Kabinet getuigt van onbehoorlijk bestuur Voor je het weet is Jan Modaal ook echt minimaal even..L UITBLAZEN QEStemcomiv Selamat makan! TWEE-VERDIENERS-WET ZONDER PARLEMENTAIRE ZEGE IN UITVOERING KABINET GEEFT GEEN KOOPKRACHT-GARANTIES: De prijs van onverzettelijkhe WIM KOCK DONDERDAG 15 DECEMBER 1983 ACHTERGROND PAGINA2 pONPERDAG 15 PECE Stempel Frustrerend Boze brief Extraatje Principe liz 'u cjar*- J ne--0^! bisschop zelf een uiterst tr£ ■jiJ'Y® Nederlandse kerkprovincie al; neen-io E' die 2elden van wijken wilde qelov.no J 1? het meest 'taaie' bisdom lechta daadwerkelijk achter zijn DE EERSTE nasi go reng van m'n leven herinner ik me nog als at ik hem gisteren. Hel begon met verbazing. Rijst met vlees en groente! Daar had ik nog nóóit van gehoord. Ik wist niet beter of rijst at je met suiker, boter en kaneel. Al kom ik van het platteland, ik ben nooit zo'n boer geweest als die van het gezegde: 'wat een boer niet kent dat lust'ie met.' Ik heb al tijd alles geprobeerd en het re sultaat is dat ik alles blief. Zo at ik toen, nu meer dan dertig jaar geleden, nieuwsgie rig de portie nasi goreng op die me werd voorgezet. Het was marine nasi gorengIndonesisch van oorsprong en kruiderijen, maar wat aangepast aan de mo gelijkheden van een krappe scheepskombuis en karige rant soenen. Het was het begin van een levenslange hartstocht voor Indonesisch eten. Voor mij gaat er, als het om de geneugten van het eten gaat, niets boven de met zorg toebe reide Indonesische gerechten. Wie geniet van de geur en de smaak van Indonesische scho tels begrijpt pas waarom de he le zeventiende eeuw lang Ne derlanders, Portugezen en En gelsen vochten en chicaneerden om de hemelse tuinen van de peper en de kruidnagel, de foeli en de nootmuskaat, de tama rinde en de laos, de djahé, en de sereh, de koenjit en de sa- lam. De creatieve toepassing van de fijnste specerijen geven de Indonesische kookkunst haar unieke karakter. Hoewel de meeste Chinezen ook 'Indische' gerechten op de kaart hebben, viel het tot voor kort niet mee een goede Indo nesische rijsttafel te vinden. Je moest er voor in Den Haag of Amsterdam zijn. In de jaren '50 wisten ook de Chinezen in Den Helder, met hun marineklandi- zie, hoe het moest. De meeste Chinezen echter zetten welis waar een alleszins te waarderen maaltijd op tafel wanneer je om een nasi rames of een Indische rijsttafel hebt gevraagd, maar de ware liefhebber van Indone sisch houdt er een onvoldaan gevoel van over. 'Dit was het weer nét niet.' Verschillen Geen kwaad woord over de Chinees overigens! Integendeel, maar de Chinese en Indone sische keukens verschillen zo hemelsbreed van elkaar dat 'Chinees-Indisch' eigenlijk net zo'n wonderlijke combinatie is als 'Chinees-Frans' zou zijn. Vandaar dat je bij de Chinees veel beter om een Chinese rijst tafel kunt vragen, als hij die op de kaart heeft. De laatste jaren is het aan tal Indonesische restaurants in ons land in een verblijdend tempo gegroeid. Het werd dus tijd voor een gidsje. Ik heb er nu een voor me dat 'De 50 beste Indonesische restaurants in Ne derland' (dat is tevens de titel) beschrijft. Het bevat bovendien een uitgebreide woordenlijst die zeer welkom zal zijn voor de tallozen wier eerste kennis making met een Indonesisch restaurant enigszins wordt ver stoord door de onbekendheid met de gerechten en de gul be doelde uitnodiging 'zelf uw rijsttafel samen te stellen'. Menigeen houdt er niet van zijn/haar onwetendheid te to nen door de gastheer om advies en uitleg te moeten vragen. En dan wordt het gokken, soms tot men het met de keuze zo bont maakt dat de gastheer vriende lijk ingrijpt en opnieuw zijn ad vies aanbiedt. Of men valt te rug op de standaardschotels zonder ooit te beseffen wat men mist. IIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIimitllllllllllllllllllllllllllllllllIr Barong Amsterdam en Den Haag zijn nog steeds het beste be deeld. Het zuid-westen van Ne derland - zeg Brabant en Zee land - is bijna nog onontgon nen gebied. Van de vijftig beste hebben Middelburg, Breda en Tilburg er ieder één. Eindhoven heeft er twee. Opvallend is dat ook het bescheiden Alphen, halverwege tussen Tilburg en Baarle-Nassau, er een heeft. Op 'Surabaya' in Middel burg na heb ik ze toevallig zelf al leren kennen: de drie 'Bali's' - allemaal van dezelfde eige naars - in Breda, Tilburg en Eindhoven; 'Borobudur' in Eindhoven en 'Bunga Melati', net buiten Alphen. Niettemin bood het boekje ook mij nog wat nieuws. Zo weet ik nu pas dat de drie 'Bali's' onder de be scherming staan van de baline- se Barong-leeuw, die de gasten beschermt tegen de gevaren van de zwarte kunst. De keuken van 'Bali' Breda is geïnspireerd op de middenja- vaanse keuken. 'Bali' in Tilburg biedt meer een doorsnede van de hele Indonesische kook kunst, hoewel ook daar de kok uit Midden-Java komt. Een bijzonderheid is er de suma- traanse rijsttafel, wat scherper en met nogal wat minder be kende en daarom verrassende gerechten. Bij 'Bali' Eindhoven bestelt niet minder dan 75 pro cent van de gasten de rijsttafel Istimewa (speciaal). De daging rujak is er bijzonder pittig en men heeft er de zeer scherpe ajam setan (duivelskip) op de specialiteitenkaart staan. Kroepoek 'Surabaya' in Middelburg - zo lees ik voorts - verraadt zijn achtergrond door de gasten bij binnenkomst verschillende soorten kroepoek voor te zet ten, „want het Sidoardjo-dis- trict bij Soerabaja is beroemd om zijn kroepoek van hoge kwaliteit." Voorts ligt bij 'Sura baya' de nadruk op oostjavaan- se en madoerese gerechten. 'Bunga Melati' in Alphen is het enige Indonesische restau rant met op de kaart een uitge breide (15 schotels) vegetari sche rijsttafel')de meeste andere restaurants hebben wel vegeta rische menu's). De keuken is er algemeen Indonesisch, maar met middenjavaanse, padangse en menadonese accenten. Het boekje bevat alles aan gegevens wat er een restaurant gids van maakt. De uitgave werd nogal commercieel opge zet. Zo is het, behalve in de boekhandel, te koop in ver schillende Indonesische restau rants. De kwaliteit van het eten is steeds doorslaggevend ge weest bij de keuze van de beste vijftig uit een totaal van 140 restaurants. Het is dus vooral een wer vend boekje, maar dat mag in dit geval omdat het 't eerste is over een categorie restaurants die in Nederland sterk in op komst is. En terecht. Selamat makan! De 50 beste Indonesische res taurants in Nederland. Arthur Graaff e.a. FP Uitgevers Am sterdam. Prijs 14,90. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.Inl Brader Hoofdredactie L Leijendekker en H Coumans Hoofdkantoor: Spmveld 55, Breda Postadres Postbus 3229, 4800 MB Breda 076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda. Nieuwsdienst 076-236883 Sportredactie ©076-236884 Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850 Breda, Nwe Ginnekenstraat 41076-236326 Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550. Goes, Klokstraat 101100-28030 Hulst, Steenstraat 14. ©01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14 ©01620-54957 Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Vlissmgen, Torenstraat 5, 01184-19910 Abonnementen: f 20,49 per maand, 61,15 per kwartaal of 238,00 per jaar Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor 1 Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888 Lezersservice: Informatie over Stem-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573 Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17 00 uur). Informatie grote advertenties 076-236881 't Kleintje 07.6.-236882 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties. Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447 NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door Pieter-Jan Dekkers VANUIT het parlement en daarbuiten is de laatste tijd herhaalde malen geklaagd, dat het kabinet-Lubbers zich nogal autoritair opstelt. Zo hekelt de oppositie in de Tweede Kamer het feit, dat het parlement weinig in de melk te brokkelen heeft als het gaat om wetgevende ar beid. Trouwens, aan het re- geer-akkoord, dat CDA en VVD hebben gesloten, wordt zo streng de hand gehouden, dat er ook voor de CDA- en VVD-fracties weinig eer meer is te behalen in de poli tieke arena. Dat verklaart misschien het 'buitenparlementair' op treden van een man als WD-leider Nijpels, die overal in het land politieke opvattingen verkondigt, die hij vanwege het regeer-ak- koord in het parlement niet kan waarmaken. Hem wordt nog al eens verweten, vooral door het CDA, dat hij een permanente verkiezings strijd voert om de gunst van de kiezers. De scheiding der geesten binnen de CDA-fractie kan ook rechtstreeks worden te ruggevoerd tot het gebrek aan politieke ruimte, die CDA-Kamerleden wordt ge gund. Ze hebben maar te slikken, wat in het regeer akkoord is overeengekomen. Of anders stikken. Op zich bevorderen harde afspraken met coalitie-part ners de duidelijkheid in de politiek en voor het CDA - vanouds opererend in het centrum van de politiek - is dat een nieuwe ervaring. De fractie kan niet meer alle kanten op en zit met handen en voeten gebonden aan een regeer-akkoord, dat een dui delijk conservatief stempel draagt. Dat brengt CDA- Kamerleden, die van huis uit tot de anti-revolutionaire richting behoren, nogal eens in de problemen. De vraag of ze het regeer-akkoord naar de letter moeten volgen of bepaalde passages in het eigen CDA-programma moeten laten prevaleren, heeft al menig CDA-Kamer- lid in politieke problemen gebracht. Dat het duo Scholten- Dijkman definitief met de CDA-fractie heeft gebroken lost dat probleem niet op. Er zitten binnen die fractie nog genoeg 'anti-revoluitonai- ren', die sommige zaken in het regeer-akkoord niet in overeenstemming kunnen brengen met hun opvattin gen over 'evangelisch bewo gen poilitiek', wat dat dan ook wezen moge. Met het vertrek van Schol ten en Dijkman is nog niet die politiek op één lijn zittende fractie ontstaan, die garandeert, dat het kabinet voor de rest van de rit niet meer in politiekle problemen zal komen. Als VVD-leider Nijpels dat denkt, moet hij zich politiek toch nog eens laten bijscholen. Deze situatie is trouwens De Graaf .onwense lijk. - FOTO DE STEM/ JOHANVAN GURP niet alleen voor sommige CDA-ers frustrerend. Ook voor de oppositie is er geen eer meer te behalen, als al bij voorbaat vaststaat, dat het kabinet ongelimiteerd z'n zin kan doordrijven. Van een parlementaire dialoog is dan ook geen sprake meer. Opposititionele alternatie ven worden van regerings zijde bewonderd, om vervol gens achteloos in de prulle- bak te worden gedeponeerd. De afgelopen maanden is maar al te duidelijk gewor den, waartoe de houding van het kabinet kan leiden. De ambtenarenacties mogen het kabinet dan niet aan het wankelen hebben gebracht, het is wel een teken aan de wand, als de overheid er niet in slaagt het gesprek met maatschappelijke groepen als de vakbeweging op gang te houden. Het besluit van de FNV om niet meer met de regering te praten in de ad viescolleges, die de overheid met betrekking tot het so ciaal-economisch beleid be horen te adviseren, is een stap waaroVer in het Cats- huis te lakoniek wordt ge dacht. Het kabinet komt trou wens ook van onverdachte kanten onder vuur te liggen. De Raad van State, het hoogste adviescollege dat ons land kent, heeft al her haalde malen bepaalde voorstellen van het kabinet gekraakt en zelfs strijdig ge noemd met een goede rechts orde. En als rechters, al dan niet in 'dienst', (Cnoop Koop- mans en Langemeijer) het kabinet verwijten, dat ze misbruik maken van de on afhankelijke rechterlijke macht, dan is duidelijk dat het kabinet op de verkeerde weg zit. Als het kabinet be paalde zaken niet kan uit voeren omdat er geen wette lijke basis voor bestaat, dan zal het, als goed bestuurder, eerst moeten zorgen dat die basis er komt. Dat het kabinet het niet zo nauw neemt met de geschre ven of ongeschreven regels in onze democratie moge ook blijken uit de boze brief, die prof. Piet Steenkamp, voor zitter van de Eerste Kamer en de 'vader' van het CDA, aan premier Lubbers heeft geschreven. Daarin verwijt deze hoogleraar zijn politie ke geestverwant Lubbers, dat deze een loopje neemt met bepaalde democratische regels. Aanleiding tot deze klacht is het wetsontwerp twee verdieners, dat al wel door de Tweede Kamer is aange nomen, maar nog door de Eerste Kamer moet. Aange zien het wetsontwerp echter per 1 januari aanstaande moet ingaan, heeft het de partement van Financiën al vast een aantal voorberei dende maatregelen geno men, om die ingangsdatum veilig te kunnen stellen. Zo krijgen de meeste Ne derlandse werknemers deze week van hun werkgever een nieuwe werknemers verklaring, die ze moeten in vullen. In die verklaring wordt er vanuit gegaan, dat de Eerste Kamer het desbe treffende wetsontwerp zon der wijzigingen zal accepte ren, zodat het nog net voor de jaarwisseling in de Staatscourant kan verschij nen. Dat het departement van Financiën zich intern voor- bereidt op de nieuwe situatie per 1 januari 1984 kan met enige fantasie een daad van goed bestuur worden ge. noemd. Immers, de tijd die het departement tot de jaar wisseling rest is dermate kort, dat de uitvoering van de wet in het gedrang komt. Het wordt echter onbe hoorlijk bestuur, als het ka binet de werkgevers al be last met de uitvoering van een wetsontwerp, waarvan nog niet eens vaststaat, dat het straks de zegen van Eerste Kamer krijgt. Steenkamp heeft wat dat betreft volkomen gelijk. Door zo te handelen wordt de Eerste Kamer in feite voor het blok gezet. Het ka binet komt in grote proble men, als de Senaat het wets ontwerp zou afstemmen, omdat in de begroting de inkomsten uit de twee verdieners-wet al zijn mee genomen. Vanuit het Cats- huis wordt er op gespecu leerd, dat de Senaat het niet zal wagen het wetsontwerp terug te wijzen, al zijn de re geringsfracties daar staats rechterlijk gezien niet bonden aan het regeer-ak koord. Dat is immers geslo- ten tussen het kabinet en de fractieleiders van CDA en VVD in de Tweede Kamer, Werknemers kunnen wei geren de nieuwe werkne mers-verklaring vóór kerst mis in te vullen, omdat het formulier geen enkele rechtskracht heeft. Het is gebaseerd op een wetsont werp dat parlementair niet is afgehandeld. En zolang dat niet het geval is kan geen regering z'n burgers ver plichten daar uitvoering aan te geven. Zo werkt een de mocratie gelukkig ook nog. Door Mick Salet ->• - '-\V ZELFS als het kabinet nog een paar honderd miljoen gulden over zou hebben- .dan zouden de echte mi nima tóch geen echte koop kracht-garantie krijgen. Het verhaal van staatsse cretaris De Graaf (Sociale Zaken) lijkt harteloos, maar: „Zo'n beleid zou betekenen dat de echte minima een gunstiger inkomensontwik keling doormaken dan de in komensgroepen boven het minimum-niveau, die géén aanspraak kunnen maken op de koopkracht-toeslag. De inkomensverhoudingen worden dan in elkaar ge drukt, waardoor steeds meer inkomens tot de echte mini ma zullen gaan behoren." Oftewel: voordatje het weet is Jan Modaal ook echt mini maal. Eerst de feiten. Wie zijn de echte minima Dat zijn huishoudens die moeten rond komen van één mimi- mum-loon of één minimum uitkering. In de praktijk is dat bijvoorbeeld een gezin, waarvan alleen de vader werkt en 1445,75 netto in het maandelijkse loonzakje krijgt. Of een bijstandmoe der die maandelijks 1301,15 bijgeschreven krijgt. (Beide voorbeelden zijn zonder va kantiegeld). Maar als de vrouw van die man met het minimum-loon ook een be taalde baan heeft Of als een AOW-er ook nog een aanvullend pensioen heeft Dan behoort men niet meer tot de groep van de échte mi nima. De cijfers maken het dui delijk. Volgend jaar zullen pakweg 2,5 miljoen mensen een minimum-uitkering ontvangen en zullen zo'n vierhonderdduizend mensen werken voor een minimum loon. Van die drie miljoen minima behoren er 620.000 tot de groep van de echte mi nima. De andere 80% van de minima hebben nog andere inkomsten in hun huishou den. De echte minima zitten vooral in de bijstand. Van de drie mensen die de laagste bijstandsuitkering ontvan gen, moeten er twee een huishouden onderhouden van dat geld. Van de 400.000 mensen die een minimum loon verdienen zijn er 31.000 die geen andere inkomsten hebben in hun huishouden. En van de gehuwde en onge huwde bejaarden moet 8,5 procent rond komen van de minimum AOW. De rest be hoort niet tot de échte mini ma, omdat ze bijvoorbeeld een aanvullend pensioen ontvangen. Wat krijgen deze echte minima nu extra De pro blemen van de echte minima drongen bijna vier jaar gele den tot de Tweede Kamer door. Daarom werd de zoge naamde éénmalige uitkering in het leven geroepen. Dat is een extraatje dat ervoor moet zorgen dat de echte mi nima een bedrag krijgen dat precies genoeg is om de prijsstijgingen van dat jaar niet in de portemonnee te voelen. Dit jaar is de gemid delde prijsstijging drie pro cent. Dus krijgen de echte minima een bedrag dat pak weg gelijk is aan drie pro cent van hun uitkering of minimum-loon. Dat levert gezinnen dit jaar dan een koopkracht-uitkering op van 575 en alleenstaanden ƒ400. (Bovendien zijn er ex tra bedragen per kinderbij- slag-kind en voor mensen met verlaagde huursubsi die). Ook volgend jaar kun nen de echte minima weer op zo'n uitkering rekenen. Maar is dit een echte koopkracht-garantie Het antwoord geeft mijnheer M., vader van een gezin in de groep van echte minima. Hij heeft een minimum-uitke ring van netto 18.000 (afge rond) per jaar. Dit jaar stij gen de prijzen met drie pro cent. Wat mijnheer M. vroe ger voor 18.000 kon kopen, kost nu dus 18.540. Als „echte minima" krijgt hij echter een uitkering van 540. Hij merkt dus niks van de prijsstijgingen dit jaar. Maar wat gebeurt er vol gend jaar? De prijzen stij gen wéér met drie procent. Steenkamp .groot gelijk. - FOTO ANP Wat mijnheer M. dit jaar voor 18.540 kon kopen gaat dus bijna 19.100 kosten. Voor die nieuwe prijsstij ging van drie procent krijgt mijnheer M. wéér een uitke ring aan de echte minima. Maar wat blijkt De uitke ring van M. is nog steeds 18.000 en zijn echte mini ma-uitkering is dus weer 540. Met die 18.540 kan hij dus niet meer kopen wat hij vroeger kocht, want dat kost nu 19.100. Hij gaat er dus bijna 560 op achteruit vol gend jaar. Toch drie procent. Mijnheer/M. merkt dat de uitkering aan de echte mini ma dus alleen de pijn in de portemonnee een jaartje uit stelt. Want als zijn koop kracht écht beschermd zou worden zou hij twee keer ƒ540 moeten krijgen. Dan zou hij volgend jaar even veel kunnen kopen als vorig jaar met 18.000. Dit is ook de kern van het politieke probleem. Het ka binet geeft de echte minima nu uitkeringen die de prij zen-pijn voor één jaar weg nemen. Zou het kabinet de échte minima een échte koopkracht-garantie geven, zodat alle prijsstijgingen al tijd aan hun portemonnee voorbij zouden gaan, dan zou dat volgend jaar dus al het dubbele kosten. Volgens De Graaf zou het 2,5 miljard gulden kosten als hij de ech te minima een uitkering zou geven, die het koopkracht verlies (bijna 12%) van de af gelopen vier jaar zou weg nemen. t ADVERTENTIE) ëJ&RJveei M Maar dat financiële pro bleem is volgens De Graaf nog niet eens het grootste bezwaar dat het kabinet heeft tegen een „structurele koopkrachtgarantie". Zijn principiële bezwaar is het feit dat zo'n koopkracht rantie het verschil tussen de echte minima en de iets be- ter-betaalden weghaalt. Want wat gebeurt er als de echte minima er méér bij- krij gen. Dan houden ze netto méér over dan mensen die net boven het minimumloon zitten. En, zo vreest het kabi net, voor je het weet krijgen de echte minima netto even veel als Jan Modaal, die dan dus ook aanspraak kan ma ken op een uitkering aan de echte minima. Kortom: De Graaf wil dat er verschil blijft bestaan tussen het in komen van de minima en de iets beter betaalde werken den. Gebeurt dat niet dan telt Nederland over twee jaar misschien wel ander half miljoen echte minima- „Onbetaalbaar en onwense lijk", aldus De Graaf. Maar wat moet er dan ge beuren De discussienota die het kabinet deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd laat daar geen on duidelijkheid over bestaan. Volgend jaar is er ƒ450 mil joen beschikbaar voor de uitkeringen aan de echte mi nima. Als men wat extra's wil geven aan mensen die al langer tot de groep van echte minima behoren (en dus méérdere malen de prijsstij gingen in het portemonnee hebben gevoeld) dat moe! dat ten koste van de mensen die volgend j aar voor de eer ste keer tot deze zwakste groep behoren. Dat aantal nieuwe echte minima, a° blijkt uit de nota, zal steeds verder groeien. Want werkloosheid stijgt en uitkeringen gaan steeds ver der omlaag. In feite vindt het kabii® de regeling voor de echte mi nima een doekje voor het bloeden. De problemen ntttë- ten structureel worden aan gepakt. Via het inkomensbe leid en het wijzigen van W systeem van sociale zeker heid. Voor de minima en echte minima is dat een wei nig hoopvolle weg. Want, on danks de belofte om de echte minima zoveel mogelijk beschermen, is er volg®* het kabinet maar één weg naar het licht. En dat is weg omlaag. Woonwagens DE gemeenten kunnen staat blijven maken op een vergoe ding van 5000 voor inrichting yan een tijdelijke standplaats voor woonwagenbewoners buiten het regionaal centrum. De tijdelijke standplaatsen zijn alleen bedoeld om de erg- jte nood onder de woonwagen bewoners te lenigen. p.C. Hooftprijs DE P.C. Hooftprijs 1982 is gis teren in het Muiderslot uitge reikt aan de dichteres M. Va- ialis (M. Droogleever For- iuyn-Leenmans). Deze staats prijs voor letterkunde werd laar overhandigd door minis ter Brinkman van Cultuur. De prijs bedraagt tienduizend ■ulden. Tilburgsche OP de Amsterdamse effecten- peurs is woensdag een verbod tot handel afgekondigd voor de certificaten van aandelen en pandbrieven van de Til- purgsche Hypotheekbank. Dit verbod geldt tot maandag half twaalf. Als reden geeft de beurs op dat er een bericht wordt verwacht. Heroïne B EN W van Amsterdam heb ben besloten een proef te ne ppen met de verstrekking van heroïne aan een kleine groep ernstig verslaafden. Zij zullen de heroïne alleen op voor schrift van een arts krijgen. Het zou om een paar honderd gaan. Houtprijs VOOR volgend j aar wordt een stijging tot tien procent van de houtprijs verwacht. Dat is een gevolg van het aantrekken van de vraag naar hout. Het houtprobleem wordt dringen der naarmate ontwikkelings landen tot ontwikkeling ko men. Nu al voorziet men dat die landen in de nabije toe komst een grote druk op de houtmarkt gaan uitoefenen. Huursubsidie LEDEN van een woongroep kunnen met terugwerkende kracht tot 1 juli van dit jaar individuele huursubsidie krij gen, ook als de huur boven de grens van 735 gulden per maand ligt. De subsidie moet in principe nog dit jaar wor den aangevraagd, maar de overheid zal soepel optreden wanneer aanvragen later bin nenkomen. Wet gelijk loon BIJ 12,2 procent van de 550 on- derzochte groothandelsbedrij ven is in de periode eind 1981- begin 1982 overtreding van de wet gelijk loon voor vrouwen -n mannen geconstateerd. Dit leeft het ministerie van socia le zaken woensdag meege deeld. Intercity MET ingang van de zomer- dienstregeling 1984 zal op het traject Amsterdam-Gronin- gen de eerste trein met door- opkop rijden. De eerste van de veertig, bij Talbot in Aken ge euwde, treinen passeerde gisteren bij Simpelveld de uits-Nederlandse grens. ONTMOEDIGING, ontgoocheling en te eacties op het vertrek van mgr. Blui opRtao^1!? ln zi'n omgeving twijfelt erg iwiifow reden is van zijn verzoek WmJ niemand in zijn omgeving eraan sen 7„en 9rote Problemen binnen d naai r?V^e sPanningen en ellende het j w onderdoor is gegaan. d consensus heerste over het bel< toen prnyerzetteliikheid van Bluyssen l< deaiieo nnen waren °m zijn bisdom ^omp w0? ledereen in zijn bisdom en c les v=n di men daar de P|annen haasti JccepterenySSen h3d W8' 860 pr'jS: h' "tii wil3/,?0 ^d moe* Bluyssen zich or 9ressiPi,n aaiLal te 9oed, dat Rome zijl 3isschnn ncht'ng drastisch wilde verle uur rian f83-' zicb zou moeten duldt Het rriBQ 2Üne. Een man kortom var de zaan' Z0U ^unnen werken. Niet voor j69Qen Ha(rLhu'pbissch0P weinig pric Mor dT J die zaak doelbewust het reoroann dle 'n de voetsporei Heuwdo rr marBekkers een lichtend !en d 0n 9edemocratiseerde kerk, v *racht in ?e.r,estauratieve winden, die Rome ?e Nederlandse kerkprovincie 3°sch aZail i de 'herovering' van :ch akI uc "erovering var ken Wp h de,sleutelprovincie. 'Als ^et hpt ,,0LP P'1 'n Nederland beslet deWaarhecj Van BlLJyssen kon dat beslech

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 2