2?5 J23 'Eigen risico's voor ziekenhuis-opname sociaal verantwoord' Investeren is er voorlopig niet bij Muur van wantrouwen houdt Polen en regime gescheiden CDA-KAMERLID- LANSINK: NÜ VANAF ERDRIEDAAGSE SBINNEN-BUITENLAND: 0^- Steenbergen g TURBO DRIVE-IN u tstof [.plaat gelakt IET AAL- WERKGEVERSVOORZITTER TER HART: A691 nNPERDAG 15 DECEMBER 1983 T47 nstamatic 24 opn. 5,25 'ocket 24 opn. 5,50 leinbeeld 12 opn. 4,75 24opn. 5,75 36 opn 6,75 en - Tel. 01670-63462 lag en zaterdag december eerd door 2NBERGEN NENTE GASTEN 3t zeer mooie prijzen en vrijdag 19.00 uur 16.00 uur i december or W.V. DE BLAAR invang: 14.00 uur lllllllllllllllllllllllllllllllllliilllilllllllll m EERSTE twee Lpleegdagen uit het jekenfondspakket Ij lijkt een willekeu- maatregel, zon- L° visie, onnodig, on- Lantwoord. De kri ek is dan ook niet ttgebleven, evenmin "de vragen naar het Lrom en het hoe. (je vragen zijn be- lijpelijk, want een Iperking van het ekenfondspakket pet pijn. Letterlijk figuurlijk. Toch Lf ik te beweren, |t het voorstel van )A en VVD in de Uede Kamer so- [aal verantwoord is". CPA-Kamerlid Lansink be- lj.pt best dat veel zieken- ïdspatiènten schrikken van [n voorstel. Het heeft dan enige uitleg nodig. De Itnvan CDA-VVD-plan: De ten miljoen verplicht verze gden krijgen geen vergoe- Epg meer voor de eerste twee [rpleegdagen in het zieken- ijs. In plaats daarvan moet jen een nieuwe aanvullende jüekering afsluiten. Die [rplichte verzekering lijkt beetje op de WA-verzeke- rvoor de auto. Dus: in die Uwe verzekering kan men tzen tussen een hoge premie j weinig risico óf een lagere Jemie en een duurder risico. |wie denkt niét in het zie nhuis te worden opgenomen lat volgend jaar minder pre- Jie betalen, met het risico om Ikele honderden guldens te [talen voor de eerste twee pleegdagen in het zieken- [iis. Een ander kiest voor een igere premie, zodat men [inder (maar minimaal 100) rit bij te betalen voor de Jrste twee dagen in het zie- inhuis. Op die manier kan de fckenfondspatiënt zelf een op laat gesneden verzekering jezen. En dat moet er toe lei- i dat de ziekenfondsverze- Irden meer kostenbewust prden. |e duur Lansink: „De gezondheids- Lansink - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Van der Reijden zorg kost de Nederlandse sa menleving volgend jaar onge veer 34 miljard gulden. Dat is bijna tien procent van het na tionaal inkomen, het geld dat we met elkaar verdienen. Bij na geen enkel land in de we reld geeft zóveel geld uit aan de Volksgezondheid. In de po litiek is iedereen het er dan ook wel over eens dat we de kosten van de Volksgezond heid moeten beheersen. We proberen dat vooral door het aantal verrichtingen van me dische specialisten te beper ken, door mensen minder lang in een duur ziekenhuis te hou den en door zuiniger om te springen met geld voor nieuwe medische apparatuur. Maar ook door een reorganisatie van het systeem van de ziektekos ten-verzekering". Tot nu toe is het politiek Den Haag nauwelijks gelukt om vat te krijgen op de enor me kostengroei in de wereld van de Volksgezondheid. Niet alleen waren er weinig wette lijke instrumenten om de kos ten te beperken, ook de sterke belangenorganisaties wisten veel maatregelen tegen te houden. Bovendien is de eigen gezondheid de meeste Neder landers erg veel waard, zodat de publieke opinie niet warm loopt voor zuinige maatrege len in ziekenhuizen, bij de huisarts, de hartkliniek enzo voorts. Toch is men iedereen aan het Binnenhof er van over tuigd dat het in de Volksge zondheid best wat zuiniger en doelmatiger kan, want er wor den wel overbodige kosten ge maakt: •ziekenhuizen houden patiën ten vaak langer dan medisch noodzakelijk vast, omdat de directie voor een vol bed wél wordt betaald door het zieken fonds en voor een leeg bed niet. •specialisten worden ook niet zuinig als ze voor iedere extra verrichting apart betaald worden. •patiënten zullen ook minder kosten-bewust zijn als ze alles 'gratis' krijgen via het zieken fondspakket. En zo kan Lansink wel meer voorbeelden geven. Geen cadeautje Daarom ook heeft het kabi net besloten om de kosten in de Volksgezondheid aan te pakken. Volgend jaar moet dat gebeuren door een ombuiging van 1,3 miljard gulden. Het grootste deel daarvan moet worden gevonden door het aantal medische verrichtingen en salarissen te beperken. En de rest, ƒ470 miljoen, moet worden gevonden door een wijziging van het stelsel van ziektekosten. In feite is dat een overheveling van de collectie ve lasten (de belasting en pre mies die we allemaal betalen) naar de particuliere porte monnee. Lansink: „Anders gezegd: van elke gulden die in de ge zondheidszorg wordt uitgege ven moet in 1984 bijna vier cent af. 2,5 cent door een rela tieve vermindering van de uit gaven en ruim één cent door van de verzekerden een stuk eigen verantwoordelijkheid te vragen". De aandacht is nu vooral gericht op de bezuiniging van ƒ470 miljoen. Een deel daar van, 180 miljoen, is al binnen omdat de particuliere verze keraars (KLOZ) dit bedrag storten in de kas van het vrij willige ziekenfonds. Dat is niet zomaar een ca deautje. Doordat de particu liere verzekeringsbedrijven de jonge en gezonde mensen uit het vrijwillige ziekenfonds hebben weggelokt met lage premies, zijn er in het vrijwil lige fonds vooral 'dure en on gezonde' verzekerden achter gebleven. Dat fonds ging daaraan bijna failliet. Daarom sprongen de 'schul dige' particuliere verzekeraars financieel bij. Voor de particu lier verzekerden betekent deze donatie van 180 miljoen ove rigens geen extra premie-ver hoging, want het geld komt uit een goed gevulde spaarpot, die speciaal voor 'vergrijzingspro blemen' is aangelegd. Overi gens zal het kabinet de parti culiere verzekeraars dwingen om die bijdrage van 180 mil joen te leveren als dat niet vrij willig gebeurt. Al met al moet staatssecre taris Van der Reijden (Volks gezondheid) volgend jaar nog 290 miljoen zien te vinden. En dat bedrag (Lansink: „Dat hoeft niet precies zoveel te zijn, het is een arbitrair be drag") kan bijna precies ge haald worden met het voorstel van Lansink en zijn VVD-col- lega drs. Dick Dees. Dat plan moet op 1 juli volgend jaar in- gaan en betekent dus dat de eerste twee verpleegdagen uit het verplichte ziekenfonds pakket verdwijnen. Hoe werkt het voorstel van CDA en VVD, dat ook op steun van staatssecretaris Van der Reijden kan rekenen, in de praktijk? De visie van Lansink: Als de eerste twee ziekenhuis-dagen uit het pakket van het ver plichte ziekenfonds zijn ge haald (waardoor de zieken fondspremie iets daalt) sluit de verzekerde een nieuwe po lis af voor die eerste twee da gen. Dat kan bij het zieken fonds of bij een particuliere verzekeringsmaatschappij Gemiddeld kost dat een verze kerde boven de 16 jaar ƒ92 premie per jaar betekenen. Een gezin met twee kleine kin deren moet dus 184 betalen. Dat zijn echter maximale premies. Want in die nieuwe verzekering kan men kiezen tussen de hoogte van de pre mie en het eigen risico. Oft- wel: een gezond iemand be taalt weinig premie en accep teert het risico méér uit eigen zak te betalen bij een opname in het ziekenhuis. Lansink: „Om de laagst-be- taalden en de chronisch zieken te beschermen moet er na tuurlijk wel een maximum komen aan dat eigen risico. Ik denk dan aan bedragen van 500 tot 800 per jaar. Iemand die dus het ongeluk heeft om meerdere malen in het zieken huis te worden opgenomen hoeft toch niet méér bij te be talen dan dat maximale be drag aan eigen risico". Daarnaast zouden er voor noodgevallen (mensen die dat eigen risico toch niet kunnen betalen) ook noodfondsen moeten komen. Ook wil het CDA-Kamerlid verzachtende maatregelen in de premies voor mensen met de laagste inkomens en de meeste kans op ziekenhuis-be zoek. Dat geld moet solidair worden opgebracht door de andere premie-betalers en door de werkgevers, die im mers een flink voordeel beha len als er ƒ470 in het zieken fonds bezuinigd wordt. De werkgevers betalen namelijk de helft van de ziekenfond spremie en als er 470 minder uitgegeven wordt, bespaart dat de werkgever 235 miljoen aan premies. Lansink wil dat de werkgevers „pakweg de helft van dit onverwachte voordeel" op een of andere manier terugsluizen naar de verplicht verzekerden. Al met al denkt hij dat het invoeren van deze nieuwe ver zekering de ziekenfondspa tiënt méér kostenbewust maakt. Wat dat betreft is dit plan pas de eerste stap op een lange weg, want als het aan het CDA ligt komen er ook eigen risico's voor de tandarts en later wellicht ook de fysio therapeut en de geneesmidde len. Lansink: „Het huidige sys teem van ziektekosten dreigt volstrekt onbetaalbaar te wor den en bevat geen prikkels voor een terugdringen van vaak overbodige verrichtin gen. De huidige lappendeken van verzekeringen kent te weinig solidariteit tussen de verschillende verzekerden. Een toegankelijke en toch beheersbare gezondheidszorg vergt een volksverzekering, waarbij een stuk eigen ver antwoordelijkheid wordt ge dragen en eigen risico's wor den ingevoerd voor financieel draagbare en overzienbare medische kosten. Dat blijft dan dus niet beperkt tot het verplichte ziekenfonds. Ook de vrijwillige- en bejaarden-ver zekerden, en later de particu lier verzekerden, moeten on dergebracht worden in die volksverzekering met eigen risico's". Principe Lansink: „Ik zeg dus: eigen risico's, géén eigen bijdragen. Die begrippen worden nogal eens door elkaar gehaald, maar hebben toch een ver schillende betekenis. Eigen bijdragen zijn voor iedereen gelijke bedragen die worden gevraagd als hulp-behoeven- den zich tot een dokter of apo theker wenden. Het vragen van sommige eigen bijdragen, zoals de beruchte knakenkaart 2,50 voor geneesmiddelen) miskent de solidariteit tussen zieken en gezonden en treft vooral de zwakkeren. Een eigen risico, een keuze-vrij heid om een bepaald percenta ge van gemaakte kosten zelf te betalen, zit daarentegen in een verzekeringsstelsel waarbij de verantwoordelijkheid is ge spreid over alle verzekerden". Kortom: het invoeren van een verzekering met eigen ri sico voor de eerste twee dagen in het ziekenhuis is de eerste stap op weg naar een volks verzekering, waarbij men ook voor het bezoek aan de tand arts, de apotheek en dergelij ke een eigen risico zal moeten be talen, net zoals dat nu in de particuliere verzekering nor maal is. Zwaksten Daarom vindt Lansink het CDA-VVD-voorstel ook een principiële zaak. Als het kabi net hiermee niet akkoord gaat, kondigt Lansink groot verzet aan. Het CDA zal weigeren om dan eigen bijdragen in te voe ren, bijvoorbeeld een vaste bijbetaling van één of twee tientjes voor iedere dag in het ziekenhuis. Nee, als het kabi net niet -akkoord gaat met het CDA-VVD-plan, dan moet „de hele ombuiging van 470 mil joen van de baan". Ook onder het eigen voor stel zet Lansink enkele losse schroeven: „Als blijkt dat de effecten in de inkomens echt onaanvaardbaar zijn, en geen compensatie-maatregelen voor de zwaksten mogelijk zijn, dan moeten we er na tuurlijk van afzien". Het antwoord is nu dus aan het kabinet. it Gamma Is ïtie: vindt u lsmeer, Arnliem, >xtel, Breda, Den Haag, sel, 5lO, lenherg, 3lO, rarden, Nijmegen, ild-Texel, 1, Rotterdam, •g, Uden, Waalwijk, :anstad, ir onze redactie binnenland [T KABINET moet niet t illusie hebben dat de Idernemers binnen de Irtste keren gaan inves- len, waardoor de werk- losheid gaat dalen. Investeringen komen pas los Ide ondernemer weet dat hij V produkt kwijt kan, bij- fcrbeeld doordat hij goedko- T is dan de concurrentie, pbetering van de produkti- leit biedt daarvoor moge- fheden. Als premier Lub- I- met zijn uitspraak - dat I ondernemers nu aan zet bedoelt dat zij aan de ■g moeten om dat te berei- It dan heeft hij het bij het ï'to eind. En dat gebeurt V. Maar de weg naar nieuwe ■«gelegenheid is lang. Lub- s zal geduld moeten heb- o reageert ir. W. ter Hart, Batter van de werkgevers metaal- en elektrotech- |™e industrie (FME), op uit loken van kabinetsleden dat ■werkgevers nu aan de beurt omdat hun lasten met Barden guldens zijn ver- ■inv Wlllen we nu eigen- we willen de concurren- Positie ten opzichte van het ■Mland verbeteren. Dat P Je niet alleen door te in- fteren", zegt Ter Hart De pa. ot liever, de kosten per ■Si pro<?ukt, zijn hierbij Ij nSrÜke factor. Als we Luteal uitgaan van een ffoeld aandeel van de P osten in de totale kosten Tfpnt1 produk' van veertig f en we de produktivi- JL,(nnen verdubbelen, kan Peilen met 20 procent naar phodox E1 bat kan echt. Daarvoor TL, Je richten op de ar- lwlamsatie zelt N°ë veel I: in h 'g managers hebben El a: n laten' Zil hangen te- Ie ri i orthodoxe Wes- ri„,,sf van bedrijfsvoe- |en J:In sommige sec- ïvwduhK1Jin bedriifstak is P'Vitrit n Hmg Van de pr°" ■toen n dl§ om het op te ld rje ,tegen bijvoor- en het Verre Oos- pleidooi fede FME-voorzitter I "et belang van loonkos- Id li g overschat. „Ik L'^ostenmatigirig ook L a. maar verbetering lam»Probuktiviteit is véél L 8 ijker Als we de loon- t tien procent zou- L„"en matigen - op zich I ntie opgave - dan zou dat bij een loonkostenaandeel van veertig procent slechts tot een kostprijsverlaging van vier procent leiden". Ter Hart houdt een vurig pleidooi voor de onlangs opge richte Stichting Management Nieuwe Stijl (MANS), waar van hij zelf voorzitter is. De door deze stichting gepropa geerde stijl van bedrijfsleiden is uit Amerika afkomstig en in Japan volledig ontwikkeld. „Er zit nog enorm veel rek in de arbeidsorganisatie zelf. Dat betekent dat je in een be drijf van hoog tot laag op een veel intelligentere en slimme re manier met elkaar kunt werken, waarbij de produktie per onderneming veel hoger zou kunnen zijn. Over de pro- duktiviteit van de arbeidsor ganisatie hoor je bijna nooit praten. Men denkt altijd het eerst aan investeringen". Die komen op de langere termijn wel, als via lagere kosten de afzet stijgt en er meer geproduceerd moet wor den. Een drastische verminde ring van de werkloosheid is volgens hem vrijwel onhaal baar. Alleen een forse arbeids duurverkorting van twintig tot dertig procent zou soulaas kunnen bieden. Sociale onrust Maar wie moet dat betalen, vraagt hij zich af. Niet de werknemers, die hun koop kracht te ver zien aangetast, en evenmin de bedrijven. Al leen Sociale Zaken ziet vol gens Ter Hart nog heil in deze weg, omdat daar een koppe ling met de ambtenarensala rissen wordt gelegd, die dan mee omlaag kunnen. Over de acties van de vak beweging van de laatste tijd zegt Ter Hart dat de sociale onrust voor een belangrijk deel aangekweekt is. „Een re gelrechte aan het adres van de heer Kok: een hoop van de on rust had voorkomen kunnen worden, al was dat geen een voudige taak. Ik dacht dat we het erover eens waren, zeker met de industriebonden, dat de marktsector als draagvlak moet worden versterkt. Dan had men voor iedereen duide lijk kunnen maken dat ook de collectieve sector, met name de ambtenaren, daaraan een bij drage moet leveren. Op dat Ter Hart punt heeft de voorlichting van de vakbeweging gefaald". Volgens Ter Hart had de vakbeweging de schade kun nen voorkomen. „Er zijn dui zenden ambtenaren de straat op gegaan omdat ze voorge spiegeld kregen dat ze fors moesten inleveren. Ik denk dat een hele hoop ambtenaren, met name degenen die onder de loongrens zitten, in januari zullen ontdekken dat ze er he lemaal niet op achteruit gaan. Dat hen dat niet is voorgehou den vind ik gewoonweg misse lijk". „De solidariteit binnen de FNV is uitermate belangrijk. Die is voor het oog van het kerkvolk mooi overeind geble ven, maar niet meer dan dat. Deze stampei is zo verschrik kelijk overdreven. Laten we niet gaan kermen en kanke ren. We hebben het nog ver domd goed, ook de ambtena ren". Ter Hart denkt niet alleen dat lagere overheidsuitgaven het tij kunnen keren, wellicht zullen de ondernemingen die met minder personeel maar met meer machines hun toege voegde waarde halen, bij moe ten springen. Daarmee komt hij in de buurt van ideeën bin nen de vakbeweging om niet langer het aantal werknemers en zijn loonsom als grondslag voor de premieheffing te ne men. Hij proeft bij de vakbewe ging - en dan in het bijzonder de industriebonden, waarmee hij zaken doet - begrip voor zijn ideeën over produktivi- teitsverbetering, flexibele ar beidstijden, en zelfs voor het plan om een deel van het inko men afhankelij k te maken van het bedrijfsresultaat vindt hij een oor. Over het overleg voor een nieuw industriebeleid tussen met name de Industriebond FNV en de werkgevers wil hij overigens niets kwijt. Eind vo rig jaar lanceerde hij het idee een deel van het inkomen van de werknemer te koppelen aan het resultaat van zijn bedrijf. Het past in de nieuwe mana gementstijl waarbij betrok kenheid en inzet sleutels zijn tot grotere produktiviteit en uiteindelijk winst. Daar moet iedereen dan in mee kunnen delen, aldus Ter Hart. Hij erkent dat het risico er inzit dat er niets te verdelen valt, maar dan weet de werk nemer in elk geval dat de kans dat hij zijn baan houdt groter is. Daar heeft hij immers via zijn wisselend inkomen voor ingeleverd. Het vaste inko- mensdeel is daarbij uiteraard voldoende om rond te komen. Voor manipulatie van het bedrijfsresultaat ten gunste van bijvoorbeeld de aandeel houders is hij niet bang. De nieuwe werkwijze staat of valt met inzet en betrokken heid van de medewerkers. Als de directie laat blijken niet meer dan een zetbaas van de kapitaalverschaffers te zijn, dan kun je management nieu we stijl ook wel vergeten, al dus Ter Hart. Een van de eerste resultaten van het ondernemen nieuwe stijl moet de flexibele arbeids tijd worden, waarbij niet lan ger van de traditionele werk week wordt uitgegaan, maar van een jaarlijkse arbeids duur. Voordeel is dat de ma chines kunnen draaien wan neer er werk voor is en de me dewerkers geen duur over werk hoeven te doen. Een doorbraak, vastgelegd in het akkoord dat werkgevers en werknemers in de metaalin dustrie begin dit jaar bereik ten. In enkele bedrijven wordt thans gestudeerd op de toepas sing van flexibele werktijden. De resultaten moeten ter goedkeuring worden voorge legd aan werkgevers en werk nemers. Op 1 januari 1985 moet er een kaderregeling zijn. Is die er niet, dan is de vijf procent arbeidstijdver korting die is overeengeko men, van de baan. Hij ver wacht overigens niet dat het zover zal komen. Door Hella Piek WARSCHAU - Deze week was het twee jaar geleden dat in Polen de staat van beleg werd af gekondigd. Weliswaar werd de staat van beleg afgelopen zomer of ficieel opgeheven, maar veel Polen vinden dat ze nog steeds „in staat van oorlog" zijn met hun regering. Deze Polen zijn niet ontvankelijk voor de ver zoenende geluiden van het re gime, blijven trouw aan hun droom over Solidariteit en zijn uiterst cynisch over het be staande-systeem. Het regime blijft echter vol houden dat de staat van beleg het enige realistische alterna tief was voor de 'anarchie' veroorzaakt door Solidariteit, en de dreiging van een Russi sche interventie. Zelfs nu kan dat argument nooit helemaal van de hand worden gewezen. De staat van beleg, zo verze kert het regime, heeft 'de rust' hersteld en de weg geopend voor oprechte hervormingen. Nadat Solidariteit was verbo den, zijn nieuwe vakbonden opgericht. In vertrouwelijke gesprekken geven regerings functionarissen toe dat de be langstelling voor de nieuwe bonden nog steeds bedroevend klein is, maar tevreden laten ze erop volgen dat minstens 60% van de mensen die lid zijn, voorheen lid was van Solidari teit, zij het dat geen van de lei ders van het verboden vakver bond naar de nieuwe vakbon den is overgelopen. De regering put verder eni ge tevredenheid uit het ver loop van de recente raadple gingen inzake de voorgeno men prijsverhogingen. Met name van de nieuwe vakbon den was de respons groter dan 'verwacht. Het is echter niet duidelijk of het de kritiek van het publiek of zenuwen van de kant van de regering de reden zijn dat de prijsverhogingen zijn uitgesteld tot volgend jaar. Over de parlementsverkie zingen die normaal gesproken volgend jaar gehouden zouden moeten worden, wordt van of ficiële zijde al een tijdje ge zwegen. De bedoeling is om een nieuwe kieswet te intro duceren die meer kandidaten toestaat en wellicht zelfs ver schillende programma's. Maar voorlopig lijkt generaal Jaru- zelski slechts bereid de stem ming af te tasten in de ge meenteraadsverkiezingen die staan gepland voor volgend jaar april. Hoezeer de samenleving in Polen op zijn kop staat, blijkt wel uit een uitlating van een lid van de regering die zei dat het een groot succes zou zijn als slechts 70 of 80% van de kiezers ging stemmen. Dat zou immers aantonen dat de Po len, in tegenstelling tot andere Walesa radioverslag..^ communistische landen, de verkiezing van hun vertegen woordigers niet met 99% van de stemmen hoeven goed te keuren. Maar zelfs als men toegeeft dat de Polen met en zonder staat van beleg nog altijd meer vrijheid hebben dan hun com munistische buurlanden, wordt het steeds moeilijker om in te zien hoe het Poolse regime vrede kan sluiten met een samenleving die onderling ernstig verdeeld is, maar des alniettemin weinig vertrou wen heeft in de bestaande or de. Mieczeslaw Rakowski, de Poolse vice-premier, zegt tel kens weer dat er zoveel lagen in de Poolse 'realiteit' zijn dat een buitenlands bezoeker er verkeerd aan doet zich op de publieke uiting van enkele ge polariseerde politieke opvat tingen te concentreren. Toch ging hij zelf afgelopen zater dag naar de scheepswerf van Gdansk waar Solidariteit werd geboren, terwijl Lech Walesa in een nabijgelegen kerk luisterde naar het radio verslag van de uitreiking van de Nobelprijs in Oslo. Dit keer hoefde Rakowski slechs een klein groepje par tijleden toe te spreken op de scheepswerf. Hij zei: „We hoe ven ons niet te schamen voor 13 december.die dag begon een mars naar een crisis-vrij Polen. Miljoen mensen konden eindelij k weer vreedzaam naar hun werker werden voorwaarden gecreëerd voor een effectieve manier van werkenvrede en rust keer de terug in de miljoenen Pool se huizen en de politieke gok kers, met hun beschermers in Londen, Parijs en Bonn, kun- Rakowski 'realiteit'. nen die vrede niet verstoren. Ze voeren een hopeloze strijd tegen het socialisme en zijn aanhangers." Uiteraard is Polen niet keu- rig opgedeeld in aanhangers en tegenstanders van de be staande orde. Aan de kant van het regime zitten leger en par tij. De hoge officieren, inclu sief de generaals die rege ringsfuncties bekleden, zijn tevens hoge partijleden. Maar het leger dwingt nog steeds veel meer respect af dan de partij. Op de vraag wie het land nu echt bestuurt, ant woordde een burgerlid van de regering: „Jaruzelski." En hij voegde eraan toe: „In zijn hoe danigheid van hoofd van het leger," De partij, ernstig verzwakt tijdens het bestaan van Soli dariteit, blijft een ongrijpbare grootheid in Polen. Aan de top zitten nauwelijks krachtige fi guren en als geheel manifes teert de partij zich bepaald niet als de 'leidende kracht' waar de communistische leer om vraagt. Vooral partijleden in de lagere regionen wordt verweten dat ze Jaruzelski's economische hervormingen en pragmatischere aanpak sabo teren. Naar verluidt is de partij bezig nieuwe mensen aan te trekken. Volgens een katholie ke intellectueel kan dit niet al te moeilijk zijn. „Tenslotte is het in Polen nog steeds zo dat lidmaatschap van de partij of het priesterschap de enige ze kere wegen naar invloed en promotie zijn", merkte hij op met een cynisme dat bijna ka rakteristiek genoemd mag worden voor het Poolse volk. Deze intellectueel deelde de officiële opvatting dat Solida riteit in 1981 de grenzen van het mogelijke aan het over schrijden was. „Misschien dat het invoeren van de staat van beleg het beste is dat generaal Jaruzelski ooit gedaan heeft", zei hij. Maar daarna heeft hij de ene fout op de andere ge stapeld. „Als dit regime in de Sahara zou regeren, zou er spoedig geen korrel zand meer over zijn." De bisschoppen aanvaarden over het algemeen dat gene raal Jaruzelski alleen beïn vloed kan worden door met hem samen te werken, zowel in kwesties die direct met de kerk te maken hebben zoals godsdienstonderwijs, kerken bouw en sociale problemen, als op het veel ruimere gebied van economie en mensenrech ten. De economische en sociale adviesraad, opgericht door de Poolse primaat, kardinaal Glemp, lijkt tot de conclusie te zijn gekomen dat de autoritei ten niet hoeven te proberen een brug naar de Poolse sa menleving te slaan met orga nisaties als Pron, de beweging voor nationale redding. Vol gens de adviesraad heeft dat totaal geen zin. De enige rea listische benadering is volgens de raad de weg van praktische samenwerking. De raad heeft hoge verwachtingen van de landbouwstichting die bin nenkort ten behoeve van de boeren wordt opgericht met behulp van westers geld en het bedrag dat Walesa gekregen heeft voor de Nobelprijs. Ver der pleit ze voor meer particu lier ondernemerschap in de industrie, waarbij ze aanvoert dat dit en het opheffen van de westerse economische sancties het land uit zijn economisch moeras kunnen trekken. Copyright The Guardian/ De Stem

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 7