ZAKEN 97§° te kunst Harmonie 4 isra r^i OPLOSSING T3Z PAGINA GIDS 2 Paulus 1100.-tot 2500..] Hendrik Ber gestr 80, Breda] 076-711710. Creusen slijpmachine W J aardewerk EXPOSITIE IN ROTTERDAM Docement Y oorzitter Evangelische Omroep Luxe inbouw- lichtdimmer Per stuk Hicky Luke: Fingers Suske Wiske En De Hippe Heksen T mppie Happie En De Bolle Uit Zwolle RAAT 7. \AT 50 zolang de voorraad strekt lx Moulinex maxima compact. Hij hakt. kneedt, raspt, snijdt en mengt Kompleet met hulpstukken Van 155 - voora hgebouwd, schriftelijk garantie* k, ook inb pakketten en inr m fan Lintbergen Autotechniek TL 1013-562689, b g.g 01623-1458,1 Bre- Mazda 626 coupe Honda Acc. 5 speed Opel Record LPG BMW 318 Mazda 323 El Per stuk i# 1 Paulus van de Voren, Ihllderijen. I)e Kijkdoos, bjciiwc Haagdijk 42, Breda, ftpriudagelijks van 12-24 uur. (tot 31 december) „Ik vind mezelf de moeite pard", zegt Paulus met vt-rtuiging. Als anderen dat iu ook vinden, ontstaat er Ui iets dat niet al te vaak oorkomt. Ik ken Paulus al- jen vla zijn stem door de te lefoon. Dus geen omkoop schandaal! Een andere han- Jicap in het hogere kunstge- euren is, dat deze expositie zien is in een gezellige roog. De eigenares heeft toggestemde idealen over lassieke muziek, schilders n schrijvers. In de straat, jaarin ze deze uitdraagt, rordt nog wel een beetje iet de ogen geknipperd. Haar ik mag dat wel - twee lèndelingen in de wereld jan de kunst - en wil daar- fein graag wijzen op deze «ntoonstelling. Paulus schildert al 10 ja- gei heeft via St.Joost de no- llge techniek in huis ge baald en is daarmee bewust Innderweg. 'Realiteit in be- Vging' noemt hij deze ex- jositie. 'Een superdynami- |clu- weergave van mijn erkelijkheid'. Toegegeven: lat klinkt wat kreterlg. Baar wat je te zien krijgt lijn inderdaad grote bewe gingen. die zich min of meer figuratief oplossen, met een plooiend kleurgebruik en en goede compositorische kroep op het vlak. Dat klinkt Eeel officieel en als kunst- Jchoolmeester zou je hem al- jast willen waarschuwen goor een maniertje en de in vuloefening. Maar dat is nog vroeg. Ik vind dat er een eiende spankracht uitgaat «an deze schilderijen. In een rij grote triptiek laat hij len hoe hij eerder bezich ras om op een bijna wat nantra-achtige manier een balans te vinden tussen {uitersten in kleurcontrasten, jeker, ik vind Paulus ook de noeite waard. JllïNK EGBERS Dagelijkse vrienden. Mu llein» Simon vun Gijn, Nieu- yrliaven 29, Dordrecht. Open van dinsdag tot en met zaterdag 10-17 uur, zond- en feestdagen van 13-17 uur. Tot en met 29 januari. Hetgeen we nu aan aarde- vork om ons heen hebben, In in het verleden gehad (ebben, wordt deze winter- eriode in dit charmante nuseum onder de aandacht van alle, maar vooral jeug- dige bezoekers gebracht. De peramiste Margreet Huis tan heeft in samenwerking net de Stichting Culturele Educatie en de Afdeling On- Herwijs deze tentoonstelling georganiseerd. Het onderwerp is per pe- rinde behandeld. In kleine Tritrines zijn de kannetjes, botjes en schaaltjes van onze [root vaderen te zien. Van de Iroor-christelijke periode literaard minder en meer fragmentarisch, dan wat er pit de middeleeuwen is fevergebleven. Bij de stuk ken uit deze periode, die er te zien zijn, kunnen alle ver kleinwoorden worden weg gelaten, want daarvan zijn Behalen ter grootte van een miliummmmumurn 0p vakantie naar fantasie-landen Schilderij van Paulus van de Voren (In de Kijkdoos te Breda) woon aardige invalshoek vanwaaruit alle vormen worden verklaard, althans op deze tentoonstelling. LIA ROOSE. Schilderijen en gouaches van Anton Coppens. Galerie Kesy Muijsers, Nicuwland- straat 22 in Tilburg. Ge opend: woensdag tot en met zaterdag 12-17 uur. Tot 22 januari. In de schreeuwerige wir war van de allerindividueel ste gevoelsexplosies van veel jonge neo-expressionisten betekent het werk van Cop pens (35) uit Tilburg een verademing. Het is welis waar expressionistisch in die zin, dat het een weergave is van een innerlijke bele vingswereld, maar wijkt in zijn bijna geometrische abs tractie en monumentaliteit af van de vaak te persoonlij ke beeldtaal van veel schil derende tijdgenoten. Coppens heeft ook een dy namisch, spontaan hand schrift en gebruikt soms heftige kleuren, maar toch lijken zijn doeken het residu van zorgvuldige over- en af weging van hoe in een uni versele vorm uitdrukking aan een bepaalde thematiek kan worden gegeven. Die thematiek lijkt me de har monie van de tegenstellin gen, die zich voordoen in de natuur zowel als in de psy che van de mens. De botsing van strijdige elementen, die uiteindelijk toch een eenheid aangaan, prevaleert op een aantal dynamisch geschil derde doeken en werken op papier. Ondanks de ogenschijn lijk losse schildertrant do mineren daarin helderheid en harmonie. Het heldere geel en het warme oranje herinneren aan de kracht van het zonlicht. Coppens verbleef een tijd in Los An geles, waar het licht grote indruk op hem maakte. Hoe wel hij er geen openbare be lijdenis van maakt, is hij sterk geïnteresseerd in Zen filosofie. Ovaal, ellips en boemerangachtige vorm hebben ongetwijfeld een symbolische lading. Op an dere doeken staat de ruimte en de leegte centraal, zoals bij een schitterend schilderij met een rood centrum, dat als een meditatief kader is omgeven door vier identie ke, bladachtige vormen, die afgeleid zouden kunnen zijn van een vervormd vierkant. MARJAN MES te keur tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EOBERS klein babybadje aanwezig. Alle voorwerpen hebben of hadden een nuttigheids functie. De vorm er van is praktisch en handzaam. Ze moeten te dragen, vast te pakken en te gebruiken zijn. Maar uiterst nuttige za ken uit het verleden als olie lampjes, nachtspiegels, kan delaars en lampetkannen, zijn nu verworden tot deco ratie, tot verzamelobjecten. Ze worden door bezoekers op totaal andere kwaliteiten beoordeeld dan de vroegere gebruikers dat deden. Het zou bepaald vreemd aan doen wanneer iemand zei hoe praktisch dat olielampje van vorm wel was. Toch is het de bedoeling van deze tentoonstelling de functionaliteit van de voor werpen te belichten. Daar om is er ook iedere zater dagmiddag een pottenbak ker aanwezig, die achter de draaischijf zit en vertelt tij dens het werken over het waarom van de vorm die ge maakt wordt. Uiteindelijk is een menselijke arm maar zestig centimeter lang, dus grotere gedraaide voorwer pen mag je redelijkerwijs niet verwachten. De relatie menselijke maten en afme tingen van de voorwerpen om ons heen, is de buitenge- Door Henk Egbers Nu steeds meer mensen steeds minder vakantie zien zitten bieden landen als Barbarusië, Keiolonië, Wavië of Eldorian Empire uitkomst. Geografisch gezien hoef je er maar voor naar Rotterdam, waaraan de fantasie die geweldige reismo gelijkheden geboden worden. In het Lijnbaancentrum is na melijk een tentoonstelling met 'Imaginaire landen' - landen die bestaan en niet bestaan Met kaarten, maquettes, sou- veniers, archeologie en vele andere zaken wordt het liefst 29 landen aan de openbaarheid prijs gegeven (tot 22 januari). Het is geen echte grap, maar een tamelijke serieuze aange legenheid. De componist Jur- riaan Andriessen presenteerde bij de opening zijn Eldorian Empire met laarzengeklak (dat stond voor de junta Lub- bers-Nijpels). Zijn empire is gebaseerd op een nieuwe duurzame economie. Verder stelde een vader het land van zijn - inmiddels 18-jarige - autistische zoon voor, die door middel van zijn Marusumland het kontakt met zijn nu om ringende werkelijkheid had gevonden. Tussen deze uiter sten kom je bijvoorbeeld de, door het tv-programma- Showroom bekend geworden, imaginaire landen Keiolonië en Spokanië tegen, of ontwer pers als Cor Blok, Harry Mu- lisch en Jeroen Henneman. Ik zat me af te vragen of de ze expressie-vorm ook voor komt in al die landen waar mensen van dag tot dag moe ten knokken voor hun naakte bestaan. Of zijn deze landen enkel opgebouwd uit de stoom, die afgeblazen werd vanuit het ongenoegen van de wel vaart Wat anders geformu leerd zijn deze vragen ook wel gesteld door de Rotterdamse Kunst Stichting, organisator van dit evenement. De catalo gus bestaat uit een (genum merde) doos, waarin op voor beeldige wijze losbladige in formatie wordt gegeven over de algemene opzet en de af zonderlijke landen. Daarbij zijn souvenirs uit verschillen de van die landen gevoegd. Een boeiend document. De landen, die te zien zijn, bestaan uit zeer uitgewerkte plannen. Een soort Museum van Denkbeeldige Land- en Volkenkunde, waarin rond een leeszaal acht themazalen zijn ondergebracht: 1. kaarten, 2. taal, 3. geschiedenis econo misch/staatkundig stelsel, 4. verkeer en communicatie, 5. architectuur, techniek en we tenschap, 6. militarisme, 7. flo ra en fauna en 8. dagelijks le ven, kunst en religie. Een toeristische folder voor 'La Republique de Rêves' (de republiek der dromen) van Crimmins. William Verstraeten uit Middelburg werkt met zoge heten multi-dimensionale fo tografie, die het verleden en de toekomst kan aftasten. Zoals G. de la Warr in 1950 een foto maakte van een huwelijk uit 1929, zo doorklieft Verstraeten de tijd. Het oude Barbarusië van Cor Blok is twintig jaar geleden ontstaan als reactie op kunstgeschiedenislessen aan de Haagse academie. De fan tasie van de Italiaanse ont werper Serafini komt tot uit drukking in de Codex Sera- phinus met een geheel eigen tekentaal etc. De vraag is gewettigd: Gaat het hier om vluchten uit de werkelijkheid, of juist een po ging er inzicht in- en greep op te krijgen In een bijgevoegde tekst van een forumgesprek over dit thema, wordt onder anderen opgemerkt dat de 'landen' van deze expositie nogal lijken op onze werke lijkheid. Dat een verzonnen taal als die van Spokanië in zicht geeft in de structuur van de bestaande taal. Er wordt gesproken over de christelijke mythologie, waarin de hemel en het paradijs ook imaginaire landen zijn. En zeer belangrijk vind ik ook de opmerking: „Als je eenmaal zo'n land ver zonnen hebt, ben jij daarin de machtigste en kun je doen en laten wat je wilt"... Voor mij ligt het accent op het element 'vlucht'. Maar dat zegt natuur lijk wel iets over het functio neren van bestaande maat schappijen en laat de vraag naar de reden voor die vlucht open. Ontwerpers van deze werelden horen niet tot het soort van de 'aanpassers'... „Onvrede met de thans ge groeide situatie op gebied van de ruimtelijke ordening" mo tiveert Hoevers zijn denkbeel dige plattegronden voor een ander Nederland. En David Veldhoen, die 4 maanden op het eiland Samoa in de Stille Zuidzee verbleef, transponeert zijn gevoel in 'het schaduweil- and naar de mythe van Orion en Diana'. Bij de opening de monstreerde hij de windharp, die daaruit geboren werd. Ik denk dat de meeste landen, die in Rotterdam te zien zijn, te maken hebben met onvervul de dromen en een vleugje maatschappij -kritiek. Imaginaire landen; Lijn baancentrum; Lijnbaan 165, Rotterdam. Open ma. t/m za. 10-17 uur; zo. 12-17 uur. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll films GOES Grandlheoler - 14 u. 101 Dalmati8rs, a.l. 19 en 21.30 u. Never say never again, a.l. HULST Koning van Engeland 13.45,16.15,18.45 en 21.15 u. Never say never again, a.l. 13.45 en 16.15 u. Heidi, a.l. 13.45,16.15 en 18.45 u. Super man deel 3, a.l 16 en 21.15 u. Sophies choice, 16 j. 13.45, 18.45 en 21.15u.The bronx warriors, 16 J. 18.4!) en 21.15 u. The meaning ol life, 16 j. OOSTRURG Ledeltheater - 20 u, De verslerster, 18). TERNEUZEN Luxor 14 en 20 u Never say never again, a.l. 20 u. The meaning of life, 16). 14 u. Heidi, a.l VLISSINGEN Alhambra I - 14,19 en 21.30 u Never say never again, a.l. Alhambra 2 - 14 u. 101 Dalmatlërs, a.l. 19 u. Superman deel 3. 21.30 u Monty Python's Mea ning ol life. ANTWEHPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 u Le comperes. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table lor five. Metro I - 12,13.20,15.30, 17.40,19.50 en 21.55 u. Snoww- hite and the seven dwarfs Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Hercules. Odeon - 14,16,18. 20en 22 u. Fanny Hill. Rubens - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Staying alive. Slnjoor - 11, 13.20,16,18.40 én 21.20 u. Never say never again. Vendome - 14,16, 18, 20 en 22 u. Jaws, deel 3. Quellln I - 12, 14.20,16.45, 19,10 en 21.30 u. War games. Quellln II - 11.45,14,16.30. 19 en 21.30 u. The return ol the Jedi. Quellln III - 12,14,16,18,20 en 22 u Pauline a la plage. Astra - 12,14, 16,18, 20en 22 u. The outsiders. Astrld - 12,14.10,16.30, 18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitte en de zeven dwergen. Capltole - 12,14,16,18,20 en 22 u Ator. the fighting eagle. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Ziggy Stardust and the spi ders from mars. Ambassades - 12, 14,16.18, 20 en 22 u Garcon. Ambassades-Club I - 12,15, 18 en 21 u. For those I loved Ambassades-Club II - 12, 14,16,18,20 en 22 u. De lift. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Flashdan- ce. Ambassades-Club IV - .12, 14,16.18,20 en 22 u. Zapped. Festa - 13,15,17 en 21 u. Brussels by night. Brabo - 12,14.20,16.45, 19 10 en 21.30 u. Creep show. Tl|l - 12,14,16,18. 20 en 22 u Le marginal. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Zellg. BRUGGE Komplex Zwart—Huls Gulden Vlies 1 14.30,17.15 en 20 u. Jaws deel 3. 22.30 u. Witchflnder. Gulden Vlles 2 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Go lor It. Gulden Vlles 3 14.30,17.15, 20en 22.30u Mon ty Python, Meaning of life Memllng - 14.30 en 17.15 u. Sneeuwwitje. 20 u. Table for five. Rembrandt 20 u. Electric blue 14.30 u. Zipp zapped GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne ver say never again 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u War games 3 - 15,17.30, 20 en 22 30 u Staying alive. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Sneeuwwitjes. (Ned. talig om 15 en 17.30 u.) 5 - 15 en 17.30 u Als )e begrijpt wat Ik bedoel. 6 - 20 en 22.30 u Carmen 7 - 15 en 17.30 u Nena 8 - 15,17.30 en 20 u. Octopus- sy. 9 - 15,17.30 en 20 u. Flashdance. 10 - 22.30 u Yellowbeard 11 - 20 en 22.30 u Joy 12 - 15 en 17.30 u. Return of the jedi 13 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Stryker. 14 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Cujo. 15 - 20 en 22.30 u. Take the money and run. 16 - 20 en 22,30 u De ballade van Narayama 17 - 22.30 u. Koyaanisqatsi AXEL Galerie Bellemans, Slljkdreef 2a - Expositie rond het Zeeuws Platenboek, In de kindergalerij is werk van illustrator Rene Nijhol te zien. Geop tijd. winkeluren (t/m 31 dec ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehul- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wè stelt dó noe voo?". Geop. tijd. kantooruren HILVERSUM (ANP) - De Stlchtingsraad van de Evan gelische Omroep, het hoogste beleidsorgaan van de EO, heeft ds. J. H. Velema (66) ge kozen tot voorzitter. Velema volgt de in februari overleden ds. Glashouwer op. Velema werkt als gerefor meerd predikant in Nunspeet. Als daar voor hem een opvol ger Is gevonden, zal hij die functie neerleggen om zich volledig aan de EO te kunnen wijden. ll?5 an Nederland. Gamma is elharde garantie: vindt u oma terug. ïarkten in Aalsmeer, ti, Amersfoort, t, Appingedam, Arnhem, Boxmeer, Boxtel, Breda, ft, Den Bosch, Den Haag, Drachten, Eersel, ischede.Ermelo, mlngen, Hardenberg, iwaard, Hengelo, Hoorn, Leeuwarden, ssen, Meppel, Nijmegen, Oss, Oudeschild-Texel, id, Roosendaal, Rotterdam, pg, Tiel, Tilburg, Uden, VI aardingen, Waalwijk, IJmuiden, Zaanstad, .le. LilöKV wxe HEEFT /wePIPWUMAN 0ELEPI6P Wier KWAPE TOVE*ei<IOAAPOM <?AA&r ^eqicitiw/AAM HEM PIT TOT rovEKPOEU! LAAT POPENpe ZIMOEMPÊ 0OO& 6M HAVII<<0O<S HIE« KOMEN! j 0OO64Wurrea» van «tam aa06en «ohietbn MEPlCWNMAN EN OAAKNA OP LOOKS' LUKE! EK) WIE 6€QOOQ wo*0t, héept Ki. Hi Hi Hi Hi S3 Wl QE SEEMAt/A/e 0'J Z)'JUTEKAV»r/£V£ IWA7VlaoTEX> AU A<06 STEEOS Nter&EHEEl tAJ fJET K4DEB WA! 0£ZC EEesmotXH MS 0'J UJAA COAJCU/?A?£A/T AtON/MS /UCOJOA TE&4ST X? IMaeri eentje AZHtsr 7"Q&&/-HAEP)f tvvwA 'douM-map 'prnjq uba jeeq 'jaduiaip 'isijaoq uba luq 'ueejm 'pinjq uba uaoqas 'laijaoq ui uiaojq 'paoq a3ou 'pinjq uba Ainoui 'uioSapinaq uba jbbh

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19