Vandenberg groeit verder Oor's vierde Actie-affiches in Boek van de Maand ONTDEK DE VERSCHILLEN Yes hernieuwt eigen geluid Stuur je elpeelijst 0 P L 0 S S I H DINSDAG 13 DECEMBER 1983 Li Hugenoten- museum in Berlijn heropend Lucky Luke: Fingers Suske Wiske En De Hippe Heksen Appie Happie En De Bolle Uit Zwolle Boes f"ziezo' en vertel me nous [we -JULLIE 0PPgacuT6EVEgS '-iatjipE pjoqtjBds 'lUBnjjznut ijau 'SJl i jBBq 'utooq atjjapetqali 'laSajdsuou11^, -oijutEBj 'uaoqos 'utooq uba >je} W-' I T3Z PAGINA GIDS ^llllllllflIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllflIIllllllllflIffflIllllflIlflIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllflllllllllllllllllllilllllllllllllllllllUllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliÈ WIE GEDACHT of zelfs ge hoopt mocht hebben, dat Yes 1984 niet zou halen, is met '90125' een illusie armer. Yes is met die plaat terug van weggeweest en door het enorme succes van de single 'Owner of a lonely heart' lijkt de toekomst van de groep rooskleuriger dan ooit. '90125' is de eerste elpee sinds de dubbele live-plaat 'Yesshows' uit 1980, maar als je naar de nieuwe plaat luis tert dan lijkt er in de tussen liggende periode niks we zenlijks veranderd te zijn. De groep heeft de afgelopen jaren echter wel goed naar andere bands geluisterd. Zo zou 'Owner of a lonely heart' zo afkomstig kunnen zijn van een Police-plaat en meer Yes-nummers gaan die richting uit. Verder zijn de altijd aanwezige symfo nische elementen dit keer op Amerikaanse leest gemodel leerd, waardoor er op som mige momenten een soepel hardrock-geluid a la Jour ney ontstaat. '90125' is dan ook een plaat, die goed in het gehoor ligt en die voor de verstokte Yes-fans als een aangename verrassing zal zijn gekomen. Echt verrassende zaken hoef je van Yes anno 1984 echter niet te verwachten. Het on gehoorde en vernieuwende, dat platen als 'Time and a word', 'The Yes Album' en 'Fragile' zo buitengewoon maakte, is er allang af. De scheppende creativi teit van toen is vervangen door subtiel breiwerk, waarin bruikbare elemen ten van buitenaf en voort borduren op het eigen geluid zijn verweven tot een goed verkoopbaar produkt. Vandenberg:.compact en aanstekelijk.- fotowea HET GOEIE van de hard rock is, dat je er als groep veel sneller furore in kunt maken dan in andere genres. De reden daarvoor is waar schijnlijk, dat de hardrock en heavy metal niet bepaald worden door verkoopstra tegieën van de platenfir ma's of door recensies in popbladen, want die zijn er nauwelijks. Nee, de harde tak van de pop bestaat dank zij de enorme belangstelling bij het publiek. De hardrock- fan is vele malen fanatieker dan de andere muziek-lief- hebber en lijkt ook koop krachtiger. Een beetje ge specialiseerde platenzaak verkoopt tegenwoordig meer headbangers-muziek dan platen van welk modern bandje dan ook. Ook de ver koop van gespecialiseerde bladen gaat als een trein. Zo gaan er bij een Bredase pla tenzaak amper vijftien ex emplaren van 'Vynil' de deur uit, terwijl er ruim 200 stuks van het hardrock-blad 'Aardschok' verkocht wor den. Er is een markt voor hardrock hier en een groep als Vandenberg heeft daar goed gebruik van gemaakt. Met de naar de groep ver noemde debuutelpee brak Vandenberg nationaal en la ter ook internationaal door. Er werden ruim 250.000 ex emplaren van die elpee ver kocht en er werd uitgebreid getoerd door Europa en Noord-Amerika. Vandenberg heeft dan ook kwaliteit genoeg in huis om een dergelijke status te rechtvaardigen. Bij eerdere pogingen om in Nederland EINDREDACTIE WIM VAN LEEST MET DE elpeelijst over het jaar 1983 loopt het nog niet echt storm. Een paar handen vol inzenders kan toch niet representatief zijn voor hoe er over pop muziek gedacht wordt. Ga er nog eens voor zitten en zet je mening op pa pier. Met je inzending maak je kans op een pla- tenbon. Stuur daarom een lijstje met de volgens jouw tien beste elpees van 1983 naar De Stem. Geef ook een korte motivering van jouw keuze. Laat ook weten wat je van de popmuziek op dit moment denkt en wat er volgens jou moet zal kan gebeuren met die popmuziek. Van wie ver wacht je het meest in 1984, wie kunnen we vol gens jou nu wel afschrij ven, wie zou er geen plaat meer mogen maken of wie moet er juist terugke ren. Dat en eventuele ande re op- of aanmerkingen kun je sturen naar: Re dactie De Stem, Pop- spraak, t.a.v. Wim van Leest, Spinveld 55, 4815 HV Breda. hardrock van internationale klasse te maken, bleef het steken in kneuterigheid en groepen als Turbo, Hollan der en Bodine kwamen nooit echt van de grond. Vandenberg lukte dat wel. Enerzijds is dat te danken aan het uitstekende gitaar spel van gitarist Adje van den Berg, anderzijds dankt de groep zijn faam aan de prima composities van die zelfde Adje. De groep slaagt er in de zo voor de hand lig gende clichés te vermijden en daardoor is bijvoorbeeld ook de tweede elpee 'Hea ding for a storm' van een ge halte, dat elke (internatio nale) concurrentie aan kan. Vandenberg heeft het evenwicht gevonden tussen gedragen ballads en stevig uptempo-werk. Een single als 'Different worlds' laat bijvoorbeeld horen dat zan ger Bert Heerink veel met zijn stem kan en daardoor alleen al krijgt de groep meer diepgang. In het snel lere werk valt het hechte sa menspel op tussen aan de ene kant de sterke ritmesec tie met Jos Zoomer op drums en Dick Kemper op bas en aan de andere kant Adje van den Berg. De solo's zijn effectief en niet oever loos breed uitgesponnen. Daardoor blijft het geluid compact en aanstekelijk. Gelukkig voor Nederland blijft het niet alleen bij Van denberg. Groepen als High way Chile, Picture en vooral de nieuwe groep Horizon (een voortzetting van Sava ge) tonen aan, dat de Neder landse hardrock een brede top begint te krijgen, die niet onder hoeft te doen voor de rest van de wereld. Muzikrant Oor heeft zijn popencyclopedie de afgelo pen zomer in de revisie ge daan en onlangs kwam de vierde editie uit, die volledig herzien aangevuld heet. Bij de vorige uitgave was me al opgevallen, dat Oor's encyclopedie een zeer hand zaam boekwerk is. Voor een poprecensent is het haast een onmisbaar handboek en ook de geïnteresseerde pla tenkoper heeft er veel aan. De encyclopedie is overzich telijk, bevat een schat aan informatie en is voor minder dan de prijs van twee elpees al te koop. Een vluchtige blik bij een paar bij mij bekende arties ten laat echter wel zien dat er wat foutjes zijn gemaakt. Zo is klakkeloos uit de fou tieve bio van de platenmaat schappij overgeschreven dat de tweede elpee van Chas Jankei 'Questionnaire' heet (echte titel 'Chasanova'), on- breekt bij het overzicht van Zappa-produkten de elpee die door het London Sym phonic Orchestra werd ge maakt en is de elpee 'Night life' van Donald Fagen uit op Warner Brothers (en niet zoals de encyclopedie meldt bij MCA). Niettemin zijn dat schoonheidsfoutjes, waar aan ik me niet al te zeer er ger. Iets anders ligt het met de keuze van de groepen. Nog steeds blijkt uit de encyclo pedie iets te veel de voor keur van de redactie. Nieu we Britse bandjes zijn er net als in de vorige uitgave vol op in te vinden. Het gaat mij aan het hart om een grootheid als Mitch Ryder weggefrommeld te zien onder het hokje Zware Jongens, waarin zich allerlei domme heavy metal-band- jes bevinden. Ook onterecht in die rubriek lijkt me Va nilla Fudge. Een figuur als Jonathan Richman, ook dit jaar weer goed voor een voortreffelij ke elpee, wordt in een paar regeltjes weggestopt bij de new wave en de Australi sche groep Split Enz, toch een toonaangevende band, staat weggemoffeld tussen andere, totaal onbeduidende kangoeroes. Soulzanger par excellence Lee Dorsey is al leen met een paar regeltjes terug te vinden, terwijl een roemloos ten onder gegane groep als Mother's Finest wel volop aandacht krijgt. En er zullen ongetwijfeld meer van dergelijke aan merkingen te maken zijn. Iets meer objectiviteit en relativeringsvermogen had een afgewogener geheel ge geven. Nu zijn de nieuwe Engelse groepen overge waardeerd en de tijd zal le ren, dat die bandjes al die aandacht niet waard zijn. Desondanks is 'Muziek- krant Oor's eerste Neder landse popencyclopedie' een uitstekend boekwerk, dat ook internationaal gezien op eenzame hoogte staat. De artikelen zijn helder en be knopt en vooral het foto werk is van grote klasse. DE AGENDA voor de komende weken ziet er ais volgt uit: Tina Turner, 13 december in Am sterdam (Carré) Kreuners, 27 december in Breda (Klapcot) Katie Webster, 16 december in Breda (Oncle Jean). riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiNiiiiiiiii^ Door Hans Toonen 'Een teken aan de wand' is de titel van het boek van de maand december, geschreven door Henk Hofland en samen gesteld door de grafische ont werpers Marius van Leeuwen ien Nel Punt. Welgeteld 507 af- jfiches tonen een muurvast {beeld van 20 jaar actievoeren in Nederland. Op de drempel van de jaren zestig, toen iedereen in Neder- 'land tenminste nog met twee woorden sprak, had de samen leving geen boodschap aan de iiriuur. ]Of om met Henk Hofland te ispreken: „Ons land was toen ondubbelzinnig verdeeld in twee groepen: de bevoegden ;en onbevoegden." Uitgezonderd wat nozems ,met een woordenschat van idrielettergrepen plus een :dronkaard met hoge nood ibleef de samenleving keurig ;met de handen af van ander- ;mans muur. Wie een bood schap had, klopte eerst braaf laan bij de bevoegde instanties. 1 Wat plotsklaps menige landgenoot met witkwast en kalkemmer naar de muur deed spoeden, is nog steeds voer voor psychologen. Hof land zoekt de oorzaak in voor bijgaande motieven zoals eigen wensen en de moed er vierkant voor uit te komen. Hofland: „Degene die vijf entwintigjaar geleden, zelfs in de beleefdste bewoordingen, een beroep had gedaan op de grote dagbladpers om te hel pen een eind te maken aan de discriminatie tegen homosek suelen, was op zijn best voor een onbruikbare znderling versleten. Wie voor een wette lijke regeling van aborus had gepleit, was vervloekt. Wie de auto uit de binnenstad wilde weren, was voor gek ver klaard." Hij sluit af met: „Het mas samedium is geen instrument om radicale veranderingen te •bewerkstelligen. En doet het •dat wel, dan wordt het meestal ■daardoor in zijn bestaan als 'massamedium bedreigd." De muur Voor minderheden, qua kop zorgen uiteenlopend van atoombommen tot bedreigde kluten, bleef één uitweg open: het affiche. Waar men dit 'armeluis- massamedium' moest laten, lag eigenlijk voor de hand. Moe om door de gevestige sa menleving nog langer van het kastje naar de muur te worden gestuurd, hielden steeds meer minderheden getergd halt bij de muur. Vanaf dat moment is de muur gebruikt als vrij plaats voor verdrukten. „De zwijgende meerderheid plakt nu eenmaal niet", grin nikt Nel Punt. Samen met Ma rius van Leeuwen besnuffelde zij meer dan 15.000 Nederland se aanplakbiljetten. Eigenlijk is 'Een teken aan de wand' een twee-in-een- boek. Want naast Hoflands' treurig-trotse terugblik op de roerige jaren 1963-1983 vor men de bijschriften bij de affi ches een verhaal apart. Neem bijvoorbeeld het we reldwijd geplagieerde affiche Het bekende Outspan-affi- che. van Opland tegen nieuwe kernwapens in Europa. Nooit geweten dat hij op zijn oor spronkelijke ontwerp een man tegen een raket laat schoppen. Nieuw voor mij is het feit dat Opland op verzoek van het IKV, Pax Christi en nog 17 an dere organisaties, die schop pende man in een vrouw heeft veranderd. Van 1963 tot heden is de wit kwast als een kleverige torna do over Nederland getrokken. Geen terrein bleef veilig. Van af de muur is er geprotesteerd tegen ondermeer abortus, de neutronenbom, nafluiten, dienstplicht, huisjesmelkers, president Johnson Nixon, koningin Beatrix, leegstand, Angola-koffie, affiches, de Amsterdamse opera, stem recht, kindermoord enzovoort. En met name vóór abortus, homos, kraken, openbaar ver voer, eigen auto, voor Angola, de politie, meer werk, censuur op de muur, Solidariteit, de Waddenzee, de kluten op Half weg enzovoort. De momenteel rondzingende stelling dat de jaren zeventig gekenmerkt werden door moegestreden en/of op stand wonende provos/kabouters uit de 'roaring sixties', komt waarschijnlijk van landgeno ten die sinds de oliecrisis van 1973 de gordijnen gesloten houden. Alleen al het in negen gestrekte kolommen register van actiegroepen en organisa ties, variërend van Aktie Af sluiting Leidsestraat tot Zwaarden of Ploegscharen, plakt die stelling achter het behang. GOES Grandtheater - 20 u. Never say never again, a.l. HULST Koning van Engeland 20 u. Never say never again, a.l. 20 u. Angels with golden guns, 16 j. 20 u. Breathless, 16 j. 20 u. De gravin begeert, 18 j. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u. Never say never again, a.l. Alhambra 2 - 20 u. Psycho deel 2,16 j. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en22 u. Garcon. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u Table for five. Metro I - 12, 4,16,18, 20 en 22 u. Le marginal. Metro II - 12,14,16,18,20 en 22 u. The outsiders. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u Fanny Hill. Rubens - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Staying alive. Sinjoor - 11,13.20,16,18.40 en 21.20 u. Never say never again. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Brussels bij night. Quellin I - 12,15,18 en 21 u. Return of the'jedi. Quellin It - 12,14,16,18, 20 en 22 u. De lift. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. Pauline a la plage. Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Escape from New York. Astrld - 12,13.20,15.30, 17.40,19.50 en 21.55 u. Sneeuw witje en de zeven dwergen. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Master of the flying guil lotine. Savoy - 12,14,16,18, 20en 22 u. Confessions of a pop per former. Ambassades - 12,15,18 en 21 u. For those I love. Ambassades-Club I - 12,15, 18 en 21 u. Frances. Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Stryker. Ambassades-Club III - 12, 14.20,16.45,19.10en 21,30u. Mortelle randonnee. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Zapped. Festa - 13,15,17 en 21 u. Prison camp girls. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Creep show. Tijl - 12,14,16, 18, 20 en 22 u. Flashdance. Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Zelig. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 20 u. Monty Phyton, The meaning of life. 22.30 u. The policewoman goes to New York. Gulden Vlies 2 20 u. Table for five. 22.30 u. Private popsicle. Gulden Vlies 3 - 20 en 22.30 u. Zipp zapped. Memling - 20 u. Sneeuwwitje. Rembrandt 20 u. Electric blue. GENT Decascoop 1 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Ne ver say never again. 2 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Yellowbeard. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Sneeuwwitje. 4 15 en 17.30 u. Nena. 5 - 15 en 17.30 u. Return of the jedi. 6 - 20 en 22.30 u. Carmen. 7 - 20 en 22.30 u. Brussels bij night. 8 - 15,17.30 en 20 u. OctopgJ sy. 9 - 15,17.30 en 20 u. Flashdance. 10 - 15,17.30 en 22.30u De I lift. 11 - 20 en 22.30 u.Joy. 12 - 15,17.30 en 20 u Ded«J kever komt terug. 13 - 15,17.30 en 20 u. Stryker. 14 - 22.30 u. De vierde man 15 - 15,17.30, 20 en 22.30(i Cujo. 16 - 22.30 u. Koyaanisqatsi. M KOEWACHT Oude Molen - 13.30u schieting voor bejaarden. EXPOSITIES AXEL Galerie Bellemans, Slijkdreei 2a - Expositie rond het Zeeml Platenboek. In de kindergaler, I werk van illustrator Rene Nijht'f te zien. Geop. tijd. winkeluren f (t/m 31 dec.) HULST Openbare Bibliotheek - Og I de en nieuwe stadsbeelden in T Hulst, aan de hand van foto's c| boeken. Geop. tijd kantoorural (tot 15 dec.) ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horsltl Blaere, lino's van LiesbethHu- f ser, etsen van Ernest Joachim, fotografieken van Wim Krullei etsen van Dietmar Noworzyn, I onder het motto „Wa stelt danoi voo?". Geop. tijd. kantoorurei VLISSINGEN Galerie Marquis, Nieuwendjil 15 - assemblages en papierrel liëfs van Nicolaas Dings. Geop f woe. t/m za. 13.30-17.30 u zo 14-17 u. (t/m 18 dec.) IJZENDIJKE Streekmuseum West- -Zeeuwsch-Vlaanderen - J Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsittl de moderne zendapparatuur Geop.: ma. t/m vrij. 10—12en 13.30-17.00 uZat. en zond, 14-17 u. (t.m. 18 dec.). BERLIJN (ENA) - Na I jaar wegens de restaur van de Franse Dom, ook 4 de Friedrichtstadtkerk noemd, gesloten te zijnd weest, is het enige kerkeljj museum van Berlijn opengegaan. In de kelders rfl de in Oost-Berlijn staia kerk is in een veertien afdeiil gen omvattende nieuwe rf stelling de geschiedenis wa gegeven van de Hugenoten I Na de Franse revolutieil de nog niet geëmigreerde K| genoten, die tot dan Frankrijk zelf ondergroij hadden gearbeid, uil zwermd over Europa. Va vestigden zich in BraM burg, waar zelfs een omvaj rijke Franse kolonie totsl kwam die over een kerkgebouw beschikte.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 14