Multisol.
GIDS
iglicht
Goede festival-elpee,
maar weinig variatie
r
ODE
TIPGIDS
indioze
n-kollektie
men voor
innig lage
'ijzen
•t
JllI
1
1
N
Jazz-historie in gesprekken
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Trio Greetje Bijma
geïmproviseerde
muziek in Hulst
Nelleke Burg
in Axel
Willem
Vermandere
in Terneuzen
OPLOSSING
VAN RIGIPS
f 149 - rq
HOT ANTIC JAZZBAND BLINKT UIT
TROS brengt Europees programma
Lucky Luke: Fingers
Suske Wiske En De Hippe Heksen
Appie Happie En De Bolle Uit Zwolle
r Hu hebben wij
{vraat voor jullie1
DONDERDAG 15 DECEMBER 1983
T3Z PAGINA GIDS 2
is erin geslaagd beslag
a unieke kollektie
eer bekende merken.
?nt gaat u daarvan mee
lorbeelden:
179,- 7Q_
M óc S prijs L y
M 6c S prij s 7
u hier een unieke kans
japonnen te kopen van
ie merken tegen absur-
raad strekt!
^VVie het festival heeft bij
gewoond kan bij het luiste
ren naar deze elpee de sfeer
nog eens beleven", schrijft
NOS radio-producer Pim
Gras achter op de nieuwe
langspeelplaat van het 13-de
oude stijl jazzfestival in
Breda. Dat is ook de opzet
van de samenstellers van de
elpee: een blijvende herin
nering aan het afgelopen
festival.
Jammer is dat de elpee
niet een echte doorsnee van
het hele festival gebeuren
oplevert, daarvoor hebben
de samenstellers zich, wel
licht noodgedwongen, teveel
beperkt tot een te kleine
groep orkesten. Drie orkes
ten staan er namelijk op met
twee nummers en dat is te
veel van het goede. Waarom
geen opnames van Lillian
Boutté and her Music
Friends of de Original Pra
gue Syncopated Orchestra?
Muzikaal gezien is de
keuze van twee nummers
van de Hot Antic Jazzband
uit Frankrijk zeker verant
woord. Dit uitstekende or
kest - overigens komende
zaterdagavond weer live in
Breda te beluisteren op' het
kerstconcert van de RTCB -
opent en sluit de elpee met
'Bouncing Around' en het
zeer snelle, flitsende 'Chica
go Rhythm'. In beide num
mers blinkt clarinettist
Jean-Franqois Bonnel uit
terwijl in het slotnummer
zeker niet de wasbord-solo
van Jeff Guyot onvermeld
mag blijven.
Terug naar de A-kant. In
scherp contrast met het
fraaie openingsnummer
staat het direct daaropvol
gende nummer van Jazz-
O-Matic Four met bassaxo-
fonist Spencer Clark. 'When
I take my sugar to Tea'
wordt mat gebracht. Clark
kan het orkest niet boven
een matige middenmoter
uittrekken. Het enige dat de
keuze van dit nummer
rechtvaardigt, is de leuke
ontmoeting van de bassaxen
van Ronald Jansen Heijt-
majer en die van Spencer
Clark. De Amerikaan wint
het echter op alle fronten.
Het nummer 'Absolutely'
met Jabbo Smith als zanger
en Joep Peeters op de piano
is ontroerend. Op de plaat
klinkt het zelfs beter dan tij -
De Hot Antic Jazz
Band uit Frankrijk, te
beluisteren op de
nieuwste elpee van het
Bredase Jazzfestival
1983, én op het kerst
concert van de RTCB,
zaterdagavond in Het
Congres, Boschstraat,
Breda.
dens het live-optreden in het
Congres. Het klapperende
gebit van de oude Jabbo is
keurig weggewerkt en maar
heel even te horen.
Het slot van de A-kant is
een klapper, namelijlCae Jo
jo Swingband en het be
faamde 'Flat Foot Floogie'
met een scattende Joep Pee
ters en een wervelende serie
soli van de orkestleden. De
trompettis is echter niet te
vinden in de beschrijving
van de samenstelling van
het orkest op de hoes.
Over de B-kant kan ik
korter zijn zijn. Tomas Örn-
berg Blue Five uit Zweden
levert degelijk werk af in de
nummers 'Oriental Strut' en
'Papa De-da-da'. De Jazz-
O-Matic Four had voor mij
al zeker niet met een tweede
nummer op deze plaat hoe
ven te staan. Was op kant A
de bassax-battle aardig, het
nummer 'Makin' Whoppee'
kan niets aanvoeren dat
plaatsing op deze elpee
rechtvaardigt, integendeel
zelfs. Trompettist Colin
Dawson kwijt zich prima
van zijn moeilijke taak in
zijn duo met pianist Ray
Smith.
Het slotnummer is uitste
kend. 'Chicago Rhythm'
wordt door de Hot Antic
Jazzband in sneltreinvaart
gebracht. Een orkest moet
over zeer goede solisten be
schikken om een stuk zo snel
te spelen en dat is de Hot
Antic wel toevertrouwd.
EDO SAUREN
Bijna alle groten in de jazz
hebben wel eens met elkaar
gespeeld. Niet alleen gene
ratiegenoten, maar ook
ouderen met jongeren, en op
die manier is de continuïteit
van de jazz-ontwikkeling
gewaarborgd.
Gesprekken met een min
of meer willekeurig gekozen
aantal jazzmuzikanten van
verschillende generaties le
veren dan ook een goed
beeld van een heel stuk jazz-
historie op. De verhalen
gaan immers behalve over
henzelf ook over collega's en
omstandigheden.
Bert Vuijsje, vooraan
staand Nederland jazz-jour-
nalist, heeft een serie inter-
vieuws gebundeld met jazz-
grootheden uit de Verenigde
Staten en Nederland.
De gesprekken omspan
nen alles bij elkaar een
groot deel van de geschiede
nis van de jazz in Amerika
en Europa. De 'oral history
of jazz' wordt in dit boek op
getekend uit de mond van
Ben Webster, Illionois Jac
quet, Dexter Gordon, Stan
Getz, Gil Evans, Bill Evans,
Abbey Lincoln, Piet Noord-
ijk, Rein de Graaf, Maarten
Altena, Philip Wilson, Geor
ge Lewis en Wynton Marsa-
lis.
Enerzijds zijn de inter
views informatief over be
paalde perioden in de Ame
rikaanse jazz-geschiedenis,
anderzijds werpen zij soms
een ontroerend beeld van de
ontwikkelingsgang van Ne
derlandse muzikanten op
hun pad naar de jazz-roem.
Om dit alles te illustreren
een pa'ar sprekende citaten.
De oude Ben Webster over
New York, 1943/44, en de ge
weldige 'impact' die het jon
ge genie Charlie Parker
maakte op de indertijd in
clubs optredende muzikan
ten: „Nee, mij heeft hij niet
veranderd, maar ik zal je
vertellen wat er wél gebeur
de: hij heeft als het ware
twee jaar lang een domper
op de music scene gezet. Na
dat de muzikanten Charlie
gehoord hadden schenen ze
in de war te raken. He just
like slowed the music down.
De mensen wisten niet goed
wat ze moesten beginnen,
omdat dit iets nieuws was,
maar tegelijk ook iets goeds.
Bird had a brilliant mind.
„Ik luisterde in die tijd
wel naar Charlie Parker,
maar dat ging niet zo ver dat
hij me beïnvloedde. Voor mij
maakte het weinig verschil,
omdat hij zo snel speelde - ik
had nog nooit zoveel ak
koorden zo snel horen spelen
en dan ook nog allemaal op
de juiste plaats - want ik
heb nooit de aspiratie gehad
om een snelle saxofonist te
willen zijn".
Een andere oude rot: Illi
nois Jacquet, geïnterviewd
in de trein van Rotterdam
naar Groningen. Over Art
Tatum: „Op een avond
speelde hij vijf uur lang Be
gin the behuine. Iedereen
ging slapen, werd wakker en
hij was nog steeds aan het
spelen!"
De Groningse pianist Rein
de Graaf schetst een tref
fend beeld van zijn ontwik
keling in de diepe provincie
(Veendam), waar enthou
siasme voor jazz gold als
krankzinnigheid. Maar Rein
hield vol en wist het zo ver
te schoppen dat hij met zijn
eertij dse idolen zelf kon sa
menspelen.
Helemaal gladjes ging dat
soms niet: „Sommige Ame
rikanen zijn in het begin
wat kortaf. Ik maakte een
keer een toernee met Sonny
Stitt en de eerste avond in
België begon hij meteen met
een blues in Des, dat is een
heel moeilijke toonaard
waar bijna nooit blues in ge
speeld wordt. Het tweede
stuk was zonder aan te kon
digen Autumn in New York,
dus hij speelde de eerste no
ten: tie-doe... en wachtte
tot ik inzette. Ik knikte hem
vriendelijk toe. dat ging
best. Het derde was een
waanzinnig snel Cherokee,
waar ik helemaal geen pro
blemen mee had, en toen
was het ijs gebroken. Maar
hij had me toch even uitge
test".
Saxofonist Piet Noordijk
tenslotte is het bewijs dat
een jazz-muzikant niet al
tijd een recalcitrant 'enfant
terrible' hoeft te zijn: „Ik
heb verder geen pretenties.
Als ik hier nou m'n leventje
kan leiden, ik heb een kwar-
tetje waar ik mee bezig ben,
ik heb een joppie en een
huissie en verder niks".
HR
Bert Vuijsje, Jazzportretten.
Met bijdragen van Simon
Korteweg en Johan van der
Keuken. Uitg. Van Gennep.
Amsterdam, 1983.144 p. Prijs
19,50.
DONDERDAG 15 dec.
Breda: Café Oncle Jean, Ginne-
kenstraat (21.00) Willem Breuker
Kollektief.
Amsterdam: BIM-huis, Oude
Schans 73-77 (21.00) Carifusion
sextet.
VRIJDAG 16 dec.
Breda, BBP, Oncle Jean, Ginne-
kenweg (21.00) Katie Webster.
Hulst: Houtenkwartier (21.00)
Programma rond de stem, met
o.a. Greetje Bijma, Ernst Reijse-
ger en Hans Bennink.
ZATERDAG 17 dec.
Breda: RTCB, Het Congres,
Boschstraat 86 (21.00) Kerstcon
cert/Kerstbal, m.m.v. Hot Antic
Jazzband en Original Voctoria
Band.
ZONDAG 18 dec.
Breda: MJB, 't Hijgend Hert,
Pasbaan 7 (15.00) South Point
Big Band, met Bart van Lier.
Het Congres, Boschstraat (15.00)
Presentatie plaat Caldo Sextet.
Etten-Leur: Het Carrillon,
Markt 30 (15.00) Kerstconcert,
huisorkest The Double Dutch
Jassband.
Bergen op Zoom: Podiumcafé/
Galerie, Moeregrebstraat 35
Floris Schoute Kwintet.
MAANDAG 19 dec.
Breda: De Vrachtwagen, Ginne-
kenmarkt (20.30) South Point Big
Band.
Etten-Leur: Zaal Arnouts,
Markt (20.00) Tee Wee's Big
Band.
even
er
Uil
Eindredactie: Eugene Verstraeten
De werkgroep Nieuwe Mu
ziek Hulst presenteert mor
gen (vrijdag) een concert
geïmproviseerde muziek
van het trio Greetje Bijma
(zang), Ernst Reijsiger (cel
lo) en Han Bennink (slag
werk), aangevuld met de
Engelse musici Steve Beres-
ford (piano/orgel) en Derek
Baily (gitaar). De twee laat-
sten zijn in Nederland voor
een prijsuitreiking rond
Wolter Wierbos. Voorts zijn
er optredens van de dichte
res/actrice Pamela Koevoets
en dichter/performer Tom
Lanoye.
Pamela Koevoets geeft
met haar eigen teksten
avondvullende performan
ces. Door Moniek Toebosch
werd zij gevraagd voor een
rol in de VPRO TV uitzen
dingen 'Aanvallen van
uitersten'. Tom Lanoye
neemt een prominente
plaats in onder de jonge
Gentse dichters. Hij geeft
avondvullende voorstellin
gen in de kelder van De
Vooruit, die zo'n 300 man
kan bevatten en dan uitver
kocht is.
Hij werkt verder mee aan
het satirische blad De Zwij
ger van Johan Anthierens,
waarin hij tekeer gaat tegen
literaire coryfeeën als Hugo
Claus, Julien Weverbergh
en Hubert Lampo en hij is
actief in het oudste studen
tengenootschap van ons
taalgebied, 't zal wel gaan,
dat vorig jaar nog een rel
letje 'veroorzaakte rond de
Uitreiking van de Geuzen-
prijs aan Jeroen Brouwers.
Het programma dat werk
groep nieuwe Muziek pre
senteert begint morgen
avond om 21 uur in de OJC-
ruimte van het Houten
kwartier.
Nelleke Burg brengt morgen
(vrijdag) haar nieuwste
theatershow in De Halle 'te
Axel. Aanvang 20 uur. Deze
nieuwe show is bewust sim
pel van opzet gehouden. Het
programma wordt op piano
en synthesizer begeleid door
Nol Sicking en Nelleke Burg
brengt caferences, liedjes,
imitaties, satire en speelt
bovendien nog een 'Toneel
stuk voor één vrouw'. Ach
ter de schermen duiken ge
renommeerde namen op als
Fred Florusse en Jack Ga-
dellaa (regie) en Barrie Ste
vens (choreografie). De com
posities zijn van Henk We
strus, Frans Ehlhart, Hans
Visser (Flairck) en Cees
Bijlstra. Speciaal voor deze
wervelende theatershow zal
het gemeenschapscentrum
De Halle sfeervol worden
ingericht.
De Vlaamse troubadour en
liedjeszanger Willem Ver
mandere treedt zaterdag 17
december op in het Zuid-
landtheater te Terneuzen.
Aanvang 20.30 uur. Verman
dere weet met weinig mid
delen een breed publiek te
boeien, vooral door de eer
lijkheid van zijn presentatie.
Het belooft een avond te
worden met liederen en ver
halen over de streek van zijn
afkomst, het zuid-westelij k
deel van Vlaanderen aan de
franse grens. Willem Ver
mandere wordt vergezeld
door Giedo Desimpelaere,
Freddy Desmedt, Freddy
Possenier en/of Richard
Vanderstaey.
Uitgaan in Midden-Zeeland
Vrijdag 16 december, 't
Beest Goes: Sammy Ameri
can's Mam en Exploiting the
Prophets, Nederlandse pop
groepen. 21.30 uur.
Zaterdag 17 december,
Vestzaktheater vlissingen:
Stuur me geen bloemen,
blijspel door de Zeeuwse
Komedie. 20.30 uur.
Zaterdag 17 december, r.k.
kerk Vlissingen: Het Wei-
nachtsoratorium van J.S.
Bach door de Vlissingse
Oratoriumvereniging, Ge
westelijk Orkest en solisten.
20 uur.
Zaterdag 17 december, ho
tel Piccard Vlissingen: Jojo
Swingband, oude stijl jazz.
21 uur.
Zaterdag 17 december, De
Piek Vlissingen: Ivy Green,
nederlandse new wave
groep. 21 uur.
Zaterdag 17 december,
Westpoort Goes: folkconcert
door' de Belgische groep
Psalter. 21 uur.
Zondag 18 december, Vest
zaktheater Vlissingen: pia
niste Klara Kormendi. 16.30
uur.
Dinsdag 20 december, Sint
Jacobskerk Vlissingen:
kerstconcert door het Ne
derlands Kamerorkest. 20
uur.
Dinsdag 20 december,
Prins van Oranje Goes: Het
Nederlands Danstheater.
20.30 uur.
GOES
Grandtheater - 20 u.
Never say never again, a.l.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Never say never again, a.l
20 u. Spacehunter, a.l.
20 u Breathless, 16 j.
20 u. Pikante standjes op de
schoolbanken, 18 j
TERNEUZEN
Luxor
20 u Never say never again, a.l
20 u. Breathless, 16 j.
VLISSINGEN
Alhambra I 20 u
Never say never again, a I
Alhambra 2 - 20 u.
The world according to Garp
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Garcon.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 u. Table for five.
Metro I - 12, 4,16,18, 20 en
22 u. Le marginal.
Metro II - 12, 14, 16, 18, 20
en 22 u. The outsiders.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Fanny Hill.
Rubens - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Staying alive.
Sinjoor - 11, 13.20,16, 18.40
en 21.20 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Brussels bij night.
Quellin I - 12, 15,18en 21 u.
Return of the jedi.
Quellin II - 12, 14,16, 18, 20
en 22 u. De lift.
Quellin 111 - 12, 14,16, 18,20
en 22 u. Pauline a la plage.
Astra - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Escape from New York
Astrid - 12,13.20, 15.30,
17.40,19.50 en 21.55 u. Sneeuw
witje en de zeven dwergen.
Capitole - 12,14, 16, 18, 20
en 22 u. Master of the flying guil
lotine.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Confessions of a pop per
former.
Ambassades - 12,15, 18 en
21 u. For those I love.
Ambassades-Club I - 12,15,
18 en 21 u. Frances.
Ambassades-Club II - 12,
14.16,18, 20 en 22 u. Stryker.
Ambassades-Club III - 12,
14.20,16.45,19.10 en 21.30u
Mortelle randonnee.
Ambassades-Club IV - 12,
14, 16, 18, 20 en 22 u. Zapped
Festa - 13, 15,17 en 21 u.
Prison camp girls.
Brabo - 12, 14.20, 16.45,
19.10 en 21.30 u. Creep show.
Tijl - 12, 14, 16, 18, 20 en 22
u. Flashdance
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Zelig.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
20 u. Monty Phyton,
The meaning of life.
22.30 u. The policewoman goes
to New York.
Gulden Vlies 2
20 u. Table for five.
22 30 u Private popsicle.
Gulden Vlies 3 - 20 en
22.30 u. Zipp zapped.
Memling - 20 u
Sneeuwwitje.
22.30 u. Creepshow.
Rembrandt
20 u. Electric blue.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Ne
ver say never again.
2 - 15,17 30, 20en 22 30u
Yellowbeard.
3 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u
Sneeuwwitje.
4 - 15 en 17.30 u. Nena.
5 - 15 en 17.30 u. Return of the
jedi.
6 - 20 en 22.30 u. Carmen.
7 20 en 22.30 u. Brussels bij
night.
8 - 15,17.30 en 20 u. Octopus-
sy.
9 - 15,17.30 en 20 u.
Flashdance
10 - 15,17.30 en 22.30 u.De
lift.
11 - 20 en 22.30 u.Joy
12 - 15,17.30 en 20 u.'De dolle
kever komt terug.
13 - 15,17 30 en 20 u.
Stryker.
14 22.30 u. De vierde man
15 - 15,17 30, 20 en 22.30 u
Cujo.
16 22.30 u. Koyaanisqatsi
THEATER
GENT
Stadsschouwburg, St. Baafs-
plein 17 20 u
„Madame Warrens Broodwin
ning", door NTG Gezelschap
CLINGE
De Troubadour 13.30u
schieting voor bejaarden.
KLOOSTERZANDE
Café de Kastanje - 13.30 u
schieting voor bejaarden.
AXEL
Galerie Bellemans, Slijkdreef
2a - Expositie rond het Zeeuws
Platenboek. In de kindergalerij is
werk van illustrator Rene Nijhof
te zien. Geop. tijd. winkeluren
(t/m 31 dec.)
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehui-
s Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto „Wa stelt da noe
voo?". Geop. tijd. kantooruren.
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendijk
15 - assemblages en papierre
liëfs van Nicolaas Dings. Geop
woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo
14-17 u. (t/m 18 dec.)
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
-Zeeuwsch-Vlaanderen - J
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme
de moderne zendapparatuur
Geop ma t/m vrij 10-12 en
13.30-17.00 u. Zat en zond.
14-17 u. (t.m. 18 dec.).
HILVERSUM (ANP) - De
TROS wil in juni 1984 rond de
Europese verkiezingen een se
rie nachtelijke klassieke mu
ziekprogramma's op de radio
brengen. De tien EG-lidstaten
zouden deze programma's van
elk drie uur bij toerbeurt moe
ten verzorgen.
De omroep heeft bij de
NOS-programmacommissaris
radio een verzoek ingediend
om stappen te ondernemen die
tot de reeks radioprogramma's
leiden. Het idee van de TROS
komt voort uit klachten van
liefhebbers van klassieke mu
ziek, die 's nachts niets van
hun gading op de Nederlandse
radio kunnen vinden.
maak vook je weet? met vet?t?a6-
k0m1\ &a ik waak pe 60uvbk-
wewk. ik wil niet law(5ek 9e vekakrr-
W00RPIW0 WOOfZ JOUW RAPevj.
Powmih, de raadsheer van Simpel-
'.on. bijgenaamd de hehsenjater.Een
mamwclluslelindie dróómt ran
een lefer om het vasteland
Hit lukt de bevolking uit en) (tiaar dl le ped'
iware belastingen op1
Bomsimoe nnipooo ij
Beooeio vooh Hen oie hei
5IHOBtlJE UillBI RH 11
mmn
fS
[organiseert klopjachten i
Overdag iedraien wij
als iewone burêrs. Pov
traint ons te ontmaskeren en
ons
iwersik
yr. o I f
•sbC do doouq 'squq qaop
'jappqos uba joo 's;qoaa peiquqed qaza uba
do; 'squij puspa 'jappqos uba Snj 'jappqos
uba uaoqos 's;qoaj jroav 'squq pBiquijBH
l&S