'La Traviata', overrompelend kijk en luisterspel rond Teresa Stratas Exotische wereld van Marquez onverfilmbaar ONTDEK DE VERSCHILLEN DOUANEPL Ji Johan Heesters wordt 80 jaar op de planken 0 P L 0 S S I H° Kindercosmet slecht voor ANWB ROOD GLOEIEND o°id teL"aar de politie ge" EnginWooMngeStiChtenrUi" VRIJDAG 2 DECEMBER 1983 PAGINA GIDS; in DE STEW ERENDIRA Kantore frestoRint Lucky Luke: Fingers Suske Wiske En De Hippe Heksen - Appie Happie En De Bolle Uit Zwolle Boes DEN HAAG - Het eir ties tegen de salar voor ambtenaren is in wachten valt dat er aa volgende week geen worden gevoerd. Onderzoek VNZ: nedicij nenknaak evert 70 min op huisarrest' üet oudjaar Merijntje VI T3Z Door Marjan Mes PRACHTIGE zang en muziek, ontroerend spel van Teresa Stra tas en luisterrijke biedermeier-interieurs van een niet eerder getoonde pracht en praal, maken het bekijken en beluisteren van 'La Traviata', de operaverfilming van Franco Zeffirelli, tot een bijzonder genoegen, dat niet alleen aan operaliefhebbers is voorbehouden. Hoewel ik me voor kan stel len dat die toch op de eerste plaats door deze filmversie van Verdi's romantisch melo drama geboeid zullen worden. De liefhebber van de 19e- eeuwse opera, die qua verhaal en tekstinhoud onveranderlijk sentimenteel en drakerig is, kan dat weinig schelen. Hij is voornamelijk geïnterseseerd in de muziek - en die is zoals in 'La Traviata' (de verdoolde vrouw) schitterend meesle pend in de stemmen en in de fraaie aankleding. Wat er pre cies gezongen wordt, is zelden verstaanbaar en van minder belang. Bij zo'n verfilming, waarbij de ondertitels ieder woord onder de aandacht brengen, ligt dat plotseling heel anders. Zij accentueert misschien meer dan gewenst de beperktheid van het eigen lijke verhaaltje. 'La Traviata' is gebaseerd op de beroemde roman 'La Dame aux Camélia' over een tuberculeuse jonge courtisane, van Alexandre Dumas jr. uit 1848. Vier jaar later verscheen het legendarisch geworden to neelstuk en in 1853 werd de première van Verdi's opera gehouden. Het liefdesdrama van de doodzieke Violetta Va- léry en Alfredo Germont, die haar meeneemt naar het Franse platteland, waar bei den kortstondig geluk beleven om tenslotte ten onder te gaan in het decadente Parijse socie- tyleven, werd door de compo nist verrassend in dramati sche muziek omgezet. Deze muziek werd voor de film ge speeld door het Metropolitan Orchestra onder leiding van James Levine en gezongen door de beste solisten van deze tijd: Teresa Stratas, Placido Domingo en Cornell MacNeil (als Alfredo's vader) en verder door een kolossale bezetting van kleinere rollen en een koor, alles adembenemend mooi aangekleed en wervelend in beweging gezet. De muziek werd tevoren op de band opgenomen en wordt in de bioscopen (ook in Breda) in dolby-stereo ten gehore ge bracht. Die prachtige muziek met de excellente zang, gaat praktisch zonder onderbreken, anders dan in het theater met zijn pauzes tussen de bedrij ven in, door. Ze doet je vaak wegdromen, waardoor je ver geet naar de ondertiteling te kijken en dat is wel zo aan trekkelijk. Het oogverblindende schouwspel, dat natuurlijk zo als bij meer van Zeffirelli's theaterverfilmingen dicht in de buurt van de kitsch komt, kent opvallend mooie spelmo menten. Daarin onderscheidt deze operaverfilming zich van de meeste andere en ook, ver moed ik, van veel operaverto ningen in het theater. Een operazanger of -zange res is niet per definitie ook een goed acteur en zelden uiterlij k aantrekkelijk genoeg om een filmrol te spelen. De supers- lanke en mooie Teresa Stratas onderscheidt zich wat dit be treft op beide punten zeer gunstig, terwijl de sterk afge slankte Placido Domingo wel iswaar wat minder in drukwekkend acteert, maar toch uitstekend tegenspel le vert. Hun stemmen zijn boven iedere lof verheven. De ideale vondst van Zeffirelli is, dat hij Stratas op een ggeven moment alleen laat acteren, terwijl Teresa Stratas als Violetta in de operaverfilming van 'La Traviata'. - foto Concorde film haar zangstem op de achter grond doorklinkt. Dat maakt haar rol voor het medium film, dat toch zijn eigen dra matische eisen stelt, natuurlij - ker en geloofwaardiger dan dat iedere gevoelsuiting in zang zou zijn omgezet. Na een prachtig, stil over zicht van het 19e-eeuwse Pa rijs, betreedt de camera het geheel in blauw uitgevoerde, weelderige boudoir van Vio letta waarbij de ouverture van de opera klinkt. Haar giganti sche huisraad wordt geveild en een veilingknechtje bekijkt de ziekelijke vrouw met ver liefde ogen. Het blauwe licht symboliseert de naderende dood en de film eindigt in de zelfde ambiance. In een dan al kale ruimte, die op een leeg to neel lijkt, sterft Violetta. Tus sen die eerste en laatte beelden in beleeft zij de herinnering aan haar glorietijd in de Pa rijse mondaine wereld en op het onwaarschijnlijk mooie buitengoed samen met haar grote liefde, die ze op aan drang van diens vader weer verlaat. De mondaine salons van het praalhanzerige bie dermeier-tijdperk zijn op een uitgelezen manier volge stouwd met pluche meubilair, kandelabers, kristallen kroon luchters en draperieën, veel overdadiger waarschijnlijk dan de werkleij kheid geweest moet zijn. Die holle societywereld is filmisch overrompelend uitge beeld, vooral ook tijdens het feest met de zigeunerinnen en matadors, dat een en al warre lende beweging is en waarbij twee dansers van het Bolshoi Ballet van Moskou als solist optreden. Maar in dramatisch opzicht is toch het begin met de door angst en twijfels ge kwelde Viletta in haar blauwe boudoir het meest overtui gend. Haar twijfels over de mogelijkheid van het beleven van de ware liefde, haar angst voor de dood en haar neiging om zich over te leveren aan lust en vergetelheid, worden door Teresa Stratas geloof waardig verbeeld zonder pa thos. In dat begin is zij een moderne vrouw, tegen de late re scènes en vooral de sterf scène keek ik nogal onberoerd aan en had soms zelfs de nei ging om te grinniken vanwege de achterhaalde melodrama- tiek, die vooral de ondertitels opdringen. Het ongekend weelderige decor werd ont worpen door Jean-Michel Hu- gon. Zeffirelli dikte alles met zijn cameraman Ennio Guar- nieri nog eens aan tot een stijl, die uiteindelijk de vorm toch boven de inhoud stelt. 'La Traviata' van Franco Zeffirelli en met Teresa Stra tas en Pacido Domingo. Grand Theater (met dolby-stereoge- luid) in Breda. De Koning van Engeland in Hulst biedt deze week onder meer: 'Frances' van Graeme Clifford, met Jessica Lange als de tragische Hollywood-ster die door drank en tegenwer king te grond ging. Verder draaien in Hulst 'The Shining' van Stanley Kubrick, met Jack Nicholson als een waanzin nige killer in een spooakachtig hotel, en 'De illusionist', het opmerkelij ke filmdebuut van Freek de Jonge. In Luxor in Terneuzen draait 'The Hunger' van Tony Scott met Catherine Deneuve, Susan Sarandon en (maar niet zo lang) David Bowie. Deneuve is een beeldschone vrouw die het bloed van stervelingen drinkt om in leven te blijven 'The Return of the Jedi', deel drie in de futuristische Star Wars-serie van George Lucas, is te zien in Grand in Goes, Decascoop in Gent en Quellin 1 in Antwerpen. In Decascoop in Gent wordt 'Local Hero' vertoond van de Britse regisseur Bill Forsyth. Een Amerikaanse oliemaat schappij vestigt zich in een klein Schots vissersplaatsje. Een van de Amerikanen maakt kennis met de bijzondere plaat selijke sfeer en de directeur van de firma (Burt Lancaster) besluit de natuur in Schotland uiteindelijk toch maar niet te bezoedelen. 'Table for five' met Jon Voight als ontaarde vader die langzaam de liefde van zijn kinderen terugwint, is te zien in Gulden Vlies 2 in Brugge en Rex-Club in Antwerpen. Aantwerpen biedt deze week 'Garcon', de nieuwe van Claude Sautet met Yves Montand (in Rex), 'The outsiders', de teenagerfilm van Francis Ford Coppola (in Metro II) en 'Staying alive', de dansfilm met een herboren John Travolta, geregisseerd door Sylvester Stallone. taakt u san dikke kans op succes. Inderda ï'i omdel negen van de tien Stern-lezers /p v/ooK uit In onze ..KIelntjas"-kolomm I fÜZn 'hu uding bij staat. Dat zijn elke dag v« h*n kleintjes lezers. Door Marjan Mes Het verfilmen van literatuur en dan nog wel literatuur, die van zichzelf zo beeldend en fantastisch is dat er eigenlijk geen filmbeeld tegenop kan, blijkt altijd weer een risico. 'Erendira', gemaakt naar een filmscenario en de novelle van Gabriël Garcia Marquez, is niet bepaald een slechte film, maar echt goed is hij evenmin. De uit Mozambique afkomsti ge Ruy Guerra, die tot de bete re regisseurs van de Brazi liaanse Cinema Novo behoort, maakte een onderhoudend sprookje met soms fantasierij ke en ook wel geestige beelden, maar slaagt er toch niet in om de complexe Caraïbische we reld van Marquez te verbeel den. De figuren wekken de in druk, in tegenstelling tot bij de schrijver, d.at ze weinig met elkaar te maken hebben, uit hun onderlinge betrekkingen zijn weggerukt en wat deso laat neer zijn geplant in een te kunstmatig decor. De volledi ge titel van de novelle luidt 'De ongelooflijke en droevige geschiedenis van de onschul dige Erendira en haar hartelo ze grootmoeder", onlangs nog een bestseller in ons land. Marquez schreef het verhaal naar een waargebeurde ge schiedenis, die hij als jongen had gehoord. Een excentrieke grootmoe der met een decadent Euro pees verleden en hardop ge droomde herinneringen aan haar wrede minnaar, dwingt haar mooie kleindochter zich te prostitueren. Ze vindt dat het meisje haar schuld aan de brand van hun huis op deze wijze moet inlossen. Ze trek ken met een kar door de woes tijn en in een tent wordt het meisje beschikbaar gesteld aan rijen hunkerende india nen, totdat de kerk er een stokje voor steekt. Telkens wint de grootmoeder het ech ter weer met haar listen, ook als het kind ontvoerd is door een jonge aanbidder, de zoon van een Hollander. Het is trouwens heel vreemd om Pierre Vaneck plotseling ge broken Nederlands te horen spreken. De doortrapte oma en haar onschuldig-verdorven kleinkind worden steeds wel varender, mede dank zij de bescherming van een ver moeid politicus. Op den duur rijden zij met vrachtwagens rond en worden de interieurs ook steeds bombastischer. Maar de jonge, verliefde min naar besluit op instigatie van zijn aanbedene de oude despo- te te vermoorden, wat overi gens pas na de grootst moge lijke moeite lukt. De Griekse Irene Papas is een wonderlijke verschijning, die als een ko ningin op haar troon gezeten soms meer weg heeft van een Griekse wraakgodin dan van een Zuidamerikaanse heks. De Braziliaanse Claudia Ohana overtuigt als het voorgeschre ven typetje. Hoewel sommige niet-realistische beelden, zoals' het dwarrelen van een speel goedvlinder en massa's pa piergeld in de slaapkamer van de politicus en het waaien van de wind dwars door een kamer rechtstreeks van Marquez af komstig zijn, doen ze hier aan als losse vondsten. 'Erendira' naar Marquez door Ruy Guerra. Cinésol 3 in Breda. WENEN (DPA) - Op zijn 80e verjaardag op maandag 5 december zal Johan(nes) Heesters, zoals bij zovele vorige verjaardagen, op het toneel staan van het Gaertnerplatz- theater in Muenchen en, elegant in rokkostuum als altijd, Honoré spelen in de musical 'Gigi'. Heesters, die zijn Neder landse accent heeft behou den (een recept voor succes dat navolging heeft gevon den), is in zijn privéleven altijd oerdegelijk geweest en heeft nooit stof geleverd voor roddel en achterklap. Hij voedde, samen met vrouw Luise, zijn twee dochters Wiesje en Nicole verstandig op. Op het to neel schuimde de cham pagne, maar thuis leefde Heesters sober. Johannes Heesters werd op 5 december 1903 in Amersfoort geboren. Na zijn schooltijd werkte hij eerst op een bank en ging toen naar Amsterdam om er toneel en zang te stude ren. Na een paar toneelja ren in Nederland stapte hij over op de operette. In 1934 zong hij bij de Wiener Volksoper en in 1936 bij de Komische Oper Berlin. In het Berlijnse Metropol theater en in het Admiral- spalast werd hij de lieve ling van het publiek.Hij werd toen al gauw ontdekt door de film. Na de oorlog (in Neder land is er kritiek geweest op zijn activiteit in de oor log) werkte hij als Oosten rijks staatsburger eerst in Wenen als filmacteur maar ook als toneelspe- ler.Het is onmogelijk alle film- en toneelrollen van Heesters op te sommen. De televisie kwam er al gauw bij. Maar de laatste jaren heeft Heesters zich gelei- delij k teruggetrokken en speelt hij alleen nog in be paalde rollen op de buehne. GOES Grandtheater - 20 u Return of the jedi, 12 j. 23 u. Erotische gvonturen van Annette Haven, 18 j. HULST Koning van Engeland 19 u. Fame, a l. 21.30 u Frances, 16 j. 19 u. Stripes, a.l 21.30u De illusionist, 12 j. 19 en 21.30 The shining, 16 j. 19 en 21.30 u. Yab Yum op stelten, 18 j OOSTBURG Ledeltheater 20 u Hot bubblegum in het leger, 121 TERNEUZEN Luxor 21.45 u. Yab Yum op stelten 19.30 en 21.45 u. The hunger, 12 j. 19.30 uDark crystal12 j VLISSINGEN Alhambra I - 20 u Hot bubblegum in het leger. 23 u. Society affairs, 18 j. Alhambra 2 20 u Sophie's choice. 23 u. Chinese stuntman ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Garcon. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u. Table for five Metro I - 12, 4,16,18, 20 en 22 u. Le marginal. Metro II - 12.14,16,18,20 en 22 u. The outsiders Odeon - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Caligula en Messaline. Rubens - 12, 14,16, 18, 20 en 22 u. Staying alive Sinjoor 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Flashdance. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. Forced vengeance. Quellin I - 12,15,18 en 21 u. Return of the jedi. Quellin II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. De lift. Quellin III - 12, 14. 16, 18, 20 en 22 u. Pauline a la plage Astra - 12,14,16,18, 20 en 22 u The way of the dragon Astrid - 12, 14.20, 16 45. 19,10 en 21.30 u Sneeuwwitje en de zeven dwergen Capitole - 12,14, 16, 18, 20 en 22 u Ninja in the dragon's den. Savoy - 12,14,16,18. 20 en 22 u Prison camp girls. Ambassades 12.15,18 en 21 u. For those I love Ambassades-Club I - 12,15, 18 en 21 u Frances. Ambassades—Club II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Stryker. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Breath less. Ambassades-Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Zapped Festa - 13. 15, 17 en 21 u. Brandende liefde. Brabo - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30u Badboys Tijl - 12,14, 16,18, 20 en 2; I u. Joy Wapper - 12,14,16,18,20 en 22 u. Zelig. BRUGGE Komplex Zwart—Huis Gulden Vlies 1 20 u. Monty Phyton, The meaning of life 22.30 u. The long good friday Gulden Vlies 2 20 u. Table for five 22.30 u. Creepshow Gulden Vlies 3 - 20 en 22 30 u. Private popsicle Memling - 20 en 22 30 u. Zipp zapped Rembrandt 20 u. The policewoman goes to I New York 22.30 u. Brandende liefde GENT Decascoop 1 - 15,17.30 en 20 u. Return of the jedi 2 - 17.30, 20 en 22.30 u. Carmen. 3 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Yellowbeard. 4 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Sneeuwwitje. 5 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Cujo. 6 22.30 u. Koyaanisqatsi. 7 20 en 22.30 u. Brussels bij night. 8 - 15, 17.30 en 20 u. Octopus- sy. 9 - 15,17.30 en 20 u Flashdance. 10 - 15,17.30 en 20 u De dolle kever komt terug 11 - 15,17.30 en 22.30 u De lift. 12 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Joy 13 - 15, 17.30 en 20 u Stryker. 14 22.30 u. Local hero 15 - 22.30 u De vierde man 16 15 en 22.30 u. My tutor 17 20 en 22.30 u De ballade van Narayama. 123ste jaargang CLINGE De Troubadour - 20 u Int. Vogelshow HULST Openbare Bibliotheek - Ou de en nieuwe stadsbeelden in Hulst, aan de hand van foto's en boeken Geop. tijd. kantooruren (tot 15 dec.) ST. ANNA TER MUIDEN Voormalig Gemeentehui- s - Aquarel-etsen van Horst de Blaere, lino's van Liesbeth Hu- ser, etsen van Ernest Joachim fotografieken van Wim Krull en etsen van Dietmar Noworzyn, onder het motto „Wa stelt da noe voo?". Geop. tijd. kantooruren niet vertelt waar ik die Suske en Wiske kan krijgen, zeg ik HATSLIK- f (ADVERTENTIE) TT Clemen -we vast afscheid van Tante Sidonia. of willen jullie weten hoe dit hachelijk avontuur afloopt?Lever dan de-ze -maand een vol filmpje in bij Presto Print fotovak man, en neem een kompleet Suske en Wiske album gratis mee naar huis. Ongelooflijk goed inkleur 1983Scriptoria N.V. Antwerpen pueqajeg 'duiejjauraips squn ,V -aS 'ajqjnapdeiij 'squq Mnouj 'stipa-1 UB 'aCqcqsB 'jaogs uba good 'ufipJoS guBJ|u UTRECHT (ANP) - De hoofdinsi van het ministerie van Welzijn, V tuur heeft vrijdag gewaarschuwc kindercosmetica-sets van het mer nagellak in deze sets bevatten e brengen op het ooglid ernstige oo oorzaken. De winkeliers hebben verzoek gekregen de sets uit de ha ringsdienst van Waren zal er op meer worden verkocht. De potjes i schrift „Colorpigment Corall rou dem van het potje zit een stickei potjes bevinden zich in de cosme nummers 10110,10122 en 10210. Ëin< Van een onzer verslaggei De FNV-ambtenarenbond Abt acties, ook de stakingen, stoppen, volg van de uitspraken van reel kort geding, waarin diverse stak den. >EN HAAG (ANP) - Het ver- eersinformatienummer van e ANWB is in november uim 100.000 maal gebeid. Dat vier keer zoveel als normaal idic periode, aldus vrijdag de INWB. Het grote aantal weg werkzaamheden in november n de extra informatie over dies en stakingen bij streek-, tads- en treinvervoer zijn 'olgens de ANWB de oorzaak 'an deze stijging. 'TRECHT (ANP) - Het invoe- «n van de 'medicijnenknaak', e eigen bijdrage van een JJksdaalder per recept voor lekenfondsverzekerden, heeft 'a ziekenfondsen in de eerste ijf maanden van dit jaar ze- 'erd'# m'^oen SuWen opgele- Dit blijkt uit een onderzoek an twee medewerkers van de ereniging van Nederlandse Jekenfondsen naar de effec- en van de maatregelen die de leeft de afSel°Pen tijd ian -i ®enomen op het gebied de geneesmiddelen. Van onze correspondent Drie Tielenaren i(.r van de Arnhemse poli- ud aa 7hmr- G Verkuij' hun war thuis vieren. Van 18.00 »oreenaaVOnds tot 06 00 uur 's det uit mogen ze hun huis taZan'^oe®ten gisteren terecht »Wn at ze tUdens het af- 'aren t °udiaar betrokken ij w" b,1J rellen in Tiel. Daar- w den stenen, flessen en 5 t^t 'huisarrest' leg- It Verri rectlter ook boetes an do „,er. moet ook de schade uiten betaald worden. Of spoori worde avond voersl sttelin de Fe< veren: slist. Mo) van h NS te Utrecl waari: den v< hoger Amste overw kort g gen. Dou Zo'n mité's op eei komst centra heidsa te sch< den vi op 5 maar c heid n werke: lasting de Stt zelfde Daar ook wi ken. De I Freijte ties bi; tingen wordei startbl we a< wordei ten zul volgen handel pakket in een hard gaan. 1 val de Hilversum 3: Pop- pekast O Q! wai min gelo win D zijn Di de proc gen. van de2( A dige hun bij-, gen G van uita

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 16