Nieuwe middenklasser: Regata aana 'a i im ti at TAUTOTIPS FIAT BRENGT IN JANUARI UNO-DIESEL VOLVO DEALER H.F. VAN OOSTERHOUT VOLVO-DEALER H.F. VAN OOSTERHOUT HOOFI FIRMA vaa de WILHELM 10% FEEST - FEEST - FEEST Met vuurwerkkunjenodtvoorzichtiggenoeg zijn. De sanitair installaties en de dakbedekkl werden ge en geplant; door: DE ELEKTROTECHHi: IET GLASSCHIIDER EN SPUITWERK Schildersbei VOLVO 760 GLEO VOLVO 360 GLE SEDAN installatie werd verair DE STEM VAN DONDERDAG 22 DECEMBER 1983 jE STEM VAN PONDER! OFFICIEEL DEALER AUTOBEDRIJF A. DE KEYZER ZN. B.V. GARAGE I. CORIJN GARAGE V.D. PLASSE INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER 8000 beneden nieuwprijs 4000.' Stationsweg 6, Huist 01140-13191-11489 10- JARIG BESTAAN VAN ONZE WINKEL! ZAADHANDEL ETIENNE DE BRUYN GENTSESTRAAT 56 - HULST 10 DAGEN VAN DINSDAG 20 DECEMBER1 T/M VRIJDAG 30 DECEMBER KORTING OP AL ONZE ARTIKELEN Onze Hengelsportartikelen specialiteiten Dierenbenodigdheden Tuinartikelen Tuinzaden en pootaardappelen Kamerplanten en overpotten Wij wensen iedereen prettige feestdagen. „y. CARNAVALSVERENIGING POLYESTER-POPPEN TEL. 01158-2857 ^^dverteren opent perspectieven, ingenieur. GEMEENTE AXEL Vuurwerk is verraderlijk. Oók als je er mee overweg kunt. Henk bijvoorbeeld steekt elk stukje vuurwerk met een sigaret aan. Veilig en voorzichtig. Maar hij wist niet dat je vuurwerk nooit in de hand mag aansteken. Toen die keukenmeid spontaan onder z'n neus ontplofte, ging 't dan ook goed mis. Vraag voor informatie en tips de folder van de Stich ting Consument en Veiligheid. Tel. 020-736414. Öudestad 1f BIERVLIET Tel. 01152-1 Oudestad 2 4521 BH BIERVLIF Tel. 01152-1334 werd ook hier weer vj Terneuzensestraat 8 ZAAMSLAG 4543 BN Zaamslag A69 Fiat heeft op de internationale Automobieltentoonstelling Frankfurt de nieuwe Fiat Regata geïntroduceerd. Het was geen verrassing want de Regata was al maanden Van te voren aange kondigd en misschien zelfs ja ren tevoren, want zijn voorgan ger de 131 ging de laatste jaren helemaal niet meer en was hoognodig aan vervanging toe. De Regata gaat de plaats Inne men van de oude 131, het zal dus duidelijk zijn dat hij ongeveer ge lijkwaardige afmetingen gaat voe ren. Uiterlijk toont hij dan ook dui delijk als opvolger van de 131Ve len zullen er echter ook een ge zicht van de Ritmo in herkennen, menigmaal is de Rgata dan ook als een Ritmo met een, kofferbak be stempeld. Toch vinden wij dat die Regata zondermeer als nieuw mo del beschouwd mag worden. Na tuurlijk heeft hij wat van de 131 en de Ritmo, hij hoort immers thuis in de Fiat-familie, er is echter zoveel veranderd dat hij uiterlijk alswel in nerlijk en technisch als een heel nieuwe auto is te beschouwen. De Regata zal ook andere aanduidin gen gaan voeren, hij gaat de uitge stippelde lijn van de overige nieu we Fiats opnemen en krijgt het aantal PK's als aanduiding. Dus net zoals bij de Panda en Uno (Panda 34, Uno 45), alsook bij de Ritmo (Ritmo 65, 85, 105, enz) krij gen wij bij de Regata, een Regata 70, een 85, een 100, enz., de die selversie krijgt gewoon de naam Regata 1 7D De Regata heeft een dwarsge- plaatste motor voorin, voorwielaan- ALVAREZLAAN 145 - TERNEUZEN - 01150-94564 Vert. P. v. Langevelde, v. Swietenstr. 16, Terneuzen - Tel. 01150-94233. VERKOOPSERVICEPUNTEN. Oranjestraat 5 - IJZENDIJKE - Tel. 01176-1433 Walplein 5 - SLUIS - Tel. 01178-1489 drijving, onafhankelijke ophanging van alle vier wielen, schijfremmen voor en bekrachtigde remmen. De Regata heeft vier verschillen de motoren: 1300 en 1500 cc met enkele bovenliggende nokkenas, een 1600 cc met dubbele boven liggende nokkenas en een 1700 cc Diesel. Alle versies zijn uitgerust met een vijfversnelllngsbak. De Re gata is een moderne vierdeurs, 3- volume Sedan. Lengte 4.26 m, breedte 1.65 m, hoogte 1.40 m. Het brandstofverbruik is buitenge woon laag. De Regata 10OS heeft een maxi mum snelheid van 180 km/h. Ac celeratie met staande start van 0- dan 19 kilometer op één liter benzi- 1000 meter in 32 seconden. De ES ne bij een constante snelheid van (extra zuinige) versie loop meer 90 km/h. Fiat brengt in januari de Uno die sel naar Nederland. De Fiat Uno is begin dit jaar geïntroduceerd en vanaf dat moment verkrijgbaar in 3 motor-versies namelijk een 900, 1100 en 1300 cc, met in de 900 serie nog een extra zuinige versie. in Italié is inmiddels ook de Uno met dieselmotor leverbaar, immers in het land van herkomst liep al de Fiat 127 diesel en de kleine bestel- versie Fiorino diesel. De Fiat Uno heeft een kleine dieselmotor, te za- men met Daihatsu,' met een nog kleinere dieselmotor in de Chara de, zorgt Fiat voor een doorbraak in het kleine dieselsegment. De redenen om een diesel te ko pen zijn sterk afhankelijk van een aantal factoren, maar zeker ook van de belastingen en brandstof prijzen in de betreffende landen. Vroeger werden diesels hoofdza kelijk gekocht voor zakelijk ge bruik, waarbij dan de nadruk lag op veel kilometers. Niettemin kwajri ook heel duidelijk aan het licht dat een diesel zuiniger met zijn 'brandstof omsprong dan een benzinewagen en door zijn (zwaar dere) constructie ook veel langer meeging. Later kwam daar dan het milieu-aspect bij, een diesel is net als een LPG-auto veel milieuvrien delijker dan een benzine-auto. Zo zijn er dus vele voordelen aan een diesel, nadelen waren er ook na melijk een diesel stonk, maakte herrie en was lui en vervolgens was ook de investering nogal groot, een diesel was namelijk veel duurder dan een benzineversie. Dat alles is eigenlijk allemaal opge lost, er zijn snelle, stille en niet stin kende diesels en ook het prijsver schil diesel- en benzineversie is echt niet meer zo groot. Daarbij gevoegd voor ons land de aanzien lijk goedkopere dieselbrandstof prijs en de voordelen van een die sel gaan de overhand krijgen. Blijft dat er voor een diesel meer wegenbelasting moet worden be taald, maar juist bij een kleine per- sonendiesel met een niet zo hoog gewicht is dat verschil relatief niet zo groot. Kortom omgerekend, de meerprijs voor de diesel en de ho gere wegenbelasting tegenover het zuiniger rijden, de lage brandstof prijs, de lange levensduur enz. wordt zo'n kleine diesel al heel snel rendabel bij zo'n ,10.000 tot T5.000 kiloanéter per jakr, daarha gaat men dus duidelijk in de winst rijden. Het één en ander moge ook blijken uit de vraag naar diesels. Tien jaar terug, in 1973, was het personenwagen dieselpercentage slechts 2,5%, nu is dat al 11 en dat geldt dan voor heel Europa. Ita lië en Nederland steken nog gun stiger af. De nieuwe Uno diesel zal zich dan ook zeker een plaats op de markt weten te veroveren. De Fiat Uno diesel wordt gele verd in twee versies; als stan daard driedeurs en als vijfdeurs Super. Zowel aan de binnen- als buitenzijde is de dieseluitvoe ring gelijk aan de benzineversie, met uitzondering van het type plaatje. Ook de keus in kleuren is identiek. De stoffering en be kleding binnen harmoniëren met de kleuren van het lakwerk. Wat de uitrusting betreft, be schikken zowel de Uno diesel als de benzineversie over de volgende specificaties; 5-bak, oliedrukmeter, watertemperatuurmeter, handgas, waarschuwingslampje voor over verhitting en een gelaagde voor ruit. In vergelijking met andere die selmotoren zonder compressor heeft de motor van de Uno een specifiek vermogen dat tot de bes te van deze categorie gerekend kan worden. Het is een viercilinder van 1301 cm3 inhoud, met voor- verbrandingskamers, afgeleid van de benzinemotor. De compressie- verhouding is 20 op 1 en hij levert 45 pk (33 kW) bij 5.000 miri-1De bovenliggende nokkenas wordt aangedreven door een getande riem en de brandstof wordt toege voerd via een Bosch inspuitpomp. Op wat extra verstevigingen en wat modificaties na is de Uno die sel verder gelijk aan de Uno benzi neversie. De topsnelheid van de diesel gaat volgens de importeur (immers wij hebben er zelf niet mee gereden) 140 km/u. bedra gen, de acceleratie van 0-100 km/u. verloopt in 20.6 sec., het verbruik bij 90 km/u. ligt rond 1:21,3 bij 120 km/u. 1:15,4 en in stadsverkeer 1:15,8, gemiddeld wordt een verbruik van 1:17 aan gegeven. De test destijds van de Uno 1300 benzineversie leverde ons een gemiddeld verbruik van 1 14 op. Tot slot dan de prijs, deze zal volgens de importeur komen te liggen tussen de 17 en 18 duizend gulden. De Uno 1300 benzinever sie kost 17.190,-, dus tussen de beide 1300 motoren benzine en diesel is het prijsverschil al nihil, wie uitgaat van de goedkoopste Uno, de 45, met 903 cc., 45 PK motor komt aan een prijsverschil van 3 a 4 duizend gulden, de Uno 45 kost namelijk 13.690,- maar deze is dus duidelijk kaler en met 4-bak. Volvo 244 DLgroen 1980 LPG 86.000 km Volvo 343 DLgeel 1980 LPG Volvo 343 GL1979 bruin metallic Volvo 244 GL1981 geel LPG 76.000 km Volvo 343 GL1979 zilver automaat Volvo 242 DL1976 LPG Volvo 343 GL1979 groen metallic Volvo 244 GL1978 schuifdak. LPG Datsun Bluebird1981 zilver metallic Golf sprinter1980 geel 45.000 km OP GEBRUIKTE VOLVO'S HALFJAAR GARANTIE EN FINANCIERING Stationsweg 6, HULST 01140-13191-11489. 5 maanden oud, 5600 km gelopen kleur blauw metallic 4 maanden oud, 4600 km kleur donkerrood metallic beneden nieuwprijs Telefoon 01140-13948 EN LEUKE AANBIEDINGEN VAN 30-50% KORTING \V^ biedt aan grote sortering groot en klein Prijs n.o.t.k. Inlichtingen De Stem, 076-236911 Voorbereidingsbesluiten voor percelen te 's-Gra- venpolder en Nieuwdorp, De burgemeester van Borsele maakt ter voldoening aan het bepaalde in artikel 22 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 6 december 1983 heeft be sloten te verklaren dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor: a. een perceel grond gelegen aan de Burg. Jansen- straat te 's-Gravenpolder, kadastraal bekend ge meente Borsele, sectie AG, nr. 2450 ged.; b. een perceel grond gelegen aan de Hazelaar straat te 's-Gravenpolder; c. een perceel gelegen aan de Frankrijkweg te Nieuwdorp (aansluitend aan de vuilstortplaats Midden-Zeeland). Genoemde besluiten met de daarbij behorende te keningen liggen ingaande 23 december 1983 voor een ieder ter gemeentesecretarie, bureau Ruimtelij ke Ordening, Volkshuisvesting en Milieu, Stenevate 10 te Heinkenszand, ter inzage. Heinkenszand, 22 december 1983. De burgemeester voornoemd, drs. G.C.G. van den Heuvel ENIGE EN ALGEMENE KENNISGEVING NIEUWJAARSRECEPTIE GEMEENTEBESTUUR VAN AXEL Burgemeester en Wethouders van Axel maken bekend, dat zij voornemens zijn in verband met de jaarwisseling te recipiëren op MAANDAG, 2 JANUAR11984 's avonds van 7.30 tot 9.00 uur in de grote zaal van het Cultureel Centrum „De Halle" te Axel teneinde besturen van verenigingen, vertegen woordigers van instellingen en bedrijven, alsook' particulieren in de gelegenheid te stellen hun ge lukwensen aan te bieden Axel, 20 december 1983 Burgemeester en wethouders voornoemd, A. Hack, burgemeester. A. Dieleman, secretaris Henk doet het leuk bij demeisjes.Maaraan lie gillende keukenmek brandde hij zijn vingers. vtvs, éUlwtdm du PUBLIKATIE AANGEBODEN DOOR DIT BLAD, IN SAMENWERKING MET DE STICHTING IDEELE RECLAME, SIRE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 6