Nieuwe middenklasser: Regata
aana
'a i im ti at
TAUTOTIPS
FIAT BRENGT IN JANUARI UNO-DIESEL
VOLVO DEALER
H.F. VAN OOSTERHOUT
VOLVO-DEALER
H.F. VAN OOSTERHOUT
HOOFI
FIRMA vaa de
WILHELM
10%
FEEST - FEEST - FEEST
Met vuurwerkkunjenodtvoorzichtiggenoeg zijn.
De sanitair
installaties
en de
dakbedekkl
werden ge
en geplant;
door:
DE ELEKTROTECHHi:
IET GLASSCHIIDER
EN SPUITWERK
Schildersbei
VOLVO 760 GLEO
VOLVO 360 GLE SEDAN
installatie werd verair
DE STEM VAN DONDERDAG 22 DECEMBER 1983
jE STEM VAN PONDER!
OFFICIEEL
DEALER
AUTOBEDRIJF A. DE KEYZER ZN. B.V.
GARAGE I. CORIJN
GARAGE V.D. PLASSE
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
8000 beneden nieuwprijs
4000.'
Stationsweg 6, Huist
01140-13191-11489
10- JARIG BESTAAN VAN ONZE WINKEL!
ZAADHANDEL ETIENNE DE BRUYN
GENTSESTRAAT 56 - HULST
10 DAGEN VAN DINSDAG 20 DECEMBER1
T/M VRIJDAG 30 DECEMBER
KORTING OP AL ONZE ARTIKELEN
Onze Hengelsportartikelen
specialiteiten Dierenbenodigdheden
Tuinartikelen
Tuinzaden en pootaardappelen
Kamerplanten en overpotten
Wij wensen iedereen prettige feestdagen.
„y.
CARNAVALSVERENIGING
POLYESTER-POPPEN
TEL. 01158-2857
^^dverteren
opent perspectieven,
ingenieur.
GEMEENTE AXEL
Vuurwerk is verraderlijk. Oók als je er mee overweg kunt.
Henk bijvoorbeeld steekt elk stukje vuurwerk met een sigaret aan. Veilig en
voorzichtig. Maar hij wist niet dat je vuurwerk nooit in de hand mag aansteken.
Toen die keukenmeid spontaan onder z'n neus ontplofte,
ging 't dan ook goed mis. Vraag voor informatie en tips de folder van de Stich
ting Consument en Veiligheid. Tel. 020-736414.
Öudestad 1f
BIERVLIET
Tel. 01152-1
Oudestad 2
4521 BH BIERVLIF
Tel. 01152-1334
werd ook hier weer vj
Terneuzensestraat 8
ZAAMSLAG
4543 BN Zaamslag
A69
Fiat heeft op de internationale
Automobieltentoonstelling
Frankfurt de nieuwe Fiat Regata
geïntroduceerd. Het was geen
verrassing want de Regata was
al maanden Van te voren aange
kondigd en misschien zelfs ja
ren tevoren, want zijn voorgan
ger de 131 ging de laatste jaren
helemaal niet meer en was
hoognodig aan vervanging toe.
De Regata gaat de plaats Inne
men van de oude 131, het zal dus
duidelijk zijn dat hij ongeveer ge
lijkwaardige afmetingen gaat voe
ren. Uiterlijk toont hij dan ook dui
delijk als opvolger van de 131Ve
len zullen er echter ook een ge
zicht van de Ritmo in herkennen,
menigmaal is de Rgata dan ook als
een Ritmo met een, kofferbak be
stempeld. Toch vinden wij dat die
Regata zondermeer als nieuw mo
del beschouwd mag worden. Na
tuurlijk heeft hij wat van de 131 en
de Ritmo, hij hoort immers thuis in
de Fiat-familie, er is echter zoveel
veranderd dat hij uiterlijk alswel in
nerlijk en technisch als een heel
nieuwe auto is te beschouwen. De
Regata zal ook andere aanduidin
gen gaan voeren, hij gaat de uitge
stippelde lijn van de overige nieu
we Fiats opnemen en krijgt het
aantal PK's als aanduiding. Dus
net zoals bij de Panda en Uno
(Panda 34, Uno 45), alsook bij de
Ritmo (Ritmo 65, 85, 105, enz) krij
gen wij bij de Regata, een Regata
70, een 85, een 100, enz., de die
selversie krijgt gewoon de naam
Regata 1 7D
De Regata heeft een dwarsge-
plaatste motor voorin, voorwielaan-
ALVAREZLAAN 145 - TERNEUZEN - 01150-94564
Vert. P. v. Langevelde, v. Swietenstr. 16, Terneuzen - Tel. 01150-94233.
VERKOOPSERVICEPUNTEN.
Oranjestraat 5 - IJZENDIJKE - Tel. 01176-1433
Walplein 5 - SLUIS - Tel. 01178-1489
drijving, onafhankelijke ophanging
van alle vier wielen, schijfremmen
voor en bekrachtigde remmen.
De Regata heeft vier verschillen
de motoren: 1300 en 1500 cc met
enkele bovenliggende nokkenas,
een 1600 cc met dubbele boven
liggende nokkenas en een 1700 cc
Diesel. Alle versies zijn uitgerust
met een vijfversnelllngsbak. De Re
gata is een moderne vierdeurs, 3-
volume Sedan. Lengte 4.26 m,
breedte 1.65 m, hoogte 1.40 m.
Het brandstofverbruik is buitenge
woon laag.
De Regata 10OS heeft een maxi
mum snelheid van 180 km/h. Ac
celeratie met staande start van 0- dan 19 kilometer op één liter benzi-
1000 meter in 32 seconden. De ES ne bij een constante snelheid van
(extra zuinige) versie loop meer 90 km/h.
Fiat brengt in januari de Uno die
sel naar Nederland. De Fiat Uno is
begin dit jaar geïntroduceerd en
vanaf dat moment verkrijgbaar in 3
motor-versies namelijk een 900,
1100 en 1300 cc, met in de 900
serie nog een extra zuinige versie.
in Italié is inmiddels ook de Uno
met dieselmotor leverbaar, immers
in het land van herkomst liep al de
Fiat 127 diesel en de kleine bestel-
versie Fiorino diesel. De Fiat Uno
heeft een kleine dieselmotor, te za-
men met Daihatsu,' met een nog
kleinere dieselmotor in de Chara
de, zorgt Fiat voor een doorbraak
in het kleine dieselsegment.
De redenen om een diesel te ko
pen zijn sterk afhankelijk van een
aantal factoren, maar zeker ook
van de belastingen en brandstof
prijzen in de betreffende landen.
Vroeger werden diesels hoofdza
kelijk gekocht voor zakelijk ge
bruik, waarbij dan de nadruk lag
op veel kilometers. Niettemin
kwajri ook heel duidelijk aan het
licht dat een diesel zuiniger met
zijn 'brandstof omsprong dan een
benzinewagen en door zijn (zwaar
dere) constructie ook veel langer
meeging. Later kwam daar dan het
milieu-aspect bij, een diesel is net
als een LPG-auto veel milieuvrien
delijker dan een benzine-auto. Zo
zijn er dus vele voordelen aan een
diesel, nadelen waren er ook na
melijk een diesel stonk, maakte
herrie en was lui en vervolgens
was ook de investering nogal
groot, een diesel was namelijk veel
duurder dan een benzineversie.
Dat alles is eigenlijk allemaal opge
lost, er zijn snelle, stille en niet stin
kende diesels en ook het prijsver
schil diesel- en benzineversie is
echt niet meer zo groot. Daarbij
gevoegd voor ons land de aanzien
lijk goedkopere dieselbrandstof
prijs en de voordelen van een die
sel gaan de overhand krijgen.
Blijft dat er voor een diesel meer
wegenbelasting moet worden be
taald, maar juist bij een kleine per-
sonendiesel met een niet zo hoog
gewicht is dat verschil relatief niet
zo groot. Kortom omgerekend, de
meerprijs voor de diesel en de ho
gere wegenbelasting tegenover het
zuiniger rijden, de lage brandstof
prijs, de lange levensduur enz.
wordt zo'n kleine diesel al heel
snel rendabel bij zo'n ,10.000 tot
T5.000 kiloanéter per jakr, daarha
gaat men dus duidelijk in de winst
rijden. Het één en ander moge ook
blijken uit de vraag naar diesels.
Tien jaar terug, in 1973, was het
personenwagen dieselpercentage
slechts 2,5%, nu is dat al 11 en
dat geldt dan voor heel Europa. Ita
lië en Nederland steken nog gun
stiger af. De nieuwe Uno diesel zal
zich dan ook zeker een plaats op
de markt weten te veroveren.
De Fiat Uno diesel wordt gele
verd in twee versies; als stan
daard driedeurs en als vijfdeurs
Super. Zowel aan de binnen- als
buitenzijde is de dieseluitvoe
ring gelijk aan de benzineversie,
met uitzondering van het type
plaatje. Ook de keus in kleuren
is identiek. De stoffering en be
kleding binnen harmoniëren met
de kleuren van het lakwerk.
Wat de uitrusting betreft, be
schikken zowel de Uno diesel als
de benzineversie over de volgende
specificaties; 5-bak, oliedrukmeter,
watertemperatuurmeter, handgas,
waarschuwingslampje voor over
verhitting en een gelaagde voor
ruit.
In vergelijking met andere die
selmotoren zonder compressor
heeft de motor van de Uno een
specifiek vermogen dat tot de bes
te van deze categorie gerekend
kan worden. Het is een viercilinder
van 1301 cm3 inhoud, met voor-
verbrandingskamers, afgeleid van
de benzinemotor. De compressie-
verhouding is 20 op 1 en hij levert
45 pk (33 kW) bij 5.000 miri-1De
bovenliggende nokkenas wordt
aangedreven door een getande
riem en de brandstof wordt toege
voerd via een Bosch inspuitpomp.
Op wat extra verstevigingen en
wat modificaties na is de Uno die
sel verder gelijk aan de Uno benzi
neversie. De topsnelheid van de
diesel gaat volgens de importeur
(immers wij hebben er zelf niet
mee gereden) 140 km/u. bedra
gen, de acceleratie van 0-100
km/u. verloopt in 20.6 sec., het
verbruik bij 90 km/u. ligt rond
1:21,3 bij 120 km/u. 1:15,4 en in
stadsverkeer 1:15,8, gemiddeld
wordt een verbruik van 1:17 aan
gegeven. De test destijds van de
Uno 1300 benzineversie leverde
ons een gemiddeld verbruik van
1 14 op. Tot slot dan de prijs, deze
zal volgens de importeur komen te
liggen tussen de 17 en 18 duizend
gulden. De Uno 1300 benzinever
sie kost 17.190,-, dus tussen de
beide 1300 motoren benzine en
diesel is het prijsverschil al nihil,
wie uitgaat van de goedkoopste
Uno, de 45, met 903 cc., 45 PK
motor komt aan een prijsverschil
van 3 a 4 duizend gulden, de Uno
45 kost namelijk 13.690,- maar
deze is dus duidelijk kaler en met
4-bak.
Volvo 244 DLgroen 1980 LPG 86.000 km
Volvo 343 DLgeel 1980 LPG
Volvo 343 GL1979 bruin metallic
Volvo 244 GL1981 geel LPG 76.000 km
Volvo 343 GL1979 zilver automaat
Volvo 242 DL1976 LPG
Volvo 343 GL1979 groen metallic
Volvo 244 GL1978 schuifdak. LPG
Datsun Bluebird1981 zilver metallic
Golf sprinter1980 geel 45.000 km
OP GEBRUIKTE VOLVO'S
HALFJAAR GARANTIE
EN FINANCIERING
Stationsweg 6, HULST
01140-13191-11489.
5 maanden oud, 5600 km gelopen
kleur blauw metallic
4 maanden oud, 4600 km
kleur donkerrood metallic
beneden nieuwprijs
Telefoon 01140-13948
EN LEUKE AANBIEDINGEN VAN 30-50% KORTING
\V^
biedt aan
grote sortering
groot en klein
Prijs n.o.t.k.
Inlichtingen De Stem, 076-236911
Voorbereidingsbesluiten voor percelen te 's-Gra-
venpolder en Nieuwdorp,
De burgemeester van Borsele maakt ter voldoening
aan het bepaalde in artikel 22 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening bekend, dat de gemeenteraad
in zijn vergadering van 6 december 1983 heeft be
sloten te verklaren dat een bestemmingsplan wordt
voorbereid voor:
a. een perceel grond gelegen aan de Burg. Jansen-
straat te 's-Gravenpolder, kadastraal bekend ge
meente Borsele, sectie AG, nr. 2450 ged.;
b. een perceel grond gelegen aan de Hazelaar
straat te 's-Gravenpolder;
c. een perceel gelegen aan de Frankrijkweg te
Nieuwdorp (aansluitend aan de vuilstortplaats
Midden-Zeeland).
Genoemde besluiten met de daarbij behorende te
keningen liggen ingaande 23 december 1983 voor
een ieder ter gemeentesecretarie, bureau Ruimtelij
ke Ordening, Volkshuisvesting en Milieu, Stenevate
10 te Heinkenszand, ter inzage.
Heinkenszand, 22 december 1983.
De burgemeester voornoemd,
drs. G.C.G. van den Heuvel
ENIGE EN ALGEMENE KENNISGEVING
NIEUWJAARSRECEPTIE
GEMEENTEBESTUUR VAN AXEL
Burgemeester en Wethouders van Axel maken
bekend, dat zij voornemens zijn in verband met
de jaarwisseling te recipiëren op
MAANDAG, 2 JANUAR11984
's avonds van 7.30 tot 9.00 uur in de grote
zaal van het Cultureel Centrum „De Halle"
te Axel
teneinde besturen van verenigingen, vertegen
woordigers van instellingen en bedrijven, alsook'
particulieren in de gelegenheid te stellen hun ge
lukwensen aan te bieden
Axel, 20 december 1983
Burgemeester en wethouders voornoemd,
A. Hack, burgemeester.
A. Dieleman, secretaris
Henk doet het leuk
bij demeisjes.Maaraan
lie gillende keukenmek
brandde hij zijn vingers.
vtvs,
éUlwtdm du
PUBLIKATIE AANGEBODEN DOOR DIT BLAD, IN SAMENWERKING MET DE STICHTING IDEELE RECLAME, SIRE