evenx UITBLAZEN Kerken besteden weinig aan ideëel investeren Kabinet ontkomt niet meer aan een regeling stakingsrecht ambtenaren Haalt Deetman alleen maar onvoldoendes Vrouwen 'V oorrang dagbladen lokale oim Sinterklaas kapoentje ONAFHANKELIJKE RECHTSPRAAK IN HET GEDING KAMERMEERDz VRIJDAG 2 DECEMBER 1983 ACHTERGROND OECUMENISCHE ONTWIKKELINGSCOÖPERATIE BEZORGD Loyaal Onafhankelijk Vastleggen MASSAAL PROTEST VAN ONDERWIJSBONDEN OP 6 DECEMBER Klassegrootte Kern VRIJDAG 2 DECEMBER fJfEEDE EN LAA NDP- VOORZITTE. O WIM KOCK T5 PAGINA;| Menig leven kent drie perioden waarin Sinterklaas echte vreugde schenkt. De kinderjaren, waarin men in de Goedheiligman ge looft en hem een beetje vreest; vervolgens de jaren waarin je de blijde opwin ding ziet schitteren in de ogen van je eigen kinderen en ten slotte, wanneer de oude dag na dert en de kleur van je haar op die van Sinterklaas z'n baard gaat lijken, de jaren waarin de gelovige kleinkinderen de huis kamer vullen met bijna verge ten en toch zo vertrouwd ru moer. De rest is interludiumtus senspel. Perioden waarin je niet naar Sinterklaas omkijkt. De jaarlijkse corvee van het zoeken naar nutteloze geschenken, heb bedingetjes, in overvolle win kels. De inmiddels tot een hui chelachtig cliché bevroren ver bazing: 'Waar doen ze het van? Met het inleveren valt het blijk baar wel meel'. Gemoraliseer op rijm. Geschenken 'waar je wat aan hebt'. Sinterklaas op z'n smalst; zoals bloemen wor den beoordeeld op hun overle vingskansen in de vaas, de ge schenken keurend op hun prac- tisch nut. Het mee moeten doen. Je suf piekeren op een surprise en dan nog het pro bleem op moeten lossen van hoe de zaak in elkaar te zetten. Met als hoogste beloning - als het een beetje meezit en je 'de club' nog bij elkaar hebt - toch een luimig avondje dat je waar achtig doet uitkijken naar kerstmis, de volgende gelegen heid. Ik zit momenteel in het tweede interludium. Thuis is de geschenkenjacht teruggebracht tot het niveau van 'n aardig heidje, maar dan wel in een sur prise verpakt. Rijm niet ver plicht; wordt wel op prijs ge steld. Ik heb nog maar één Sin terklaas gezien. Dat was afgelo pen zondag, in de sporthal. Een hoogst ongeloofwaardig heer schap. Rijvereniging Bij een Sinterklaas is het al tijd moeilijk om te zien of hij echt dronken is of alleen maar lollig probeert te zijn. Deze Sin terklaas struikelde op de trap. Boven op de tribune aangeko men nam hij de mijter van het hoofd en zwaaide ermee naar de kleine menigte op de tribu ne. Veel aandacht kreeg hij niet. Alleen een paar kleine kinderen zaten met ogen als schoteltjes- naar de ongemijter de kindervriend te staren. In hen had de Sint geen erg. Zo'n Sint deugt niet voor z'n vak. Die moet reclamemo del zien te worden in een Bok- ma-spot. Ik kan het weten want ik ben zelf Sinterklaas geweest, één keer - twee dagen achter een zelfs de 'officiële' Sin terklaas van het dorp. Ontvan gen door de burgemeester; de pastoor vermanend toegespro ken; op een breed wit paard met een rug als een eettafel door het dorp gereden, achter de harmonie aan, geëscorteerd door de R. K. Rijvereniging WilhelminaHonderden kin dertjes op schoot gehad en ge vraagd wat ze graag van me wilden hebben. Geen moment de tijd om uit je rol te vallen, laat staan om een pilsje te drinken. Bij de KAB in het patronaat stond er iemand naast me om me de na men toe te fluisteren van de kinderen die één voor één op mijn knie moesten plaatsne men. De volgorde was van te voren geregeld zodat ik op de lijst, die in mijn dikke boek ge vouwen zat, de bij elk kind be horende gegevens even snel als tersluiks kon raadplegen. De verbazing op de gezichtjes wan neer bleek dat ik inderdaad van iiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin; Sinterklaas E ...acteren... E - FOTO ARCHIEF DE STEM hun kattekwaad op de hoogte was. E „Ge hebt 't goed gedaon", zei de voorzitter van de KAB. „Hier hedde 'n pakske sigaret- E ten. Die hedde wel verdiend." Zo kwamen er ook nog twee buurtschappen aan de beurt. In E die tijd vond men al te veel Sin- E terklazen nog uit de boze zodat er uit die ene, waarvoor de har- monie jaarlijks zorgde, gehaald werd wat eruit te halen viel. Al- leen de middenstand kon naar de 'officiële' Sint fluiten. Geen E commercie. Het kon dus niet uitblijven: het één-Klazige tijdperk liep al S kort na mijn optreden ten einde 5 en hebzucht deed menige moe- der zich met haar kroost van de ene Sint naar de andere reppen. S Eerst naar de 'officiële', die je nu eenmaal niet wilde missen en dan naar de Sint bij de pas E tot een bescheiden supermarkt uitgedijde kruidenier die meer weg te geven had. De verbazing E der kleintjes over de snelle ge- daantewisseling van Sinterklaas werd vlotjes weggelogen. Flutblaas De harmonie had het slim bekeken. Die had veel dona- teurs in het dorp en de beloof- de tegenprestatie was dat het muziekkorps tenminste één- E maal per jaar in hun straat zou verschijnen. Van die belofte werd Sinterklaas de dupe en E daarom deed ik er ook Ito (la- §f gen over om het hele dorp af te werken, op zaterdagmiddag be- E ginnend in uithoeken die op stafkaarten als afzonderlijke gehuchten staan aangegeven en E waar de boerderijen meer dan een steenworp van elkaar ver- wijderd liggen. Het was leuk om te doen, maar ook een genoegen van het da's ééns maar nooit meer-soort. E Ik leerde ervan dat je pas 'ja' moet zeggen, wanneer ze je vra- gen voor Sinterklaas te spelen, E nadat je je goed hebt gereali- seerd wat het allemaal inhoudt. Voor Sinterklaas spelen is acte- E ren. Op een bescheiden peil weliswaar, maar daarom niet minder een zaak die ernstig moet worden aangepakt. Het gaat tenslotte om kinderen die vervuld zijn van een ontzag dat E even kortstondig als uniek is. E Hoe wankelmoedig het ge- loof der kleinen overigens kan zijn, werd mij duidelijk in de E dagen na mijn zegetocht door alle straten en karresporen van het dorp. Kinderen van wie ik E zeker wist dat ze in het patro- naat bevend op m'n knie had- den gezeten, me aankijkend E met ogen, groot van verwach- E ting en een beetje vrees, riepen me op straat na: „Sinterklaas flutblaas!" E Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v Directie: drs. J H M Brader. Hoofdredactie: L Leijendekker en H. Coumans Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda 076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326 Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550 Goes, Klokstraat 1 01100-28030. Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14 ©01620-54957. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150 Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920 Vlissingen, Torenstraat 5. 01184-19910. Abonnementen: 20,49 per maand, 61,15 per kwartaal of 238,00 per jaar Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888 Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573 Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-1 7.00 uur): Informatie grote advertenties 076-236881 't Kleintje 076,-236882 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek 520538447 NCB rek 230301584 - Rabo rek 101053738 Door Jan Bouwmans DE KERKEN behoren ontegenzeggelijk tot de kampioenen-hekelaars van de kloof tussen rijk en arm in de wereld. De kerken zouden echter alleen maar frustraties kwe ken indien ze het bij woor den zouden laten. Frustraties vooral in de eigen achterban, want woorden vragen op ze ker moment onherroepelijk om daden. De kerken hebben het deze eeuw niet bij hekelen gela ten. Naast verkondiging van het geloof werd ontwikke lingssamenwerking een dra gende factor in het missie- en zendingswerk. Aparte kerkelijke instellingen en meer of minder particuliere organisaties werden opge richt om de geldstromen in goede banen te leiden. Geld dat door de kerkleden bijeen werd gebracht en niet weinig ook. Een opmerkelijk nieuw initiatief werd in augustus 1974 genomen door het Cen traal Comité van de Wereld raad van Kerken. Opmerke lijk omdat afgeweken werd van het 'tot dan toe gangbare patroon van hulp geven. De Oecumenische Ontwikke lingscoöperatie - de oor spronkelijke naam luidt Ecumenical Development Co-operative Society U.A. (E.D.C.S.) - moest de weg gaan banen voor een fundamentele verandering van investeren in arme lan den. In november 1975 werd de coöperatie officieel in Rot terdam opgericht door de Wereldraad en de Neder landse Raad van Kerken. De hoofdvestiging werd Amers foort. Acht jaar later telt de Oecumenische Ontwikke lingscoöperatie 170 leden en beschikt ze over een aande lenkapitaal van ruim 21 mil joen gulden. En wat is de te neur van de onlangs gehou den ledenvergadering Zor gen over de toekomst Zorgen vanwege een wel hoogst merkwaardig gege ven: de ECDS mag zich niet alleen niet verheugen in een warme belangstelling van de kerken, volgens oud-minis ter prof. dr. Wil Albeda, voorzitter van de coöepratie, bestaat er zelfs bij de We reldraad van Kerken in Ge- nève, nota bene een van de oprichters, weinig kennis en interesse voor. Dat roept dan onmiddelijk de vraag op of de Oecumenische Ontwikke lingscoöperatie dan slechts een modegril is geweest. Er blijkt echter wat meer aan de hand te zijn. Men maakt zich namelijk ook zorgen om de toekomst van wege de kosten die de coöpe ratie maakt. Kosten die vooral bestaan in reiskosten omdat de coöperatie nauw gezet de voortgang van de projecten controleert in der de wereldlanden waarin ze heeft geïnvesteerd. Vraag is dan of dit wel moet en zo ja, of dan niet beter meer sa menwerking kan worden ge zocht met andere organisa ties en instellingen op dit terrein. Dat zoeken naar sa menwerking wordt dan ech ter weer gehinderd door ideologische verschillen, na melijk of men uitgaat van een 'leen-ideologie' of een 'geef-ideologie'. Terug even naar aard en doelstelling van de EDCS. De coöperatie is een zakelijke instelling die in principe niet aan liefdadigheid doet. De EDCS is een kapitaalver schaffer die rendement wenst van zijn investerin gen. In dit opzicht is ze dus kapitalistisch. Maar de coö peratie wijkt ook weer prin cipieel af van het kapitalis me door de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de investeerder centraal te stel len. Die maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt zo opgevat, dat investeringen niet worden gedaan met het oog op maximale rendemen ten. De investeerder hoeft zelfs niet voor eens en altijd profijt te trekken van zijn investering, de investering moet op de eerste plaats voor de plaatselijke gemeenschap profijtelijk zijn. In dit op zicht is de EDCS het produkt van de idealistische jaren zestig en zeventig. Investeringen zijn echter geen giften. Het zijn leningen die winst moeten opbrengen. Aan de hoogte van de winst stelt men geringe eisen. De winst-eis wordt vastgehou den omdat hierdoor gever en ontvanger een gelijkwaardi ge positie krijgen. De ont vanger hoeft zich nergens dankbaar voor te tonen, want hij moet tegenpresta ties leveren, tegenprestaties echter die niet boven zijn macht liggen. Niet alleen zeggen dat het rijke westen fundamenteel anders behoort te gaan in vesteren in de arme landen, maar proberen te laten zien Albeaa .inde marge - FOTO ANP hoe het zou moeten: dat is de enige bestaansgrond van de Oecumenische Ontwikke lingscoöperatie, waarbij de coöperatie als onderne mingsvorm de voorkeur heeft gekregen omdat die in alle politieke stelsels aan vaard wordt. De EDCS moet haar kapitaal echter krijgen van de kerken of door haar doelstelling aangesproken particulieren. De kerken be schikken allemaal over gel den die speciaal voor beleg gingen bestemd zijn. Dat is een van de financiële peilers van elk kerkgenootschap. Op dit beleggingsgeld van de kerken werd door het EDCS voor een deel gemikt bij de oprichting. Maar de kerkelij ke bijdragen zijn tot nu toe vooral van symbolische aard geweest. Prof. Albeda meent dat het EDCS-experiment tot marginaliteit gedoemd is wanneer de coöperatie niet over een royaal kapitaal kan beschikken. Moet men nu na acht jaar Oecumenische Ontwikke lingscoöperatie constateren dat het hekelen van de arm- rijkkloof door de kerken toch op de eerste plaats een lip. pendienst is en dat ze toch maar de veilige weg van maximale winst kiezen wan neer hun eigen kapitaal in het geding is Die conclusie trekken uit de geconstateer de geringe interesse voor de EDCS van de kerken lijkt ons beslist onjuist. De kerken zijn geen onuitputtelijke melkkoe. De financiële basis van de kerkgenootschappen wordt uiteraard smaller naarmate het aantal leden daalt. Allerwege in de ker ken is men bezig openieuw prioriteiten te bepalen. Als kerken aan alle initiatieven en activiteiten geld spende ren, wordt de spoeling ook dun. Maar bovendien zou men wel eens de vraag mogen stellen of een grotere bunde ling van krachten op het ker kelijke erf van ontwikke lingssamenwerking niet wenselijk zou zijn. Met in het achterhoofd de overweging dat het wel eens heel wat ef fectiever zou kunnen zijn om als kerk of kerken in Neder land ook op het terrein van de ontwikkelingssamenwer king niet te veel hooi op de vork te nemen. Ideologische meningsverschillen over aanpak en werkwijze beho ren geen breekpunten te zijn. Door Pieter-Jan Dekkers DE acties van de amb tenaren tegen het kor- tingsbeleid van het ka- binet-Lubbers lopen ten einde. Bij de leiding van de mees te bonden is eindelijk het be sef doorgedrongen, dat met de acties geen enkel succes wordt geboekt, omdat Riet! kerk en Lubbers er niet over peinzen door de knieën te gaan en de Tweede Kamer de parlementaire poot na drukkelijk stijf houdt. De ac ties bij de Spoorwegen en hier en daar bij het streek vervoer kunnen dan ook als de laatste stuiptrekkingen worden gekwalificeerd. Hoewel het nog te vroeg is om een definitieve balans op te maken drie voorlopige conclusies: de schade, die de acties hebben toegebracht aan overheids-diensten als Spoorwegen en PTT (post), zal de discussie over privati sering van die diensten (een VVD-stokpaardje) binnen en buiten het kabinet doen op leven. Het overhevelen van dit soort door de overheid zwaar gesubsidieerde dien sten naar het particuliere initiatief wordt door de amb- tenarenacties voor de over heid wel erg aantrekkelijk gemaakt. Een andere conclusie is, dat de ambtenarenbonden mis hebben gegokt wat be treft de verwachte solidari teit van de collega's uit het particuliere bedrijfsleven en van de trekkers van sociale uitkeringen. Daar overheerst blijkbaar nog de opvatting, dat het met het korten van de ambtenarensalarissen nog wel meevalt. In ieder geval ervaart men daar niet, dat vooral ambtenaren de dupe zijn van het bezuinigingsbe leid van het kabinet. Publi caties over inkomensverge lijkingen met de werkers in de particuliere sector en zelfs met de buitenlandse ambte naren zullen daar niet vreemd aan zijn. Derde conclusie: zo op het eerste gezicht heeft het kabi net de harde confrontatie met de ambtenaren gewon nen. De voorgestelde kortin gen worden op een half pro cent na doorgevoerd. De po litieke winst is dat de twee regeringspartijen zich in het parlement niet hebben laten beïnvloeden door de acties en standvastig de impopulaire maatregelen in het regeer akkoord hebben verdedigd. Toch zou die politieke winst wel eens een schijn winst kunnen zijn. Het ligt voor de hand, dat de motiva tie van het overheidsperso neel door deze harde con frontatie is afgenomen. Overheidsdienaren, waar van tot nu toe automatisch werd aangenomen, dat ze loyaal ten opzichte van hun broodheer stonden, blijken gewone werknemers te zijn, die dezelfde rechten opeisen als de werknemers in het particuliere bedrijfsleven. Dat kan in de toekomst nog tot vervelende situaties lei den, mits het kabinet tijdig komt met een definitieve re geling van de rechtspositie van het overheids-personeel. Het ontbreken van een dergelijke regeling heeft zo wel de ambtenaren als de re gering parten gespeeld. De ambtenaren ervaren het ka binetsoptreden terecht als een soort dictaat, waarover niet of nauwelijks open is onderhandeld. En het kabi net heeft bij gebrek aan een regeling van het stakings recht voor ambtenaren her haaldelijk de rechter te hulp moeten roepen om stakende ambtenaren tot de orde te roepen. Waar de politiek - rege ring én parlement - het laten afweten door gebrek aan overeensteming over een dergelijke regeling, wordt de rechter te hulp geroepen om een oordeel te vellen over de (on)rechtmatigheid van ambtenaren-stakingen. In afwachting van een politieke regeling wordt de rechter ge dwongen dat (stakings)recht te toetsen aan de praktijk, om het vervolgens in te vul len. De stap naar het vellen van politieke vonnissen is dan nog maar heel gering. Immers, de rechter wordt in feite gedwongen een politiek oordeel te vellen over de rechtmatigheid van bepaald overheidsoptreden. En dat alleen omdat de regering machteloos is om haar beleid acceptabel te maken en het gezag te handhaven. Dat is de reden waarom de vice-president van de Am sterdamse rechtbank, mr. A. Cnoop Koopmans, deze week naar het kabinet uithaalde. Het is volgens hem een be denkelijke ontwikkeling als de rechter bij voortduring wordt ingeschakeld om de overheid te helpen. De rech ter wordt door het ontbreken van een regeling van het sta kingsrecht voor ambtenaren gedwongen hand- en span diensten voor de regering te verrichten. Op die manier wordt het een rechter wel erg moeilijk gemaakt vol strekt onafhankelijk te blij ven en boven de partijen te staan. Het kan ook leiden tot vreemde situaties, zoals be gin deze week, toen de Rot terdamse staking bij de rei nigingsdienst door de rechter werd beëindigd, maar die in Amsterdam niet door een ge rechtelijk verbod werd ge troffen. De normen, die beide rechters hanteerden, kunnen niet getoetst worden aan be staande wetgeving. En hoe wel niet getwijfeld behoort te worden aan uitspraken van onafhankelijke rechters, ligt het voor de hand dat de ambtenaren zich naar wille keur behandeld voelen. Volgens mr. G. Lange- meijer, oud-procureur-gene- raal bij de Hoge Raad, is de juridische kant van ambte- narenstakingen een onover zichtelijk terrein vol mijnen velden. Gemeten naar de laatste uitspraken van rech ters is een ambtenarensta- king onaanvaardbaar. Een ambtenaar mag wel staken, maar als het helpt, als het re sultaat oplevert, als de sa menleving een beetje ont wricht raakt, moet hij er van de rechter mee stoppen. De uiterlijke gevolgen van de stakingen. Het vervolg zal nog heel wat meer problemen geven. - fotoanp Daarbij komt de door mr. Cnoop Koopmans als „onzin nig" bestempelde visie van CDA-leider De Vries, die meent dat de rechter in dit geval rekening zou moeten houden met de opvattingen in de Tweede Kamer. De rechter zou dus, bij gebrek aan een wettelijke toetsing, bij uitspraken rekening moeten houden met de op vatting van een Kamermeer derheid. Daardoor wordt de. onafhankelijke rechtspraak opnieuw ondergraven. Het is de taak van De Vries er, sa men met de regering, voor te zorgen, dat het stakingsrecht wettelijk wordt geregeld, niet om op de stoel van de rechter te gaan zitten. De eerste taak van kabinet en parlement is het stakings recht nu snel in een wet vastleggen. Dan weet niet al- leen de ambtenaar waar hij aan toe is, maar krijgt de rechter eindelijk de kans op te treden als een rechter: za ken toetsen aan wettelijke regelingen. Bovendien schept de regering op die manier mogelijkheden zelf een even tuele ontwrichting van de samenleving door ambtena- renacties tegen te gaan. Aan een wettelijk sta kingsrecht voor ambtenaren is een definitieve regeling van de rechtspositie van ambtenaren onlosmakelijk verbonden. Met andere woorden: verleent men amb tenaren een wettelijk sta kingsrecht, dan zal men ook de verhouding tussen de ambtenaar en zijn werkge ver (de overheid) beter moe ten regelen. En die tussen de werkgever en de ambtena renbonden. De Haagse rechter Wijn- holt heeft dat in zijn eerste vonnis tegen stakende PTT'ers duidelijk aangege ven: de overheid behoort, net zoals de particuliere werkge ver, met de bonden te onder handelen over alle arbeids voorwaarden van ambtena ren. En onderhandelen bete kent niet, dat een van de twee partijen onwrikbaar op een bepaald standpunt blijft zitten. Onderhandelen ver onderstelt geven en nemen. Gebeurt dat niet dan weten beide partijen tenminste wat de consequenties zijn. Een uitzondering zou moe ten worden gemaakt voor die ambtanren, die vanwege hun positie een extra verant woordelijkheid dragen: poli tie, ziekenhuispersoneel, burgerpersoneel in de strijd krachten eet. Arbeidsconflic ten die hen raken zouden moeten worden voorgelegd aan een onafhankelijke arbi trage-commissie. Door Frans van Mourik DE VIER grote onderwijs organisaties KOV, PCO, NGL en ABOP willen minis ter Deetman van Onderwijs op 6 december 'een lesje le ren'. Dat werd vorige week aangekon digd in een grote advertentie die in een aantal dagbladen werd ge plaatst. De reden stond er ook bij. „De minister haalt alleen maar on voldoendes", aldus de advertentie, „onvoldoendes voor kwaliteitsbe waking, loonbeleid, sanering en werkgelegenheid". En daarom wordt wordt er op 6 december mas saal geprotesteerd tijdens elf regio nale bijeenkomsten die simultaan worden gehouden en waarvoor on derwijskrachten, ouders en leerlin gen zijn opgeroepen. De Brabanders en Zeeuwen kunnen terecht in Goes en Tilburg. Hoewel je in de kritiek van de bonden wel een aantal nuancerin gen kunt aanbrengen, is ze in de kern terecht. In tegenstelling tot zijn voorgangers (die met hun be leid overigens ook regelmatig pro testen uitlokten) kijkt minister Deetman veel meer naar de cijfers (kosten) dan naar de inhoud van het onderwijs. En dat is in ieder geval onvoldoende. De minister zou veel meer factoren kunnen meewegen, dan hij nu doet. Dat zouden bijvoor beeld de volgende kunnen zijn. Zo'n 90 procent van de directe kosten van het onderwijs zijn een gevolg van lopende verplichtingen. Zulke verplichtingen kun je niet zo maar schrappen zonder minimaal te onderhandelen met de direct be trokkenen. Deetmans ministerie betaalt wel iswaar het leeuwendeel van de kos ten, maar er zijn nog negen andere ministeries die een portie onderwijs voor hun rekening nemen en daar voor ambtenaren in dienst hebben. Er zou eens moeten worden uitgere kend wat de onvermijdelijk daar mee samenhangende bureaucratie eigenlijk kost. Bijzondere scholen blijken finan cieel meer armslag te hebben dan openbare, onder meer door de hoge re bestuurskosten (bureaucratie) van de openbare scholen (Onder zoek Van Gendt 1979). Die situatie moet je eerst recht trekken voordat je overal in gelijke mate op gaat be zuinigen. Er bestaat niet zoiets als 'dè sala rissen in hèt onderwijs'. Er zijn ver schillen naar gelang schooltypen en bevoegdheden, die niet recht even redig zijn met de geleverde arbeids prestatie. Enig onderzoek zou op zijn plaats zijn. Bijvoorbeeld om in zicht te verwerven in de verhouding tussen groepsgrootte (grootte van de klas) en de zwaarte van de taak. Op die klassegrootte komen we zo nog terug. Werkgelegenheid in het onderwijs is een onderwerp, dat tot nu toe in onderwijs-onderzoeken bitter wei nig aandacht heeft gekregen. Dui delijk is wel dat leerlingentallen een onvoldoende basis voor een studie vormen. De verhouding leerlingen tal/personeel heeft zich de laatste jaren sterk gewijzigd. Je moet dus eerst weten wat je aanricht voor je de werkgelegenheid verder aantast. Hoewel de uitgaven voor onder wijs jaarlijks stijgen, kun je niet meer volhouden dat onderwijs de enige slokop is. In de periode 1971- 1981 zakte het aandeel van onder wijs in de rijksbegroting met dertig procent. Kleine scholen hebben vaak een sterke en dus belangrijke functie in kleine gemeenschappen. Je kunt ze dus niet zomaar sluiten. En het is tamelijk voorbarig in de onderwijs begroting alvast een saneringspost op te nemen, terwijl het hele slui tingsplan nog moet worden opge steld. Dit zijn zomaar wat krenten uit de onderwijspap, waarvan minister Deetman en de coalitiepartners in dit kabinet een nogal onsmakelijke brei aan het maken zijn. Om er nog één punt uit te halen: de klassegrootte. De VVD wil nog grotere klassen, Deetman en het CDA niet, maar dat laatste weet je nooit zeker. Dat een paar leerlingen erbij niks uit zou maken, is een sim plistische redenering. De verhoging van de leerlingenschaal van 30 naar 32 heeft op een groot aantal scholen veel kommer en kwel veroorzaakt. Schaalvergroting heeft namelijk gevolgen voor de hele school, niet voor een enkele klas. En wel om de eenvoudige reden dat er leerkrach ten moeten worden ingeleverd. En dat betekent verdelen van meer leerlingen over minder klassen. Zo kan het leerlingental van een klas zelfs oplopen tot 36, 38 of tot 41. Het Deetman .onsmakelijke brei. - FOTO DE STEM.' JOHAN VAN QURP kan ook verdere samenvoeging van klassen betekenen. En daar moet je dan bij zetten dat tweederde van de lagere scholen nu al geen zes klas sen heeft. Je hoeft echt geen onder wijsdeskundige te zijn om te kun nen bevroeden wat dergelijke grote klassen betekenen voor de kwaliteit van het onderwijs en de belasting van de leerkrachten. Dat klassen vroeger ook zo groot waren en het dus nu ook wel kan, is een onnozel argument, dat geen re kening houdt met de historische groei van het onderwijs en de in houd ervan. Onderwijs in de jaren tachtig is anders als onderwijs van de jaren vijftig. De mensen die zo graag in het verleden grasduinen moeten dan voortaan ook maar overwegen of ze voor hun familie bezoek de auto zullen pakken of de trekschuit. De kern van de kritiek op het be leid van Deetman is eigenlijk niet dat de minister wil bezuinigen, maar veel meer de methode die hij daarbij hanteert. Bezuinigen is mogelijk door een grotere doelmatigheid na te streven en hogere kwaliteitseisen te stellen. Bij hogere doelmatigheid hoort meer eenheid in de verscheidenheid die het onderwijs nu kenmerkt. Bij voorbeeld meer eenheid in beleid en leermiddelen op de verschillende scholen. Want dat is vaak zo'n lap pendeken dat het zelfs te betwijfe len valt of je daar met een centraal beleid iets aan kunt veranderen Maar dat rechtvaardigt geen bezui nigingsbeleid ad hoe. Er moet een beleid op lange termijn komen dat inhoudelijk normen en uitgangs punten aangeeft. Als een kompas waarop onderwijsgevenden kunnen varen. Dat moet in samenspraak met betrokkenen en deskundigen worden opgesteld. En tot die laatste groep behoren niet alleen de ambte naren op het ministerie. Binnen de kring van onderwijs- deskundigen, die vroeger tot de vas te adviseurs van de onderwijst^ nisters behoorden, ongeacht hun p litieke kleur, hoor je namelijk rege matig verzuchten, dat ze wel ee zouden willen weten wie eigenW nu de minister raad geeft. Deetman zou de bonden steeds moeten confronteren halve of hele diktaten. Het on1de wijs zelf zou als tegenprestatie de ivoren toren moeten komen'^n vaak nog wordt betrokken, en stukje van de autonomie m<Xie prijsgeven. Er is dan een ger kans dat er op alle volgende rapp ten dikke voldoendes zullen staa sc VT yan onze Haagse redactie pEN HAAG - Vrouwen zijn ju sinds de zeventiger jaren steeds meer gaan meedoen in d( de samenleving. Zij zijn meer st buitenshuis gaan werken, ze ge worden vaker lid van een vak- bond of een politieke partij en sj ze zij" actiever geworden in g( bet verenigingsleven en het vrijwilligerswerk. ta De belangstelling voor het huwelijk daalde. Het aantal alleenstaande of samenwo nende vrouwen die in hun vi eigen levensonderhoud voor- de zjen, is sterk toegenomen, re Vrouwen trouwen minder, bi Ziel Van onze parlementaire I DEN HAAG - De ziekenfc gend jaar een fikse pre wachten. De meerderheid van de Tv VVD) vindt dat de eerste twee niet langer in het 'gratis' pak ziekenfonds thuis horen. Dat betekent dat men daar een aparte verzekering voor af moet sluiten. Het is nog niet bekend hoeveel premie dat ex tra gaat kosten, maar het gaat zeker om enkele tientjes per jaar. Vandaag moet staatssecre taris Van der Reijden (Volks gezondheid) samen met de vijf top-ministers van het kabinet beslissen hoe er bezuinigd wordt. Omdat het kabinet hier wekenlang over heeft ge- l sproken zonder een oplossing te vinden, legden VVD en CDA in de Tweede Kamer gisteren een voorstel op tafel: De verplicht verzekerden krijgen de eerste twee dagen in het ziekenhuis niet meer via het ziekenfondspakket. In de aparte wettelijk verplichte I verzekering bij ziekenfonds of particulier zou ook een eigen risico komen. Dat betekent dat men naast een vaste premie ook zelf een deel van de kosten moet dragen bij ziekenhuis opname. Deze maatregel geldt niet I voor verzekerden in het vrij- U'er Saldo IMEVROUW Beckers, fractie voorzitter van de PPR in de I Tweede Kamer, is danig ont- Istemd over een artikel over I zwart geld dat verschenen is |in de schoolkrant 'Per Saldo', ldie wordt uitgegeven door het I Ministerie van Financiën. Vol- Igens haar worden in de krant I degenen die op principiële I gronden weigeren om defen- Isiebelasting te betalen als be- llastingfraudeurs aangemerkt. wi jaa kei pli vai der vee mo de cr koi ste wo D eer for wo hui ten wa hal we taa res vri CD tan fon er da{ ker dat Ver in ma tal doe wo: me ziel aar ook om var CD wel Van onze redactie bir AMSTERDAM - „Dagbladen met 1 n'e zijn onvervangbaar als het ga nrtng van burgers over wat om ons Zij behoren daarom voorrang te net vluchtige, gesproken woord omroep", aldus voorzitter drs. A. 1 'andse Dagblad Pers gisteren tijc deze organisatie. A's een gemeentebestuur een 1( moet men dat maar betalen uit de f Nmgen van consumenten of de kal "DP-voorzitter. De vereniging van dagblad-uit anwezigheid van Koningin Julia a-jarig bestaan. Drs. Thijssen boe oxempiaar aan van het jubileum nJf' van de hand van de pershisto onze redactie binnenland 'aris Als staatssecre- ken Graaf van sociale za- bihnenJnfZin krljgt' dan zal part afzienbare tijd ook de iv,rld';r van een langdurig een K verplicht worden om Di(?an te zot'ken. gaan ais7Plichting moet in" lanó'iT'. een werkloze een jaar als ziï'JStand heef öe PoRingen om weer aan 'tand heeft genoten en ïiin komen vruchteloos bat de wj.ls. de kern van een van betr-Jn-'Rligsvoorstellen met blWanrt,ngitot de RWW (de in de TV' aie eén dezer dagen den p- aatscourant zal wor- VraP liceerd. kei m-f aan het ministerie: is liet een beetje dwaas te vero ner kan arbe kom de lukt „V buib voor te v voer toe. moe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 2