Kabinet getuigt van
onbehoorlijk bestuur
Voor je het weet
is Jan Modaal
ook echt minimaal
even..L
UITBLAZEN
QEStemcomiv
Selamat
makan!
TWEE-VERDIENERS-WET ZONDER PARLEMENTAIRE ZEGE IN UITVOERING
KABINET GEEFT GEEN KOOPKRACHT-GARANTIES:
De prijs van
onverzettelijkhe
WIM KOCK
DONDERDAG 15 DECEMBER 1983
ACHTERGROND
PAGINA2 pONPERDAG 15 PECE
Stempel
Frustrerend
Boze brief
Extraatje
Principe
liz 'u cjar*- J
ne--0^! bisschop zelf een uiterst tr£
■jiJ'Y® Nederlandse kerkprovincie al;
neen-io E' die 2elden van wijken wilde
qelov.no J 1? het meest 'taaie' bisdom
lechta daadwerkelijk achter zijn
DE EERSTE nasi go
reng van m'n leven
herinner ik me nog
als at ik hem gisteren. Hel
begon met verbazing. Rijst
met vlees en groente!
Daar had ik nog nóóit van
gehoord. Ik wist niet beter
of rijst at je met suiker,
boter en kaneel. Al kom ik van
het platteland, ik ben nooit
zo'n boer geweest als die van
het gezegde: 'wat een boer niet
kent dat lust'ie met.' Ik heb al
tijd alles geprobeerd en het re
sultaat is dat ik alles blief.
Zo at ik toen, nu meer dan
dertig jaar geleden, nieuwsgie
rig de portie nasi goreng op die
me werd voorgezet. Het was
marine nasi gorengIndonesisch
van oorsprong en kruiderijen,
maar wat aangepast aan de mo
gelijkheden van een krappe
scheepskombuis en karige rant
soenen. Het was het begin van
een levenslange hartstocht voor
Indonesisch eten.
Voor mij gaat er, als het om
de geneugten van het eten gaat,
niets boven de met zorg toebe
reide Indonesische gerechten.
Wie geniet van de geur en de
smaak van Indonesische scho
tels begrijpt pas waarom de he
le zeventiende eeuw lang Ne
derlanders, Portugezen en En
gelsen vochten en chicaneerden
om de hemelse tuinen van de
peper en de kruidnagel, de foeli
en de nootmuskaat, de tama
rinde en de laos, de djahé, en
de sereh, de koenjit en de sa-
lam. De creatieve toepassing
van de fijnste specerijen geven
de Indonesische kookkunst
haar unieke karakter.
Hoewel de meeste Chinezen
ook 'Indische' gerechten op de
kaart hebben, viel het tot voor
kort niet mee een goede Indo
nesische rijsttafel te vinden. Je
moest er voor in Den Haag of
Amsterdam zijn. In de jaren '50
wisten ook de Chinezen in Den
Helder, met hun marineklandi-
zie, hoe het moest. De meeste
Chinezen echter zetten welis
waar een alleszins te waarderen
maaltijd op tafel wanneer je om
een nasi rames of een Indische
rijsttafel hebt gevraagd, maar
de ware liefhebber van Indone
sisch houdt er een onvoldaan
gevoel van over. 'Dit was het
weer nét niet.'
Verschillen
Geen kwaad woord over de
Chinees overigens! Integendeel,
maar de Chinese en Indone
sische keukens verschillen zo
hemelsbreed van elkaar dat
'Chinees-Indisch' eigenlijk net
zo'n wonderlijke combinatie is
als 'Chinees-Frans' zou zijn.
Vandaar dat je bij de Chinees
veel beter om een Chinese rijst
tafel kunt vragen, als hij die op
de kaart heeft.
De laatste jaren is het aan
tal Indonesische restaurants in
ons land in een verblijdend
tempo gegroeid. Het werd dus
tijd voor een gidsje. Ik heb er
nu een voor me dat 'De 50 beste
Indonesische restaurants in Ne
derland' (dat is tevens de titel)
beschrijft. Het bevat bovendien
een uitgebreide woordenlijst
die zeer welkom zal zijn voor
de tallozen wier eerste kennis
making met een Indonesisch
restaurant enigszins wordt ver
stoord door de onbekendheid
met de gerechten en de gul be
doelde uitnodiging 'zelf uw
rijsttafel samen te stellen'.
Menigeen houdt er niet van
zijn/haar onwetendheid te to
nen door de gastheer om advies
en uitleg te moeten vragen. En
dan wordt het gokken, soms tot
men het met de keuze zo bont
maakt dat de gastheer vriende
lijk ingrijpt en opnieuw zijn ad
vies aanbiedt. Of men valt te
rug op de standaardschotels
zonder ooit te beseffen wat
men mist.
IIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIimitllllllllllllllllllllllllllllllllIr
Barong
Amsterdam en Den Haag
zijn nog steeds het beste be
deeld. Het zuid-westen van Ne
derland - zeg Brabant en Zee
land - is bijna nog onontgon
nen gebied. Van de vijftig beste
hebben Middelburg, Breda en
Tilburg er ieder één. Eindhoven
heeft er twee. Opvallend is dat
ook het bescheiden Alphen,
halverwege tussen Tilburg en
Baarle-Nassau, er een heeft.
Op 'Surabaya' in Middel
burg na heb ik ze toevallig zelf
al leren kennen: de drie 'Bali's'
- allemaal van dezelfde eige
naars - in Breda, Tilburg en
Eindhoven; 'Borobudur' in
Eindhoven en 'Bunga Melati',
net buiten Alphen. Niettemin
bood het boekje ook mij nog
wat nieuws. Zo weet ik nu pas
dat de drie 'Bali's' onder de be
scherming staan van de baline-
se Barong-leeuw, die de gasten
beschermt tegen de gevaren
van de zwarte kunst.
De keuken van 'Bali' Breda
is geïnspireerd op de middenja-
vaanse keuken. 'Bali' in Tilburg
biedt meer een doorsnede van
de hele Indonesische kook
kunst, hoewel ook daar de kok
uit Midden-Java komt. Een
bijzonderheid is er de suma-
traanse rijsttafel, wat scherper
en met nogal wat minder be
kende en daarom verrassende
gerechten. Bij 'Bali' Eindhoven
bestelt niet minder dan 75 pro
cent van de gasten de rijsttafel
Istimewa (speciaal). De daging
rujak is er bijzonder pittig en
men heeft er de zeer scherpe
ajam setan (duivelskip) op de
specialiteitenkaart staan.
Kroepoek
'Surabaya' in Middelburg -
zo lees ik voorts - verraadt zijn
achtergrond door de gasten bij
binnenkomst verschillende
soorten kroepoek voor te zet
ten, „want het Sidoardjo-dis-
trict bij Soerabaja is beroemd
om zijn kroepoek van hoge
kwaliteit." Voorts ligt bij 'Sura
baya' de nadruk op oostjavaan-
se en madoerese gerechten.
'Bunga Melati' in Alphen is
het enige Indonesische restau
rant met op de kaart een uitge
breide (15 schotels) vegetari
sche rijsttafel')de meeste andere
restaurants hebben wel vegeta
rische menu's). De keuken is er
algemeen Indonesisch, maar
met middenjavaanse, padangse
en menadonese accenten.
Het boekje bevat alles aan
gegevens wat er een restaurant
gids van maakt. De uitgave
werd nogal commercieel opge
zet. Zo is het, behalve in de
boekhandel, te koop in ver
schillende Indonesische restau
rants. De kwaliteit van het eten
is steeds doorslaggevend ge
weest bij de keuze van de beste
vijftig uit een totaal van 140
restaurants.
Het is dus vooral een wer
vend boekje, maar dat mag in
dit geval omdat het 't eerste is
over een categorie restaurants
die in Nederland sterk in op
komst is.
En terecht. Selamat makan!
De 50 beste Indonesische res
taurants in Nederland. Arthur
Graaff e.a. FP Uitgevers Am
sterdam. Prijs 14,90.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.Inl Brader
Hoofdredactie L Leijendekker en H Coumans
Hoofdkantoor: Spmveld 55, Breda
Postadres Postbus 3229, 4800 MB Breda
076-236911 Telex 54176
Centrale redactie Breda.
Nieuwsdienst 076-236883
Sportredactie ©076-236884
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850
Breda, Nwe Ginnekenstraat 41076-236326
Etten-Leur, Markt 28. 01608-21550.
Goes, Klokstraat 101100-28030
Hulst, Steenstraat 14. ©01140-13751
Oosterhout, Arendstraat 14 ©01620-54957
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Vlissmgen, Torenstraat 5, 01184-19910
Abonnementen:
f 20,49 per maand, 61,15 per kwartaal of 238,00 per jaar
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor 1
Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888
Lezersservice:
Informatie over Stem-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17 00 uur).
Informatie grote advertenties 076-236881
't Kleintje 07.6.-236882
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties.
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
T5
Door Pieter-Jan Dekkers
VANUIT het parlement en
daarbuiten is de laatste tijd
herhaalde malen geklaagd,
dat het kabinet-Lubbers
zich nogal autoritair opstelt.
Zo hekelt de oppositie in de
Tweede Kamer het feit, dat
het parlement weinig in de
melk te brokkelen heeft als
het gaat om wetgevende ar
beid. Trouwens, aan het re-
geer-akkoord, dat CDA en
VVD hebben gesloten, wordt
zo streng de hand gehouden,
dat er ook voor de CDA- en
VVD-fracties weinig eer
meer is te behalen in de poli
tieke arena.
Dat verklaart misschien
het 'buitenparlementair' op
treden van een man als
WD-leider Nijpels, die
overal in het land politieke
opvattingen verkondigt, die
hij vanwege het regeer-ak-
koord in het parlement niet
kan waarmaken. Hem wordt
nog al eens verweten, vooral
door het CDA, dat hij een
permanente verkiezings
strijd voert om de gunst van
de kiezers.
De scheiding der geesten
binnen de CDA-fractie kan
ook rechtstreeks worden te
ruggevoerd tot het gebrek
aan politieke ruimte, die
CDA-Kamerleden wordt ge
gund. Ze hebben maar te
slikken, wat in het regeer
akkoord is overeengekomen.
Of anders stikken.
Op zich bevorderen harde
afspraken met coalitie-part
ners de duidelijkheid in de
politiek en voor het CDA -
vanouds opererend in het
centrum van de politiek - is
dat een nieuwe ervaring. De
fractie kan niet meer alle
kanten op en zit met handen
en voeten gebonden aan een
regeer-akkoord, dat een dui
delijk conservatief stempel
draagt. Dat brengt CDA-
Kamerleden, die van huis uit
tot de anti-revolutionaire
richting behoren, nogal eens
in de problemen. De vraag of
ze het regeer-akkoord naar
de letter moeten volgen of
bepaalde passages in het
eigen CDA-programma
moeten laten prevaleren,
heeft al menig CDA-Kamer-
lid in politieke problemen
gebracht.
Dat het duo Scholten-
Dijkman definitief met de
CDA-fractie heeft gebroken
lost dat probleem niet op. Er
zitten binnen die fractie nog
genoeg 'anti-revoluitonai-
ren', die sommige zaken in
het regeer-akkoord niet in
overeenstemming kunnen
brengen met hun opvattin
gen over 'evangelisch bewo
gen poilitiek', wat dat dan
ook wezen moge.
Met het vertrek van
Schol ten en Dijkman is nog
niet die politiek op één lijn
zittende fractie ontstaan, die
garandeert, dat het kabinet
voor de rest van de rit niet
meer in politiekle problemen
zal komen. Als VVD-leider
Nijpels dat denkt, moet hij
zich politiek toch nog eens
laten bijscholen.
Deze situatie is trouwens
De Graaf
.onwense
lijk.
- FOTO DE STEM/
JOHANVAN GURP
niet alleen voor sommige
CDA-ers frustrerend. Ook
voor de oppositie is er geen
eer meer te behalen, als al
bij voorbaat vaststaat, dat
het kabinet ongelimiteerd
z'n zin kan doordrijven. Van
een parlementaire dialoog is
dan ook geen sprake meer.
Opposititionele alternatie
ven worden van regerings
zijde bewonderd, om vervol
gens achteloos in de prulle-
bak te worden gedeponeerd.
De afgelopen maanden is
maar al te duidelijk gewor
den, waartoe de houding van
het kabinet kan leiden. De
ambtenarenacties mogen het
kabinet dan niet aan het
wankelen hebben gebracht,
het is wel een teken aan de
wand, als de overheid er niet
in slaagt het gesprek met
maatschappelijke groepen
als de vakbeweging op gang
te houden. Het besluit van de
FNV om niet meer met de
regering te praten in de ad
viescolleges, die de overheid
met betrekking tot het so
ciaal-economisch beleid be
horen te adviseren, is een
stap waaroVer in het Cats-
huis te lakoniek wordt ge
dacht.
Het kabinet komt trou
wens ook van onverdachte
kanten onder vuur te liggen.
De Raad van State, het
hoogste adviescollege dat
ons land kent, heeft al her
haalde malen bepaalde
voorstellen van het kabinet
gekraakt en zelfs strijdig ge
noemd met een goede rechts
orde. En als rechters, al dan
niet in 'dienst', (Cnoop Koop-
mans en Langemeijer) het
kabinet verwijten, dat ze
misbruik maken van de on
afhankelijke rechterlijke
macht, dan is duidelijk dat
het kabinet op de verkeerde
weg zit. Als het kabinet be
paalde zaken niet kan uit
voeren omdat er geen wette
lijke basis voor bestaat, dan
zal het, als goed bestuurder,
eerst moeten zorgen dat die
basis er komt.
Dat het kabinet het niet zo
nauw neemt met de geschre
ven of ongeschreven regels
in onze democratie moge ook
blijken uit de boze brief, die
prof. Piet Steenkamp, voor
zitter van de Eerste Kamer
en de 'vader' van het CDA,
aan premier Lubbers heeft
geschreven. Daarin verwijt
deze hoogleraar zijn politie
ke geestverwant Lubbers,
dat deze een loopje neemt
met bepaalde democratische
regels.
Aanleiding tot deze klacht
is het wetsontwerp twee
verdieners, dat al wel door
de Tweede Kamer is aange
nomen, maar nog door de
Eerste Kamer moet. Aange
zien het wetsontwerp echter
per 1 januari aanstaande
moet ingaan, heeft het de
partement van Financiën al
vast een aantal voorberei
dende maatregelen geno
men, om die ingangsdatum
veilig te kunnen stellen.
Zo krijgen de meeste Ne
derlandse werknemers deze
week van hun werkgever
een nieuwe werknemers
verklaring, die ze moeten in
vullen. In die verklaring
wordt er vanuit gegaan, dat
de Eerste Kamer het desbe
treffende wetsontwerp zon
der wijzigingen zal accepte
ren, zodat het nog net voor
de jaarwisseling in de
Staatscourant kan verschij
nen.
Dat het departement van
Financiën zich intern voor-
bereidt op de nieuwe situatie
per 1 januari 1984 kan met
enige fantasie een daad van
goed bestuur worden ge.
noemd. Immers, de tijd die
het departement tot de jaar
wisseling rest is dermate
kort, dat de uitvoering van
de wet in het gedrang komt.
Het wordt echter onbe
hoorlijk bestuur, als het ka
binet de werkgevers al be
last met de uitvoering van
een wetsontwerp, waarvan
nog niet eens vaststaat, dat
het straks de zegen van
Eerste Kamer krijgt.
Steenkamp heeft wat dat
betreft volkomen gelijk.
Door zo te handelen wordt
de Eerste Kamer in feite
voor het blok gezet. Het ka
binet komt in grote proble
men, als de Senaat het wets
ontwerp zou afstemmen,
omdat in de begroting
de inkomsten uit de twee
verdieners-wet al zijn mee
genomen. Vanuit het Cats-
huis wordt er op gespecu
leerd, dat de Senaat het niet
zal wagen het wetsontwerp
terug te wijzen, al zijn de re
geringsfracties daar staats
rechterlijk gezien niet
bonden aan het regeer-ak
koord. Dat is immers geslo-
ten tussen het kabinet en de
fractieleiders van CDA en
VVD in de Tweede Kamer,
Werknemers kunnen wei
geren de nieuwe werkne
mers-verklaring vóór kerst
mis in te vullen, omdat het
formulier geen enkele
rechtskracht heeft. Het is
gebaseerd op een wetsont
werp dat parlementair niet
is afgehandeld. En zolang
dat niet het geval is kan geen
regering z'n burgers ver
plichten daar uitvoering aan
te geven. Zo werkt een de
mocratie gelukkig ook nog.
Door Mick Salet
->• - '-\V
ZELFS als het kabinet nog
een paar honderd miljoen
gulden over zou hebben-
.dan zouden de echte mi
nima tóch geen echte koop
kracht-garantie krijgen.
Het verhaal van staatsse
cretaris De Graaf (Sociale
Zaken) lijkt harteloos, maar:
„Zo'n beleid zou betekenen
dat de echte minima een
gunstiger inkomensontwik
keling doormaken dan de in
komensgroepen boven het
minimum-niveau, die géén
aanspraak kunnen maken
op de koopkracht-toeslag.
De inkomensverhoudingen
worden dan in elkaar ge
drukt, waardoor steeds meer
inkomens tot de echte mini
ma zullen gaan behoren."
Oftewel: voordatje het weet
is Jan Modaal ook echt mini
maal.
Eerst de feiten. Wie zijn de
echte minima Dat zijn
huishoudens die moeten
rond komen van één mimi-
mum-loon of één minimum
uitkering. In de praktijk is
dat bijvoorbeeld een gezin,
waarvan alleen de vader
werkt en 1445,75 netto in
het maandelijkse loonzakje
krijgt. Of een bijstandmoe
der die maandelijks 1301,15
bijgeschreven krijgt. (Beide
voorbeelden zijn zonder va
kantiegeld). Maar als de
vrouw van die man met het
minimum-loon ook een be
taalde baan heeft Of als
een AOW-er ook nog een
aanvullend pensioen heeft
Dan behoort men niet meer
tot de groep van de échte mi
nima.
De cijfers maken het dui
delijk. Volgend jaar zullen
pakweg 2,5 miljoen mensen
een minimum-uitkering
ontvangen en zullen zo'n
vierhonderdduizend mensen
werken voor een minimum
loon. Van die drie miljoen
minima behoren er 620.000
tot de groep van de echte mi
nima. De andere 80% van de
minima hebben nog andere
inkomsten in hun huishou
den.
De echte minima zitten
vooral in de bijstand. Van de
drie mensen die de laagste
bijstandsuitkering ontvan
gen, moeten er twee een
huishouden onderhouden
van dat geld. Van de 400.000
mensen die een minimum
loon verdienen zijn er 31.000
die geen andere inkomsten
hebben in hun huishouden.
En van de gehuwde en onge
huwde bejaarden moet 8,5
procent rond komen van de
minimum AOW. De rest be
hoort niet tot de échte mini
ma, omdat ze bijvoorbeeld
een aanvullend pensioen
ontvangen.
Wat krijgen deze echte
minima nu extra De pro
blemen van de echte minima
drongen bijna vier jaar gele
den tot de Tweede Kamer
door. Daarom werd de zoge
naamde éénmalige uitkering
in het leven geroepen. Dat is
een extraatje dat ervoor
moet zorgen dat de echte mi
nima een bedrag krijgen dat
precies genoeg is om de
prijsstijgingen van dat jaar
niet in de portemonnee te
voelen. Dit jaar is de gemid
delde prijsstijging drie pro
cent. Dus krijgen de echte
minima een bedrag dat pak
weg gelijk is aan drie pro
cent van hun uitkering of
minimum-loon. Dat levert
gezinnen dit jaar dan een
koopkracht-uitkering op
van 575 en alleenstaanden
ƒ400. (Bovendien zijn er ex
tra bedragen per kinderbij-
slag-kind en voor mensen
met verlaagde huursubsi
die). Ook volgend jaar kun
nen de echte minima weer op
zo'n uitkering rekenen.
Maar is dit een echte
koopkracht-garantie Het
antwoord geeft mijnheer M.,
vader van een gezin in de
groep van echte minima. Hij
heeft een minimum-uitke
ring van netto 18.000 (afge
rond) per jaar. Dit jaar stij
gen de prijzen met drie pro
cent. Wat mijnheer M. vroe
ger voor 18.000 kon kopen,
kost nu dus 18.540. Als
„echte minima" krijgt hij
echter een uitkering van
540. Hij merkt dus niks van
de prijsstijgingen dit jaar.
Maar wat gebeurt er vol
gend jaar? De prijzen stij
gen wéér met drie procent.
Steenkamp
.groot gelijk.
- FOTO ANP
Wat mijnheer M. dit jaar
voor 18.540 kon kopen gaat
dus bijna 19.100 kosten.
Voor die nieuwe prijsstij
ging van drie procent krijgt
mijnheer M. wéér een uitke
ring aan de echte minima.
Maar wat blijkt De uitke
ring van M. is nog steeds
18.000 en zijn echte mini
ma-uitkering is dus weer
540. Met die 18.540 kan hij
dus niet meer kopen wat hij
vroeger kocht, want dat kost
nu 19.100. Hij gaat er dus
bijna 560 op achteruit vol
gend jaar. Toch drie procent.
Mijnheer/M. merkt dat de
uitkering aan de echte mini
ma dus alleen de pijn in de
portemonnee een jaartje uit
stelt. Want als zijn koop
kracht écht beschermd zou
worden zou hij twee keer
ƒ540 moeten krijgen. Dan
zou hij volgend jaar even
veel kunnen kopen als vorig
jaar met 18.000.
Dit is ook de kern van het
politieke probleem. Het ka
binet geeft de echte minima
nu uitkeringen die de prij
zen-pijn voor één jaar weg
nemen. Zou het kabinet de
échte minima een échte
koopkracht-garantie geven,
zodat alle prijsstijgingen al
tijd aan hun portemonnee
voorbij zouden gaan, dan zou
dat volgend jaar dus al het
dubbele kosten. Volgens De
Graaf zou het 2,5 miljard
gulden kosten als hij de ech
te minima een uitkering zou
geven, die het koopkracht
verlies (bijna 12%) van de af
gelopen vier jaar zou weg
nemen.
t ADVERTENTIE)
ëJ&RJveei M
Maar dat financiële pro
bleem is volgens De Graaf
nog niet eens het grootste
bezwaar dat het kabinet
heeft tegen een „structurele
koopkrachtgarantie". Zijn
principiële bezwaar is het
feit dat zo'n koopkracht
rantie het verschil tussen de
echte minima en de iets be-
ter-betaalden weghaalt.
Want wat gebeurt er als
de echte minima er méér bij-
krij gen. Dan houden ze netto
méér over dan mensen die
net boven het minimumloon
zitten. En, zo vreest het kabi
net, voor je het weet krijgen
de echte minima netto even
veel als Jan Modaal, die dan
dus ook aanspraak kan ma
ken op een uitkering aan de
echte minima. Kortom: De
Graaf wil dat er verschil
blijft bestaan tussen het in
komen van de minima en de
iets beter betaalde werken
den. Gebeurt dat niet dan
telt Nederland over twee
jaar misschien wel ander
half miljoen echte minima-
„Onbetaalbaar en onwense
lijk", aldus De Graaf.
Maar wat moet er dan ge
beuren De discussienota
die het kabinet deze week
naar de Tweede Kamer heeft
gestuurd laat daar geen on
duidelijkheid over bestaan.
Volgend jaar is er ƒ450 mil
joen beschikbaar voor de
uitkeringen aan de echte mi
nima. Als men wat extra's
wil geven aan mensen die al
langer tot de groep van echte
minima behoren (en dus
méérdere malen de prijsstij
gingen in het portemonnee
hebben gevoeld) dat moe!
dat ten koste van de mensen
die volgend j aar voor de eer
ste keer tot deze zwakste
groep behoren. Dat aantal
nieuwe echte minima, a°
blijkt uit de nota, zal steeds
verder groeien. Want
werkloosheid stijgt en
uitkeringen gaan steeds ver
der omlaag.
In feite vindt het kabii®
de regeling voor de echte mi
nima een doekje voor het
bloeden. De problemen ntttë-
ten structureel worden aan
gepakt. Via het inkomensbe
leid en het wijzigen van W
systeem van sociale zeker
heid. Voor de minima en
echte minima is dat een wei
nig hoopvolle weg. Want, on
danks de belofte om de echte
minima zoveel mogelijk
beschermen, is er volg®*
het kabinet maar één weg
naar het licht. En dat is
weg omlaag.
Woonwagens
DE gemeenten kunnen staat
blijven maken op een vergoe
ding van 5000 voor inrichting
yan een tijdelijke standplaats
voor woonwagenbewoners
buiten het regionaal centrum.
De tijdelijke standplaatsen
zijn alleen bedoeld om de erg-
jte nood onder de woonwagen
bewoners te lenigen.
p.C. Hooftprijs
DE P.C. Hooftprijs 1982 is gis
teren in het Muiderslot uitge
reikt aan de dichteres M. Va-
ialis (M. Droogleever For-
iuyn-Leenmans). Deze staats
prijs voor letterkunde werd
laar overhandigd door minis
ter Brinkman van Cultuur. De
prijs bedraagt tienduizend
■ulden.
Tilburgsche
OP de Amsterdamse effecten-
peurs is woensdag een verbod
tot handel afgekondigd voor
de certificaten van aandelen
en pandbrieven van de Til-
purgsche Hypotheekbank. Dit
verbod geldt tot maandag half
twaalf. Als reden geeft de
beurs op dat er een bericht
wordt verwacht.
Heroïne
B EN W van Amsterdam heb
ben besloten een proef te ne
ppen met de verstrekking van
heroïne aan een kleine groep
ernstig verslaafden. Zij zullen
de heroïne alleen op voor
schrift van een arts krijgen.
Het zou om een paar honderd
gaan.
Houtprijs
VOOR volgend j aar wordt een
stijging tot tien procent van de
houtprijs verwacht. Dat is een
gevolg van het aantrekken
van de vraag naar hout. Het
houtprobleem wordt dringen
der naarmate ontwikkelings
landen tot ontwikkeling ko
men. Nu al voorziet men dat
die landen in de nabije toe
komst een grote druk op de
houtmarkt gaan uitoefenen.
Huursubsidie
LEDEN van een woongroep
kunnen met terugwerkende
kracht tot 1 juli van dit jaar
individuele huursubsidie krij
gen, ook als de huur boven de
grens van 735 gulden per
maand ligt. De subsidie moet
in principe nog dit jaar wor
den aangevraagd, maar de
overheid zal soepel optreden
wanneer aanvragen later bin
nenkomen.
Wet gelijk loon
BIJ 12,2 procent van de 550 on-
derzochte groothandelsbedrij
ven is in de periode eind 1981-
begin 1982 overtreding van de
wet gelijk loon voor vrouwen
-n mannen geconstateerd. Dit
leeft het ministerie van socia
le zaken woensdag meege
deeld.
Intercity
MET ingang van de zomer-
dienstregeling 1984 zal op het
traject Amsterdam-Gronin-
gen de eerste trein met door-
opkop rijden. De eerste van de
veertig, bij Talbot in Aken ge
euwde, treinen passeerde
gisteren bij Simpelveld de
uits-Nederlandse grens.
ONTMOEDIGING, ontgoocheling en te
eacties op het vertrek van mgr. Blui
opRtao^1!? ln zi'n omgeving twijfelt erg
iwiifow reden is van zijn verzoek
WmJ niemand in zijn omgeving eraan
sen 7„en 9rote Problemen binnen d
naai r?V^e sPanningen en ellende het
j w onderdoor is gegaan.
d consensus heerste over het bel<
toen prnyerzetteliikheid van Bluyssen l<
deaiieo nnen waren °m zijn bisdom
^omp w0? ledereen in zijn bisdom en c
les v=n di men daar de P|annen haasti
JccepterenySSen h3d W8' 860 pr'jS: h'
"tii wil3/,?0 ^d moe* Bluyssen zich or
9ressiPi,n aaiLal te 9oed, dat Rome zijl
3isschnn ncht'ng drastisch wilde verle
uur rian f83-' zicb zou moeten duldt
Het rriBQ 2Üne. Een man kortom var
de zaan' Z0U ^unnen werken. Niet voor
j69Qen Ha(rLhu'pbissch0P weinig pric
Mor dT J die zaak doelbewust het
reoroann dle 'n de voetsporei
Heuwdo rr marBekkers een lichtend
!en d 0n 9edemocratiseerde kerk, v
*racht in ?e.r,estauratieve winden, die
Rome ?e Nederlandse kerkprovincie
3°sch aZail i de 'herovering' van
:ch akI uc "erovering var
ken Wp h de,sleutelprovincie. 'Als
^et hpt ,,0LP P'1 'n Nederland beslet
deWaarhecj Van BlLJyssen kon dat
beslech