Slaafse houdingen In Suriname én Nederland ONTDEK DE VERSCHILLEN te kunstl IPolke iMiniaturen sn GLOBE SPEELT OROO Verdriet OPLOSSING HILVERSUM 2 Suske 8c Wiske En De Hippe Heksen Lucky Luke: Fingers ^spanning, dus ook leven zo al ingewik- Iremers HILVERSUM - De Vara wijst de beschuldigingen van de socialistische re gering van Spanje af in zake de uitzending over het verzet in Baskenland, afgelopen maandag. In deze uitzending wordt gesteld dat de Basken nu onder een Spaanse rege ring nog meer onder drukt worden dan des tijds onder dictator Franco. De Spaanse ambassade in Nederland heeft giste ren de Vara aangespro ken. Volgens Madrid was de reportage eenzijdig en is het wederhoor niet toe gepast. De eigwi socialis tische bondgenoten -al dus het bezwaar- worden voorgesteld als terroris ten terwijl de terroristen van de ETA als lieve jon gens worden voorgesteld. De Vara is niet onder de indruk van de be schuldiging. Waarom zouden wij geen geloofs genoten mogen aanval len," aldus de socialisti sche omroep. „Er is erg weinig bekend over de zaak van de Basken en wij hebben daarom voor deze invalshoek gekozen. Wij hebben daarbij niet beoogd om een compleet portret van de politieke situatie te maken." De Vara wijst er op dat ook bij andere uitzendin gen van 'De Onderste Steen' voor een dergelijke invalshoek heeft gekozen zoals bij El Salvador en Nicaragua en toen heeft niemand bezwaar ge maakt. En wij wijzen er tenslotte op dat de ETA destijds onder Franco al gemeen als een vrijheids beweging werd be schouwd en nu langza merhand de hoek van een terroristenbeweging wordt ingedrukt. En daar zetten wij vraagtekens bij." VARA: 7.00 Nws. 7.10 De wekkei radio (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.). Nr 9.05 NOS-sportief. 9.24 Watersfc den. 9.30 Nws. Teleac: 9.33 Folli Me I (les 11). VARA: 10.03 H( haar! (10.30 Nws. 11.30 Nws.) 11.- Leef-tij d-genoeg. Overh.voorl! 12.16 Franco huis. NOS: 12.26 I ded. voor land- en tuinbouw. 1 Nws. VARA: 12.36 Dingen van dag. 13.00 Nws. 13.10 Leef-tijd-| noeg. (13.30 Nws.) 14.00 De Schui papier vanuit Diergaarde Blijde NOS-RVU14.33 't Gif en ik. N< 15.03 Zo kan het ook. 15.30 Nj 15.32 NOS-Wereldwijzer. 16.00 wj een taal. 16.30 Nws. NCRV: 16' Studio 55. 17.30 Nws. 17.36 Hier nu. (18.00 Nws.) P.P.: 18.20 Uitz.' de PPR. Hum.Verb.: 18.30 voordeel van de twijfel. NCR'. 19.00 Steen in de vijver. (1W N CRV-Leerhuis. 19.15 Lieder* van het begin. 19.30 Rondom woord). 20.00 Nws. 20.03 Leger Heilskwartie£. 20.18 De we»™ zingt Gods lof. 21.00 Bij de W 21.25 Onder dé kop. NOS 21.40$] bo-Verde, mha terra. RVU: 2JJ Colours of English. VARA: 22-q nws. 22.40 Howard Shelley sp#l pianomuziek van Roseiw Brown. 23.00 Vier verdicht^ 23.55 Nws. Ieder heel uur nieuws. KRO: progr. kan tussen 8.04 - 16.98» nieuws en reklame, onderbro* worden voor aktual. van Echo. Het leven begint na zeven, niet ter Koelewijn. 9.04 Formule 3. De wereld op woensdag. Vraag en antwoord. 13.04 SeeWj en Wurlitzer. 14.04 Don't stop music. 15.04 Komt er nog 17.04 Weeshuis van de hits. NJ 18.04 De avondspits. KRO: i Krachtvoer. 21.02 Demo. Rocktempel. WOENSDAG 21 DECEMBER 1983 Sigmar Polke, schilderijen en tekeningen. Museum Boymans- Van Beuningen. Open: di.-za. 10- 17 uur, zo. 11-17 uur (tot 29 ja nuari). Ofschoon geen retrop- spectieve (die gaat Harald Szeeman in Zwitserland maken) biedt deze omvang rijke expositie, hoewel het accent op werk uit de laatste jaren ligt, een goed beeld van twintig jaar werken door een grillig kunstenaar. Polke (42) is een artiest, die - om met een van zijn laatste titels te spreken - als Alice in Wonderland kunsthisto rie, harde maatschappelijke realiteiten en kritische re flectie daarop met de tover stok van een alchemistische esthetica probeert aan te ra- ;en. Er zijn voorbeelden uit rijn beginperiode, die alles Van doen hebben met pop art en er zijn doeken uit de laatste tijd, die met een soort klimmend 'Schöngeisterei' het oog strelen. Daar tussen door hangen die vele, grote lappen aaneengeregen deco- [en andere stoffen, waarover hij anecdotisch penseelt en kontrast met geometri sche lijnen een barok spel Van lijnen aanbrengt. Va- [rianten op de lijn tussen nysterie en banaliteit; tus sen 'Negatiefwaarde' en Reagan op een goedkoop [stofje of de duivels-kunste- haar Paganini jonglerend net hakenkruizen Een afzonderlijke zaal (laat veel van zijn tekenwerk [zien. Beweeglijke lijnen, die yeliswaar ruimtelijk soms I'errassende dingen laten er varen, maar waaraan vaak iele ordinaire agressie of ronie ook niet vreemd zijn. Verder is er een uitvoerige iatalogus, waarin veel on- loorgrondelijke dingen ge legd worden (Dierk Stemm er van het Kunstmuseum Bonn, dat de expositie over- heemt, speelt een spel met de bchrijver in zichzelf als me dium voor de schilder). Pol ke blijft bij dit alles een ge niale schilder, die niet voor één gat te vangen is en de «schouwer op vele manier prikkelt. Henk Egbers [•Textielminiaturen '83 en In-ge wikkeld. Textielmuseum, Gast- iiuisring 23, Tilburg. Open naandag tot en met vrijdag 0-17 uur, zaterdag 14-17 uur, ondag 12-17 uur. Tot en met 15 anuari. De traditie van een ten toonstelling van textielmi niaturen die dreigde af te preken, is voor dit jaar ge- door Textielkunst. Dit Duitse tijdschrift zag in zijn ienjarig bestaan de aanlei- iing een wedstrijd uit te ichrijven op gelijkwaardige roor waarden, zoals dat /oorheen voor de miniatu ren gebeurde. Het idee sloeg inorm aan. Meer dan vijf- ïonderd textiele kunst werkjes van 20 bij 20 centi- neter stroomden binnen uit wintig verschillende lan- pen. In samenwerking met het Nederlands Textielmuseum (leeft Textielkunst een T3Z PAGINA GIDS 2 c=5_iZL V- •-K' hV te keur J tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS Duits-Nederlandse catalo gus uitgegeven die de ten toonstelling, die eerst in Hannover te zien was, bege leidt. Het meest opvallende aan deze expositie is de enorme verscheidenheid. En ik doel hierbij niet op de verschillende invalshoeken, die 250 objecten uiteraard geven, maar het verschil in kwaliteit. Dat amateurs en professionelen in één verza meling verenigd zijn is een uitstekend idee om bezoe kers te confronteren met de diversiteit in opvattingen van beide groepen. Welke maatstaven de jury echter gehanteerd heeft, is mij een raadsel, want er hangt werk van rijp naast groen, in de meest wonder lijke combinaties van werk en kader er omheen. Nieuwe ontwikkelingen in de textiel zijn er niet te bespeuren, het is meer een teruggrijpen op wat in de vergeethoek ge raakte opvattingen. Al met al een verbazingwekkende tentoonstelling die op een wat nerveuse manier is in gericht. Omdat er proble men met de douane waren om de tentoonstelling hier te krijgen, werd namelijk op de verdieping die voor de miniaturen was bestemd, een andere produktie inge richt onder de naam „In-ge- wikkeld". De moderne en traditionele opvattingen over verpakkingen worden hierin behandeld op een in spirerende manier. Lia Roose S. Polke; zonder titel; 1978 (Boy mans van Beuningen). •Schilderijen van Mado School meesters. Galerie Segeren, Raadhuisstraat 8-10 in Breda. Geopend: dinsdag tot en met vrijdag 10-18 uur, vrijdag tot 21 uur, zaterdag tot 17 uur. Tot 15 januari. De Bredase schilderes Mado Schoolmeesters (53) blijft ondanks wisselende artistieke periodes en inte resses toch altijd min of meer haar ruige, expressio nistische schildertrant trouw. Na een periode van blauwachtige, figuratieve Egyptische koningsportret ten, die wat teveel repro- dukties kopieerden, is het nieuwe en meest recente werk hoofdzakelijk abstract. Zware, zwarte contouren, wit, grijs en gloeiend rood bruin zijn teruggekeerd. Een van de beste werken is ongetwijfeld 'Het Verdriet van België', dat de van oor sprong Waalse schilderes maakte naar aanleiding van de dood van Leopold III. Het is robuust geschilderd, dy namisch en staat dichtbij het huidige neo-expressio- nisme, hoewel het abstract is. Veel doeken zijn landsch appelijk van aard zonder dat er realistische elementen op voorkomen, anders ver binden innerlijke stemmin gen met een landschappelijk aandoende vormgeving. Merkwaardig anders, maar niet zonder charme, zijn de schilderijen met dungeschil- derde, afgeronde organische vormen in heel heldere en soms ook koele kleuren. Mado Schoolmeesters maakte ze onder invloed van Raveel. Een paar recente doeken zijn heel donker van kleur, de verf is sterk ver dund en in het gekrioel van omhoogreikende zwarte ranken meen je voorstellin gen te kunnen herkennen. Omdat Schoolmeesters erg produktief is, is lang niet al les van een even voortreffe lijke kwaliteit. Karakter en kwaliteit van het geëxpo seerde werk zijn sterk wis selend en verschillend. Marjan Mes Door Henk Egbers „OMDAT HET gaat over on afhankelijkheid! Mensen laten zich afhankelijk maken en maken zichzelf afhankelijk. Door dit thema is de keuze van het toneelstuk Oroonoko, door Zuidelijk Toneel Globe, zo in teressant". Dat zegt Antoine Uitdehaag uit Den Bosch, die als regisseur van zijn eerste grote-zaai-produktie iets bij zonders probeert te maken. Op 22 december is in de schouw burg van Breda de landelijke première. „Hoewel de geschiedenis zich afspeelt in Suriname is het thema veel algemener ko loniaal. Het is min of meer toevallig wel boeiend, dat juist Suriname plaats van hande ling is, omdat de problematiek daar nu in de actualiteit heel zichtbaar wordt", aldus Antoi ne. Uiteraard heeft hij de ro man gelezen van Aphra Behn, die onlangs in eerste neder- landse vertaling van Albert Helman verscheen: „Oroenoko of de Koninklijke Slaaf" (Hel man spelt Or o e noko, volgens de uitspraak). Thomas Sou- therne, die zich op het eind van de 17e eeuw baseerde op dit boek toen hij dit stuk schreef, wordt door Uitdehaag een 'goede B-filmschrijver' genoemd. Aphra Behn, die gedurende de korte periode van zes jaar dat Suriname een engelse ko lonie was daar verbleef, kan een avontuurlijke tante ge noemd worden. Een soort Ma- ta Hari en feministe avant la lettre, die geen blad voor de mond nam. Eén van haar uit spraken: „Huwelijk is een even secuur moordgif voor liefde als geld uitlenen voor vriendschap". „Ieder stuk waaraan je be gint is een kluif, maar dit heel in het bijzonder", meent An toine. Toch heeft hij al opval lende dingen gedaan. Aanvan kelijk kwam hij in het nieuws door met Jan Tervoort (pr.- man op het provinciehuis) Ca- maretten in Delft te winnen. De laatste jaren liet hij van zich spreken door onder meer regies met Werk in Uitvoe ring, Fact en Centrum. Behalve Oroenoko las hij voor verdere oriëntatie niet de onlangs verschenen magistra le geschiedbeschrijving der Gyana's door Helman: De fol tering van Eldorado; noch Su rinaamse boeken van bijvoor beeld Edgar Cairo of Astrid Roemer. „Ik heb het stuk uit zijn letterlijke historische con text gehaald en dichterbij ge bracht naar een koloniaal kli maat van pakweg vijftig jaar geleden. De historie van plan ters en slaven, zoals die in Su riname heeft plaatsgevonden, ligt nog heel dichtbij. Enfin, de actuele verhoudingen tussen Nederland en Suriname on derstrepen dit nog eens", ver klaart Antoine Uitdehaag. „Het stuk zelf biedt geen aanleiding tot sterke actuali satie. De slaafse houdingen, Antoine Uitdehaag: „Komisch in al zijn liefdeloosheid". - pOTO DE STEM JOHAN VAN GURP die er tussen mensen kunnen ontstaan en die in Suriname tot op de dag van vandaag doorwerken - maar ook in Ne derland! - interesseren me meer. De moeilijkheid van dit stuk is vooral het feit dat Sou- therne twee, als het ware min of meer onafhankelijke, stuk ken dooreen geweven heeft. Er is sprake van twee totaal ver schillende lijnen. Zowel in re gie als décor probeer ik de ge lijktijdigheid van die lijnen te visualiseren en er één totali teit van te maken. Het is een tragi-komisch stuk. We hebben er inderdaad over gediscussieerd of het ko mieke deel een concessie van Southerne was naar het pu bliek toe. Feit is, dat Oroonoko in het seizoen van 1695 in Lon den een grote hit geweest is. Vijftig jaar later, bij de op komst van het Sentimalisme, werd het komische deel als niet passend geschrapt en werd alleen nog het tragische deel, in verzen, gespeeld. Het stuk is eeuwen niet meer ge bracht. Ik denk wel, dat wij weer de eersten zijn. Hoewel; een engels gezelschap heeft het nu ook op zijn repertoire gezet. Maar het idee is van Globe gejat", aldus Antoine. De twee lij nen. De ene is die van de tragische geschiedenis van de koninklijke slaaf Oroonoko; een uit Angola stammende neger, die door de Hollanders of Zeeuwen als slaaf naar Suriname gesleept is. Het andere verhaal gaat over twee dames uit Londen, op zoek naar een man in Suri name. Uitdehaag: „Ik denk dat Southerne bij het karakterise ren van die dames ook Aphra Behn zelf op het oog gehad heeft. Oroonoko is een nood lotsdrama; een tragische lief de. In fraaie verzen komt een navrante tweestrijd naar vo ren: de keuze voor zijn gelief de - een privé verhouding - of voor zijn onderdrukte volk - een politieke daad -. De twee dames komen in een soap-achtige sex-komedie, als twee aartsbedriegers, de koloniale boeven in Suriname verlinken", volgens het inzicht van de regisseur. Hij zegt: „In die zin zit er wel iets actueels in! Ook de figuur van de als man verklede vrouw (oertype van de aartsbedrieger) is inte ressant. Zij staat voor het feit dat kolonialen zich door sex en geld willen laten belazeren. Het thema van de afhanke- lijkheid....Oroonoko maakt zich afhankelijk van de liefde voor zijn vrouw en is daardoor niet in staat in actie te komen voor zijn revolutionaire sla- ven-vrienden. De kolonialen zie je afhankelijk zijn van hun geilheid en winstbejag. De Oroonoko-lijn heeft te maken met idealen; de koloniale lijn met eigenbelang. Dat vind ik het meest interessante in dit stuk". Antoine Uitdehaag peinst: „De grote opgave voor mij en de spelers is om in de Oroono- ko-lijn de integriteit van de mens te laten zien en in die andere lijn de platte mecha nismen in de mens om doeltjes te bereiken. Die verschillen probeer ik hard te maken. Dat werkt vaak komisch in al zijn liefdeloosheid!!! Het is razend moeilijk een goede balans te krijgen tussen het tragische en het komische. Die balans zal voor een deel ook door het pu bliek gemaakt worden. Dat mengen van stijlen past overi gens wel weer in onze tijd. Je kunt je het voorstellen als het spelen met een schakelappa raat voor de tv, waarbij je tel kens verspringt naar de meest tegenstrijdige programma's. Het werken met een gezel schap als Globe vind ik zo boeiend, omdat ook binnen de ze groep acteurs met allerlei stijlen voorkomen. De stijlver schillen binnen de groep zijn er het bijzondere van en een uitdaging om mee te werken. Het thema Van dit stuk vind ik bovendien belangrijk. Daarbij is het interessant dat het juist in Suriname gelokaliseerd wordt, omdat dit land een goe de exponent is van dit onder werp", aldus Antoine Uitde haag. GOES Grandtheater - 20 u. Never say never again, a.l. HULST Koning van Engeland 20 u. Never say never again, a.l. TERNEUZEN Luxor - 20 u. Never say never again, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u Never say never again, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Garde avue. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18,20 en 22 u. Garcon. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12,13.20,15.30, 17.40,19.50 en 21.55 u. Snoww- hite and the seven dwarfs. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. Ziggy Stardust and the spiders from mars. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Fanny Hill. Rubens - 12,14,16,18,20 en 22 u. Staying alive. Sinjoor -11,13.20,16,18.40 en 21.20 u. Never say never again Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Jaws, deel 3. Quellin I - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 uWar games. Quellin II - 11.45,14,16.30, 19 en 21.30 u. The return of the jedi. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Pauline a la plage. Astra - 12,15,18 en 21 u. Gaiigula. Astrid - 12,13.20,15.30, 17.40,19.50 en 21.55 u. Sneeuw witje en de zeven dwergen. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Ator, the fighting eagle. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Brussels by night. Ambassades - 12,14,16,18, 20 en 22 u. The outsiders. Ambassades-Club I - 12,15, 18 en 21 u. For those I loved. Ambassades—Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22u.Delift. Ambassades-Club ill - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Flashdan- ce. Ambassades—Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Zapped. Festa - 13,15,17en21 u. Revenge of the Ninja. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Creep show. Tijl - 12,14,16,18, 20en22 u. Le marginal. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Zelig. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlles 1 14.30, 17 15 en 20 u. Jaws deel 3. 22.30 u. Time after time. Gulden Vlies 2 14.30,17.15,20 en 22.30 u. Go for it. Gulden Vlies 3 14.30,17.15, 20en 22.30u. Monty Python, Meaning of life. Memling 14.30 en 17.15 u. Sneeuwwitje. 20 u. Table for five. Rembrandt 14.30 u. Zipp zapped. 20 u. Electric blue. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne ver say never again. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Sneeuwwitje. 3 - 15,17.30,20en22.30u. Wargames. 4 - 15 en 17.30u. Nena. 5 - 15 en 17.30 u. Als je begrijpt wat ik bedoel. 6 - 20 en 22.30 u. Carmen. 7 - 20 en 22.30 u. Brussels bij night. 8 - 15,17.30 en 20 u. Octopus- sy. 9 - 15,17.30 en 20 u. Flashdance. 10 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Yellowbeard. 11 - 20 en 22.30 u. Joy. 12 15 én 17.30u. Return of the jedi. 13 - 15,17.30 en 20 u. Stryker. 14 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Cujo. 15 - 20 en 22.30 u. Take the money and run. 16 - 20 en 22.30 u. De ballade van Narayama. 17 - 22.30 u. Koyaanisqatsi schietingen DE KLINGE Rene de Moor - 15 u schieting. exposities AXEL Galerie Bellemans, Slijkdreef 2a - Expositie rond het Zeeuws Platenboek. In de kindergalerij is werk van illustrator Rene Nijhof te zien. Geop. tijd. winkeluren (t/m 31 dec.) BRESKENS Galerie Raiffeisen - „Kerstsa lon" met werk van de Breskense kunstenaars Jaap Boekhout (acryl-schilderijen, tekeningen), Gerard van Grieken (grafiek), Jo- han Provoost (olieverven) en Ro nald Witterick (etsen en tekenin gen). Gast-exposanten: Ineke Klamer (sculptures) en Robert Schelfaut (tekeningen). Geop.. woe. zat. en zond. van 14-17 u Tussen kerst en nieuwjaar dage lijks van 14-17 u. (t.m. 15 jan ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wa stelt da noe voo?". Geop. tijd. kantooruren. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 assemblages en papierre liëfs van Nicolaas Dings Geop. woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo. 14—17 u. (t/m 18 dec.) IJZENDIJKE Streekmuseum West- —Zeeuwsch—Vlaanderen - J Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsme de moderne zendapparatuur Geop.: ma. t/m vrij. 10-12 en 13.30-17.00 u. Zat. en zond. 14—17 u. (t.m. 18 dec.). NCRV: 7.00 Nws.7.02 Het le' woord. 7.10 Preludium. 8.00 8.05 Platennieuws. 8.45 Musica s era. 9.15 Onder de hoogtezorvi. Khmeriftuz. uit de Barok. 10.30 kestpalet: Klass. kamermu^ 11.55 De symf. v. Mozart (32).j Promenade Orkest speelt W H muz. 13.00 Nws. 13.05 Orgelcon<j| door Hubert Schoc Chicago Symphony James Levine speelt werken Mozart en Brahms. 14.30 Klass. mermuz. v. Mendelssohn, en Brahms. 16.00 Europarade: tret van Ierland. NCRV Klass. muz. voor Kerst van D en Franse componisten. 21.40 I dentieork. speelt werken van - winsky, Berio en Andriessen. (Via de AM-zender van Hüve4 1) NOS: 19.02 Nieuws voor buij landers. 19.02 Bulletin in het n rokkaans-Arabisch. 19.10 in het Berbers. 19.20 Bulletin l»! Turks. 19.30 Bulletin in het Si uous 'sjtun ubui Seejij 'laauedanap 's^ipat uauays 'sjjup 1([oav 'uaAoq uaua;s 'sB(d -ja^BAV 'dopjaiAV 'aSBiBta ui ubej>] 'j Ja;}aq

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19