ZAKEN
97§°
te kunst
Harmonie
4
isra r^i
OPLOSSING
T3Z PAGINA GIDS 2
Paulus
1100.-tot 2500..]
Hendrik Ber
gestr 80, Breda]
076-711710.
Creusen
slijpmachine
W
J
aardewerk
EXPOSITIE IN ROTTERDAM
Docement
Y oorzitter
Evangelische
Omroep
Luxe
inbouw-
lichtdimmer
Per stuk
Hicky Luke: Fingers
Suske Wiske En De Hippe Heksen
T
mppie Happie En De Bolle Uit Zwolle
RAAT 7.
\AT 50
zolang de voorraad strekt
lx
Moulinex maxima
compact. Hij hakt.
kneedt, raspt, snijdt en
mengt Kompleet met
hulpstukken Van 155 -
voora
hgebouwd, schriftelijk garantie*
k, ook inb pakketten en inr m
fan Lintbergen Autotechniek TL
1013-562689, b g.g 01623-1458,1
Bre-
Mazda 626 coupe
Honda Acc. 5 speed
Opel Record LPG
BMW 318
Mazda 323 El
Per stuk
i#
1
Paulus van de Voren,
Ihllderijen. I)e Kijkdoos,
bjciiwc Haagdijk 42, Breda,
ftpriudagelijks van 12-24
uur. (tot 31 december)
„Ik vind mezelf de moeite
pard", zegt Paulus met
vt-rtuiging. Als anderen dat
iu ook vinden, ontstaat er
Ui iets dat niet al te vaak
oorkomt. Ik ken Paulus al-
jen vla zijn stem door de te
lefoon. Dus geen omkoop
schandaal! Een andere han-
Jicap in het hogere kunstge-
euren is, dat deze expositie
zien is in een gezellige
roog. De eigenares heeft
toggestemde idealen over
lassieke muziek, schilders
n schrijvers. In de straat,
jaarin ze deze uitdraagt,
rordt nog wel een beetje
iet de ogen geknipperd.
Haar ik mag dat wel - twee
lèndelingen in de wereld
jan de kunst - en wil daar-
fein graag wijzen op deze
«ntoonstelling.
Paulus schildert al 10 ja-
gei heeft via St.Joost de no-
llge techniek in huis ge
baald en is daarmee bewust
Innderweg. 'Realiteit in be-
Vging' noemt hij deze ex-
jositie. 'Een superdynami-
|clu- weergave van mijn
erkelijkheid'. Toegegeven:
lat klinkt wat kreterlg.
Baar wat je te zien krijgt
lijn inderdaad grote bewe
gingen. die zich min of meer
figuratief oplossen, met een
plooiend kleurgebruik en
en goede compositorische
kroep op het vlak. Dat klinkt
Eeel officieel en als kunst-
Jchoolmeester zou je hem al-
jast willen waarschuwen
goor een maniertje en de in
vuloefening. Maar dat is nog
vroeg. Ik vind dat er een
eiende spankracht uitgaat
«an deze schilderijen. In een
rij grote triptiek laat hij
len hoe hij eerder bezich
ras om op een bijna wat
nantra-achtige manier een
balans te vinden tussen
{uitersten in kleurcontrasten,
jeker, ik vind Paulus ook de
noeite waard.
JllïNK EGBERS
Dagelijkse vrienden. Mu
llein» Simon vun Gijn, Nieu-
yrliaven 29, Dordrecht.
Open van dinsdag tot en met
zaterdag 10-17 uur, zond- en
feestdagen van 13-17 uur.
Tot en met 29 januari.
Hetgeen we nu aan aarde-
vork om ons heen hebben,
In in het verleden gehad
(ebben, wordt deze winter-
eriode in dit charmante
nuseum onder de aandacht
van alle, maar vooral jeug-
dige bezoekers gebracht. De
peramiste Margreet Huis
tan heeft in samenwerking
net de Stichting Culturele
Educatie en de Afdeling On-
Herwijs deze tentoonstelling
georganiseerd.
Het onderwerp is per pe-
rinde behandeld. In kleine
Tritrines zijn de kannetjes,
botjes en schaaltjes van onze
[root vaderen te zien. Van de
Iroor-christelijke periode
literaard minder en meer
fragmentarisch, dan wat er
pit de middeleeuwen is
fevergebleven. Bij de stuk
ken uit deze periode, die er
te zien zijn, kunnen alle ver
kleinwoorden worden weg
gelaten, want daarvan zijn
Behalen ter grootte van een
miliummmmumurn
0p vakantie naar
fantasie-landen
Schilderij van Paulus van de Voren (In de Kijkdoos
te Breda)
woon aardige invalshoek
vanwaaruit alle vormen
worden verklaard, althans
op deze tentoonstelling.
LIA ROOSE.
Schilderijen en gouaches
van Anton Coppens. Galerie
Kesy Muijsers, Nicuwland-
straat 22 in Tilburg. Ge
opend: woensdag tot en met
zaterdag 12-17 uur. Tot 22
januari.
In de schreeuwerige wir
war van de allerindividueel
ste gevoelsexplosies van veel
jonge neo-expressionisten
betekent het werk van Cop
pens (35) uit Tilburg een
verademing. Het is welis
waar expressionistisch in
die zin, dat het een weergave
is van een innerlijke bele
vingswereld, maar wijkt in
zijn bijna geometrische abs
tractie en monumentaliteit
af van de vaak te persoonlij
ke beeldtaal van veel schil
derende tijdgenoten.
Coppens heeft ook een dy
namisch, spontaan hand
schrift en gebruikt soms
heftige kleuren, maar toch
lijken zijn doeken het residu
van zorgvuldige over- en af
weging van hoe in een uni
versele vorm uitdrukking
aan een bepaalde thematiek
kan worden gegeven. Die
thematiek lijkt me de har
monie van de tegenstellin
gen, die zich voordoen in de
natuur zowel als in de psy
che van de mens. De botsing
van strijdige elementen, die
uiteindelijk toch een eenheid
aangaan, prevaleert op een
aantal dynamisch geschil
derde doeken en werken op
papier.
Ondanks de ogenschijn
lijk losse schildertrant do
mineren daarin helderheid
en harmonie. Het heldere
geel en het warme oranje
herinneren aan de kracht
van het zonlicht. Coppens
verbleef een tijd in Los An
geles, waar het licht grote
indruk op hem maakte. Hoe
wel hij er geen openbare be
lijdenis van maakt, is hij
sterk geïnteresseerd in Zen
filosofie. Ovaal, ellips en
boemerangachtige vorm
hebben ongetwijfeld een
symbolische lading. Op an
dere doeken staat de ruimte
en de leegte centraal, zoals
bij een schitterend schilderij
met een rood centrum, dat
als een meditatief kader is
omgeven door vier identie
ke, bladachtige vormen, die
afgeleid zouden kunnen zijn
van een vervormd vierkant.
MARJAN MES
te keur
tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EOBERS
klein babybadje aanwezig.
Alle voorwerpen hebben of
hadden een nuttigheids
functie. De vorm er van is
praktisch en handzaam. Ze
moeten te dragen, vast te
pakken en te gebruiken zijn.
Maar uiterst nuttige za
ken uit het verleden als olie
lampjes, nachtspiegels, kan
delaars en lampetkannen,
zijn nu verworden tot deco
ratie, tot verzamelobjecten.
Ze worden door bezoekers
op totaal andere kwaliteiten
beoordeeld dan de vroegere
gebruikers dat deden. Het
zou bepaald vreemd aan
doen wanneer iemand zei
hoe praktisch dat olielampje
van vorm wel was.
Toch is het de bedoeling
van deze tentoonstelling de
functionaliteit van de voor
werpen te belichten. Daar
om is er ook iedere zater
dagmiddag een pottenbak
ker aanwezig, die achter de
draaischijf zit en vertelt tij
dens het werken over het
waarom van de vorm die ge
maakt wordt. Uiteindelijk is
een menselijke arm maar
zestig centimeter lang, dus
grotere gedraaide voorwer
pen mag je redelijkerwijs
niet verwachten. De relatie
menselijke maten en afme
tingen van de voorwerpen
om ons heen, is de buitenge-
Door Henk Egbers
Nu steeds meer mensen steeds
minder vakantie zien zitten
bieden landen als Barbarusië,
Keiolonië, Wavië of Eldorian
Empire uitkomst. Geografisch
gezien hoef je er maar voor
naar Rotterdam, waaraan de
fantasie die geweldige reismo
gelijkheden geboden worden.
In het Lijnbaancentrum is na
melijk een tentoonstelling met
'Imaginaire landen' - landen
die bestaan en niet bestaan
Met kaarten, maquettes, sou-
veniers, archeologie en vele
andere zaken wordt het liefst
29 landen aan de openbaarheid
prijs gegeven (tot 22 januari).
Het is geen echte grap, maar
een tamelijke serieuze aange
legenheid. De componist Jur-
riaan Andriessen presenteerde
bij de opening zijn Eldorian
Empire met laarzengeklak
(dat stond voor de junta Lub-
bers-Nijpels). Zijn empire is
gebaseerd op een nieuwe
duurzame economie. Verder
stelde een vader het land van
zijn - inmiddels 18-jarige -
autistische zoon voor, die door
middel van zijn Marusumland
het kontakt met zijn nu om
ringende werkelijkheid had
gevonden. Tussen deze uiter
sten kom je bijvoorbeeld de,
door het tv-programma-
Showroom bekend geworden,
imaginaire landen Keiolonië
en Spokanië tegen, of ontwer
pers als Cor Blok, Harry Mu-
lisch en Jeroen Henneman.
Ik zat me af te vragen of de
ze expressie-vorm ook voor
komt in al die landen waar
mensen van dag tot dag moe
ten knokken voor hun naakte
bestaan. Of zijn deze landen
enkel opgebouwd uit de stoom,
die afgeblazen werd vanuit
het ongenoegen van de wel
vaart Wat anders geformu
leerd zijn deze vragen ook wel
gesteld door de Rotterdamse
Kunst Stichting, organisator
van dit evenement. De catalo
gus bestaat uit een (genum
merde) doos, waarin op voor
beeldige wijze losbladige in
formatie wordt gegeven over
de algemene opzet en de af
zonderlijke landen. Daarbij
zijn souvenirs uit verschillen
de van die landen gevoegd.
Een boeiend document.
De landen, die te zien zijn,
bestaan uit zeer uitgewerkte
plannen. Een soort Museum
van Denkbeeldige Land- en
Volkenkunde, waarin rond
een leeszaal acht themazalen
zijn ondergebracht: 1. kaarten,
2. taal, 3. geschiedenis econo
misch/staatkundig stelsel, 4.
verkeer en communicatie, 5.
architectuur, techniek en we
tenschap, 6. militarisme, 7. flo
ra en fauna en 8. dagelijks le
ven, kunst en religie.
Een toeristische folder voor 'La Republique de Rêves'
(de republiek der dromen) van Crimmins.
William Verstraeten uit
Middelburg werkt met zoge
heten multi-dimensionale fo
tografie, die het verleden en de
toekomst kan aftasten. Zoals
G. de la Warr in 1950 een foto
maakte van een huwelijk uit
1929, zo doorklieft Verstraeten
de tijd. Het oude Barbarusië
van Cor Blok is twintig jaar
geleden ontstaan als reactie op
kunstgeschiedenislessen aan
de Haagse academie. De fan
tasie van de Italiaanse ont
werper Serafini komt tot uit
drukking in de Codex Sera-
phinus met een geheel eigen
tekentaal etc.
De vraag is gewettigd: Gaat
het hier om vluchten uit de
werkelijkheid, of juist een po
ging er inzicht in- en greep op
te krijgen In een bijgevoegde
tekst van een forumgesprek
over dit thema, wordt onder
anderen opgemerkt dat de
'landen' van deze expositie
nogal lijken op onze werke
lijkheid. Dat een verzonnen
taal als die van Spokanië in
zicht geeft in de structuur van
de bestaande taal. Er wordt
gesproken over de christelijke
mythologie, waarin de hemel
en het paradijs ook imaginaire
landen zijn. En zeer belangrijk
vind ik ook de opmerking:
„Als je eenmaal zo'n land ver
zonnen hebt, ben jij daarin de
machtigste en kun je doen en
laten wat je wilt"... Voor mij
ligt het accent op het element
'vlucht'. Maar dat zegt natuur
lijk wel iets over het functio
neren van bestaande maat
schappijen en laat de vraag
naar de reden voor die vlucht
open. Ontwerpers van deze
werelden horen niet tot het
soort van de 'aanpassers'...
„Onvrede met de thans ge
groeide situatie op gebied van
de ruimtelijke ordening" mo
tiveert Hoevers zijn denkbeel
dige plattegronden voor een
ander Nederland. En David
Veldhoen, die 4 maanden op
het eiland Samoa in de Stille
Zuidzee verbleef, transponeert
zijn gevoel in 'het schaduweil-
and naar de mythe van Orion
en Diana'. Bij de opening de
monstreerde hij de windharp,
die daaruit geboren werd. Ik
denk dat de meeste landen, die
in Rotterdam te zien zijn, te
maken hebben met onvervul
de dromen en een vleugje
maatschappij -kritiek.
Imaginaire landen; Lijn
baancentrum; Lijnbaan 165,
Rotterdam. Open ma. t/m za.
10-17 uur; zo. 12-17 uur.
Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
films
GOES
Grandlheoler - 14 u.
101 Dalmati8rs, a.l.
19 en 21.30 u. Never say never
again, a.l.
HULST
Koning van Engeland
13.45,16.15,18.45 en 21.15 u.
Never say never again, a.l.
13.45 en 16.15 u. Heidi, a.l.
13.45,16.15 en 18.45 u. Super
man deel 3, a.l
16 en 21.15 u. Sophies choice,
16 j.
13.45, 18.45 en 21.15u.The
bronx warriors, 16 J.
18.4!) en 21.15 u. The meaning
ol life, 16 j.
OOSTRURG
Ledeltheater - 20 u,
De verslerster, 18).
TERNEUZEN
Luxor
14 en 20 u Never say never
again, a.l.
20 u. The meaning of life, 16).
14 u. Heidi, a.l
VLISSINGEN
Alhambra I - 14,19 en 21.30
u Never say never again, a.l.
Alhambra 2 - 14 u.
101 Dalmatlërs, a.l.
19 u. Superman deel 3.
21.30 u Monty Python's Mea
ning ol life.
ANTWEHPEN
Rex - 12,14,16,18, 20en22
u Le comperes.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 u. Table lor five.
Metro I - 12,13.20,15.30,
17.40,19.50 en 21.55 u. Snoww-
hite and the seven dwarfs
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Hercules.
Odeon - 14,16,18. 20en 22
u. Fanny Hill.
Rubens - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Staying alive.
Slnjoor - 11, 13.20,16,18.40
én 21.20 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16, 18, 20 en
22 u. Jaws, deel 3.
Quellln I - 12, 14.20,16.45,
19,10 en 21.30 u. War games.
Quellln II - 11.45,14,16.30.
19 en 21.30 u. The return ol the
Jedi.
Quellln III - 12,14,16,18,20
en 22 u Pauline a la plage.
Astra - 12,14, 16,18, 20en
22 u. The outsiders.
Astrld - 12,14.10,16.30,
18.40 en 20.50 u. Sneeuwwitte
en de zeven dwergen.
Capltole - 12,14,16,18,20
en 22 u Ator. the fighting eagle.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Ziggy Stardust and the spi
ders from mars.
Ambassades - 12, 14,16.18,
20 en 22 u Garcon.
Ambassades-Club I - 12,15,
18 en 21 u. For those I loved
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18,20 en 22 u. De lift.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Flashdan-
ce.
Ambassades-Club IV - .12,
14,16.18,20 en 22 u. Zapped.
Festa - 13,15,17 en 21 u.
Brussels by night.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19 10 en 21.30 u. Creep show.
Tl|l - 12,14,16,18. 20 en 22
u Le marginal.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Zellg.
BRUGGE
Komplex Zwart—Huls
Gulden Vlies 1
14.30,17.15 en 20 u. Jaws deel
3.
22.30 u. Witchflnder.
Gulden Vlles 2
14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Go
lor It.
Gulden Vlles 3
14.30,17.15, 20en 22.30u Mon
ty Python, Meaning of life
Memllng - 14.30 en 17.15 u.
Sneeuwwitje.
20 u. Table for five.
Rembrandt
20 u. Electric blue
14.30 u. Zipp zapped
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne
ver say never again
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
War games
3 - 15,17.30, 20 en 22 30 u
Staying alive.
4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Sneeuwwitjes. (Ned. talig om 15
en 17.30 u.)
5 - 15 en 17.30 u Als )e begrijpt
wat Ik bedoel.
6 - 20 en 22.30 u Carmen
7 - 15 en 17.30 u Nena
8 - 15,17.30 en 20 u. Octopus-
sy.
9 - 15,17.30 en 20 u.
Flashdance.
10 - 22.30 u Yellowbeard
11 - 20 en 22.30 u Joy
12 - 15 en 17.30 u. Return of
the jedi
13 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Stryker.
14 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Cujo.
15 - 20 en 22.30 u. Take the
money and run.
16 - 20 en 22,30 u De ballade
van Narayama
17 - 22.30 u. Koyaanisqatsi
AXEL
Galerie Bellemans, Slljkdreef
2a - Expositie rond het Zeeuws
Platenboek, In de kindergalerij is
werk van illustrator Rene Nijhol
te zien. Geop tijd. winkeluren
(t/m 31 dec
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehul-
s - Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto „Wè stelt dó noe
voo?". Geop. tijd. kantooruren
HILVERSUM (ANP) - De
Stlchtingsraad van de Evan
gelische Omroep, het hoogste
beleidsorgaan van de EO,
heeft ds. J. H. Velema (66) ge
kozen tot voorzitter. Velema
volgt de in februari overleden
ds. Glashouwer op.
Velema werkt als gerefor
meerd predikant in Nunspeet.
Als daar voor hem een opvol
ger Is gevonden, zal hij die
functie neerleggen om zich
volledig aan de EO te kunnen
wijden.
ll?5
an Nederland. Gamma is
elharde garantie: vindt u
oma terug.
ïarkten in Aalsmeer,
ti, Amersfoort,
t, Appingedam, Arnhem,
Boxmeer, Boxtel, Breda,
ft, Den Bosch, Den Haag,
Drachten, Eersel,
ischede.Ermelo,
mlngen, Hardenberg,
iwaard, Hengelo,
Hoorn, Leeuwarden,
ssen, Meppel, Nijmegen,
Oss, Oudeschild-Texel,
id, Roosendaal, Rotterdam,
pg, Tiel, Tilburg, Uden,
VI aardingen, Waalwijk,
IJmuiden, Zaanstad,
.le.
LilöKV wxe HEEFT /wePIPWUMAN 0ELEPI6P
Wier KWAPE TOVE*ei<IOAAPOM <?AA&r ^eqicitiw/AAM
HEM PIT TOT rovEKPOEU!
LAAT POPENpe
ZIMOEMPÊ 0OO& 6M HAVII<<0O<S
HIE« KOMEN!
j 0OO64Wurrea» van «tam aa06en «ohietbn
MEPlCWNMAN EN OAAKNA OP LOOKS' LUKE!
EK) WIE 6€QOOQ
wo*0t, héept Ki.
Hi Hi Hi Hi
S3
Wl QE SEEMAt/A/e 0'J Z)'JUTEKAV»r/£V£
IWA7VlaoTEX> AU A<06 STEEOS Nter&EHEEl
tAJ fJET K4DEB WA! 0£ZC EEesmotXH
MS 0'J UJAA COAJCU/?A?£A/T
AtON/MS /UCOJOA
TE&4ST X?
IMaeri
eentje
AZHtsr
7"Q&&/-HAEP)f
tvvwA
'douM-map 'prnjq
uba jeeq 'jaduiaip 'isijaoq uba luq 'ueejm
'pinjq uba uaoqas 'laijaoq ui uiaojq 'paoq
a3ou 'pinjq uba Ainoui 'uioSapinaq uba jbbh