UITBLAZEN 'Geen eigen bijdrage in ziekenhuiskosten Resultaat INF vanaf begin twijfelachtig Kan de rechter wat de Kamer niet kan? Eenmalige uittering Algemene bijstandswet en WWV belasting even. Steeds mini kope l i li u rv Verworven rechten VOORZITTER NATIONALE ZIEKENHUISRAAD OVER BELEID KABINET: QESTEMCOMfi Moeilijk voorsp DONDERDAG 24 NOVEMBER 1983 ACHTERGROND Alternatieven Tegenvallers Verpleegduur Samenwerken voor mensen met de laagsle inkomens. PONDERDAG 24 NOVE Ministerie streeft huursubsidie voor Prof. Douben: Sociale zeker heid heel wat onzekerder WIM KOCK ie beste jaren van Jmijn leven zal ik ze niet noemen, maar lïet waren ook lang de slechtste niet. Ze kwamen me in gedachten toen ik vorige week in de krant las dat een ge- neraal van de mariniers •een einde wilde maken aan het '.tropenrooster' dat sinds jaar én dag, op de Nederlandse An tillen. geldt voor marineperso- 'fleel. Bet 'tropenrooster' is zo'n stukje koloniaal verleden waar van ik dacht dat het al lang zou zijn gesneuveld in de golven van modernisering, vermaat schappelijking en bezuiniging, die in de afgelopen decennia ook de marine niet bespaard •Ztjn gebleven. f Maar nee, het bestaat nog. ■-;Toean belanda legt nog steeds |e (fertien-nu I-nul uur het werk Weer omdat het dan te warm wóor hem wordt. Zijn Europese ..Bestel is dan zozeer aan rust toe pfert de marine hem zelfs ver plicht de ledematen te strekken 'en de ogen te sluiten, destijds Réchter niet zonder hem een gro te mok ijskoude lem-lem (van wege de vitaminen) en een 'zouttablet te hebben toege rekend. Die zorgzaamheid van sde marine der jaren '50 voor haar schepelingen, vooral de jónge schepelingen! „Een mo derne werkende moeder die jiaar kleuter naar school stuurt v'fhet eert sleutel om de nek kan er een voorbeeld aan nemen", zegt opa, die ook bij de marine IS geweest en de muiterij op de 'Zeven Provinciën' nog van na- ,bij heeft meegemaakt. De zorg van de marine ging ■zover dat ze iets in de koffie deed waarvan iedereen zei dat 'het kamfer was. De consumptie van met kamfer verrijkte koffie zou de natuurlijke driften, j.vvaarvan geen langdurig van •jhÈfis of wal zijnde schepeling in zijn mannenwereld verschoond kon blijven, tot een redelijk be- Ééërsbaar niveau beteugelen. 'Aldus luidde de populairste re denering. Nonnen Lagen we in een havenstad met een rosse reputatie en de (meeste havensteden hadden die 'rdep, met uitzondering van ■fen Helder, Kralendijk, Delf- 'SEijl, Oranjestad en Vlissingen, 'dan trof je na het passagieren de zorgame ziekenpa bij de val reep aan, met zijn draagbare profylactica-winkeltje. Met ogen die meer hadden gezien dan ik zou durven bedenken, keek hij je aan. „Ontsmetten? Nee? Weet je 't -zeker? Denk eraan, als je straks /iuur blijkt te zijn en je hebt je met ontsmet dan volgt er een Sfikse douw, begrepen?" „Roger pa. Geen zorgen van- Maag." En dan de kerk. Daar móes ten we als minderjarigen op zondag heen. Verplicht. Het werd gecontroleerd ook. Zelfs tijdens een verlof aan het -strand op Aruba werden we door de sergeant-majoor van de mariniers, die de baas was van het 'marine-verlofcentrum' - peen houten keet met een golf- -•platendak; slaapzaal, eetzaaltje V-mét bar en parïtry (het 'echte' eten werd aangevoerd uit de .marinicrskazerne) - naar de ikeik in het naburige dorp Noord gestuurd. Mannen en vrohwen zaten er gescheiden. De mannen links, de vrouwen rechts van het middenpad. Wij gingen bij de meisjes zitten, maar onmiddellijk schoten een paar nonnen toe om de bokken •van de geiten te scheiden. Ook na de mis hielden de nonnen, buiten op het plein voor de ver blindend witte kerk. de boel jjjScherp in de gaten. Je had geen chijn van kans. iiiiiiiiimiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiH? Strand De marine zorgde dus goed voor ons en het tropenrooster I was daar een uiting van. Er wa- ren twee mogelijkheden om on- j der de verplichte rust van veer- j tien tot zestien uur uit te ko- I men: je kon in een afzonderlijk j lokaal gaan studeren of je j moest de sloep (een open i GMC-truck) van veertien-nul- i nul nemen. De sloep bracht je i naar Sint Michielsbaai, waar de j marine een strandje deelde met i de vissers uit het dorp, die soms i de vreemdste wezens opdoken i uit het glasheldere, diepblauwe j water van de Caraïbische Zee. j De werktijden waren van i zeven uur in de morgen tot één i uur in de middag, ook op zater-: j dag. Een aantrekkelijke, zes- I urige werkdag dus. Daar kwa- j men dan de regelmatig terugke- j rende wachtperioden wel bo venop, maar daarvan had lang niet iedereen last. Op zee werd het rooster ook in de tropen be heerst door de zeewacht, de eisen die een operationeel schip aan de bemanning stelt en al lerlei oefeningen. Waar ik het nu over heb is op z'n minst voor een belang rijk deel al lang verleden tijd en de generaal der mariniers Ru- dolphie vindt dat efnno 1983 het tropenrooster vervangen moet worden door een Euro pees. Dat wil zeggen: van de zesdaagse werkweek met werk dagen van zes uur (36 uur) naar de vijfdaagse met werkdagen van acht uur (40 uur, waarbij moet worden aangetekend dat bij het tropenrooster de lunch tijd buiten de werktijd valt en bij het Europese er binnen). Vroeg donker Er is ook wel het een en an der veranderd. Tegenover een uitzendtermijn van, ijiininraal twee jaar tóen staat er nu een van maximaal negen maanden. Ook is het vandaag de dag veel gemakkelijker het gezin mee te nemen. Ook .tie mensen zijn veranderd. Tegenwoordig schij nen ze zich gemakkelijker te vervelen, althans iets dergelijks is geconstateerd door de gene raal tijdens zijn inspectie. Tech nische ontwikkelingen hebben het werk veranderd en de air conditioning vergemakkelijkt het tropenleven. Eén ding is niet veranderd: het wordt er nog steeds donker rond achttien-nul-nul uur. Elke dag, het hele jaar door en dat betekent dat de marineman op Curasao bij een Europees roos ter door de week zijn gezin al leen nog bij donker ziet. Dat lijkt me een krachtig te genargument bij een zo vader lijke haas als de marine altijd is geweest. Over de boeg van 'het verworven recht' zou ik het maar niet gooien, ook al stamt het tropenrooster op z'n minst al uit de dagen van Max Have- laar, want verworven rechten zijn zelfs in Patria al lang niet meer onaantastbaar. T5 PAGINA? "W s Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader Hoofdredactie L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda 076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41©076-236326. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Goes, Klokstraat 1©01100-28030 Hulst, Steenstraat 14, ©01140-13751 Oosterhout, Arendstraat 14. ©01620-54957 Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920. Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910 Abonnementen: 20,49 per maand, 61,15 per kwartaal of 238,00 per |aar. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Centrale melding (ook op zaterdag) 076-236888. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573 Advertenties (tijdens kantooruren 8 30-1 7 00 uur): Informatie grote advertenties 076-236881 't Kleintje 07§-236882 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 R&nkrplfrtioc Postgiro 1114111- ABN rek. 520538447 NCBrek 230301584-Rabo rek 101053738. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - „Mensen wor den niet vrijwillig ziek. Waarom zou je dan een eigen bijdrage van patiënten moeten vragen als ze in het ziekenhuis liggen? Ik ben er voor dat ziekenfondsverze kerden meer kostenbewust worden, maar als je in het ziekenhuis ligt...dat heeft de patiënt toch niet zelf in de hand." Er lijkt geen speld te krij gen tussen de redenering van de voorzitter van de Na tionale Ziekenhuisraad, drs. F. Vissers. Of het zou moe ten zijn dat politici in finan ciële nood soms rare spron gen maken. Vissers: „Ik heb de indruk dat men in Den Haag soms te veel in de rich ting van bezuinigingen kijkt en daarbij uit het oog ver liest dat het om volksge zondheid gaat. Sommige maatregelen staan ook haaks op het beleid dat men zegt te willen voeren. Dat vind ik een angstige zaak." Aan de vooravond van de behandeling van de begro ting van staatssecretaris drs. J. van der Reijden (Volksgezondheid) in de Tweede Kamer wil Vissers wel wat waarschuwings schoten afvuren. Ten eerste over het bouwbeleid. Van der Reijden wil be zuinigen op de bouw in de ziekenhuiswereld. Op zij n bureau liggen vijfhonderd plannen voor verbouwingen en nieuwbouw van zieken huizen. In totaal voor acht miljard gulden werk. Van der Reijden heeft volgend jaar echter maar 610 miljoen gulden beschikbaar, dus moet de stofkam door die dure plannen. Bij deze 'her overwegingsoperatie' zullen heel wat bouwplannen in de prullenmand verdwijnen. Vissers: „Dat er een zuini ger bouwbeleid gevoerd wordt, is op zich een goede zaak. Er is in het verleden te ruim gebouwd. Maar de staatssecretaris heeft bij zijn operatie het noodzake lijk onderhoud aan gebou wen waarvan de nieuw bouw wordt uitgesteld over het hoofd gezien. Door de heroverwegingsoperatie blijft veel onderhoud ach terwege en dat gaat ten kos te van de kwaliteit van de gebouwen. Dat geldt ook voor verbouwingen die de doelmatigheid verbeteren. Mensen worden niet vrijwillig ziek en daarom mag je ze volgens de voorzitter van de Nationale Zieken huisraad niet extra laten betalen als ze in het zieken huis terecht komen. De rekening daarvan zal la ter wel gepresenteerd wor den en dan zal op langere termijn blijken dat de kos ten van de 'bouwstop' mis schien wel hoger zijn dan de bezuinigingen die men nu denkt te behalen. Ik snap trouwens niets van een bouwstop in tijden dat er juist enorme werkloosheid - FOTO GER DIJKSTRA in de bouw is." Een tweede heet hang ijzer: de specialisten. De me disch specialisten in de zie kenhuizen zijn, net zoals de melkboer en de bakker, klei ne zelfstandigen die per ver richting betaald worden hoe meer ze opereren, des te hoger hun inkomen. Dat leidt tot het gevaar dat er DEN HAAG (ANP) - De INF-onderhande- lingen tussen Wash ington en Moskou over een beperking van de kernwapens in Europa hebben in feite vanaf het begin in een im passe verkeerd. De afgelopen twee jaar toonde zowel Moskou als Washington slechts weinig beweging. Geen van beide partijen week fundamenteel af van zijn uitgangspunten. De vroegere Westduitse kanselier Helmut Schmidt stelt de twee hoofdrolspelers in het „rakettenspel" gelij- kelijkverantwoordelijk voor het vastlopen van de onder handelingen in Genève. Vol gens Schmidt had'er al in de zomer van juli 1982 een ak koord kunnen liggen. Toen kwamen de onderhande laars in Genève, de Ameri kaan Paul Nitze en de Rus Joeli Kwitsinsky, overeen dat Moskou haar SS-20's zou beperken tot 75. De NAVO zou in ruil daarvoor niet meer dan 75 lanceerinrich- tingen stationeren en zou af zien van de Pershing-II's. Dat zou Moskou de beschik king geven over 225 kern koppen (de SS-20 heeft drie koppen) en de NAVO over 300 (iedere lanceerinrichting telt vier kruisraketten). Het akkoord was voor Schmidt (toen nog kanselier) aanvaardbaar geweest, als hij ervan op de hoogte was gesteld. Washington wees het akkoord echter af zonder de bondgenoten erover te raadplegen. Voornaamste argument was dat het de Pershing niet wilde laten vallen. Moskou zei ook neen, omdat het niet bereid was de plaatsing van ook maar één nieuwe Amerikaanse raket in Europa te aanvaarden. Het afwijzen van de sta tionering van nieuwe wes terse raketten is een van de belangrijkste principes die ten grondslag liggen aan de onderhandelingspositie van de Sovjet-Unie. Ook Moskous principe dat de Franse en Britse kernwa pens moeten worden meege teld in de onderhandelingen, is voor de NAVO-landen on aanvaardbaar. De VS heb ben juist gesteld dat ze on der geen vqorwaarde de Franse en Britse systemen in het overleg willen betrek ken omdat de besprekingen bilateraal zijn en Washing ton niets te zeggen heeft over de Franse en Britse kernmachten. Onverteer-' baar voor Moskou is de eis van Washington dat men zich niet beperkt tot de kernwapens in Europa. Vol gens de VS moet een ak koord wereldomvattend zijn. De Sovjet-Unie toonde zich de afgelopen twee jaar bereid tot steeds verder gaande beperkingen van haar rake'ttenarsenaal. In februari 1982 stelde de toen malige Sovjet-president Brezjnev voor het totaal aantal systemen voor de middellange afstand (vooral SS-20's) te beperken tot 300 aan iedere zijde. In decem ber van datzelfde jaar ging Brezjnevs opvolger, Andro pov, terug tot het aantal dat Frankrijk en Engeland heb ben: 162. In mei 1983 ver klaarde Andropov bereid te zijn te tellen in aantallen kernkoppen. Drie maanden later gaf de Sovjet-leider aan dat de SS-20's die moes ten worden verwijderd uit het Europese deel om aan een totaal van 162 te komen, zou worden vernietigd. Het laatste Sovjet-voorstel dat op de Geneefse onderhande lingstafel werd gedepo- neerd, hield in dat Moskou het aantal SS-20's in Europa wilde beperken tot 140. Vol gens Andropov was het Moskous laatste bod. De Amerikanen zetten bij het begin van het INF-over- leg meteen hoog in om ver volgens haar positie te nuanceren. Zij begonnen met de nul-nul-optie. Deze hield in dat de NAVO geen raketten zou plaatsen als Moskou al haar middellan- ge-afstandssystemen zou ontmantelen. Maart 1983 deed Reagan echter het tus senvoorstel van een plus- plus-oplossing. Het westen zou de plaatsing van nieuwe raketten beperken als Mos kou bereid was het aantal SS-20's tot eenzelfde niveau terug te brengen. Washing ton stelde voor dit aantal kernkoppen wereldwijd tot 420 te beperken. De Ameri kanen zouden de statione ring in Europa beperken tot 320 en zich het recht voorbe houden de overige 100 in Azië op te stellen. Inmiddels had de regering-Reagan haar eis laat vallen dat in eerste instantie alleen zou worden gesproken over op land gestationeerde raket ten. In september van dit jaar gaf president Reagan toe aan de Sovjet-wens om alle systemen bespreekbaar te maken door ook over vliegtuigen met nucleaire opdrachten te willen onder handelen. De verschuivingen in de onderhandelingspositie van zowel de Amerikanen als de Sovjet-Unie hebben ertoe geleid dat uiteindelijk in Genève twee voorstellen op tafel lagen die beide voorza gen in een beperking tot 420 kernkoppen aan iedere kant. Aan voorstellen is er geen gebrek geweest, wel aan overeenstemming. Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Het mislukte overleg van het kabinet met de vakbeweging en de werkgevers én het afgebroken overleg van minister Rietkerk (binnen landse zaken) met de ambtena- rencentrales staan vandaag op de agenda van de Tweede Ka mer. Voor de zoveelste keer al, nadat de Kamer het regeringsbeleid op hoofdlij - nen voor volgend jaar eerder goed keurde. Sinds dat gebeurde zijn de stand punten van het kabinet, de Kamer, de sociale partners en de partners in het ambtenarenoverleg nauwelijks veran derd. Er zijn van beide zijden pogingen gedaan geschilpunten bij te leggen, maar de grote lijnen die het kabinet in zijn hoofd had en heeft zijn overeind gebleven. Dat is de oorzaak van het huidige arbeidsconflict, dat ons alle maal raakt. Het kabinet en de Tweede Kamer hielden de poot stijf. De vakcentrales en de ambtenarenbonden hebben wa ter bij de wijn gedaan. Het was onvol doende om de Tweede Kamer te bewe gen het kabinet en de partners tot een compromis te dwingen. Een meerderheid in de Tweede Ka mer, bestaande uit het grootste deel van de CDA-fractie en de VVD-fractie, heeft vertrouwen in het kabinetsbeleid en de onderhandelingstaktiek van mi nister Rietkerk. Dat gegeven moet al tot de conclusie leiden dat het Kamer debat van vandaag weinig oplevert om de geschilpunten te beslechten en een eind aan de acties te maken. Het kabinet lijkt de gevangene van zijn eigen beleid. Het kan doen wat het wil, als het maar binnen de lijnen van het regeerakkoord blijft, waar de rege ringsfracties zich achter schaarden. Het beleid dat het kabinet voert, poli tiek gedekt door de Kamer, is vorig jaar door werkgroepen uit het CDA en de VVD uitgestippeld. Daarori) blijft „Den Haag" ja zeggen tegen de werk gevers en neen zeggen tegen de vak centrales en de ambtenareneentrales. De meerderheid van de Kamer heeft het allemaal zelf zo gewild. De Kamer weet geen uitweg uit de ontstane impasse. Of geen uitweg wil vinden? Dat laatste lijkt juist. Er zijn tal van alternatieven voor handen. De PvdA heeft er één, D'66 ook en de vakcentrales eveneens. Het kabi net en de Kamer zijn creatief genoeg om steeds maar tegenargumenten te bedenken, waarbij het kabinetsbeleid een heilige koe blijft. De vermindering van het financieringstekort van de overheid is al vaak te berde gebracht. Het gezamenlijke voorstel van de vak centrales om de werkenden minder so ciale premies .terug te geven, wat hen in koopkracht scheelt, werd van tafel geveegd. De kortingen op de sociale uitkeringen, het minimumloon en ambtenarensalarissen waren niet no dig, als het plan van de vakcentrales zou worden overgenomen. Neen, zeg gen het kabinet en een Kamermeerder heid, de verlaging van de premies en belastingen moet doorgaan om tot eco nomisch herstel te komen. Wat heeft oppositieleider Den Uyl (PvdA) met het door hem aangevraag de debat eigenlijk voor? Het zal hem weer niet lukken de regeringsfracties over de streep te krijgen. Den Uyl lijkt, over het arbeidsconflict heen, uit te zijn op politieke winst. Uit onder zoeken blijkt dat de populariteit van CDA en VVD sterk daalt. Als Den Uyl dat proces verder weet te versnellen zal de publieke opinie zich tegen het kabinet en de Kamermeerderheid ke ren, en, wie weet, op den duur nieuwe verkiezingen mogelijk maken als het kabinet zich niet langer staande kan houden. Feit blijft dat het kabinet momenteel nog stevig in het zadel zit. Op onderde len is het beleid wat bijgesteld, bij voorbeeld met een lagere huurverho ging en intrekking van de plannen voor schoolgeldheffing. Die wijzigin gen heeft de Kamer bewerkstelligd. Meer is niet mogelijk, of het regeerak koord moet scherper worden bijge steld. En dat mag niet van ondermeer minister Ruding, want die let op de schatkist. Het CDA heeft als altijd de sleutel in handen om tot een compromis te ko men met de sociale partners en de partners in het ambtenarenoverleg. Maar de fractie laat het afweten van wege het heilige geloof dat bezuinigin gen a la premier Lubbers tot econo misch herstel zullen leiden. Wanneer de fractie op de alternatie ven zou ingaan zouden eventuele fi nanciële tegenvallers niet kunnen wor den opgevangen. Een driejarig contract met de ambtenaren - waar het hele pakket maatregelen die met de ar beidsvoorwaarden van ambtenaren te maken hebben in is opgenomen - zou betekenen dat tegenvallers niet meer op de ambtenaren zouden kunnen wor den afgewenteld. Door nieuwe, extra bezuinigingen op de duurste ministe ries - onderwijs, sociale zaken en werkgelegenheid, volksgezondheid en volkshuisvesting - zou de impopulari teit van het kabinet en regeringsfrac ties groeien. Dat wil men niet. Zo zit alle overleg vast. De overleg economie, waar oud-minister Albeda (sociale zaken en werkgelegenheid) op zoek naar een concensus al jaren over praat lijkt verder weg dan ooit. Elke partij in het conflict houdt sterk vast aan de eigen uitgangspunten. Misschien kan mr. Wijnholt, de pre sident van de Haagse rechtbank, op nieuw uitkomst brengen door partijen weer aan de overlegtafel te zetten. Hij heeft al eerder een dergelijk opmerke lijk vonnis uitgesproken. Zijn kans komt, misschien vandaag al, als het kort geding dient, dat de tijdschriftuit gevers tegen de FNV-ambtenarenbond Abva-Kabo hebben aangespannen. Of misschien in het kort geding dat de ambtenareneentrales tegen de staat overwegen. Waar de overlegeconomie en de Ka mermeerderheid het laten afweten, moet, zo lijkt het, de proceseconomie in de plaats treden. Mr. Wijnholt heeft al eerder laten zien een meester te zijn in het scheidsrechteren in arbeidsconflic ten. overbodige medische kosten gemaakt worden. Dat zou voorkomen worden als de specialisten, net zoals een verpleegster, een vast sala ris zou krijgen. Er zit echter een adder on der het gras: de good-will. Nu moeten specialisten zich inkopen (de good-will) bij hun voorgangers. In totaal is er ruim een miljard gulden aan good-will betaald en jaarlijks betalen nieuwe specialisten veertig miljoen gulden aan good-will om een 'baan' te krijgen. Omdat dat geld door de vertrekken de specialisten als pensioen wordt gebruikt, is die good will niet zomaar af te schaf fen. Vissers heeft echter een mogelijke tussen-oplossing bedacht. Vissers: „Het beste is na tuurlijk dat we specialisten in loondienst kunnen ne men, want dan is de aanlei ding weg om meer verrich tingen dan noodzakelijk uit te voeren. Noch de overheid noch de ziekenhuisdirecties hebben nu instrumenten in hand om dat medisch han delen daadwerkelijk te be heersen. Ik denk dat we al een eind op weg zijn als we de good-will-problematiek aanpakken. Wij zijn bereid de helft van de jaarlijkse goodwill-bedragen te beta len. Dat betekent dan dat nieuwe specialisten geen good-will hoeven te betalen en dus ook niet direct vast zitten aan grote schulden. Daarmee wordt een even tuele financiële noodzaak tot extra verrichtingen wegge nomen. Dat wil dus nog niet zeggen dat die nieuwe spe cialisten gelijk in loondienst komen." Voordeel van dit voorstel is dat de vertrekkende spe cialisten wel de good-will (vaak hun pensioen) in han den krijgen, de nieuwe spe cialisten schuldenvrij begin nen en de good-will-proble matiek in de loop der jaren automatisch verdwijnt. De ziekenhuizen willen de helft van deze kosten 20 mil joen) betalen, maar Van der Reijden moet dat geld dan wel optellen bij de budget ten voor de ziekenhuizen, want anders gaat het ten koste van andere zaken in het ziekenhuis. Wat de specialisten be treft maakt de NZR zich ook boos over het feit dat Van der Reijden de kosten van nieuwe banen voor specia listen af wil wentelen op het ziekenhuis. Vissers: „Dat is onrechtvaardig: dat moeten de specialisten zélf betalen." Punt drie is de verpleeg duur. De ziekenfondsen den ken te kunnen bezuinigen door de patiënten korter in bed te laten liggen. Patiën ten zouden soms overbodig lang in het ziekenhuis lig gen, uitsluitend om de bed den vol te houden (want dat levert het ziekenhuis geld van het ziekenfonds op). Daarom willen de zieken fondsen dat er méér zieken huisbedden verdwijnen. Nu moeten er al duizenden bed den verdwijnen (door slui ting van ziekenhuizen-en afdelingen) om er voor te zorgen dat er in 1990 37 zie kenhuis-bedden per 10.000 inwoners zijn. Maar wat de Vereniging van Nederlandse Ziekenfondsen betreft zou die opruiming veel groter en sneller uitgevoerd moeten worden. Vissers: „Dat patiënten te lang in bed liggen is nooit bewezen. Bovendien moeten we ook niet vergeten dat de vergrijzing van de bevol king straks tot gevolg heeft dat er meer ziekenhuisbed den nodig zijn dan nu. Als men dus zegt: er zijn minder dan 37 ziekenhuisbedden per 10.000 inwoners nodig, vraag ik: waar baseert men dat dan op?" Het antwoord kan wel licht gegeven worden door de ziekenfondsen en door staatssecertaris Van der Reijden, want beiden spelen met de gedachte om de zie kenhuizen aan te pakken als ze patiënten te lang in bed houden. Dat kan gebeuren door voor iedere medische handeling vast te stellen wat het gemiddeld aantal opna me-dagen is. Het ziekenhuis dat boven dat gemiddelde zit, krijgt een financiële straf. Bijvoorbeeld: voor een blinde darm-operatie ligt een patiënt gemiddeld vier dagen in bed. Blijkt er een ziekenhuis te zijn waar dat zeven dagen is, dan moet het ziekenhuis zelf maar op draaien voor (een deel van) die extra drie dagen. Vissers: „Dat kan toch niet: iedere patiënt is an ders. Het is toch onmogelijk om met zo'n gemiddelde te werken, kijk alleen maar naar het verschil tussen een ziekenhüis in een buurt met veel bejaarden of een zie kenhuis in een gebied met veel jonge mensen. Geen en kele patiënt is hetzelfde." Tot slot: Vissers heeft een pleidooi gehouden om zie kenhuizen en de eerste lijn (de huisarts, wijkverpleeg kundigen en alle andere hulpverleners met wie de patiënt als eerste te maken krijgt) beter te laten samen werken. Hoe zou dat bij voorbeeld kunnen? Vissers: „Ik vind bijvoor beeld dat de huisarts te wei nig op het ziekenhuis is af gestemd. Als een huisarts een patiënt verwijst is hij die patiënt kwijt. De huis arts, die de patiënt beter kent en diens situatie thuis beter overziet, moet meer verantwoordelijkheid dra gen tijdens de poliklinini- sche behandeling van zijn patiënten. En ook daarna, bij ziekenhuisverpleging, moet de huiarts betrokken zijn bij de zorg. De specialist in het ziekenhuis treedt dan als het ware op als consulent van de huisarts. Maar ook het ziekenhuis moet zich meer bezighouden met wat er buiten de muren gebeurt. Ik denk dat er op het gebied van de samenwerking tus sen ziekenhuis en de eerste lijn heel wat kan gebeuren. Dat zal er toe leiden dat de patiënten ook minder in het ziekenhuis hoeven te zijn en in de eerste lijn, thuis, ver zorgd kunnen worden. Ge lukkig gebeurt dat al veel: het ziekenhuis is geen ivoren toren meer." ADVERTENTIE Als gevolg van de PTT-acties zijn niet alle formulieren voor 15 november in het bezit van de gemeenten gekomen. De gemeenten zullen, afhankelijk van de plaatselijke situatie, bij de afhandeling met deze vertraging rekening houden. Ook deze uitkeringen kunnen hinder on dervinden van de PTT-acties. Geprobeerd zal worden de uitkeringen zoveel mogelijk op tijd uit te betalen. Mochten zich desondanks problemen voordoen, neemt u dan even contact op met de sociale dienstin uw gemeente. Dit is een publikatie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Bedi met in h< BREDA/ DEN HAAG -1 ting voor tweeverdieners Die belasting zou aan het begin van 1984 moe ten ingaan en tegen de jaarwisseling is pas be kend of de Eerste Kamer met het betreffende wets- Van onze redactie DEN HAAG - De komende jaren zi komen steeds langer moeten wac goedkope huurwoning. Dit zal het gevolg zijn van een tc woningen. Het gaat hierbij j aarlij k gen. Deze conclusie en de daarop geb< toekomstige woningaanbod zijn te schenen rapport van de Stichting 1 Konsumentenaangelegenheden Sv. ciaal beleidsonderzoek bestudeerd! koopwoningen in de jaren 1980 en 1! Kopers van de huurwoningen zi houdens met een behoorlijk hoog g overwegend jong. Volgens de swok koop van zo'n huurwoning: een kv dan tien procent van het netto-ink een derde zit tussen'tién en twintig Betrekkelijk duur uit is veertien woont meer dan dertig procent van Van onze redactie binnenland DEN HAAG - Het ministerie van Volkshuisvesting werkt aan de mogelijkheid om indi viduele huursubsidie te ver strekken aan woongroepen. Dat heeft drs Carla Storm van dit departement gisteren gezegd op een bijeenkomst in Den Haag over het onderwerp 'Wonen in groepsverband'. De bijeenkomst was georga niseerd door het Nederlands Instituut voor Ruimtelijke Or dening en Volkshuisvesting. Storm is secretaris van een ai di m w ze m er St hi 'te g< ve hi ti< m kc ZL si; hc m de bo de Ier vei Da op te ste Rotterdam-De sociale ze kerheid in ons land zal in de toekomst zeker minder zeker worden. Het systeem, al enkele jaren onder druk van maat schappelijke veranderingen, zal steeds sterker bedreigd worden. De vergrijzing, de emanci patie en de verandering in sa- ■NA de goedkeuring door het Westdu <y van nieuwe Amerikaanse kernra ®rs concluderen dan dat het de ee ho 'e9en de stationering van de eett verloren. De Russen hebben n «Wnde zetten voor te bereiden en oKken uit de ontwapeningsonderhar l e Amerikanen verwachten dat d ye J'jd wel weer naar de onderhar kon de NAVO-landen duidelijk la rten V00r de dre|gementen van Moskc lering, wel van tactiek verander 1 uwe Amerikaanse raketten - nu d< gen - buiten West-Europa te houdt we het hopen. Tegen deze tt eten? 'aar in de Verenigde Staten daat t i UderL Rea9an zal zich hooc onh stellen Een ook voor conserv! daa?apenin9sakkoord met Rusland z kei h?er van 1335 korr|en. De Russer KrJrf 9 Pij om hem zo'n steuntje rniin kunnen ze Reagans bloed we ziin r,20ü voor de Sovjet-leiders nog npr,n voor|opig een afwachtende he dus 96n yan de Westeuropese NAVC tiekc aan de P'aatsingsafspraken na,, °P!nie in Engeland, West-Duits daar 1 9einteresseerd in de rake uit steeds meer tegen afzetten. Re Qew»te 9elen van West-Europa woi beeirt m1rd door de economische cri den h Veder|andse kranten lezen en ge d6kljk,en - en dat doen ze - dan Gon i6i unnen komen dat het eer Zich n te keren en er nieuwe kan ren 9ennakkelijker door Russische c n|nl0Q?.r'opi9 'ijkt ons de verdere ont\ denkt Westie mlnder voorspelbaar

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 2