UWELS
DSSEN
De vrolijke
boodschap van
Jimmy Cliff
NP
SPi
l/lickey Jupp: Warme R B
AGENDA
Roger Raveel:
„Ik blijf
intens kijken
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
horende
ubileum
liff sober
evierd
FLOSSING
UdAG 22 NOVEMBER 1983
?s voor de
feestdagen
g van iedere 100,-
ken, gouden en/of
aden ontvangt U
GRATIS T.W.V. 10.-
irelspaarplan op de
waarde 5,- korting
Joost van den Vondel
prijswinnaar 1983
„Nee hoor, de
schilderkunst
moet niet gered
worden, maar
de kunstenaars.
Doofstom
Luke: Fingers
Suske Wiske En De Hippe Heksen
A69
T3Z PAGINA GIDS 2
Kloosterzande bij
I5-Tel. 01148-1465
wenst model
i door ons
ipt worden,
atelier wordt
eding op
ïf gemaakt
^GEEFT'TTRUUS.
E GEEFT U GOUD?
LS JE VAN ELKAAR HOUDT
Mb
LIFF Richard viert dit
zijn zilveren jubileum
Is popzanger en zijn nieu-
elpee heeft dan ook de
irassende titel 'Silver' ge-
i. Of het aan de huidi-
i trend ligt, weet ik niet,
nar dat jubileum wordt op
se manier uiterst sober
ivierd, want 'Silver' is een
ig magere plaat,
en jaar of vier geleden leek
ichard met elpees als 'Rock
aö roll juvenile', 'I'm no
tro', Wired for sound' en
tow you see me, now you
nn't* samen met Alan Tar-
op weg om een naam als
e-artiest te gaan vesti-
Cliff werd voorzien van
oed songmateriaal, waarop
jn kwaliteiten als zanger
ïaal tot hun recht kwa-
Bovendien waren de
immers trendy en hitge-
tlig zodat er ook voor de
ngere luisteraar veel te
nieten viel.
Qver' is niet meer dan een
trdige plaat en ontbeert
«ral sterke nummers. De
lig en begeleiding zijn
id, maar de muziekmist
Cliff.
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
het aanstekelijke, dat num
mers als 'We don't talk any
more' en 'Carrie' wel had
den. 'Silver' is muziek van
een saaie veertiger voor zijn
saaie leeftijdgenoten en niet
de plaat die ook een jeugdig
publiek zal aanspreken.
Afgaande op 'Silver' zou je
zeggen, dat 25 jaar meer dan
genoeg is geweest en dat ge
loof ik eerlijk gezegd niet.
Cliff kan nog steeds zingen
en met goed materiaal is hij
in staat om prima elpees te
maken.
WIM VAN LEEST
LET DE reggae wil het
nog maar steeds niet lukken
in Nederland. Weliswaar is
het leger reggae-fanaten
groeiende maar vertaald in
verkoopcijfers is daar wei
nig van terug te zien, laat
staan in hitparade-noterin
gen. Want het superdomme
'Sunshine reggae' dat nu
hoog in de hitlijsten staat,
heeft net zoveel met reggae
te maken als 'de Vogeltjes
dans' met zydeco.
Hitparade-reggae is wel
volop voorradig op 'The po
wer and the glory', de nieu
we elpee van Jimmy Cliff.
Bovendien is het reggae van
uitzonderlijk gehalte, die op
deze elpee staat, dus een be
tere pleitbezorger voor de
Jamaicaanse muziek is er op
dit moment niet voor han
den.
Jimmy Cliff is een vete
raan op zijn gebied. In de
nadagen van wat toen nog
rock steady heette, verblijd
de hij in 1969 de wereld met
de prachtige single 'Wonder
ful world, beautiful people'.
Een jaar daarna zorgde hij
mët voor een artistiek hoog
tepunt in de toen nog jonge
reggae-muziek met de
speelfilm en soundtrack 'The
harder they come'. Die
soundtrack bevatte schitte
rende, totdantoe hier nog
ongehoorde reggae en jaren
later werd het nummer 'By
the rivers of Babyion' zelfs
een wereldhit, zij het dat het
daartoe door Boney M. op
haast gruwelijke wijze werd
verkracht.
Sinds het begin van de j a-
ren zeventig verschijnen er
van Jimmy Cliff regelmatig
langspeelplaten, die een
steeds rijkere persoonlijk
heid laten horen. Zijn vorige
elpee 'Special' was met enige
vertraging goed voor de hit
'Treat the youths right' en
het ziet er naar uit dat 'The
power and the glory' meer
hits zal opleveren. 'Reggae
night', 'American dream' en
'We all are one' zijn de
single-kandidaten.
Cliff's muziek wordt op
deze plaat gekenmerkt door
een vrolijkheid en dans
baarheid en de combinatie
van die twee zaken zorgt
voor onweerstaanbare feest
muziek. Niet dat Jimmy
Cliff de problemen in de we
reld over het hoofd ziet,
maar hij verpakt zijn bood
schap goed.
Jimmy Cliff heeft met
'The power and the glory'
een plaat gemaakt, die toe
gesneden is op de Engelse
markt. Geen dub-elementen
dus, maar wel krachtig klin
kende muziek, die door mu
zikanten als Earl 'Chinna'
Smith, Stickey Thompson en
Ansel Collins uitstekend
wordt neergezet en waarbij
Jimmy Cliff beter lijkt te
zingen, dan hij ooit gedaan
heeft. Reggae-puristen zul
len Cliff waarschijnlijk het
verwijt maken, dat hij te
veel flirt met andere mu
zieksoorten als disco en
funk, maar zoiets is onver
mijdelijk, zelfs als je op een
eiland zit, dat Jamaica heet.
Want welbeschouwd is een
groot deel van dat wat oor
spronkelijke reggae heet via
de ska en rock steady terug
te voeren op New Orleans-
muziek, die in Jamaica op de
radio werd ontvangen en
vervolgens lokaal gekleurd
werd.
'The power and the glory'
is een ijzersterke plaat. Ver
gelijk je Cliff met iemand
als Peter Tosh, dan moet je
zeggen dat Jimmy Cliff
boeit en verrukt waar Tosh
niet verder komt dan een
paar aardige nummers per
elpee.
WIM VAN LEEST
HET merkwaardige we-
lije dat popmuziek heet en
naiin macht (verkoopsuc-
3en onmacht (flops) de
tpder dingen bepalen, ge
wen gelukkig hele onlogi-
:e dingen. Zo kreeg Mic-
3 Jupp vorig jaar ineens
kans om voor een grote
ilenfirma elpees te gaan
aken.
laren van rommelen bij
ine maatschappijtjes en
Wijven van succes bleken
it van invloed op dat pla-
icontract en ook de weten
dat er geen giganti-
te oplagen zouden worden
teald deed er niet toe.
ttay Jupp kon zonder
pzorgen en met alle artis-
vrijheid platen gaan
•ken. Zodoende verscheen
'igjaar de schitterende el
pee 'Some people can't dance'
en ligt nu sinds enige de al
even schitterende 'Shampoo
haircut and shave' in de win
kel.
Mickey Jupp's muziek is
tijdloze rhythm and blues,
op Engelse leest geschoeid en
met een fikse dosis humor en
cynisme in de teksten. Je
moet er van houden en als je
dat doet, dan is er op dit ge
bied geen beter artiest dan
Jupp. Zijn teksten zijn pri
ma, zijn stem ligt uitstekend
in het gehoor en zoals op
'Shampoo haircut and shave'
weer blijkt, schudt hij de ene
na de andere klassieker-in-
spé schijnbaar achteloos uit
zijn mouw.
Mickey Jupp doet niet aan
trends, mikt niet op een
jeugdig publiek en is niet uit
op sterstatus. Hij maakt vol
wassen muziek en vertelt
met de nodige zelfspot over
zijn ervaringen met dit le
ven. Dat maakt zijn muziek
voor de luisteraar heel her
kenbaar en omdat Jupp zo
veel warmte uitstraalt, valt
het licht om hem aan je hart
te drukken.
Op zijn nieuwe elpee, die
mee werd geproduceerd door
Francis Rossi van Status
Quo (maar dat hoor je ge
lukkig niet) voegt Mickey
Jupp 11 sterke nummers aan
zijn repertoire toe. Num
mers, die door hun stijl op
een prettige manier aan al
lerlei andere songs uit het
rijke R B-oeuvre herinne
ren. Het is een leuke sport
om eens na te gaan wie Jupp
allemaal uit de losse pols ci
teert. Dat en de warmte van
deze plaat zijn genoeg om je
op lange winteravonden be
zig te houden.
WIM VAN LEEST
DE AGENDA voor de komende
weken ziet er als volgt uit:
Andreas Vollen weider, 24 novem
ber in Tilburg (Schouwburg)
Kim Wilde, 3 december in Utrecht
(Vredenburg)
Tina Turner, 13 december in Am
sterdam (Carré)
John Hiatt, 2 december in Utrecht
(Vredenburg) en 4 december in
Rotterdam (Lantaren)
VOF De Kunst, 27 november in
Breda (Zaal-Vianden)
Snakefinger, 26 november in Rot
terdam (Arena)
Fela Kuti, 28 november in Amster
dam (Edenhal)
Van onze correspondent
BRUSSEL - Roger Raveel (62) kreeg de Joost
van den Vondel-prijs ten bedrage van 22.000
mark in het West-Duitse Münster vanwege
zijn prestaties „in het Nederduitse en Hol
lands-Vlaamse taalgebied."
In het jurie-rapport wordt gewezen op Raveels
sterke invloed op de Vlaamse kunst en op de interna
tionale betekenis daarvan. Raveel exposeert op het
ogenblik in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel
en het Museum van Münster.
In Machelen-Zulte, lande
lijk zoals alleen de dorpen in
Vlaanderen kunnen zijn, hoef
je maar te vragen naar Raveel
of ze brengen je in optocht
naar zijn huis. „Op 14 woont
Rogeeke", zeggen ze en ze wij
zen naar een huis dat later
blijkt alles in zich te hebben
van het onderkomen van
iemand, die met alle luxe kans
zag zich in zijn geboortedorp
te vestigen.
Roger Raveel verkeert, zo te
zien, in redelijke welstand.
Maar dat perspectief tekende
zich niet af, toen hij als kleine
jongen al „tekeningen maakte
naar mijn omgeving." „Ik had
heel snel door dat de horizon
tale lijn schuin werd. Ik be
greep het perspectief. En
daarbij kon ik dingen beden
ken, die anderen niet konden."
Hij werd, hoe zonderling zijn
klasgenootjes hem ook gevon-
den mogen hebben, volkomen
geaccepteerd. „Ja, er woonden
hier in de streek nogal wat
kunstenaars."
Raveel, vaak ziek vanwege
bronchitis, belandde toch op
de Koninklijke Academie van
Gent, waar na de oorlog een
goed kunstenaarsklimaat ont
stond. „In ieder geval een an
dere sfeer dan in Amsterdam
en Brussel", zegt Raveel, maar
we kregen wel contact met de
Cobra-groep van Appel en
Corneille, zonder dat we ons
daarbij wilden aansluiten. We
waren in Gent nog steeds op
zoek naar de vraag 'Wat is
kunst?' en zij wisten het al."
Hij spreekt met enige reser
ve over zijn aanstormend kun
stenaarsschap, maar als hem
gevraagd wordt te vertellen
waarom zijn kunst zo speci
fiek is, breekt hij los. „Vanaf
'50 zei ik al dat bij alles wat ik
teken of schilder het leven er
in vervat is. Men heeft mij ge
lieerd met pop-art, maar pop
art isoleerde een lepeltje bij
voorbeeld als kunst; ik wilde
het plaatsen in tijd en ruimte.
Van sommige dingen voel je
meer de aanwezigheid. Van
het ene ding gaat een meer
magische kracht uit dan van
het andere. Ik koos voor de ab
stractie op de plaats waar het
ding verdwijnt. Een sigaret in
een hand verliest zijn ronde
vorm, wordt een wit vlakje. Ik
laat de achterste poten van
een tafel hun identiteit verlie
zen. Wat is hout nog als je
geen hout meer ervaart? Ik
kies een kleur, die buiten de
atmosfeer van het schilderij
valt en toch blijft de harmonie.
Ik probeer contrasten aan te
brengen in elementen die on
verwacht zijn. Een samen
brengen dus van de realisti
sche dingen met geabstreheer-
de dingen. Als je een realis
tisch ding ziet als een tinnen
kan moet je ervaren dat in dat
realistische ding tijd en ruimte
in kosmische betekenis ver
warrend zijn."
Met zijn opvattingen kwam
Raveel in botsing met mensen,
die meer geloof hechtten aan
het object dan aan de kunst.
Het was de tijd van exposities
in het Stedelijk Museum van
Amsterdam als 'Bewogen Be
weging' en 'Nul'. „Ze zeiden
tegen me, Raveel, jij wilt de
schilderkunst redden." „Nee
hoor", zei ik dan (lachend) „de
schilderkunst moet niet gered
worden, maar de kunste
naars."
Natuurlijk is er een verar
ming geweest van de beelden
de kunst, vindt Raveel, „maar
het is ook niet helemaal goed,
zoals de Italianen en de Duit
sers momenteel reageren. Zij
grijpen terug naar vroegerè
tijden. Het is misschien een re
actie op de gedachte dat we de
vernietiging tegemoet gaan.
Maar het is je kop in het zand
steken. Ik weet niet of dat al
lemaal goed is, de kunst moet
zich blijven ontwikkelen. Je
hebt nu deze periode, maar we
hebben er ook een gehad,
waarbij schilders, zoals bij
Fuchs in het Van Abbe in
Eindhoven, geen kans meer
kregen in het museum te ko
men omdat men daar alleen
maar wilde laten zien wat zich
in de kunst afspeelde."
„Tja", zegt hij op zijn zelf
geformuleerde vraag waar
zich de kunst zal plaatsen.
„Tja, het is zo moeilijk om van
Gogh of Matisse te plaatsen.
Moet ik mezelf plaatsen? Ik
blijf liever intens kijken."
GOES
Grandtheater - 20 u.
Flashdance, a I.
HULST
Koning van Engeland
20 u De illusionist, 12 j.
20 u. The beastmaster, a.l.
20 u Parttime hooker, 18 j.
20 u. Halloween 2, 16 j.
OOSTBURG
Ledeltheater - 20 u.
Brandende liefde, 16 j
TERNEUZEN
Luxor
20 u. De illusionist, 12 j.
20 u. Jacht op Tiroler slipjes,
16 j.
VLISSINGEN
Alhambra I - 20 u
High road to China, 12 j
Alhambra 2 - 20 u.
Sophie's choice.
ANTWERPEN
Rex - 12,14,16,18, 20en 22
u. Le marginal.
Rex-Club - 12,14,16.30,19
en 21.30 u Table for five.
Metro I - 12,15,18 en 21 u
For those i loved
Metro II - 12, 14 20, 16.45,
19.10 en 21.30 u. Bad boys.
Odeon - 14,16,18, 20 en 22
u Brandende liefde.
Rubens - 12,15,18 en 21 u.
The return of the jedi.
Sinjoor - 12, 14,16,18, 20 en
22 u Flashdance.
Vendome 14,16,18, 20 en
22 u Fire and ice.
Quellin I - 12,14,16,18,20
en 22 u. De lift.
Quellin II - 12, 14, 16, 18 20
en 22 u. Pauline a la plage.
Quellin III - 12,14,16,18,20
en 22 u. The concrete jungle
Astra - 12, 14.20, 16.45,
19.10 en 21.30u Nine to five
Astrid - 12,14, 16, 18, 20en
22 u. Herbie rides again.
Capitole - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Stryker.
Savoy - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Prison camp girls.
Ambassades - 12,15,18 en
21 u. Frances.
Ambassades-Club I - 12, 14,
16,18, 20 en 22 u. Cujo
Ambassades-Club II - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. l'Ami de
Vincent.
Ambassades-Club III - 12,
14,16,18, 20 en 22 u.
Breathless.
Ambassades—Club IV - 12,
14,16,18, 20 en 22 u. Zapped.
Festa - 13, 15.30, 18 en 20 30
u. The gods must be crazy.
Brabo 12,14,16,18, 20 en
22 u. Revenge of the ninja.
Tijl - 12,14,16,18, 20 en 22
u. Joy.
Wapper - 12,14,16,18, 20
en 22 u Zelig.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huis
Gulden Vlies 1
20 u. Monty Phyton,
The meaning of life.
22.30 u Piranha
Gulden Vlies 2
20 u. Creepshow
22.30 u. Bad boys
Gulden Vlies 3 - 20 u
Private popsicle.
Memling 20 u
Zipp zapped
Rembrandt 20 u
Brandende liefde
GENT
Decascoop
1 - 15,17.30 en 20 u. Return of
the jedi.
2 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u
Yellowbeard.
3 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u
Flashdance.
4 - 15, 17.30, 20 en 22.30 u.
Brussels by night.
5-15,17.30 en 20 u. Octopus-
sy
6 - 15,17.30 en 22.30 u. Een
vlucht regenwulpen
7 22.30 u. Koyaanisqatsi.
8-15,17.30 en 20 u. De lift.
9 - 15,17.30, 20 en 22.30 u.
Brandende liefde.
10 - 15,17.30 en 20 u De dolle
kever komt terug
11 - 22.30 u.Citizen Kane.
12 - 15,17.30 en 20 u.The out
siders
13 - 15,17.30, 20 en 22.30 u
Joy.
14 - 15, 17.30, 20en 22.30 u.
Local hero.
15 - 22.30 u De vierde man
16 - 22.30 u. My tutor.
17 20 en 22.30 u. De ballade
van Narayama.
HULST
Blaauwe Hoeve - 13.30 u
bejaardenschieting.
KOEWACHT
Oude Molen - 13.30 u.
schieting voor bejaarden
IJZENDIJKE
Streekmuseum West-
-Zeeuwsch—Vlaanderen - J
Platteeuw exposeert oude ra
dio's en hun onderdelen, alsme
de moderne zendapparatuur
Geop ma t/m vrip 10-12 en
13.30-17.00 u. Zat. en zond.
14-17 u (t.m. 18 dec
'Het hart van een eenzame ja
ger' door Carson McCullers.
Uitgeverij Bert Bakker. Prijs
ƒ34,50.
Het heeft een veertigtal jaren
moeten duren voordat de in
Amerika destijds als een lite
raire bestseller bejubelde ro
man 'Het hart van een eenza
me jager' in Nederlandse ver
taling is verschenen.
Beter laat dan nooit, zou je
kunnen zeggen, want het ver
haal, waarmee de schrijfster
Carsön McCullers destij d de
buteerde, is het meer dan
waard. 'Er waren twee doof
stommen in de stad, die altijd
samen waren', zo begint het
verhaal, dat speelt in Midden-
Amerika en waarin die twee
doofstommen het middelpunt
vormen. Ze bewegen zich te
midden van een groepje lieden
BOEKENBOEKENBOEJ
BOEKENBOEKEMOEKENBl
ENBOEKENSOSKSItBOl
BOEKEA/BOEKENBOEKEN
van allerlei slag, een aardig
jong meisje, een a-sociale
man, die steeds maar naar de
fles grijpt, een sympathieke
negerdokter, een vlotte kroeg
baas en een lijfelijk omvang
rijke en bij iedereen als lui be
kendstaande Griek.
'Het was raar om met een
doofstomme te willen praten.
Maar hij voelde zich eenzaam',
is typerend voor de roman,
waarin eigenlijk alles draait
om het thema eenzaamheid.
Een goed verteld verhaal met
veel aandacht voor het milieu
en het leven in een kleine Mid
den-Amerikaanse stad.
Sw.
•UIUIJ09UI puouije^inp uba
uimp 'uappiiu usTuejd 's^qoaa uaotpspueq
'uaAoq uassiA 'uappiiu sta uia 'uaAoa^quq
Tuejd 'uiuueaui tjebts 's0iu 'dfid^prrj