ifter te worden RALLYVRACHTWAGEN HAALT TOPSNELHEID VAN 172 KM PER UUR ■■IIVfliH'lfil N I E T J E S r kickt a w Nissan NX 21 WK Geen gekrab meer Renault met nieuwe Formule I Jazz lijkt op 'oude' Honda Civic Maestro automaat Fiat verliest slag met Seat Groei Europese automarkt verwacht I VRIJDAG 16 DECEMBER 1983 OP WEG HILVERSUM 2 Opvallend Start Stap voor KORT NIEUWS Bezettingen. Anton Pieck Prettig weekeinde leen rol spelen die nint. If t" lS Martine Bijl T2 PAGINA Gips I |lizabeth Taylor wordt mon,(l Medical Center in Rancho J| T4 EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN ige actrice heef zichzelf aang Ivoerder van het ziekenhuis, Iken aan haar 'afhankelijk!,, iiiiiiiiiiiiiiijijiiijjiiijjiiiiiiiiiiiiiiiiiiViiii^ niet van karakter, want de eigen aard van de VPRO is juist de reden waarom nieuwe leden zich hebben aangemeld." Welke nieuwe program ma's de VPRO straks gaat brengen is nog een kwestie van beraad. Onder meer de vele verenigingsraden moeten zich hierover uit spreken. Zo is er ook nog niets te vertellen van een eigen actualiteitenrubriek. Tegen alle economische klippen op krijgt de VPRO er straks 40 medewerkers bijzodat het personeelsbe stand dan in totaal op 140 komt. De nieuwelingen zullen vooral programma makers zijn. Door de bezuinigingen zal de VPRO 'wat minder meer' krijgen, zoals direc teur Frans de Smit het uit- .drukt. „Als C-om roep moesten we maar 500.000 inleveren, maar dat wordt straks één miljoen." |llMllllilllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllllillHi De Rooy wil flitsen in Parijs-Dakar Country-time. 21.02 Nine o'cloc jazz. 22.02 Goal. NOS:'23.02 Meth oog op morgen. VOO: 0.02 Erik Zwart. 2.00 In the mix. 3.00 Teekamp. 5.00 Komt voor de ker. VPRO: 7.00 Nws. 7.10 Radii nieuwsdienst VPRO. (7.30, f 8.30 Nws.) NOS: 9.05 NOS-sporfii 9.24 Waterstanden. 9.30 Nw VPRO: 9.33 God, we geloven li wel. AVRO: 11.00 AVRO's de» sportprogramma. 11.10 Lied gramm.muz. NOS: 11.30 Nws. 11 Homonos. 12.00 NOS-werkba« 12.26 Meded. voor land- en tuil bouw. 12.30 Nws. 12.36 Tussen nieuws. 13.00 Nws. 13.10 Meero" minder (13.30 Nws.) 14.20 ta blinden en slechtzienden. H- Nws. TELEAC: 14.33 Por Fav« cursus Spaans, les, 4. VARA: 151 Radioweekblad. (15.05 Het von» 15.17 De brief. 15.32 In gespn 16.00 Radioweekblad wereldnwsi andere berichten. 16.05 Bericht" het Koninkrijk. 16.32 De Steme Volks. 17.05 Onder vuur. 16.30. 17.30 Nws. 17.36 Dingen de dag). VARA: (18.00 Nws.) VARA's reaktietelefoon. PP Uitz. van het GPV. Overh.vMd 18.30 VROM-Taal. VARA. Het circuit. (20.00 Nws.) FEDUC 21.40 Thema 8: Een stapje ten (herh.). RVU: 22.10 Over mens" rechten gesproken!? NOS: - Nws. 22.40 Oost-West. VARA: Het zout in de pap. 23.55 Nws. Door Ad Pertijs AMSTERDAM - Het ro buuste hoofd van Jan de Itooy plooit zich veelvuldig tot een zelfgenoegzame grijns, wanneer hij in het Amsterdamse Novotel zijn Parijs-Dakar-équipe voor stelt. Met zichtbaar plezier openbaart De Rooy de kleine details achter zijn bij voor baat al opzienbarende deel name aan de monsterrally Parijs-Dakar. „Ik hou wel van uitdagin gen", licht Jan de Rooy ten overvloede toe. De transport ondernemer uit Son doet het dit keer dubbelop in de woestijnrally. Hij heeft een vrachtwagen geconstrueerd met twee cabines, twee mo toren, twee versnellingsbak ken, twee koppelingen en twee DAF-chassis. Het meest opvallende is de dubbele ca bine, waardoor het op het eerste oog moeilijk te ont dekken is of de wagen nu voor- af achteruit rijdt. Technisch gezien is echter de dubbele motor het meest opzienbarende. De vracht wagen van De Rooy heeft de beschikking over twee 11.6 liter DAF-DKX turbomoto ren, die elk een vermogen hebben van 430 pk. Elke mo tor drijft een as aan. Met pretoogjes vertelt De Rooy dan ook dat zijn dertien ton zware vrachtwagen een top snelheid haalt van maar liefst 172 km per uur. De ac celeratie van 0 tot 100 km/u gaat in 12 sec. Het benzi- ne-verbruik is er dan ook naar: iets meer dan één op één. Omdat in noordelijk Afrika benzinepompen schaars zijn, heeft de vrchtwagen van Jan de Rooy een tankcapaciteit van 1800 titer. Het waarom van dit alles is simpel. Jan de Rooy wil in de top van het algemeen 5 klassement eindigen. Let wel, het winnen van zijn klasse (vrachtwagens boven de tien ton) alleen zal hem 1 niet tot vreugde stemmen. Nee, De Rooy wil meedoen met de snelle jongens in de I auto-klasse. Met zijn 172 km/u rijdende dertien tonner durft hij het gevecht aan met de Porsche van Ickx, de Mer- I cedes van Mass en de Lada van Jabouille. „Zo hoog mo- gelijk eindigen in het alge- I meen klassement, dat is voor dit jaar mijn streven. Daar- om ook deze wagen". 1 Jan de Rooy kwam op het 'tweeiing'-idee op de laatste avond van de vorige Parijs- Dakar. „Ik kwam tot de con- 5 clusie dat ik te weinig ver- mogen had. Daar moest iets aan gedaan worden. Nog die- OP NIEUWJAARSDAG gaat in Parijs de zesde Parijs- Dakar-rally van start. Via tienduizend meerendeels onverharde kilometers ein digt de rally op 20 januari in Dakar. De Nederlandse in breng is dit keer mager. Tot dusverre staan er twee Ne derlandse équipes inge schreven op een totaal van 421. Toch zal de vrachtwa genéquipe Jan de Rooy (een van de dertig ca mions) zonder veel moeite opvallen in het geheel. Al is het alleen al door de op merkelijke constructie van hun wagen. Dat de dertien tonner daarnaast een snel heid haalt van 172 km/u moet de concurrentie pas echt verrassen. Jan de Rooy doet het voor z'n hobby. Wel een dure hob by. De kosten stijgen ver boven de ton. Via sponsors is de financiering echter al in kannen en kruiken. De rally uitrijden vindt De Rooy geen kunst. Hard gaan, daar gaat het deze keer om. v. \X v X. Jan de Rooy (linfcs) en mecanicien Joop Roggeband voor hun rally wagen. Van 0 tot 100 in 12 sec., en een topsnelheid van 172 km/u. - fotoanp zelfde avond is het idee van de dubbele motoren gebo ren". Het is de derde maal dat De Rooy Parijs-Dakar rijdt. Het eerste jaar won hij in zijn klasse, begin dit jaar eindigde hij als tweede. Pa rijs-Dakar is voor hem nu méér dan het halen van Da kar. „Vijfentachtig procent van de deelnemers rijdt mee om de eindstreep in Dakar te halen. Het halen van Dakar betekent voor ons echter niets. Wij gaan van start met de bedoeling zo hard moge lijk te gaan". Om zijn plannen te verwe zenlijken is er in het trans portbedrijf van De Rooy de laatste drie maanden kei hard gewerkt aan de con structie van de speciale vrachtwagen. Een bezigheid waar de normale gang van zaken op zijn bedrijf niet on der geleden heeft volgens De Rooy. „Vrije dagen of op va kantie gaan ken ik niet. Ik steek al mijn tijd in Parijs- Dakar. Wel heb ik twee van mijn monteurs een aantal maanden vrijgehouden voor de constructie van de wa gen". Dat de wagen met dubbele cabine bij voorbaat opvalt in het deelnemersveld acht De Rooy niet meer dan een leu ke bijkomstigheid. „Die tweede cabine hebben we er echt niet voor de show opge zet. Het had gewoon een drietal voordelen. Een hoop apparatuur moesten we kwijt in die tweede cabine. Het meest praktische is dan het nemen van een kant en klare cabine, waar de aan- sluitpunten al ingebouwd zitten. Ten tweede kunnen we nu vrij bij de tweede mo tor komen, doordat de cabine kan kantelen en ten derde hebben we rustige slaap plaatsen in die tweede cabi ne". De équipe Jan de Rooy be staat reglementair uit drie personen: bestuurder Jan de Rooy, navigator Yvo Geus- sens (een 28-jarige Belg) en, mecanicien Joop Roggeband (36). Het drietal werd woens dag in Amsterdam voorge steld door Hans Brian. De NOS-verslaggever uit Son zei niet het gevoel te hebben verzeild te zijn geraakt in commerciële 'diarree', maar wel in een onderneming die het predikaat topsport ver diend. In geuren en kleuren Het routeschema van de zesde Parijs-Dakar. vertelde Brian dan ook het routeschema van de zesde Parijs-Dakar. De officiële start is op nieuwjaarsdag in Parijs. Op 2 januari wordt met de boot de oversteek gemaakt van Sete naar Algiers. Daarna gaat het zuidwaarts, richting Sahara. Via het noorden van Nigeria en Oppervolta be reikt de karavaan tien dagen later de Atlantische Oceaan (Ivoorkust). Via een totaal nieuwe zuidelijke route gaat het vervolgens verder door landen als Sierra Leone, Guinee en Senegal. De finish is op 20 januari in Dakar. De totale lengte van de rally is 10.000 kilometer en degene die die afstand het snelst aflegt is winnaar. 83 procent van de rally-route is nieuw. Er is een Sahara-stuk bij dat nog nooit in kaart is gebracht. De organisatie heeft dat daarom zelf provi sorisch gedaan. De langste etappe is 1217 km lang. Hij voert door het politiek on rustige Opper-Volta. Men verwacht echter een onge hinderde doorgang van de rallykaravaan. De organisa tie heeft gesprekken gevoerd met de vechtende partijen en daarbij is afgesproken dat wagens met rallyschilden ongemoeid zullen blijven. Om het zekere voor het onze kere te nemen, zal een groep van twintig Franse officie ren de rally voorafgaan om eventuele moeilijkheden tij dig te signaleren. Het verhaal van Hans Brian is er een van avon tuurlijke aard. Rotsbodems, woestijnbergen, zandbakken van 600 km lengte, totaal on bekend en nog niet in kaart gebracht gebied, struiken, zandstormen, boomstam bruggetjes, doorwadingen en oerwouden, doen de zesde Parijs-Dakar-rally overko men als een tweede ontdek kingstocht naar de bronnen van de Nijl. Jan de Rooy blijft er nuch ter onder en is er van over tuigd dat zijn équipe stand zal houden in het grillige Noord-Afrika. De race is het belangrijkste. Temidden van de 30 startende vrachtwa gen-équipes is hij een eenza me strijder tussen de fa- brieksteams. Verwacht wordt dat merken als Merce des en Man tot combine-vor ming overgaan. Eén kopman dus en de rest rijdt in dienst van die ene équipe. „Dat is ook een van de redenen dat ik meer vermogen wilde hebben. Nu ben ik ze een stap voor. Veel zal het elkaar hel pen echter niet uitrichten. Alleen in het begin op de hardere stukken kun je el kaar helpen, daarna in de woestijn en in het oerwoud is ieder op zichzelf aangewe zen". iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiuiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiii De 5-deurs versie van de Nissan Stanza heeft een iets sterkere motor gekregen. Door een wat hogere com- pressieverhouding is het ver mogen van 65 naar 66kW ge stegen. In het interieur valt het nieuw ontworpen stuur op en een wat andere opstel- 'ii0 van het instrumenta rium. Peugeot komt begin vol gend jaar met een uiterst sportieve versie van de 205. De wagen krijgt een 1,6 liter motor die een maximum vermogen levert van 105 pk. De topsnelheid ligt rond 185 km/u. Foor 1986 staat in Rusland een nieuwe middenklasse op het programma. De wagen zal voorwielaandrijving krijgen. Kort geleden heb ben de Russen een principe overeenkomst gesloten met Renault voor de ontwikke ling en het testen van deze wagen. Austin Rover Ltd ver wacht dit jaar 450.000 wagens te produceren; 17,5 procent meer dan het jaar daarvoor. Over 2 jaar moet de produk- tie, door de toevoeging van de Austin Maestro in het programma, opgevoerd zijn tot 650.000 auto's per jaar. Vege Motoren, de specialist op het gebied van inruilmo- toren, heeft het leverings programma uitgebreid met Japanse ruilmotoren van de merken Toyota, Datsun/Nis- san, Honda, Mitsubishi en Mazda. Vege was al aktief met motoren voor Opel, Ford, Volkswagen/Audi, Re nault, Citroen 2CV, Volvo en Mercedes diesel. L)e Nissan NX 21, volgens Nissan de auto van de 21e Nissan Motor C. Ltd. heeft een nieuw prototypt ontwikkeld, de NX 21. De wagen moet vol gens de fabriek gezien worden als de verwezelijking van Nis san's ideeën hoe auto's er in 1990 en in het begin van de 21e eeuw uit zullen zien. Het prototype bezit een Ieder heel uur nieuws. EOj^ Ronduit op 3. 8.03 Tijdsein. muzikale fruitmand. 10.03 1 motief. NCRV: 10.30 Popstat,°nJ 11.45 Weerman Hans de - 'ft VOO: 12.03 Mono. 13.03 Tippa'ÏJ 15.03 Tqp 40. (16.30 Popjourn Concertagenda.) NOS: 1°:°/ avondspits. VOO: 19.02 Bartel Zwart. 22.02 Countdown Cafe CORKSROUTE [>e VOO: 7.00 Nws. 7.02 OchterK ming. (8.00 Nws.) 9.00 Verj>g meesterwerken (op compa01',.^ 10.30 Muz. voor miljoenen, klass. muz. 12.00 Strauss e .j 13.00 Nws. 13.05 Veronica Kia* Wiener Philharmoniker klass. werken. VPRO: l4-^ ziek-op-vier: Een symfonie losse snaren. 16.00 Willem 0 i0 ders Radiola Improvisatie' Conc. n 02 16 .C. ik. ;el. rs. 16 en hé le nt. .53 ïr- ïs- .03 NOS: 20.00 Europees dium: Promenade Orkest Nederlandse filmmuz. (In ge ze: ong. 20.50-21.05 Muz.sp»^ 21.45 Horizon, volksmuz. ®njj| westerse klass, 9 jazz. sP* (Via AM-zender NOS: 19.02 Bulletin in hetJ^L kaans-Arabisch. 19.10 Bu het Berbers. 19.20 Bulletsn Turks. 19.30 Bulletin in hH™ aantal nieuwe ontwikkelin gen, De CW-waarde is bijzon der laag; 0.25. De NX 21 wordt aangedreven door een kera mische gas-turbine motor, een nieuwe generatie van kracht bronnen voor de nabije toe komst. Het door zijn simpele eenvoud en schoonheid opval lende prototype heeft dubbel- scharnierende vleugeldeuren, die naar boven toe openen, een magnetisch geheugen-kaar systeem dat in werking treedt zodra de sleutel in het contact wordt gestoken. Dat geheugen activeert ondermeer het sys teem dat de stand van de stoe len automatisch in de door de ohauffeur gewenste positie manoeuvreert. Verder is er in de NX 21 een systeem ingebouwd met een kathode straal buis (Cathode Ray Tube of CRT). Dat sys teem bezorgt de chauffeur al lerlei informatie over het weer en de af te leggen route. De CRT heeft een transparan te schakelaar voor radio, tele visie, airconditioning, wegen kaarten enz. Verder heeft de NS 21 een ingebouwde achter- uitkijkcamera die de coven- tionele spiegel vervangt en die een beter zich naar achteren geeft. De keramische gas-turbine motor maakt het mogelijk om er allerlei brandstoffen in te verstoken, van kerosine tot diesel. De luchtcompressor van de motor maakt ongeveer 100.000 toeren per minuut, de turbine zelf ongeveer 75.000. Demaximale verbrandings- temperatuur in de turbine ligt óp 1350 graden Celsius. Over verbruik en prestaties valt nog niets zinnigs te zeggen. Iedere automobilist kent het winterse probleem van bevro ren autoruiten. Elke ochtend opnieuw moet de ijslaag, die zich op de ruiten heeft vastge zet, worden weggekrabd, of met een spuitbus worden ver wijderd. In de vroege ochtend geen pretje. Er zijn mensen die de avond tevoren een paar oude kranten onder de ruiten wissers doen, maar dat gaat aleen maat goed zolang het niet waait. Firma Van der Neer International uit Does burg is attent in dit wak in de markt gedoken. Van der Neer heeft een pakket folie op de markt gebracht, bestaande uit drie folie-vellen van 100 bij 30 centimeter, onder de naam 'Celsius-pack'. De doorzichtig gekleurde kunststof-folie hecht zichzelf, door middel van statische electriciteit, vast aan de rui ten. 's-Avonds wordt het er opgelegd, 's-morgens wordt het er met een simpele hand beweging weer afgetrokken. Het 'Celsius-pak' kan ook in de zomer zijn diensten bewij zen. Het is namelijk zonwe rend, zodat het, aan de bin nenkant aagebracht, tropische temperaturen in de auto helpt te voorkomen. Het persbericht van Van der Neer International ver meldt niet hoe U het folie na aanschaf tegen diefstal moet beveiligen. Het 'Celsius-pak' kost overigens 14,95. Inlich tingen zijn verkrijgbaar bij Van der Neer International in Doesburg, Tel. 08334-3294. Renault heeft voor het formu- le-l-seizoen 1984 een totaal nieuwe wagen gefabriceerd. De Franse staatsfabriek, die kopman Alain Prost in de laatste vijf races het wereld kampioenschap van 1983 uit handen zag geven, presenteer de dinsdag in Parijs de nieuwe bolide, de RE 50. Manager Larousse kondig de bovendien een grondige schoonmaak aan in zijn race afdeling na „de frustraties aan het eind van het seizoen '83". De nieuwe wagen, die zal worden bestuurd door de Fransman Tambay en de Brit Warwick, heeft een grondig vernieuwde turbomotor. Re nault kwam in 1977 als eerste in de Formule I met een 1500 cc-krachtbron met turbolader. De eerste wereldtitel voor een turbo was echter voor BMW, die de motor voor de Brabham van Piquet leverde. De vernieuwde Franse krachtbron heeft een vermo gen van 660 tot 750 PK. De car rosserie van de RE 50 is aan zienlijk afgeslankt. bedreigen nu ook al het uit gaansleven. In deze rubriek wordt regelmatig aandacht gevraagd voor een wat bijzondere tentoon stelling. Dat zal ook nu weer zo zijn. Immers in deze tijd van het jaar is het buitengebeuren nu niet zó erg aantrekkelijk. Maar men heeft in de krant kunnen lezen, dat verschillende musea zijn bezet en dat als gevolg daarvan die musea helemaal of gedeeltelijk zijn geslo ten. Het is dus niet onverstandig om als U van plan een van de aan bevolen museum-bezoeken te brengen even te informeren of men er ook terecht kan. - FOTO AUTOTRON Zondag tussen elf en vijf uur wordt de traditionele „Anton Pieck-ruil- beurs" gehouden in het Autotron in Drunen. Er zullen zo'n zestig verzamelaars aanwezig zijn, die zullen proberen aan unieke stuk jes van de 'oude meester' te ko men. Men kan zich voorstellen, dat ook voor de niet-verzamelaar het bezoek aan deze beurs een oog strelende ervaring is. Als eerbe toon aan Anton Pieck zijn er in het Drunense museum ook een open atelier van Pieck en een collectie met tachtig originele aquarellen en tekeningen. Nieuwjaarswensen In het Stedelijk Museum in Schie dam zijn van 17 december tot en met 15 januari nieuwjaarswen sen/ansichtkaarten uit de jaren DOOR HANS LUTZ 1900-1920 te bezichtigen. Het mu seum is eerste kerstdag gesloten. Eveneens in dit museum en gedu rende hetzelfde tijdvak werk van Riny Blaisse en Adrianus van der Schouw. Dat geldt ook voor de overzichtstentoonstelling van het werk (tekeningen en gouaches) van de kunstenaar Dolf Henkes. Kerstconcert Er worden dit weekeinde zeer veel kerstconcerten gegeven. De lief hebbers weten wel waar hun favo riete uitvoering wordt gegeven. Al deze concerten vermelden is een ondoenlijke zaak. Toch een uit zondering voor het Bredaas kerst concert, dat zondag in de Michaël- kerk aan de Mgr. Leytenstraat wordt gehouden. Voor de tiende maal alweer. Het begint 's avonds om acht uur en het wordt gepre- senteerd door Lenny Kuhr. 's Middags wordt voor het eer ste na vele ja rep in de Grote Kerk van Breda een uitvoering gegeven van het Weihnachtsoratorium van Johan Sebastian Bach. Dit concert begint om half vier. Om het gewicht van de de Honda Jazz zo laag moge lijk te houden, is veelvuldig gebruik gemaakt van kunststof. Het gewicht ligt daardoor op 688 kg. RIDDERKERK - Begin vol gend jaar zal de Honda Jazz, die al twee jaar lang in Japan op de weg is te zien, onder de naam „City", in ons land ver schijnen. De Jazz komt in twee uit voeringen: de 1.2 Special voor een prijs van ƒ15.445.- en de 1.2 Luxe voor 15.99'5.-. Beide wagens beschikken over een 4-cilinder motor. De 1.2 heeft een 45 pk krachtbron en de Luxe levert een maxi maal vermogen van 56 pk. De topsnelheid ligt, afhankelijk van het model, op 135 en 145 km/u. De 56 pk krachtbron heeft een felle acceleratie: 0 tot 100 km/ wordt afgelegd binnen 13 seconden. Het brandstofverbruik van de Jazz-modellen varieert tussen de 1 op 20 en de 1 op 13.4. Ook voor deze Honda's, die kunststof bumpers en een ingebouwde spoiler hebben, geldt een 3 jaar durende lak- garantie, terwijl ook de 6 jaar garantie op roest van binne nuit, is gehandhaafd. GOUDA - Over niet al te lan ge tijd komt er een Austin Maestro met een automatische versnellingsbak. Ook voor deze Maestro le vert Volkswagen de transmis sie. Het wordt de drietraps automaat van VW, die gekop peld wordt aan de 1,6 liter mo tor van de Austin Rover Group. Het is de eerste maal dat een dergelijke transmissie gekoppeld wordt aan een krachtbron die over een elek tronische carburateur be schikt. HEEMSTEDE - Het conflict tussen Fiat en Seat over het Spaanse Ronda-model, is uit de wereld. Het Hof van Arbitrage van de Internationale Kamer van Koophandel in Parijs heeft de uitspraak bevestigt dat het Ronda-model door Seat is ge wijzigd in overeenstemming met de kontrakten met Fiat. De Italianen hebben dit lang bestreden. Seat komt binnenkort met een nieuw model: de Fura die ook is afgeleid van een vroe ger Fiat-produkt. „In de ko mende 3 jaar zullen we iedere 6 maanden een nieuw model introduceren", verklaarde de president van Seat, Miguel Antonanzas. AMSTERDAM - De markt van nieuwe auto's in Europa zal groeien van 10,4 miljoen personenauto's in 1983 tot 11,2 miljoen in 1988. Dat is de ver wachting van het Britse marktonderzoekbureau 'Europe', aldus meldt het jongste nummer van het blad 'RAI actueel'. De onderzoe kresultaten zijn neergelegd in een onlangs verschenen rap port. Volgens het bureau zal de verkoop van auto's volgend jaar dezelfde omvang hebben als dit jaar en pas daarna gaan groeien. In Amerika wordt voor 1984 al een veel hoger cijfer ver wacht 10,4 miljoen tegen 9,2 miljoen dit jaar. De onderzoe kers hebben berekend dat de Amerikaanse automarkt in 1988 11,7 miljoen nieuwe auto's zal opnemen. Daarmee zou dan het record van 1978 (11,3 miljoen) worden overtroffen. Voor Japan gaat men uit van een verkoop van 3,1 mil joen auto's dit jaar en van 3,5 miljoen in 1988. De onderzoe kers verwachten dat de pro- duktie van de Japanse auto industrie nog met 1 miljoen zal stijgen van 7,1 miljoen tot 8,1 miljoen. Daarvan zullen er ongeveer 700.000 tot 750.000 ex tra worden uitgevoerd, waar door de totale export van per sonenauto's op ongeveer 4,3 miljoen zou komen. ft

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 35