Mensenrechten: breed en moeilijk veld ITEM UTERDAG 3 DECEMBER 1983 W5 Di 'E WERELD beschikt 35 jaar over een Universele Verklaring ^treffende mensenrechten. Op 10 december 1948 ging de I algemene vergadering van de Verenigde Naties akkoord met I gen reeks van rechten, waarin respect voor elk individu tot |ui[drukking werd gebracht. De verklaring diende tevens als ontwerp-verdrag, dat door staten kon worden I geratificeerd. Nu, 35 jaar later, hebben 60 van de ongeveer 150 Istaten in de wereld dat verdrag ondertekend. rrsrt-, H Menselijk Nadruk Meting W^ESTRai!'TWt S0N ACTOS DE 1-0$ DETEMlOojV^UctQtt V EL JulCIO A Los LA DiGhiDAO TT SÉ&iiÉ.v 73i Steun Basis Sanctie Opvoeding Geduld W4 t |Hij heeft die weerzin gebracht in een van Itten. rt: llij'fce jager jaagt uit terd is moorden een lal precies zoals ik er fis een omgekeerd pro- f jacht bedrijft. Sport? mogelijkheid kan ik pk wil niet zeggen dat vlieg doodslaan maar Ban ook erg genoeg. blijk voor afgrijselijke Jtaan als je zoiets zegt. (varken en ik weet dat eien geslacht worden, pesten almaar het eeu- ven en oude-dagsver- Inatuurlijk vinden wij Vergeten daarbij dat [>or ons opknapt." 'Het bordje' schreef (sonnet dat begint met pels: fep: 'Eet je bordje leeg!' f te worden die mij zeer fie. of Kees Stip als kind 1st. I zoals de meeste ouders lijn goede moeder datje Is moest eten. Als ik zei: Vel eens soep van een (dan kreeg ik dat niet niks in'. luders dwingen de kin- |d leeg te eten. Ik denk pver. Als ze niet eten pzelf wel honger. Men- ophouden met te zeu- iinderen die nog niet |n maar toch móéten. Je nken: als ze voor de te- I hangen krijgen ze van- p. Volgens mij moeten naar bed omdat die Ijk rust willen hebben." Imand die ervan uitgaat lereld tamelijk veel rot- j paar dat je moet begin- alle mensen aardig te bijkomende doodsoor- |e belangrijkste oorza- de 'status epilepticus', elinge dood en verdrin- Jie keer meer dan het al- (gemiddelde). les heeft er toe geleid, edische wereld de laat- het verschijnsel epilep- al zijn gevolgen ge- rder is gaan bekijken, kennis dat hij korter te eft dan anderen maakt langen van de patiënt st alle angst, intensief en zoveel mogelijk te heel begrijpelijk, nnen: „Daarom moet rlichting aan artsen en sen rond epilepsiepa- uitgaan van de gedach- ezorgdheid normaal is, ms niet gewenst. Iedere eemt risico's naar het ld van anderen in zijn ng. Een epilepticus kan t, want dat voorbeeld is omdat elk geval anders ;espreksgroepen kan M lede-patiënten ervarin- wisselen. de andere kant mag de rlener ouders geen risi- dringen die zij hun kind llen laten nemen. En nog n zuinig met hinderlijke ïeidsmaatregelen. Van de patiënten in ons land lo- „j.000 nauwelijks meer j >p een ongeval dan niet ten. De meesten kunnen reizen. Zorg dat ze een h paspoort of een SO»" bij zich dragen, zocja iders bij een aanval we- at ze moeten laten e zwemmen is altijd toe* ïodig. Bij andere wate n moet de patiënt ee gsvest en geen zwem^e 1. Vissen kan hij a' op veilige afstand van at rand blijft. In de woning wat aanpassingen do voorkomen dat de pa tie aanval hard valt, m3j k wel dat er huiten g ook geen voorziening ïijn persoonlijke vei 8 s gediend met een g neestal meer kwaad De voorzichtigheid is ;r van de dooie diendei e wil dat vandaag de ijn, of je nu epilepsie lent of niet". Illlllllllll Door Jan van de Ven Heeft de mensenrechten-verklaring uitwerking gehad op leefomstandig heden van mensen? Op dit moment worden nog steeds veel mensen ge mangeld tussen idealisme en cynis me. Menslievende organisaties heb ben het drukker dan ooit met het mo biliseren van de massa tegen misda dige ingrepen op de rechten van de mens. Kort na het einde van de tweede wereldoor log had de hele wereld de buik vol van mens onterende praktijken. De wereldleiders van toen vonden de tijd rijp om niet alleen de vol ken samen te smeden in een orgaan als de Ver enigde Naties. De goede wil kon nog beter wor den uitgedrukt in een universele verklaring over mensenrechten. Was er werkelijk een betere wereld aange broken? De mens van 1948 peurde zijn positie ve instelling uit het negatieve van een wereld brand. Hij legde zijn goede wil als volgt neer: Een ieder heeft recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid Van zijn persoon; Niemand zal in slavernij of horigheid worden gehouden. Slavernij en slavenhandel in iedere vorm zijn verboden; Niemand zal onderworpen worden aan folteringen, noch aan wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing; Niemand zal onderworpen worden aan willekeurige arrestatie, detentie of verban ning. Uit dertig artikelen spreekt een medemense lijkheid, die nooit eerder zo op papier was ge steld. In toonaangevende landen van het wés ten warén al wel voor eigén burgers bepaalde mensenrechten in de wetgeving opgenomen. Voor die landen betékende de universele ver klaring veelal een herhaling van wat reeds als menselijk werd ervaren. In 1948 ging het erom elke bewoner van deze aarde bescherming te bieden met een nimimale vorm van menselijk heid. Wie het eens is met de doelstelling van een verdrag neemt zich voor het doel te verwezen lijken of niet te schenden. Maar het zou niet te recht zijn te veronderstellen, dat het met nale ving van de mensenrechten -nu 60 staten die rechten onderschrijven- een stuk beter gaat dan 35 jaar geleden. Zo simpel ligt het niet. Dick Oosting, directeur van Amnesty Inter national Nederland en volkenrechtjurist, stelt dat mensenrechten vooral in de beginperiode een abstract geheel waren. Staten deden er niets mee. De bevolking voelde zich niet geroe pen er een beroep op te doen. Pas de laatste tien jaar beginnen die rechten, inmiddels in al lerlei verdragen verder uitgewerkt of aange vuld, te leven. Mensen willen naleving, komen in opstand bij schendingen. De behoefte aan een menswaardig bestaan wordt op talloze manieren tot uiting gebracht. Wie kent niet de Dwaze Moeders van Argenti nië. Vrouwen, die protesteren tegen verdwij ning van mannen en zonen. En in onze con treien operen kerkelijke en vakbondsorgani saties, een Amnesty International, die elk hun eigen onderwerpen hebben om nadruk op te leggen. Zij nemen het Vooral op voor mensen, die in andere staatsvormen leven dan de onze. Oosting van Amnesty vertelt, dat zijn orga nisatie zich op enkele rechten concentreert. Zij neernt het op voor mensen, die willekeurig in de gevangenis zijn gegooid, omdat zij bijvoor beeld een eigen mening erop na houden en om dat hen geen eerlijk proces te wachten staat. Zij neemt het op tegen marteling en doodstraf. Die straffen worden als mensonterend erva ren. Amnesty heeft het razend druk met het in bescherming nemen van mensen. Was de aan vaarding van de Universele Verklaring dan niet een klucht? Volgens Oosting hoeft de mensheid nog niet te wanhopen. Het bekend zijn van schendingen en het protesteren erte gen wil niet zeggen, dat het respect voor het individu'op dit moment geringer is dan 35 jaar geleden. Er valt over verbetering of verslechtering van het bestaan niets te zeggen. Beschermers van onderdrukten hebben wel geprobeerd het na leven van mensenrechten te meten. Het bleek een onmogelijke opgave. Het complex van rechten is zo groot en wordt nog immer groter. Zelfs staten, die het beste met de mens voor hebben, kunnen falen. Om verwarring te voorkomen richt Amnes ty zich op schending van enkele klassieke grondrechten. Rechten, die klassiek zijn van wege hunjouderdom in landen van de westerse beschaving. Maar er zijn ook nog sociale en economische rechten, die bij naleving in hoge mate bijdragen aan de menswaardigheid van het bestaan. Posting is blij, dat velen nu voor zichzelf en hun omgeving opkomen. Vanuit betrokken heid kan men werken aan verbetering. Om het bij Amnesty te houden, de organisatie organi seert niet slechts schrij fa vonden voor mensen, De wereld lijkt aan mensenrechten ten onder te gaan. De verdediger van die rechten put uit vele potjes. Zodra ergens menselijke problemen aan de orde worden gesteld, valt de term mensenrechten. Voortdurend zijn die rechten in het geding. Als er een rechter is, die de problemen beoordeelt dan bestaat er een algeheel gevoel van; we doen iets. Lang niet altijd staat er bij gewelddadigheid tegen de mensen een rechter klaar. Protesteer tegen toestanden in Zuid-Amerika. Kom in opstand tegen onmenselijkheden in een ander zuidelij k deel van de wereld. Het blijft bij luchtgeven aan gevoelens, want niemand schijnt iets te kunnen doen. Voor een deel is het gevoel van machteloosheid terecht. Verklaringen, resoluties, verdragen, die tot stand komen binnen de Verenigde Naties komen voort uit een 'wereldgeweten'. Uiting geven aan dat geweten is een zaak van de lidstaten. Maar als lidstaten zich uitspreken over bijvoorbeeld mensenrechten, kan geen mens een appel op die rechten doen bij schending. Om nood te klagen hoort er een onafhankelijke rechter te zijn. Voor gewone burgers ontbreekt de rechter. Binnen de organisatie van de Verenigde Naties is er een voor staten: het internationale hof in Den Haag. Daarvoor klagen staten andere staten aan bij schending van hun rechten. Wil een burger zijn nood klagen over schending van VN-verdragen dan zal hij een beroep moeten doen op de volksvertegenwoordiging van zijn land om langs de zeer lange en onzekere politieke weg iets te ondernemen. De burger kan zich ook aansluiten bij een organisatie als Amnesty International en van daaruit werken aan een betere wereld. Ook deze weg vergt veel tijd. Helemaal zonder rechter staat het individu niet. Er bestaat ook nog een Europees verdrag tot bescherming van de mensenrechten. Wie over uitvoering van dit verdrag klachten heeft kan -in grote lijnen- terecht bij de rechter in eigen land als dat land het verdrag heeft geratificeerd. Nederland ondertekende het in Rome gesloten Europese verdrag. Een Nederlander stapt bij onenigheid naar de rechter en als hij geen genoegdoening krijgt kan hij zij n klacht voorleggen aan de commissie, die zich in Straatsburg bezighoudt met controle op naleving van dit verdrag. De gang naar Straatsburg is geen eenvoudige. Sinds kort kan men echter ook terecht bij de rechter van de Europese Gemeenschap. Dus voor klachten over het niet voldoende naleven van het verdrag dat'door de Raad van Europa is gesloten kan men terecht bij een rechter, die uitsluitend over het recht van de Europese Gemeenschap oordeelt. Deze stap is mogelijk geworden, doordat de ÈG het Europese verdrag inzake mensenrechten tot eigen recht heeft verklaard. Mensdom nog steeds onmenselijk ürC,LïrAM0S *1- 1 1 V; De Dwaze Moeders van Argentinië protesteren tegen de ver- dwijing van mannen en zonen. - fotoap Protesten tegen schen dingen van mensenrech ten blijven nodig.- fotoanp faltert die in hun land wegens een eigen mening zijn opgesloten. Ze richt niet als aanvulling de aan dacht op moorden en verdwijningen. Het werk van Amnesty omvat een veelheid aan bezighe den. In eigen land zal Amnesty de regering aan dacht vragen voor een breed veld van rechten. Wij zijn tenslotte al heel ver in de wil om res pect voor de mens tot uiting te brengen. Van de regering mag een voorbeeld worden gevraagd. Als zij in contact treedt met regeringen van andere landen zou de erkenning van die veel heid van rechten in praktijk gebracht moeten worden. Lichtend voorbeeld zijn, zo erkent Oosting, wil echter niet zeggen, dat anderen zelfde ideeën is op te leggen. In het contact met lei ders van andere staten zal diplomatie een rol spelen. Er staan meer belangen op het spel. Contact met andere staten houdt veelal in, dat economische overwegingen daarin van door slaggevend belang zijn. In het rijtje van noodzakelijkheden mag echter nastreven van menselijkheid geen laat ste plaats innemen. Oosting heeft het gevoel, dat de Nederlandse regering pleitbezorgster van mensenrechten wil zijn. Maar in de prak tijk blijkt dit onderwerp van het geringste be lang. Amnesty tracht in een voordurend tegen spel aandacht voor de mens vast onderdeel van het internationale verkeer te doen zijn. Van geheel ander niveau is het werk van Am nesty in landen waar regelmatig klassieke rechten worden geschonden. In die landen geeft men steun aan groeperingen, die opko men voor zichzelf en medeburgers. Om een voorbeeld te noemen, de Dwaze Moeders mochten op medewerking van Amnesty reke nen. De Dwaze Moeders kwamen met gevaar voor eigen leven op voor landgenoten. Hun streven naar menswaardigheid kreeg steun. Waar mensen het nog heel gewoon vinden, dat politie willekeurig ranselt en zonder vorm van proces opsluit, omdat het nu eenmaal al tijd is gebeurd en men niet anders weet, zal Amnesty haar best doen om de primaire regels van de Universele Verklaring onder de aan dacht te brengen. Tactvol krijgen onwetenden te horen welke opvattingen over de mens in een groot deel van de wereld leven. Volgens Oosting is het belangrijk, dat in een land vanuit de bevolking tegen onmenselijk heden wordt geageerd. De bevolking dient haar leiders tot andere gedachten te brengen. Middels bewustwording van de bevolking zal de toplaag van een land sneller tot verbetering van omstandigheden overgaan. Druk van bui tenaf, hoe belangrijk ook, heeft nauwelijks verbeterend effect. De buitenwacht beschikt immers niet over sancties. Het werk aan de basis en de druk van bui tenaf veroorzaken in onze dagen de golf van protesten tegen schendingen van de menselij ke rechten. Het bewustwordingsproces komt, aldus Oosting, nu pas goed op gang, En het vraagt nog heel veel tijd voordat een algehele verbetering van de individuele leefomstandig heden intreedt. Mogelijk kunnen staten elkaar op dit punt toch wel opvoeden als zij gebruik maken van onderlinge economische gebondenheid. De band van geld en goederen maakt het nemen van sancties tot een reële dreiging, die de func tie van stok achter de deur kan vervullen. Is het niet zo, dat in Europa het bestaan Van de Europese Gemeenschap een eind heeft ge maakt aan de 'stammenoorlogen'? Zoals het er nu uitziet maakt de economische band het voor landen als Duitsland, Frankrijk, Engeland on mogelijk elkaar met wapens te bestrijden. De onderlinge afhankelijkheid zet aan tot ver broedering en elkaar opvoeden. Dick Oosting beschouwt de economische band en het middel óm deze band tijdelijk of langdurig te verbreken als een effectief wapen om landen tot nadenken over de rechten van de mens aan te zetten. Maar, bij overweging om dit wapen te hanteren zal een staat vele za ken tegen elkaar afwegen. Kan een geknechte bevolking aan een boycot worden onderwor pen als dat een verslechtering van de toestand inhoudt? Kan een regering van het noordelijk halfrond schoolmeester spelen over mensen van het zuidelijk halfrond? Een moeilijke zaak. In het economische ver keer tussen bijvoorbeeld noord en zuid neemt het zuiden al een ondergeschikte positie in Enigerlei sanctie treft de bevolking in het zui den direct. En zijn wij wel brandschoon? Als het noorden met het zuiden over mensenrech ten in dialoog is, zal het noorden op basis van gelijkwaardigheid kritiek van het zuiden moe ten slikken. Hier aanmerkingen over het nale ven van klassieke rechten, het zuiden zal ko men met aanmerkingen over naleving van so cial e rechten. Als jullie het zo goed weten, zal het zuiden zeggen, waarom werken jullie in slechte tijden buitenlanders het land uit? Zijn mensen uit landen rond de Middellandse Zee alleen nuttig in goede tijden? Kritiek hebben, meent Oos ting, vraagt om het kunnen accepteren van kritiek. Zo voedt men elkaar op. Zo valt op den duur verbetering te verwachten in de positie van de enkeling. Het moeizame proces om de mens overal ge woon mens te laten zijn vergt geduld en heel veel tijd. Menselijk is het streven naar snelle veranderingen. Wie aan een project werkt, wil nog voor zijn pensionering resultaat van zijn inspanning zien. Bij een organisatie als Am nesty International heeft Dick Oosting niet meer de drang naar de meetbare verandering. Bewustwording kan langer dan een mensenle ven duren. De meeste activisten zouden met het werk ophouden als ze geen spoor van erkenning kre gen. Oosting prijst daarom vervolgden, die zo nu en dan blijk van leven geven. Vervolgden schrijven over hun dankbaarheid voor de aan dacht en sporen aan het geven van aandacht voort te zetten. De schaarse brieven gaan als een aansporing van hand tot hand. Ze verdrij ven de moedeloosheid bij een gigantisch kar wei. Zo groeien we mogelijk naar een betere Wereld VOOr iedereen

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 25