Slaafse houdingen In
Suriname én Nederland
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
te kunstl
IPolke
iMiniaturen
sn
GLOBE SPEELT OROO
Verdriet
OPLOSSING
HILVERSUM 2
Suske 8c Wiske En De Hippe Heksen
Lucky Luke: Fingers
^spanning, dus ook
leven zo al ingewik-
Iremers
HILVERSUM - De Vara
wijst de beschuldigingen
van de socialistische re
gering van Spanje af in
zake de uitzending over
het verzet in Baskenland,
afgelopen maandag. In
deze uitzending wordt
gesteld dat de Basken nu
onder een Spaanse rege
ring nog meer onder
drukt worden dan des
tijds onder dictator
Franco.
De Spaanse ambassade
in Nederland heeft giste
ren de Vara aangespro
ken. Volgens Madrid was
de reportage eenzijdig en
is het wederhoor niet toe
gepast. De eigwi socialis
tische bondgenoten -al
dus het bezwaar- worden
voorgesteld als terroris
ten terwijl de terroristen
van de ETA als lieve jon
gens worden voorgesteld.
De Vara is niet onder
de indruk van de be
schuldiging. Waarom
zouden wij geen geloofs
genoten mogen aanval
len," aldus de socialisti
sche omroep. „Er is erg
weinig bekend over de
zaak van de Basken en
wij hebben daarom voor
deze invalshoek gekozen.
Wij hebben daarbij niet
beoogd om een compleet
portret van de politieke
situatie te maken."
De Vara wijst er op dat
ook bij andere uitzendin
gen van 'De Onderste
Steen' voor een dergelijke
invalshoek heeft gekozen
zoals bij El Salvador en
Nicaragua en toen heeft
niemand bezwaar ge
maakt. En wij wijzen er
tenslotte op dat de ETA
destijds onder Franco al
gemeen als een vrijheids
beweging werd be
schouwd en nu langza
merhand de hoek van een
terroristenbeweging
wordt ingedrukt. En daar
zetten wij vraagtekens
bij."
VARA: 7.00 Nws. 7.10 De wekkei
radio (7.30, 8.00 en 8.30 Nws.). Nr
9.05 NOS-sportief. 9.24 Watersfc
den. 9.30 Nws. Teleac: 9.33 Folli
Me I (les 11). VARA: 10.03 H(
haar! (10.30 Nws. 11.30 Nws.) 11.-
Leef-tij d-genoeg. Overh.voorl!
12.16 Franco huis. NOS: 12.26 I
ded. voor land- en tuinbouw. 1
Nws. VARA: 12.36 Dingen van
dag. 13.00 Nws. 13.10 Leef-tijd-|
noeg. (13.30 Nws.) 14.00 De Schui
papier vanuit Diergaarde Blijde
NOS-RVU14.33 't Gif en ik. N<
15.03 Zo kan het ook. 15.30 Nj
15.32 NOS-Wereldwijzer. 16.00 wj
een taal. 16.30 Nws. NCRV: 16'
Studio 55. 17.30 Nws. 17.36 Hier
nu. (18.00 Nws.) P.P.: 18.20 Uitz.'
de PPR. Hum.Verb.: 18.30
voordeel van de twijfel. NCR'.
19.00 Steen in de vijver. (1W
N CRV-Leerhuis. 19.15 Lieder*
van het begin. 19.30 Rondom
woord). 20.00 Nws. 20.03 Leger
Heilskwartie£. 20.18 De we»™
zingt Gods lof. 21.00 Bij de W
21.25 Onder dé kop. NOS 21.40$]
bo-Verde, mha terra. RVU: 2JJ
Colours of English. VARA: 22-q
nws. 22.40 Howard Shelley sp#l
pianomuziek van Roseiw
Brown. 23.00 Vier verdicht^
23.55 Nws.
Ieder heel uur nieuws. KRO:
progr. kan tussen 8.04 - 16.98»
nieuws en reklame, onderbro*
worden voor aktual. van Echo.
Het leven begint na zeven, niet
ter Koelewijn. 9.04 Formule 3.
De wereld op woensdag.
Vraag en antwoord. 13.04 SeeWj
en Wurlitzer. 14.04 Don't stop
music. 15.04 Komt er nog
17.04 Weeshuis van de hits. NJ
18.04 De avondspits. KRO: i
Krachtvoer. 21.02 Demo.
Rocktempel.
WOENSDAG 21 DECEMBER 1983
Sigmar Polke, schilderijen en
tekeningen. Museum Boymans-
Van Beuningen. Open: di.-za. 10-
17 uur, zo. 11-17 uur (tot 29 ja
nuari).
Ofschoon geen retrop-
spectieve (die gaat Harald
Szeeman in Zwitserland
maken) biedt deze omvang
rijke expositie, hoewel het
accent op werk uit de laatste
jaren ligt, een goed beeld
van twintig jaar werken
door een grillig kunstenaar.
Polke (42) is een artiest, die -
om met een van zijn laatste
titels te spreken - als Alice
in Wonderland kunsthisto
rie, harde maatschappelijke
realiteiten en kritische re
flectie daarop met de tover
stok van een alchemistische
esthetica probeert aan te ra-
;en.
Er zijn voorbeelden uit
rijn beginperiode, die alles
Van doen hebben met pop
art en er zijn doeken uit de
laatste tijd, die met een soort
klimmend 'Schöngeisterei'
het oog strelen. Daar tussen
door hangen die vele, grote
lappen aaneengeregen deco-
[en andere stoffen, waarover
hij anecdotisch penseelt en
kontrast met geometri
sche lijnen een barok spel
Van lijnen aanbrengt. Va-
[rianten op de lijn tussen
nysterie en banaliteit; tus
sen 'Negatiefwaarde' en
Reagan op een goedkoop
[stofje of de duivels-kunste-
haar Paganini jonglerend
net hakenkruizen
Een afzonderlijke zaal
(laat veel van zijn tekenwerk
[zien. Beweeglijke lijnen, die
yeliswaar ruimtelijk soms
I'errassende dingen laten er
varen, maar waaraan vaak
iele ordinaire agressie of
ronie ook niet vreemd zijn.
Verder is er een uitvoerige
iatalogus, waarin veel on-
loorgrondelijke dingen ge
legd worden (Dierk Stemm
er van het Kunstmuseum
Bonn, dat de expositie over-
heemt, speelt een spel met de
bchrijver in zichzelf als me
dium voor de schilder). Pol
ke blijft bij dit alles een ge
niale schilder, die niet voor
één gat te vangen is en de
«schouwer op vele manier
prikkelt.
Henk Egbers
[•Textielminiaturen '83 en In-ge
wikkeld. Textielmuseum, Gast-
iiuisring 23, Tilburg. Open
naandag tot en met vrijdag
0-17 uur, zaterdag 14-17 uur,
ondag 12-17 uur. Tot en met 15
anuari.
De traditie van een ten
toonstelling van textielmi
niaturen die dreigde af te
preken, is voor dit jaar ge-
door Textielkunst. Dit
Duitse tijdschrift zag in zijn
ienjarig bestaan de aanlei-
iing een wedstrijd uit te
ichrijven op gelijkwaardige
roor waarden, zoals dat
/oorheen voor de miniatu
ren gebeurde. Het idee sloeg
inorm aan. Meer dan vijf-
ïonderd textiele kunst
werkjes van 20 bij 20 centi-
neter stroomden binnen uit
wintig verschillende lan-
pen.
In samenwerking met het
Nederlands Textielmuseum
(leeft Textielkunst een
T3Z PAGINA GIDS 2
c=5_iZL
V-
•-K'
hV
te keur
J tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS
Duits-Nederlandse catalo
gus uitgegeven die de ten
toonstelling, die eerst in
Hannover te zien was, bege
leidt. Het meest opvallende
aan deze expositie is de
enorme verscheidenheid. En
ik doel hierbij niet op de
verschillende invalshoeken,
die 250 objecten uiteraard
geven, maar het verschil in
kwaliteit. Dat amateurs en
professionelen in één verza
meling verenigd zijn is een
uitstekend idee om bezoe
kers te confronteren met de
diversiteit in opvattingen
van beide groepen.
Welke maatstaven de jury
echter gehanteerd heeft, is
mij een raadsel, want er
hangt werk van rijp naast
groen, in de meest wonder
lijke combinaties van werk
en kader er omheen. Nieuwe
ontwikkelingen in de textiel
zijn er niet te bespeuren, het
is meer een teruggrijpen op
wat in de vergeethoek ge
raakte opvattingen. Al met
al een verbazingwekkende
tentoonstelling die op een
wat nerveuse manier is in
gericht. Omdat er proble
men met de douane waren
om de tentoonstelling hier te
krijgen, werd namelijk op
de verdieping die voor de
miniaturen was bestemd,
een andere produktie inge
richt onder de naam „In-ge-
wikkeld". De moderne en
traditionele opvattingen
over verpakkingen worden
hierin behandeld op een in
spirerende manier.
Lia Roose
S. Polke; zonder titel;
1978 (Boy mans van
Beuningen).
•Schilderijen van Mado School
meesters. Galerie Segeren,
Raadhuisstraat 8-10 in Breda.
Geopend: dinsdag tot en met
vrijdag 10-18 uur, vrijdag tot 21
uur, zaterdag tot 17 uur. Tot 15
januari.
De Bredase schilderes
Mado Schoolmeesters (53)
blijft ondanks wisselende
artistieke periodes en inte
resses toch altijd min of
meer haar ruige, expressio
nistische schildertrant
trouw. Na een periode van
blauwachtige, figuratieve
Egyptische koningsportret
ten, die wat teveel repro-
dukties kopieerden, is het
nieuwe en meest recente
werk hoofdzakelijk abstract.
Zware, zwarte contouren,
wit, grijs en gloeiend rood
bruin zijn teruggekeerd.
Een van de beste werken
is ongetwijfeld 'Het Verdriet
van België', dat de van oor
sprong Waalse schilderes
maakte naar aanleiding van
de dood van Leopold III. Het
is robuust geschilderd, dy
namisch en staat dichtbij
het huidige neo-expressio-
nisme, hoewel het abstract
is. Veel doeken zijn landsch
appelijk van aard zonder
dat er realistische elementen
op voorkomen, anders ver
binden innerlijke stemmin
gen met een landschappelijk
aandoende vormgeving.
Merkwaardig anders, maar
niet zonder charme, zijn de
schilderijen met dungeschil-
derde, afgeronde organische
vormen in heel heldere en
soms ook koele kleuren.
Mado Schoolmeesters
maakte ze onder invloed van
Raveel. Een paar recente
doeken zijn heel donker van
kleur, de verf is sterk ver
dund en in het gekrioel van
omhoogreikende zwarte
ranken meen je voorstellin
gen te kunnen herkennen.
Omdat Schoolmeesters erg
produktief is, is lang niet al
les van een even voortreffe
lijke kwaliteit. Karakter en
kwaliteit van het geëxpo
seerde werk zijn sterk wis
selend en verschillend.
Marjan Mes
Door Henk Egbers
„OMDAT HET gaat over on
afhankelijkheid! Mensen laten
zich afhankelijk maken en
maken zichzelf afhankelijk.
Door dit thema is de keuze van
het toneelstuk Oroonoko, door
Zuidelijk Toneel Globe, zo in
teressant". Dat zegt Antoine
Uitdehaag uit Den Bosch, die
als regisseur van zijn eerste
grote-zaai-produktie iets bij
zonders probeert te maken. Op
22 december is in de schouw
burg van Breda de landelijke
première.
„Hoewel de geschiedenis
zich afspeelt in Suriname is
het thema veel algemener ko
loniaal. Het is min of meer
toevallig wel boeiend, dat juist
Suriname plaats van hande
ling is, omdat de problematiek
daar nu in de actualiteit heel
zichtbaar wordt", aldus Antoi
ne. Uiteraard heeft hij de ro
man gelezen van Aphra Behn,
die onlangs in eerste neder-
landse vertaling van Albert
Helman verscheen: „Oroenoko
of de Koninklijke Slaaf" (Hel
man spelt Or o e noko, volgens
de uitspraak). Thomas Sou-
therne, die zich op het eind
van de 17e eeuw baseerde op
dit boek toen hij dit stuk
schreef, wordt door Uitdehaag
een 'goede B-filmschrijver'
genoemd.
Aphra Behn, die gedurende
de korte periode van zes jaar
dat Suriname een engelse ko
lonie was daar verbleef, kan
een avontuurlijke tante ge
noemd worden. Een soort Ma-
ta Hari en feministe avant la
lettre, die geen blad voor de
mond nam. Eén van haar uit
spraken: „Huwelijk is een
even secuur moordgif voor
liefde als geld uitlenen voor
vriendschap".
„Ieder stuk waaraan je be
gint is een kluif, maar dit heel
in het bijzonder", meent An
toine. Toch heeft hij al opval
lende dingen gedaan. Aanvan
kelijk kwam hij in het nieuws
door met Jan Tervoort (pr.-
man op het provinciehuis) Ca-
maretten in Delft te winnen.
De laatste jaren liet hij van
zich spreken door onder meer
regies met Werk in Uitvoe
ring, Fact en Centrum.
Behalve Oroenoko las hij
voor verdere oriëntatie niet de
onlangs verschenen magistra
le geschiedbeschrijving der
Gyana's door Helman: De fol
tering van Eldorado; noch Su
rinaamse boeken van bijvoor
beeld Edgar Cairo of Astrid
Roemer. „Ik heb het stuk uit
zijn letterlijke historische con
text gehaald en dichterbij ge
bracht naar een koloniaal kli
maat van pakweg vijftig jaar
geleden. De historie van plan
ters en slaven, zoals die in Su
riname heeft plaatsgevonden,
ligt nog heel dichtbij. Enfin, de
actuele verhoudingen tussen
Nederland en Suriname on
derstrepen dit nog eens", ver
klaart Antoine Uitdehaag.
„Het stuk zelf biedt geen
aanleiding tot sterke actuali
satie. De slaafse houdingen,
Antoine Uitdehaag: „Komisch in al zijn liefdeloosheid".
- pOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
die er tussen mensen kunnen
ontstaan en die in Suriname
tot op de dag van vandaag
doorwerken - maar ook in Ne
derland! - interesseren me
meer. De moeilijkheid van dit
stuk is vooral het feit dat Sou-
therne twee, als het ware min
of meer onafhankelijke, stuk
ken dooreen geweven heeft. Er
is sprake van twee totaal ver
schillende lijnen. Zowel in re
gie als décor probeer ik de ge
lijktijdigheid van die lijnen te
visualiseren en er één totali
teit van te maken.
Het is een tragi-komisch
stuk. We hebben er inderdaad
over gediscussieerd of het ko
mieke deel een concessie van
Southerne was naar het pu
bliek toe. Feit is, dat Oroonoko
in het seizoen van 1695 in Lon
den een grote hit geweest is.
Vijftig jaar later, bij de op
komst van het Sentimalisme,
werd het komische deel als
niet passend geschrapt en
werd alleen nog het tragische
deel, in verzen, gespeeld. Het
stuk is eeuwen niet meer ge
bracht. Ik denk wel, dat wij
weer de eersten zijn. Hoewel;
een engels gezelschap heeft
het nu ook op zijn repertoire
gezet. Maar het idee is van
Globe gejat", aldus Antoine.
De twee lij nen. De ene is die
van de tragische geschiedenis
van de koninklijke slaaf
Oroonoko; een uit Angola
stammende neger, die door de
Hollanders of Zeeuwen als
slaaf naar Suriname gesleept
is. Het andere verhaal gaat
over twee dames uit Londen,
op zoek naar een man in Suri
name. Uitdehaag: „Ik denk dat
Southerne bij het karakterise
ren van die dames ook Aphra
Behn zelf op het oog gehad
heeft. Oroonoko is een nood
lotsdrama; een tragische lief
de. In fraaie verzen komt een
navrante tweestrijd naar vo
ren: de keuze voor zijn gelief
de - een privé verhouding - of
voor zijn onderdrukte volk -
een politieke daad -.
De twee dames komen in
een soap-achtige sex-komedie,
als twee aartsbedriegers, de
koloniale boeven in Suriname
verlinken", volgens het inzicht
van de regisseur. Hij zegt: „In
die zin zit er wel iets actueels
in! Ook de figuur van de als
man verklede vrouw (oertype
van de aartsbedrieger) is inte
ressant. Zij staat voor het feit
dat kolonialen zich door sex en
geld willen laten belazeren.
Het thema van de afhanke-
lijkheid....Oroonoko maakt
zich afhankelijk van de liefde
voor zijn vrouw en is daardoor
niet in staat in actie te komen
voor zijn revolutionaire sla-
ven-vrienden. De kolonialen
zie je afhankelijk zijn van hun
geilheid en winstbejag. De
Oroonoko-lijn heeft te maken
met idealen; de koloniale lijn
met eigenbelang. Dat vind ik
het meest interessante in dit
stuk".
Antoine Uitdehaag peinst:
„De grote opgave voor mij en
de spelers is om in de Oroono-
ko-lijn de integriteit van de
mens te laten zien en in die
andere lijn de platte mecha
nismen in de mens om doeltjes
te bereiken. Die verschillen
probeer ik hard te maken. Dat
werkt vaak komisch in al zijn
liefdeloosheid!!! Het is razend
moeilijk een goede balans te
krijgen tussen het tragische en
het komische. Die balans zal
voor een deel ook door het pu
bliek gemaakt worden. Dat
mengen van stijlen past overi
gens wel weer in onze tijd. Je
kunt je het voorstellen als het
spelen met een schakelappa
raat voor de tv, waarbij je tel
kens verspringt naar de meest
tegenstrijdige programma's.
Het werken met een gezel
schap als Globe vind ik zo
boeiend, omdat ook binnen de
ze groep acteurs met allerlei
stijlen voorkomen. De stijlver
schillen binnen de groep zijn
er het bijzondere van en een
uitdaging om mee te werken.
Het thema Van dit stuk vind ik
bovendien belangrijk. Daarbij
is het interessant dat het juist
in Suriname gelokaliseerd
wordt, omdat dit land een goe
de exponent is van dit onder
werp", aldus Antoine Uitde
haag.
GOES
Grandtheater - 20 u.
Never say never again, a.l.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Never say never again, a.l.
TERNEUZEN
Luxor - 20 u.
Never say never again, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u
Never say never again, a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
Garde avue.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18,20 en 22
u. Garcon.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 u. Table for five.
Metro I - 12,13.20,15.30,
17.40,19.50 en 21.55 u. Snoww-
hite and the seven dwarfs.
Metro II - 12,14,16,18,20
en 22 u. Ziggy Stardust and the
spiders from mars.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Fanny Hill.
Rubens - 12,14,16,18,20
en 22 u. Staying alive.
Sinjoor -11,13.20,16,18.40
en 21.20 u. Never say never
again
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Jaws, deel 3.
Quellin I - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 uWar games.
Quellin II - 11.45,14,16.30,
19 en 21.30 u. The return of the
jedi.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Pauline a la plage.
Astra - 12,15,18 en 21 u.
Gaiigula.
Astrid - 12,13.20,15.30,
17.40,19.50 en 21.55 u. Sneeuw
witje en de zeven dwergen.
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Ator, the fighting eagle.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Brussels by night.
Ambassades - 12,14,16,18,
20 en 22 u. The outsiders.
Ambassades-Club I - 12,15,
18 en 21 u. For those I loved.
Ambassades—Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22u.Delift.
Ambassades-Club ill - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Flashdan-
ce.
Ambassades—Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Zapped.
Festa - 13,15,17en21 u.
Revenge of the Ninja.
Brabo - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Creep show.
Tijl - 12,14,16,18, 20en22
u. Le marginal.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u. Zelig.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlles 1
14.30, 17 15 en 20 u.
Jaws deel 3.
22.30 u. Time after time.
Gulden Vlies 2
14.30,17.15,20 en 22.30 u.
Go for it.
Gulden Vlies 3
14.30,17.15, 20en 22.30u.
Monty Python, Meaning of life.
Memling
14.30 en 17.15 u. Sneeuwwitje.
20 u. Table for five.
Rembrandt
14.30 u. Zipp zapped.
20 u. Electric blue.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne
ver say never again.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Sneeuwwitje.
3 - 15,17.30,20en22.30u.
Wargames.
4 - 15 en 17.30u. Nena.
5 - 15 en 17.30 u. Als je begrijpt
wat ik bedoel.
6 - 20 en 22.30 u. Carmen.
7 - 20 en 22.30 u. Brussels bij
night.
8 - 15,17.30 en 20 u. Octopus-
sy.
9 - 15,17.30 en 20 u.
Flashdance.
10 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Yellowbeard.
11 - 20 en 22.30 u. Joy.
12 15 én 17.30u. Return of
the jedi.
13 - 15,17.30 en 20 u.
Stryker.
14 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Cujo.
15 - 20 en 22.30 u. Take the
money and run.
16 - 20 en 22.30 u. De ballade
van Narayama.
17 - 22.30 u. Koyaanisqatsi
schietingen
DE KLINGE
Rene de Moor - 15 u
schieting.
exposities
AXEL
Galerie Bellemans, Slijkdreef
2a - Expositie rond het Zeeuws
Platenboek. In de kindergalerij is
werk van illustrator Rene Nijhof
te zien. Geop. tijd. winkeluren
(t/m 31 dec.)
BRESKENS
Galerie Raiffeisen - „Kerstsa
lon" met werk van de Breskense
kunstenaars Jaap Boekhout
(acryl-schilderijen, tekeningen),
Gerard van Grieken (grafiek), Jo-
han Provoost (olieverven) en Ro
nald Witterick (etsen en tekenin
gen). Gast-exposanten: Ineke
Klamer (sculptures) en Robert
Schelfaut (tekeningen). Geop..
woe. zat. en zond. van 14-17 u
Tussen kerst en nieuwjaar dage
lijks van 14-17 u. (t.m. 15 jan
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehui-
s - Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto „Wa stelt da noe
voo?". Geop. tijd. kantooruren.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendijk
15 assemblages en papierre
liëfs van Nicolaas Dings Geop.
woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo.
14—17 u. (t/m 18 dec.)
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
—Zeeuwsch—Vlaanderen - J
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme
de moderne zendapparatuur
Geop.: ma. t/m vrij. 10-12 en
13.30-17.00 u. Zat. en zond.
14—17 u. (t.m. 18 dec.).
NCRV: 7.00 Nws.7.02 Het le'
woord. 7.10 Preludium. 8.00
8.05 Platennieuws. 8.45 Musica s
era. 9.15 Onder de hoogtezorvi.
Khmeriftuz. uit de Barok. 10.30
kestpalet: Klass. kamermu^
11.55 De symf. v. Mozart (32).j
Promenade Orkest speelt W H
muz. 13.00 Nws. 13.05 Orgelcon<j|
door Hubert Schoc
Chicago Symphony
James Levine speelt werken
Mozart en Brahms. 14.30 Klass.
mermuz. v. Mendelssohn,
en Brahms. 16.00 Europarade:
tret van Ierland. NCRV
Klass. muz. voor Kerst van D
en Franse componisten. 21.40 I
dentieork. speelt werken van -
winsky, Berio en Andriessen.
(Via de AM-zender van Hüve4
1) NOS: 19.02 Nieuws voor buij
landers. 19.02 Bulletin in het n
rokkaans-Arabisch. 19.10
in het Berbers. 19.20 Bulletin l»!
Turks. 19.30 Bulletin in het Si
uous 'sjtun ubui Seejij 'laauedanap 's^ipat
uauays 'sjjup 1([oav 'uaAoq uaua;s 'sB(d
-ja^BAV 'dopjaiAV 'aSBiBta ui ubej>] 'j Ja;}aq