GIDS
Het voordeel vanVan Lanschot.
9 Procent PerCent
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
te kunst
te keur
Jeroen Krabbé
brengt Anne Frank
als toneelstuk
AGINA GIDS
;chetsen
0 -
Indiaans
Japan
Museum Boymans exposeert werk uit Hermitage
Bankbrieven 9%
Bankbrieven 8%
Spaarbrieven 8%
"Een goede vriend met geld
ichy Luke: Fingers
Suske Wiske En De Hippe Heksen
Happie En De Bolle Uit Zwolle
Boes
PLÖSSU
T3Z PAGINA GIDS 2
ijn die mij
ook mensen
.oden"
lultimediaman
?r op wijs, dat de
/eroniea volgens
ippelijk ondei
ij kers en luis
ontwikkeldst zijn
ïtterdst, bestrijdt
„En dat onderzoek'
vier jaar oud," Dj
;oe dat hij meer
gunst van de joi
ker dan naar die
jentia. „En trouw
lezen betreft, ik
le weinige Nederl;
neer dan zes dag
is heeft."
igt me uit om te v(
at er aan Veroi
t. Ik zeg dat Veroi
ia dingen doet, nu
zwaren heb tegen
na je 35ste bij
■t meer interes!
dat ik iets heb
sfeer van snelle oi
:rentebrood.
ik duidelijk maken]
Jan Lenferinks R(
lweer een praatshi
k ontmoet drie
vrouwen (Marti
y Courbois en Mai
Ier) en weet niets
ragen of de dames
ïdje vóór hun huidij
>ehad. Altijd dat
p het bed, altijd i
er van een Lenfei
scoren!
is Rob Out het
et eens. Nog sterkj
k wordt volgens he
tste tv-genie van
Die jongen heeft
charme, intellige
lij was toch maar
Maarten 't Hart
;ot zinvolle opmeri
brengen.
ik, nadat hij 't
d gevraagd wanr
laatste natte drc
aad. Akkoord.
van Dattum. Dal
i meisje dat ze zo bi
lar genitaliën van
n. Is dat sexuele info|
er een orang oeta
nog niet weet?
le en van Dattunj
Out op strenge tol
eeft iets verdrietigs
■n, „is 100 procent ii
pure informal
an natuurlijk welf
'te wijze gebracht."
an!
tob.
Schilderkunst uit de eerste
)l(j - olieverfschetsen van
intoretto tot Goya. Museum
^mans-van Beuningen,
Merdam. Open: di. t/m za.
1.00-17 00 uur, zondag 11.00-
uur (tot en met 29 ja-
tri).
groots opgezette ten-
instelling met op het eer
oog een wat specialis-
«h thema. Maar het is
5r hoofdconservator drs.
eroen Giltay niet alleen
eskundig, maar ook zeer
formatief gedaan, zodat
[interesseerden in de schil-
er. en andere kunsten van
16e tot en met de 19e eeuw
«er een boeiende context
rijgen-
De tentoonstelling kwam
liet enkel tot stand met hulp
WVC en Mobil Oil als
insor, maar ook in samen
werking met het Herzog An-
Ulrich-museum te
jraunschweig, waarheen ze
jk nog gaat. Het bedrag
jiermee gemoeid zou heel
fat onheil in de actuele
«KR kunnen voorkomen,
(aar als kunstenaar moet je
Erst dood zijn om met veel
Bid voor het nageslacht
leer 'levend' gemaakt te
gorden.Aan deze exposi-
fe werkten 52 instituten uit
hele wereld mee om
stukken van 52 dode
lunstenaar hier uit te stal
er
De olieverfschets is met
veelzijdige functie ont-
laan in de periode Rubens.
Bet Rotterdams museum
iezit 20 van dit soort Ru-
lens-werken, uitgangspunt
r deze tentoonstelling. De
[diets op papier of paneel
juerd veelal gemaakt als
loorontwerp voor grotere
■tukken op doek, wand of als
Tapijt. Vaak groeiden deze
Jdadjes', waarmee de kun-
tenaar zichzelf of de op-
Irachtgever geriefde, uit tot
jelfstandige kunstwerkjes.
De tentoonstelling bevat
jen omvangrijke collectie
i deze soms merkwaardi-
ï)j
Peter Paul Rubens: De triomftocht van Bacchus, ca.
1636. Te zien in Boymans-Van Beuningen.
door kennen, omdat juist
zo'n vlotte schets veel direc
ter is dan het uitgewerkte
doek of wandschildering.
Het verloop is chronolo
gisch (aldus ook kunsthisto
risch) en gegroepeerd rond
landencentra. Er is nogal
wat uit de aanvang in de
Italiaanse (met name Vene-
tiaanse en Napolitaanse
schilderkunst) met kunste
naars als Tiepolo, Tintoretto
en Veronese. Van de Noord-
Nederlanders zijn er Rem
brandt, Jacob de Wit en Fer
dinand Bol. De Franse schil
derkunst, met name met
cartons voor tapijten van
Troy, Natoire en Boucher.
Een groep die zeker ook ver
melding verdient is de Oos
tenrijks/Duitse. Het gaat
hierbij vooral om ontwerpen
voor kerkschilderijen, die
heel wat mensen gezien heb
ben tijdens hun vakanties in
Zuidduitse kerken. Het is de
eerste keer dat deze ontwer
pen in Nederland te zien
zijn. Maulbertsch, Rott-
mayer, Unterberger en Zim-
mermann zijn 'daarbij op
vallende namen. Aan het be
gin van de expositie is met
enkele voorbeelden duide
lijk gemaakt hoe ontwerpen
tot de uitvoering kunnen
staan. Met de omvangrijke
(168 pag.) catalogus (ƒ30,-)
geeft deze tentoonstelling
belangrijke en vaak interes
sante informatie over het
werken van kusntenaars in
voorbije tijden.
HENK EGBERS
press. 6.02 In 't voort]
Vandaag.donderdag]
!.00 Nws. 7.10
Textiel uit Guatemala. Ge-
eentemuseum Helmond.
:n: ma. tot vrij. 10.00-
uur en zondag 14.00-
[100uur (tot 29 januari).
en zeer interessante expo-
die na Engeland en
ïuitsland alleen in het kas-
el van Helmond te zien is.
is tegelijk een even
rieste als inspirerende ten-
onstelling. Triest omdat
[uatemala op dit moment
et behulp van Reagan cs
ebukt gaat onder een ver
nietigende dictatuur, waar-
Kier de indianen met name
lijden hebben. Inspire
rend, omdat de textielkunst
fit dit land getuigt van een
prachtige fantasie en tref-
|ende ambachtelijkheid.
Baar door sociale, economi-
jche en politieke omstandig-
eden wordt deze kunstzin-
De wekki 'Se "iting aangevreten.
O, 8.00 en 8.30 Nws.). NC
-sportief. 9.24 Watersta
Nws. TELEAC: 9.33 F(
(les 11). VARA: 10.03Ho
.30 Nws. 11.30 Nws.) H
De tentoonstelling is op-
ibouwd uit tableaux met
die verschillende
>u imo., 'tdten van de weef- en
genoeg. Overh.vooi jefkunst uitbeelden in rela-
de grenzen. NOSJt ie tot onderscheiden stam-
ien. Overzichtelijk en in
ductief beeldend gedaan,
erder is er een fraaie (En-
Elstalige) catalogus voor
25,-.
voor land- en tuinbol
VARA: 12.36 Dingen»'
13.00 Nws. 13.10 Leei-K
(13.30 Nws.) 14.00
apier vanuit Diergaan
NOS-RVU: 14.33't Gif
15.03 Zo kan het ook. 15
5.32 NOS-WereldwiJï
at een taal. 16.30 N»
.6.32 Studio 55. 17.30
r en nu. (18.00 Nws.) P
Jitz. van de
-b.: 18.30 Het voordeel»
:1. NCRV: 19.00 Steen in
9.00 NCRV-Leerhuis.
van het begin.
het woord).
'er des Heilskwartier
ld zingt Gods lof. 21.00 Mm Kttue oe
25 Onder de kop. FEW IXTejegAnrwooi-
Waar blijft je geld?,au-
derlands: taal. tekens
El. 8. RVU: 22.10 Overrn«
gesproken. VAK
s. 22.40 Rondom denacm
00 Vier verdichtsels, sei
en. 23.55 Nws.
tentoonstellingen
EINDREDAKTIE HENK EGBERS
ge en verrassende schetsen.
Inhoudelijk is het allemaal
nogal klassicistisch en ro
mantisch; etalages van to
neelmatige houdingen en
scènes. Ik heb daar met mijn
levensgevoel in deze tijd
weinig binding mee. Wel
vind ik het boeiend te kijken
naar het 'hoe' van het am
bacht; hoe schetsmatig of
minutieus de voorbereidin
gen waren en de uitvoeriNg
weer anders. Tussen de
knappe schilderijen (want
dat zijn ze vaak) van Rubens
en de verrassend 'moderne'
schildertoets van een Goya
bij 'De gevangenname van
Christus' (1798, uit het Pra-
do) ligt een scala van sterke
en zwakke vingeroefeningen
voor 'het' kunstwerk. Soms
leer je de schilder er beter
De identiteit van de india
nen, die ongeveer de helft
van de 7 miljoenkoppige be
volking in dit bergachtige
land (buur van El Salvador)
uitmaken, wordt voor een
belangrijk deel nog bepaald
door de kleding. Met als
hoofdkleuren blauw en rood
en zeer ritmisch geordende
geometrische tekens, getuigt
deze van een feestelij ke har
monie. Inspirerend voor
'ontwikkelde' landen.
Op de expositie wordt
aandacht geschonken aan de
hele historie, die loopt vanaf
de Maya-cultuur tot de he
dendaagse industriële in
vloeden. Scènes mef een
markt in Antiqua, gods
dienstplechtigheid in Solala,
feest rond de marimba, pot-
tenverkopers in Zacualpa,
voet- en heupgetouwen, bor
duren en inweven, het spin
nen in S. Juan etc. maken er
een geïntegreerd geheel van,
waarbij je zowel over het
land, de indianen, de textiel,
als de sociale context infor
matie krijgt. Een diaprojec
tie vult aan. Deze expositie,
een initiatief van museum
directeur Jan van Laarho
ven, is een bezoek zeer
waard.
HENK EGBERS
Vier eeuwen Nederland-
Japan - Kunst, wetenschap,
taal en handel. Rijksmuseum
Volkenkunde, Steenstraat 1,
Leiden. Open: di. t/m za.
10.00-17.00 uur en zondag
13.00-17.00 uur (tot en met
19 februari).
Aan de nana van prenten,
schilderingen, porselein,
lakwerk, documenten etc.
wordt overzicht gegeven
van de periode waarin de
basis werd gelegd voor cul
turele contacten tussen Ne
derland en japan. In het be
gin van dit jaar was er ook
een soortgelijke tentoonstel
ling in de Vrije Universiteit
te Amsterdam, waarbij een
goed desbetreffend boek van
Stellingwerff verscheen. Het
verblijf van de Nederlan
ders op Deshima nabij Na
gasaki en de Nagasaki-bla
den stonden daarbij een
traal.
Die thema's spelen ook
hier een grote rol. Het dage
lijkse leven der Nederlan
ders op Deshima wordt door
Frits Vos behandeld in een
door Tijdstroom uitgegeven
boekje (catalogus bij deze
expositie.
I
Frank Rigter (links) als Peter, Jip Wijngaarden als Anne
Frank en Jeroen Krabbé als Otto Frank. - fotoanp
Amsterdam (ANP) - De toneelpremière van 'Het dagboek van
Anne Frank' onder regie van Jeroen Krabbé is op 18 februari
1984 in het Cultureel Centrum in Amstelveen.
Het stuk dat na de première
in Amstelveen in het gehele
land op de planken wordt ge
bracht is een bewerking van
de oorspronkelijk tekst van de
twee Amerikaanse auteurs
Frances Goodrich en Albert
Hackett.
Mies Bouhuys heeft de tekst
bewerkt en daarbij gestreefd
naar een grotere soberheid en
een grotere oorspronkelijk
heid, zo vertelden zij en Jeroen
Krabbé op een persconferentie
in het Anne Frankhuis in Am
sterdam. Vanwege auteurs
rechtelijke problemen was het
niet mogelijk een eigen stuk te
schrijven. De zo groot mogelij
ke oorspronkelijkheid is ook
nagestreefd bij het ontwerpen
van de kleding voor de spelers
door costuumontwerper Yvan
Tax.
Met 'Het dagboek van Anne
Frank' wil men niet alleen het
verleden laten herleven maar
ook de lijn doortrekken naar
de actualiteit door aandacht te
besteden aan de teksten uit het
dagboek, waarin Anne Frank
haar gedachten en idealen ten
aanzien van de toekomst van
de wereld en de mensheid
heeft prijsgegeven.
Het grootste probleem voor
regisseur Jeroen Krabbé was
het vinden van een meisje
voor de rol van Anne Frank.
Na een oproep kwamen 4500
reacties binnen van meisjes en
vrouwen van 4 tot en met 44
jaar die de rol wilden spelen.
Na een groot aantal selecties
bleef tenslotte Jip Wijngaar
den over voor de rol. Volgens
Krabbé was zij het meest ge
schikt vanwege haar gelijke
nis met Anne Frank en haar
'grote toneelpersoonlijkheid'.
Krabbé speelt in het stuk zelf
Otto Frank, de vader van An
ne. Adriënne Kleiweg speelt
Edith Frank, Wilke Durand
Margot, Sacco van der Made
Dussel, Nelly Frijda mevrouw
Daan, Luk Mello meneer
Daan, Frank Rigter Peter,
Liesbeth Struppert Miep Gies
en Ernst Zwaan Kraler. De
producent is Jacques Senf.
In 1955 vond de wereldpre
mière van het stuk plaats op
Broadway in New York. Op 27
november 1956 volgt de Euro
pese premère in Amsterdam.
Na de voorstelling van toneel
groep Theater in 1956 is het
weer voor het eerst dat dit
stuk, zij het in een gewijzigde
versie, ten tonele wordt ge-
voerd.De Anne Frank Stich
ting zal naar alle scholen die
het stuk zullen bezoeken een
brief sturen met daarin sug
gesties hoe het bezoek op
school zo zinvol mogelijk kan
worden voorbereid.
Overal waar 'Het dagboek
van Anne Frank' wordt opge
voerd wordt gelijkertijd een
tentoonstelling gehouden met
daarin elementen als het Ach
terhuis en haar bewoners, de
publikatie van het dagboek en
de reacties daarop, de geschie
denis van de Anne Frank
Stichting en de aktuele ont
wikkelingen rond fascisme,
racisme en anti-semitisme.
ROTTERDAM (ANP) - Het Rotterdamse museum Boymans van
Beuningen zal in 1985 gedurende drie maanden een expositie
houden van Nederlandse schilderijen uit het beroemde museum
voor beeldende kunsten Hermitage in Leningrad.
Er zullen ongeveer vijftig werken van zeventiende eeuwse
Hollandse meesters uit dat museum in Rotterdam worden ten
toongesteld.
Dit heeft de directeur van Boymans, dr. W.A.L. Beeren, desge
vraagd meegedeeld. De komst van deze expositie vloeit voort uit
de betrekkingen die Rotterdam als havenstad met Leningrad
onderhoudt en is begin december door de ondertekening van het
Nederlands-Russisch cultureel verdrag officieel goedgekeurd.
Volgens Beeren is het uniek dat op dergelijke schaal werken
uit de Hermitage in het westen worden tentoongesteld. Boy
mans heeft al acht jaar geprobeerd de selectie van de Hollandse
meesters uit Leningrad naar Nederland te halen.
GOES
Grandtheater - 20 u.
Never say never again, a.l.
HULST
Koning van Engeland
20 u. Never say never again, a.l.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u.
Never say never again, a.l.
Alhambra 2 - 20 u.
Missing.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20en22
u. Garcon.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 u. Table for five.
Metro I - 12, 4,16,18, 20 en
22 u. Le marginal.
Metro II - 12, 14, 16, 18, 20
en 22 u. The outsiders.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u. Fanny Hill,
Rubens - 12,14,16,18,20
en 22 u Staying alive.
Sinjoor - 11,13.20,16,18.40
en 21,20 u. Never say never
again.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. Brussels bij night.
Quellin I - 12,15,18 en 21 u.
Return of the jedi.
Quellin II - 12,14,16,18,20
en 22 u. De lift.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. Pauline a la plage.
Astra - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Escape from New York.
Astrid - 12, 13.20,15.30,
17.40, 19.50 en 21 55 u Sneeuw
witje en de zeven dwergen.
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u Master of the flying guil
lotine.
Savoy - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Confessions of a pop per
former.
Ambassades - 12,15,18 en
21 u. For those I love.
Ambassades-Club I 12,15,
18 en 21 u. Frances.
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Stryker.
Ambassades-Club III - 12,
14.20,16.45,19.1 Oen 21 30u.
Mortelle randonnee.
Ambassades—Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Zapped.
Festa - 13,15,17 en 21 u.
Prison camp girls.
Brabo - 12, 14.20,16.45,
19.10 en 21,30 u. Creep show.
Tijl - 12, 14, 16,18, 20 en 22
u. Flashdance.
Wapper - 12,14,16,18,20
en 22 u Zelig.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
14.30,17.15 en 20 u.
Monty Phyton, The meaning
of life.
22.30 u. The policewoman
goes to New York.
Gulden Vlies 2
14.30,17.15 en 20 u.
Table for five.
22.30 u. Private popsicle.
Gulden Vlies 3
14.30,17.15, 20 en
22.30 u. Zipp zapped.
Memling
14.30,17.15 en 20 u.
Sneeuwwitje.
Rembrandt
20 u. Electric blue.
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne
ver say never again.
2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Yellowbeard
3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Sneeuwwitje.
4 - 15 en 17.30 u. Nena.
5 - 15 en 17.30 u. Return of the
jedi.
6 20 en 22.30 u. Carmen.
S*- 20 en 22.30 u. Brussels bij
night.
8-15,17.30 en 20 u. Octopus-
sy.
9 - 15,17.30 en 20 u.
Flashdance.
10 - 15,17.30 en 22.30 u De
lift.
11 - 20 en 22.30 u. Joy.
12 - 15,17.30 en 20 u. De dolle
kever komt terug
13 - 15,17.30 en 20 u.
Stryker.
14 - 22.30 u. De vierde man
15 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Cujo.
16 - 22.30 u. Koyaanisqatsi
exposities
AXEL
Galerie Bellemans, Slijkdreef
2a Expositie rond het Zeeuws
Platenboek. In de kindergalerij is
werk van illustrator Rene Nijhof
te zien. Geop. tijd. winkeluren
(t/m 31 dec
HULST
Openbare Bibliotheek - Ou
de en nieuwe stadsbeelden in
Hulst, aan de hand van foto's en
boeken. Geop. tijd. kantooruren-
Rot 15 dec.)
ST. ANNA TER MUIDEN
Voormalig Gemeentehui-
s - Aquarel-etsen van Horst de
Blaere, lino's van Liesbeth Hu-
ser, etsen van Ernest Joachim,
fotografieken van Wim Krull en
etsen van Dietmar Noworzyn,
onder het motto „Wa stelt da noe
voo?". Geop. tijd. kantooruren
VLISSINGEN
Galerie Marquis, Nieuwendijk
15 - assemblages en papierre-
liefs van Nicolaas Dings. Geop
woe. t/m za. 13.30-17.30 u. zo
14-17 u. (t/m 18 dec.)
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
-Zeeuwsch-Vlaanderen - J
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme
de moderne zendapparatuur
Geop ma. t/m vrij 10-12 en
13.30-17.00 u. Zat en zond.
14—17 u. (t.m. 18 dec.).
(ADVERTENTIE)
(eff. rendement per 9-12-83 8,56%)
(eff. rendement per 9-12-83 8,53%)
Verkrijgbaar in coupures van f 1.000-
en f 5.000,-.
Looptijd maximaal 8 jaar. Rente wordt
jaarlijks uitgekeerd. Tussentijdse
verkoop via de beurs mogelijk.
F van Lanschot Bankiers. Sinds 1737. Hoge Steenweg 29,5211 JN 's-Hertogenbosch. Viditel 711.
Voor alle informatie kunt u bellen 073-15 34 61 of een van onderstaande telefoonnummers.
Amsterdam (020-64 3011), Breda (076-22 58 44), Den Haag (070-46 92 07), Eindhoven (040-44 7725).
's-Hertogenbosch (073-15 34 61). Hilversum (035-4 86 41), Nijmegen (080-22 64 55), Roosendaal (01650-4 09 70),
Rotterdam (010-33 25 44). Sittard (04490-2 26 001, Tilburg (013-3515 55), Utrecht (030-33 25 35),
Vught (073-5616 62), Waalwijk (04160-3 58 25), Zaanstad (075-214211), Zwolle (038-22 4644).
(eff. rendement per 9-12-83 8,50%)
Verkrijgbaar in coupures van f 1.000,-
en f5,000,-
Looptijd ca. 51/4 jaar, waarna u de
spaarbrieven kunt verzilveren en de
rente ontvangt. Tussentijdse verkoop
via de beurs mogelijk.
Wijzigingen voorbehouden.
7.10 Preludium.
tennieuws. 8.45 Mus iq,
Onder de h°°gtezo Q
riuz. uit de Barok. .e
>t: Klass. kameriiWj
symf. v. Mozart («j jal
de Orkest speelt
30 Nws. 13.05 Oude
en ork. AVRO:
tte, opera van Mozgj
Koor van de Sta»a y
nen en het Weens
Orkest, met vocale
5 Kamermuz. v.
0.00 Concertgebou
lass. muz. v. ork. e -
mantische kamern^-
van Schubert
•qmajs ajjapEjqaS
'siqoaj uieej 'jaap uea afsep 'uoojcuoiuj 'atu
-Bp qau Uaaq uea jEBq 'ueui uea Sbejj] 'squij
ubuj uea pusq 'siqoau jnap 'auiep Sooqapa