E
T J E S
■ORKSROUTE
Flat timmert
aan de weg
Fransman wil stunten met autoprijzen
Mercedes 190 Diesel
weinig duurder
lan benzine-versie
Banden
velg als
één geheel
COM
Meer
brommers
verkocht
BMWK100:
Motor van
het Jaar
KORT
NIEUWS
Scooter met
verwarming
/ai.lDAG 23 DECEMBER 1983
OP WEG
nia Fenelon
erleden
ick Dixon
verleden
lïl LI Ni\l M
HILVERSUM 4
Zalig.
Prettig weekeinde
T4
EINDREDAKTIE LEON KRONEN
Idende factor. Hij
nel
Rnister
Rusland wil automarkt herovereii
I
IJS (DPA/UPI) - Fan»
Ion, de pianiste en zang(
ie het boek 'Souci pour u
istre' schreef over hai
tongen meedoen in
sorkestje in een Dui|
entratiekamp, is maand]
-jarige leeftijd in het ii,
uis van Kremlin Bicel,
'arijs aan kanker overig
Dit is gisteren meeg(
I door haar familie.
MOSKOU - De Sowjet-Unie
js met hulp van West-Euro
pa bezig met de modernise
ring van haar sterk verou
derde auto-industrie in de
hoop de westerse kopers die
de Russische auto's de rug
hebben toegekeerd terug te
winnen. Zo is er de afgelo
pen maand een overeen
komst gesloten met de Fran
se Renault, die een ontwerp
zal leveren voor een nieuwe
Moskvitsj, die in 1986 van de
band moet komen.
In 1985 zal de produktie
van de Lada geleidelijk
worden stilgelegd. Er komt
een nieuwe model uit, met
een vijfde deur, naar het
ontwerp van de Westduitse
firma Porsche. De Russische
auto-industrie loopt sterk
achter met het aanbrengen
van vernieuwingen in haar
auto's.
Moskvitsj en Lada zijn
goed voor driekwart van de
k werd® totale autoproduktie in de
anse tela Sowjet-Unie, die per jaar 1,3
ofilm 'Playing fur time' miljoen stuks bedraagt. De
kt met de Britse actrij Russische autofabrieken
in maken gebruik van ontwer
pen uit de jaren zestig. Wie
de Sowjet-Unie bezoekt en
het straatbeeld in zich op
neemt waant zich twintig
jaar in de geschiedenis te
rug. Niettemin is het niet de
gang van zaken op de bin
nenlandse automarkt die de
aanleiding is voor de moder-
- In zij nisering van de auto-indus
trie.
Er bestaat nog altijd een
Dixot wachtlijst van maanden of
zelfs jaren voor een nieuwe
auto. Het is veel waarschijn
lijker dat de auto-industrie
nia Fenelon.
- Foroi
an Fenelons bo
treden amerikaanse
ofilm 'I
kt met de Britse
essa Redgrave
drol.
ENZIJL (ANP)
nplaats Ossenzijl
nsdag 60-jarige leeftijd t
•ur-regisseur Jack
wordt aangepakt omdat
Moskou de harde valuta's
die de export naar het Wes
ten oplevert hard nodig
heeft. De leiders in het
Kremlin hebben gezien dat
de Lada veel geld heeft kun
nen opbrengen en dat de in
komsten uit de auto-uitvoer
nu sterk achteruit gaan.
De Lada wordt in een hoe
veelheid van 800.000 stuks
per jaar gemaakt in de
Togliatti-fabriek, die door
de Italiaanse Fiat is ge
bouwd. Meer dan een derde
van de produktie gaat naar
het buitenland en van de
rest gaat het grootste deel
naar andere landen van het
Oostblok via ruilhandel.
In de jaren zeventig was
de Lada, afgeleid van de
Fiat 124, goed voor een groot
deel van de automarkt in
West-Europa, Canada en
enkele ontwikkelingslanden,
dank zij de lage prijs ervan.
De laatste drie jaar is ge
bleken dat de kopers het
verouderde uiterlijk, het re
latief grote brandstofver
bruik en het geringe comfort
niet meer voor lief nemen,
ook al is de Lada nog steeds
er goedkoop.
Vertegenwoordigers van
de westerse auto-industrie
hebben gezegd dat Moskou
er bijna zeker van is dat de
nieuwe Moskvitsj en de
nieuwe Lada het Russische
aandeel op de westerse auto
markt zullen herstellen en
dat de verkoop die van de
jaren zeventig zal gaan
overtreffen.
Of dat ook zal gebeuren is
nog maar de vraag want de
De Lada: degelijk, maar nu toch iets té ouderwets aan het worden. De produktie zal de
komende jaren geleidelijk stilgelegd worden.
Sowjet-Unie heeft vier jaar
gewacht voordat ze begon
met een nieuwe Lada en de
kans is groot dat ze de boot
mist, zo verluidt het in krin
gen van de auto-industrie.
Bovendien is de auto
markt al vol met auto's met
een vijfde deur. Verder lijkt
de koper van een auto weer
de voorkeur te gaan geven
aan een wagen met een ge
wone kofferbak en tegen de
tijd dat de nieuwe Lada op
de markt komt kan het mo
del ervan al weer verouderd
zijn.
Hoe de nieuwe Moskvitsj
er uit komt te zien is nog ge
heel onbekend, het zal onge
twijfeld een volledig andere
auto zijn dan de oude, waar
van in het begin van de ja
ren zeventig in het Westen
werd gezegd dat het een toe
val was als je een veilige
had.
De auto wordt nu vrijwel
alleen nog maar in de lan
den van het Oostblok gele
verd. Toen premier Ticho-
nov in september een bezoek
bracht aan de Moskvitsj-fa-
brieken liet hij de leiding er
van plompverloren weten
dat ze niet alleen een verou
derde, maar ook een onbe
trouwbare auto maakten.
De betrokkenheid van
Porsche bij Lada houdt min
of meer op bij de tekentafel,
maar de activiteiten van Re
nault bij Moskvitsj lijken
nog maar net te beginnen.
De overeenkomst van 36
miljoen dollar tussen Re
nault en Moskvitsj heeft al
leen betrekking op het ont
werp, maar het is niet uitge
sloten dat de Franse auto
producent ook voor negentig
miljoen dollar de fabrieken
van Moskvitsj gaat moder
niseren.
In kringen van het zaken
leven in Moskou is verno
men dat de Sowjet-Unie ook
hulp van het Westen wil
hebben voor een nieuw ont
werp van de Zaporozet, een
kleine wagen met de motor
achterin, en de brandstof
slurpende Volga, die door
gaans als auto bij officiële
gelegenheden en als taxi
wordt gebruikt.
De Zaporozet heeft in de
Sowjet-Unie een nog slech
tere naam dan de Moskvitsj.
Het wil volgens Russische
kranten nog Wel eens gebeu
ren dat de wagen bij het
vertrek uit de showroom een
wiel verliest.
De twee Russische autofa
brieken die zeker niet bij het
Westen zullen aankloppen
zij Zil en Tsjaika. Die twee
fabrieken produceren gi
gantische limousines die al
leen worden gebruikt voor
het vervoer van hoogge
plaatste partijfunctionaris
sen. De wagens van de twee
genoemde merken worden
met de hand gemaakt en de
technische specificaties van
de Zil, waarvan bijvoor
beeld Joeri Andropov ge
bruik maakt, zijn streng ge
heim.
een hartaanval overledci
on behoorde indertijd li
televisiemakers van hi
zijn" carrièrewerkte*^ illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIlHIIimillllllllllllUllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllilllllllHllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllinHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIj;
de VPRO, voor wclh
•oep hij de eerste drami
lukties regisseerde die m
de Nederlandse televisie
rmen verschenen,
ekend is onder andere ziji
egistratie van 'Hu
3rd', een stuk van de Dee»
predikant Kaj Munk,
het befaamde toneelstiii
f Encounter'. Dixon wai
rts jarenlang regisseur
Friese theatergezelschi
iter. Ook regisseerde hj
de BBC enkele dramali-
tv-produkties. Dixon
eruime tijd niet meer
in de theaterwereld,
zich om gezondheidsri
teruggetrokken.
iplet. 15.03 Bij platen. 15.50 Kij
16.02 Aan de veilige kant
Henk Elsink. NOS: 17,
ktber. i.s.m. KNBTB. 17.55 Mal
KRO: 18.06 Echo-magazint
t om: 18.35 Kruispunt inter-
v). 19.02 Levenslief en levens-]
19.30 Man en paard. 20.1
ntry-time. 21.02 Nine o'cli
22.02 Goal. 22.45 Man en paanil
a. NOS: 23.02 Met het oogo?
gen. VOO: 0.02 Erik de Zwart
In the mix. 3.00 Peter Tee
4.00 Jeroen van Inkel. 5.0)
it voor de Bakker.
m
RO: 7.00 Nws. 7.10 Radio]
uwsdienst VPRO. (7.30, 8.00 ff
Nws.) NOS: 9.05 NOS-sportiel
Waterstanden. 9.30 Nttï|
RO: 9.33 God, we geloven htj
l. AVRO: 11.00 AVRO's denk
•rtprogramma. 11.10 Lichtf
imm.muz. NOS: 11.30 Nws. 11*
monos. 12.00 NOS-werkbank
16 Meded. voor land- en tuin-
jw. 12.30 Nws. 12.36 Tussen M
uws. 13.00 Nws. 13.10 Meer ovefl
hder (13.30 Nws.) 14.20 Voö|
iden en slechtzienden,
's. TELEAC: 14.33 Por Favf
sus Spaans, les 4a. VARA:
dioweekblad. (15.05 Het vonn»
De brief. 15.32 In gesprek
X) en 17.00 Radioweekblad vfc
dnws. 16.05 Bericht uit het K®
ikrijk. 16.32 De Stem des VoJJ
)5 Onder vuur. 15.30, 16.30. 17*|
/s. 17.36 Dingen van de
.00 Nws.) 18.10 VARA's reaktr
bfoon. PP: 18.20 Uitz. van D».
erh.voorl.: 18.30 De Nederland*
tillen. VARA: 18.40 Het circuit
.00 Nws.) NOS: 21.40 Cantig»
Huguesas. RVU: 22.10
nsenrechten gesproken!;
30 Nws. 22.40 Oost-west. V
90 Het zout in de pap. 23.55
Ovell
NOSl
'RECHT - Mercedes zorgt op de Nederlandse markt voor een
ivallend nieuwtje: in vergelijking met de benzine-versie gaat
i nieuwe 190 diesel slechts enkele honderden guldens meer kos
ten. Bij de meeste merken moet, als men voor een diesel- in
iaats van een benzinekrachtbron kiest, vaak tussen de 2.000.-
3.000.- meer worden uitgetrokken.
[De goedkoopste Mercedes 190, dus met benzine-motor, heeft
komenteel een prijs van 43.271.-; de dieselversie die begin vol-
ynd jaar in verschillende uitvoeringen leverbaar wordt (met 4-
f 5-bak en met automaat) gaat in de basis-uitvoering nog geen
(300,-meer kosten: ƒ43.500.-.
Bij Mercedes ligt het z.g. omslagpunt (het jaarkilometrage dat
ireden moet worden om de extra aanschaf- en belastingkosten
kunnen nivelleren) tussen 190 benzine en 190 diesel op 0 km
pjaar. Berekeningen maken duidelijk dat de vaste kosten per
fer voor diesel en benzine nagenoeg gelijk liggen: respectieve-
P 13.1 en 13.3 cent. Bij de variabele kosten boekt de diesel aan-
Tenlijke winst: 14,6 cent per km tegenover 24,1 cent per km voor
J benzine-versie. Dat heeft er ook toegeleid dat voor de 190 die-
jl een leasetarief van 995.- per maand werd vastgesteld.
De nieuwe 190 diesel heeft een 2-liter, 4-cilinder motor met
ten vermogen van 72 pk. Het is de eerste van een nieuwe gene-
tetie 4-,5- en 6-cilinder dieselmotoren, die in de toekomst aange-
ïjld kan worden met een turbo-versie. Volgend jaar verschijnt
TCnlijk al de 5-cilinder. De huidige diesel in de 190 levert 20
prent meer prestatie-vermogen dan de huidige 200 D. De acce-
patie ligt bijna op hetzelfde niveau als bij de 300 D. Met uitzon-
ping van de 300-typen is de 190 D, met een top van 160 km/u,
t snelste Mercedes diesel.
ZOETERWOUDE - Het is
Goodyear gelukt een concept
te maken waardoor radiaal-
band en wiel één geheel vor
men. Het voordeel van een
dergelijke construcktie is, dat
band en wiel voor veel minder
lucht- en rolweerstand ver
oorzaken.
Studies hebben uitgewezen
dat b.v. 7 procent van de
luchtweerstand van een auto -
bij constant hoge snelheid -
voor rekening komt van ban
den en wielen.
Meer dan een jaar hebben
Goodyear technici samenge
werkt met de collega's van
Ford om dit probleem beter
onder controle te krijgen.
Voor het futuristische model
van Ford, de Probe IV, bracht
uiteindelijk een smalle, hoge-
druk radiaalband met een
speciaal door Goodyear be
dacht éénrichting profiel, uit
komst. Ford kan nu verder
werken aan de ontwikkeling
om het weerstandscoëfficiënt
van de Probe IV tot 0.15 terug
te brengen.
Het breedste punt van de
band, met zijvlakken in ellip
tische vorm, ligt bij de flensen
van de velgen; de zijvlakken
gaan geleidelijk over in het
profiel dat ongeveer 4 inch
breed is. De band is 25 inch in
diameter en 6.2 inch breed. De
bandenspanning bedraagt 3,2
bar.
Doordat de Ford Probe IV
geen ruimte heeft voor een re
serveband, ontwikkelde
Goodyear ook een speciaal
systeem, waardoor men over
korte afstand toch nog enige
tijd door kan blijven rijden op
een lekke band.
Eénrichtingsprofiel, hoge
druk en elliptisch gevormde
zijvlakken liggen ten grond
slag aan de Goody ear-band
die lucht- en rolweerstand
tot een minimum beperken.
ler heel uur nieuws. EO:
>nduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.03
izikale fruitmand. NCRV: 1°*|
pstation. (ca 11.45 Weern^i
ins de Jong). VOO: 12.03
03 Tipparade. 15.03 Top 40. (ljfj
pjourn. 17.30 Concertagend
)S: 18.04 De avon- spits. Vu
02 Bart en De Zwart,
•untdown Café.
DO: 7.00 Nws. 7.02 Ochtends^
ng. (8.00 Nws.) 9.00 VeronjCJ
?esterwerken (op compact-d*
58 Cantate Pastorale per La r
/ita. 12.18 Strauss en Co. -k-
vs. 13.05 Veronica klassiek: Vy||
r Philharmoniker speelt ld*
irken. VARA: 14.30 Der Zig®
rbaron, operette van Straal
18 Brood van gisteren, h°orSAJ
3S: 20.00 Europees Cone.
jm: Berlijns Philharmom J
k. m.m.v. instrumentale JJL
eelt werken van Boris Blag®
ïgfried Mathus en Tsjaikoisj|
de pauze: ong. 20.40-
uz.spiegel). 21.45 Horizon.
volk5
uz. en niet-westerse klass. i
.30 NOS- jazz.
Via AM-zender HilversuflJ
OS 19.02-19.40 Nws. voor buiJU
nders. 19.02 Bulletin in het J
kkaans-Arabisch. 19.10 Bud j
het Berbers. 19.20 Bulletin in
irks. 19.30 Bulletin in het Spa3
AMSTERDAM - De
bromfietsverkoop zit in
ons land weer een beetje
in de lift.
Het eerste half jaar
bracht een omzetstijging
van 9 procent. De ver
wachting is dat het jaar
1983 wordt afgesloten met
een verkoopcijfer van
44.000; ruim 5.000 meer
dan een jaar daarvoor. In
1981 werden er 46.000
nieuwe 'brommers' ver
kocht.
DEN HAAG - De BMW K 100
is gekozen tot „Motorfiets van
het Jaar 1984".
De kort geleden door de
Westduitsers geïntroduceerde
machine (in drie verschillende
uitvoeringen) liet de concur
renten op ruime achterstand.
Tijdens deze verkiezing, die
opnieuw werd georganiseerd
door het motorfietsblad Mo-
to'73, kreeg de BMW ruim
7.500 van de in totaal 30.000
uitgebrachte stemmen.
De voorsprong op de Honda
VF 750 F, die op de tweede
plaats beslag legde, was uiter
mate groot :driemaal zoveel
stemmen. Na de BMW K 100
en de Honda VF 750 F, bezet
ten de Kawasaki GPz 1100, de
Yamaha RD 350 LC en de
Yamaha XJ 900 met kleine on
derlinge verschillen, de daar
na volgende ereplaatsen.
De Camping Caravan
RAI'84, die van 23 tot en met 27
februari in Amsterdam wordt
gehouden, belooft volgend jaar
nogal wat nieuws te brengen.
Ver voor de inschrijfdatum
was bereikt, hadden de 160 ex
posanten, waaronder ook veel
uit de toeristensector, het aan
tal beschikbare vierkante me
ters overschreden.
Opel heeft de Ascona Sport
gelanceerd. Deze wagen komt
tussen de luxueuze sedans en
de sportieve SR/SRE uitvoe
ringen. Dit 4-deurs model
heeft de 1.8 E motor, gekop
peld aan een 5-bak. Verder
zijn er een groot aantal (spor
tieve) extra's in te vinden. De
prijs bedraagt 28.600.-.
Na de Talbot Horizon Ultra
is er nu ook een Solara Ultra.
Dit model is alleen in Gris Fu-
tura (lichtgrijze vernismetaal-
lak) leverbaar. De wagen is
uitgerust met een 1592cc ben
zinemotor met een vermogen
van 70 pk en een 5-versnel-
lingsbak. In vergelijking met
de Solare LS, zijn er veel ex
tra's aan het uiterlijk en in het
interieur te ontdekken. Prijs
ƒ22.295.-:
Pirelli Tyres Benelux B.V. te
Brussel neemt de verkoop-ac
tiviteiten over van de Neder
landse importeur Neita B.V.
Pirelli gaat vanuit een eigen
vestiging in Breukelen wer
ken.
De eerste Maserati Biturbo's
zijn bij Hessing's Autobedrij
ven in De Bilt aangekomen.
Deze compacte vierzits, 2-
deurs sportsedan met een 2,5
liter V6 motor gaat ƒ79.500.-
kosten.
Honda heeft een scooter het
leven doen zien, die op het
eerste gezicht zo uit Star Wars
schijn te zijn weggelopen. Het
zeer futuristisch ogende en
gestroomlijnde tweewielertje
is voorzien van een 125 CC 4-
tact motor, die automatisch
rijdt en start. De chauffeur of
chauffeuse hoeft alleen maar
te remme'n en gas te geven.
Het dashboard is in de stijl
van het koetswerk uitgevoerd.
Het is voorzien van een digi
taalsnelheidsmeter en een di
gitaalklokje. In de carrosserie
is een grote, vierkante kop
lamp verborgen, die pas te
voorschijn komt als hij wordt
aangestoken.
De 'Spacy', zoald het ding
heet, is voorzien van voetver
warming. Uit twee openingen
aan de voorkant stroomt war
me lucht. De 'Spacy' kost iets
minder dan 5000,-
Monique Overveen uit
Rotterdam op haar Honda
Spacy.
Inlichtingen bij Honda Neder
land, Nikkelstraat 17 of Postbus
130, 2984 AM, Ridderkerk, Tel.
01804-23333.
kerstfeest wenst ook de eind
redacteur van deze rubriek U toe.
Kerstmis is een feest, dat vooral in
de familiekring wordt gevierd.
Vandaar dat we ons zullen beper
ken tot het vermelden van één
evenement, dat vanaf 24 decem
ber tot aan oudjaar duurt. Een dus
een zeer geschikte gelegenheid
biedt om in de kerstvakantie naar
toe te gaan.
Kerstiand
Kerstland is de naam van het-
grootse kerstvakantie-evenement,
dat van 24 tot en met 30 december
in het hele Ahoy' complex wordt
gehouden. Onderdeel van Kerst-
land is het internationaal kerstcir
cus, waar een keur van internatio
nale circusartiesten, begeleid door
de meesterlijk muziek makende
musici van het Duitse circus Ron-
calli, regelmatig optreden.
In Kerstland vindt men verder
sportieve evenementen, een over
dekte kerstkermis, een internatio
nale kerstkribbententoonstelling,
een doorlopend amusementspro
gramma, een veiling van dierbare
attributen van bekende Nederlan
ders (onder anderen Gerrie Knete-
mann, André Hazes, Peter Post,
Joop Zoetemelk, Lee Towers) die
op 28 december ten bate van de
Nierstichting wordt gehouden.
Kerstland is en 24 en 25 decem-
DOOR HANS LUTZ
ber vanaf 11 tot 18 uur open en op
de andere dagen van 11 tot 22 uur.
Het kerstcircus is 24 en 25 decem
ber om 14 uur, 26 december om
12.30 en 17 uur, 27,28 en 29 de
cember om 14 en 19 uur en op 30
december om 14 uur.
EÉN van de onderdelen van het kerstcircus: het olifanten
nummer van de circussen Corty en Althoff.
DE Gemini Dance Company, die in het amusementsge
deelte van Kerstland optreedt.
DIEMEN - Fiat gaat niet
alleen het jaar 1984 in met
de „Uno" als „Auto van het
Jaar", Nederland krijgt
ook gelijktijdig te maken
met drie nieuwelingen uit
de Italiaanse auto-familie:
de Regata, die als midden
klasser de „131" komt ver
vangen, de Uno diesel en
de snelste wagen uit het
Fiat programma: de Ritmo
Abarth 130 TC, die goed is
voor een top van ongeveer
190 km/u.
Gelijktijdig met deze
niet onbelangrijke wijzi
gingen en aanvullingen in
het programma, lanceert
de Nederlandse importeur
nog een belangrijk,
nieuwtje: een inruil- en
onderhoudsgarantie voor
de Regata. Fiat Auto Ne
derland geeft op de Regata
na 2 jaar een inruilgaran-
tie van 60 procent, met een
maximaal kilometrage van
50000 km.
De onderhoudsgarantie
voor de Regata houdt in
dat de reparatie- en onder
houdskosten voor de wa
gen gedurende 2 jaar niet
hoger zullen zijn dan 4 cent
per kilometer (excl. BTW),
wanneer niet meer dan
50000 km wordt gereden.
De Uno diesel wordt ge
leverd in 2 versies: als
standaard 3- deurs en als
5-deurs super. Zowel aan
de binnen- als aan de bui
tenzijde, is de dieseluitvoe
ring gelijk aan de benzine
versie. In vergelijking met
andere dieselmotoren zon
der compressor, heeft de
motor van de Uno een spe
cifiek vermogen dat tot de
beste van deze categorie
gerekend kan worden. Het
is een 4-cilinder van 1301cc,
met voorverbrandingska-
mers, afgeleid van de ben
zinemotor. De compressie-
verhouding is 20 op 1 en hij
levert 45 pk. De Uno diesel
is altijd uitgerust met een
5- bak en in de hoogste
versnelling wordt de top
snelheid van 140 km/u ge
haald. Het gemiddeld
brandstofverbruik ligt
volgens de fabriek op 1 op
17,2. De prijzen zijn: diesel
3-deurs ƒ17.990.-; diesel
5-deurs super 19.100.-.
Door Jan Drummen
PARIJS Een Franse zaken
man heeft een plan bekend ge
maakt om honderdduizenden
automobielen van Frans en
ander fabrikaat in zijn 480
service-stations 12 tot 15 pro
cent goedkoper dan de norma
le prijs te verhandelen en 10
procent van de nationale
markt over te nemen.
Michel Leclerc, broer van de
bekende organisator van de
grootste en goedkoopste Fran
se hypermarktketen, die enige
tijd geleden tal van service
stations opkocht en de over
heid wist te bewegen de re
ductie op witte benzine van de
tot dan toe wettige '0 centimes
per liter op 17 te brengen,
heeft zijn plan de afgelopen
week uiteengezet. Vanaf ja
nuari wil hij in zijn service
stations Renault, Austin, Fiat,
Mazda, Seat en Opel automo
bielen 10 procent onder de
marktprijs verkopen. Vorige
week heeft hij president Mit
terrand en de directie van
PSA (het combinaat dat Peu
geot en Talbot fabriceert)
voorgesteld volgend jaar
40.000 tot 50.000 Talbots af te
nemen om deze zelfs 12 tot 15
procent onder de normale prijs
te verkopen. In totaal hoopt hij
volgend j aar minstens 200000
wagens af te zetten en de 40 tot
50.000 die hij van Talbot zou
afnemen zou voor dit zwaar
noodlijdende bedrijf mogelijk
een uitkomst zijn.
Leclerc meent de operatie te
kunnen uitvoeren omdat een
twintigtal van de door hem
opgekochte Service-stations
dealers zijn. Hij denkt tegen
maart 1000 service-stations te
bezitten en via de meeste
daarvan zijn automobielen te
kunnen afzetten.
De dealers zijn als gevolg
van zijn aankondigingen in
aanzienlijke opwinding ge
raakt en 'dreigen' nu ook hun
winstmarges te verlagen het
geen uiteraard de automobi
listen ten goede zou kunnen
komen.
Het initiatief van Leclerc
heeft tal van vragen opgewor
pen zoals die over de garantie
verleningen en het leveren
van onderdelen. Maar Michel
Leclerc heeft aangetoond dat
hij over aanzienlijke verde
lingskracht en organisatiever
mogen beschikt toen de mach
tige Shell-oliemaatschappij in
augustus weigerde hem ver
der benzine te leveren. Hij
heeft toen een oplossing ge
vonden die Shell tenslotte
dwong 'eronder door te gaan'.
Hij beoogt eveneens het
stichten van een uitgebreide
motel-keten waar de gasten
voor minder dan 40 gulden
kunnen overnachten met in
begrip van een aantal dienst
verleningen en faciliteiten.
Leclerc's broer Edouard,
wiens supermarkten een om
zet hebben van bijna 30 mil
jard francs, verkoopt behalve
levensmiddelen en tal van de
meest uiteenlopende gebruiks
voorwerpen ook boeken, ta-
baksprodukten, geneesmidde
len en benzine tegen lagere
prijzen, veelal in strijd met de
heersende wetten.
Hij heeft verklaard dat zijn
broer Michel misbruik maakt
van de familienaam, en dat
zijn plannen voor de korting
op auto's niet serieus genomen
moeten worden.
Edouard is niettemin van
plan deze week de benzine
prijzen met 25 centimes per li
ter te verlagen (het wettelijk
toegestane maximum is thans
17 centimes). Hierop kondigde
Michel aan dat hij de benzine
prijs in zijn 480 stations met 40
centimes per liter zal verlagen.