Multisol. GIDS iglicht Goede festival-elpee, maar weinig variatie r ODE TIPGIDS indioze n-kollektie men voor innig lage 'ijzen •t JllI 1 1 N Jazz-historie in gesprekken ONTDEK DE VERSCHILLEN Trio Greetje Bijma geïmproviseerde muziek in Hulst Nelleke Burg in Axel Willem Vermandere in Terneuzen OPLOSSING VAN RIGIPS f 149 - rq HOT ANTIC JAZZBAND BLINKT UIT TROS brengt Europees programma Lucky Luke: Fingers Suske Wiske En De Hippe Heksen Appie Happie En De Bolle Uit Zwolle r Hu hebben wij {vraat voor jullie1 DONDERDAG 15 DECEMBER 1983 T3Z PAGINA GIDS 2 is erin geslaagd beslag a unieke kollektie eer bekende merken. ?nt gaat u daarvan mee lorbeelden: 179,- 7Q_ M óc S prijs L y M 6c S prij s 7 u hier een unieke kans japonnen te kopen van ie merken tegen absur- raad strekt! ^VVie het festival heeft bij gewoond kan bij het luiste ren naar deze elpee de sfeer nog eens beleven", schrijft NOS radio-producer Pim Gras achter op de nieuwe langspeelplaat van het 13-de oude stijl jazzfestival in Breda. Dat is ook de opzet van de samenstellers van de elpee: een blijvende herin nering aan het afgelopen festival. Jammer is dat de elpee niet een echte doorsnee van het hele festival gebeuren oplevert, daarvoor hebben de samenstellers zich, wel licht noodgedwongen, teveel beperkt tot een te kleine groep orkesten. Drie orkes ten staan er namelijk op met twee nummers en dat is te veel van het goede. Waarom geen opnames van Lillian Boutté and her Music Friends of de Original Pra gue Syncopated Orchestra? Muzikaal gezien is de keuze van twee nummers van de Hot Antic Jazzband uit Frankrijk zeker verant woord. Dit uitstekende or kest - overigens komende zaterdagavond weer live in Breda te beluisteren op' het kerstconcert van de RTCB - opent en sluit de elpee met 'Bouncing Around' en het zeer snelle, flitsende 'Chica go Rhythm'. In beide num mers blinkt clarinettist Jean-Franqois Bonnel uit terwijl in het slotnummer zeker niet de wasbord-solo van Jeff Guyot onvermeld mag blijven. Terug naar de A-kant. In scherp contrast met het fraaie openingsnummer staat het direct daaropvol gende nummer van Jazz- O-Matic Four met bassaxo- fonist Spencer Clark. 'When I take my sugar to Tea' wordt mat gebracht. Clark kan het orkest niet boven een matige middenmoter uittrekken. Het enige dat de keuze van dit nummer rechtvaardigt, is de leuke ontmoeting van de bassaxen van Ronald Jansen Heijt- majer en die van Spencer Clark. De Amerikaan wint het echter op alle fronten. Het nummer 'Absolutely' met Jabbo Smith als zanger en Joep Peeters op de piano is ontroerend. Op de plaat klinkt het zelfs beter dan tij - De Hot Antic Jazz Band uit Frankrijk, te beluisteren op de nieuwste elpee van het Bredase Jazzfestival 1983, én op het kerst concert van de RTCB, zaterdagavond in Het Congres, Boschstraat, Breda. dens het live-optreden in het Congres. Het klapperende gebit van de oude Jabbo is keurig weggewerkt en maar heel even te horen. Het slot van de A-kant is een klapper, namelijlCae Jo jo Swingband en het be faamde 'Flat Foot Floogie' met een scattende Joep Pee ters en een wervelende serie soli van de orkestleden. De trompettis is echter niet te vinden in de beschrijving van de samenstelling van het orkest op de hoes. Over de B-kant kan ik korter zijn zijn. Tomas Örn- berg Blue Five uit Zweden levert degelijk werk af in de nummers 'Oriental Strut' en 'Papa De-da-da'. De Jazz- O-Matic Four had voor mij al zeker niet met een tweede nummer op deze plaat hoe ven te staan. Was op kant A de bassax-battle aardig, het nummer 'Makin' Whoppee' kan niets aanvoeren dat plaatsing op deze elpee rechtvaardigt, integendeel zelfs. Trompettist Colin Dawson kwijt zich prima van zijn moeilijke taak in zijn duo met pianist Ray Smith. Het slotnummer is uitste kend. 'Chicago Rhythm' wordt door de Hot Antic Jazzband in sneltreinvaart gebracht. Een orkest moet over zeer goede solisten be schikken om een stuk zo snel te spelen en dat is de Hot Antic wel toevertrouwd. EDO SAUREN Bijna alle groten in de jazz hebben wel eens met elkaar gespeeld. Niet alleen gene ratiegenoten, maar ook ouderen met jongeren, en op die manier is de continuïteit van de jazz-ontwikkeling gewaarborgd. Gesprekken met een min of meer willekeurig gekozen aantal jazzmuzikanten van verschillende generaties le veren dan ook een goed beeld van een heel stuk jazz- historie op. De verhalen gaan immers behalve over henzelf ook over collega's en omstandigheden. Bert Vuijsje, vooraan staand Nederland jazz-jour- nalist, heeft een serie inter- vieuws gebundeld met jazz- grootheden uit de Verenigde Staten en Nederland. De gesprekken omspan nen alles bij elkaar een groot deel van de geschiede nis van de jazz in Amerika en Europa. De 'oral history of jazz' wordt in dit boek op getekend uit de mond van Ben Webster, Illionois Jac quet, Dexter Gordon, Stan Getz, Gil Evans, Bill Evans, Abbey Lincoln, Piet Noord- ijk, Rein de Graaf, Maarten Altena, Philip Wilson, Geor ge Lewis en Wynton Marsa- lis. Enerzijds zijn de inter views informatief over be paalde perioden in de Ame rikaanse jazz-geschiedenis, anderzijds werpen zij soms een ontroerend beeld van de ontwikkelingsgang van Ne derlandse muzikanten op hun pad naar de jazz-roem. Om dit alles te illustreren een pa'ar sprekende citaten. De oude Ben Webster over New York, 1943/44, en de ge weldige 'impact' die het jon ge genie Charlie Parker maakte op de indertijd in clubs optredende muzikan ten: „Nee, mij heeft hij niet veranderd, maar ik zal je vertellen wat er wél gebeur de: hij heeft als het ware twee jaar lang een domper op de music scene gezet. Na dat de muzikanten Charlie gehoord hadden schenen ze in de war te raken. He just like slowed the music down. De mensen wisten niet goed wat ze moesten beginnen, omdat dit iets nieuws was, maar tegelijk ook iets goeds. Bird had a brilliant mind. „Ik luisterde in die tijd wel naar Charlie Parker, maar dat ging niet zo ver dat hij me beïnvloedde. Voor mij maakte het weinig verschil, omdat hij zo snel speelde - ik had nog nooit zoveel ak koorden zo snel horen spelen en dan ook nog allemaal op de juiste plaats - want ik heb nooit de aspiratie gehad om een snelle saxofonist te willen zijn". Een andere oude rot: Illi nois Jacquet, geïnterviewd in de trein van Rotterdam naar Groningen. Over Art Tatum: „Op een avond speelde hij vijf uur lang Be gin the behuine. Iedereen ging slapen, werd wakker en hij was nog steeds aan het spelen!" De Groningse pianist Rein de Graaf schetst een tref fend beeld van zijn ontwik keling in de diepe provincie (Veendam), waar enthou siasme voor jazz gold als krankzinnigheid. Maar Rein hield vol en wist het zo ver te schoppen dat hij met zijn eertij dse idolen zelf kon sa menspelen. Helemaal gladjes ging dat soms niet: „Sommige Ame rikanen zijn in het begin wat kortaf. Ik maakte een keer een toernee met Sonny Stitt en de eerste avond in België begon hij meteen met een blues in Des, dat is een heel moeilijke toonaard waar bijna nooit blues in ge speeld wordt. Het tweede stuk was zonder aan te kon digen Autumn in New York, dus hij speelde de eerste no ten: tie-doe... en wachtte tot ik inzette. Ik knikte hem vriendelijk toe. dat ging best. Het derde was een waanzinnig snel Cherokee, waar ik helemaal geen pro blemen mee had, en toen was het ijs gebroken. Maar hij had me toch even uitge test". Saxofonist Piet Noordijk tenslotte is het bewijs dat een jazz-muzikant niet al tijd een recalcitrant 'enfant terrible' hoeft te zijn: „Ik heb verder geen pretenties. Als ik hier nou m'n leventje kan leiden, ik heb een kwar- tetje waar ik mee bezig ben, ik heb een joppie en een huissie en verder niks". HR Bert Vuijsje, Jazzportretten. Met bijdragen van Simon Korteweg en Johan van der Keuken. Uitg. Van Gennep. Amsterdam, 1983.144 p. Prijs 19,50. DONDERDAG 15 dec. Breda: Café Oncle Jean, Ginne- kenstraat (21.00) Willem Breuker Kollektief. Amsterdam: BIM-huis, Oude Schans 73-77 (21.00) Carifusion sextet. VRIJDAG 16 dec. Breda, BBP, Oncle Jean, Ginne- kenweg (21.00) Katie Webster. Hulst: Houtenkwartier (21.00) Programma rond de stem, met o.a. Greetje Bijma, Ernst Reijse- ger en Hans Bennink. ZATERDAG 17 dec. Breda: RTCB, Het Congres, Boschstraat 86 (21.00) Kerstcon cert/Kerstbal, m.m.v. Hot Antic Jazzband en Original Voctoria Band. ZONDAG 18 dec. Breda: MJB, 't Hijgend Hert, Pasbaan 7 (15.00) South Point Big Band, met Bart van Lier. Het Congres, Boschstraat (15.00) Presentatie plaat Caldo Sextet. Etten-Leur: Het Carrillon, Markt 30 (15.00) Kerstconcert, huisorkest The Double Dutch Jassband. Bergen op Zoom: Podiumcafé/ Galerie, Moeregrebstraat 35 Floris Schoute Kwintet. MAANDAG 19 dec. Breda: De Vrachtwagen, Ginne- kenmarkt (20.30) South Point Big Band. Etten-Leur: Zaal Arnouts, Markt (20.00) Tee Wee's Big Band. even er Uil Eindredactie: Eugene Verstraeten De werkgroep Nieuwe Mu ziek Hulst presenteert mor gen (vrijdag) een concert geïmproviseerde muziek van het trio Greetje Bijma (zang), Ernst Reijsiger (cel lo) en Han Bennink (slag werk), aangevuld met de Engelse musici Steve Beres- ford (piano/orgel) en Derek Baily (gitaar). De twee laat- sten zijn in Nederland voor een prijsuitreiking rond Wolter Wierbos. Voorts zijn er optredens van de dichte res/actrice Pamela Koevoets en dichter/performer Tom Lanoye. Pamela Koevoets geeft met haar eigen teksten avondvullende performan ces. Door Moniek Toebosch werd zij gevraagd voor een rol in de VPRO TV uitzen dingen 'Aanvallen van uitersten'. Tom Lanoye neemt een prominente plaats in onder de jonge Gentse dichters. Hij geeft avondvullende voorstellin gen in de kelder van De Vooruit, die zo'n 300 man kan bevatten en dan uitver kocht is. Hij werkt verder mee aan het satirische blad De Zwij ger van Johan Anthierens, waarin hij tekeer gaat tegen literaire coryfeeën als Hugo Claus, Julien Weverbergh en Hubert Lampo en hij is actief in het oudste studen tengenootschap van ons taalgebied, 't zal wel gaan, dat vorig jaar nog een rel letje 'veroorzaakte rond de Uitreiking van de Geuzen- prijs aan Jeroen Brouwers. Het programma dat werk groep nieuwe Muziek pre senteert begint morgen avond om 21 uur in de OJC- ruimte van het Houten kwartier. Nelleke Burg brengt morgen (vrijdag) haar nieuwste theatershow in De Halle 'te Axel. Aanvang 20 uur. Deze nieuwe show is bewust sim pel van opzet gehouden. Het programma wordt op piano en synthesizer begeleid door Nol Sicking en Nelleke Burg brengt caferences, liedjes, imitaties, satire en speelt bovendien nog een 'Toneel stuk voor één vrouw'. Ach ter de schermen duiken ge renommeerde namen op als Fred Florusse en Jack Ga- dellaa (regie) en Barrie Ste vens (choreografie). De com posities zijn van Henk We strus, Frans Ehlhart, Hans Visser (Flairck) en Cees Bijlstra. Speciaal voor deze wervelende theatershow zal het gemeenschapscentrum De Halle sfeervol worden ingericht. De Vlaamse troubadour en liedjeszanger Willem Ver mandere treedt zaterdag 17 december op in het Zuid- landtheater te Terneuzen. Aanvang 20.30 uur. Verman dere weet met weinig mid delen een breed publiek te boeien, vooral door de eer lijkheid van zijn presentatie. Het belooft een avond te worden met liederen en ver halen over de streek van zijn afkomst, het zuid-westelij k deel van Vlaanderen aan de franse grens. Willem Ver mandere wordt vergezeld door Giedo Desimpelaere, Freddy Desmedt, Freddy Possenier en/of Richard Vanderstaey. Uitgaan in Midden-Zeeland Vrijdag 16 december, 't Beest Goes: Sammy Ameri can's Mam en Exploiting the Prophets, Nederlandse pop groepen. 21.30 uur. Zaterdag 17 december, Vestzaktheater vlissingen: Stuur me geen bloemen, blijspel door de Zeeuwse Komedie. 20.30 uur. Zaterdag 17 december, r.k. kerk Vlissingen: Het Wei- nachtsoratorium van J.S. Bach door de Vlissingse Oratoriumvereniging, Ge westelijk Orkest en solisten. 20 uur. Zaterdag 17 december, ho tel Piccard Vlissingen: Jojo Swingband, oude stijl jazz. 21 uur. Zaterdag 17 december, De Piek Vlissingen: Ivy Green, nederlandse new wave groep. 21 uur. Zaterdag 17 december, Westpoort Goes: folkconcert door' de Belgische groep Psalter. 21 uur. Zondag 18 december, Vest zaktheater Vlissingen: pia niste Klara Kormendi. 16.30 uur. Dinsdag 20 december, Sint Jacobskerk Vlissingen: kerstconcert door het Ne derlands Kamerorkest. 20 uur. Dinsdag 20 december, Prins van Oranje Goes: Het Nederlands Danstheater. 20.30 uur. GOES Grandtheater - 20 u. Never say never again, a.l. HULST Koning van Engeland 20 u. Never say never again, a.l 20 u. Spacehunter, a.l. 20 u Breathless, 16 j. 20 u. Pikante standjes op de schoolbanken, 18 j TERNEUZEN Luxor 20 u Never say never again, a.l 20 u. Breathless, 16 j. VLISSINGEN Alhambra I 20 u Never say never again, a I Alhambra 2 - 20 u. The world according to Garp ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Garcon. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12, 4,16,18, 20 en 22 u. Le marginal. Metro II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. The outsiders. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Fanny Hill. Rubens - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Staying alive. Sinjoor - 11, 13.20,16, 18.40 en 21.20 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Brussels bij night. Quellin I - 12, 15,18en 21 u. Return of the jedi. Quellin II - 12, 14,16, 18, 20 en 22 u. De lift. Quellin 111 - 12, 14,16, 18,20 en 22 u. Pauline a la plage. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Escape from New York Astrid - 12,13.20, 15.30, 17.40,19.50 en 21.55 u. Sneeuw witje en de zeven dwergen. Capitole - 12,14, 16, 18, 20 en 22 u. Master of the flying guil lotine. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Confessions of a pop per former. Ambassades - 12,15, 18 en 21 u. For those I love. Ambassades-Club I - 12,15, 18 en 21 u. Frances. Ambassades-Club II - 12, 14.16,18, 20 en 22 u. Stryker. Ambassades-Club III - 12, 14.20,16.45,19.10 en 21.30u Mortelle randonnee. Ambassades-Club IV - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Zapped Festa - 13, 15,17 en 21 u. Prison camp girls. Brabo - 12, 14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Creep show. Tijl - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Flashdance Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Zelig. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 20 u. Monty Phyton, The meaning of life. 22.30 u. The policewoman goes to New York. Gulden Vlies 2 20 u. Table for five. 22 30 u Private popsicle. Gulden Vlies 3 - 20 en 22.30 u. Zipp zapped. Memling - 20 u Sneeuwwitje. 22.30 u. Creepshow. Rembrandt 20 u. Electric blue. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Ne ver say never again. 2 - 15,17 30, 20en 22 30u Yellowbeard. 3 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u Sneeuwwitje. 4 - 15 en 17.30 u. Nena. 5 - 15 en 17.30 u. Return of the jedi. 6 - 20 en 22.30 u. Carmen. 7 20 en 22.30 u. Brussels bij night. 8 - 15,17.30 en 20 u. Octopus- sy. 9 - 15,17.30 en 20 u. Flashdance 10 - 15,17.30 en 22.30 u.De lift. 11 - 20 en 22.30 u.Joy 12 - 15,17.30 en 20 u.'De dolle kever komt terug. 13 - 15,17 30 en 20 u. Stryker. 14 22.30 u. De vierde man 15 - 15,17 30, 20 en 22.30 u Cujo. 16 22.30 u. Koyaanisqatsi THEATER GENT Stadsschouwburg, St. Baafs- plein 17 20 u „Madame Warrens Broodwin ning", door NTG Gezelschap CLINGE De Troubadour 13.30u schieting voor bejaarden. KLOOSTERZANDE Café de Kastanje - 13.30 u schieting voor bejaarden. AXEL Galerie Bellemans, Slijkdreef 2a - Expositie rond het Zeeuws Platenboek. In de kindergalerij is werk van illustrator Rene Nijhof te zien. Geop. tijd. winkeluren (t/m 31 dec.) ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wa stelt da noe voo?". Geop. tijd. kantooruren. VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 - assemblages en papierre liëfs van Nicolaas Dings. Geop woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo 14-17 u. (t/m 18 dec.) IJZENDIJKE Streekmuseum West- -Zeeuwsch-Vlaanderen - J Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsme de moderne zendapparatuur Geop ma t/m vrij 10-12 en 13.30-17.00 u. Zat en zond. 14-17 u. (t.m. 18 dec.). HILVERSUM (ANP) - De TROS wil in juni 1984 rond de Europese verkiezingen een se rie nachtelijke klassieke mu ziekprogramma's op de radio brengen. De tien EG-lidstaten zouden deze programma's van elk drie uur bij toerbeurt moe ten verzorgen. De omroep heeft bij de NOS-programmacommissaris radio een verzoek ingediend om stappen te ondernemen die tot de reeks radioprogramma's leiden. Het idee van de TROS komt voort uit klachten van liefhebbers van klassieke mu ziek, die 's nachts niets van hun gading op de Nederlandse radio kunnen vinden. maak vook je weet? met vet?t?a6- k0m1\ &a ik waak pe 60uvbk- wewk. ik wil niet law(5ek 9e vekakrr- W00RPIW0 WOOfZ JOUW RAPevj. Powmih, de raadsheer van Simpel- '.on. bijgenaamd de hehsenjater.Een mamwclluslelindie dróómt ran een lefer om het vasteland Hit lukt de bevolking uit en) (tiaar dl le ped' iware belastingen op1 Bomsimoe nnipooo ij Beooeio vooh Hen oie hei 5IHOBtlJE UillBI RH 11 mmn fS [organiseert klopjachten i Overdag iedraien wij als iewone burêrs. Pov traint ons te ontmaskeren en ons iwersik yr. o I f •sbC do doouq 'squq qaop 'jappqos uba joo 's;qoaa peiquqed qaza uba do; 'squij puspa 'jappqos uba Snj 'jappqos uba uaoqos 's;qoaj jroav 'squq pBiquijBH l&S

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 27