losVoèt
EB®#
MMK KENNIS
NET TENNIS
larino H. Sport
Austin Metro: aardig familiewagentje
ZEELAND
PROVINCIEJ
iimriDi
'AUTOTIPS
Resultai
jaarrekeningen 1982
ziekenhuisvoorzieningen
in de provincie Zeeland
Aanstaande bruid
Aanstaande bruidegom
W. BAKKER
CASH
ZEEVIS-GROOTHANDELSPALEIS voor iedereen|
Koopmai
januari
weer in cl
6.51
TERNEUZEN Tel. 01150-13456 Showroom Terneuzen
KLOOSTERZANDE Tel. 01148-1412
waterschap de drie ambachten
IN ONZE DAMES- EN
HEREN-KOLLEKTIE VINDT
VAST UW KEUS!
U
Vishandel Wlm van Ham
ZATERDAG 10 DECEMBER A.S.
CARRY
^4r-—
Voor een betrouwbare inrutlwagen zult U bij ons wel slagenRuime heuze uit V.W.'s Audi's en andere merhen met garantie.
Plbeginnerskursus tennis"
UITNODIGING
POSTDUIVEN-
TENTOONSTELLING E.R.B.
provinciale griffie
Waarde ca. 80,00
ü\£Z±t*,£ulzf£.±
TUINCENTRUM
[j- mafzsn
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Chique of
sportieve
kleding
met Kerst?
AAN DE AMBACHTSTRAAT (Driewegen) TERNEUZEN
Wat betekent dit voor u?
DAGELIJKS VERSE AANVOER
TER 5 HOLLANDSE NIEUWE
5 KILO MOSSELEN
6.511
6.5'
DONDERDAG 8 DECE
Luis Arconada
uitgeschakeld
Melbourne <afp) - de
Ut STfcM VAN DONDERDAG 8 DECEMBER 1983
UNIEKE AANBIEDING
12 lessen van 1 uur met
8 personen op 2 banen /150,-
Gratis gebruik van materiaal
U hoeft alleen sportkleding en schoeisel
mee te nemen
Mogelijke lesuren:
dinsdagmorgen 09.30 tot 10.30 uur
woensdagmorgen 10.30 tot 11.30 uur
Voor meer informatie over tennislessen
individueel of in groepsverband kunt u
01150-19627 bellen
Terneuzen Mr. F.J. Haarmanweg 51, Tel. 01150-19627
ZATERDAG 10 en ZONDAG
11 december
in LOKAAL BEYER
MOTEL WEST te Schoondijke
met schitterende prijzen in het rad van
avontuur
zondag om 17.00 uur
BONNENVERKOOP
met namen als:
van onze generaal kampioen
J. de Poorter, Schoondijke
G. Dusarduyn, Groede
A. Dusarduyn, IJzendijke
A. Cornelis, Breskens
A. van Landschot, Heille
en vele andere bekenden.
Gedeputeerde staten van Zeeland maken bekend, dat krach
tens artikel 23 van de Wet Ziekenhuisvoorzieningen vanaf he
den gedurende 1 maand op de provinciale griffie de afschrif
ten van de
met accoutantsverklaring voor een ieder ter inzage liggen.
Middelburg, 8 december 1983
sint pieterstraat 42, postbus 6001,4330 la middelburg, tel. 01180-31011
De waarnemend dijkgraaf van het water
schap De Drie Ambachten maakt bekend
dat op woensdag, 14 december 1983 des
namiddags 14.00 uur een openbare verga
dering zal worden gehouden van de alge
mene vergadering van voornoemd water
schap in het gebouw van de dienst voor
openbare werken te Terneuzen, Burg. Geill-
straat 2, (ingang kantoor VVV/Museum).
Vanaf een half uur vóór de aanvang van de
vergadering wordt aan belanghebbenden
gelegenheid gegeven hun belangen met be
trekking tot de op de agenda vermelde pun
ten mondeling aan het dagelijks bestuur
kenbaar te maken.
De agenda ligt ter inzage in het water
schapshuis, Korte Kerkstraat 19 te Terneu
zen, op werkdagen van 9-12 uur.
Terneuzen, 7 december 1983
De wnd. dijkgraaf voornoemd,
F C. Verhelst
Ruim 80.00 aan geschenken ontvangt U als U Uw ondertrouw
tijdig meldt op een van de kantoren van De Stem
Mocht uw a s vrouw het vergeten doet u het dan Als u ruim
schoots voor uw huwelijksdag even op èen van onze kantoren
komt of onderstaande bon invult en opstuurt dan garanderen wi|
u een bezoek van de hostess van de Felicitatiedienst
Deze hostess bezorgt u gratis een aantrekkelijk pakket met
talrijke geschenken en een groot aantal waarde- en reductie-
bonnen van plaatselijke middenstand en van merkartikelfa
brikanten.
U ziet. het is de moeite waard.
Geef daarom tijdig uw onder-
trouwdatum door.
Schriftelijk of persoonlijk aan
een van de kantoren van
De Stem
ZE,
heeft alle benodigdheden
evenals vers groen en rode
bes-hulst.
k
Guido Gezellestraat 27,
TERNEUZEN, tel. 01150-17911
British Leyiand, dat tegen
woordig in Nederland Austin-
Rover Nederland heet, heeft
dit jaar de Metro-serie sterk in
prijs verlaagd. Tevens is de se
rie uitgebreid met een jubilee
programma en met een Turbo
versie en zijn er een aantal ver
beteringen aan alle modellen
aangebracht.
De rij-eigenschappen van de
verschillende Metro's ontlopen
elkaar niet veel. De verschillen in
de diverse types zitten hem dan
ook, zoals al gezegd, hoofdza
kelijk in de motoren en in de uit
voering, een zekere uitzondering
daarop is de Vanden Plas, de
MG en MG Turbo, de duidelijk
duurdere modellen, die naast
motortechnlsche ook andere
technische modificaties bezitten.
De Turbo bijvoorbeeld heeft een
zwaardere vering, grotere en
bredere wielen, geventileerde
remschijven e.d., naast uiteraard
de motorverschillen, waaronder
de Turbocompresser, maar ook
de elektronische ontsteking, de
elektronische Wastegate SU
ARG HIF44 carburateur en di
verse verstevigingen en koeling
verbeteringen. Niettemin behan
delen wij de Metro als geheel en
geven de verschillen aan waar
nodig.
Prestaties en verbruik
De Metro maakt gebruik van in
principe 2 soorten motoren, een
1 liter en 1,3 liter motor. De 1 li
ter motor is in alle 1000 model
len nagenoeg gelijk, er is een
klein verschil in de extra zuinige
serie (iets minder vermogen, zui
niger verbruik, echter extreem
groot zijn deze verschillen niet).
De 1,3 liter motor kent wel een
3-tal versies zich uitend in ver
schillen in vermogen en koppel
(veroorzaakt door andere cilin
derkoppen met grotere kleppen
en hogere compressie en bij de
Turbo natuurlijk door de extra
Turbolading). We laten de moto
ren de revue passeren. De 1000
meet exact 998 cc, heeft een
vermogen van resp. 44 en 46 PK
(zuinig en normaal) en een kop
pel van 71/73 Nm bij een 3000
toeren. De 1300 meet 1275 cc,
heeft in de normale 1,3 serie een
vermogen van 61 PK, in de Van
den Plas en de MG een vermo
gen van 73 PK en in de MG Tur
bo een vermogen van 89 PK, de
koppels verhouden zich resp. als
93 Nm bij 3200 toeren, tot 100
Nm bij 3500 toeren, tot 116 Nm
bij 3600 toeren voor de Metro
Turbo.
De prestaties daarbij zijn:
voor de 1000, een top van 135
km/u, acceleratie van 0-100
km/u in 20 sec., voor de 1300
met 61 PK, top 150 km/u, ac
celeratie van 0-100 km/u in 15
sec, de 1300 met 73 PK, top
160 km/u, acceleratie 0-100
km/u in 13,5 sec., en tenslotte
de Turbo 1300 met 89 PK, top
167 km/u, acceleratie van 0-
100 km/u in 10,5 sec. Zoals de
cijfers aangeven is de 1300
motor duidelijk sneller dan de
1000, maar ook die 1000 kan
heel goed meekomen en
springt daarbij zuinig met de
brandstof om, terwijl de aan
schaffingsprijs natuurlijk ook
in ogenschouw genomen moet
worden. De Turbo is weliswaar
de snelste, maar ook de duur
ste en dat zowel in verbruik als
in aanschaffingsprijs.
Besluiten we met de ver
bruikscijfers, onze testgemiddel
den waren: voor de 1000 1:15,
voor de normale 1300 1:13 en
de 1300 Turbo 112. De ECE cij
fers bij 90 en 120 km/u zijn voor
de 1000 resp. 1:20,8 en 1:14,7,
de 1300 resp. 1:18,2 en 1:13,3,
de 1300 MG en Vanden Plas
resp. 1:18,2 en 1:13,5 en de
1300 Turbo resp. 1.17,8 en
1:12,2. Alle Metro modellen be
hoeven slechts één maal per
jaar of om de 20.000 km een
servicebeurt te hebben, de Tur
bo moet echter wel om de
10.000 km minstens de kartero-
lie verversen.
Wegligging
De Metro heeft een redelijk
goede wegligging, normaliter
zijn er geen problemen met de
rij-eigenschappen. De koers
vastheid op de rechte weg is vol
doende positief, zijwind noch
wegoneffenheden hebben vat op
de koers. Ook in bochten blijft
de Metro het goed doen, uitbre
ken is er normaliter niet bij
De
voorwielaandrijving zorgt wel
voor een licht zelfcentrerend ef
fect bij het uitkomen van de
bocht.
Tot aan de Metro Turbo is
de vering nogal week, bij veel
bochten en de slalom is dat even
wennen, de carrosserie helt dan
ook wat over. De Turbo heeft
steviger vering, dat geeft wellicht
wat minder comfort, maar komt
de wegligging weer iets ten goe
de, ook de bredere banden heb
ben hier een licht voordeel. Voor
alle Metro's geldt verder een vrij
directe en erg preciese bestu
ring, een licht onderstuurkarak
ter, een lichte bediening.
De Me
tro en Metro Turbo hebben een
sportstuur dat het sportieve ka
rakter van deze auto's beklem
toond. De remmen van de Metro
zijn prima, bij 100 km/u staat de
wagen binnen de 46 meter stil,
zeker beneden het gemiddelde,
al is de massa natuurlijk niet zo
groot bij deze kleine midden
klasser.
Comfort
Het comfort is meestal inhe
rent aan het soort wagen, de
Metro behoort tot de kleine mid
denklasse, vroeger heette hij
In blokletters invullen s.v.p.
Graag ontvang ik tijdig vóór mijn huwelijksdag bezoek van de
hostess van de Felicitatiedienst.
Naam bruid:
adres
postcode:woonplaats:
telefoon:
Naam bruidegom:
adres:
postcode:woonplaats:
datum ondertrouw:
plaats van ondertrouw:
datum wett. huw.:datum kerk. huw.:
Direkt inzenden aan één van onze kantoren.
KAA11 - SLUIS-TEL. 01178-1719
Ook 's zondags geopend van 2-6 uur.
l.SCADA
(Miss Brilt)
SPÖruGII f
OPENT
van 30 soorten zeevis, waaronder
paling, maar ook mosselen en gebakken|
en gerookte vis.
Maar tegenwoordig net zo belangrijk
EEN ZEER SCHERPE PRIJS
I
f AMC/CHT5TKAAT
CRJEWK£U
fe ^rWEUlTCUWWf
MR. F-0. HAARMANWEdf
KENNIS- voor
MAKING 5 LEKKERBEKJES
voor
voor
zelfs Mini Metro. De Metro rrl
dan ook niet vergeleken wo:c|
met de Rover, niettemin s
comfort voor dit soort waj;;l
op een heel acceptabel peilf
vering is voor het comfort
doende soepel, de Turbo isj
stugger, maar zoals al
komt dat de wegligging wëerl
goede. De normale Metro's/
nen zelfs wat gaan nadeinenl
aan de grens van in cadans J
raken bij opeenvolgende f
gen in het wegdek.
De ruJ
is goed benut, en vier volwaJ
nen kunnen, gegeven de t
standigheden, best een piaaj
in de Metro vinden. Achiel
gaat het ook best, merkwaar!
genoeg is de beenruimte voel
wat beperkt door de wielkas'st
maar dat bemerkten we tel
ook bij de nieuwe Alfa 33 diet
de Metro's in ons testprogj
ma zat.
De kofferruimte is vol
een dergelijke wagen redel
ruim. De Metro is van het haiJ
back type, dus met grote klept
neerklapbare achterbank
kan de bagageruimte dus r
behoorlijk vergroot worden I
het interieur zijn er diverse al»
mogelijkheden en een das|
boardkastje.
Het interieur I
netjes afgewerkt, de uitrust r;|
compleet en ook hier gi
duurder de uitvoering hoe rrj|
extra's. Aan veiligheid noteera
wij, goede, rustige rij-eigsk
schappen, goede remmen in j
Scheiden circuits, 3 pts. aut.n
ligheidsgordels, hoofdsteurd
gelaagde voorruit, gedeel
stuurkolom, achterruitverj
ming, achteruitrijlampen,
tachterlicht, halogeen koplal
pen, knipperlichtinstallatie,bijl
allervoordeligste uitvoert»
kan dit iets afwijken, jammer!
noeg houdt dit ook de getal
voorruit in. Besluiten metdesT
luidsmetingen, de 1000 is
luidruchtiger dan de 1300.e']
luxere uitvoeringen zijn
stoffering en isolatie weer f
stiller dan de eenvoudige uitof
ringen, maar dat spreekt
vanzelf en echt groot zijn devJ
schillen niet. Nerfien we heli
middelde dan komen weaa't
dB (A) bij 80 km/u, 74 dB(Aj
100 km/u, 76 dB (A) bijl
km/u en helaas 84 dB (A
topsnelheid, bij topsnelli
moet het motortje uiteraard r|
werken en gaan ook bijgelu
een wat duidelijker rol spe|
Desalniettemin is de Metrob
een aardig familiewagentje j
spreken de sportieve ve'sj
wellicht ook de jongeren aar f
ZÜRICH (ANP) - Het Nederl
van de strijd om het wereld
ingedeeld in groep 5 met Oost
De winnaar van deze gre
voor de eindronde in Mexico
groep vormt met de nummer
een nieuwe poule, waarvan
klasseert voor de eindronde
nieuwe poule speelt een be
winnaar van de Oceanische f
xico.
GROEP i
Groep 1: Polen, België, Grieke
Groep 2: West-Duitsland, Zw
tugal en Malta.
Groep 3: Engeland, Noord-Ie
Finland.
Groep 4: Frankrijk, Joegosl;
rije en Luxemburg.
Groep 5: Oostenrijk, Hongari;
Groep 6: Sovjet-Unie, Denen
en Noorwegen.
Groep 7: Spanje, Schotland, M
Italië is als wereldkampioen
eindronde. Daarbij komen de
groepen, plus de nummers tw
GROEP C
Australië, Taiwan, Nieuw-Ze
Gespeeld wordt in een dubl
Nieuw-Zeeland en Australië
beslissingswedstrijden uit tej
pa.
GROEI
Zone A: groep 1: ondergroep
Arabische Emiraten en Oma
non, Qatar en Jordanië; gro<
Iran en Noord-Jemen; ondei
men en Syrië.
Zone b: groep 3: ondergroep
Korea; ondergroep 2: Thailar
donesië; groep 4: ondergroep
en Brunei; ondergroep 2: Jap
rea.
GROEP CC
In deze groep is Mexico als
plaatst.
Groep 1; El Salvador/Puerto
derlandse Antillen en Verenig
Groep 2: Barbados, Costa R
Guatemala.
Groep 3: Trinidad/Tobago,
Suriname/Guyana.
De verliezers van de negen w<
naars spelen een toernooi in
naars spelen weer een toerno
naar daarvan plaatst zich voo
GROEP zuie
Groep I: Argentinië, Peru, Col
Groep 2: Uruguay, Chili en Ec
Groep 3: Brazilië, Paraguay ei
De winnaars van de drie gro
eindtoernooi. De vierde plaat
ingenomen door de winnaar
nummers twee van de groep
groep 1.
GROEP A
Groep 1: Egypte, Zimbabwe,
Malawi, Zambia, Oeganda, M
nia en Soedan.
Groep 2: Sierra Leone, Maroi
Tunesië.
Groep 3: Togo, Guinea, Ivoor!
ria, Angola en Senegal.
Na de eerste ronde blijven 16 1
we loting in ko-systeem tot t
ceerd, die deelnemen aan de ei
Dagelijks geopend van maandag t/m zaterdag van 09.00-18.00 uur Vrijdag 21.00 uur. zaterdag tot 17.00 0
DEN HAAG (ANP) - Rudi
Koopmans, de Europese kam
pioen in het halfzwaarge-
wicht, zal zijn titel op donder
dag 12 januari 1984 in Marseil
le vrijwillig verdedigen tegen
de Franse kampioen Richard
Caramanolis. Overigens zal de
Europese Boks Unie nog zijn
fiat aan het gevecht moeten
geven.
Henk Ruhling, de manager
van Koopmans, gelooft niet,
dat de EBU bezwaren zal heb
ben tegen de vrijwillige titel-
verdediging van Koopmans.
°e toestemming van de EBU
is noodzakelijk, omdat Koop
mans voor 13 februari 1984 zijn
*AN SEBASTIAN (AFP) - De
°elman van het Spaanse
voetbalteam, Luis Maria Ar- j
c°nada, is voor zeker twee
Waanden uitgeschakeld. De
-jarige Arconada raakte af
gelopen zondag tijdens de
competitie-wedstrijd van Real
oeiedad tegen Sevilla gebles
seerd.
,,.^'d Mats Wilander en John
Enroe ontmoeten elkaar
h ?r^en 'n de halve finales van
a f°ernooi om de open
alische tenniskampioen-
eir,aPpen- In de andere halve
Een staat Ivan LendI te-
Mayoucs Amerikaan Tim
t>et damestoernooi lijkt
Wel Navratilova zich een
Sla t banen naar het Grand
Seal? en partiT die in twee
rej, ces werd afgewerkt, be- t
Van .f bJavratilova ten koste f
dr> de Britse Jo Durie de laat-