ifter
te worden
RALLYVRACHTWAGEN HAALT TOPSNELHEID VAN 172 KM PER UUR
■■IIVfliH'lfil
N I E
T J E S
r kickt a
w
Nissan NX 21
WK
Geen
gekrab
meer
Renault met
nieuwe
Formule I
Jazz lijkt
op 'oude'
Honda Civic
Maestro
automaat
Fiat verliest
slag met Seat
Groei
Europese
automarkt
verwacht
I
VRIJDAG 16 DECEMBER 1983
OP WEG
HILVERSUM 2
Opvallend
Start
Stap voor
KORT
NIEUWS
Bezettingen.
Anton Pieck
Prettig weekeinde
leen rol spelen die nint.
If t" lS
Martine Bijl
T2 PAGINA Gips
I
|lizabeth Taylor wordt mon,(l
Medical Center in Rancho J|
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
ige actrice heef zichzelf
aang
Ivoerder van het ziekenhuis,
Iken aan haar 'afhankelijk!,,
iiiiiiiiiiiiiiijijiiijjiiijjiiiiiiiiiiiiiiiiiiViiii^
niet van karakter, want de
eigen aard van de VPRO is
juist de reden waarom
nieuwe leden zich hebben
aangemeld."
Welke nieuwe program
ma's de VPRO straks gaat
brengen is nog een kwestie
van beraad. Onder meer de
vele verenigingsraden
moeten zich hierover uit
spreken. Zo is er ook nog
niets te vertellen van een
eigen actualiteitenrubriek.
Tegen alle economische
klippen op krijgt de VPRO
er straks 40 medewerkers
bijzodat het personeelsbe
stand dan in totaal op 140
komt. De nieuwelingen
zullen vooral programma
makers zijn.
Door de bezuinigingen
zal de VPRO 'wat minder
meer' krijgen, zoals direc
teur Frans de Smit het uit-
.drukt. „Als C-om roep
moesten we maar 500.000
inleveren, maar dat wordt
straks één miljoen."
|llMllllilllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllllillHi
De Rooy wil flitsen in Parijs-Dakar
Country-time. 21.02 Nine o'cloc
jazz. 22.02 Goal. NOS:'23.02 Meth
oog op morgen. VOO: 0.02 Erik
Zwart. 2.00 In the mix. 3.00
Teekamp. 5.00 Komt voor de
ker.
VPRO: 7.00 Nws. 7.10 Radii
nieuwsdienst VPRO. (7.30, f
8.30 Nws.) NOS: 9.05 NOS-sporfii
9.24 Waterstanden. 9.30 Nw
VPRO: 9.33 God, we geloven li
wel. AVRO: 11.00 AVRO's de»
sportprogramma. 11.10 Lied
gramm.muz. NOS: 11.30 Nws. 11
Homonos. 12.00 NOS-werkba«
12.26 Meded. voor land- en tuil
bouw. 12.30 Nws. 12.36 Tussen
nieuws. 13.00 Nws. 13.10 Meero"
minder (13.30 Nws.) 14.20 ta
blinden en slechtzienden. H-
Nws. TELEAC: 14.33 Por Fav«
cursus Spaans, les, 4. VARA: 151
Radioweekblad. (15.05 Het von»
15.17 De brief. 15.32 In gespn
16.00 Radioweekblad wereldnwsi
andere berichten. 16.05 Bericht"
het Koninkrijk. 16.32 De Steme
Volks. 17.05 Onder vuur.
16.30. 17.30 Nws. 17.36 Dingen
de dag). VARA: (18.00 Nws.)
VARA's reaktietelefoon. PP
Uitz. van het GPV. Overh.vMd
18.30 VROM-Taal. VARA.
Het circuit. (20.00 Nws.) FEDUC
21.40 Thema 8: Een stapje ten
(herh.). RVU: 22.10 Over mens"
rechten gesproken!? NOS: -
Nws. 22.40 Oost-West. VARA:
Het zout in de pap. 23.55 Nws.
Door Ad Pertijs
AMSTERDAM - Het ro
buuste hoofd van Jan de
Itooy plooit zich veelvuldig
tot een zelfgenoegzame
grijns, wanneer hij in het
Amsterdamse Novotel zijn
Parijs-Dakar-équipe voor
stelt. Met zichtbaar plezier
openbaart De Rooy de kleine
details achter zijn bij voor
baat al opzienbarende deel
name aan de monsterrally
Parijs-Dakar.
„Ik hou wel van uitdagin
gen", licht Jan de Rooy ten
overvloede toe. De transport
ondernemer uit Son doet het
dit keer dubbelop in de
woestijnrally. Hij heeft een
vrachtwagen geconstrueerd
met twee cabines, twee mo
toren, twee versnellingsbak
ken, twee koppelingen en
twee DAF-chassis. Het meest
opvallende is de dubbele ca
bine, waardoor het op het
eerste oog moeilijk te ont
dekken is of de wagen nu
voor- af achteruit rijdt.
Technisch gezien is echter
de dubbele motor het meest
opzienbarende. De vracht
wagen van De Rooy heeft de
beschikking over twee 11.6
liter DAF-DKX turbomoto
ren, die elk een vermogen
hebben van 430 pk. Elke mo
tor drijft een as aan. Met
pretoogjes vertelt De Rooy
dan ook dat zijn dertien ton
zware vrachtwagen een top
snelheid haalt van maar
liefst 172 km per uur. De ac
celeratie van 0 tot 100 km/u
gaat in 12 sec. Het benzi-
ne-verbruik is er dan ook
naar: iets meer dan één op
één. Omdat in noordelijk
Afrika benzinepompen
schaars zijn, heeft de
vrchtwagen van Jan de Rooy
een tankcapaciteit van 1800
titer.
Het waarom van dit alles
is simpel. Jan de Rooy wil in
de top van het algemeen
5 klassement eindigen. Let
wel, het winnen van zijn
klasse (vrachtwagens boven
de tien ton) alleen zal hem
1 niet tot vreugde stemmen.
Nee, De Rooy wil meedoen
met de snelle jongens in de
I auto-klasse. Met zijn 172
km/u rijdende dertien tonner
durft hij het gevecht aan met
de Porsche van Ickx, de Mer-
I cedes van Mass en de Lada
van Jabouille. „Zo hoog mo-
gelijk eindigen in het alge-
I meen klassement, dat is voor
dit jaar mijn streven. Daar-
om ook deze wagen".
1 Jan de Rooy kwam op het
'tweeiing'-idee op de laatste
avond van de vorige Parijs-
Dakar. „Ik kwam tot de con-
5 clusie dat ik te weinig ver-
mogen had. Daar moest iets
aan gedaan worden. Nog die-
OP NIEUWJAARSDAG gaat
in Parijs de zesde Parijs-
Dakar-rally van start. Via
tienduizend meerendeels
onverharde kilometers ein
digt de rally op 20 januari in
Dakar. De Nederlandse in
breng is dit keer mager. Tot
dusverre staan er twee Ne
derlandse équipes inge
schreven op een totaal van
421. Toch zal de vrachtwa
genéquipe Jan de Rooy
(een van de dertig ca
mions) zonder veel moeite
opvallen in het geheel. Al is
het alleen al door de op
merkelijke constructie van
hun wagen. Dat de dertien
tonner daarnaast een snel
heid haalt van 172 km/u
moet de concurrentie pas
echt verrassen. Jan de
Rooy doet het voor z'n
hobby. Wel een dure hob
by. De kosten stijgen ver
boven de ton. Via sponsors
is de financiering echter al
in kannen en kruiken. De
rally uitrijden vindt De Rooy
geen kunst. Hard gaan,
daar gaat het deze keer om.
v. \X v X.
Jan de Rooy (linfcs) en mecanicien Joop Roggeband voor hun rally wagen. Van 0 tot 100 in 12 sec., en een topsnelheid
van 172 km/u. - fotoanp
zelfde avond is het idee van
de dubbele motoren gebo
ren".
Het is de derde maal dat
De Rooy Parijs-Dakar rijdt.
Het eerste jaar won hij in
zijn klasse, begin dit jaar
eindigde hij als tweede. Pa
rijs-Dakar is voor hem nu
méér dan het halen van Da
kar. „Vijfentachtig procent
van de deelnemers rijdt mee
om de eindstreep in Dakar te
halen. Het halen van Dakar
betekent voor ons echter
niets. Wij gaan van start met
de bedoeling zo hard moge
lijk te gaan".
Om zijn plannen te verwe
zenlijken is er in het trans
portbedrijf van De Rooy de
laatste drie maanden kei
hard gewerkt aan de con
structie van de speciale
vrachtwagen. Een bezigheid
waar de normale gang van
zaken op zijn bedrijf niet on
der geleden heeft volgens De
Rooy. „Vrije dagen of op va
kantie gaan ken ik niet. Ik
steek al mijn tijd in Parijs-
Dakar. Wel heb ik twee van
mijn monteurs een aantal
maanden vrijgehouden voor
de constructie van de wa
gen".
Dat de wagen met dubbele
cabine bij voorbaat opvalt in
het deelnemersveld acht De
Rooy niet meer dan een leu
ke bijkomstigheid. „Die
tweede cabine hebben we er
echt niet voor de show opge
zet. Het had gewoon een
drietal voordelen. Een hoop
apparatuur moesten we
kwijt in die tweede cabine.
Het meest praktische is dan
het nemen van een kant en
klare cabine, waar de aan-
sluitpunten al ingebouwd
zitten. Ten tweede kunnen
we nu vrij bij de tweede mo
tor komen, doordat de cabine
kan kantelen en ten derde
hebben we rustige slaap
plaatsen in die tweede cabi
ne".
De équipe Jan de Rooy be
staat reglementair uit drie
personen: bestuurder Jan de
Rooy, navigator Yvo Geus-
sens (een 28-jarige Belg) en,
mecanicien Joop Roggeband
(36). Het drietal werd woens
dag in Amsterdam voorge
steld door Hans Brian. De
NOS-verslaggever uit Son
zei niet het gevoel te hebben
verzeild te zijn geraakt in
commerciële 'diarree', maar
wel in een onderneming die
het predikaat topsport ver
diend. In geuren en kleuren
Het routeschema van de
zesde Parijs-Dakar.
vertelde Brian dan ook het
routeschema van de zesde
Parijs-Dakar.
De officiële start is op
nieuwjaarsdag in Parijs. Op
2 januari wordt met de boot
de oversteek gemaakt van
Sete naar Algiers. Daarna
gaat het zuidwaarts, richting
Sahara. Via het noorden van
Nigeria en Oppervolta be
reikt de karavaan tien dagen
later de Atlantische Oceaan
(Ivoorkust). Via een totaal
nieuwe zuidelijke route gaat
het vervolgens verder door
landen als Sierra Leone,
Guinee en Senegal. De finish
is op 20 januari in Dakar.
De totale lengte van de
rally is 10.000 kilometer en
degene die die afstand het
snelst aflegt is winnaar. 83
procent van de rally-route is
nieuw. Er is een Sahara-stuk
bij dat nog nooit in kaart is
gebracht. De organisatie
heeft dat daarom zelf provi
sorisch gedaan. De langste
etappe is 1217 km lang. Hij
voert door het politiek on
rustige Opper-Volta. Men
verwacht echter een onge
hinderde doorgang van de
rallykaravaan. De organisa
tie heeft gesprekken gevoerd
met de vechtende partijen en
daarbij is afgesproken dat
wagens met rallyschilden
ongemoeid zullen blijven.
Om het zekere voor het onze
kere te nemen, zal een groep
van twintig Franse officie
ren de rally voorafgaan om
eventuele moeilijkheden tij
dig te signaleren.
Het verhaal van Hans
Brian is er een van avon
tuurlijke aard. Rotsbodems,
woestijnbergen, zandbakken
van 600 km lengte, totaal on
bekend en nog niet in kaart
gebracht gebied, struiken,
zandstormen, boomstam
bruggetjes, doorwadingen en
oerwouden, doen de zesde
Parijs-Dakar-rally overko
men als een tweede ontdek
kingstocht naar de bronnen
van de Nijl.
Jan de Rooy blijft er nuch
ter onder en is er van over
tuigd dat zijn équipe stand
zal houden in het grillige
Noord-Afrika. De race is het
belangrijkste. Temidden van
de 30 startende vrachtwa
gen-équipes is hij een eenza
me strijder tussen de fa-
brieksteams. Verwacht
wordt dat merken als Merce
des en Man tot combine-vor
ming overgaan. Eén kopman
dus en de rest rijdt in dienst
van die ene équipe. „Dat is
ook een van de redenen dat
ik meer vermogen wilde
hebben. Nu ben ik ze een stap
voor. Veel zal het elkaar hel
pen echter niet uitrichten.
Alleen in het begin op de
hardere stukken kun je el
kaar helpen, daarna in de
woestijn en in het oerwoud is
ieder op zichzelf aangewe
zen".
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiuiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiii
De 5-deurs versie van de
Nissan Stanza heeft een iets
sterkere motor gekregen.
Door een wat hogere com-
pressieverhouding is het ver
mogen van 65 naar 66kW ge
stegen. In het interieur valt
het nieuw ontworpen stuur
op en een wat andere opstel-
'ii0 van het instrumenta
rium.
Peugeot komt begin vol
gend jaar met een uiterst
sportieve versie van de 205.
De wagen krijgt een 1,6 liter
motor die een maximum
vermogen levert van 105 pk.
De topsnelheid ligt rond 185
km/u.
Foor 1986 staat in Rusland
een nieuwe middenklasse op
het programma. De wagen
zal voorwielaandrijving
krijgen. Kort geleden heb
ben de Russen een principe
overeenkomst gesloten met
Renault voor de ontwikke
ling en het testen van deze
wagen.
Austin Rover Ltd ver
wacht dit jaar 450.000 wagens
te produceren; 17,5 procent
meer dan het jaar daarvoor.
Over 2 jaar moet de produk-
tie, door de toevoeging van
de Austin Maestro in het
programma, opgevoerd zijn
tot 650.000 auto's per jaar.
Vege Motoren, de specialist
op het gebied van inruilmo-
toren, heeft het leverings
programma uitgebreid met
Japanse ruilmotoren van de
merken Toyota, Datsun/Nis-
san, Honda, Mitsubishi en
Mazda. Vege was al aktief
met motoren voor Opel,
Ford, Volkswagen/Audi, Re
nault, Citroen 2CV, Volvo en
Mercedes diesel.
L)e Nissan NX 21, volgens Nissan de auto van de 21e
Nissan Motor C. Ltd. heeft een
nieuw prototypt ontwikkeld,
de NX 21. De wagen moet vol
gens de fabriek gezien worden
als de verwezelijking van Nis
san's ideeën hoe auto's er in
1990 en in het begin van de 21e
eeuw uit zullen zien.
Het prototype bezit een
Ieder heel uur nieuws. EOj^
Ronduit op 3. 8.03 Tijdsein.
muzikale fruitmand. 10.03 1
motief. NCRV: 10.30 Popstat,°nJ
11.45 Weerman Hans de - 'ft
VOO: 12.03 Mono. 13.03 Tippa'ÏJ
15.03 Tqp 40. (16.30 Popjourn
Concertagenda.) NOS: 1°:°/
avondspits. VOO: 19.02 Bartel
Zwart. 22.02 Countdown Cafe
CORKSROUTE
[>e
VOO: 7.00 Nws. 7.02 OchterK
ming. (8.00 Nws.) 9.00 Verj>g
meesterwerken (op compa01',.^
10.30 Muz. voor miljoenen,
klass. muz. 12.00 Strauss e .j
13.00 Nws. 13.05 Veronica Kia*
Wiener Philharmoniker
klass. werken. VPRO: l4-^
ziek-op-vier: Een symfonie
losse snaren. 16.00 Willem 0 i0
ders Radiola Improvisatie'
Conc. n
02
16
.C.
ik.
;el.
rs.
16
en
hé
le
nt.
.53
ïr-
ïs-
.03
NOS: 20.00 Europees
dium: Promenade Orkest
Nederlandse filmmuz. (In ge
ze: ong. 20.50-21.05 Muz.sp»^
21.45 Horizon, volksmuz. ®njj|
westerse klass, 9
jazz.
sP*
(Via AM-zender
NOS: 19.02 Bulletin in hetJ^L
kaans-Arabisch. 19.10 Bu
het Berbers. 19.20 Bulletsn
Turks. 19.30 Bulletin in hH™
aantal nieuwe ontwikkelin
gen, De CW-waarde is bijzon
der laag; 0.25. De NX 21 wordt
aangedreven door een kera
mische gas-turbine motor, een
nieuwe generatie van kracht
bronnen voor de nabije toe
komst. Het door zijn simpele
eenvoud en schoonheid opval
lende prototype heeft dubbel-
scharnierende vleugeldeuren,
die naar boven toe openen, een
magnetisch geheugen-kaar
systeem dat in werking treedt
zodra de sleutel in het contact
wordt gestoken. Dat geheugen
activeert ondermeer het sys
teem dat de stand van de stoe
len automatisch in de door de
ohauffeur gewenste positie
manoeuvreert.
Verder is er in de NX 21 een
systeem ingebouwd met een
kathode straal buis (Cathode
Ray Tube of CRT). Dat sys
teem bezorgt de chauffeur al
lerlei informatie over het
weer en de af te leggen route.
De CRT heeft een transparan
te schakelaar voor radio, tele
visie, airconditioning, wegen
kaarten enz. Verder heeft de
NS 21 een ingebouwde achter-
uitkijkcamera die de coven-
tionele spiegel vervangt en die
een beter zich naar achteren
geeft.
De keramische gas-turbine
motor maakt het mogelijk om
er allerlei brandstoffen in te
verstoken, van kerosine tot
diesel. De luchtcompressor
van de motor maakt ongeveer
100.000 toeren per minuut, de
turbine zelf ongeveer 75.000.
Demaximale verbrandings-
temperatuur in de turbine ligt
óp 1350 graden Celsius. Over
verbruik en prestaties valt
nog niets zinnigs te zeggen.
Iedere automobilist kent het
winterse probleem van bevro
ren autoruiten. Elke ochtend
opnieuw moet de ijslaag, die
zich op de ruiten heeft vastge
zet, worden weggekrabd, of
met een spuitbus worden ver
wijderd. In de vroege ochtend
geen pretje. Er zijn mensen
die de avond tevoren een paar
oude kranten onder de ruiten
wissers doen, maar dat gaat
aleen maat goed zolang het
niet waait. Firma Van der
Neer International uit Does
burg is attent in dit wak in de
markt gedoken. Van der Neer
heeft een pakket folie op de
markt gebracht, bestaande uit
drie folie-vellen van 100 bij 30
centimeter, onder de naam
'Celsius-pack'.
De doorzichtig gekleurde
kunststof-folie hecht zichzelf,
door middel van statische
electriciteit, vast aan de rui
ten. 's-Avonds wordt het er
opgelegd, 's-morgens wordt
het er met een simpele hand
beweging weer afgetrokken.
Het 'Celsius-pak' kan ook in
de zomer zijn diensten bewij
zen. Het is namelijk zonwe
rend, zodat het, aan de bin
nenkant aagebracht, tropische
temperaturen in de auto helpt
te voorkomen.
Het persbericht van Van
der Neer International ver
meldt niet hoe U het folie na
aanschaf tegen diefstal moet
beveiligen. Het 'Celsius-pak'
kost overigens 14,95. Inlich
tingen zijn verkrijgbaar bij
Van der Neer International in
Doesburg, Tel. 08334-3294.
Renault heeft voor het formu-
le-l-seizoen 1984 een totaal
nieuwe wagen gefabriceerd.
De Franse staatsfabriek, die
kopman Alain Prost in de
laatste vijf races het wereld
kampioenschap van 1983 uit
handen zag geven, presenteer
de dinsdag in Parijs de nieuwe
bolide, de RE 50.
Manager Larousse kondig
de bovendien een grondige
schoonmaak aan in zijn race
afdeling na „de frustraties
aan het eind van het seizoen
'83".
De nieuwe wagen, die zal
worden bestuurd door de
Fransman Tambay en de Brit
Warwick, heeft een grondig
vernieuwde turbomotor. Re
nault kwam in 1977 als eerste
in de Formule I met een 1500
cc-krachtbron met turbolader.
De eerste wereldtitel voor
een turbo was echter voor
BMW, die de motor voor de
Brabham van Piquet leverde.
De vernieuwde Franse
krachtbron heeft een vermo
gen van 660 tot 750 PK. De car
rosserie van de RE 50 is aan
zienlijk afgeslankt.
bedreigen nu ook al het uit
gaansleven. In deze rubriek wordt
regelmatig aandacht gevraagd
voor een wat bijzondere tentoon
stelling. Dat zal ook nu weer zo
zijn. Immers in deze tijd van het
jaar is het buitengebeuren nu niet
zó erg aantrekkelijk. Maar men
heeft in de krant kunnen lezen, dat
verschillende musea zijn bezet en
dat als gevolg daarvan die musea
helemaal of gedeeltelijk zijn geslo
ten. Het is dus niet onverstandig
om als U van plan een van de aan
bevolen museum-bezoeken te
brengen even te informeren of
men er ook terecht kan.
- FOTO AUTOTRON
Zondag tussen elf en vijf uur wordt
de traditionele „Anton Pieck-ruil-
beurs" gehouden in het Autotron
in Drunen. Er zullen zo'n zestig
verzamelaars aanwezig zijn, die
zullen proberen aan unieke stuk
jes van de 'oude meester' te ko
men. Men kan zich voorstellen, dat
ook voor de niet-verzamelaar het
bezoek aan deze beurs een oog
strelende ervaring is. Als eerbe
toon aan Anton Pieck zijn er in het
Drunense museum ook een open
atelier van Pieck en een collectie
met tachtig originele aquarellen en
tekeningen.
Nieuwjaarswensen
In het Stedelijk Museum in Schie
dam zijn van 17 december tot en
met 15 januari nieuwjaarswen
sen/ansichtkaarten uit de jaren
DOOR HANS LUTZ
1900-1920 te bezichtigen. Het mu
seum is eerste kerstdag gesloten.
Eveneens in dit museum en gedu
rende hetzelfde tijdvak werk van
Riny Blaisse en Adrianus van der
Schouw. Dat geldt ook voor de
overzichtstentoonstelling van het
werk (tekeningen en gouaches)
van de kunstenaar Dolf Henkes.
Kerstconcert
Er worden dit weekeinde zeer veel
kerstconcerten gegeven. De lief
hebbers weten wel waar hun favo
riete uitvoering wordt gegeven. Al
deze concerten vermelden is een
ondoenlijke zaak. Toch een uit
zondering voor het Bredaas kerst
concert, dat zondag in de Michaël-
kerk aan de Mgr. Leytenstraat
wordt gehouden. Voor de tiende
maal alweer. Het begint 's avonds
om acht uur en het wordt gepre-
senteerd door Lenny Kuhr.
's Middags wordt voor het eer
ste na vele ja rep in de Grote Kerk
van Breda een uitvoering gegeven
van het Weihnachtsoratorium van
Johan Sebastian Bach. Dit concert
begint om half vier.
Om het gewicht van de de Honda Jazz zo laag moge
lijk te houden, is veelvuldig gebruik gemaakt van
kunststof. Het gewicht ligt daardoor op 688 kg.
RIDDERKERK - Begin vol
gend jaar zal de Honda Jazz,
die al twee jaar lang in Japan
op de weg is te zien, onder de
naam „City", in ons land ver
schijnen.
De Jazz komt in twee uit
voeringen: de 1.2 Special voor
een prijs van ƒ15.445.- en de
1.2 Luxe voor 15.99'5.-.
Beide wagens beschikken
over een 4-cilinder motor. De
1.2 heeft een 45 pk krachtbron
en de Luxe levert een maxi
maal vermogen van 56 pk. De
topsnelheid ligt, afhankelijk
van het model, op 135 en 145
km/u. De 56 pk krachtbron
heeft een felle acceleratie: 0
tot 100 km/ wordt afgelegd
binnen 13 seconden.
Het brandstofverbruik van
de Jazz-modellen varieert
tussen de 1 op 20 en de 1 op
13.4. Ook voor deze Honda's,
die kunststof bumpers en een
ingebouwde spoiler hebben,
geldt een 3 jaar durende lak-
garantie, terwijl ook de 6 jaar
garantie op roest van binne
nuit, is gehandhaafd.
GOUDA - Over niet al te lan
ge tijd komt er een Austin
Maestro met een automatische
versnellingsbak.
Ook voor deze Maestro le
vert Volkswagen de transmis
sie. Het wordt de drietraps
automaat van VW, die gekop
peld wordt aan de 1,6 liter mo
tor van de Austin Rover
Group. Het is de eerste maal
dat een dergelijke transmissie
gekoppeld wordt aan een
krachtbron die over een elek
tronische carburateur be
schikt.
HEEMSTEDE - Het conflict
tussen Fiat en Seat over het
Spaanse Ronda-model, is uit
de wereld.
Het Hof van Arbitrage van
de Internationale Kamer van
Koophandel in Parijs heeft de
uitspraak bevestigt dat het
Ronda-model door Seat is ge
wijzigd in overeenstemming
met de kontrakten met Fiat.
De Italianen hebben dit lang
bestreden.
Seat komt binnenkort met
een nieuw model: de Fura die
ook is afgeleid van een vroe
ger Fiat-produkt. „In de ko
mende 3 jaar zullen we iedere
6 maanden een nieuw model
introduceren", verklaarde de
president van Seat, Miguel
Antonanzas.
AMSTERDAM - De markt
van nieuwe auto's in Europa
zal groeien van 10,4 miljoen
personenauto's in 1983 tot 11,2
miljoen in 1988. Dat is de ver
wachting van het Britse
marktonderzoekbureau
'Europe', aldus meldt het
jongste nummer van het blad
'RAI actueel'. De onderzoe
kresultaten zijn neergelegd in
een onlangs verschenen rap
port. Volgens het bureau zal
de verkoop van auto's volgend
jaar dezelfde omvang hebben
als dit jaar en pas daarna
gaan groeien.
In Amerika wordt voor 1984
al een veel hoger cijfer ver
wacht 10,4 miljoen tegen 9,2
miljoen dit jaar. De onderzoe
kers hebben berekend dat de
Amerikaanse automarkt in
1988 11,7 miljoen nieuwe auto's
zal opnemen. Daarmee zou
dan het record van 1978 (11,3
miljoen) worden overtroffen.
Voor Japan gaat men uit
van een verkoop van 3,1 mil
joen auto's dit jaar en van 3,5
miljoen in 1988. De onderzoe
kers verwachten dat de pro-
duktie van de Japanse auto
industrie nog met 1 miljoen
zal stijgen van 7,1 miljoen tot
8,1 miljoen. Daarvan zullen er
ongeveer 700.000 tot 750.000 ex
tra worden uitgevoerd, waar
door de totale export van per
sonenauto's op ongeveer 4,3
miljoen zou komen. ft