\Jazz op niveau in Bergen o/Z UI Picasso als beeldhouwer een grote onbekende ONTDEK DE VERSCHILLEN van de Oranje m DONDERDAG 29 DECEMBER 1983 T3Z PAGINA GIDS 2 PAGINA GIDS 11 HILVERSUM 2 HILVERSUM 3 HILVERSUM 4 - FOTOARCHIEF DE STEM films theater NCRV-radio brengt opnamen van Wim Kan Ilücky Luke: Fingers Suske Wiske En De Hippe Heksen m>pie Happie En De Bolle Uit Zwolle Boes Ite jGL*> DE /)PP/£ £xf>zo/mr/£ kabouters «M/i* OPLOSSING I van een Russische Ier Gerard" we over Orwell en 1984. Je 'beeldenstorm' was ogte- of zo men wilt diepte"! Int uit die rumoerige historjJ pe periode en Van der Kampl er dan ook niet onderuit! bar ook bij Hilversum heeftl crisis toegeslagen. Dusj beg de regisseur slechts fel pchikking over acht beeldetj hij telkens zeer voorzichtig! [t donderen op een laag vanl meter schuimrubber. Pjjl bn er voldoende was gerepe-J erd en alles vaststond! ochten de figuranten zichl ht aan het gips vergrijpen. |De opnamen vonden storm en ontijbij zon I vorst. Zo kreeg Linda vanl Jjck opdracht om met lij moedig gelaat in een beek-1 van 0 graden Celcius te val-j terwijl Jeroen, toornig j Iten te paard, haar berispend! Bespreekt vanuit een tempel atuur van 20 graden. [Henri Remmers had eerst! et plan opgevat op zijn bei fende wijze een 'Remmers) ntmoet..Walter van tamp' te maken, maar besloot! |iet tegenzin om zelf niet iil èt beeld te verschijnen eij Ejn camera uitsluitend opdtjj (cteurs te richten. Dat tos| vel zo goed ook. 'Achter fel Jchermen van Willem vail Jranje' is een lollige reporta-| te, die duidelijk aangeeft hos] knap een camera de werke-| tijkheid kan verdraaien, tien we eerst Jeroen Krabbe in] pmusante kout gewikkeld mal Willem Nijholt in historische! gewaden. Bij de volgende scè] pe schieten we echter vieil eeuwen het verleden in en] nebben beide heren als WillenJ van Oranje en de wrede aing Philips II een relatiecon-] (liet. Uitzending op 1 januari. paal. 16.02 Goudenregen Ensemble! f>.l.v. Ferry Wienneke. 16.30 Klets- j Jnajoor. 16.40 Van stad en land 17.02 Rozegeur en prikkeldraad 17.55 Meded. (NOS). NCRV: 18.1». -lier en nu-magazine. 19.02 Muziei .n vrije tijd. 20.03 Mengpaneel 21.02 Op de vrije toer. burg. 22.01 INCRV-donderdag-sport. N0S:l E3.02 Met het oog op morgen. KRO: Jo.02 Oogluik. 1.02 Niemandsland 16.02 Ontbijtshow (6.50 Het levendij I woord.) [#11 ritf Bill Bounders Big Band. IAVRO: 7.00 Nws. 7.10 De AVRO- [klok in de morgen. (7.30, 8.00 en8.3ü |Nws.) NOS: 9.05 NOS-sportief. 9.24 Waterstanden. 9.30 Nws. AVRO: 19.33 De AVRO-klok 'Buiten'. (10.01 I AVRO's radiojournaal. 10.30 NwsJI 11.00 AVRO's radiojournaal, llw Duimeland. 11.10 Stennes-extra. 111.30 Nws. 11.33 Kijk op kunst. 12.0Q, I De AVRO-klok tussen de middaj I (Overh.voorl.: 12.16 Uitz. voor dej I landbouw. NOS: 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30, 13.00 en 13.30 Nws). 13.57 Per saldo. RW- 14.00 Nou en? 14.30 Nws. 14.33 Alle* mans veren in de muziek. KRO: 15.00 Nws. 15.03 Kruispunt. 15™. Kruispunt. 15.30 Nws. 15.32 Mis daad, fantasie en realiteit. 16.00 Df wereld op donderdag. (16.30 e( 17.30 Nws.) KRO: 18.00 Nws. 18.» Grenzeloos. P.P.: 18.20 Uitzendt van de PvdA. IKON: 18.30 Kleur; KRO: 19.00 Tussen de regels. IP' Sporen in het achterland. l&jflJ Sensus. 20.00 Nws. 20.03 Radio vi trine. 20.30 Da Capo. 21.20 Tel Overweging. Teleac: 21.30 LatijM (les 9B). 22.00 Programmeren m61! Pascal, les 4 A. KRO: 22.30 Nv*J 22.40 Daar word ik nu stil van (4A)tf 23.00 Spektakel. 23.55 Nws. Ieder heel uur nws. TROS: 7.02Djl Havermoutshow. 9.03 De Hugo vwp Gelderen show. 11.03 Hilversum! - Programma. 15.03 TROS Top NOS: 18.04 De avondspits. TR1C* 19.02 Poster. 20.02 Ferry Maan Soul show. 22.02 Sesjun. 23.0f L.P.-show [Van de vele nieuwjaarscon certen die her en der in de [regio worden georganiseerd [springt dat in Bergen op Zoom eruit: het twaalfde ,'ieuwjaarsconcert van Bill founders Big Band, ditmaal iet solistische medewer king van tenor-saxofonist larry Verbeke. De band heeft ervoor ge- cozen het overbekende alou- ie big band-repertoire terug Dp de lessenaar te plaatsen, zoals Cute, Splanky en In ?he Mood. Ook het Bergse [lijflied' Merck toch hoe nterek staat op het pro- «ramma, in een nieuw ar rangement van dirigent larcel Hartendorp. Marcel Hartendorp, al en kele jaren alt-saxofonist in iet orkest, is de nieuwe jandleider. Hij volgt Syl- rain Frans op. Hartendorp student orkest-directie in jilburg. De gast van de middag is an oude bekende: Harry (erbeke, al ruim veertig jaar actief in de muziekwe reld, en een van Nederlands ïkendste tenoristen. Een van de orkesten raarvan hij deel uitmaakte kas de Millers. In 1968 werd lem de (toen nog zo geheten) '7essel Ilcken Prijs toege kend. Harry Verbeke speelt te genwoordig in de Skymas- ïrs en heeft ook een eigen kwartet. Zondag is hij zowel lis solist bij Big Bounders Band als met zijn eigen kwartet te horen. Dat kwar- at heeft een sterk verjongde fitme-sectie, bestaande uit Jarlo de Wijs/hammond or- [el, Hein van de Geijn/bas Matty de Wijs/drums. Van Harry Verbeke ver- :heen onlangs een nieuwe elpee onder zijn naam. Als intermezzo op het Jieuwjaarsconcert in Ber ken op Zoom is nog te horen Set Triode Wijs. [- Nieuwjaarsdag, Bergen )p Zoom, Evenementenzaal >e Stoelemat, aanvang 15.30 jur. Intree 6,50, kinderen eneden de 12 gratis. Harry Verbeke VRIJDAG 30 dec. Rotterdam: Harbour Weena 221 (21.30) Old Jazz Maniacs New Orleans Band. ZATERDAG 31 dec. Band, The'High Side Four, Makin' Bloopie JB, Just Friends. Roosendaal: Jazz-café De Raats kelder, Markt (15.30) Nieuwjaars concert door het Caldo Sextet. Bergen op Zoom: Evenementen zaal De Stoelemat (15.30) Nieuw- Jazzclub, jaarsconcert met Bill Bounders Big Band, Kwartet Harry Verbeke en Trio de Wijs. Eindhoven: Trafalgar Pub (14.00) Retro Jazz Group. ZONDAG 1 jan. Breda: Café de Vrachtwagen, Gin- nekenmarkt (00.30) Rock Around The Year Band. RTCB, Ginnekenmarkt (15.00) Jam Sessions o.l.v. Bart Goossen. Het Congres, Boschstraat (15.00) Nieuwjaarsconcert met de Baron nen. Bavel: Café Bruininks (21.00) Nieuwjaarsconcert, met The Blue MAANDAG 2 jan. Breda: De Vrachtwagen, Ginne kenmarkt (20.30) South Point Big Band. Etten-Leurs Zaal Arnouts, Markt (20.00) Tee Wee's Big Band. WOENSDAG 4 jant. Breda: Th. v.d. Molen, Ginneken- weg (21.00) live jazz. Door Ton Verbeeten DÜSSELDORF - Verbijste ring bekruipt je, wanneer je de vier zalen van de Stadtische Kunsthalle in Düsseldorf doorkruist om zicht op de ten toonstelling te krijgen. Zo veelzijdig, zo levendig, zo speels, zo magistraal zijn de sculpturen van Pablo Picasso (1881-1973), dat je eens te meer moet erkennen te staan tegen over het werk van een univer seel kunstenaar. Op de eerste plaats is er de indruk van de grote kwaliteit van het werk zelf en op de tweede plaats de prikkelende funktie die het heeft gehad op de ontwikkeling van de beel dende kunst in deze eeuw. Ook de niet-deskundige ziet, rondwandelend op deze ten toonstelling, al snel hoe Picas so ook als beeldhouwer ande ren aanzette om nieuwe wegen van plastische vormgeving in te slaan. Wie voor het eerst Picasso's plastieken bij elkaar ziet - en wie is daartoe ooit eerder in de gelegenheid geweest, dan zij die in de periode 1966/1967 daarvoor naar Parijs, Londen of New York zijn gereisd? - wordt getroffen door de para lellen tussen de schilderkunst en de beelden. Er bestaat een volmaakte paralel tussen. „Ieder kent de invloed van Picasso op het ku bisme, waarvoor hij samen met Braque de grondslag leg de, ieder kent ook de grote schilderijen die een nieuw tijdvak inluidden als 'Demoi selles d'Avignon' of 'Guernica', maar vrijwel niemand heeft een nauwkeurige voorstelling van'het plastische werk, dat het schilderen zijn hele leven begeleidde en in de late jaren zelfs een dominerende rol speelde," meldt het voorwoord van de catalogus. Zo is het. Jongen Als jongen van 15 schilderde Picasso al als bezeten en zon der enige aanleiding te geven voor de gedachte, dat hij beeldhouwen daarmee zou willen combineren. Dat paste ook geenszins in de Spaanse academische traditie van die dagen. Wel is bekend, dat hij als kind een verbluffende handig heid bij het figuurknippen aan de dag legde. Het duurt tot 1902 voor het eerste beeld 'Zit tende vrouw' dat we van hem kennen tot stand komt. Het beeld draagt meteen al een van de belangrijkste ken merken van zijn plastiek, het is één enkele figuur en dat zal vrijwel altijd zo blijven. In de loop van de eerste ja ren daarna maakt Picasso zich los van de academische in vloed van iemand als Auguste Rodin, wiens bepalende rol ook verder begon te tanen. Daarvoor in de plaats komen buiten-Europese invloeden (Gauguin), duidelijk te her- Pablo Picasso. kennen in houten beelden met grote rechte vlakken. En zoals er een schematise ring van de ogen valt waar te nemen op het schilderij 'De moiselles d'Avignon', zo zien we dat ook aan de kop 'Fer- nande' (1906). Kubisme De modellering verandert voor de eerste keer radikaal bij de 'Vrouwenkop' - opnieuw Fernande - uit 1909. Het volu me van de kop is samengesteld uit ongeveer even grote vorm delen als 'hoekige bouwdelen'. Deze (bekende) vrouwenkop is een van de weinige grote sculpturen van Picasso, die de term kubistisch verdienen. Wel maakt hij in de jaren daarna gitaren en violen uit samenstelsels vn hout, blik en karton, die we zo goed kennen van de schilderen van Braque en hemzelf en in dezelfde pe riode zijn ontstaan. Opvallend is het gebruik van eenvoudig, gevonden of 'toevallig' materiaal. Dat zal een belangrijke rol gaan spe len. Grap In kleine plastiekjes, gemaakt van dat toevallig voorhanden materiaal, toont zich een grote speelsheid, zeg maar gerust, dat hij grappen uithaalde. Ook beschildert hij deze plastieken steeds meer. Later zal dat beschilderen terugkeren bij grotere uit een stuk karton of blik gesneden en gebogen menselijke figu ren, die heel charmant ogen. We hebben het dan al over de periode van de jaren vijftig en zestig. Er is geen onderwerp, geen materiaal, geen sculpturale techniek of Picasso heeft er zich aan gewaagd. Toch blijkt regelmatig een voorkeur voor bepaalde thema's' Vrouwen en vrouwenkop pen, maar ook dieren: uilen, een zwaar uitgedijde zwange re geit, kraanvogels. En als rechtgeaard Spanjaard fasci neert de haan hem. Zijn humor blijkt - naast zijn perfecte inzicht in vorm, onafhankelijk van de oor spronkelijke functie - bijvoor beeld weer uit 'Baviaan met jong' uit 1951, dat eerst in ke ramiek werd uitgevoerd en la ter in brons. Het brons staat op deze tentoonstelling en wie het nadert ziet langzaam maar ze ker, dat het gezicht van de moederbaviaan bestaat uit een speelgoedautootje. Je moet er overigens wel vlakbij staan om dat te zien, tegelijkertijd is zeker aan het front van het autootje niets veranderd of toegevoegd. Een uitputtende beschrij ving van de 200 beeldhouw werken op deze tentoonstel ling is hier onmogelijk. De ca talogus weegt al een paar kilo en doet dat toch beter. Wel dient met nadruk gezegd te worden, dat een bezoek aan de Stadtische Kunsthalle van Düsseldorf (Grabbeplatz 4) een kunstzinnige ervaring van de eerste orde oplevert, waar voor je bovendien maar zelden de gelegenheid krijgt. GOES Grandtheater - 14 u. 101 Dalmatiërs, a.l. 19 en 21.30 u. Never say never again, a.l. HULST Koning van Engeland 13.45 en 16.15 u. Heidi, a.l. 13.45 en 18.45 u. SUperman deel a.l. 13.45,18.45 en 21.15 u. Never say never again, a.l 16 en 21.15 u. Sophies choice, 16j. 16.15 en 18.45 uTirolers weten van wanten, 16 j. 16.15 en 21.15 u. The bronx war riors, 16 j. 18.45 u. The meaning of life, 16 j. 14.30 en 21.15 u Sex op het platteland, 18 j. TERNEUZEN Luxor 14 en 20 u. Never say never again, a.l 20 u. Monty Python: Meaning of life, 16 j. 14 u. Heidi, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 14,19 en 21.30 Never say never again, a.l. Alhambra 2 - 14 u Pinocchio. 19 u Superman 3. 21.30 u. Monty Python's Mea ning of life. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Le comperes. Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21 30 u. Table for five. Metro) - 12,13.20,15.30, 17.40, 19.50 en 21.55 u. Snoww- hite and the seven dwarfs. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Hercules. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Fanny Hill. Rubens - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Staying alive. Sinjoor -11, 13.20, 16, 18.40 en 21.20 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Jaws, deel 3 Quellin 1- 12, 14.20, 16 45, 19.10 en 21.30 u. War games. Quellin II - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. The return of the jedl. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Pauline a la plage. Astra - 12,14,16,18, 20en 22 u. The outsiders. Astrid - 12,14.10, 16.30, 18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitje en de zeven dwergen. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. Ator, the fighting eagle. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Ziggy Stardust and the spi ders from mars Ambassades - 12,14, 16,18, 20 en 22 u. Garcon. Ambassades-Club I - 12,15, 18 en 21 u. For those I loved Ambassades—Club II v— 12, 14,16,18, 20 en 22 u, De lift. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Flashdan- ce. Ambassades-Club IV - 12, 14,16, 18, 20 en 22 u. Zapped. Festa - 13,15,17 en 21 u. Brussels by night. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Creep show. Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Le marginal. Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Zelig BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 -14.30,17.15 en 20 u. Jaws deel 3. 22.30 u. W-itchfinder. Gulden Vlies 2 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Go for it. Gulden Vlies 3 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Mon ty Python, Meaning of life. Memling 14.30 en 17.15 u. Sneeuwwitje. 20 u. Table for five. Rembrandt 14.30 u. Zipp Zapped. 20 u. Electric blue. GENT Decascoop 1 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Ne ver say never again. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u War games 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Staying alive. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Sneeuwwitjes. (Ned. talig om 15 en 17.30 u.) 5 - 15 en 17.30 u. Als je begrijpt wat ik bedoel. 6 - 20 en 22.30 u. Carmen. 7 - 15 en 17.30 u. Nena. 8 - 15,17.30 en 20 u. Octopus- sy. 9 - 15,17.30 en 20 u. Flashdance. 10 - 22.30 u. Yellowbeard. 11 - 20 en 22 30 u.Joy 12 - 15 en 17 30 u. Return of the jedi 13 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Stryker. 14 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Cujo. 15 - 20 en 22.30 u. Take the money and run. 16 - 20 en 22.30 u. De ballade van Narayama. 17 - 22.30 u Koyaanisqatsi GENT Ned. Toneel Gent, St Baafs- plein 17 - 20 u. „Madame Warrens Broodwin ning", door NTG Gezelschap LAMSWAARDE Café Bij Tonnie 13.30 u. schieting voor bejaarden AXEL Galerie Bellemans, Slijkdreef 2a - Expositie rond het Zeeuws Platenboek. In de kindergalerij is werk van illustrator Rene Nijhof te zien Geop. tijd. winkeluren (t/m 31 dec.) ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wa stelt da noe voo?". Geop. tijd. kantooruren HILVERSUM (ANP)- De NCRV-radio wijdt morgen een programma van een uur aan de dit jaar overleden Wim Kan. Van 17.00 uur tot 17.55 uur zijn op Hilversum 1 onder de titel 'Kan als docent' opnames te horen van een vragenuurtje dat Kan in 1982 op de Oranje mavo in Velp hield voor leer lingen en onderwijzers. VARA: 7.00 Nws. 7.02 Morgenn (8.00 Nws.) 9.001 Due Fóscari, opqjj van Verdi, uitgevoerd door Omroep Ork. en het Groot Omr1-., Koor, met sol. 11.05 Muz. ron nL futurisme (III). 12.25 Operette. l*g Nws. 13.05 Voor mensen met tw linkeroren (24). EO: 14.30 Klassiej. klankjuwelen. 15.30 Zeggen schrijven. 16.00 Licht en uitz11c 1 16.40 Theologische verkenning NOS: 20.00 Donderdagavond n»"l ziekmagazine. (20.00 Europees K mermuziek Podium: Kamerrn van Schubert. 20.45 Onder de gr ne linde. 21.00 Ned. muz. 21.45 M uit de Middeleeuwen en Rena sance). 22.15 Nieuw Macedonië. Ikuwr o |Wr- NIËT MAATSCHrtPPH WIL 21<M aARBNÊ INZETTEl-1 VÖOR U £N UW1UIN- (Via AM-zender Hilversum NOS: 19.02 Bulletin in het Mam» kaans-Arabisch. 19.10 Bullen"., het Berbers. 19.20 Bulletin m Turks. 19.30 Bulletin in het Spa*"- ,/A V sef uee dooui] 'ox sjjuq afjapexqaS '6 aapuo dop -jaiAV '8 firuoine iubtjCiz 'i uibbxh uea nep -g spjaej a}jape[qa§ g jnrqsojrte 'f uaAoqsiqaaj JijOM g soopijesi ajsuaAoq g MOM uba sint/w x

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 7