellin II - 11.45,14,16.30,
19 en 21 30 u. The return of the
jedi
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u Pauline a la plage
Astra - 12,14,16,18, 20en
22 u. My name is nobody.
Astrid - 12,14 10, 16.30,
18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitte
en de zeven dwergen
Capltole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Ator, the fighting eagle
Savoy - 12,14,16,18,20Sf
22 u. The policewoman goesto
New York.
Ambassades - 12,14, »u
20 en 22 u. Garcon.
Ambassades—Club I - ij
18 en 21 u. For those I loved
Ambassades-Club II -
14,16,18, 20 en 22 u. De lilt
Ambassades—Club III - j;
14,16, 18, 20 en 22 u. Flashdaj
ce
Ambassades-Club IV - j;
14,16,18, 20 en 22 u. Zappej
Festa - 13,15,17 en 21 u.
Monty Python's Meaning ofifc
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Creep sho#
TIJI - 12,14, 16,18,20 eng
u. Le marginal.
Wapper - 12,14,16,18,
en 22 u. Zelig.
BRUGGE
Komplex Zwart—Huis
Gulden Vlies 1
14.30, 17.15, 20en22.30u.Ji,
deel 3.
Gulden Vlies 2
14.30,17.15, 20 en 22.30 u. 5,
for it.
Gulden Vlies 3
14.30,17.15, 20 en 22.30 u.lfe
ty Python, Meaning of lite
Memllng
14.30,16 45 en 19 u. Sneeu*
witje.
21 u. Table for five.
Rembrandt
14 30 u. Zipp Zapped
20 en 22.30 u. Electric blue
theater
GENT
Ned. Toneel Gent, St Baals|
plein 17 - 20 u.
„Madame Warrens Brood»»
ning",
door NTG Gezelschap
123ste jaargang
Kan
Van onze redactie binnenland
DEN HAAG - Bij het vaststel
len van de hoogte van de
huursubsidie voor een gezin
voor de periode 1 juli 1984 tot 1
juli 1985 zal alleen de eerste
7,000 gulden van het jaarinko
men van inwonende kinderen,
broers, zusters, ouders, groot
ouders en kleinkinderen niet
worden meegeteld.
Dat schrijft staatssecretaris
Brokx (Volkshuisvesting)
vrijdag in zijn huurbrief aan
de Tweede Kamer.
- °eR-
VADERLANDSE OS-
SK3HT DIE HET
GOOD-W/r-0WJb/£
Bloed atu coce
D'ACÉREM 0O£TSJPO-
MEsl K2EZ
U4UPP /AC
IW?'
'tlietifr homt niet veel in hun
'Me
EIGEN NIEIT
TERNEUZEN/BREDA
gewezen op de sociale d
loon ontvangen, komen
in aanmerking voor kw
meentelij ke onroerend j
Dat vergt geen speciaal
raad. Een briefje van de bi
teur van de Rijksbelastingc
Dat hebben woonlastenco
mités op Walcheren ontdekt.
Hun bevindingen werden gis
teren bevestigd werden door
woordvoerders van het minis
terie van Financiën en de be
lastingdienst in Breda.
De woonlastencomités mel
den de kwijtscheldingsmoge
lijkheid in speciale folders en
verstrekken belangstellenden
een voorbeeldbriefje dat naar
de belastingdirecteur kan
worden gestuurd.
Voorzitter J. Kilian van het
woonlastencomité Middelburg
schat dat op Walcheren al zo'n
2.500 mensen te kennen heb
ben gegeven van de mogelijk
heid gebruik te maken. De
woonlastencomités zijn de ac
tie begonnen omdat 'de over
heid in gebreke blijft om de
Nederlandse bevolking onge
vraagd de juiste informatie te
geven'.
Kwijtschelding kan worden
gevraagd wanneer het ver
schuldigde bedrag nog niet is
voldaan en het verzoek moet
bij voorkeur worden opge-
I stuurd binnen de betalingster-
I mijnen die op het aanslagfor-
muiier staan vermeld. Na zo'n
verzoek krijgt de betrokkene
DEN HAAG(ANP) - Prinses
Margriet, mr. Pieter van Vol
lenhoven en hun zoon prins
Pieter-Christiaan zijn vrij
dagmorgen ongedeerd geble
ven bij een auto-ongeluk tij
dens hun wintersportvakantie
in Oostenrijk.
Tussen Maria Alm en Hin-
termoos werd de auto van Van
Volllenhoven aangereden door
een in de slip geraakte perso
nenauto. De bestuurder, de 20-
jarige Jürgen Bienerth is aan
zijn verwondingen overleden.
De tweede inzittende, de 18-ja-
rige Karin Melcher werd
zwaar gewond.
'^qpiIiBeMz oi 'jjijSoine
-tqeo SuiunajSnj 8 'ueui uba Mnoui 'i1JÏ
uba jaa^s '9 'jaaA\noq g 'jasstAvuaiinT t
do 'puBq do SbzSiz z 'puoq uba V-*
Door onze correspondent
Gerard Kessels
BONN Een Zwitserse actie
groep heeft zich tot de regerinc
in Bern gewend met het ver
zoek het Orwell-jaar 1984 af t<
schaffen. De actiegroep stel
voor om na 1983 weer met he
jaar één te beginnen.
In zijn roman '1984' voor
spelde George Orwell een we
reld waarin het met de rechter
van de mens gedaan is en dl
staat alle doen en laten contro
leert.
In Polen
werd toch
altijd al
vals
gespeeld?