\Jazz op niveau
in Bergen o/Z
UI
Picasso als beeldhouwer
een grote onbekende
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
van de
Oranje
m
DONDERDAG 29 DECEMBER 1983
T3Z PAGINA GIDS 2
PAGINA GIDS 11
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
HILVERSUM 4
- FOTOARCHIEF DE STEM
films
theater
NCRV-radio
brengt
opnamen
van Wim Kan
Ilücky Luke: Fingers
Suske Wiske En De Hippe Heksen
m>pie Happie En De Bolle Uit Zwolle
Boes
Ite
jGL*>
DE /)PP/£
£xf>zo/mr/£
kabouters
«M/i*
OPLOSSING
I van een Russische
Ier Gerard"
we over Orwell en 1984.
Je 'beeldenstorm' was
ogte- of zo men wilt diepte"!
Int uit die rumoerige historjJ
pe periode en Van der Kampl
er dan ook niet onderuit!
bar ook bij Hilversum heeftl
crisis toegeslagen. Dusj
beg de regisseur slechts fel
pchikking over acht beeldetj
hij telkens zeer voorzichtig!
[t donderen op een laag vanl
meter schuimrubber. Pjjl
bn er voldoende was gerepe-J
erd en alles vaststond!
ochten de figuranten zichl
ht aan het gips vergrijpen.
|De opnamen vonden
storm en ontijbij zon
I vorst. Zo kreeg Linda vanl
Jjck opdracht om met
lij moedig gelaat in een beek-1
van 0 graden Celcius te val-j
terwijl Jeroen, toornig j
Iten te paard, haar berispend!
Bespreekt vanuit een tempel
atuur van 20 graden.
[Henri Remmers had eerst!
et plan opgevat op zijn bei
fende wijze een 'Remmers)
ntmoet..Walter van
tamp' te maken, maar besloot!
|iet tegenzin om zelf niet iil
èt beeld te verschijnen eij
Ejn camera uitsluitend opdtjj
(cteurs te richten.
Dat tos|
vel zo goed ook. 'Achter fel
Jchermen van Willem vail
Jranje' is een lollige reporta-|
te, die duidelijk aangeeft hos]
knap een camera de werke-|
tijkheid kan verdraaien,
tien we eerst Jeroen Krabbe in]
pmusante kout gewikkeld mal
Willem Nijholt in historische!
gewaden. Bij de volgende scè]
pe schieten we echter vieil
eeuwen het verleden in en]
nebben beide heren als WillenJ
van Oranje en de wrede
aing Philips II een relatiecon-]
(liet.
Uitzending op 1 januari.
paal. 16.02 Goudenregen Ensemble!
f>.l.v. Ferry Wienneke. 16.30 Klets- j
Jnajoor. 16.40 Van stad en land
17.02 Rozegeur en prikkeldraad
17.55 Meded. (NOS). NCRV: 18.1».
-lier en nu-magazine. 19.02 Muziei
.n vrije tijd. 20.03 Mengpaneel
21.02 Op de vrije toer. burg. 22.01
INCRV-donderdag-sport. N0S:l
E3.02 Met het oog op morgen. KRO:
Jo.02 Oogluik. 1.02 Niemandsland
16.02 Ontbijtshow (6.50 Het levendij
I woord.)
[#11
ritf
Bill Bounders Big Band.
IAVRO: 7.00 Nws. 7.10 De AVRO-
[klok in de morgen. (7.30, 8.00 en8.3ü
|Nws.) NOS: 9.05 NOS-sportief. 9.24
Waterstanden. 9.30 Nws. AVRO:
19.33 De AVRO-klok 'Buiten'. (10.01
I AVRO's radiojournaal. 10.30 NwsJI
11.00 AVRO's radiojournaal, llw
Duimeland. 11.10 Stennes-extra.
111.30 Nws. 11.33 Kijk op kunst. 12.0Q,
I De AVRO-klok tussen de middaj
I (Overh.voorl.: 12.16 Uitz. voor dej
I landbouw. NOS: 12.26 Meded. voor
land- en tuinbouw. 12.30, 13.00 en
13.30 Nws). 13.57 Per saldo. RW-
14.00 Nou en? 14.30 Nws. 14.33 Alle*
mans veren in de muziek. KRO:
15.00 Nws. 15.03 Kruispunt. 15™.
Kruispunt. 15.30 Nws. 15.32 Mis
daad, fantasie en realiteit. 16.00 Df
wereld op donderdag. (16.30 e(
17.30 Nws.) KRO: 18.00 Nws. 18.»
Grenzeloos. P.P.: 18.20 Uitzendt
van de PvdA. IKON: 18.30 Kleur;
KRO: 19.00 Tussen de regels. IP'
Sporen in het achterland. l&jflJ
Sensus. 20.00 Nws. 20.03 Radio vi
trine. 20.30 Da Capo. 21.20 Tel
Overweging. Teleac: 21.30 LatijM
(les 9B). 22.00 Programmeren m61!
Pascal, les 4 A. KRO: 22.30 Nv*J
22.40 Daar word ik nu stil van (4A)tf
23.00 Spektakel. 23.55 Nws.
Ieder heel uur nws. TROS: 7.02Djl
Havermoutshow. 9.03 De Hugo vwp
Gelderen show. 11.03 Hilversum!
- Programma. 15.03 TROS Top
NOS: 18.04 De avondspits. TR1C*
19.02 Poster. 20.02 Ferry Maan
Soul show. 22.02 Sesjun. 23.0f
L.P.-show
[Van de vele nieuwjaarscon
certen die her en der in de
[regio worden georganiseerd
[springt dat in Bergen op
Zoom eruit: het twaalfde
,'ieuwjaarsconcert van Bill
founders Big Band, ditmaal
iet solistische medewer
king van tenor-saxofonist
larry Verbeke.
De band heeft ervoor ge-
cozen het overbekende alou-
ie big band-repertoire terug
Dp de lessenaar te plaatsen,
zoals Cute, Splanky en In
?he Mood. Ook het Bergse
[lijflied' Merck toch hoe
nterek staat op het pro-
«ramma, in een nieuw ar
rangement van dirigent
larcel Hartendorp.
Marcel Hartendorp, al en
kele jaren alt-saxofonist in
iet orkest, is de nieuwe
jandleider. Hij volgt Syl-
rain Frans op. Hartendorp
student orkest-directie in
jilburg.
De gast van de middag is
an oude bekende: Harry
(erbeke, al ruim veertig
jaar actief in de muziekwe
reld, en een van Nederlands
ïkendste tenoristen.
Een van de orkesten
raarvan hij deel uitmaakte
kas de Millers. In 1968 werd
lem de (toen nog zo geheten)
'7essel Ilcken Prijs toege
kend.
Harry Verbeke speelt te
genwoordig in de Skymas-
ïrs en heeft ook een eigen
kwartet. Zondag is hij zowel
lis solist bij Big Bounders
Band als met zijn eigen
kwartet te horen. Dat kwar-
at heeft een sterk verjongde
fitme-sectie, bestaande uit
Jarlo de Wijs/hammond or-
[el, Hein van de Geijn/bas
Matty de Wijs/drums.
Van Harry Verbeke ver-
:heen onlangs een nieuwe
elpee onder zijn naam.
Als intermezzo op het
Jieuwjaarsconcert in Ber
ken op Zoom is nog te horen
Set Triode Wijs.
[- Nieuwjaarsdag, Bergen
)p Zoom, Evenementenzaal
>e Stoelemat, aanvang 15.30
jur. Intree 6,50, kinderen
eneden de 12 gratis.
Harry Verbeke
VRIJDAG 30 dec.
Rotterdam: Harbour
Weena 221 (21.30) Old Jazz Maniacs
New Orleans Band.
ZATERDAG 31 dec.
Band, The'High Side Four, Makin'
Bloopie JB, Just Friends.
Roosendaal: Jazz-café De Raats
kelder, Markt (15.30) Nieuwjaars
concert door het Caldo Sextet.
Bergen op Zoom: Evenementen
zaal De Stoelemat (15.30) Nieuw-
Jazzclub, jaarsconcert met Bill Bounders Big
Band, Kwartet Harry Verbeke en
Trio de Wijs.
Eindhoven: Trafalgar Pub (14.00)
Retro Jazz Group.
ZONDAG 1 jan.
Breda: Café de Vrachtwagen, Gin-
nekenmarkt (00.30) Rock Around
The Year Band.
RTCB, Ginnekenmarkt (15.00) Jam
Sessions o.l.v. Bart Goossen.
Het Congres, Boschstraat (15.00)
Nieuwjaarsconcert met de Baron
nen.
Bavel: Café Bruininks (21.00)
Nieuwjaarsconcert, met The Blue
MAANDAG 2 jan.
Breda: De Vrachtwagen, Ginne
kenmarkt (20.30) South Point Big
Band.
Etten-Leurs Zaal Arnouts, Markt
(20.00) Tee Wee's Big Band.
WOENSDAG 4 jant.
Breda: Th. v.d. Molen, Ginneken-
weg (21.00) live jazz.
Door Ton Verbeeten
DÜSSELDORF - Verbijste
ring bekruipt je, wanneer je
de vier zalen van de Stadtische
Kunsthalle in Düsseldorf
doorkruist om zicht op de ten
toonstelling te krijgen.
Zo veelzijdig, zo levendig, zo
speels, zo magistraal zijn de
sculpturen van Pablo Picasso
(1881-1973), dat je eens te meer
moet erkennen te staan tegen
over het werk van een univer
seel kunstenaar.
Op de eerste plaats is er de
indruk van de grote kwaliteit
van het werk zelf en op de
tweede plaats de prikkelende
funktie die het heeft gehad op
de ontwikkeling van de beel
dende kunst in deze eeuw.
Ook de niet-deskundige ziet,
rondwandelend op deze ten
toonstelling, al snel hoe Picas
so ook als beeldhouwer ande
ren aanzette om nieuwe wegen
van plastische vormgeving in
te slaan.
Wie voor het eerst Picasso's
plastieken bij elkaar ziet - en
wie is daartoe ooit eerder in de
gelegenheid geweest, dan zij
die in de periode 1966/1967
daarvoor naar Parijs, Londen
of New York zijn gereisd? -
wordt getroffen door de para
lellen tussen de schilderkunst
en de beelden.
Er bestaat een volmaakte
paralel tussen. „Ieder kent de
invloed van Picasso op het ku
bisme, waarvoor hij samen
met Braque de grondslag leg
de, ieder kent ook de grote
schilderijen die een nieuw
tijdvak inluidden als 'Demoi
selles d'Avignon' of 'Guernica',
maar vrijwel niemand heeft
een nauwkeurige voorstelling
van'het plastische werk, dat
het schilderen zijn hele leven
begeleidde en in de late jaren
zelfs een dominerende rol
speelde," meldt het voorwoord
van de catalogus. Zo is het.
Jongen
Als jongen van 15 schilderde
Picasso al als bezeten en zon
der enige aanleiding te geven
voor de gedachte, dat hij
beeldhouwen daarmee zou
willen combineren. Dat paste
ook geenszins in de Spaanse
academische traditie van die
dagen.
Wel is bekend, dat hij als
kind een verbluffende handig
heid bij het figuurknippen aan
de dag legde. Het duurt tot
1902 voor het eerste beeld 'Zit
tende vrouw' dat we van hem
kennen tot stand komt.
Het beeld draagt meteen al
een van de belangrijkste ken
merken van zijn plastiek, het
is één enkele figuur en dat zal
vrijwel altijd zo blijven.
In de loop van de eerste ja
ren daarna maakt Picasso zich
los van de academische in
vloed van iemand als Auguste
Rodin, wiens bepalende rol
ook verder begon te tanen.
Daarvoor in de plaats komen
buiten-Europese invloeden
(Gauguin), duidelijk te her-
Pablo Picasso.
kennen in houten beelden met
grote rechte vlakken.
En zoals er een schematise
ring van de ogen valt waar te
nemen op het schilderij 'De
moiselles d'Avignon', zo zien
we dat ook aan de kop 'Fer-
nande' (1906).
Kubisme
De modellering verandert
voor de eerste keer radikaal
bij de 'Vrouwenkop' - opnieuw
Fernande - uit 1909. Het volu
me van de kop is samengesteld
uit ongeveer even grote vorm
delen als 'hoekige bouwdelen'.
Deze (bekende) vrouwenkop is
een van de weinige grote
sculpturen van Picasso, die de
term kubistisch verdienen.
Wel maakt hij in de jaren
daarna gitaren en violen uit
samenstelsels vn hout, blik en
karton, die we zo goed kennen
van de schilderen van Braque
en hemzelf en in dezelfde pe
riode zijn ontstaan.
Opvallend is het gebruik
van eenvoudig, gevonden of
'toevallig' materiaal. Dat zal
een belangrijke rol gaan spe
len.
Grap
In kleine plastiekjes, gemaakt
van dat toevallig voorhanden
materiaal, toont zich een grote
speelsheid, zeg maar gerust,
dat hij grappen uithaalde. Ook
beschildert hij deze plastieken
steeds meer.
Later zal dat beschilderen
terugkeren bij grotere uit een
stuk karton of blik gesneden
en gebogen menselijke figu
ren, die heel charmant ogen.
We hebben het dan al over de
periode van de jaren vijftig en
zestig.
Er is geen onderwerp, geen
materiaal, geen sculpturale
techniek of Picasso heeft er
zich aan gewaagd. Toch blijkt
regelmatig een voorkeur voor
bepaalde thema's'
Vrouwen en vrouwenkop
pen, maar ook dieren: uilen,
een zwaar uitgedijde zwange
re geit, kraanvogels. En als
rechtgeaard Spanjaard fasci
neert de haan hem.
Zijn humor blijkt - naast
zijn perfecte inzicht in vorm,
onafhankelijk van de oor
spronkelijke functie - bijvoor
beeld weer uit 'Baviaan met
jong' uit 1951, dat eerst in ke
ramiek werd uitgevoerd en la
ter in brons. Het brons staat op
deze tentoonstelling en wie het
nadert ziet langzaam maar ze
ker, dat het gezicht van de
moederbaviaan bestaat uit een
speelgoedautootje. Je moet er
overigens wel vlakbij staan
om dat te zien, tegelijkertijd is
zeker aan het front van het
autootje niets veranderd of
toegevoegd.
Een uitputtende beschrij
ving van de 200 beeldhouw
werken op deze tentoonstel
ling is hier onmogelijk. De ca
talogus weegt al een paar kilo
en doet dat toch beter. Wel
dient met nadruk gezegd te
worden, dat een bezoek aan de
Stadtische Kunsthalle van
Düsseldorf (Grabbeplatz 4)
een kunstzinnige ervaring van
de eerste orde oplevert, waar
voor je bovendien maar zelden
de gelegenheid krijgt.
GOES
Grandtheater - 14 u.
101 Dalmatiërs, a.l.
19 en 21.30 u. Never say never
again, a.l.
HULST
Koning van Engeland
13.45 en 16.15 u. Heidi, a.l.
13.45 en 18.45 u. SUperman deel
a.l.
13.45,18.45 en 21.15 u. Never
say never again, a.l
16 en 21.15 u. Sophies choice,
16j.
16.15 en 18.45 uTirolers weten
van wanten, 16 j.
16.15 en 21.15 u. The bronx war
riors, 16 j.
18.45 u. The meaning of life, 16 j.
14.30 en 21.15 u Sex op het
platteland, 18 j.
TERNEUZEN
Luxor
14 en 20 u. Never say never
again, a.l
20 u. Monty Python: Meaning of
life, 16 j.
14 u. Heidi, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 14,19 en 21.30
Never say never again, a.l.
Alhambra 2 - 14 u
Pinocchio.
19 u Superman 3.
21.30 u. Monty Python's Mea
ning of life.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Le comperes.
Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19
en 21 30 u. Table for five.
Metro) - 12,13.20,15.30,
17.40, 19.50 en 21.55 u. Snoww-
hite and the seven dwarfs.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Hercules.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Fanny Hill.
Rubens - 12, 14, 16, 18, 20
en 22 u. Staying alive.
Sinjoor -11, 13.20, 16, 18.40
en 21.20 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Jaws, deel 3
Quellin 1- 12, 14.20, 16 45,
19.10 en 21.30 u. War games.
Quellin II - 11.45,14,16.30,
19 en 21.30 u. The return of the
jedl.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Pauline a la plage.
Astra - 12,14,16,18, 20en
22 u. The outsiders.
Astrid - 12,14.10, 16.30,
18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitje
en de zeven dwergen.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. Ator, the fighting eagle.
Savoy - 12,14,16,18, 20en
22 u. Ziggy Stardust and the spi
ders from mars
Ambassades - 12,14, 16,18,
20 en 22 u. Garcon.
Ambassades-Club I - 12,15,
18 en 21 u. For those I loved
Ambassades—Club II v— 12,
14,16,18, 20 en 22 u, De lift.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Flashdan-
ce.
Ambassades-Club IV - 12,
14,16, 18, 20 en 22 u. Zapped.
Festa - 13,15,17 en 21 u.
Brussels by night.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Creep show.
Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Le marginal.
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Zelig
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
-14.30,17.15 en 20 u. Jaws deel
3.
22.30 u. W-itchfinder.
Gulden Vlies 2
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Go
for it.
Gulden Vlies 3
14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Mon
ty Python, Meaning of life.
Memling
14.30 en 17.15 u. Sneeuwwitje.
20 u. Table for five.
Rembrandt
14.30 u. Zipp Zapped.
20 u. Electric blue.
GENT
Decascoop
1 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Ne
ver say never again.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
War games
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Staying alive.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Sneeuwwitjes. (Ned. talig om 15
en 17.30 u.)
5 - 15 en 17.30 u. Als je begrijpt
wat ik bedoel.
6 - 20 en 22.30 u. Carmen.
7 - 15 en 17.30 u. Nena.
8 - 15,17.30 en 20 u. Octopus-
sy.
9 - 15,17.30 en 20 u.
Flashdance.
10 - 22.30 u. Yellowbeard.
11 - 20 en 22 30 u.Joy
12 - 15 en 17 30 u. Return of
the jedi
13 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Stryker.
14 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Cujo.
15 - 20 en 22.30 u. Take the
money and run.
16 - 20 en 22.30 u. De ballade
van Narayama.
17 - 22.30 u Koyaanisqatsi
GENT
Ned. Toneel Gent, St Baafs-
plein 17 - 20 u.
„Madame Warrens Broodwin
ning",
door NTG Gezelschap
LAMSWAARDE
Café Bij Tonnie 13.30 u.
schieting voor bejaarden
AXEL
Galerie Bellemans, Slijkdreef
2a - Expositie rond het Zeeuws
Platenboek. In de kindergalerij is
werk van illustrator Rene Nijhof
te zien Geop. tijd. winkeluren
(t/m 31 dec.)
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehui-
s Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto „Wa stelt da noe
voo?". Geop. tijd. kantooruren
HILVERSUM (ANP)- De
NCRV-radio wijdt morgen
een programma van een uur
aan de dit jaar overleden Wim
Kan.
Van 17.00 uur tot 17.55 uur zijn
op Hilversum 1 onder de titel
'Kan als docent' opnames te
horen van een vragenuurtje
dat Kan in 1982 op de Oranje
mavo in Velp hield voor leer
lingen en onderwijzers.
VARA: 7.00 Nws. 7.02 Morgenn
(8.00 Nws.) 9.001 Due Fóscari, opqjj
van Verdi, uitgevoerd door
Omroep Ork. en het Groot Omr1-.,
Koor, met sol. 11.05 Muz. ron nL
futurisme (III). 12.25 Operette. l*g
Nws. 13.05 Voor mensen met tw
linkeroren (24). EO: 14.30 Klassiej.
klankjuwelen. 15.30 Zeggen
schrijven. 16.00 Licht en uitz11c 1
16.40 Theologische verkenning
NOS: 20.00 Donderdagavond n»"l
ziekmagazine. (20.00 Europees K
mermuziek Podium: Kamerrn
van Schubert. 20.45 Onder de gr
ne linde. 21.00 Ned. muz. 21.45 M
uit de Middeleeuwen en Rena
sance). 22.15 Nieuw Macedonië.
Ikuwr o
|Wr- NIËT
MAATSCHrtPPH
WIL 21<M aARBNÊ
INZETTEl-1 VÖOR U
£N UW1UIN-
(Via AM-zender Hilversum
NOS: 19.02 Bulletin in het Mam»
kaans-Arabisch. 19.10 Bullen".,
het Berbers. 19.20 Bulletin m
Turks. 19.30 Bulletin in het Spa*"-
,/A V
sef
uee dooui] 'ox sjjuq afjapexqaS '6 aapuo dop
-jaiAV '8 firuoine iubtjCiz 'i uibbxh uea nep -g
spjaej a}jape[qa§ g jnrqsojrte 'f uaAoqsiqaaj
JijOM g soopijesi ajsuaAoq g MOM uba sint/w x