raad 'Vlissingen Radio Luistert... In deze Gids- Weekend: Minder regels en wetten of terug naar de oude waarden? Het afscheid van Wlllebrands, de verzoener De 4.000 'Fops' van Kees Stip Epilepsie, de patiënten, de omgeving, de risico's voor ilaris I Alle radio en W-programma's op de achterpagina JA ZEELAND 5. mk ïilfüi Radio met het Schelde- scheepvaartbericht van 03.55 uur: Hoek van Holland, Steenbank, Wandelaar., loodsdiensten gestaakt voor alle schepen. Vlissingen-rede..gestaakt voor alle schepen. Het weerbericht voor de Hollandse kust.de wind zuid- zuid-west 9 tot 11.. alle schepen op Vlissingen-rede wordt dringend gevraagd om een uitkijk standby te houden...einde Schelde- scheepvaartbericht.. Vlissingen Radio uit". No Pilot, over Afwachten Roeierswacht msi3e.aB™ I DE STEM COR J DE BOER Idden, deden de le- wel lang over. Zo- het de voorzitter, bster Wolters van brg, begon te ver- Vanuit de bur- lan het Terneuzense 1 had het gezelschap ntig uitzicht op stad ne. Is zag wat laaghan- Vwolking boven de in voor opkomende Ivreesde het ergste: vast zou komen te bp Zeeuwsvlaamse 5ie ramp wilde hij len door de leden te ot zakelij ke en korte vergaderzaal echter 'mist' steeds dikker, issie spitste zich toe aag of iets 'op korte of 'te gelegener tijd' eten gebeuren. De loot uiteindelijk om anduiding maar he- veg te laten. Schelde bleef het PSD helder genoeg ters cs nog dezelfde es weer aan de over- :e zetten. redelijke propor- ro DE STEM COR J DE BOER ten voor allerlei bij ba- Jet is ook nog niet zo geleden, dat sommigen ïderland allerlei func- visten te combineren :e nog. t schijnt nu aHemaai r de rug te zijn. "D° ebben er in het verie veel aan gedaan o1" jetaalde dubbelfuncties i te gaan en om vergoe- ;n tot redelijke propor- erug te brengen". J°P' heilig van overtuigd da ok in Europa kan. De®„ t ook al bereikt. „Want opie, „ook nu zijn ve irlandse europarlemen rs hardwerkende men net één salaris", aar één salaris. Van ie honderdduizend gu jj U Q..CQ..CQ..Vlissingen Eindredactie: Jan Jansen en Frank Dey Door Paul de Schipper Het is zondagochtend vroeg. Een zuidwesterstorm giert het land binnen. De sleepdienst Willem Muller in Terneuzen meet stoten tot windkracht 12 op de watertoren. In Vlissin gen slaat de windmeter uit naar 145 kilometer per uur, ook 12. Achter de dijken waai en de pannen van het dak. Niet iedereen in Zeeland slaapt. Op de rede van Vlissingen rukken schepen aan hun ankers, rukken zich los, schepen raken op drift. Over de radio klinken tientallen onbekende, soms onverstaanbare stemmen, rus tig, gespannen of in een halve paniek. Steeds terugkerend is het nuchter- zakelijke stemgeluid van Vlissingen Radio, orde bewarend in wat gaat lij - ken op een maritieme chaos. De ra diokamer van het Loodswezen in Vlissingen: rustpunt in een wild nachtje Westerschelde. Zenuwen voor zover aanwezig worden omgezet in koppen koffie. Een klein groepje mensen is er bewonderenswaardig geconcentreerd aan het werk. Een uurtje Vlissingen Radio bij wind kracht twaalf. Luister mee. Een opgewonden stem, onverstaan baar Russisch uit de radio..het gaat niet goed daar op het donkere water. Weer een andere stem: 'Starman Asia, sleepboot Zwitserland....Star- man Asia, sleepboot Zwitser- land....very sorry ...Starman Asia...we moeten naar ons eigen schip gaan, dat is aan het driften. Ik hoop dat u het alleen kunt klaren kapitein...very sorry'. De Starman Asia mag nog even rond drijven. 'Seven August, Seven August....Vlissingen Radio...come in, please'. Het klinkt dwingend. De Se ven August, een Rus, meldt zich. De stem van Vlissingen-Radio vraagt: 'Seven August, had u een aanvaring, over?'. De Rus: 'Ja, een ander schip heeft mijn boeg geraakt aan stuur boord'. 'Starman Asia...Starman Asia...sleepboot Fighter, goedemor gen kapitein heeft u sleepboothulp nodig? 'Fighter..Starborn Asia...ja, ik moet een sleepboot hebben''Oké, we komen er direct aan..we komen er direct aan, over en uit'. Het is de con current van de Muller-sleepboot Zwitserland, de Fighter van de Unie van redding-en Sleepdiensten. Met andere slepers patrouilleert de Figh ter op de rede, bergers wachtend op buit. 'Soviet ship 'Waldiski' 107...Vlissin- gen Radio'. Het duurt even voor de Rus antwoordt. Hij ontvangt niet meer dan een de koele mededeling: 'Waldiski 107..er drijft een schip naar u toe, over....'oké er drijft een schip naar me toe'...dan Vlissingen weer 'dat schip heeft geen machines bij' De reactie van de gezagvoerder is op nieuw zakelijk: 'Oké, dat schip heeft geen machines'. Op dat moment komt de paniek- Rus weer in de lucht: 'Vlissingen-Ra dio..Vlissingen Radio...ik heb bijna weer een aanvaring met hetzelfde schip....' Het droge antwoord: 'Aanva ring met hetzelfde schip, ok, dank u', maar de man uit het land Van Andro pov weet niet van ophouden. Als een nautische uitgave van Theo Koomen geeft hij verslag '...het wordt een aan varing tussen twee Russische sche- pen..het kan elk ogenblik gebeu- ren..ze zijn heel dicht bij elkaar...nog dertig meter....m'n bemanning is stand-by...Vlissingen Radio..ontvangt u mij De kapitein van de 'Mount Duck' laat Vlissingen weten dat hij de Scheldeloods meeneemt naar Rotter dam. De man kan in Vlissingen niet van boord omdat de loodsdiensten ge staakt zijn. Dat betekent met de trein naar huis en vannacht niet achter de gebreide broek. Het zeemansleven kan hard zijn. Dan is er het lijzige stemgeluid van een Nederlandse loods: „Vlissingen- Radio-.hier de Spica.tussen ons en het hoofd ligt er nog een 'kuster' te drij- ven...hij ligt iets dichterbij dan die Rus en hij drijft bovenop dat grote schip, weet u hoe die heet?' 'We pro beren het uit te zoeken, loods' 'Vlissingen Radio..Seven August...goedenavond, we drijven een beetje...het anker raakt los...' .OK..dank u'. 'Starman Asia..Vlissingen Radio hier'....'Starman Asia..u drijft heel hard naar het noorden..kom terug..zo snel als u kunt'...'Goedenavond Vlis singen Radio...ik heb achter geen an ker meer..ik dreef naar twee kleine zandbanken...maar ik probeer terug te komen'. 'Starman Asia...hier sleepboot Fighter, goedemorgen kapitein...kunt u mij uw diepgang geven'. Voordat de kapitein kan antwoorden komt Vlis singen Radio tussenbeide: 'Drie me ter volgens onze gegevens Fighter' Vlissingen-Radio...hier de Kom- merz...we gaan ten anker in de Wie- lingen-Noord..'t is geen zaak de rivier op te varen met al die drifters..we gaan ten anker' De Fighter, in de Wielingen-Noord druk bezig met dolende Starman Asia wordt opgeroepen door een Roemeen: „Goedemorgen Fighter, ik heb hulp nodig, ik heb problemen met het an ker en drijf heel..heel snel af'. 'Ok meneer, we komen zo snel mogelijk naar u positie'. '01ivierssen..meege- luisterd?' De kapitein van de Fighter roept de dringende assistentie in van de sleepboot Olivierssen van de Nieu we Vlissingse Sleepdienst een ber gingsmaatschappij die op de Wester schelde samenwerkt met de URS. De Olivierssen rept zich naaf de volgen de plaats des onheils 'bij wrak 31 ligt ie' laat Radio Vlissingen zeer attent weten. Plaatsbepaling aan de hand van wrakken, nou ja, als 'bermbevei liging' ligt er schroot genoeg in de monding van de Westerschelde. Een Nederlandse loods op een van Antwerpen komende ertstanker roept sleepboothulp in voor een routi neklus: Rondzwaaien bij de Sloeha- ven. Hij krijgt nul op het rekest. Geen sleepboot die tijd heeft. De Roemeen in nood wil weten waar de sleepboothulp blijft. Hij drijft snel weg...de gezagvoerder van de Fighter probeert hem gerust stel len 'Er komt een sleepboot voor u'. De 7000 pk metende URS-sleper ligt bij de Starman Asia. Van de brug van het vrachtschip komt het verzoek: 'Blijft u alsjeblieft in de buurt mis schien heb ik een draadje nodig'. Het duurt geen vijf minuten of de draad is echt nodig. Op de Fighter mag de dekploeg aan het werk om de tros door te halen, een aardige klus als er een orkaan wind om je oren vliegt. Op het voordek van de Starman Asia moet de ankerketting op de winch naar binengtrokken worden. 'Doe het snel kapitein en kijk uit wat u doet' roept de Fighter. Nog een losse greep uit de commu nicatie van deze nacht: 'Engelse coas ter Falston HilL.hier Vlissingen Ra- dio..hoort u mij?' Stilte. Drie keer wordt de boodschap herhaald, geen reactie. Attentie voor het Duitse schip Ne- reus..attentie hier Vlissingen Ra- dio...u bent aan het drijven'. Een Griek wil weten of hij kan an keren. Vlissingen Radio moet drie keer toe vragen wat de naam van z'n schip is. Het is de Danok '...Delta...Al- fa..November..Oscar..Kilo...we zoeken een nieuwe ankerplaats, want we zijn weggedreven'. 'Hier de Visvha Pankaj...dat opva rend schip bij boei 3...hoort u mij ...ik herhaal hoort u mij over'. Er meldt zich een coaster, maar de loods van de Visvha Maikaj zoekt een hem nade rende 'super'. Dat schip zwijgt...maar komt even later toch door. Een Engel se stem met de beschaafdheid van een BBC-nieuwslezer. Zijn scheepsradio stond al afgestemd op het radioka naal van Terneuzen, terwijl het Visv ha Maikaj op Vlissingen stond In de haven van Terneuzen meldt de sleepboot Jerome Letzer zich bij 'het kantoor', de radio-kamer van de URS. Of er nog iets te doen is, maar het is rustig in de Pas van van Ter neuzen. 'Oké Jerome, we wachten op betere tijden', antwoordt de wachts- man van de radiokamer. Nog geen halve minuut later is 'het kantoor' weer in de lucht 'd'r dreigt een 'super' aan de grond te lopen. De sleepboot Westdiep moet er ook bij komen, maar die ligt op het kanaal. Schutten kan niet, alle sluizen zijn gestremd door de storm. De Roemeen vraagt doodgemoede reerd om een 'pilot', aan Vlissingen Radio. Wat denkt die man, een loods bij dit weer? Dat er een loodsboot door die vliegende storm komt, dat er een loods langs een wankele touwlad der aan boord klautert. Vlissingen Radio blijft beleefd: „Sorry, kapitein, dat is onmogelijk in verband met het slechte weer, no pilot., over'. 'Starman Asia...bent U vast.ok? De tros tussen de Fighter en het 'driften- de' schip staat vast, maar de sleep bootkapitein wacht nog even om te gaan trekken: 'Starman Asia...hier Fighter...kapitein..bij deze weersom standigheden gaan we trekken onder Lloyd's voorwaarden...accepeteert u dat... Starman Asia...ik herhaal..onder Lloyd's condities..over en uit'. Zaken zijn zaken, de bergers moe ten vannacht letterlijk van de wind leven...hoeveel het oplevert? Dat ma ken de arbitragecommissies van LLoyd's in Londen later wel uit. 'Vlissingen Radio..hier de Duitse Nereus...we halen het anker op. Hier kunnen we niet meer liggen, kunnen we een loods 'bekommen'. Het is een zware Germaanse bas, die het mo ment etherstilte doorbreekt. De kapi tein krijgt slechts een "sorry' als ant woord: alle loodsdiensten zijn ge staakt. 'No pilot' ook voor hem. De Fighter seint naar Vlissingen dat hij gaat trekken. Op het voordek van de Starman Asia zeult de anker- ploeg met de ketting. Het anker hangt voor de boeg te rammelen, slaat tegen de boeg, regenvlagen jagen horizon taal over het water, striemen de in gele overalls geklede bemanning. In het donker naast de Fighter waaien de golftoppen los. Er komt een volgend noodbericht, steenkolen-Engels: De Russische ka pitein van de Seven August meldt een gat in z'n boeg: „Het schip is aan stuurboord geraakt, er zit ergens een gat in de romp....het is om 03.37 uur plaatselijke tijd gebeurd. Het schip dat westelijk van ons ligt, heeft te dichtbij geankerd, het is nog steeds erg gevaarlijk". „Seven August... Vlissingen Ra- dio..weet u de naam van dat schip..de naam..alstublieft". „Ik kan u de naam niet vertellen". Het gesprek verloopt moeizaam, de Rus is nauwelijks te verstaan. De stem van Radio Vlissingen wil weten hoe groot het gat is: „Niet zo groot...een meter lang en dertig, veer tig centimeter breed". „Maakt u wa ter, over?". „No, tzere izz not wottr"? Vlissingen Radio, hier de Kom- merz, we zijn ten anker gekomen in de Wielingen-Noord en we gaan beter weer afwachten". „Starman Asia..hier Fighter wilt u alstublieft u anker ophalen". Nog steeds hangt het tonnen wegende brok staal voor de boeg te zwaaien. De kapitein laat weten dat hij er 'very busy' mee is, maar dat de an- kerwinch niet goed loopt. „Fighter..hier Starman Asia...u kunt wat harder trekken" „Fighter voor Starman Asia..we gaan richting Wielingen-noord..daar kunt u dan weer ankeren. Het is daar een stuk veiliger over". Ondertussen heeft de Olivierssen zich langszij de driftende Roemeen gepresenteerd. „Olivierssen, ik heb hulp nodig omdat ik heel snel afdrijf. Graag aan bakboord langszij?". De sleepboot Zwitserland heeft el ders op de rede z'n 'drifter' opgepikt, het schip ligt. De kapitein van de Zwitserland vertelt Vlissingen-Radio dat hij de zaak op halve kracht gaan de wil houden tot het tij gaat draaien en de zee rustiger wordt. De loods van de Spica meldt zich bij Vlissingen-Radio: „Volgens mij is die High Light hier in de buurt ook weer op drift". Prompt gaat er een waarschuwing naar het schip: „High Light, High Light...u bent aan het driften..u komt dicht bij een ander schip..let op uw positie". De reactie van de Engelsman: „OK, dank u". Fighter voor Starman Asia...we stoppen met trekken, u kunt losma ken en u kunt ankeren..ik herhaal de sleepboot Fighter stopt met slepen, u kunt nu ankeren" High Light, High Light...Spica". „Ja". „U komt veel te dichtbij ..u komt veel t dichtbij". „OK, ik ga langzaam vooruit, langzaam vooruit over en uit". De Verkeersdienst met de roep naam Vlissingen Radio werkt vanuit het gebouw van het Loodswezen, ook wel bekend als de Roeierswacht. In de radiokamer werken drie man. Ze verzorgen de communicatie met de schepen, wijzen kapiteins en loodsen een ankerplaats en proberen het scheepvaartverkeer te regeln. Met de kakefonie van stemmen in de ether is dat niet altijd even makkelijk. „Bij hun opleiding krijgen die mensen een ding mee: alsjeblieft..blijf altijd kalm..met paniek ben je ver kocht", zo licht plaatsvervangend di recteur J.Waleman-Bruynzeel van het Loodswezen toe. Over wat er zich tijdens een stormnacht op de Wester schelde kan afspelen zegt hij: „Ach, d'r lopen enorme klojo's tussen. Het is gebeurd dat een schip ging drijven en dat ze hem opriepen. Geen ant woord...een schip van 36.000 ton. Na 2800 meter dreef ie op een plaat. Ze gingen er met een bootje naar toe en moesten met bijlen op de romp slaan om de lui aan boord wakker te krij gen". Over het op drift raken zegt hij: „Er zijn lui die halen het in hun her- sen om de brug alleen te laten, ze zet ten de koffiemolen (machines, PdS) beneden stil en gaan door een patrijs poort zitten gluren hoe hard het wel waait. Met veel wind gaat zo'n schip gieren en raakt het anker los, dan denkenze dat ze het met wat ketting erbij kunnen redden. Dat lukt niet, je hebt je motor nodig, maar ze zetten de hele tent af omdat dat zuiniger is. Het kost geen brandstof en ze hoeven de machinekamer niet door te betalen". Vaak gaat het om goedkope vlag- schepen, geexplioteerd door vage BV's in Panama of in Monrovia. 'Zwarte mannetjesboten' heten dat soort schepen bij Vlissingen-radio. Het zijn de kandidaat-brokkenma kers, de varende kneuzen, met kapi teins die nauwelijks iets weten van radio-gespreksdiscipline. Niettemin, Vlissingen-Radio blijft er onverst aanbaar onder, windkracht twaalf of niet. CQ..CQ..CQ Vlissingen Radio met het Schelde-scheepvaartbericht van 04.55 uur. Hoek van Holland, Steen- bank, Wandelaar gestaakt voor alle schepen. Rede Vlissingen, gestaakt voor alle schepen. De wind west- zuid-west 11. Einde Schelde-scheep vaartbericht. Vlissingen Radio uit. ill

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 21