SNELLE JONGEN' PETER ECURY:
19
99
NIEUWTJES
KORT
NIEUWS
ANWB met
goedkoper
lidmaatschap
voorjongeren
Arna
naar
Alfa
Landrover
gaat
saneren
Motorshow
Fiat Uno:
Auto van
het Jaar
Senator
metABS
4
ÉS
HILVERSUM 2
HILVERSUM 3
OP WEG
[Hairy motorcar
Jim Clarke
Snel défilé
Exacte copie
HILVERSUM 4
VOO: °m Zich op de Ame'
hu
HILVERSUM 5
Ondankbaar.
Vinken
Spelen
Décors
Wind.
Prettig weekeinde
CITROËN A
VRIJDAG 2 DECEMBER 1983
T2 PAGINA GIDS 1
miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
-maatschappelijk le-
- FOTO DE STEM/DICK DE BOER
rbranden van de restan-
n van de wagens na afloop
an het corso. „Het is wer-
elijk zonde om je iegen wa-
en zo de grond in te boren,
e gaat je dan afvragen
vaar doe je het eigenlijk al-
maal voor. Maar volgend
aar begin je er weer aan.
let is eigenlijk een soort be-
mettelijke ziekte, die van
ud op jong wordt doorgege
ten", verzucht René.
llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllNlllllllllllllli
Levenslief en leed. 19.30 Man er
paard. 20.03 Country time. 21.02 Ni
ne o'clock jazz. 22.02 Goal. NOS:|
23.02 Met het oog op morgen. VOO:
0.02 Erik Zwart. 02.00 In the mix.l
03.00 Peter Teekamp. 05.00-07.00]
Komt voor de Bakker.
VPRO: 7.00 Nws. 7.10 Radio-,
nieuwsdienst VPRO. (7.30, 8.00 en
8.30 Nws.) NOS: 9.05 NOS-sportief.
9.24 Waterstanden. 9.30 Nws.
VPRO: 9.33 God, we geloven het
wel. O verhei ds voor 1.10.45 Onder
anderen. AVRO: 11.00 AVRO's]
denksportprogramma. AVRO-VA-i
RA: 11.10 De Nederlandse school-!
radio. NOS: 11.30 Nws. 11.33 Homo-
nos. 12.00 NOS-werkbank. 12.26]
Meded. voor land- en tuinbouw.
12.30 Nws. 12.36 Tussen het nieuws.
13.00 Nws. 13.10 Meer over minder
(13.30 Nws.) 14.20 Voor blinden en
slechtzienden. 14.30 Nws. TELEAC:]
14.33 Por Favor, cursus Spaans, les
2. VARA: 15.03 Radioweekblad
(15.05 Het vonnis. 15.17 De brief.
15.32 In gesprek. 16.05 Bericht uit:
het Koninkrijk. 16.32 De stem des
volks. 17.05 Onder vuur. 15.30,16.31).
17.30 Nws. 17.36 Dingen van de,
dag). VARA: (18.00 Nws.) 18.10 VA-
RA's reaktietelefoon. PP:
Uitz. van de GPV. Overh.voort:
18.30 Een uitzending van het MH
nisterie van Financiën. VARA-
18.40 Het circuit. (20.00 Nws.) Ffc-j
DUCO: 21.40 Thema 6: Thuisi pra
ten over kernenergie (herh.). RVU.
22.10 Over mensenrechten gespro
ken? NOS: 22.30 Nws. 22.40 Oost-
West VARA: 23.00 Het zout in de
pap. 23.55 Nws.
T4
EINDREDAKTIE LEON KRIJNEN
Ik rijd altijd om te winnen
Door Ton Koks
PETER ECURY behaalt zijn
successen in een Lotus Elite
(de ECU3 en FP4) en een Fal
con, een wagen waarvan
maar een zeer gering aantal
E gebouwd is. Auto's van Brit-
e makelij. Dat is niet toeval-
jg: Ecury heeft een uitge-
I sproken voorkeur voor auto-
mobielen, vervaardigd aan
de andere kant van het Ka-
il. Niet alleen omdat daar
I naar zijn mening 'de aller
mooiste' auto's vandaan ko
men, maar ook omdat ze zich
naar zijn ervaring zeer goed
I voor de racerij lenen.
„Engelse auto's zijn toch
■ondanks de dramatische
I dingen die je er mee kunt be
leven- de beste. Engelsen
zijneen conservatief volk. Ze
beginnen niet gauw met iets
nieuws. Andere fabrikanten
doe dan wel. Maar Engelsen
houden zich bij het oude en
I blijven dat doorontwikkelen.
Daardoor krijg je op den
j duur goed uitgetest en rede-
betrouwbaar materiaal,
I dat grote prestaties kan le-
I veren. Naar mij n idee gaat er
I niets boven een goed gepre-
I pareerde Engelse auto. Die
j zijn het snelst. Een bijko-
I mend voordeel is dat alle on-
[derdelen nog steeds te krij-
I gen zijn."
Deelname aan historische
I races staat open voor cou
reurs met auto's die vóór '64
gebouwd zijn. Er mag be
trekkelijk veel aan de wa
gens gedaan worden. Maar
alleen met materiaal (andere
nokkenassen, carburateurs,
in- en uitlaatspruitstukken
j en noem maar op) dat in die
[tijd verkrijgbaar was. Er
geldt een indeling in klassen,
die weer onderverdeeld is
naar periode en motorinhoud
[un Beneluxverband: 0 tot
1300 cc, 1300 tot 2700 cc en
2700 cc en meer; in Europees
verband: 0 tot 1300 cc, 1300 tot
2000 en 2000 cc en meer).
I Uitgebalanceerd
Met de Lotus Elite -opge-
touwd naar fabrieks races-
pecificatie- is Ecury inge-
j deeld in de klasse GT's ('60
tot en met '63) tussen de 0 en
11300 cc. De Elite is een super -
I snelle machine met een 1216
I cc viercilinder motor die 110
pk levert en de 550 kilogram
j lichte tweezitter een topsnel-
j heid kan geven van meer
J dan 210 kilometer per uur
E (afhankelijk van de eindre-
ductie).
Ecury is er meer dan en-
I thousiast over. „De Elite is
j een uitgebalanceerd vehikel,
[fantastisch geprepareerd. Ik
ken het ding door en door en
ik weet precies wat ik er mee
j kan doen. Dat heb ik overi-
E gens niet alleen met de Lo-
las, maar ook met andere
I auto's. In elke wagen zet ik
E opeen willekeurig circuit na
E drie of vier ronden de snelste
1® op een na snelste tijd
E neer."
Bijzonder aan de Lotus is
de zelfdragende carrosserie
f® geheel (dus inclusief de
j Wemplaat en andere dra-
18®de delen) van polyester is.
HET RACEN in historische
auto's, een sport die zich
sinds de introductie van
kampioenschappen in 1978
in een toenemende belang
stelling mag verheugen,
was tot voor enkele jaren
een vrijwel geheel buiten
landse aangelegenheid
Maar sinds Peter Ecury (33)
uit Soest tot de deelnemers
behoort, staat er geregeld
een Nederlander op het
ereschavot.
In '82 werd Ecury (puur
toevallig betekent zijn
naam 'renstal') algemeen
kampioen van de Benelux.
In de strijd om het Europe
se kampioenschap werd de
'snelle jongen' uit Soest
(„Ik rijd alleen maar om te
winnen") tweede in het al
gemeen klassement en eer
ste in zijn klasse.
En dit jaar heeft Ecury op
de circuits van Zolder,
Zandvoort, Hockenheim,
Montlhéry, Monza, Doning-
ton en Jarama zijn succes
sen weten te prolongeren:
voor de tweede maal is hij
algemeen kampioen van de
Benelux, eerste of tweede
in het algemeen Europees
klassement (Ecury's klasse
ring hangt nog af van een
protest tegen de Engels
man Roger Mac) en weer
eerste in zijn klasse.
Peter Ecury neemt bloemen in ontvangst na weer
een overwinning.
Ecury rijdt tevens in een
'Plcon, een Engels produkt
E net een opvallende en bij-
I under mooie carrosserie. De
E wagen van Ecury is het enige
pemplaar met een MG A-
I motor. Hij kocht hem in '79
EPeter Filby, bekend
li?. van meerdere auto
loken.
«Pet is een prima rijdende
auto, maar zoals de Engelsen
zeggen 'a hairy motorcar'. Je
moet er waanzinnig in stu
ren en het is niet te geloven
hoe hard je dan gaat." Oor
spronkelijk dacht. Ecury met
de Falcon (1600 cc) bij de
GT's mee te rijden, tegen
auto's met een gelijke cilin
derinhoud. Maar omdat er
van de Falcon geen honderd
gebouwd zijn, hoort hij vol
gens het regelement van de
Federation Internationale de
l'Automobile thuis bij de
'sportscar prototypes'.
„In die klasse kom ik uit
tegen Listers, Jaguars met
een vier liter motor. Daarte
gen ben ik eigenlijk kans
loos. Maar ik heb ze toch een
keer aardig partij kunnen
geven. Dat was in '81 op het
circuit van Zolder. Ik reed
met de Falcon in een veld
van zeven Listers. Tegen het
eind van de race kreeg ik he
laas een lekke band, maar ik
lag toen toch maar in vierde
positie".
„Ik rijd altijd om te win
nen, maar met beleid. Ik rijd
hard, zo hard als mogelijk is,
tot ik voorop lig. Dan neem
ik tempo terug. Het voordeel
daarvan is dat je materiaal
wat langer heel blijft. Je
hebt er niets aan voluit te
blijven rijden als je toch al
op kop ligt. Op het eindklas
sement heeft dat geen enkele
invloed en je helpt jezelf al
leen maar op kosten", aldus
Peter Ecury.
In zijn gloriedagen reed
Jim Clarke ook Elite, op het
zelfde circuit waar nu Peter
Ecury zijn razendsnelle
rondjes in de ECU3 draait.
Opvallend is dat Ecury twee
tot drie seconden snellere
rondetijden op de klok zet.
Rijdt hij zo veel beter dat
Clarke destijds?
„Neen, dat durf ik niet te
zeggen. Het heeft meer te
maken met verbeterde tech
nieken. De benzine, de olie en
de banden zijn tegenwoordig
beter. En het remmateriaal
ook natuurlijk! Je kunt
daardoor weer een tikje later
op het rempedaal trappen.
Bovendien zijn de moderne
preparatietechnieken beter.
Door gebruik van allerlei
electronica kan een motor nu
belangrijk nauwkeuriger af
gesteld worden."
Voor het doorsnee-publiek
is het soms moeilijk te peilen,
wat er zich tijdens een race
in historische auto's afspeelt.
Rijden de coureurs keurig
hun rondjes, voorzichtig met
het materiaal en inhalend als
het echt niet anders meer
kan? Of scheuren ze niets
ontziend het circuit rond,
alsof er van hun klassieker
nog duizenden andere exem
plaren zijn en er bergen on
derdelen liggen te wachten?
De waarheid ligt ongeveer in
het midden.
Ecury legt uit: „Er wordt
echt geraced, uiteraard bin
nen de beperkingen die het
materiaal je stelt. Net zoals
in de moderne racerij. Maar
niet iedereen rijdt heel hard.
Er zijn ook mensen die zo
maar wat rondhobbelen.
Daardoor kan zo'n wedstrijd
soms inderdaad wat van een
versneld afgedraaid défilé
hebben."
„Globaal zijn er drie cate-
goriën te onderscheiden. Je
hebt mensen die in histori
sche auto's gaan racen omdat
het ze leuk en goedkoop lijkt.
Die flodderen dus maar wat
mee. Er zijn ook die met veel
pijn en moeite een histori
sche racewagen kopen, maar
dan geen geld meer over
hebben om hun motor te la
ten prepareren. Speciale ra
cebanden kunnen er meestal
ook niet meer af. Daarom
doen ze mee op gewone ra-
De Falcon ('a hairy motorcar') met 180 kilometer per uur een bocht door. De wagen
heeft een heel ander weggedrag dan de Elite. Ecury moet hem, flink tegensturend, door
de bocht 'gooien'.
diaalbanden en zijn ze mini
maal acht, negen seconden
langzamer dan de jongens
die echt hard gaan. Door die
twee categorieën krijg je
soms dat idee van een snelle
optocht."
De derde categorie be
staat uit jongens die echt
hard willen. Ze komen in
prima materiaal, uitstekend
geprepareerd, op goede ban
den en ze rijden om te win
nen. Tijdens de trainings
ronden zetten ze een prima
tijd weg, staan bij de start in
de eerste drie rijen en geven
alles tot ze op kop liggen.
Meestal bestaat het startveld
uit 15 van die heel snelle jon
gens en 15 rondrijders."
Met welke 'heel snelle jon
gens' heeft Peter Ecury in
het afgelopen seizoen het
meeste moeite gehad?
„Met het fabrieksteam
Scuderia del Portello van Al
fa. Dat team spaart écht kos
ten nog moeite met goed ma
teriaal te komen en heeft uit
stekende rijders. Een ge
duchte tegenstander uit dat
team was Giorgio Schön, een
ex-coureur, in een Alfa Tu-
bolare Zagato. Dat is een
auto van 800 kilo met een
motor van 1600 cc en 175 pk
onder de kap. Maar ik kon
Schön voorblijven. Mijn wa
gen was net iets beter gepre
pareerd."
„In het algemeen klasse
ment heb ik veel last gehad
met Roger Mac, een buiten
gewoon goede chauffeur. Hij
rijdt in Jaguar E-type, 3800
cc, 1000 kilo en 380 pk. Mac,
een Engelsman, racete in '62
ook al met die E-type en rijdt
ook in moderne wagens. In
de formule 5000 heeft hij
tweemaal een kampioen
schap op zijn naam weten te
zetten."
„Een hele verbeten strijd,
steeds op het scherp van de
snede, heb ik achter de rug
met een Fransman in precies
zo'n Elite als die van mij. Die
man had bij mijn prepara
teur een exacte copie laten
maken van mijn auto. Na
drie races spoot hij zijn Lo
tus ook nog in precies dezelf
de kleuren. Dat maakte het
er voor het publiek niet een
voudiger op."
Tot slot: wat is het span
nendste moment van een ra
ce?
Ecury: „De 30 seconden
rond de start. Vanaf het
starten van de motor en het
aftellen van de laatste tien
seconden tot en met de start
zelf en de 10, 20 seconden
daarna. Die zijn het span
nendst. Dan zijn ook de risi
co's het hoogst. Alle auto's
staan heel dicht op elkaar.
Iedereen aast op een goede
positie. Er mag dan geen en
kele fout gemaakt worden.
Anders kan het goed ver
keerd gaan. Een spannend
moment is ook altijd het
'lappen', het inhalen van een
achterblijver. Die rijden
soms 15 seconden langzamer.
Je weet nooit zeker of zo'n
jongen je wel in de gaten
heeft."
Ieder heel uur nieuws. EO: 7-® j
Ronduit op 3. 8.03 Tijdsein. 9W y_
muzikale fruitmand. 10.03 Mu
motief. NCRV: 10.30 Popsta»0"'
(Ca 11.45 Weerman Hans de Jongt
VOO 12.03 Mono. 13.03 TiPPara„a3(j i
15.03 Top 40. (16.30 Popjo"™,ne
Concertagenda.) NOS: lo-U* ne
avondspits. VOO: 19.02 Bart e
Zwart. 22.02 Countdown Cafe.
«Ooit i
Vagen waarbij normale
IanV00T de n*euwe Golf,
ontbreken, is een
imperiaal' gemaakt,
heeft, net als'
L. e Audi 100, een alles-
LrT ontu)ikkeld, die om
L """Widen wordt vastge-
a .«.m- LeVland is weer
ming. (8.00 Nws.) a.u" ""rjisc).
meesterwerken (op compac"ïir-hte I
10.30 Muz. voor miljoenen, -0 1
klass. muz. 12.00 Strauss en
13.00 Nws. 13.05 Veronica klass
VPRO: 14.30 Muziek-op-viec
belius en vijf nieuwe Finse co
aities ifinn tweede beweg
- markt te presente-
«uim 2 jaar geleden
1' - Austin Rover de ak-
in de Verenigde
De verkoopsuccessen
m, Matste maanden en
Ifa e mam die MG nog
1% m" de vs heeft- ziin
l-bom aanleiding gewor-
lt>i. opnieuw aan Ameri-
I gaan denken.
sities. 16.00 De tweede r0.
NOS: 20.00 Europees Concerw
dium: Radio Kamer OrKejGUJ
Koor m.m.v. vocale solisten.
muz. (21.15 Finse vol^"emble.
Kantele. 22.00 Nieuw Ensei.
met solist: Hedendaagse mu
'Oei
(Via AM-zender Hilver nlan-
NOS: 19.02 Nieuws voor bun ol(.
ders. 19.02 Bulletin in nel jn
kaans-Arabisch. 19.10 jn he'
het Berbers. 19.20 Bulletina„s.
Turks. 19.30 Bulletin in het sv
I "«it de Westduitse fa-
|/jj Waar naverbranders
l'-bla '*/sator^ wordt ge-
|%rj' 'verkt aan plannen
|nj|jj loorproduktie van 1
ltilstuks, aanzienlijk
|i. "heiden. Degussa wil,
est Duitsland beslist
heeft dat vanaf 1 januari
1986 alle nieuwe auto's op
loodvrije benzine moeten
gaan rijden, de capaciteit in
overeenstemming brengen
met de jaarproduktie van de
Duitse auto-industrie: 4 mil
joen wagens.
De Amerikaanse auto-in
dustrie leverde in de eerste 9
maanden van dit jaar 16 pro
cent meer personenwagens
af dan vorig jaar in die pe
riode. De produktiecijfers
waren: General Motors 2,875
miljoen stuks tegenover 2,478
miljoen; Ford 1,112 miljoen
(was 819.000), Chrysler
643.000 (was 444.000), Ameri
can Motors 139.000 (was
65.000), VW America 68.000
(was 60.000). Honda vervaar
digde voor het eerst dit jaar
in de V.S. 35.000 auto's in 9
maanden.
Een nieuwe 1,3 liter motor
zal volgend jaar te vinden
zijn in de Skoda-modellen.
De carrosserielijn zal ook in
een wat moderner jasje ge
stoken worden. Voorlopig zal
Skoda wel vasthouden aan
het principe van de achterin
geplaatste motor en de aan
drijving op de achterwielen.
DEN HAAG - De ANWB is
deze maand begonnen met de
invoering van een speciaal
lidmaatschap voor jongeren
van vijftien tot negentien
jaar, aldus heeft een ANWB-
woordvoerder bekendge
maakt. Het jeugdlidmaat
schap dat 19,50 gulden kost, is
tien gulden goedkoper dan het
normale lidmaatschap.
Het is de bedoeling dit lid
maatschap nader in te vullen.
De verwachting is dat dit in
maart rond is, aldus de,
woordvoerder, volgens wie
voor invoering van het jonge
renlidmaatschap de ANWB-
statuten moesten worden ge
wijzigd.
Behalve de lagere prijs
biedt het jongerenlidmaat
schap de mogelijkheid tot
goedkope ANWB-reizen en
het bijwonen van speciaal ge
organiseerde jongerenactivi-
teiten.
TURIJN - Alfa Romeo en Nis
san zijn gezamenlijk tot een
principe afspraak gekomen
rond de verkoop van de Arna.
In landen waarin Alfa Ro
meo een groter marktaandeel
heeft dan Nissan, zal de wa
gen door de Nissan dealers als
Cherry Europa verkocht wor
den. Is de situatie omgekeerd,
dan komt de wagen als Arna
in de showroom bij Alfa Ro
meo te staan.
Voor Nederland zou dit be
tekenen dat over niet al te
lange tijd de wagen, die geza
menlijk door Alfa Romeo en
Nissan werd ontwikkeld en nu
in Italië wordt gebouwd, de
Alfa-dealers verkocht gaat
worden.
De Arna, slechts 4 meter
lang, beschikt over de 1186cc
boxermotor vasn Alfa Romeo
die de voorwielen aandrijft en
wordt standaard geleverd met
een 5 versnellingsbak. De top
snelheid ligt rond de 150 km/u.
LONDEN - British Leyland
gaat het e.e.a. doen om het ex
ploitatieverlies bij Landrover
een halt toe te roepen.
Er staat een plan op stapel
om negen vestigingen te slui
ten. Dat betekent dat er ge
lijktijdig 1560 banen verdwij
nen. Het exploitatieverlies bij
Landrover bedroeg in de eer
ste helft van dit jaar ongeveer
150 miljoen gulden.
Vorig jaar maakte BL 40.000
Landrovers en 13.000 Range
Rovers. Begin dit jaar werd
een nieuwe terreinwagen ge
lanceerd: de One-Ten.
ESSEN - Tot en met 4 decem
ber wordt in Duitsland de Mo
tor Show Essen gehouden.
De expositie, met o.a. for
mule I, 2 en 3 wagens, rally
wagens, fincars, sportcars,
dragstars, old-timers, classic
cars, maar ook het nieuwe
programma motorfietsen voor
1984, trok vorig jaar 200.000
mensen naar de Gruga Hallen
in Essen. Dagelijks is de ten
toonstelling open van 10.00 tot
18.00 uur.
is de taak van een weekendtip-
per om voor het komende week
einde iets aan te bevelen. Zovelen
immers vieren het Sinterklaasfeest
of brengen de zaterdag en zondag
door in wanhopige pogingen om
de laatste surprise en het laatste
rijmsel nog af te maken. Daarom
beperken we ons maar tot wat mo
gelijkheden, die ook buiten het
weekeinde om nog te bezoeken
zijn.
'Prachtvinken' zijn een groep van
rond honderdvijfentwintig soorten
zangvogels in Afrika, Australië en
Azië. Men kan er tot en met 4 ja
nuari een aantal bewonderen op
een tentoonstelling in de Rivièra-
hal in de Rotterdamse diergaarde
'Blijdorp' (9 tot 17 uur).
Kunstmarkt
In centrum 'De Beyerd' in Breda is
tot en met 11 december een markt
van werk van West-Brabantse kun
stenaars georganiseerd (zondags
13 tot 17 uur, dinsdags tot en met
zaterdags 10 tot 17 uur: tevens
koopavonden 19 tot 21 uur).
(ADVERTENTIE)
DOOR HANS LUTZ
Gezelschaps- en vermakelijk-
heidsspelen vliegen in de Sin-
terklaasweek vanouds over de
toonbank. Hoe zagen die spelen er
vroeger uit? Op die vraag krijgt
men een antwoord op een ten
toonstelling tot en met 4 januari in
museum 'Kinderwereld' in Roden
(zondags 14 tot 17 uur, dinsdags
tot en met zaterdags 10 tot 12 en
14 tot 17 uur).
Boeken
Kinderboeken van de achttiende
eeuw tot heden worden tot en met
8 januari 1984 geëxposeerd in de
vishal in Haarlem (zondags 13 tot
17 uur, dinsdags tot en met zater
dags 10 tot 17 uur).
Een minder bekende activiteit van
acteur Albert van Dalsum was het
ontwerpen van toneeldécors Een
aantal van die décors wordt tot en
met 8 december geëxposeerd in
het Nederlands Theater Instituut in
Amsterdam, (weekends 11 tot 17
uur, dinsdags tot en met vrijdags
10 tot 17 uur).
zal dit weekeinde door de bo
men waaien. Des te lekkerder zal
de warme chocolademelk en de
speculaas smaken. Om de letter
van banket niet te vergeten Daar
om.
DEN HAAG De Fiat Uno is -
met een uiterst geringe pun-
tenvoorsprong op de Peugeot
205 - „Auto van het Jaar '83-
'84" geworden.
Eind december, wanneer de
officiële prijsuitreiking plaats
vindt, wordt de juiste punten
verdeling bekend gemaakt.
Voor de belangrijkste eretitel
in de Europese autowereld,
kwamen dit jaar een rekord
aantal auto's in aanmerking:
zoals de Alfa Romeo 33, Aus
tin Maestro, BMW 3-serie, Ci-
troën BX, Daihatsu Charade,
Fiat Uno, Honda Prelude,
Mazda 626, Mercedes 190, Nis
san Micra, Opel Corsa, Peu
geot 205, Toyota Corolla,
Toyota Camry en de VW Golf.
De ruim 50 jury-leden uit 16
Europese landen, zetten de
nieuwe Volkswagen Golf -
overigens met een grote pun-
tenachterstand - op de derde
plaats.
Voor het eerst sinds een
groot aantal jaren, scoorde
ook weer een Japanse auto erg
goed. De Mazda 626, die vorig
jaar in Japan tot „Auto van
het Jaar" werd uitgeroepen,
eindigde vóór de Mercedes 190
•op de vierde plaats.
De Fiat Uno heeft vooral
veel punten kunnen verzame
len door de vele nieuwe tech-
nologisache aspecten die in de
wagen zijn te vinden, terwijl
de prijs in bijna geheel Euro
pa erg gunstig is.
In West Duitsland wist de
Peugeot 205 „Das Goldene
Lenkrad" in de wacht te sle
pen. De 25 jury-leden (auto
journalisten, rallyrijders, cou
reurs, acteurs en bekende
technici) gaven in categorie 3
(prijsklasse tot 15.000DM) de
Franse wagen 30 punten meer
dan de Uno. Als derde eindig
de de Nissan Micra en als
vierde de Toyota Corolla.
In categorie 2 (prijs van
15.000 tot 25.000DM) ging de
eretitel naar de VW Golf voor
de Mazda 626. In categorie 1
(prijs boven 25.000DM) ein
digden de BMW 524 turbo die
sel en de Audi 200 met een ge
lijk aantal punten.
ROTTERDAM - Het topmodel
van de Senator-serie (het CD-
type) krijgt nog dit jaar in de
standaard uitvoering een an-
ti-blokkeersysteem (ABS).
In de andere Senator en
Monza modellen, wordt tegen
een meerprijs van 4.699.- het
ABS-systeem gemonteerd.
Opel heeft kenbaar ge
maakt dat over enige tijd ook
voor de Rekord het anti-blok-
keersysteem klaar is.
(ADVERTENTIE)
Een origineel uitlaatsysteem blijft gewoon
't beste voor uw Citroen. Wees zeker van kwa
liteit en duurzaamheid. Citroen geeft u één
garantie.
Een kompleet achfergec/ee/fe voor
2CV IDyane).1 I,
1 Het gehele uitlaatsysteem 276,-.
Een kompleet achtergedeelte voor
GSIAI vanaf
Het gehele uitlaatsysteem vanaf463,-.
Een geheel uitlaatsysteem voor Visa
1124 cc Ivoor en achter).
Genoemde prijzen zijn inklusief montage, bevestigingsmaterialen en B.T.W.
Bij uw Citroën-dea/er:
C. BERTENS B.V., Europaweg 15, Oosterhout.
Tel. 01620-55850. En filialen.