11 Nieuwe onder nemers: geef mij maar een miljoen! Fabcry de Jonge DE OUDE GELE KAART TAXI CENTRALE VIDDEN ZEELAND lijnsbergen De OnDERNEMEN nuig weer en dat niet alleen: het móet. Met de ijver van de padvinder die ongevraagd oude dametjes helpt oversteken, neinen tientallen commerciële en andere instellingen de 'starters' bij de hand om ze wegwijs te maken in liet land van de vestigingsvergunningen en kredietlieseliik- kingen. D. H. H. llETTIGE FEESTDAGEN IICO MOSKIE fr EBREIDE STOFFEN in FABRIEKSPRIJZEN TAXI NODIG V. Juweliersbedrijf AUTOBEDRIJF \TERDAG 24 DECEMBER 1983 GEBRUIK GODS NAAM NIET ALS EEN STOPWOORD ❖tv Wat is vloeker»? I VERVOLG VAN VORIGE Af/töT-PAGINA D/ Het VLOEKEN uitbannen is ijdele hoop en daaraan j geeft de zich nogal realistisch, maar principieel opstellende i Bond zich ook niet over. „Vloeken is per slot van rekening j alleen in de oren van gelovige mensen het misbruiken van i Gods naam. Voor alle anderen is het alleen maar onfatsoen lijk of onbeleefd." DOOR LOUIS VAN DE GEIJN EeN DOSIS nuchterheid lijkt de beste medicijn tegen de starterskoorts. Dus: bezint eer gij voor uzelf begint. De MEEST kansrijke starters blijken mensen te zijn die langdurig ervaring hebben opgedaan in een bepaalde bran che en dan, gebruik makend van die opgebouwde kennis van zaken, na een gedegen voorbereiding zelfstandig wor den. Een plotselinge, door omstandigheden ingegeven aan drang om een eigen bedrijfje te beginnen, leidt in veel geval len lot teleurstelling. In EEN eenvoudig kantoortje op het industrieterrein De Harsselaar in Barneveld vertelt directeur Valkenburg van 'Kadohome' zijn verhaal, links en rechts snieren uitdelend aan de onwillige lieden die hij voortdurend op zijn pad vond. Tot 1981 was hij vertegenwoordiger voor een firma in verbrandingsinstallaties voor houtafval. Toen de zaak fail liet ging en solliciteren vruchteloos bleef, ging hij al gauw aan een eigen zaakje denken. Het zat er van huis uit een beetje in. Zijn vader was aannemer, zijn moeder had een stomerij en zat vol handelsgeest. „Wij hadden thuis alle krantenwijken van Renswoude". V ALKENBURG zag wel handel in briketten van houtaf val („zie ik nog steeds zitten, maar ik kon het financieel niet rond krijgen") en reed daarna een paar maanden rond in een grote bus 0111 meubels te presenteren. Verder dan één klant kwam hij niet en dat was dan 'Product Promotions Veva', directeur/eigenaar Gerrit Valkenburg. Het idee was goed, houdt hij vol. „Nou doet liet rijk hetzelfde. Zo maken ze liet ondernemerschap kapot". I 99 Ai fco Mown I Pr. Boalrixstraat 13-15 phoondijkD tel. 01173-1321 I Pr Beatrixstraat 13-15 lhaondijko tel. 01173-1321 VI I1COTLUXE Eedeweg 15 AARDENBURG elefoon 01177-1253 Bres voor moderne hs jlpolder en medewerkers Itad 22, Goes-Tel. 16671 |pn onze geachte clientèle °rettige kerstdagen en een gezegend nieuwjaar SPIEGELFABRIKAGE GOES er Hendrlksklnderenstraat 9 I WENST U ALLEN \TTIGE KERSTDAGEN en een lORSPOEDIG 1984 Hartelijk dank voor het ertrouwen dat u ons in het lopen jaar heeft geschonken ok in het nieuwe jaar hopen u weer van dienst te mogen zijn. Lange Kerkstr. 30, Goes :.J. Haarmanweg 56 - Ter neuzen Tel. 01150-18980 Dealer voor: Bedford Scania - Saab Honda vtjmHhUlf*.» wMUwwitkuwitHfl vu*..# uvlW m«< wwl». vi-oBK Nurr> mtCtN ntT «IWMH-WnkWW VW»(m>A»l BOND TE01N HET VLOEKEN POSTDUfc 102 VHNtNOAAI (Jlrom «K909I Ut D-MtHitnt KM I UtT PKN BO« U MI.80IGV Ift GOO MCf MUI «OCtAAU *.1 kWW*r K« MC0RMCM6JH MX ONWftÖfMW* l' VtW VMQT t» LCttf MM BONO reoHN ntt vitiüküN p.wrtr.1 XM Ai Vo*nw<lt*|ii uw» «a«n o«r. tov j «y lijir mders van I lin ing beluistert hi j 'een sterke eerbied voor Gods hei lige Naam'. Toch is vol te houden dat eerbied voor de naam van God de katholieken niet zo'11 dagelijkse zorg is als vele pro testanten. Dat blijkt ook uit het feit dat de bisschoppen nooit hebben gereageerd op een uitvoerige brief van de Bond. Daarin werd de bisschoppen gevraagd 'de problema tiek rond Itet toenemend misbruik van Gods Naam' op de agenda van de bisschoppenconferentie te plaatsen. „Wij zullen u zeer dankbaar zijn, als wij in ons streven ook de no dige steun van de leiding van de R.K. kerk ontvangen", zo besloot de brief. Dat was oktober 1982. Nu, ruim een jaar later heeft de Bond nog steeds niets gehoord AT NEEMT overigens niet weg dat de Bond ook in ka tholieke kring veel sympathie ontmoet. Trouwens, in liet al gemeen staat de Nederlander of hij nu vloekt of niet sympathiek tegenover de inspanningen van de Bond. Die hebben voornamelijk een propagandistisch karakter. Lezin gen, affiches, drukwerk, stickers en zelfs bierviltjes („Vloe ken is morsen met woorden"). De heer Van Oostende houdt zich daar vooral mee bezig. Hij vindt dat het vaak wel werkt. „Ik heb meermalen de ervaring gehad dat men na mijn verhaal op een school zei: er wordt nog wel gevloekt, maar men is er zich 111 elk geval van bewust dat men vloekt." E NAAMBEKENDHEID van de Bond is zeer groot. Vrijwel elke Nederlander heeft er wel van gehoord. Dat is overigens niet zo verrassend want de Bond is present (met affiches) waar veel mensen passeren, zoals spoorwegstations en bushaltes. Van Oostende: „We staan ook wel eens op j beurzen en dan frappeert het me steeds weer hoe positief we i daar ontvangen worden. Zo'n ideëel geluid tussen alle com mercie weet men dan te waarderen." VAN AGT haalde 'Sapristie' uit de vergeethoek van Ne derlandse vloekjes. Smit-Kroes bedient zich van vloekjes als 'potverdikke'. 'Verdorie' en 'sakkerloot' doen het vaak ook wel. Maar als je echt eens wat kwijt wilt, met een hamer op je duim slaat bijvoorbeeld, dan is elk alternatief ontoerei kend. Of liet zou honderd-zakken-gort-voor-de-nonnen- van-dongen moeten zijn. Die werkt, dat hebben we proef ondervindelijk bewezen. Maar vloeken is behalve liet misbruiken van God's naam ook onbehoorlijk en daarom is het beter ook niet aan salonvloekjes te beginnen. De strijd die de unieke Bond te gen liet Vloeken voert mag op liet eerste gezicht lijken op dweilen met de kraan open. Bij nader inziens echter is de Bond ook de spreekbuis van liet geweten. Dat alleen al rechtvaardigt zijn bestaan. OVERWELDIGEND lijkt de belangstelling voor deze baby's in de ondernemersfamilie, dat ze wel eens dreigen te worden doodgeknuffeld. 'Starteritis', snuift voorzitter W. IVrquin van het KNOV. In deze organisatie van middelgrote en kleine ondernemingen wordt liet gedrang bij de startblok ken met gemengde gevoelens bekeken. Er zit veel kaf onder liet koren. DiT JAAR worden ongeveer 30.000 nieuwe ondernemers 'geboren'. Ongeveer de helft van hen zet echt een nieuw be drijf op, de rest neemt bestaande zaken over. In 1990 zullen et van die 15.000 nieuwe ondernemingen nog zo'n 5000 overeind staan. Ook de succesvolle starters verspelen in de eerste jaren nagenoeg hun hele beginkapitaal en zijn 11a een jaar of tien financieel eigenlijk pas terug waar ze begonnen waren. De tienduizend anderen zijn even zo veel illusies en enkele honderden miljoenen guldens armer. MET EEN gemiddelde bezetting van vier man/vrouw zijn de 'overlevenden' goed voor 20.000 directe arbeids plaatsen. Rondom deze bedrijfjes zit nog eens voor onge veer 30.000 mensen werk. De keerzijde: in 1983 zijn op nieuw ongeveer 7000 bedrijven, groot en klein, failliet ge gaan. Voor een deel gaat het om ondernemingen die door nieuwkomers uit de markt zijn gedrukt. Met name in de de tailhandel, die te maken heeft met een op z'n hoogst stabie le omzet, betekent liet brood voor de één de dood van de ander. De netto winst in termen van werkgelegenheid is dus betrekkelijk. Niettemin hebben ondernemersorganisaties, Kamers van Koophandel, de rijksoverheid, gemeenten en zelfs poli tieke partijen zich met veel enthousiasme over de prille on dernemers gebogen. In 'broedplaatsen', 'ambachtsverzamel- gebouwen' en andere beschutte plaatsen worden de tere plantjes opgekweekt. Al die zorg dreigt wel eens verstik kend te werken en er zijn alweer adviseurs die een brood winning vinden in liet wegwijs maken van beginners in de wirwar van regelingen en subsidies. Dl: STARTENDE ondernemer is dus alles behalve de redder des vaderlands voor wie sommige mensen hem lijken aan te zien. Maar hij straalt wel iets uil van liet 'nieuwe elan' dat het bedrijfsleven tot grote daden moet inspireren. Wat het verschijnsel 'starters' toeli positief maakt, vinden drs. C. Claessen en drs. J. Reijntjens van het CIMK (Cen traal Instituut Midden- en Kleinbedrijf), is dat zij voor de zo noodzakelijke dynamiek in hel bedrijfsleven zorgen. Nieuwkomers zorgen er voor dat veroudering en verstarring worden gestraft. Nieuwe ideeën en produkten krijgen een kans. HliT CIMK is voor vele starters een belangrijk en onver mijdelijk station. Dit instituut zorgt voor de vereiste rap porten die al dan niet toegang geven tot een kredietgarantie van de overheid. En zonder krediet komen veel bedrijven nu eenmaal niet van de grond. ClaESSEN en Reijntjens constateren dat er veel kaf on der liet koren zit. Waarschijnlijk spelen meer dan honderd duizend Nederlanders wel eens met de gedachte aan een eigen zaakje. Meestal gaat liet 0111 nauwelijks gerijpte ideeën. De vierde bakkerswinkel in het dorp of een zaak in exclusieve dameskleding ergens in een buitenwijk. E11 als de opzet wel haalbaar lijkt, dan moet de man of vrouw in kwestie toevallig ook nog over een reeks kwaliteiten be schikken waar een ondernemer niet buiten kan. Kennis van zaken, mentaliteit, inzet. E ERVARING van de laatste jaren leert de professio nele adviseurs dat veel aspirant-ondernemers aan een zelf standig bestaan denken omdat ze geen alternatief meer heb ben: ze zijn werkloos of dreigen hun baan te verliezen. En werkloosheid, zegt Meijer, is een slechte raadgever. Gi ERRIT Valkenburg (31) zit breed achterover en fronst: „Zo meneer, vertel eens. Wat was dit jaar uw omzet en uw winst? Geen winst? Oh, dan kan ik weinig doen. Hebt u nog koffie?". Dat was de zoveelste bankdirecteur die hem liet zitten. Valkenburg laat er met veel acteertalent enkele aan tafel komen: hooghartige, onverschillige, weifelende. Hel is duidelijk: het relaas van deze starter zit vol ongezouten kri tiek op de banken. „Als je een gulden hebt, kun je een gul den krijgen". G, "E1LD LIJKT het grootste probleem voor elke beginnen de ondernemer, maar bedrijfsadviseur El. J. Meijer uit Doesburg is het daar niet mee eens. Hij leidt de advies dienst van het KNOV (Koninklijk Nederlands Onderne mers Verbond) in Utrecht en Gelderland en heeft dagelijks van doen met de problemen van aspirant-ondernemers. Als er een goed plan op tafel ligt dan hoort geld geen probleem meer, luidt zijn stelling. A.AN DIE plannen mankeert echter meestal nogal wat, voegt hij er meteen aan toe. De karaktertrekken onderne mend en impulsief liggen dicht bij elkaar. Er zijn lieden die 's avonds de 'vonk' krijgen en de volgende dag zaken willen doen. Maar een kansrijk ondernemingsplan, vindt Meijer, steunt op een gedegen voorbereiding. Het idee moet als het even kan jaren rijpen. Die oriëntatiefase, het wikken en we gen, is wezenlijk en moet zijn tijd hebben. Oc 'OK ME11JER ziet de functie van de starter vooral in het levend houden van het zittende bedrijfsleven. Een nieuwko mer in een winkelstraat zet alle winkeliers weer even op scherp. Maar het directe werkgelegenheidseffect van liet startersfenomeen is naar zijn idee per saldo te verwaarlozen, zeker in de detailhandel. Alleen werkelijk nieuwe produkten creëren een eigen markt en vinden een plaats zonder een an der te verdringen. Maar UIT liet veld geslagen was Gerrit Valkenburg 11a deze eerste harde praktijklessen nog lang niet. In april 1982 besloot hij 111 de handel te gaan. „Wat? Oriëntatiefase? Geef mij maar een miljoen dan heb ik er morgen twee. Je moet het niet te ingewikkeld maken. Ik zie d'u'ir geld liggen en daar wil ik recht naar toe. Gewoon doen. Niks ja maar". Ka dohome noemde Valkenburg zijn nieuwe geestes kind. Hij wilde ingelijste tegels met landschapjes en zigeu- nerkindjes gaan verkopen via Wehkamp, Blokker, V&D en noem maar op. „Als een hond lieten ze je staan", herinnert hij zich. Maar Valkenburg slikte eens en zei: als zij het dan niet willen verkopen, dan gaat deze jongen liet zelf wel doen. DlRËC'TE verkoop moest de formule worden. Als jongen was Gerrit Valkenburg, in de voetsporen van zijn onderne mende moeder, al met enig succes met cosmetica de deuren langs geweest en hij besloot dat hij op die manier zijn klan ten moest gaan zoeken: trommel een aantal dames bij el kaar, stel ze een leuke provisie in liet vooruitzicht en laat ze in hun eigen kennissenkring partijtjes organiseren. Zo gaan in een gezellige sfeer de beurzen open voor 'Kadohome'. ET BEGIN was moeilijk en daarna is het niet veel ge makkelijker geworden. Valkenburg had geen geld 0111 voor raad te vormen en was hoogst afhankelijk van zijn leveran ciers. Geen bank die hem wilde helpen, ook al nam hij een tweede hypotheek en was hij bereid zijn laatste spaargeld op tafel te leggen. Tenslotte kon hij via liet KNOV en liet CIMK een kredietgarantie krijgen en zo was één van tie banken bereid hem geld te lenen. „Maar het was te laat, te laat en nog eens te laat. De banken willen dubbele zekerhe den. Van de staat en van de ondernemer. Mogen zij mis schien ook wat risico lopen voor de rente die ik betaal?". .ET CONCEPT van 'Kadohome', inmiddels uitgebreid tot een ruim assortiment geschenken, gebruiksartikelen en zelfs kleding, bleek goed aan te slaan. Maar daar dook het klassieke probleem op van elke succesvolle starter: hoe fi nancier ik mijn groei? Opnieuw liep Valkenburg stuk bij de banken. „Op een gegeven moment belde ik de Nationale In- vesterings Bank. Zegt zo'n meneer: wij praten niet over een ton. Het gaat bij ons over miljoenen. Geef 111e dan maar an derhalf miljoen, zeg ik. Vergeet liet maar". Toen er Iia veel vijven en zessen tenslotte 25 mille af kon (opnieuw met staatsgarantie) was liet juist voldoende om het inmiddels gevallen gat te dichten en was de schade al aangericht: Valkenburg had grote moeilijkheden met zijn klanten en zijn medewerksters omdat hij de bestelde goede ren niet op tijd kon leveren. NTUSSEN lijken ook die problemen overwonnen, in 1983 zal 'Kadohome' een omzet draaien van zo'n J" 1,3 mil joen. Voor de jonge ondernemer en zijn vrouw (hij 65 tot 70 uur per week, zij een normale werkweek) zit er echter niet meer in dan een minimumioontje. „De buurt denkt dat we binnen zijn, maar je mag best weten dat we de eenmalige uitkering hebben aangevraagd. Dan weetje het wel". OLGEND jaar denkt Valkenburg te groeien naar een omzet van ƒ2,5 miljoen. Maar in feite ziet hij mogelijkhe den voor liet dubbele en meer. Hij broeit alweer op nieuwe ideeën, het aantrekken van geld door zijn verkoopsters fi nancieel in het bedrijf te laten delen. Groei is zijn probleem niet, geld des te meer. „Maar als we de groei in financieel opzicht niet voor kunnen blijven, dan wordt liet moeilijk". G. ERRIT Valkenburg is nu twee jaar ondernemer. Spijt? „Als werknemer heb je zekerheid, je bent geborgen. Dat ga je pas waarderen als dat wegvalt. Net zoals je weel hoe be langrijk je gezondheid is als je ziek bent. Als je geen sterk gestel hebt en de blik zo nu en dan op oneindig kunt zetten, dan red je het niet als ondernemer. Je moet een onnoemelijk doorzettingsvermogen hebben. En overtuigd zijn van je suc- LS HET aan mijn vrouw lag, dan zou ik weer een baan gaan zoeken. Maar voor mij hoeft het niet. Ik ben eigenlijk altijd al een ondernemertje geweest. En van 'Kado home' word ik ook nog wel eens miljonair". HET echtpaar Valkenburg FOTO GFRTH VAN HEDEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 29