UWELS DSSEN De vrolijke boodschap van Jimmy Cliff NP SPi l/lickey Jupp: Warme R B AGENDA Roger Raveel: „Ik blijf intens kijken ONTDEK DE VERSCHILLEN horende ubileum liff sober evierd FLOSSING UdAG 22 NOVEMBER 1983 ?s voor de feestdagen g van iedere 100,- ken, gouden en/of aden ontvangt U GRATIS T.W.V. 10.- irelspaarplan op de waarde 5,- korting Joost van den Vondel prijswinnaar 1983 „Nee hoor, de schilderkunst moet niet gered worden, maar de kunstenaars. Doofstom Luke: Fingers Suske Wiske En De Hippe Heksen A69 T3Z PAGINA GIDS 2 Kloosterzande bij I5-Tel. 01148-1465 wenst model i door ons ipt worden, atelier wordt eding op ïf gemaakt ^GEEFT'TTRUUS. E GEEFT U GOUD? LS JE VAN ELKAAR HOUDT Mb LIFF Richard viert dit zijn zilveren jubileum Is popzanger en zijn nieu- elpee heeft dan ook de irassende titel 'Silver' ge- i. Of het aan de huidi- i trend ligt, weet ik niet, nar dat jubileum wordt op se manier uiterst sober ivierd, want 'Silver' is een ig magere plaat, en jaar of vier geleden leek ichard met elpees als 'Rock aö roll juvenile', 'I'm no tro', Wired for sound' en tow you see me, now you nn't* samen met Alan Tar- op weg om een naam als e-artiest te gaan vesti- Cliff werd voorzien van oed songmateriaal, waarop jn kwaliteiten als zanger ïaal tot hun recht kwa- Bovendien waren de immers trendy en hitge- tlig zodat er ook voor de ngere luisteraar veel te nieten viel. Qver' is niet meer dan een trdige plaat en ontbeert «ral sterke nummers. De lig en begeleiding zijn id, maar de muziekmist Cliff. AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST het aanstekelijke, dat num mers als 'We don't talk any more' en 'Carrie' wel had den. 'Silver' is muziek van een saaie veertiger voor zijn saaie leeftijdgenoten en niet de plaat die ook een jeugdig publiek zal aanspreken. Afgaande op 'Silver' zou je zeggen, dat 25 jaar meer dan genoeg is geweest en dat ge loof ik eerlijk gezegd niet. Cliff kan nog steeds zingen en met goed materiaal is hij in staat om prima elpees te maken. WIM VAN LEEST LET DE reggae wil het nog maar steeds niet lukken in Nederland. Weliswaar is het leger reggae-fanaten groeiende maar vertaald in verkoopcijfers is daar wei nig van terug te zien, laat staan in hitparade-noterin gen. Want het superdomme 'Sunshine reggae' dat nu hoog in de hitlijsten staat, heeft net zoveel met reggae te maken als 'de Vogeltjes dans' met zydeco. Hitparade-reggae is wel volop voorradig op 'The po wer and the glory', de nieu we elpee van Jimmy Cliff. Bovendien is het reggae van uitzonderlijk gehalte, die op deze elpee staat, dus een be tere pleitbezorger voor de Jamaicaanse muziek is er op dit moment niet voor han den. Jimmy Cliff is een vete raan op zijn gebied. In de nadagen van wat toen nog rock steady heette, verblijd de hij in 1969 de wereld met de prachtige single 'Wonder ful world, beautiful people'. Een jaar daarna zorgde hij mët voor een artistiek hoog tepunt in de toen nog jonge reggae-muziek met de speelfilm en soundtrack 'The harder they come'. Die soundtrack bevatte schitte rende, totdantoe hier nog ongehoorde reggae en jaren later werd het nummer 'By the rivers of Babyion' zelfs een wereldhit, zij het dat het daartoe door Boney M. op haast gruwelijke wijze werd verkracht. Sinds het begin van de j a- ren zeventig verschijnen er van Jimmy Cliff regelmatig langspeelplaten, die een steeds rijkere persoonlijk heid laten horen. Zijn vorige elpee 'Special' was met enige vertraging goed voor de hit 'Treat the youths right' en het ziet er naar uit dat 'The power and the glory' meer hits zal opleveren. 'Reggae night', 'American dream' en 'We all are one' zijn de single-kandidaten. Cliff's muziek wordt op deze plaat gekenmerkt door een vrolijkheid en dans baarheid en de combinatie van die twee zaken zorgt voor onweerstaanbare feest muziek. Niet dat Jimmy Cliff de problemen in de we reld over het hoofd ziet, maar hij verpakt zijn bood schap goed. Jimmy Cliff heeft met 'The power and the glory' een plaat gemaakt, die toe gesneden is op de Engelse markt. Geen dub-elementen dus, maar wel krachtig klin kende muziek, die door mu zikanten als Earl 'Chinna' Smith, Stickey Thompson en Ansel Collins uitstekend wordt neergezet en waarbij Jimmy Cliff beter lijkt te zingen, dan hij ooit gedaan heeft. Reggae-puristen zul len Cliff waarschijnlijk het verwijt maken, dat hij te veel flirt met andere mu zieksoorten als disco en funk, maar zoiets is onver mijdelijk, zelfs als je op een eiland zit, dat Jamaica heet. Want welbeschouwd is een groot deel van dat wat oor spronkelijke reggae heet via de ska en rock steady terug te voeren op New Orleans- muziek, die in Jamaica op de radio werd ontvangen en vervolgens lokaal gekleurd werd. 'The power and the glory' is een ijzersterke plaat. Ver gelijk je Cliff met iemand als Peter Tosh, dan moet je zeggen dat Jimmy Cliff boeit en verrukt waar Tosh niet verder komt dan een paar aardige nummers per elpee. WIM VAN LEEST HET merkwaardige we- lije dat popmuziek heet en naiin macht (verkoopsuc- 3en onmacht (flops) de tpder dingen bepalen, ge wen gelukkig hele onlogi- :e dingen. Zo kreeg Mic- 3 Jupp vorig jaar ineens kans om voor een grote ilenfirma elpees te gaan aken. laren van rommelen bij ine maatschappijtjes en Wijven van succes bleken it van invloed op dat pla- icontract en ook de weten dat er geen giganti- te oplagen zouden worden teald deed er niet toe. ttay Jupp kon zonder pzorgen en met alle artis- vrijheid platen gaan •ken. Zodoende verscheen 'igjaar de schitterende el pee 'Some people can't dance' en ligt nu sinds enige de al even schitterende 'Shampoo haircut and shave' in de win kel. Mickey Jupp's muziek is tijdloze rhythm and blues, op Engelse leest geschoeid en met een fikse dosis humor en cynisme in de teksten. Je moet er van houden en als je dat doet, dan is er op dit ge bied geen beter artiest dan Jupp. Zijn teksten zijn pri ma, zijn stem ligt uitstekend in het gehoor en zoals op 'Shampoo haircut and shave' weer blijkt, schudt hij de ene na de andere klassieker-in- spé schijnbaar achteloos uit zijn mouw. Mickey Jupp doet niet aan trends, mikt niet op een jeugdig publiek en is niet uit op sterstatus. Hij maakt vol wassen muziek en vertelt met de nodige zelfspot over zijn ervaringen met dit le ven. Dat maakt zijn muziek voor de luisteraar heel her kenbaar en omdat Jupp zo veel warmte uitstraalt, valt het licht om hem aan je hart te drukken. Op zijn nieuwe elpee, die mee werd geproduceerd door Francis Rossi van Status Quo (maar dat hoor je ge lukkig niet) voegt Mickey Jupp 11 sterke nummers aan zijn repertoire toe. Num mers, die door hun stijl op een prettige manier aan al lerlei andere songs uit het rijke R B-oeuvre herinne ren. Het is een leuke sport om eens na te gaan wie Jupp allemaal uit de losse pols ci teert. Dat en de warmte van deze plaat zijn genoeg om je op lange winteravonden be zig te houden. WIM VAN LEEST DE AGENDA voor de komende weken ziet er als volgt uit: Andreas Vollen weider, 24 novem ber in Tilburg (Schouwburg) Kim Wilde, 3 december in Utrecht (Vredenburg) Tina Turner, 13 december in Am sterdam (Carré) John Hiatt, 2 december in Utrecht (Vredenburg) en 4 december in Rotterdam (Lantaren) VOF De Kunst, 27 november in Breda (Zaal-Vianden) Snakefinger, 26 november in Rot terdam (Arena) Fela Kuti, 28 november in Amster dam (Edenhal) Van onze correspondent BRUSSEL - Roger Raveel (62) kreeg de Joost van den Vondel-prijs ten bedrage van 22.000 mark in het West-Duitse Münster vanwege zijn prestaties „in het Nederduitse en Hol lands-Vlaamse taalgebied." In het jurie-rapport wordt gewezen op Raveels sterke invloed op de Vlaamse kunst en op de interna tionale betekenis daarvan. Raveel exposeert op het ogenblik in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel en het Museum van Münster. In Machelen-Zulte, lande lijk zoals alleen de dorpen in Vlaanderen kunnen zijn, hoef je maar te vragen naar Raveel of ze brengen je in optocht naar zijn huis. „Op 14 woont Rogeeke", zeggen ze en ze wij zen naar een huis dat later blijkt alles in zich te hebben van het onderkomen van iemand, die met alle luxe kans zag zich in zijn geboortedorp te vestigen. Roger Raveel verkeert, zo te zien, in redelijke welstand. Maar dat perspectief tekende zich niet af, toen hij als kleine jongen al „tekeningen maakte naar mijn omgeving." „Ik had heel snel door dat de horizon tale lijn schuin werd. Ik be greep het perspectief. En daarbij kon ik dingen beden ken, die anderen niet konden." Hij werd, hoe zonderling zijn klasgenootjes hem ook gevon- den mogen hebben, volkomen geaccepteerd. „Ja, er woonden hier in de streek nogal wat kunstenaars." Raveel, vaak ziek vanwege bronchitis, belandde toch op de Koninklijke Academie van Gent, waar na de oorlog een goed kunstenaarsklimaat ont stond. „In ieder geval een an dere sfeer dan in Amsterdam en Brussel", zegt Raveel, maar we kregen wel contact met de Cobra-groep van Appel en Corneille, zonder dat we ons daarbij wilden aansluiten. We waren in Gent nog steeds op zoek naar de vraag 'Wat is kunst?' en zij wisten het al." Hij spreekt met enige reser ve over zijn aanstormend kun stenaarsschap, maar als hem gevraagd wordt te vertellen waarom zijn kunst zo speci fiek is, breekt hij los. „Vanaf '50 zei ik al dat bij alles wat ik teken of schilder het leven er in vervat is. Men heeft mij ge lieerd met pop-art, maar pop art isoleerde een lepeltje bij voorbeeld als kunst; ik wilde het plaatsen in tijd en ruimte. Van sommige dingen voel je meer de aanwezigheid. Van het ene ding gaat een meer magische kracht uit dan van het andere. Ik koos voor de ab stractie op de plaats waar het ding verdwijnt. Een sigaret in een hand verliest zijn ronde vorm, wordt een wit vlakje. Ik laat de achterste poten van een tafel hun identiteit verlie zen. Wat is hout nog als je geen hout meer ervaart? Ik kies een kleur, die buiten de atmosfeer van het schilderij valt en toch blijft de harmonie. Ik probeer contrasten aan te brengen in elementen die on verwacht zijn. Een samen brengen dus van de realisti sche dingen met geabstreheer- de dingen. Als je een realis tisch ding ziet als een tinnen kan moet je ervaren dat in dat realistische ding tijd en ruimte in kosmische betekenis ver warrend zijn." Met zijn opvattingen kwam Raveel in botsing met mensen, die meer geloof hechtten aan het object dan aan de kunst. Het was de tijd van exposities in het Stedelijk Museum van Amsterdam als 'Bewogen Be weging' en 'Nul'. „Ze zeiden tegen me, Raveel, jij wilt de schilderkunst redden." „Nee hoor", zei ik dan (lachend) „de schilderkunst moet niet gered worden, maar de kunste naars." Natuurlijk is er een verar ming geweest van de beelden de kunst, vindt Raveel, „maar het is ook niet helemaal goed, zoals de Italianen en de Duit sers momenteel reageren. Zij grijpen terug naar vroegerè tijden. Het is misschien een re actie op de gedachte dat we de vernietiging tegemoet gaan. Maar het is je kop in het zand steken. Ik weet niet of dat al lemaal goed is, de kunst moet zich blijven ontwikkelen. Je hebt nu deze periode, maar we hebben er ook een gehad, waarbij schilders, zoals bij Fuchs in het Van Abbe in Eindhoven, geen kans meer kregen in het museum te ko men omdat men daar alleen maar wilde laten zien wat zich in de kunst afspeelde." „Tja", zegt hij op zijn zelf geformuleerde vraag waar zich de kunst zal plaatsen. „Tja, het is zo moeilijk om van Gogh of Matisse te plaatsen. Moet ik mezelf plaatsen? Ik blijf liever intens kijken." GOES Grandtheater - 20 u. Flashdance, a I. HULST Koning van Engeland 20 u De illusionist, 12 j. 20 u. The beastmaster, a.l. 20 u Parttime hooker, 18 j. 20 u. Halloween 2, 16 j. OOSTBURG Ledeltheater - 20 u. Brandende liefde, 16 j TERNEUZEN Luxor 20 u. De illusionist, 12 j. 20 u. Jacht op Tiroler slipjes, 16 j. VLISSINGEN Alhambra I - 20 u High road to China, 12 j Alhambra 2 - 20 u. Sophie's choice. ANTWERPEN Rex - 12,14,16,18, 20en 22 u. Le marginal. Rex-Club - 12,14,16.30,19 en 21.30 u Table for five. Metro I - 12,15,18 en 21 u For those i loved Metro II - 12, 14 20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Bad boys. Odeon - 14,16,18, 20 en 22 u Brandende liefde. Rubens - 12,15,18 en 21 u. The return of the jedi. Sinjoor - 12, 14,16,18, 20 en 22 u Flashdance. Vendome 14,16,18, 20 en 22 u Fire and ice. Quellin I - 12,14,16,18,20 en 22 u. De lift. Quellin II - 12, 14, 16, 18 20 en 22 u. Pauline a la plage. Quellin III - 12,14,16,18,20 en 22 u. The concrete jungle Astra - 12, 14.20, 16.45, 19.10 en 21.30u Nine to five Astrid - 12,14, 16, 18, 20en 22 u. Herbie rides again. Capitole - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Stryker. Savoy - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Prison camp girls. Ambassades - 12,15,18 en 21 u. Frances. Ambassades-Club I - 12, 14, 16,18, 20 en 22 u. Cujo Ambassades-Club II - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. l'Ami de Vincent. Ambassades-Club III - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Breathless. Ambassades—Club IV - 12, 14,16,18, 20 en 22 u. Zapped. Festa - 13, 15.30, 18 en 20 30 u. The gods must be crazy. Brabo 12,14,16,18, 20 en 22 u. Revenge of the ninja. Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Joy. Wapper - 12,14,16,18, 20 en 22 u Zelig. BRUGGE Komplex Zwart-Huis Gulden Vlies 1 20 u. Monty Phyton, The meaning of life. 22.30 u Piranha Gulden Vlies 2 20 u. Creepshow 22.30 u. Bad boys Gulden Vlies 3 - 20 u Private popsicle. Memling 20 u Zipp zapped Rembrandt 20 u Brandende liefde GENT Decascoop 1 - 15,17.30 en 20 u. Return of the jedi. 2 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u Yellowbeard. 3 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u Flashdance. 4 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Brussels by night. 5-15,17.30 en 20 u. Octopus- sy 6 - 15,17.30 en 22.30 u. Een vlucht regenwulpen 7 22.30 u. Koyaanisqatsi. 8-15,17.30 en 20 u. De lift. 9 - 15,17.30, 20 en 22.30 u. Brandende liefde. 10 - 15,17.30 en 20 u De dolle kever komt terug 11 - 22.30 u.Citizen Kane. 12 - 15,17.30 en 20 u.The out siders 13 - 15,17.30, 20 en 22.30 u Joy. 14 - 15, 17.30, 20en 22.30 u. Local hero. 15 - 22.30 u De vierde man 16 - 22.30 u. My tutor. 17 20 en 22.30 u. De ballade van Narayama. HULST Blaauwe Hoeve - 13.30 u bejaardenschieting. KOEWACHT Oude Molen - 13.30 u. schieting voor bejaarden IJZENDIJKE Streekmuseum West- -Zeeuwsch—Vlaanderen - J Platteeuw exposeert oude ra dio's en hun onderdelen, alsme de moderne zendapparatuur Geop ma t/m vrip 10-12 en 13.30-17.00 u. Zat. en zond. 14-17 u (t.m. 18 dec 'Het hart van een eenzame ja ger' door Carson McCullers. Uitgeverij Bert Bakker. Prijs ƒ34,50. Het heeft een veertigtal jaren moeten duren voordat de in Amerika destijds als een lite raire bestseller bejubelde ro man 'Het hart van een eenza me jager' in Nederlandse ver taling is verschenen. Beter laat dan nooit, zou je kunnen zeggen, want het ver haal, waarmee de schrijfster Carsön McCullers destij d de buteerde, is het meer dan waard. 'Er waren twee doof stommen in de stad, die altijd samen waren', zo begint het verhaal, dat speelt in Midden- Amerika en waarin die twee doofstommen het middelpunt vormen. Ze bewegen zich te midden van een groepje lieden BOEKENBOEKENBOEJ BOEKENBOEKEMOEKENBl ENBOEKENSOSKSItBOl BOEKEA/BOEKENBOEKEN van allerlei slag, een aardig jong meisje, een a-sociale man, die steeds maar naar de fles grijpt, een sympathieke negerdokter, een vlotte kroeg baas en een lijfelijk omvang rijke en bij iedereen als lui be kendstaande Griek. 'Het was raar om met een doofstomme te willen praten. Maar hij voelde zich eenzaam', is typerend voor de roman, waarin eigenlijk alles draait om het thema eenzaamheid. Een goed verteld verhaal met veel aandacht voor het milieu en het leven in een kleine Mid den-Amerikaanse stad. Sw. •UIUIJ09UI puouije^inp uba uimp 'uappiiu usTuejd 's^qoaa uaotpspueq 'uaAoq uassiA 'uappiiu sta uia 'uaAoa^quq Tuejd 'uiuueaui tjebts 's0iu 'dfid^prrj

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1983 | | pagina 25