GIDS Het voordeel vanVan Lanschot. 9 Procent PerCent ONTDEK DE VERSCHILLEN te kunst te keur Jeroen Krabbé brengt Anne Frank als toneelstuk AGINA GIDS ;chetsen 0 - Indiaans Japan Museum Boymans exposeert werk uit Hermitage Bankbrieven 9% Bankbrieven 8% Spaarbrieven 8% "Een goede vriend met geld ichy Luke: Fingers Suske Wiske En De Hippe Heksen Happie En De Bolle Uit Zwolle Boes PLÖSSU T3Z PAGINA GIDS 2 ijn die mij ook mensen .oden" lultimediaman ?r op wijs, dat de /eroniea volgens ippelijk ondei ij kers en luis ontwikkeldst zijn ïtterdst, bestrijdt „En dat onderzoek' vier jaar oud," Dj ;oe dat hij meer gunst van de joi ker dan naar die jentia. „En trouw lezen betreft, ik le weinige Nederl; neer dan zes dag is heeft." igt me uit om te v( at er aan Veroi t. Ik zeg dat Veroi ia dingen doet, nu zwaren heb tegen na je 35ste bij ■t meer interes! dat ik iets heb sfeer van snelle oi :rentebrood. ik duidelijk maken] Jan Lenferinks R( lweer een praatshi k ontmoet drie vrouwen (Marti y Courbois en Mai Ier) en weet niets ragen of de dames ïdje vóór hun huidij >ehad. Altijd dat p het bed, altijd i er van een Lenfei scoren! is Rob Out het et eens. Nog sterkj k wordt volgens he tste tv-genie van Die jongen heeft charme, intellige lij was toch maar Maarten 't Hart ;ot zinvolle opmeri brengen. ik, nadat hij 't d gevraagd wanr laatste natte drc aad. Akkoord. van Dattum. Dal i meisje dat ze zo bi lar genitaliën van n. Is dat sexuele info| er een orang oeta nog niet weet? le en van Dattunj Out op strenge tol eeft iets verdrietigs ■n, „is 100 procent ii pure informal an natuurlijk welf 'te wijze gebracht." an! tob. Schilderkunst uit de eerste )l(j - olieverfschetsen van intoretto tot Goya. Museum ^mans-van Beuningen, Merdam. Open: di. t/m za. 1.00-17 00 uur, zondag 11.00- uur (tot en met 29 ja- tri). groots opgezette ten- instelling met op het eer oog een wat specialis- «h thema. Maar het is 5r hoofdconservator drs. eroen Giltay niet alleen eskundig, maar ook zeer formatief gedaan, zodat [interesseerden in de schil- er. en andere kunsten van 16e tot en met de 19e eeuw «er een boeiende context rijgen- De tentoonstelling kwam liet enkel tot stand met hulp WVC en Mobil Oil als insor, maar ook in samen werking met het Herzog An- Ulrich-museum te jraunschweig, waarheen ze jk nog gaat. Het bedrag jiermee gemoeid zou heel fat onheil in de actuele «KR kunnen voorkomen, (aar als kunstenaar moet je Erst dood zijn om met veel Bid voor het nageslacht leer 'levend' gemaakt te gorden.Aan deze exposi- fe werkten 52 instituten uit hele wereld mee om stukken van 52 dode lunstenaar hier uit te stal er De olieverfschets is met veelzijdige functie ont- laan in de periode Rubens. Bet Rotterdams museum iezit 20 van dit soort Ru- lens-werken, uitgangspunt r deze tentoonstelling. De [diets op papier of paneel juerd veelal gemaakt als loorontwerp voor grotere ■tukken op doek, wand of als Tapijt. Vaak groeiden deze Jdadjes', waarmee de kun- tenaar zichzelf of de op- Irachtgever geriefde, uit tot jelfstandige kunstwerkjes. De tentoonstelling bevat jen omvangrijke collectie i deze soms merkwaardi- ï)j Peter Paul Rubens: De triomftocht van Bacchus, ca. 1636. Te zien in Boymans-Van Beuningen. door kennen, omdat juist zo'n vlotte schets veel direc ter is dan het uitgewerkte doek of wandschildering. Het verloop is chronolo gisch (aldus ook kunsthisto risch) en gegroepeerd rond landencentra. Er is nogal wat uit de aanvang in de Italiaanse (met name Vene- tiaanse en Napolitaanse schilderkunst) met kunste naars als Tiepolo, Tintoretto en Veronese. Van de Noord- Nederlanders zijn er Rem brandt, Jacob de Wit en Fer dinand Bol. De Franse schil derkunst, met name met cartons voor tapijten van Troy, Natoire en Boucher. Een groep die zeker ook ver melding verdient is de Oos tenrijks/Duitse. Het gaat hierbij vooral om ontwerpen voor kerkschilderijen, die heel wat mensen gezien heb ben tijdens hun vakanties in Zuidduitse kerken. Het is de eerste keer dat deze ontwer pen in Nederland te zien zijn. Maulbertsch, Rott- mayer, Unterberger en Zim- mermann zijn 'daarbij op vallende namen. Aan het be gin van de expositie is met enkele voorbeelden duide lijk gemaakt hoe ontwerpen tot de uitvoering kunnen staan. Met de omvangrijke (168 pag.) catalogus (ƒ30,-) geeft deze tentoonstelling belangrijke en vaak interes sante informatie over het werken van kusntenaars in voorbije tijden. HENK EGBERS press. 6.02 In 't voort] Vandaag.donderdag] !.00 Nws. 7.10 Textiel uit Guatemala. Ge- eentemuseum Helmond. :n: ma. tot vrij. 10.00- uur en zondag 14.00- [100uur (tot 29 januari). en zeer interessante expo- die na Engeland en ïuitsland alleen in het kas- el van Helmond te zien is. is tegelijk een even rieste als inspirerende ten- onstelling. Triest omdat [uatemala op dit moment et behulp van Reagan cs ebukt gaat onder een ver nietigende dictatuur, waar- Kier de indianen met name lijden hebben. Inspire rend, omdat de textielkunst fit dit land getuigt van een prachtige fantasie en tref- |ende ambachtelijkheid. Baar door sociale, economi- jche en politieke omstandig- eden wordt deze kunstzin- De wekki 'Se "iting aangevreten. O, 8.00 en 8.30 Nws.). NC -sportief. 9.24 Watersta Nws. TELEAC: 9.33 F( (les 11). VARA: 10.03Ho .30 Nws. 11.30 Nws.) H De tentoonstelling is op- ibouwd uit tableaux met die verschillende >u imo., 'tdten van de weef- en genoeg. Overh.vooi jefkunst uitbeelden in rela- de grenzen. NOSJt ie tot onderscheiden stam- ien. Overzichtelijk en in ductief beeldend gedaan, erder is er een fraaie (En- Elstalige) catalogus voor 25,-. voor land- en tuinbol VARA: 12.36 Dingen»' 13.00 Nws. 13.10 Leei-K (13.30 Nws.) 14.00 apier vanuit Diergaan NOS-RVU: 14.33't Gif 15.03 Zo kan het ook. 15 5.32 NOS-WereldwiJï at een taal. 16.30 N» .6.32 Studio 55. 17.30 r en nu. (18.00 Nws.) P Jitz. van de -b.: 18.30 Het voordeel» :1. NCRV: 19.00 Steen in 9.00 NCRV-Leerhuis. van het begin. het woord). 'er des Heilskwartier ld zingt Gods lof. 21.00 Mm Kttue oe 25 Onder de kop. FEW IXTejegAnrwooi- Waar blijft je geld?,au- derlands: taal. tekens El. 8. RVU: 22.10 Overrn« gesproken. VAK s. 22.40 Rondom denacm 00 Vier verdichtsels, sei en. 23.55 Nws. tentoonstellingen EINDREDAKTIE HENK EGBERS ge en verrassende schetsen. Inhoudelijk is het allemaal nogal klassicistisch en ro mantisch; etalages van to neelmatige houdingen en scènes. Ik heb daar met mijn levensgevoel in deze tijd weinig binding mee. Wel vind ik het boeiend te kijken naar het 'hoe' van het am bacht; hoe schetsmatig of minutieus de voorbereidin gen waren en de uitvoeriNg weer anders. Tussen de knappe schilderijen (want dat zijn ze vaak) van Rubens en de verrassend 'moderne' schildertoets van een Goya bij 'De gevangenname van Christus' (1798, uit het Pra- do) ligt een scala van sterke en zwakke vingeroefeningen voor 'het' kunstwerk. Soms leer je de schilder er beter De identiteit van de india nen, die ongeveer de helft van de 7 miljoenkoppige be volking in dit bergachtige land (buur van El Salvador) uitmaken, wordt voor een belangrijk deel nog bepaald door de kleding. Met als hoofdkleuren blauw en rood en zeer ritmisch geordende geometrische tekens, getuigt deze van een feestelij ke har monie. Inspirerend voor 'ontwikkelde' landen. Op de expositie wordt aandacht geschonken aan de hele historie, die loopt vanaf de Maya-cultuur tot de he dendaagse industriële in vloeden. Scènes mef een markt in Antiqua, gods dienstplechtigheid in Solala, feest rond de marimba, pot- tenverkopers in Zacualpa, voet- en heupgetouwen, bor duren en inweven, het spin nen in S. Juan etc. maken er een geïntegreerd geheel van, waarbij je zowel over het land, de indianen, de textiel, als de sociale context infor matie krijgt. Een diaprojec tie vult aan. Deze expositie, een initiatief van museum directeur Jan van Laarho ven, is een bezoek zeer waard. HENK EGBERS Vier eeuwen Nederland- Japan - Kunst, wetenschap, taal en handel. Rijksmuseum Volkenkunde, Steenstraat 1, Leiden. Open: di. t/m za. 10.00-17.00 uur en zondag 13.00-17.00 uur (tot en met 19 februari). Aan de nana van prenten, schilderingen, porselein, lakwerk, documenten etc. wordt overzicht gegeven van de periode waarin de basis werd gelegd voor cul turele contacten tussen Ne derland en japan. In het be gin van dit jaar was er ook een soortgelijke tentoonstel ling in de Vrije Universiteit te Amsterdam, waarbij een goed desbetreffend boek van Stellingwerff verscheen. Het verblijf van de Nederlan ders op Deshima nabij Na gasaki en de Nagasaki-bla den stonden daarbij een traal. Die thema's spelen ook hier een grote rol. Het dage lijkse leven der Nederlan ders op Deshima wordt door Frits Vos behandeld in een door Tijdstroom uitgegeven boekje (catalogus bij deze expositie. I Frank Rigter (links) als Peter, Jip Wijngaarden als Anne Frank en Jeroen Krabbé als Otto Frank. - fotoanp Amsterdam (ANP) - De toneelpremière van 'Het dagboek van Anne Frank' onder regie van Jeroen Krabbé is op 18 februari 1984 in het Cultureel Centrum in Amstelveen. Het stuk dat na de première in Amstelveen in het gehele land op de planken wordt ge bracht is een bewerking van de oorspronkelijk tekst van de twee Amerikaanse auteurs Frances Goodrich en Albert Hackett. Mies Bouhuys heeft de tekst bewerkt en daarbij gestreefd naar een grotere soberheid en een grotere oorspronkelijk heid, zo vertelden zij en Jeroen Krabbé op een persconferentie in het Anne Frankhuis in Am sterdam. Vanwege auteurs rechtelijke problemen was het niet mogelijk een eigen stuk te schrijven. De zo groot mogelij ke oorspronkelijkheid is ook nagestreefd bij het ontwerpen van de kleding voor de spelers door costuumontwerper Yvan Tax. Met 'Het dagboek van Anne Frank' wil men niet alleen het verleden laten herleven maar ook de lijn doortrekken naar de actualiteit door aandacht te besteden aan de teksten uit het dagboek, waarin Anne Frank haar gedachten en idealen ten aanzien van de toekomst van de wereld en de mensheid heeft prijsgegeven. Het grootste probleem voor regisseur Jeroen Krabbé was het vinden van een meisje voor de rol van Anne Frank. Na een oproep kwamen 4500 reacties binnen van meisjes en vrouwen van 4 tot en met 44 jaar die de rol wilden spelen. Na een groot aantal selecties bleef tenslotte Jip Wijngaar den over voor de rol. Volgens Krabbé was zij het meest ge schikt vanwege haar gelijke nis met Anne Frank en haar 'grote toneelpersoonlijkheid'. Krabbé speelt in het stuk zelf Otto Frank, de vader van An ne. Adriënne Kleiweg speelt Edith Frank, Wilke Durand Margot, Sacco van der Made Dussel, Nelly Frijda mevrouw Daan, Luk Mello meneer Daan, Frank Rigter Peter, Liesbeth Struppert Miep Gies en Ernst Zwaan Kraler. De producent is Jacques Senf. In 1955 vond de wereldpre mière van het stuk plaats op Broadway in New York. Op 27 november 1956 volgt de Euro pese premère in Amsterdam. Na de voorstelling van toneel groep Theater in 1956 is het weer voor het eerst dat dit stuk, zij het in een gewijzigde versie, ten tonele wordt ge- voerd.De Anne Frank Stich ting zal naar alle scholen die het stuk zullen bezoeken een brief sturen met daarin sug gesties hoe het bezoek op school zo zinvol mogelijk kan worden voorbereid. Overal waar 'Het dagboek van Anne Frank' wordt opge voerd wordt gelijkertijd een tentoonstelling gehouden met daarin elementen als het Ach terhuis en haar bewoners, de publikatie van het dagboek en de reacties daarop, de geschie denis van de Anne Frank Stichting en de aktuele ont wikkelingen rond fascisme, racisme en anti-semitisme. ROTTERDAM (ANP) - Het Rotterdamse museum Boymans van Beuningen zal in 1985 gedurende drie maanden een expositie houden van Nederlandse schilderijen uit het beroemde museum voor beeldende kunsten Hermitage in Leningrad. Er zullen ongeveer vijftig werken van zeventiende eeuwse Hollandse meesters uit dat museum in Rotterdam worden ten toongesteld. Dit heeft de directeur van Boymans, dr. W.A.L. Beeren, desge vraagd meegedeeld. De komst van deze expositie vloeit voort uit de betrekkingen die Rotterdam als havenstad met Leningrad onderhoudt en is begin december door de ondertekening van het Nederlands-Russisch cultureel verdrag officieel goedgekeurd. Volgens Beeren is het uniek dat op dergelijke schaal werken uit de Hermitage in het westen worden tentoongesteld. Boy mans heeft al acht jaar geprobeerd de selectie van de Hollandse meesters uit Leningrad naar Nederland te halen. GOES Grandtheater - 20 u. Never say never again, a.l. HULST Koning van Engeland 20 u. Never say never again, a.l. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Never say never again, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Missing. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 u. Garcon. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five. Metro I - 12, 4,16,18, 20 en 22 u. Le marginal. Metro II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. The outsiders. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u. Fanny Hill, Rubens - 12,14,16,18,20 en 22 u Staying alive. Sinjoor - 11,13.20,16,18.40 en 21,20 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Brussels bij night. Quellin I - 12,15,18 en 21 u. Return of the jedi. Quellin II - 12,14,16,18,20 en 22 u. De lift. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Pauline a la plage. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Escape from New York. Astrid - 12, 13.20,15.30, 17.40, 19.50 en 21 55 u Sneeuw witje en de zeven dwergen. Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u Master of the flying guil lotine. Savoy - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Confessions of a pop per former. Ambassades - 12,15,18 en 21 u. For those I love. Ambassades-Club I 12,15, 18 en 21 u. Frances. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Stryker. Ambassades-Club III - 12, 14.20,16.45,19.1 Oen 21 30u. Mortelle randonnee. Ambassades—Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Zapped. Festa - 13,15,17 en 21 u. Prison camp girls. Brabo - 12, 14.20,16.45, 19.10 en 21,30 u. Creep show. Tijl - 12, 14, 16,18, 20 en 22 u. Flashdance. Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u Zelig. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 14.30,17.15 en 20 u. Monty Phyton, The meaning of life. 22.30 u. The policewoman goes to New York. Gulden Vlies 2 14.30,17.15 en 20 u. Table for five. 22.30 u. Private popsicle. Gulden Vlies 3 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Zipp zapped. Memling 14.30,17.15 en 20 u. Sneeuwwitje. Rembrandt 20 u. Electric blue. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne ver say never again. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Yellowbeard 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Sneeuwwitje. 4 - 15 en 17.30 u. Nena. 5 - 15 en 17.30 u. Return of the jedi. 6 20 en 22.30 u. Carmen. S*- 20 en 22.30 u. Brussels bij night. 8-15,17.30 en 20 u. Octopus- sy. 9 - 15,17.30 en 20 u. Flashdance. 10 - 15,17.30 en 22.30 u De lift. 11 - 20 en 22.30 u. Joy. 12 - 15,17.30 en 20 u. De dolle kever komt terug 13 - 15,17.30 en 20 u. Stryker. 14 - 22.30 u. De vierde man 15 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Cujo. 16 - 22.30 u. Koyaanisqatsi exposities AXEL Galerie Bellemans, Slijkdreef 2a Expositie rond het Zeeuws Platenboek. In de kindergalerij is werk van illustrator Rene Nijhof te zien. Geop. tijd. winkeluren (t/m 31 dec HULST Openbare Bibliotheek - Ou de en nieuwe stadsbeelden in Hulst, aan de hand van foto's en boeken. Geop. tijd. kantooruren- Rot 15 dec.) ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wa stelt da noe voo?". Geop. tijd. kantooruren VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 - assemblages en papierre- liefs van Nicolaas Dings. Geop woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo 14-17 u. (t/m 18 dec.) IJZENDIJKE Streekmuseum West- -Zeeuwsch-Vlaanderen - J Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsme de moderne zendapparatuur Geop ma. t/m vrij 10-12 en 13.30-17.00 u. Zat en zond. 14—17 u. (t.m. 18 dec.). (ADVERTENTIE) (eff. rendement per 9-12-83 8,56%) (eff. rendement per 9-12-83 8,53%) Verkrijgbaar in coupures van f 1.000- en f 5.000,-. Looptijd maximaal 8 jaar. Rente wordt jaarlijks uitgekeerd. Tussentijdse verkoop via de beurs mogelijk. F van Lanschot Bankiers. Sinds 1737. Hoge Steenweg 29,5211 JN 's-Hertogenbosch. Viditel 711. Voor alle informatie kunt u bellen 073-15 34 61 of een van onderstaande telefoonnummers. Amsterdam (020-64 3011), Breda (076-22 58 44), Den Haag (070-46 92 07), Eindhoven (040-44 7725). 's-Hertogenbosch (073-15 34 61). Hilversum (035-4 86 41), Nijmegen (080-22 64 55), Roosendaal (01650-4 09 70), Rotterdam (010-33 25 44). Sittard (04490-2 26 001, Tilburg (013-3515 55), Utrecht (030-33 25 35), Vught (073-5616 62), Waalwijk (04160-3 58 25), Zaanstad (075-214211), Zwolle (038-22 4644). (eff. rendement per 9-12-83 8,50%) Verkrijgbaar in coupures van f 1.000,- en f5,000,- Looptijd ca. 51/4 jaar, waarna u de spaarbrieven kunt verzilveren en de rente ontvangt. Tussentijdse verkoop via de beurs mogelijk. Wijzigingen voorbehouden. 7.10 Preludium. tennieuws. 8.45 Mus iq, Onder de h°°gtezo Q riuz. uit de Barok. .e >t: Klass. kameriiWj symf. v. Mozart («j jal de Orkest speelt 30 Nws. 13.05 Oude en ork. AVRO: tte, opera van Mozgj Koor van de Sta»a y nen en het Weens Orkest, met vocale 5 Kamermuz. v. 0.00 Concertgebou lass. muz. v. ork. e - mantische kamern^- van Schubert •qmajs ajjapEjqaS 'siqoaj uieej 'jaap uea afsep 'uoojcuoiuj 'atu -Bp qau Uaaq uea jEBq 'ueui uea Sbejj] 'squij ubuj uea pusq 'siqoau jnap 'auiep Sooqapa

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 19