losVoèt EB®# MMK KENNIS NET TENNIS larino H. Sport Austin Metro: aardig familiewagentje ZEELAND PROVINCIEJ iimriDi 'AUTOTIPS Resultai jaarrekeningen 1982 ziekenhuisvoorzieningen in de provincie Zeeland Aanstaande bruid Aanstaande bruidegom W. BAKKER CASH ZEEVIS-GROOTHANDELSPALEIS voor iedereen| Koopmai januari weer in cl 6.51 TERNEUZEN Tel. 01150-13456 Showroom Terneuzen KLOOSTERZANDE Tel. 01148-1412 waterschap de drie ambachten IN ONZE DAMES- EN HEREN-KOLLEKTIE VINDT VAST UW KEUS! U Vishandel Wlm van Ham ZATERDAG 10 DECEMBER A.S. CARRY ^4r-— Voor een betrouwbare inrutlwagen zult U bij ons wel slagenRuime heuze uit V.W.'s Audi's en andere merhen met garantie. Plbeginnerskursus tennis" UITNODIGING POSTDUIVEN- TENTOONSTELLING E.R.B. provinciale griffie Waarde ca. 80,00 ü\£Z±t*,£ulzf£.± TUINCENTRUM [j- mafzsn INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER Chique of sportieve kleding met Kerst? AAN DE AMBACHTSTRAAT (Driewegen) TERNEUZEN Wat betekent dit voor u? DAGELIJKS VERSE AANVOER TER 5 HOLLANDSE NIEUWE 5 KILO MOSSELEN 6.511 6.5' DONDERDAG 8 DECE Luis Arconada uitgeschakeld Melbourne <afp) - de Ut STfcM VAN DONDERDAG 8 DECEMBER 1983 UNIEKE AANBIEDING 12 lessen van 1 uur met 8 personen op 2 banen /150,- Gratis gebruik van materiaal U hoeft alleen sportkleding en schoeisel mee te nemen Mogelijke lesuren: dinsdagmorgen 09.30 tot 10.30 uur woensdagmorgen 10.30 tot 11.30 uur Voor meer informatie over tennislessen individueel of in groepsverband kunt u 01150-19627 bellen Terneuzen Mr. F.J. Haarmanweg 51, Tel. 01150-19627 ZATERDAG 10 en ZONDAG 11 december in LOKAAL BEYER MOTEL WEST te Schoondijke met schitterende prijzen in het rad van avontuur zondag om 17.00 uur BONNENVERKOOP met namen als: van onze generaal kampioen J. de Poorter, Schoondijke G. Dusarduyn, Groede A. Dusarduyn, IJzendijke A. Cornelis, Breskens A. van Landschot, Heille en vele andere bekenden. Gedeputeerde staten van Zeeland maken bekend, dat krach tens artikel 23 van de Wet Ziekenhuisvoorzieningen vanaf he den gedurende 1 maand op de provinciale griffie de afschrif ten van de met accoutantsverklaring voor een ieder ter inzage liggen. Middelburg, 8 december 1983 sint pieterstraat 42, postbus 6001,4330 la middelburg, tel. 01180-31011 De waarnemend dijkgraaf van het water schap De Drie Ambachten maakt bekend dat op woensdag, 14 december 1983 des namiddags 14.00 uur een openbare verga dering zal worden gehouden van de alge mene vergadering van voornoemd water schap in het gebouw van de dienst voor openbare werken te Terneuzen, Burg. Geill- straat 2, (ingang kantoor VVV/Museum). Vanaf een half uur vóór de aanvang van de vergadering wordt aan belanghebbenden gelegenheid gegeven hun belangen met be trekking tot de op de agenda vermelde pun ten mondeling aan het dagelijks bestuur kenbaar te maken. De agenda ligt ter inzage in het water schapshuis, Korte Kerkstraat 19 te Terneu zen, op werkdagen van 9-12 uur. Terneuzen, 7 december 1983 De wnd. dijkgraaf voornoemd, F C. Verhelst Ruim 80.00 aan geschenken ontvangt U als U Uw ondertrouw tijdig meldt op een van de kantoren van De Stem Mocht uw a s vrouw het vergeten doet u het dan Als u ruim schoots voor uw huwelijksdag even op èen van onze kantoren komt of onderstaande bon invult en opstuurt dan garanderen wi| u een bezoek van de hostess van de Felicitatiedienst Deze hostess bezorgt u gratis een aantrekkelijk pakket met talrijke geschenken en een groot aantal waarde- en reductie- bonnen van plaatselijke middenstand en van merkartikelfa brikanten. U ziet. het is de moeite waard. Geef daarom tijdig uw onder- trouwdatum door. Schriftelijk of persoonlijk aan een van de kantoren van De Stem ZE, heeft alle benodigdheden evenals vers groen en rode bes-hulst. k Guido Gezellestraat 27, TERNEUZEN, tel. 01150-17911 British Leyiand, dat tegen woordig in Nederland Austin- Rover Nederland heet, heeft dit jaar de Metro-serie sterk in prijs verlaagd. Tevens is de se rie uitgebreid met een jubilee programma en met een Turbo versie en zijn er een aantal ver beteringen aan alle modellen aangebracht. De rij-eigenschappen van de verschillende Metro's ontlopen elkaar niet veel. De verschillen in de diverse types zitten hem dan ook, zoals al gezegd, hoofdza kelijk in de motoren en in de uit voering, een zekere uitzondering daarop is de Vanden Plas, de MG en MG Turbo, de duidelijk duurdere modellen, die naast motortechnlsche ook andere technische modificaties bezitten. De Turbo bijvoorbeeld heeft een zwaardere vering, grotere en bredere wielen, geventileerde remschijven e.d., naast uiteraard de motorverschillen, waaronder de Turbocompresser, maar ook de elektronische ontsteking, de elektronische Wastegate SU ARG HIF44 carburateur en di verse verstevigingen en koeling verbeteringen. Niettemin behan delen wij de Metro als geheel en geven de verschillen aan waar nodig. Prestaties en verbruik De Metro maakt gebruik van in principe 2 soorten motoren, een 1 liter en 1,3 liter motor. De 1 li ter motor is in alle 1000 model len nagenoeg gelijk, er is een klein verschil in de extra zuinige serie (iets minder vermogen, zui niger verbruik, echter extreem groot zijn deze verschillen niet). De 1,3 liter motor kent wel een 3-tal versies zich uitend in ver schillen in vermogen en koppel (veroorzaakt door andere cilin derkoppen met grotere kleppen en hogere compressie en bij de Turbo natuurlijk door de extra Turbolading). We laten de moto ren de revue passeren. De 1000 meet exact 998 cc, heeft een vermogen van resp. 44 en 46 PK (zuinig en normaal) en een kop pel van 71/73 Nm bij een 3000 toeren. De 1300 meet 1275 cc, heeft in de normale 1,3 serie een vermogen van 61 PK, in de Van den Plas en de MG een vermo gen van 73 PK en in de MG Tur bo een vermogen van 89 PK, de koppels verhouden zich resp. als 93 Nm bij 3200 toeren, tot 100 Nm bij 3500 toeren, tot 116 Nm bij 3600 toeren voor de Metro Turbo. De prestaties daarbij zijn: voor de 1000, een top van 135 km/u, acceleratie van 0-100 km/u in 20 sec., voor de 1300 met 61 PK, top 150 km/u, ac celeratie van 0-100 km/u in 15 sec, de 1300 met 73 PK, top 160 km/u, acceleratie 0-100 km/u in 13,5 sec., en tenslotte de Turbo 1300 met 89 PK, top 167 km/u, acceleratie van 0- 100 km/u in 10,5 sec. Zoals de cijfers aangeven is de 1300 motor duidelijk sneller dan de 1000, maar ook die 1000 kan heel goed meekomen en springt daarbij zuinig met de brandstof om, terwijl de aan schaffingsprijs natuurlijk ook in ogenschouw genomen moet worden. De Turbo is weliswaar de snelste, maar ook de duur ste en dat zowel in verbruik als in aanschaffingsprijs. Besluiten we met de ver bruikscijfers, onze testgemiddel den waren: voor de 1000 1:15, voor de normale 1300 1:13 en de 1300 Turbo 112. De ECE cij fers bij 90 en 120 km/u zijn voor de 1000 resp. 1:20,8 en 1:14,7, de 1300 resp. 1:18,2 en 1:13,3, de 1300 MG en Vanden Plas resp. 1:18,2 en 1:13,5 en de 1300 Turbo resp. 1.17,8 en 1:12,2. Alle Metro modellen be hoeven slechts één maal per jaar of om de 20.000 km een servicebeurt te hebben, de Tur bo moet echter wel om de 10.000 km minstens de kartero- lie verversen. Wegligging De Metro heeft een redelijk goede wegligging, normaliter zijn er geen problemen met de rij-eigenschappen. De koers vastheid op de rechte weg is vol doende positief, zijwind noch wegoneffenheden hebben vat op de koers. Ook in bochten blijft de Metro het goed doen, uitbre ken is er normaliter niet bij De voorwielaandrijving zorgt wel voor een licht zelfcentrerend ef fect bij het uitkomen van de bocht. Tot aan de Metro Turbo is de vering nogal week, bij veel bochten en de slalom is dat even wennen, de carrosserie helt dan ook wat over. De Turbo heeft steviger vering, dat geeft wellicht wat minder comfort, maar komt de wegligging weer iets ten goe de, ook de bredere banden heb ben hier een licht voordeel. Voor alle Metro's geldt verder een vrij directe en erg preciese bestu ring, een licht onderstuurkarak ter, een lichte bediening. De Me tro en Metro Turbo hebben een sportstuur dat het sportieve ka rakter van deze auto's beklem toond. De remmen van de Metro zijn prima, bij 100 km/u staat de wagen binnen de 46 meter stil, zeker beneden het gemiddelde, al is de massa natuurlijk niet zo groot bij deze kleine midden klasser. Comfort Het comfort is meestal inhe rent aan het soort wagen, de Metro behoort tot de kleine mid denklasse, vroeger heette hij In blokletters invullen s.v.p. Graag ontvang ik tijdig vóór mijn huwelijksdag bezoek van de hostess van de Felicitatiedienst. Naam bruid: adres postcode:woonplaats: telefoon: Naam bruidegom: adres: postcode:woonplaats: datum ondertrouw: plaats van ondertrouw: datum wett. huw.:datum kerk. huw.: Direkt inzenden aan één van onze kantoren. KAA11 - SLUIS-TEL. 01178-1719 Ook 's zondags geopend van 2-6 uur. l.SCADA (Miss Brilt) SPÖruGII f OPENT van 30 soorten zeevis, waaronder paling, maar ook mosselen en gebakken| en gerookte vis. Maar tegenwoordig net zo belangrijk EEN ZEER SCHERPE PRIJS I f AMC/CHT5TKAAT CRJEWK£U fe ^rWEUlTCUWWf MR. F-0. HAARMANWEdf KENNIS- voor MAKING 5 LEKKERBEKJES voor voor zelfs Mini Metro. De Metro rrl dan ook niet vergeleken wo:c| met de Rover, niettemin s comfort voor dit soort waj;;l op een heel acceptabel peilf vering is voor het comfort doende soepel, de Turbo isj stugger, maar zoals al komt dat de wegligging wëerl goede. De normale Metro's/ nen zelfs wat gaan nadeinenl aan de grens van in cadans J raken bij opeenvolgende f gen in het wegdek. De ruJ is goed benut, en vier volwaJ nen kunnen, gegeven de t standigheden, best een piaaj in de Metro vinden. Achiel gaat het ook best, merkwaar! genoeg is de beenruimte voel wat beperkt door de wielkas'st maar dat bemerkten we tel ook bij de nieuwe Alfa 33 diet de Metro's in ons testprogj ma zat. De kofferruimte is vol een dergelijke wagen redel ruim. De Metro is van het haiJ back type, dus met grote klept neerklapbare achterbank kan de bagageruimte dus r behoorlijk vergroot worden I het interieur zijn er diverse al» mogelijkheden en een das| boardkastje. Het interieur I netjes afgewerkt, de uitrust r;| compleet en ook hier gi duurder de uitvoering hoe rrj| extra's. Aan veiligheid noteera wij, goede, rustige rij-eigsk schappen, goede remmen in j Scheiden circuits, 3 pts. aut.n ligheidsgordels, hoofdsteurd gelaagde voorruit, gedeel stuurkolom, achterruitverj ming, achteruitrijlampen, tachterlicht, halogeen koplal pen, knipperlichtinstallatie,bijl allervoordeligste uitvoert» kan dit iets afwijken, jammer! noeg houdt dit ook de getal voorruit in. Besluiten metdesT luidsmetingen, de 1000 is luidruchtiger dan de 1300.e'] luxere uitvoeringen zijn stoffering en isolatie weer f stiller dan de eenvoudige uitof ringen, maar dat spreekt vanzelf en echt groot zijn devJ schillen niet. Nerfien we heli middelde dan komen weaa't dB (A) bij 80 km/u, 74 dB(Aj 100 km/u, 76 dB (A) bijl km/u en helaas 84 dB (A topsnelheid, bij topsnelli moet het motortje uiteraard r| werken en gaan ook bijgelu een wat duidelijker rol spe| Desalniettemin is de Metrob een aardig familiewagentje j spreken de sportieve ve'sj wellicht ook de jongeren aar f ZÜRICH (ANP) - Het Nederl van de strijd om het wereld ingedeeld in groep 5 met Oost De winnaar van deze gre voor de eindronde in Mexico groep vormt met de nummer een nieuwe poule, waarvan klasseert voor de eindronde nieuwe poule speelt een be winnaar van de Oceanische f xico. GROEP i Groep 1: Polen, België, Grieke Groep 2: West-Duitsland, Zw tugal en Malta. Groep 3: Engeland, Noord-Ie Finland. Groep 4: Frankrijk, Joegosl; rije en Luxemburg. Groep 5: Oostenrijk, Hongari; Groep 6: Sovjet-Unie, Denen en Noorwegen. Groep 7: Spanje, Schotland, M Italië is als wereldkampioen eindronde. Daarbij komen de groepen, plus de nummers tw GROEP C Australië, Taiwan, Nieuw-Ze Gespeeld wordt in een dubl Nieuw-Zeeland en Australië beslissingswedstrijden uit tej pa. GROEI Zone A: groep 1: ondergroep Arabische Emiraten en Oma non, Qatar en Jordanië; gro< Iran en Noord-Jemen; ondei men en Syrië. Zone b: groep 3: ondergroep Korea; ondergroep 2: Thailar donesië; groep 4: ondergroep en Brunei; ondergroep 2: Jap rea. GROEP CC In deze groep is Mexico als plaatst. Groep 1; El Salvador/Puerto derlandse Antillen en Verenig Groep 2: Barbados, Costa R Guatemala. Groep 3: Trinidad/Tobago, Suriname/Guyana. De verliezers van de negen w< naars spelen een toernooi in naars spelen weer een toerno naar daarvan plaatst zich voo GROEP zuie Groep I: Argentinië, Peru, Col Groep 2: Uruguay, Chili en Ec Groep 3: Brazilië, Paraguay ei De winnaars van de drie gro eindtoernooi. De vierde plaat ingenomen door de winnaar nummers twee van de groep groep 1. GROEP A Groep 1: Egypte, Zimbabwe, Malawi, Zambia, Oeganda, M nia en Soedan. Groep 2: Sierra Leone, Maroi Tunesië. Groep 3: Togo, Guinea, Ivoor! ria, Angola en Senegal. Na de eerste ronde blijven 16 1 we loting in ko-systeem tot t ceerd, die deelnemen aan de ei Dagelijks geopend van maandag t/m zaterdag van 09.00-18.00 uur Vrijdag 21.00 uur. zaterdag tot 17.00 0 DEN HAAG (ANP) - Rudi Koopmans, de Europese kam pioen in het halfzwaarge- wicht, zal zijn titel op donder dag 12 januari 1984 in Marseil le vrijwillig verdedigen tegen de Franse kampioen Richard Caramanolis. Overigens zal de Europese Boks Unie nog zijn fiat aan het gevecht moeten geven. Henk Ruhling, de manager van Koopmans, gelooft niet, dat de EBU bezwaren zal heb ben tegen de vrijwillige titel- verdediging van Koopmans. °e toestemming van de EBU is noodzakelijk, omdat Koop mans voor 13 februari 1984 zijn *AN SEBASTIAN (AFP) - De °elman van het Spaanse voetbalteam, Luis Maria Ar- j c°nada, is voor zeker twee Waanden uitgeschakeld. De -jarige Arconada raakte af gelopen zondag tijdens de competitie-wedstrijd van Real oeiedad tegen Sevilla gebles seerd. ,,.^'d Mats Wilander en John Enroe ontmoeten elkaar h ?r^en 'n de halve finales van a f°ernooi om de open alische tenniskampioen- eir,aPpen- In de andere halve Een staat Ivan LendI te- Mayoucs Amerikaan Tim t>et damestoernooi lijkt Wel Navratilova zich een Sla t banen naar het Grand Seal? en partiT die in twee rej, ces werd afgewerkt, be- t Van .f bJavratilova ten koste f dr> de Britse Jo Durie de laat-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 6