E T J E S ■ORKSROUTE Flat timmert aan de weg Fransman wil stunten met autoprijzen Mercedes 190 Diesel weinig duurder lan benzine-versie Banden velg als één geheel COM Meer brommers verkocht BMWK100: Motor van het Jaar KORT NIEUWS Scooter met verwarming /ai.lDAG 23 DECEMBER 1983 OP WEG nia Fenelon erleden ick Dixon verleden lïl LI Ni\l M HILVERSUM 4 Zalig. Prettig weekeinde T4 EINDREDAKTIE LEON KRONEN Idende factor. Hij nel Rnister Rusland wil automarkt herovereii I IJS (DPA/UPI) - Fan» Ion, de pianiste en zang( ie het boek 'Souci pour u istre' schreef over hai tongen meedoen in sorkestje in een Dui| entratiekamp, is maand] -jarige leeftijd in het ii, uis van Kremlin Bicel, 'arijs aan kanker overig Dit is gisteren meeg( I door haar familie. MOSKOU - De Sowjet-Unie js met hulp van West-Euro pa bezig met de modernise ring van haar sterk verou derde auto-industrie in de hoop de westerse kopers die de Russische auto's de rug hebben toegekeerd terug te winnen. Zo is er de afgelo pen maand een overeen komst gesloten met de Fran se Renault, die een ontwerp zal leveren voor een nieuwe Moskvitsj, die in 1986 van de band moet komen. In 1985 zal de produktie van de Lada geleidelijk worden stilgelegd. Er komt een nieuwe model uit, met een vijfde deur, naar het ontwerp van de Westduitse firma Porsche. De Russische auto-industrie loopt sterk achter met het aanbrengen van vernieuwingen in haar auto's. Moskvitsj en Lada zijn goed voor driekwart van de k werd® totale autoproduktie in de anse tela Sowjet-Unie, die per jaar 1,3 ofilm 'Playing fur time' miljoen stuks bedraagt. De kt met de Britse actrij Russische autofabrieken in maken gebruik van ontwer pen uit de jaren zestig. Wie de Sowjet-Unie bezoekt en het straatbeeld in zich op neemt waant zich twintig jaar in de geschiedenis te rug. Niettemin is het niet de gang van zaken op de bin nenlandse automarkt die de aanleiding is voor de moder- - In zij nisering van de auto-indus trie. Er bestaat nog altijd een Dixot wachtlijst van maanden of zelfs jaren voor een nieuwe auto. Het is veel waarschijn lijker dat de auto-industrie nia Fenelon. - Foroi an Fenelons bo treden amerikaanse ofilm 'I kt met de Britse essa Redgrave drol. ENZIJL (ANP) nplaats Ossenzijl nsdag 60-jarige leeftijd t •ur-regisseur Jack wordt aangepakt omdat Moskou de harde valuta's die de export naar het Wes ten oplevert hard nodig heeft. De leiders in het Kremlin hebben gezien dat de Lada veel geld heeft kun nen opbrengen en dat de in komsten uit de auto-uitvoer nu sterk achteruit gaan. De Lada wordt in een hoe veelheid van 800.000 stuks per jaar gemaakt in de Togliatti-fabriek, die door de Italiaanse Fiat is ge bouwd. Meer dan een derde van de produktie gaat naar het buitenland en van de rest gaat het grootste deel naar andere landen van het Oostblok via ruilhandel. In de jaren zeventig was de Lada, afgeleid van de Fiat 124, goed voor een groot deel van de automarkt in West-Europa, Canada en enkele ontwikkelingslanden, dank zij de lage prijs ervan. De laatste drie jaar is ge bleken dat de kopers het verouderde uiterlijk, het re latief grote brandstofver bruik en het geringe comfort niet meer voor lief nemen, ook al is de Lada nog steeds er goedkoop. Vertegenwoordigers van de westerse auto-industrie hebben gezegd dat Moskou er bijna zeker van is dat de nieuwe Moskvitsj en de nieuwe Lada het Russische aandeel op de westerse auto markt zullen herstellen en dat de verkoop die van de jaren zeventig zal gaan overtreffen. Of dat ook zal gebeuren is nog maar de vraag want de De Lada: degelijk, maar nu toch iets té ouderwets aan het worden. De produktie zal de komende jaren geleidelijk stilgelegd worden. Sowjet-Unie heeft vier jaar gewacht voordat ze begon met een nieuwe Lada en de kans is groot dat ze de boot mist, zo verluidt het in krin gen van de auto-industrie. Bovendien is de auto markt al vol met auto's met een vijfde deur. Verder lijkt de koper van een auto weer de voorkeur te gaan geven aan een wagen met een ge wone kofferbak en tegen de tijd dat de nieuwe Lada op de markt komt kan het mo del ervan al weer verouderd zijn. Hoe de nieuwe Moskvitsj er uit komt te zien is nog ge heel onbekend, het zal onge twijfeld een volledig andere auto zijn dan de oude, waar van in het begin van de ja ren zeventig in het Westen werd gezegd dat het een toe val was als je een veilige had. De auto wordt nu vrijwel alleen nog maar in de lan den van het Oostblok gele verd. Toen premier Ticho- nov in september een bezoek bracht aan de Moskvitsj-fa- brieken liet hij de leiding er van plompverloren weten dat ze niet alleen een verou derde, maar ook een onbe trouwbare auto maakten. De betrokkenheid van Porsche bij Lada houdt min of meer op bij de tekentafel, maar de activiteiten van Re nault bij Moskvitsj lijken nog maar net te beginnen. De overeenkomst van 36 miljoen dollar tussen Re nault en Moskvitsj heeft al leen betrekking op het ont werp, maar het is niet uitge sloten dat de Franse auto producent ook voor negentig miljoen dollar de fabrieken van Moskvitsj gaat moder niseren. In kringen van het zaken leven in Moskou is verno men dat de Sowjet-Unie ook hulp van het Westen wil hebben voor een nieuw ont werp van de Zaporozet, een kleine wagen met de motor achterin, en de brandstof slurpende Volga, die door gaans als auto bij officiële gelegenheden en als taxi wordt gebruikt. De Zaporozet heeft in de Sowjet-Unie een nog slech tere naam dan de Moskvitsj. Het wil volgens Russische kranten nog Wel eens gebeu ren dat de wagen bij het vertrek uit de showroom een wiel verliest. De twee Russische autofa brieken die zeker niet bij het Westen zullen aankloppen zij Zil en Tsjaika. Die twee fabrieken produceren gi gantische limousines die al leen worden gebruikt voor het vervoer van hoogge plaatste partijfunctionaris sen. De wagens van de twee genoemde merken worden met de hand gemaakt en de technische specificaties van de Zil, waarvan bijvoor beeld Joeri Andropov ge bruik maakt, zijn streng ge heim. een hartaanval overledci on behoorde indertijd li televisiemakers van hi zijn" carrièrewerkte*^ illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllNIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIlHIIimillllllllllllUllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllilllllllHllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllinHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIj; de VPRO, voor wclh •oep hij de eerste drami lukties regisseerde die m de Nederlandse televisie rmen verschenen, ekend is onder andere ziji egistratie van 'Hu 3rd', een stuk van de Dee» predikant Kaj Munk, het befaamde toneelstiii f Encounter'. Dixon wai rts jarenlang regisseur Friese theatergezelschi iter. Ook regisseerde hj de BBC enkele dramali- tv-produkties. Dixon eruime tijd niet meer in de theaterwereld, zich om gezondheidsri teruggetrokken. iplet. 15.03 Bij platen. 15.50 Kij 16.02 Aan de veilige kant Henk Elsink. NOS: 17, ktber. i.s.m. KNBTB. 17.55 Mal KRO: 18.06 Echo-magazint t om: 18.35 Kruispunt inter- v). 19.02 Levenslief en levens-] 19.30 Man en paard. 20.1 ntry-time. 21.02 Nine o'cli 22.02 Goal. 22.45 Man en paanil a. NOS: 23.02 Met het oogo? gen. VOO: 0.02 Erik de Zwart In the mix. 3.00 Peter Tee 4.00 Jeroen van Inkel. 5.0) it voor de Bakker. m RO: 7.00 Nws. 7.10 Radio] uwsdienst VPRO. (7.30, 8.00 ff Nws.) NOS: 9.05 NOS-sportiel Waterstanden. 9.30 Nttï| RO: 9.33 God, we geloven htj l. AVRO: 11.00 AVRO's denk •rtprogramma. 11.10 Lichtf imm.muz. NOS: 11.30 Nws. 11* monos. 12.00 NOS-werkbank 16 Meded. voor land- en tuin- jw. 12.30 Nws. 12.36 Tussen M uws. 13.00 Nws. 13.10 Meer ovefl hder (13.30 Nws.) 14.20 Voö| iden en slechtzienden, 's. TELEAC: 14.33 Por Favf sus Spaans, les 4a. VARA: dioweekblad. (15.05 Het vonn» De brief. 15.32 In gesprek X) en 17.00 Radioweekblad vfc dnws. 16.05 Bericht uit het K® ikrijk. 16.32 De Stem des VoJJ )5 Onder vuur. 15.30, 16.30. 17*| /s. 17.36 Dingen van de .00 Nws.) 18.10 VARA's reaktr bfoon. PP: 18.20 Uitz. van D». erh.voorl.: 18.30 De Nederland* tillen. VARA: 18.40 Het circuit .00 Nws.) NOS: 21.40 Cantig» Huguesas. RVU: 22.10 nsenrechten gesproken!; 30 Nws. 22.40 Oost-west. V 90 Het zout in de pap. 23.55 Ovell NOSl 'RECHT - Mercedes zorgt op de Nederlandse markt voor een ivallend nieuwtje: in vergelijking met de benzine-versie gaat i nieuwe 190 diesel slechts enkele honderden guldens meer kos ten. Bij de meeste merken moet, als men voor een diesel- in iaats van een benzinekrachtbron kiest, vaak tussen de 2.000.- 3.000.- meer worden uitgetrokken. [De goedkoopste Mercedes 190, dus met benzine-motor, heeft komenteel een prijs van 43.271.-; de dieselversie die begin vol- ynd jaar in verschillende uitvoeringen leverbaar wordt (met 4- f 5-bak en met automaat) gaat in de basis-uitvoering nog geen (300,-meer kosten: ƒ43.500.-. Bij Mercedes ligt het z.g. omslagpunt (het jaarkilometrage dat ireden moet worden om de extra aanschaf- en belastingkosten kunnen nivelleren) tussen 190 benzine en 190 diesel op 0 km pjaar. Berekeningen maken duidelijk dat de vaste kosten per fer voor diesel en benzine nagenoeg gelijk liggen: respectieve- P 13.1 en 13.3 cent. Bij de variabele kosten boekt de diesel aan- Tenlijke winst: 14,6 cent per km tegenover 24,1 cent per km voor J benzine-versie. Dat heeft er ook toegeleid dat voor de 190 die- jl een leasetarief van 995.- per maand werd vastgesteld. De nieuwe 190 diesel heeft een 2-liter, 4-cilinder motor met ten vermogen van 72 pk. Het is de eerste van een nieuwe gene- tetie 4-,5- en 6-cilinder dieselmotoren, die in de toekomst aange- ïjld kan worden met een turbo-versie. Volgend jaar verschijnt TCnlijk al de 5-cilinder. De huidige diesel in de 190 levert 20 prent meer prestatie-vermogen dan de huidige 200 D. De acce- patie ligt bijna op hetzelfde niveau als bij de 300 D. Met uitzon- ping van de 300-typen is de 190 D, met een top van 160 km/u, t snelste Mercedes diesel. ZOETERWOUDE - Het is Goodyear gelukt een concept te maken waardoor radiaal- band en wiel één geheel vor men. Het voordeel van een dergelijke construcktie is, dat band en wiel voor veel minder lucht- en rolweerstand ver oorzaken. Studies hebben uitgewezen dat b.v. 7 procent van de luchtweerstand van een auto - bij constant hoge snelheid - voor rekening komt van ban den en wielen. Meer dan een jaar hebben Goodyear technici samenge werkt met de collega's van Ford om dit probleem beter onder controle te krijgen. Voor het futuristische model van Ford, de Probe IV, bracht uiteindelijk een smalle, hoge- druk radiaalband met een speciaal door Goodyear be dacht éénrichting profiel, uit komst. Ford kan nu verder werken aan de ontwikkeling om het weerstandscoëfficiënt van de Probe IV tot 0.15 terug te brengen. Het breedste punt van de band, met zijvlakken in ellip tische vorm, ligt bij de flensen van de velgen; de zijvlakken gaan geleidelijk over in het profiel dat ongeveer 4 inch breed is. De band is 25 inch in diameter en 6.2 inch breed. De bandenspanning bedraagt 3,2 bar. Doordat de Ford Probe IV geen ruimte heeft voor een re serveband, ontwikkelde Goodyear ook een speciaal systeem, waardoor men over korte afstand toch nog enige tijd door kan blijven rijden op een lekke band. Eénrichtingsprofiel, hoge druk en elliptisch gevormde zijvlakken liggen ten grond slag aan de Goody ear-band die lucht- en rolweerstand tot een minimum beperken. ler heel uur nieuws. EO: >nduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9.03 izikale fruitmand. NCRV: 1°*| pstation. (ca 11.45 Weern^i ins de Jong). VOO: 12.03 03 Tipparade. 15.03 Top 40. (ljfj pjourn. 17.30 Concertagend )S: 18.04 De avon- spits. Vu 02 Bart en De Zwart, •untdown Café. DO: 7.00 Nws. 7.02 Ochtends^ ng. (8.00 Nws.) 9.00 VeronjCJ ?esterwerken (op compact-d* 58 Cantate Pastorale per La r /ita. 12.18 Strauss en Co. -k- vs. 13.05 Veronica klassiek: Vy|| r Philharmoniker speelt ld* irken. VARA: 14.30 Der Zig® rbaron, operette van Straal 18 Brood van gisteren, h°orSAJ 3S: 20.00 Europees Cone. jm: Berlijns Philharmom J k. m.m.v. instrumentale JJL eelt werken van Boris Blag® ïgfried Mathus en Tsjaikoisj| de pauze: ong. 20.40- uz.spiegel). 21.45 Horizon. volk5 uz. en niet-westerse klass. i .30 NOS- jazz. Via AM-zender HilversuflJ OS 19.02-19.40 Nws. voor buiJU nders. 19.02 Bulletin in het J kkaans-Arabisch. 19.10 Bud j het Berbers. 19.20 Bulletin in irks. 19.30 Bulletin in het Spa3 AMSTERDAM - De bromfietsverkoop zit in ons land weer een beetje in de lift. Het eerste half jaar bracht een omzetstijging van 9 procent. De ver wachting is dat het jaar 1983 wordt afgesloten met een verkoopcijfer van 44.000; ruim 5.000 meer dan een jaar daarvoor. In 1981 werden er 46.000 nieuwe 'brommers' ver kocht. DEN HAAG - De BMW K 100 is gekozen tot „Motorfiets van het Jaar 1984". De kort geleden door de Westduitsers geïntroduceerde machine (in drie verschillende uitvoeringen) liet de concur renten op ruime achterstand. Tijdens deze verkiezing, die opnieuw werd georganiseerd door het motorfietsblad Mo- to'73, kreeg de BMW ruim 7.500 van de in totaal 30.000 uitgebrachte stemmen. De voorsprong op de Honda VF 750 F, die op de tweede plaats beslag legde, was uiter mate groot :driemaal zoveel stemmen. Na de BMW K 100 en de Honda VF 750 F, bezet ten de Kawasaki GPz 1100, de Yamaha RD 350 LC en de Yamaha XJ 900 met kleine on derlinge verschillen, de daar na volgende ereplaatsen. De Camping Caravan RAI'84, die van 23 tot en met 27 februari in Amsterdam wordt gehouden, belooft volgend jaar nogal wat nieuws te brengen. Ver voor de inschrijfdatum was bereikt, hadden de 160 ex posanten, waaronder ook veel uit de toeristensector, het aan tal beschikbare vierkante me ters overschreden. Opel heeft de Ascona Sport gelanceerd. Deze wagen komt tussen de luxueuze sedans en de sportieve SR/SRE uitvoe ringen. Dit 4-deurs model heeft de 1.8 E motor, gekop peld aan een 5-bak. Verder zijn er een groot aantal (spor tieve) extra's in te vinden. De prijs bedraagt 28.600.-. Na de Talbot Horizon Ultra is er nu ook een Solara Ultra. Dit model is alleen in Gris Fu- tura (lichtgrijze vernismetaal- lak) leverbaar. De wagen is uitgerust met een 1592cc ben zinemotor met een vermogen van 70 pk en een 5-versnel- lingsbak. In vergelijking met de Solare LS, zijn er veel ex tra's aan het uiterlijk en in het interieur te ontdekken. Prijs ƒ22.295.-: Pirelli Tyres Benelux B.V. te Brussel neemt de verkoop-ac tiviteiten over van de Neder landse importeur Neita B.V. Pirelli gaat vanuit een eigen vestiging in Breukelen wer ken. De eerste Maserati Biturbo's zijn bij Hessing's Autobedrij ven in De Bilt aangekomen. Deze compacte vierzits, 2- deurs sportsedan met een 2,5 liter V6 motor gaat ƒ79.500.- kosten. Honda heeft een scooter het leven doen zien, die op het eerste gezicht zo uit Star Wars schijn te zijn weggelopen. Het zeer futuristisch ogende en gestroomlijnde tweewielertje is voorzien van een 125 CC 4- tact motor, die automatisch rijdt en start. De chauffeur of chauffeuse hoeft alleen maar te remme'n en gas te geven. Het dashboard is in de stijl van het koetswerk uitgevoerd. Het is voorzien van een digi taalsnelheidsmeter en een di gitaalklokje. In de carrosserie is een grote, vierkante kop lamp verborgen, die pas te voorschijn komt als hij wordt aangestoken. De 'Spacy', zoald het ding heet, is voorzien van voetver warming. Uit twee openingen aan de voorkant stroomt war me lucht. De 'Spacy' kost iets minder dan 5000,- Monique Overveen uit Rotterdam op haar Honda Spacy. Inlichtingen bij Honda Neder land, Nikkelstraat 17 of Postbus 130, 2984 AM, Ridderkerk, Tel. 01804-23333. kerstfeest wenst ook de eind redacteur van deze rubriek U toe. Kerstmis is een feest, dat vooral in de familiekring wordt gevierd. Vandaar dat we ons zullen beper ken tot het vermelden van één evenement, dat vanaf 24 decem ber tot aan oudjaar duurt. Een dus een zeer geschikte gelegenheid biedt om in de kerstvakantie naar toe te gaan. Kerstiand Kerstland is de naam van het- grootse kerstvakantie-evenement, dat van 24 tot en met 30 december in het hele Ahoy' complex wordt gehouden. Onderdeel van Kerst- land is het internationaal kerstcir cus, waar een keur van internatio nale circusartiesten, begeleid door de meesterlijk muziek makende musici van het Duitse circus Ron- calli, regelmatig optreden. In Kerstland vindt men verder sportieve evenementen, een over dekte kerstkermis, een internatio nale kerstkribbententoonstelling, een doorlopend amusementspro gramma, een veiling van dierbare attributen van bekende Nederlan ders (onder anderen Gerrie Knete- mann, André Hazes, Peter Post, Joop Zoetemelk, Lee Towers) die op 28 december ten bate van de Nierstichting wordt gehouden. Kerstland is en 24 en 25 decem- DOOR HANS LUTZ ber vanaf 11 tot 18 uur open en op de andere dagen van 11 tot 22 uur. Het kerstcircus is 24 en 25 decem ber om 14 uur, 26 december om 12.30 en 17 uur, 27,28 en 29 de cember om 14 en 19 uur en op 30 december om 14 uur. EÉN van de onderdelen van het kerstcircus: het olifanten nummer van de circussen Corty en Althoff. DE Gemini Dance Company, die in het amusementsge deelte van Kerstland optreedt. DIEMEN - Fiat gaat niet alleen het jaar 1984 in met de „Uno" als „Auto van het Jaar", Nederland krijgt ook gelijktijdig te maken met drie nieuwelingen uit de Italiaanse auto-familie: de Regata, die als midden klasser de „131" komt ver vangen, de Uno diesel en de snelste wagen uit het Fiat programma: de Ritmo Abarth 130 TC, die goed is voor een top van ongeveer 190 km/u. Gelijktijdig met deze niet onbelangrijke wijzi gingen en aanvullingen in het programma, lanceert de Nederlandse importeur nog een belangrijk, nieuwtje: een inruil- en onderhoudsgarantie voor de Regata. Fiat Auto Ne derland geeft op de Regata na 2 jaar een inruilgaran- tie van 60 procent, met een maximaal kilometrage van 50000 km. De onderhoudsgarantie voor de Regata houdt in dat de reparatie- en onder houdskosten voor de wa gen gedurende 2 jaar niet hoger zullen zijn dan 4 cent per kilometer (excl. BTW), wanneer niet meer dan 50000 km wordt gereden. De Uno diesel wordt ge leverd in 2 versies: als standaard 3- deurs en als 5-deurs super. Zowel aan de binnen- als aan de bui tenzijde, is de dieseluitvoe ring gelijk aan de benzine versie. In vergelijking met andere dieselmotoren zon der compressor, heeft de motor van de Uno een spe cifiek vermogen dat tot de beste van deze categorie gerekend kan worden. Het is een 4-cilinder van 1301cc, met voorverbrandingska- mers, afgeleid van de ben zinemotor. De compressie- verhouding is 20 op 1 en hij levert 45 pk. De Uno diesel is altijd uitgerust met een 5- bak en in de hoogste versnelling wordt de top snelheid van 140 km/u ge haald. Het gemiddeld brandstofverbruik ligt volgens de fabriek op 1 op 17,2. De prijzen zijn: diesel 3-deurs ƒ17.990.-; diesel 5-deurs super 19.100.-. Door Jan Drummen PARIJS Een Franse zaken man heeft een plan bekend ge maakt om honderdduizenden automobielen van Frans en ander fabrikaat in zijn 480 service-stations 12 tot 15 pro cent goedkoper dan de norma le prijs te verhandelen en 10 procent van de nationale markt over te nemen. Michel Leclerc, broer van de bekende organisator van de grootste en goedkoopste Fran se hypermarktketen, die enige tijd geleden tal van service stations opkocht en de over heid wist te bewegen de re ductie op witte benzine van de tot dan toe wettige '0 centimes per liter op 17 te brengen, heeft zijn plan de afgelopen week uiteengezet. Vanaf ja nuari wil hij in zijn service stations Renault, Austin, Fiat, Mazda, Seat en Opel automo bielen 10 procent onder de marktprijs verkopen. Vorige week heeft hij president Mit terrand en de directie van PSA (het combinaat dat Peu geot en Talbot fabriceert) voorgesteld volgend jaar 40.000 tot 50.000 Talbots af te nemen om deze zelfs 12 tot 15 procent onder de normale prijs te verkopen. In totaal hoopt hij volgend j aar minstens 200000 wagens af te zetten en de 40 tot 50.000 die hij van Talbot zou afnemen zou voor dit zwaar noodlijdende bedrijf mogelijk een uitkomst zijn. Leclerc meent de operatie te kunnen uitvoeren omdat een twintigtal van de door hem opgekochte Service-stations dealers zijn. Hij denkt tegen maart 1000 service-stations te bezitten en via de meeste daarvan zijn automobielen te kunnen afzetten. De dealers zijn als gevolg van zijn aankondigingen in aanzienlijke opwinding ge raakt en 'dreigen' nu ook hun winstmarges te verlagen het geen uiteraard de automobi listen ten goede zou kunnen komen. Het initiatief van Leclerc heeft tal van vragen opgewor pen zoals die over de garantie verleningen en het leveren van onderdelen. Maar Michel Leclerc heeft aangetoond dat hij over aanzienlijke verde lingskracht en organisatiever mogen beschikt toen de mach tige Shell-oliemaatschappij in augustus weigerde hem ver der benzine te leveren. Hij heeft toen een oplossing ge vonden die Shell tenslotte dwong 'eronder door te gaan'. Hij beoogt eveneens het stichten van een uitgebreide motel-keten waar de gasten voor minder dan 40 gulden kunnen overnachten met in begrip van een aantal dienst verleningen en faciliteiten. Leclerc's broer Edouard, wiens supermarkten een om zet hebben van bijna 30 mil jard francs, verkoopt behalve levensmiddelen en tal van de meest uiteenlopende gebruiks voorwerpen ook boeken, ta- baksprodukten, geneesmidde len en benzine tegen lagere prijzen, veelal in strijd met de heersende wetten. Hij heeft verklaard dat zijn broer Michel misbruik maakt van de familienaam, en dat zijn plannen voor de korting op auto's niet serieus genomen moeten worden. Edouard is niettemin van plan deze week de benzine prijzen met 25 centimes per li ter te verlagen (het wettelijk toegestane maximum is thans 17 centimes). Hierop kondigde Michel aan dat hij de benzine prijs in zijn 480 stations met 40 centimes per liter zal verlagen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 13